|
REGULAMENT DE ORDINE INTERIOARA
AL APARATULUI PROPRIU
AL CONSILIULUI JUDETEAN MURES
CAPITOLUL I
DISPOZITII GENERALE
Regulamentul de ordine interioara constituie
cadrul care trebuie sa asigure in incinta institutiei, desfasurarea
in bune conditii a activitatii fiecarui salariat, respectarea stricta
a regulilor stabilite privind ordinea si disciplina muncii, drepturile
si obligatiile salariatilor, organizarea timpului de munca al salariatilor,
recompensele si sanctiunile ce pot fi aplicate.
Acest regulament se aplica tuturor salariatilor din aparatul propriu
al Consiliului Judetean Mures, indiferent de raporturile de serviciu,
de natura contractului de munca incheiat, precum si temporar studentilor
in perioada efectuarii practicii si altor persoane delegate de catre
agentii economici sau unitati bugetare, pentru prestarea unei activitati
in incinta Palatului Administrativ.
CAPITOLUL II
REGULI PRIVIND RESPECTAREA PRINCIPIULUI NEDISCRIMINÃRII SI
A INLÃTURÃRII ORICAREI FORME DE INCÃLCARE
A DEMNITÃTII
Art.1. Libertatea muncii este garantata prin
Constitutie, dreptul la munca nu poate fi ingradit.
Orice persoana este libera in alegerea locului de munca si a profesiei,
meseriei sau activitatii pe care urmeaza sa o presteze. Nimeni nu
poate fi obligat sa munceasca sau sa nu munceasca intr-un anumit
loc.
In cadrul relatiilor de munca functioneaza principiul egalitatii
de tratament fata de toti salariatii si angajatorii. Orice discriminare
directa sau indirecta fata de un salariat bazata pe criterii de
sex, orientare sexuala, caracteristici genetice, vârsta, apartenenta
nationala, rasa, culoare, etnie, religie, optiune politica, origine
sociala, handicap, situatie sau responsabilitate familiala, apartenenta
sau activitate sindicala este interzisa.
Art. 2. Orice salariat care presteaza o munca beneficiaza de conditii
de munca adecvate activitatii desfasurate, de protectie sociala,
de securitate si sanatate in munca, precum si de respectarea demnitatii
si a constiintei sale fara nici o discriminare.
Tuturor salariatilor care presteaza o munca le sunt recunoscute
dreptul la plata egala pentru munca egala precum si dreptul la protectia
datelor cu caracter personal.
Art. 3. Relatiile de munca se bazeaza pe principiul consensualitatii
si al bunei credinte. Pentru buna desfasurare a relatiilor de munca
participantii la raporturile de munca se vor informa si se vor consulta
reciproc in conditiile legii.
CAPITOLUL III
OBLIGATIILE CONDUCERII EXECUTIVE A CONSILIULUI JUDETEAN
Conducerii executive a Consiliului Judetean Mures
ii revin urmatoarele obligatii:
Art.4. Asigurarea dotarilor necesare desfasurarii
activitatii salariatilor (spatiu in
birouri, mobilier, tehnica de calcul, rechizite, diverse materiale),
asigurarea conditiilor normale de munca si igiena,
de natura sa le ocroteasca sanatatea
si integritatea fizica si psihica si
urmarirea utilizarii eficiente a timpului de munca.
Art.5. Acordarea drepturilor ce decurg din actele normative in
vigoare tuturor salariatilor, in raport cu functia
detinuta si munca efectiv prestata.
Art.6. Asigurarea de sanse si tratament intre salariati,
femei si barbati, in cadrul relatiilor
de munca de orice fel.
CAPITOLUL IV
OBLIGATIILE PERSONALULUI DE CONDUCERE
DIN CADRUL APARATULUI PROPRIU AL CONSILIULUI JUDETEAN
Art.7. Conducerea directiilor si a serviciilor
independente, constituite in structura functionala a aparatului
propriu, are obligatia de a organiza si coordona activitatea salariatilor
din subordine, de a intari ordinea si disciplina.
In acest sens directorii, sefii de servicii au urmatoarele sarcini:
1.Stabilirea atributiilor si raspunderilor pentru fiecare salariat
din cadrul directiei, serviciului sau compartimentului, in raport
cu pregatirea profesionala, experienta dobândita si rezultatele
obtinute in activitatea profesionala.
2.Sprijinirea propunerilor si initiativelor motivate ale personalului
din subordine, in vederea imbunatatirii activitatii autoritatii
publice, precum si a calitatii serviciilor publice oferite cetatenilor.
3.Intocmirea si actualizarea dosarelor profesionale ale functionarilor
publici si pastrarea acestora in conditii de siguranta.
4.Crearea cadrului necesar pentru cunoasterea de catre toti salariatii
a legislatiei in vigoare, cu deosebire a celei care vizeaza direct
activitatile specifice institutiei.
5.Asigurarea pastrarii secretului de serviciu la primirea, intocmirea,
multiplicarea, difuzarea si pastrarea documentelor clasificate.
6.Urmarirea respectarii circuitului normal al informatiilor si perfectionarii
sistemului informational al institutiei.
7.Asigurarea instruirii personalului pentru respectarea pe toata
durata programului de munca, a normelor de prevenire si stingere
a incendiilor, a normelor de protectia muncii (la locurile de munca
unde acestea se impun) si a normelor igienico-sanitare.
