ROMĀNIA                                             PROIECT          

JUDEŢUL MUREŞ

CONŞILIUL JUDEŢEAN

 

 

HOTĆRĀREA Nr.

din _____ decembrie 2004

privind aprobarea bugetului Consiliului Judeţean Mureş

şi a nivelelor de echilibrare a bugetelor locale ale unităţilor

 administrativ-teritoriale pe anul 2005

 

 

Consiliul Judeţean Mureş,

Avānd īn vedere Raportul nr._________/______2004 la proiectul de hotărāre privind aprobarea bugetului Consiliului Judeţean şi a nivelelor de echilibrare a bugetelor locale ale unităţilor administrativ-teritoriale pe anul 2005,

Ţinānd seama de prevederile art. 104, alineatul e din Legea nr.215/2001 a administraţiei publice locale, O.U.G. nr. 45/2003 privind finanţele publice locale, şi a Legii nr.511/2004 legea bugetului de stat pe anul 2005 de la art.26 pānă la art.28,

Īn temeiul art. 109 din Legea nr. 215/2001 privind administraţia publică locală;

hotărăşte:

Art.1. (1) Bugetul Consiliului Judeţean Mureş pe anul 2005 se stabileşte la venituri şi cheltuieli īn sumă de 975.057.470 mii lei.

(2) Repartizarea veniturilor pe capitole şi subcapitole şi a cheltuielilor pe acţiuni şi titluri, se face conform anexei nr.1 la prezenta.

(3) Bugetul propriu şi al instituţiilor finanţate integral sau parţial din bugetul Consiliului Judeţean, cu detalierea cheltuielilor pe articole şi alineate, se face conform anexei nr.2 de la 2/1 pānă la 2/56.

Art.2. (1) Veniturile bugetului Consiliului Judeţean pe anul 2005, īn sumă de 975.057.470 mii lei, se prezintă astfel:

                                                                                            - mii lei

Venituri – total                                                           975.057.470

   Din care :

I.  Venituri proprii                                                      18.000.000

II. Prelevări din bugetul de stat – total                              836.787.170

- cote defalcate din impozitul pe venit                               264.184.550

- sume defalcate din impozitul pe venit pentru

echilibrare, din care:                                              312.148.620

- pentru bugetul propriu                                       65.405.500

- pentru cultură şi culte                                        86.508.000

- pentru finanţarea centrelor de īngrijire,

asistenţă, recuperare şi reabilitare pentru

persoane cu handicap                                         117.338.900

-susţinerea sistemului de protecţie a persoanelor

 cu handicap                                                             17.896.220

-pentru finanţarea unor programe ale unităţilor

 administrativ-teritoriale                                             25.000.000

- sume defalcate din T.V.A., din care:                                260.454.000

-īnvăţămānt special                                       37.326.000

-produse lactate şi de panificaţie                     68.340.000

-pentru protecţia copilului                               92.250.000

-pentru Centrul Judeţean de Consultanţă

 Agricolă                                                        5.706.000

-pentru drumurile judeţene şi comunale            56.832.000

III. Subvenţii primite de bugetele locale pentru

 finanţarea drepturilor şi facilităţilor acordate

persoanelor cu handicap                                           120.270.300

 (2) Īn vederea īncadrării īn nivelul veniturilor realizate, Direcţia Buget-Finanţe şi Asistenţă Economică poate propune preşedintelui limitarea deschiderii de credite bugetare sub nivelurile aprobate, corespunzător veniturilor īncasate.

Art.3. Īn structura economică, cheltuielile bugetului Consiliului Judeţean pe anul 2005, se prezintă astfel:

mii lei –

Cheltuieli - total, din care:                                       975.057.470

A. Cheltuieli curente, din acestea:                            866.222.655

- cheltuieli de personal                                            258.403.773

- cheltuieli materiale şi servicii                                 332.525.339

- subvenţii                                                             120.549.499

- transferuri                                                           155.244.044

B. Cheltuieli de capital                                              60.438.595

C. Rezerve                                                               47.896.220

Art.4. (1) Se stabileşte numărul maxim de posturi pentru aparatul propriu şi instituţiile finanţate de Consiliul Judeţean potrivit anexei nr.4 .

