.

RO

HU

 

INFORMAȚII GENERALE PRIVIND ACTIVITATEA DE STARE CIVILĂ

LA NIVELUL D.G.E.P. MUREŞ

 

 

Serviciul de stare civilă îndeplineşte următoarele atribuţii principale:

a) coordonează activitatea de stare civilă desfăşurată de ofițerii de stare civilă la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale din județ;

b) asigură consiliere de specialitate în vederea soluţionării unor speţe din domeniul stării civile sesizate de serviciile publice comunitare locale de evidenţă a persoanelor şi structurile de stare civilă din cadrul primăriilor din judeţ

c) în situaţii excepţionale, întocmește la sediul D.G.E.P. Mureş acte de stare civilă şi înscrie electronic, la cerere sau din oficiu, menţiuni în registrele de stare civilă ale S.P.C.L.E.P./primăriilor din cadrul județului, în cazurile prevăzute la art. 3 alin. (8) din Legea nr. 119/1996 şi eliberează, la cerere, certificate de stare civilă/extrase multilingve ale actelor de stare civilă din Registrul de stare civilă exemplarul II, în cazurile prevăzute la art. 10 alin. (6) din aceeaşi lege;

d) organizează şi desfăşoară instruirea ofiţerilor de stare civilă pentru autorizarea accesului acestora pentru actualizarea Sistemului Informatic Integrat de Emitere a Actelor de Stare Civilă (S.I.I.E.A.S.C.);

e) organizează și desfășoară activități de instruire anuală/periodică, după caz, a ofițerilor de stare civilă din județ, în vederea creșterii gradului de pregătire profesională;

f) se preocupă permanent de creșterea gradului de pregătire profesională a personalului propriu, prin activități de studiu individual și colectiv, realizând prelucrarea, însuşirea, cunoaşterea temeinică actelor normative în materie de stare civilă și răspunzând de aplicarea corespunzătoare a acestora în activitatea pe care o desfășoară;

g) controlează metodologic activitatea de stare civilă desfăşurată de ofiţerii de stare civilă din judeţ, în baza graficului de control anual aprobat de preşedintele Consiliului Judeţean Mureş şi avizat de secretarul general al judeţului;

h) verifică documentele primite de la ofițerii de stare civilă şi acordă/respinge eliberarea avizului în vederea rectificării actelor de stare civilă și a mențiunilor înscrise pe marginea acestora;

i) eliberează avizul în vederea reconstituirii şi întocmirii ulterioare a actelor de stare civilă;

î) primeşte de la primării/serviciile publice comunitare locale de evidenţă a persoanelor dosarele de transcriere a certificatelor de stare civilă obținute de cetăţenii români în străinătate/persoanele care au redobândit sau cărora li s-a acordat cetăţenia română şi le soluţionează, eliberând avizul favorabil/respingând eliberarea avizului;

j) aprobă cererile privind înscrierea mențiunilor referitoare la modificările intervenite în străinătate, în statutul civil sau cu privire la nume/rectificare/regim matrimonial ales primite de la serviciile publice comunitare locale de evidență a persoanelor sau, după caz, de la primăriile unităților administrativ-teritoriale în care nu funcționează servicii publice comunitare locale de evidență a persoanelor competente;

k) acordă avizul conform/respinge eliberarea avizului, în cazul cererilor de înregistrare tardivă a nașterii peste termenul legal de un an de la data nașterii, de înregistrare a decesului produs în străinătate și neînregistrat la autoritățile străine competente sau la misiunile diplomatice ori oficiile consulare de carieră ale României în străinătate;

l) soluționează cererile de schimbare a numelui pe cale administrativă, întocmind referatele și propune, motivat, directorului emiterea dispoziției de admitere sau de respingere a cererii de schimbare a numelui/prenumelui;

m) trimite dispoziția de aprobare în format fizic serviciului public comunitar local de evidență a persoanelor/primăriei la care a fost înregistrată cererea sau în cazul respingerii, titularului cererii;

n) acordă avizul, în cazul modificării codului numeric personal, ca urmare a atribuirii sau înscrierii eronate ori în cazul persoanelor care au pierdut cetățenia română sau sunt decedate ori cărora nu le-a fost atribuit cod numeric personal;

o) efectuează verificări în Registrul Național de Evidență a Persoanelor în cazul transcrierilor, înscrierilor de mențiuni din străinătate, rectificărilor de acte şi menţiuni înscrise pe marginea acestora, schimbărilor de nume pe cale administrativă, în cazul reconstituirilor şi întocmirilor ulterioare a actelor de stare civilă, a anulărilor/modificărilor/completărilor de acte și/sau mențiuni, precum și în cazul înregistrării tardive a nașterii ori a decesului produs în străinătate și neînregistrat la autoritățile străine/române competente, precum și în alte situații, conform competenței;

p) monitorizează activitatea de validare a actelor de stare civilă desfășurată de ofițerii de stare civilă de la cele 102 unități administrativ-teritoriale din județ și ia măsuri pentru eficientizarea acestor activități, când se impune;

q) validează actele de stare civilă și efectuează mențiuni în actele de stare civilă exemplarul II constituite după operaționalizarea Sistemului Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă, din oficiu sau în baza comunicărilor primite electronic privind înregistrarea actelor și faptelor de stare civilă; în lipsa comunicărilor privind modificările intervenite ulterior, mențiunile se operează în baza informațiilor coroborate din Sistemul Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă și Registrul Național de Evidență a Persoanelor, arhivele proprii și exemplarul I al actelor de stare civilă;

r) utilizează în activitatea specifică Sistemul Informatic Integrat de Emitere a Actelor de Stare Civilă și duce la îndeplinire atribuțiile pe linie de stare civilă prin intermediul sistemului informatic, conform competenței.