8.Exercitarea indrumarii, coordonarii si controlului permanent al
activitatii personalului din cadrul directiilor sau serviciilor,
in scopul realizarii integrale si la termenele stabilite a sarcinilor
ce le revin conform Regulamentului de organizare si functionare,
a legislatiei in vigoare, a hotarârilor Consiliul Judetean
si a dispozitiilor emise de conducerea acestuia, precum si din programele
de activitate elaborate.
9.Elaborarea propunerilor privind stimularea suplimentara a salariatilor
care aduc un aport deosebit la bunul mers al activitatii ce o desfasoara.
10.Sanctionarea potrivit prevederilor legale a persoanelor care
incalca cu vinovatie obligatiile de serviciu ce le revin, sau normele
de comportare in institutie.
11.In exercitarea atributiilor specifice functiilor publice de conducere,
sa asigure egalitatea de sanse si tratament cu privire la dezvoltarea
carierei in functia publica pentru functionarii publici din subordine.
12. Sa examineze si sa aplice cu obiectivitate criteriile de evaluare
a competentei profesionale pentru personalul din subordine, atunci
când propun avansari, promovari, transferuri, numiri sau eliberari
din functii.
CAPITOLUL V
INTERDICTII APLICABILE FUNCTIONARILOR PUBLICI DE CONDUCERE
Art.8. Se interzice functionarilor publici
de conducere sa favorizeze sau sa defavorizeze accesul ori promovarea
in functia publica pe criterii discriminatorii, de rudenie, afinitate
sau alte criterii neconforme cu principiile care guverneaza conduita
profesionala a functionarilor publici:
a) suprematia Constitutiei si a legii;
b) prioritatea interesului public ;
c) asigurarea egalitatii de tratament a cetatenilor in fata autoritatilor
si institutiilor publice;
d) profesionalismul ;
e) impartialitatea si independenta;
f) integritatea morala ;
g) libertatea gândirii si a exprimarii;
h) cinstea si corectitudinea;
i) deschiderea si transparenta.
Art.9. Pentru aducerea la indeplinire a acestor
obligatii, directorii executivi, sefii de servicii vor fi sprijiniti
de conducerea Consiliului judetean, respectiv de presedinte, vicepresedinti
si secretar general.
CAPITOLUL VI
OBLIGATIILE SALARIATILOR
A. OBLIGATII GENERALE
Art.10. Salariatii Consiliului Judetean, functionarii
publici sau cu contract individual de munca, indiferent de locul
de munca unde isi desfasoara activitatea, in concordanta cu prevederile
legale in vigoare, au urmatoarele obligatii:
1.Sa indeplineasca cu fidelitate, constiinciozitate
si la termenele prevazute indatoririle de serviciu
stabilite prin fisa postului si sa se abtina
de la orice fapta care ar putea aduce prejudicii Consiliului
Judetean Mures, persoanelor fizice sau juridice, ori
prestigiului corpului functionarilor publici.
2.Sa nu desfasoare in incinta institutiei
activitati cu caracter politic, in sprijinul
partidelor politice, organizatiilor sau asociatiilor
de acest fel, in timpul programului.
3.Functionarii publici au obligatia sa prezinte,
in conditiile legii, conducatorului autoritatii
declaratia de avere la numirea intr-o functie
publica sau la incetarea raportului de serviciu si
sa respecte intocmai, regimul juridic al conflictului
de interese si al incompatibilitatilor, stabilite
potrivit legii.
4.Sa respecte legislatia in vigoare, hotarârile
Consiliului Judetean si dispozitiile conducerii
acestuia si sa aduca la indeplinire sarcinile
primite din partea conducerii directiei.
5. Sa-si perfectioneze continuu nivelul de pregatire
profesionala, atât prin studiul individual, cât
si prin cursurile organizate de catre Consiliul judetean,
in colaborare cu Institutul National de Administratie
sau cu alte institutii abilitate potrivit legii.
6.Sa pastreze secretul de serviciu in activitatile
de primire, intocmire multiplicare, difuzare si pastrare
a documentelor cu caracter secret.
7.Sa respecte programul de munca stabilit in
institutie, urmarind folosirea cu eficienta
maxima a timpului de munca pentru indeplinirea
sarcinilor de serviciu.
8. Sa se prezinte la serviciu intr-o tinuta
vestimentara decenta si adecvata si
sa manifeste un comportament civilizat si demn in
relatiile cu colegii si ceilalti salariati
din institutie; sa manifeste solicitudine si respect
in relatiile cu persoanele din afara institutiei.
9. Sa nu se prezinte la serviciu sub influenta alcoolului;
persoanele aflate in aceasta situatie vor fi obligate sa
paraseasca institutia, urmând a
se lua masuri de sanctionare a lor.
10. Sa se inscrie in condicile de prezenta
constituite, ori de câte ori intervin deplasari in
interesul serviciului in localitate sau in alte localitati;
pentru interese personale, iesirea din institutie se
va face numai cu aprobarea conducerii directiei sau serviciului,
dupa caz.
11. Sa-si insuseasca si sa
respecte normele legale de prevenire si stingere a incendiilor,
normele de protectia muncii si cele igienico-sanitare.
12. Sa pastreze in conditii corespunzatoare
toate bunurile mobile si imobile din dotarea institutiei
si sa foloseasca in mod judicios rechizitele.
13. Conform prevederilor Regulamentului de organizare si functionare
a Consiliului Judetean, sa puna la dispozitia
consilierilor judeteni documentele sau informatiile
solicitate de acestia.