          (2) Ordonatorii de credite vor stabili salariile de bază, indemnizaţiile de conducere şi celelalte elemente ale sistemului de salarizare prevăzute de lege cu avizul ordonatorului principal de credite, cu īncadrarea īn cheltuielile de personal aprobate pentru anul 2005.

Art.5. (1) Cheltuielile de investiţii şi reparaţii  pe anul 2005 pentru Consiliul Judeţean şi instituţiile publice subordonate vor fi de 80.938.595 mii lei, din care 20.000.000 mii lei reprezintă reparaţii capitale la Teatrul Naţional Tīrgu Mureş.

(2) Programul de investiţii īn continuare pe luna ianuarie  2005 sunt īn volum de 3.865.000 mii lei potrivit anexei nr.12.

Art.6. Pentru finanţarea Consiliului Judeţean la capitolul "Autorităţi publice" se alocă suma de 66.796.850 mii lei de la bugetul Consiliului Judeţean.

Art.7. (1) Pentru finanţarea instituţiilor de cultură, artă şi culte se prevede suma de 145.716.355 mii lei, cu următoarea acoperire, conform anexei nr.3.

-120.549.499 mii lei subvenţii pentru instituţiile extrabugetare;

-  10.170.332 mii lei - alocaţii bugetare;

-    6.506.524 mii lei transferuri;

-    8.490.000 mii lei venituri proprii ale unităţilor extrabugetare.

(2) Conducerile instituţiilor de cultură vor lua măsuri de angajare a cheltuielilor numai la nivelul sumelor pentru care s-a deschis linia de credite şi īn funcţie de veniturile extrabugetare realizate lunar şi cumulat de la īnceputul anului.

(3) Cheltuielile bugetare au destinaţie precisă şi limitată şi sunt determinate de autorizările conţinute īn legi specifice şi īn legile bugetare anuale.

(4) Nici o cheltuială nu poate fi īnscrisă īn buget şi nici angajată şi efectuată din acest buget, dacă nu există bază legală pentru respectiva cheltuială.

(5) Nici o cheltuială din fonduri publice nu poate fi angajată, ordonanţată şi plătită dacă nu este aprobată potrivit legii şi nu are prevederi bugetare.

Art.8.Pentru finanţarea Serviciilor de dezvoltare publică, locuinţe se alocă suma de 1.865.000 mii lei, reprezentānd cheltuieli de capital.

Art.9.Pentru finanţarea R.A. Aeroport Tīrgu Mureş se prevede suma de 23.937.412 mii lei, din care transferuri – 17.637.412 mii lei, cheltuieli de capital 1.300.000 mii lei şi venituri proprii - 5.000.000 mii lei, conform anexei nr.3.

Art.10. (1) Pentru activitatea de drumuri şi poduri se alocă suma de 100.000.000 mii lei cu următoarea finanţare:

-56.832.000 mii lei sume defalcate din T.V.A;

-43.168.000 mii lei din bugetul judeţean.

(2) Se aprobă programul de drumuri potrivit anexei nr.5.

Art.11.Pentru susţinerea sistemului de protecţie a copilului şi pentru asigurarea protecţiei persoanelor cu handicap din judeţ se alocă suma de 390.729.168 mii lei cu următoarea finanţare:

-  92.250.000 mii lei sume defalcate din T.V.A;

-117.338.900 mii lei sume defalcate din impozitul pe venit;

-120.270.300 mii lei transferuri de la bugetul de stat pentru plata drepturilor şi facilităţilor acordate persoanelor cu handicap;

- 45.334.523 mii lei - sume reţinute la echilibrare din cota de 17% localităţilor de pe raza cărora provin copiii instituţionalizaţi;

- 9.325.340 mii lei venituri proprii realizate de centrele de īngrijire, asistenţă, recuperare şi reabilitare pentru persoane cu handicap;

-    6.210.105 mii lei din bugetul judeţean.

Art.12. Pentru asigurarea protecţiei persoanelor cu handicap din judeţ se alocă suma de 111.590.000 mii lei, din care:

-93.693.780 mii lei se alocă pe localităţi conform anexei nr.9;

-17.896.220 mii lei sumă reţinută la dispoziţia Consiliului Judeţean, care urmează a fi repartizată pe localităţi īn cursul anului 2005.

Art.13. Pentru finanţarea altor acţiuni se alocă suma de 65.086.195 mii lei.

Art.14. Pentru īnvăţămāntul special se alocă suma de 43.018.092 mii lei, cu următoarea finanţare:

-37.326.000 mii lei sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată;

- 4.166.984 mii lei - sume reţinute la echilibrare din cota de 17% localităţilor de pe raza cărora provin copii cu deficienţe;

- 1.525.108 mii lei din bugetul judeţean.

Art.15. Pentru finanţarea celor 3 unităţi de sănătate aflate īn patrimoniul Consiliului Judeţean se vor aloca sume pe baza unor programe īn prima şedinţă a Consiliului Judeţean din anul 2005.

Art.16. Pentru finanţarea produselor lactate şi de panificaţie pentru preşcolarii şi elevii din clasele I-IV din judeţul Mureş pe anul 2005 se alocă sume defalcate din TVA īn volum de 68.340.000 mii lei.

Art.17. (1) Pentru finanţarea instituţiilor de īnvăţămānt preuniversitar de stat se alocă suma de 1.223.371.000 mii lei, sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru bugetele locale, din care:

- finanţarea cheltuielilor de personal – 1.215.295.000 mii lei;

- burse acordate elevilor şi obiecte de inventar mii lei – 8.076.000 mii lei.

(2) Numărul maxim de posturi finanţate şi nominalizarea sumelor de acoperire pe municipii, oraşe şi comune se va face potrivit anexei nr.6.

Art.18.Pentru finanţarea creşelor se alocă suma de 3.791.000 mii lei. Repartizarea sumelor pe municipii şi oraşe este potrivit anexei nr.7.

Art.19. (1) Pentru echilibrarea bugetelor municipiilor, oraşelor şi comunelor se aprobă suma de 325.632.452 mii lei, cu următoarele surse de acoperire:

- 171.216.500 mii lei, sume defalcate din impozitul pe venit;

- 154.415.952 mii lei sume alocate de Consiliul Judeţean din cota defalcată din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale şi a bugetului propriu.

(2) Nominalizarea sumelor de acoperire pe municipii, oraşe şi comune se prezintă īn anexa nr.8 la prezenta.

(3) Criteriile de repartizare pe unităţi administrativ-teritoriale a sumelor defalcate din impozitul pe venit şi a celor din cota de 17% la dispoziţia Consiliului Judeţean pentru echilibrarea bugetelor locale sunt cele prevăzute īn articolul 29 din Ordonanţa de Urgentă a Guvernului nr. 45/2003 privind finanţele publice locale. Prevederile  referitoare la anul 2005 din anexa la Hotărārea Consiliului Judeţean Mureş nr.9/26 august 2004 privind repartizarea sumelor limită defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale pentru anii 2005-2008 se abrogă.

Art.20. (1) Pentru finanţarea centrului judeţean de consultantă agricolă se alocă suma de 8.441.746 mii lei, cu următoarea finanţare:

-5.706.000 mii lei sume defalcate din TVA;

-2.735.746 mii lei de la bugetul Consiliului Judeţean.

Art.21. Pentru finanţarea serviciului Judeţean de Salvamont se alocă suma de 1.723.772 mii lei.

Art.22. Pentru subvenţionarea energiei termice livrate populaţiei se alocă suma de 55.371.729 mii lei. Sursele de finanţare a a acestui volum sunt următoarele:

-22.190.000 mii lei –sume defalcate din TVA;

-18.900.382 mii lei – sume defalcate din impozitul pe venit;

-14.281.347 mii lei - sume defalcate din cota de 17% la dispoziţia Consiliului Judeţean.

Repartizarea pe localităţi se va face potrivit anexei nr.10.

Art.23. Se alocă sume defalcate din impozitul pe venit, īn volum de 34.322.000 mii lei pentru finanţarea unui număr de 707 - personal neclerical aparţinānd următoarelor culte: ortodox, romano catolic, reformat, evanghelic C.A., unitarian şi greco-catolic. Sumele pentru asigurarea contribuţiilor pentru personalul neclerical se includ īn bugetul propriu al judeţului iar plata se face prin centrele de cult de care aparţine acesta.