14. Sa anunte imediat pierderea legitimatiei
de serviciu persoanelor insarcinate cu realizarea atributiilor
privind activitatea de resurse umane, pentru luarea masurilor
ce se impun.
15. Sa asigure corecta utilizarea a bunurilor din dotare:
aparatura de calcul, masini de scris, mobilier, etc.
16. Sa deconecteze la sfârsitul programului de
lucru aparatura electrica, electronica sau alte instalatii
electrice din dotare.
17. Pentru pastrarea in siguranta a documentelor,
acestea vor fi inchise la sfârsitul programului
de lucru in fisete.
B. OBLIGATII CE REVIN FUNCTIONARILOR
PUBLICI PREVÃZUTE DE NORMELE DE CONDUITÃ PROFESIONALÃ
Art.11. Functionarii publici, in conformitate
cu normele de conduita, au urmatoarele obligatii:
1. De a asigura un serviciu public de calitate in beneficiul
cetatenilor, prin participarea activa la luarea
deciziilor si la transpunerea lor in practica,
in scopul realizarii competentelor Consiliului
Judetean Mures.
2. In exercitarea functiei publice, de a avea un comportament
profesionist, precum si de a asigura, in conditiile
legii, transparenta administrativa, pentru a câstiga
si a mentine increderea publicului in integritatea,
impartialitatea si eficacitatea autoritatilor
si institutiilor publice.
3. Prin actele si faptele lor, sa respecte Constitutia,
legile tarii si sa actioneze pentru
punerea in aplicare a dispozitiilor legale, in
conformitate cu atributiile care le revin, cu respectarea
eticii profesionale.
4. Sa se conformeze dispozitiilor legale privind restrângerea
exercitiului unor drepturi, datorata naturii functiilor
publice detinute.
5. De a apara in mod loial prestigiul autoritatii
in care isi desfasoara activitatea,
precum si de a se abtine de la orice act ori fapt care
poate produce prejudicii imaginii sau intereselor legale ale acesteia.
6. De a nu dezvalui informatii care nu au caracter
public si de a nu remite documentele care contin asemenea
informatii, la solicitarea reprezentantilor unei alte
autoritati ori institutii publice, numai cu acordul
presedintelui. Aceasta obligatie nu reprezinta
o derogare de la obligatia legala a functionarilor
publici de a furniza informatii de interes public celor interesati,
in conditiile legii.
7. In indeplinirea atributiilor de serviciu, de
a respecta demnitatea functiei publice detinute, corelând
libertatea dialogului cu promovarea intereselor autoritatii
sau institutiei publice in care isi desfasoara
activitatea.
8. In activitatea lor, de a respecta libertatea opiniilor
si de a nu se lasa influentati de considerente
personale sau de popularitate. In exprimarea opiniilor, functionarii
publici trebuie sa aiba o atitudine concilianta
si sa evite generarea conflictelor datorate schimbului
de pareri.
9. In relatiile cu personalul din cadrul autoritatii
publice in care isi desfasoara
activitatea, precum si cu persoanele fizice sau juridice, sa
aiba un comportament bazat pe respect, buna-credinta,
corectitudine si amabilitate.
10. De a nu aduce atingere onoarei, reputatiei si demnitatii
persoanelor din cadrul autoritatii in care isi
desfasoara activitatea, precum si persoanelor
cu care intra in legatura in exercitarea
functiei publice, prin:
a) intrebuintarea unor expresii jignitoare;
b) dezvaluirea unor aspecte ale vietii private;
c) formularea unor sesizari sau plângeri calomnioase.
11. Sa adopte o atitudine impartiala si
justificata pentru rezolvarea clara si eficienta
a problemelor cetatenilor. Functionarii publici
au obligatia sa respecte principiul egalitatii
cetatenilor in fata legii si a autoritatilor
publice, prin:
a) promovarea unor solutii similare sau identice raportate
la aceeasi categorie de situatii de fapt;
b) eliminarea oricarei forme de discriminare bazate pe aspecte
privind nationalitatea, convingerile religioase si politice,
starea materiala, sanatatea, vârsta,
sexul sau alte aspecte.
12.Sa promoveze o imagine favorabila tarii
si autoritatii pe care o reprezinta in
cadrul unor organizatii internationale, institutii
de invatamânt, conferinte,
seminarii si alte activitati cu caracter international
13.In deplasarile externe, sa aiba o
conduita corespunzatoare regulilor de protocol si
le este interzisa incalcarea legilor si
obiceiurilor tarii gazda.
14.In procesul de luare a deciziilor, sa actioneze
conform prevederilor legale si sa isi exercite
capacitatea de apreciere in mod fundamentat si impartial.
15.Sa asigure ocrotirea proprietatii publice
si private a statului si a unitatilor administrativ-teritoriale,
sa evite producerea oricarui prejudiciu, actionând
in orice situatie ca un bun proprietar.
16.Sa foloseasca timpul de lucru, precum si bunurile
apartinând autoritatii numai pentru desfasurarea
activitatilor aferente functiei publice detinute.
17.Sa propuna si sa asigure, potrivit
atributiilor care le revin, folosirea utila si
eficienta a banilor publici, in conformitate cu prevederile
legale.