Art.24. Pentru asigurarea protecţiei sociale privind ajutorul social, ajutorul pentru īncălzirea locuinţei se alocă sume defalcate din impozitul pe venit īn volum de 59.406.100 mii lei. Repartizarea pe localităţi a acestei sume este potrivit anexei nr.11, respectānd trimestrialitatea propusă de Ministerul Finanţelor Publice.

 

Art.25. (1) Repartizarea pe trimestre a veniturilor şi cheltuielilor pe anul 2005 pentru Consiliul Judeţean Mureş şi a sumelor alocate de Consiliul Judeţean din cota defalcată din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale şi a bugetului propriu, se face corelat cu repartizarea aprobată de Ministerul Finanţelor, prin dispoziţia preşedintelui.

(2) Īn vederea īncadrării īn nivelul veniturilor realizate din cota de 17% din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale şi a bugetului propriu, Direcţia Buget-Finanţe şi Asistenţă Economică poate propune preşedintelui limitarea virării acestora către consiliile locale, pānă la nivelul cotei virate de Direcţia Generală a Finanţelor Publice Consiliului Judeţean.

 

Art.26. (1) Ordonatorii de credite au obligaţia de a angaja şi utiliza creditele bugetare numai īn limita prevederilor şi destinaţiilor aprobate, pentru cheltuielile strict legate de activitatea instituţiilor publice respective şi cu respectarea dispoziţiilor legale.

(2) Ordonatorii de credite răspund de :

a) elaborarea şi fundamentarea proiectului de buget propriu;

b) urmărirea modului de realizare a veniturilor;

c) angajarea, lichidarea şi ordonanţarea cheltuielilor īn limita creditelor bugetare posibil de īncasat;

d) organizarea şi ţinerea la zi a contabilităţii şi prezentarea la termen a situaţiilor financiare şi execuţiei bugetare asupra situaţiei patrimoniului aflat īn administrare.

Art.27. Anexele de la nr.1 la 11 fac parte integrantă din prezenta hotărāre.

 

P R E Ş E D I N T E                                            Avizat pentru legalitate

        Lokodi Edita Emőke                                          SECRETAR GENERAL

                                                                                 Ioan Togănel

 

 

ROMĀNIA

JUDEŢUL MUREŞ

CONSILIUL JUDEŢEAN

Direcţia Buget-Finanţe şi

Asistenţă Economică

Nr. 12187/14.12.2004

 

 

RAPORT

privind proiectul bugetului Consiliului Judeţean şi al nivelelor de echilibrare

 a bugetelor locale ale unităţilor administrativ-teritoriale pe anul 2005

 

 

Obiectivele şi priorităţile stabilite īn programul de dezvoltare economico-socială pe anul 2005 a judeţului Mureş, sunt formulate īn baza analizei consecinţelor  procesului de descentralizare şi de continuare a reformei īn administraţia publică.

Contextul socio-economic a administraţiei publice locale judeţene

 

            Administraţie publică locală -organizarea administrativ-teritorială

 

         Suprafaţa judeţului = 6714 km2 reprezentānd 2,8% din suprafaţa ţării, suprafaţa fondului forestier = 208.400 ha reprezentānd 31% din suprafaţa judeţului; suprafaţa agricolă = 414.764 ha.

         Populaţia judeţului  = 579.862 locuitori.

            Total localităţi : 514, din care: 4 municipii cu 14 localităţi componente; 7 oraşe cu 40 localităţi componente;  91 comune cu 358 localităţi componente.

 

         Īnvăţămānt

 

         Programul “lapte şi corn” – total beneficiari 43.714, din care: şcolari 28.169; preşcolari 15.545.

         Īnvăţămānt preuniversitar: nr.de elevi 97.674; nr.clase 5.066; spaţiu didactic 503.166 mp; nr.posturi didactice 10.052.

 

         Sănătate

 

         Unităţi de sănătate publică preluate de Consiliul Judeţean Mureş īn domeniul public judeţean: 3 unităţi : Spitalul Clinic Judeţean Tg.Mureş cu 28 de imobile; Spitalul Municipal Tg.Mureş cu 10 imobile şi Preventoriul TBC Gorneşti; total suprafaţă construită 99490 mp, 3800 de paturi, 131 cabinete şi 806 saloane. Estimarea cheltuielilor de reabilitare şi īntreţinere anuală este de cca.80 mild.lei.

         Avānd īn vedere că, din numărul total al populaţiei judeţului, 25% reprezintă populaţia municipiului Tg.Mureş, beneficiar a serviciilor de sănătate, se impune ca din bugetul Consiliului  Municipal Tg.Mureş să se asigure finanţarea proporţională a acestor unităţi.

         Pentru anul 2005 se propune finanţarea unor programe de reabilitare a unor imobile la propunerea Direcţiei Judeţene de Sănătate Publică Mureş la un volum care să se īncadreze īn fondurile alocate cu această destinaţie.

 

         Cultură

            Instituţiile de cultură subordonate Consiliului Judeţean Mureş īn număr de 11 cu 648 de salariaţi, pe lāngă programele permanente minimale impuse programează 133 de activităţi şi acţiuni culturale.

 

         Asistenţă socială

Sinteza privind asistenţa socială īn domeniul protecţiei copilului, familiei, persoanelor singure şi vārstnice, persoanelor cu handicap, precum şi a oricăror persoane aflate la nevoie īn evidenţa Consiliului Judeţean

 

Domeniul

Instituţii

Nr. angajaţi

Nr. asistaţi

Ajutor social/īncălzire

TOTAL

 

16,138

Asistenţi personali

 

1,930

2,238

D. G. A.P.C.

TOTAL

1,844

3,155

Direcţia Copilului

 

1,044

1,309

Cămine Asistenţă

total

761

1,146

 

Cămin Aluniş

51

127

 

Cămin Brīncoveneşti

278

306

 

Cămin Căpuş

55

72

 

Cămin Eremitu

181

261

 

Cămin Glodeni

68

120

 

Cămin Tīrgu Mureş

55

90

 

Cămin Reghin

49

120

 

Cămin Sighişoara

24

50

Direcţia Asistenţă Soc.

 

39

700

Căminul Ideciu de Jos

 

30

120

Unităţi Medico Sociale

total

23

42

 

Unitatea Med-Soc Iernut

9

15

 

Unitatea Med-Soc Deda

6

15

 

Unitatea Med-Soc Miercurea

8

12

Īnvăţămānt special

Total

219

525

 

Şcoala Specială nr. 1

66

167

 

Şcoala Specială nr. 2

100

211

 

Şcoala Apalina

53

147

TOTAL GENERAL

 

4,046

22,218


         Servicii asigurate de Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului, subordonată Consiliului Judeţean Mureş prin:

           

         Direcţia pentru protecţia copilului: exercită atribuţiile prin următoarele servicii:

         - Serviciul de evaluare complexă, care asigură evaluarea şi acordarea gradelor de handicap pentru copii, evaluarea şi orientarea şcolară;

- Serviciul de tip familial şi adopţie, care asigură aplicarea alternativelor familiale prevăzute īn lege: plasament, plasamentul īn regim de urgenţă, reevaluarea trimestrială a acestor cazuri, rezolvarea problematicii adopţiei;

         - Serviciul de asistenţă maternală profesionistă asigură coordonarea activităţii asistenţilor maternali profesionişti şi a celor 345 copii plasaţi la aceştia, formarea profesională a acestora;

         - Serviciul de intervenţie īn regim de urgenţă: abuz, neglijare, trafic, migraţie, telefonul copilului, ce asigură realizarea măsurilor de urgenţă pentru copiii care sunt īn dificultate, lipsiţi de īngrijire părintească. Īn acest serviciu au fost de fapt comprimate mai multe servicii prevăzute distinct īn actul normativ;

         - Serviciul de coordonare şi administrare a caselor de tip familial ce asigură conducerea metodologică a caselor familiale create prin intermediul programului Phare 99, casele din Complexul familial Sāncraiu de Mureş, Casele Maria I,II din municipiul Reghin;

         - Serviciul de īngrijire de tip rezidenţial, ce asigură coordonarea centrelor de plasament din Tg.Mureş, Luduş, Zau de Cāmpie, Reghin, Sighişoara, Miercurea Nirajului;