CAPITOLUL VII
INTERDICTII APLICABILE FUNCTIONARILOR PUBLICI
Art.12. Functionarilor publici le este interzis:
1.Sa exprime in public aprecieri neconforme cu realitatea in legatura
cu activitatea autoritatii in care isi desfasoara activitatea, cu
politicile si strategiile acesteia ori cu proiectele de acte cu
caracter normativ sau individual;
2.Sa faca aprecieri neautorizate in legatura cu litigiile aflate
in curs de solutionare si in care autoritatea sau institutia publica
in care isi desfasoara activitatea are calitatea de parte;
3.Sa dezvaluie informatii care nu au caracter public, in alte conditii
decât cele prevazute de lege;
4.Sa dezvaluie informatiile la care au acces in exercitarea functiei
publice, daca aceasta dezvaluire este de natura sa atraga avantaje
necuvenite ori sa prejudicieze imaginea sau drepturile institutiei
ori ale unor functionari publici, precum si ale persoanelor fizice
sau juridice;
5.Sa acorde asistenta si consultanta persoanelor fizice sau juridice
in vederea promovarii de actiuni juridice ori de alta natura impotriva
statului sau autoritatii ori institutiei publice in care isi desfasoara
activitatea.
6.In exercitarea functiei publice:
a) sa participe la colectarea de fonduri pentru activitatea partidelor
politice;
b) sa furnizeze sprijin logistic candidatilor la functii de demnitate
publica;
c) sa colaboreze, in afara relatiilor de serviciu, cu persoanele
fizice sau juridice care fac donatii ori sponsorizari partidelor
politice;
d) sa afiseze, in cadrul autoritatii, insemne ori obiecte inscriptionate
cu sigla sau denumirea partidelor politice ori a candidatilor acestora.
7.In considerarea functiei publice detinute, sa permita utilizarea
numelui sau imaginii proprii in actiuni publicitare pentru promovarea
unei activitati comerciale, precum si in scopuri electorale.
8.In relatiile cu reprezentantii altor state, sa exprime opinii
personale privind aspecte nationale sau dispute internationale.
9.Sa solicite ori sa accepte cadouri, servicii, favoruri, invitatii
sau orice alt avantaj, care le sunt destinate personal, familiei,
parintilor, prietenilor ori persoanelor cu care au avut relatii
de afaceri sau de natura politica, care le pot influenta impartialitatea
in exercitarea functiilor publice detinute ori pot constitui o recompensa
in raport cu aceste functii.
10.Sa promita luarea unei decizii de catre autoritatea sau institutia
publica, de catre alti functionari publici, precum si indeplinirea
atributiilor in mod privilegiat.
11.Folosirea de catre functionarii publici, in alte scopuri decât
cele prevazute de lege, a prerogativelor functiei publice detinute.
12. Prin activitatea de luare a deciziilor, de consiliere, de elaborare
a proiectelor de acte normative, de evaluare sau de participare
la anchete ori actiuni de control, functionarilor publici le este
interzisa urmarirea obtinerii de foloase sau avantaje in interes
personal ori producerea de prejudicii materiale sau morale altor
persoane.
13. Sa foloseasca pozitia oficiala pe care o detin sau relatiile
pe care le-au stabilit in exercitarea functiei publice, pentru a
influenta anchetele interne ori externe sau pentru a determina luarea
unei anumite masuri.
14. Sa impuna altor functionari publici sa se inscrie in organizatii
sau asociatii, indiferent de natura acestora, ori sa le sugereze
acest lucru, promitându-le acordarea unor avantaje materiale
sau profesionale.
15. Sa foloseasca timpul de lucru ori logistica autoritatii pentru
realizarea de activitati publicistice in interes personal sau activitati
didactice.
16. Furnizarea informatiilor referitoare la bunurile proprietate
publica sau privata a statului ori a unitatilor administrativ-teritoriale,
supuse operatiunilor de vânzare, concesionare sau inchiriere,
in alte conditii decât cele prevazute de lege.
CAPITOLUL VIII
COMUNICARE SI LIMITE DE COMPETENTÃ
Art. 13. Relatiile cu mijloacele de informare
in masa se asigura de catre functionarii publici desemnati in acest
sens de conducatorul autoritatii, in conditiile legii.
Art.14. Functionarii publici desemnati sa participe la activitati
sau dezbateri publice, in calitate oficiala, trebuie sa respecte
limitele mandatului de reprezentare incredintat de conducatorul
autoritatii.
Art.15. In cazul in care nu sunt desemnati in acest sens, functionarii
publici pot participa la activitati sau dezbateri publice, având
obligatia de a face cunoscut faptul ca opinia exprimata nu reprezinta
punctul de vedere oficial al autoritatii ori institutiei publice
in cadrul careia isi desfasoara activitatea.
CAPITOLUL IX
UTILIZAREA SISTEMULUI INFORMATIC
Art.16. Accesul la INTERNET se face numai
in interes de serviciu, fiind interzise activitati de comert electronic
in interes privat, vizitarea site-urilor cu caracter obscen sau
de propaganda, instigatoare la violenta sau acte de terorism, de
muzica, filme, jocuri, chat-ul etc; Se permit download-uri (descarcari
de pe Internet) exclusiv in cazul in care fisierele descarcate sunt
necesare activitatii din cadrul institutiei. Se interzice abonarea
(subscrierea) utilizatorilor la diverse site-uri de pe Internet,
abonare ce implica primirea permanenta a unui volum mare de scrisori
prin posta electronica.