         - Centrele rezidenţiale pentru copiii cu handicap coordonează centrele rezidenţiale din Tg.Mureş şi Ceuaşu de Cāmpie;

        

         Direcţia de asistenţă socială pentru protecţia persoanei adulte īşi desfăşoară activitatea prin următoarele  servicii:

         - Compartimentul antisărăcie şi promovare a incluziunii sociale asigură corelarea acţiunilor de protecţie pentru familii cu greutăţi financiare;

         - Secretariatul comisiei de expertiză medicală, soluţionează dosarele pentru acordarea gradelor de handicap la adulţi;

         - Serviciul de īngrijire de tip familial pentru adulţi coordonează activităţile şi promovează alternativele familiale īn vederea protecţiei adulţilor;

         - Serviciul de īngrijire de tip rezidenţial pentru adulţi coordonează unităţile protejate pentru adulţi din Tg.Mureş, Reghin, Sighişoara, Căpuşu de Cāmpie, Glodeni, Lunca Mureş, Brāncoveneşti, Călugăreni.  


 

         Serviciile publice, Transport:

Drumuri

         Lungimea totală a drumurilor publice pe teritoriul judeţului Mureş este de 1944,1 km cu o densitate de 29,9 km la 100 km2 de teritoriu, sub media pe ţară de 32,9 km/100 km2 teritoriu.

Drumurile naţionale de pe raza judeţului, cu o lungime de 402,9 km, din care: modernizate 375,3 km reprezintă 20,7% din totalul drumurilor publice.

         Drumurile judeţene şi comunale ale judeţului de 1541,2 km au o pondere de 79,3% īn totalul reţelei de drumuri publice.

Lungimea drumurilor judeţene este de 781,6 km, din care: modernizate 638,7 km, reprezentānd 40,3%; drumuri comunale 759,6 km din care: modernizate 98,3 km, reprezentānd 41,3% din totalul drumurilor publice.

Imposibilitatea alocării anual a unor sume consistente, pentru investiţii, construcţii, modernizări şi īntreţinere a drumurilor  publice, la care se adaugă creşterea de pānă la 10 ori a traficului greu pe unele tronsoane, au dus la deprecierea continuă şi progresivă a drumurilor publice din judeţ.

Starea drumurilor judeţene şi comunale are o influenţă deosebită asupra dezvoltării economice locale, fapt ce determină conducerea Consiliului Judeţean Mureş să declare prioritatea nr.1.  reabilitarea drumurilor judeţene şi comunale.

          

         Reţeaua de distribuţie a apei īn lungime totală de 1100 km  (2,81% din lungimea pe ţară) este repartizată īn 86 de localităţi ale judeţului, din care 76 se află īn mediul rural.

                Volumul total de apă potabilă distribuită este de 33650 mii mc/an, din care pentru uz casnic 21.872 mii mc/an. Consumul mediu de apă potabilă/locuitor este 89,8 mc/an/persoană, mult peste media pe ţară de 68,3 mc/an/persoană.

 

         Energia termic㠖 sistemul centralizat de producere a energiei termice este activ īn localităţile Tg.Mureş, Sighişoara, Reghin, Ungheni, Cristeşti, Sāng.de Mureş.

  Pentru reabilitarea tehnică a infrastructurii sistemelor centralizate de īncălzire urbană rămase īn funcţiune sunt necesare aproximativ 3000 mild.lei din care: 30% modernizare centrale termice; 62,2% modernizare reţele; 1,7% modernizare puncte termice; 3,5% contorizare completă;  2,7% reparaţii īn subsoluri tehnice.

Proiectul de buget pentru anul 2005 este elaborat īn contextul păstrării echilibrului bugetar şi a asigurării īndeplinirii principalelor funcţii ale administraţiei publice locale de:

-administrare şi bună gestiune a bunurilor şi fondurilor publice;

-asigurarea serviciilor publice de sănătate, asistenţă-socială, educaţie, cultură,     ordine publică, protecţie civilă şi a altor servicii de utilitate publică;

 

 Principalele coordonate ale politicii bugetare īn anul 2005 vizează:

-         asigurarea unui sistem ierarhic de informaţii cu mai multe nivele de totalizare necesare luării  deciziilor cu privire la cheltuieli generale globale, alocării intersectoriale şi  intrasectorială detaliată a resurselor,

-         congruenţa structurii bugetului cu structurile organizatorice,

-    susţinerea politicilor prioritare din domeniile protecţiei sociale,

- finanţarea pe bază de programe, punāndu-se accent pe criteriul performanţei ,

-   structurarea cheltuielilor bugetare īn raport cu priorităţile formulate şi cu procesul  de reforme pe sectoare de activitate.