Raspunderea pentru aceasta revine utilizatorului, istoricul paginilor
vizitate, timpul de acces, informatia descarcata si adresa de IP
fiind monitorizate;
Art.17. Publicarea actelor prin Monitorul Oficial
al Judetului Mures, respectiv aducerea la cunostinta publica a acestor
acte se va face 24 de ore din 24, 7 zile din 7, prin intermediul
portalului www.cjmures.ro
Materialele care trebuie publicate in Monitorul Oficial al Judetului
Mures si postate pe Internet vor fi preluate de catre CIAP de pe
calculatorul "Directia1bis" din folderul "Acces liber"
unde au fost colectate anterior.
Art.18. Publicarea pe INTERNET a datelor, imaginilor si informatiilor
referitoare la activitatea Consiliului Judetean se va face numai
cu aprobarea scrisa a celor in drept;
a) Raspunderea pentru corectitudinea si actualitatea datelor publicate
pe site-ul propriu sau prin participarile la licitatiile electronice
revine proprietarului informatiei si nu operatorului sau realizatorului;
b) Fiecare serviciu sau institutie din subordinea Consiliului Judetean
care publica date pe INTERNET este obligat sa intocmeasca un dosar,
organizat cronologic, cu paginile web realizate, listate dupa publicare;
c) Institutiile colaboratoare ce au Consiliul Judetean ca ordonator
de credite se vor adresa in scris pentru publicarea pe site-ul Consiliului
Judetean Mures a informatiilor ce vin in intâmpinarea nevoilor
cetatenilor, din sectorul lor de activitate;
d) Sunt interzise publicitatea si sondajele in scopuri electorale
sau economice pe portalul Consiliului Judetean, cu exceptia prezentarii
oportunitatilor, aspectelor culturale sau economice locale.
Art.19. Este interzis accesul neautorizat in spatiile digitale,
altele decât cele locale sau cele publice din retea, folosirea
altor conturi decât cele care au fost stabilite, furtul sau
folosirea fisierelor neautorizat din retea.
Art.20. Este obligatorie respectarea masurilor de securitate privitoare
la contul de acces, parola, drepturi partajate in sistem de acces
la resurse si la INTERNET. Modificarea acestora se face cu aprobarea
presedintelui Consiliului Judetean.
Art.21. Este interzisa difuzarea, divulgarea sau transmiterea parolelor
de acces, precum si a altor date cu caracter intern privind organizarea,
accesul si protocoalele de functionare a retelei de calculatoare
sau a postei electronice.
Art.22. Comunicarea prin adresa electronica, oficial, tip nota interna,
se face cu acordul scris al persoanelor cu functii de conducere,
ca si in cazul suportului de hârtie, urma pastrându-se
la emitent.
Art.23. Este interzisa interventia utilizatorului asupra tehnicii
de calcul, prin demontarea acesteia, asupra fisierelor sistem sau
asupra modulelor din aplicatiile informatice, fiind interzisa modificarea
fisierelor sursa, stergerea lor, interventia asupra bazelor de date
altfel decât prin programele implementate. Pentru orice incident
informatic se solicita interventia Serviciul Informatica care analizeaza
si adopta masuri de remediere prin compartimentul propriu de mentenanta.
Dupa caz, solutionarea consta in interventie proprie post-garantie,
interventie furnizor in intervalul de garantie sau service externalizat
gestionat prin Compartimentul Informatica.
Art.24. Pe fiecare calculator au fost instalate de catre angajatii
CIAP doar soft-uri (programe) pentru care Consiliul Judetean detine
licente de utilizare, acestea sunt singurele programe ce pot fi
folosite de catre utilizatori.
Este interzisa instalarea si utilizarea oricaror programe (aici
fiind incluse si jocurile) de provenienta externa Consiliului Judetean
pentru care nu exista achizitionate licente.
Fiecare utilizator va semna un inventar al soft-urilor instalate
pe calculatorul sau de catre CIAP si va raspunde personal, din punct
de vedere juridic, pentru orice modificare aparuta ulterior pe calculator.
Utilizarea softurilor fara licente se afla sub incidenta Legii nr.8/1996
privind drepturile de autor si face obiectul unei ample campanii
de verificare lansate de catre BSA (Business Software Alliance)
in România.
Art.25. In vederea protejarii datelor existente pe fiecare calculator
si al reducerii la maxim al pericolului raspândirii virusilor
prin intermediul retelei, CIAP a organizat astfel accesul in/din
retea pt. fiecare statie: structura de directoare (foldere) a fiecarui
sistem din retea este inaccesibila celorlalti utilizatori (fiecare
poate "vedea" doar "continutul" calculatorului
sau, nu si pe al altora). Exista un singur folder pe fiecare calculator,
de obicei denumit "Acces liber" in care este permis accesul
liber al tuturor celorlalti utilizatori, dar doar cu drepturi de
citire.
Singurii care au acces, pe baza unor parole, la toate resursele
statiilor din retea sunt seful SIAP si administratorul de retea.
Este interzis utilizatorilor sa schimbe setarile calculatoarelor,
modul de gestionare al drepturilor de acces in/din retea si parolele
de acces. Eventualele modificari vor fi facute doar cu acordul administratorului
de retea sau al sefului CIAP.
Este interzisa folosirea de diskete si CD-uri din afara Consiliului
Judetean.
Art.26. Fiecare utilizator din Consiliu Judetean raspunde pentru
modul in care isi foloseste calculatorul din dotare dar si pentru
modul in care foloseste reteaua interna a Consiliului Judetean precum
si Internetul si posta electronica (unde este cazul).
Art.27. Achizitiile in domeniul TI&C (tehnica de calcul, echipamente
de comunicatii si soft) se fac numai de catre CIAP. Aprobarea achizitiei
se face in urma analizei compartimentului de specialitate si conducerea
institutiei.
Art.28. Având in vedere necesitatea asigurarii datelor/documentelor
dvs. impotriva pierderii lor accidentale ele vor fi salvate pe diferiti
suporti.
Pentru a va asigura datele/documentele impotriva unor pierderi accidentale
salvati-va periodic aceste date/documente pe diskete si nu ezitati
sa solicitati ajutorul CIAP in cazul in care nu sunteti familiarizati
cu metodele de salvare si arhivare sau in cazul in care considerati
ca, data fiind importanta informatiilor, este necesara o mai buna
protejare a lor prin salvari pe serverul de date al Consiliului
Judetean sau pe CD.
Sedintele de consiliu vor fi salvate dupa fiecare sedinta pe server
si CD.
Art.29. Sistemele de calcul se vor folosi numai pentru si in interesul
serviciului, atât in timpul orelor de program cât si
in afara acestuia. Este cu desavârsire interzisa instalarea
sau copierea altor programe decât cele care au fost instalate
initial pe sistemele de calcul din patrimoniul Consiliului Judetean.
Programele instalate trebuie sa fie cu licenta, iar acolo unde nu
se pot asigura se vor folosi variantele Linux si Open Office - care
nu necesita licenta - furnizate gratuit de compartimentul informatica
al Consiliului Judetean Mures
Art.30. Detectarea de virusii informatici sau programe cu caracter
distructiv precum si sustragerea si folosirea datelor in interes
personal atrag raspunderea materiala, pecuniara sau penala, dupa
caz, a persoanelor gasite vinovate pentru neglijenta sau rea-intentie,
conform Legii 161/2003.
Art.31. Este obligatorie respectarea normelor de protectia muncii
la folosirea tehnicii sub tensiune, folosirea cablurilor izolate,
a mufelor originale, fara improvizatii.
CAPITOLUL X
ORGANIZAREA TIMPULUI DE MUNCÃ
Organizarea timpului de munca se stabileste
in raport cu specificul activitatii astfel:
Art.32. Durata saptamânii de munca este de 5 zile lucratoare,
iar a zilei de munca la locurile de munca obisnuite este de 8 ore.
Art.33.(1) Programul de lucru pentru angajatii Consiliului Judetean,
de luni pina vineri, se va desfasura intre orele 8,00-16,00;
(2) Pentru persoanele care presteaza lucrari de curatenie si lucrari
de intretinere si reparatii in sediul Consiliului Judetean, conform
Contractului de Prestari Servicii incheiat cu S.C. Servicii de Utilitati
Rurale Mures S.A., programul de munca este :
- un lucrator pentru curatenie 7,00 - 15,00
- sase lucratori pentru curatenie 14,00 - 22,00
- lucratorii pentru intretinere si reparatii, potrivit art.33 (1)
iar in perioada de functionare a centralei termice 6,00 - 14,00;
14,00 - 22,00.
Art.34. (1)Pentru orele lucrate din dispozitia conducatorului autoritatii
sau institutiei publice, peste durata normala a timpului de lucru
sau in zilele de sarbatori legale ori declarate zile nelucratoare,
functionarii publici de executie au dreptul la recuperare sau la
plata majorata cu un spor de 100% din salariul de baza, in conformitate
cu prevederile legale in vigoare. Numarul orelor prestate peste
programul normal de lucru nu poate depasi 360 intr-un an. Salariatii
cu contract individual de munca, la solicitarea angajatorului pot
efectua munca suplimentara cu respectarea prevederilor Codului Muncii.
Durata maxima legala a timpului de munca nu poate depasi 48 de ore
pe saptamâna inclusiv orele suplimentare. Munca suplimentara
se compenseaza prin ore libere platite in urmatoarele 30 de zile
dupa efectuarea acestora, iar salariatul beneficiaza de salariul
corespunzator pentru orele prestate peste programul normal de lucru.
In cazul in care compensarea prin ore libere platite nu este posibila
in cele 30 de zile prevazute de lege, in luna urmatoare munca suplimentara
va fi platita prin adaugarea unui spor la salariu corespunzator
duratei acesteia ce nu poate fi mai mic de 75% din salariul de baza.
(2) Plata orelor suplimentare se face lunar conform legislatiei
in vigoare, pe baza pontajelor distinct intocmite, semnate de directorul
executiv si aprobate de persoana din conducerea institutiei care
coordoneaza directia respectiva.
Art.35. Evidenta zilnica a prezentei la lucru a salariatilor se
realizeaza de catre Serviciul Resurse Umane si Consilieri Presedinte
al Consiliului Judetean prin condici de prezenta pe fiecare directie
de specialitate sau serviciu individual. Semnarea condicilor de
prezenta de catre salariati se face personal la inceperea si terminarea
programului de lucru.
Art.36. Durata zilnica a prezentei la lucru a salariatilor conform
condicilor de prezenta se centralizeaza de doua ori pe luna de catre
fiecare directie sau serviciu, pe baza foilor colective de prezenta
intocmite si semnate de director, sef de serviciu sau coordonator
de compartiment.
Art.37. Serviciul Resurse Umane si Consilieri Presedinte are obligatia
sa faca cel putin o data pe luna prezenta inopinata a salariatilor
din cadrul aparatului propriu si sa informeze conducerea institutiei
in legatura cu cele constatate.
Art.38. Programarea concediilor de odihna se propune de conducerea
fiecarei directii sau serviciu, dupa consultarea salariatilor, tinând
seama de necesitatea asigurarii continuitatii in executarea sarcinilor
specifice si se aproba de conducerea institutiei.
Art.39. Evidenta concediilor de odihna, de boala, a invoirilor si
a concediilor fara plata si de studii se tine de catre Serviciul
Resurse Umane si Consilieri Presedinte si Compartimentul Contabilitate
- Financiar.
Art.40. Pentru interese personale, bine justificate, salariatii
pot solicita, conform reglementarilor legale, concedii fara plata,
prin cerere scrisa care se aproba de presedinte cu avizul prealabil
al directorului executiv sau al sefului serviciului, in masura in
care activitatea compartimentului din care face parte solicitantul,
nu este afectata prin lipsa acestuia de la locul de munca.
CAPITOLUL XI
ACCESUL IN INSTITUTIE
Art.41. Accesul in sediul institutiei, pentru
tot personalul Consiliului Judetean Mures, se face numai pe poarta
laterala, din strada Primariei si din strada Enescu.
Art.42. Accesul persoanelor straine in incinta Consiliului Judetean
se face astfel:
-persoanele fizice si reprezentantii persoanelor juridice vor avea
acces in sediul Consiliului judetean in zilele lucratoare in baza
actului de identitate;
-persoanele care solicita acces la cabinetele presedintelui sau
al vicepresedintilor, daca se incuviinteaza primirea in afara programului
de audienta, vor fi insotite atât la intrare, cât si
la iesire de functionarul public responsabil de relatiile cu publicul,
care va fi instiintat telefonic;
-delegatii din strainatate au acces in incinta Consiliului Judetean
numai cu aprobarea conducerii institutiei.
Art.43. Relatii privind problemele ce intra in competenta de rezolvare
a Consiliului Judetean, se dau zilnic, de luni pâna joi, intre
orele 8,00-14,00 si in zilele de vineri intre orele 8,00-13,30,
prin Directia Juridica si Administratie publica.
CAPITOLUL XII
PROCEDURA DE SOLUTIONARE A CERERILOR
SAU RECLAMATIILOR INDIVIDUALE ALE SALARIATILOR
Art.44. Salariatii au dreptul si obligatia
sa sesizeze nemultumirile sau comportamentul neprincipial al altor
salariati.
Art.45. Sesizarea se va face in scris.
Art.46. Competenta de solutionare a sesizarilor este a presedintelui
Consiliului Judetean Mures, acesta putând delega aceasta competenta
compartimentelor de specialitate.
Art.47.Termenul de solutionare a acestor sesizari este de 10 zile.
Art.48. Daca din motive bine intemeiate solutionarea nu se poate
face in termenul stabilit, fiind necesare analize si verificari
mai ample, acesta se poate prelungi cu inca 10 zile, petitionarul
urmând a fi incunostiintat despre acest aspect.
CAPITOLUL XIII
RECOMPENSE
Art.49. Salariatii care au realizat sau au participat
direct la obtinerea unor rezultate deosebite in activitatea institutiei,
pot fi stimulati prin:
- promovarea in clase, grade si trepte profesionale, conform prevederilor
legale;
- acordarea salariului de merit;
- premii individuale acordate in cursul anului, in conformitate
cu prevederile legale;
Art.50. (1)Recompensa se acorda la propunerea
scrisa a directorului executiv avizata de vicepresedintele sau secretarul
general coordonator si aprobata de presedinte.
(2) Contestatiile vizând acordarea recompenselor se vor adresa
presedintelui Consiliului Judetean.
CAPITOLUL XIV
SANCTIUNI DISCIPLINARE
Art.51. Incalcarea cu vinovatie a obligatiilor
prevazute in actualul regulament, inclusiv a normelor de comportare
stabilite, constituie abatere disciplinara si se sanctioneaza ca
atare, indiferent de functia detinuta de salariatii care au savârsit-o.
Art.52. Sanctiunile care se aplica salariatilor in cazuri de abateri
disciplinare sunt cele stipulate de legislatia in vigoare privind
raporturile de munca (Legea 53/2003-Codul Muncii si Legea nr.188/1999
privind Statutul functionarilor publici, republicata) si anume:
- Pentru functionarii publici, sanctiunile disciplinare sunt:
a) mustrare scrisa;
b) diminuarea drepturilor salariale cu 5-20% pe o perioada de pâna
la 3 luni;
c) suspendarea dreptului de avansare in gradele de salarizare sau
dupa caz de promovare in functia publica pe o perioada de la 1 la
3 ani;
d) trecerea pe o functie publica inferioara pe o perioada de pâna
la 1 an, cu diminuarea corespunzatoare a salariului;
e) destituirea din functia publica;
Art. 53. Sanctiunile disciplinare nu pot fi aplicate decât
dupa cercetarea prealabila a faptei savârsite si dupa audierea
functionarului public; audierea functionarului public trebuie consemnata
in scris, sub sanctiunea nulitatii.
Art.54.(1) Prima sanctiune - mustrare scrisa- se poate aplica direct
de catre conducatorul autoritatii sau institutiei publice la propunerea
conducatorului compartimentului in care functioneaza cel in cauza.
(2) Sanctiunile disciplinare prevazute la pct.3 literele b)-e) se
aplica de conducatorul institutiei publice, la propunerea comisiei
de disciplina constituita in cadrul institutiei in conformitate
cu legea, in termen de cel mult 6 luni de la data savârsirii
abaterilor, acestea urmând a se radia de drept, in conditiile
si la termenele prevazute de lege.
Art.55. (1) Pentru salariatii cu contract individual de munca sanctiunile
prevazute de Codul Muncii sunt:
a) avertismentul scris;
b) suspendarea contractului individual de munca pe o perioada ce
nu poate depasi 10 zile lucratoare;
c) retrogradarea din functie, cu acordarea salariului corespunzator
functiei in care s-a dispus retrogradarea pentru o durata ce nu
poate depasi 60 de zile;
d) reducerea salariului de baza pe o durata de 1-3 luni cu 5-10%;
e) reducerea salariului de baza si/sau, dupa caz, a indemnizatiei
de conducere pe o perioada de 1-3 luni cu 5-10%.
e) desfacerea disciplinara a contractului individual de munca.
(2) Nici o masura, cu exceptia celei prevazute la litera a), nu
poate fi dispusa mai inainte de efectuarea unei cercetari disciplinare
prealabile, prin comunicarea in scris cu precizarea obiectului,
datei, orei si locului intrevederii.
(3) Neprezentarea salariatului la convocarea facuta, fara un motiv
obiectiv, da dreptul angajatorului sa dispuna sanctionarea fara
efectuarea cercetarii disciplinare prealabile.
(4) Angajatorul dispune aplicarea sanctiunii disciplinare in scris,
in termen de 30 de zile calendaristice de la data luarii la cunostinta
despre savârsirea abaterii disciplinare, dar nu mai târziu
de 6 luni de la data savârsirii faptei.
Art.56. Decizia de sanctionare poate fi contestata de salariat la
instantele judecatoresti competente in termen de 30 de zile calendaristice
de la data comunicarii.
Art.57. Raspunderea contraventionala sau civila a functionarului
public se angajeaza in conformitate cu prevederile art.76 si 77
din Legea nr.188/1999 privind Statutul functionarilor publici, iar
repararea pagubelor aduse autoritatii sau institutiei publice se
dispune in conformitate cu prevederile art.78 din legea amintita.
Art.58. Pentru salariatii cu contract individual de munca raspunderea
patrimoniala este reglementata de Codul Muncii prin prevederile
art.269-275.
CAPITOLUL XV
REGULI PRIVIND PROTECTIA, IGIENA SI
SECURITATEA IN MUNCÃ IN CADRUL INSTITUTIEI
Art.59. Salariatii vor desfasura activitatea
in asa fel incât sa nu expuna pericolelor de accidentare sau
imbolnavire profesionala persoana proprie sau alti angajati, in
conformitate cu pregatirea si instruirea in domeniul protectiei
muncii.
Art.60. Salariatii si reprezentantii lor in domeniu au dreptul sa
ceara conducatorului autoritatii sa ia masurile cele mai potrivite
si au dreptul sa prezinte acestuia propunerile de masuri pentru
eliminarea riscului de accidente si imbolnavire profesionala.
Art.61. Salariatul care in caz de pericol iminent, paraseste locul
de munca, nu va fi supus la nici un prejudiciu cu exceptia cazului
unor actiuni nejustificate sau ale unor neglijente grave.
Art.62. In caz de pericol iminent salariatul va lua masurile care
se impun pentru protejarea propriei persoane, a altor salariati
si a bunurilor institutiei.
Art.63. Conducatorul autoritatii are obligatia de a lua toate masurile
pentru protejarea vietii si sanatatii salariatilor.
Art.64. Conducatorul autoritatii va implementa masurile de asigurare
a securitatii si sanatatii salariatilor tinând seama de principiile
generale de prevenire.
Art.65. Salariatii nu vor fi implicati in nici o situatie in costurile
financiare ale masurilor de prevenire referitoare la securitatea
si sanatatea in munca.
CAPITOLUL XVI
DISPOZITII FINALE
Art.66. Prezentul Regulament de ordine interioara
a fost elaborat pe baza prevederilor Legii nr. 53/2004 - Codul Muncii,
ale Legii nr.215/2001 privind administratia publica locala, ale
Legii nr.188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicata
si ale Legii nr. 7/2004, privind Codul de conduita a functionarilor
publici.
Art.67. Incalcarea dispozitiilor prezentului regulament constituie
abatere disciplinara si atrage raspunderea disciplinara a functionarilor
publici si personalului contractual, in conditiile legii.
Art.68. Comisiile de disciplina au competenta de a cerceta incalcarea
prevederilor prezentului regulament si de a propune aplicarea sanctiunilor
disciplinare, in conditiile legii.
Art.69. In cazurile in care faptele savârsite intrunesc elementele
constitutive ale unor infractiuni, vor fi sesizate organele de urmarire
penala competente, in conditiile legii.
Art.70. Functionarii publici raspund potrivit legii in cazurile
in care, prin faptele savârsite cu incalcarea normelor de
conduita profesionala, creeaza prejudicii persoanelor fizice sau
juridice.
Art.71. Modificarile sau completarile prezentului regulament se
vor face tinând seama de actele normative in vigoare la data
modificarii (completarii), prin grija Serviciului Resurse Umane
si Consilieri Presedinte.
Art.72. Regulamentul de ordine interioara se va transmite conducerii
directiilor si serviciilor care il vor aduce la cunostinta angajatilor
sub semnatura.
Dispozitii privind modificarea si completarea
Regulamentului de Ordine Interioara al aparatului de specialitate
al Consiliului Judetean Mures:
|