Obiectul prezentului proiect de buget constă īn stabilirea volumului veniturilor şi a structurii acestora pe surse şi alocarea cheltuielilor pe destinaţii şi ordonatori de credite īn conformitate cu obiectivele de dezvoltare economico-sociale a judeţului şi ale politicii financiare specifice anului 2005.

Ţinānd seama de atribuţiile ce-i revin īn baza Legii nr.215/2001 şi a Legii Bugetului de stat pe 2005 nr.511/2004, Consiliul Judeţean Mureş repartizează suma totală de 2,266,541,300 mii lei, din bugetul de stat cu următoarele surse:

                             - mii lei -

Sume defalcate din impozitul pe venit ,total

 din care:

636.465.000

Bugetul Consiliului Judeţean

- pentru

269.252.400

-         bugetul propriu al Consiliului Judeţean

-         teatrul Naţional

-         personal neclerical

-         centre de īngrijire, asistenţă, reabilitare şi recuperare persoane cu handicap

65.405.500

52.186.000

34.322.000

117.338.900

Unităţi administrativ-teritoriale, din care:

367.212.600

-         asigurarea ajutorului social

-         echilibrarea bugetelor locale

-         cheltuieli de personal īnsoţitori pers.cu handicap

59.406.100

196.216.500

111.590.000

Sume defalcate din TVA, total

din care:

1.509.806.000

Bugetul Consiliului Judeţean – total, din care:

260.454.000

-         īnvăţămāntul special

-         produse lactate şi de panificaţie

-         centre de consultanta agricola

-         sustinerea sistemului de protectie a copilului

-         drumuri judetene si comunale

37.326.000

68.340.000

5.706.000

92.250.000

56.832.000

Unităţi administrativ teritoriale din judeţ – total, din care:

1.249.352.000

-         īnvăţămāntul preuniversitar de stat

§         cheltuieli de personal

§         burse pentru elevi şi obiecte de inventar

-         creşe

-         subvenţionarea en. termice livrată populaţiei pe anul 2005

1.223.371.000

1.215.295.000

8.076.000

3.791.000

22.190.000

Transfer de la bugetul de stat către bugetele locale pt. drepturile acordate persoanelor cu handicap

120.270.300

 

Īntocmirea proiectului de buget a fost precedată de o analiză complexă īn detaliu a tuturor structurilor organizatorice finanţate, īn baza execuţiilor pe 10 luni şi a preliminărilor pānă la finele anului. Pentru identificarea problemelor existente īn fiecare instituţie finanţată, s-a procedat la identificarea cheltuielilor necesare şi delimitarea  celor neesenţiale īn vederea reducerii cheltuielilor publice avānd īn vedere şi performanţele economice realizate.

 

Cu privire la bugetul Consiliului Judeţean:

 

Veniturile bugetului Consiliului Judeţean estimate pe anul 2005 se prezintă astfel:

- mii lei -

Nr.

crt.

Categoria veniturilor

Prognozat 2005

mil. lei

0

1

3

I.

Venituri proprii, din care:

18.000.000

1

    Venituri fiscale, din care:

8.100.000

 

                 Impozite directe

2.700.000

 

                 Impozite indirecte

5.400.000

2

    Venituri nefiscale, din care:

2.481.000

 

                 Vărsăminte de la instituţii publice

880.000

 

                  Diverse venituri

1.601.000

3

    Donaţii şi sponsorizări

7.419.000

II.

Cote defalcate din impozitul pe venit

264.184.550

III.

Prelevări din bugetul de stat

572.602.620

1.

Sume defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale, din care:

312.148.620

 

2.

Sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată, din care:

260.454.000

 

- īnvăţămānt special

37.326.000

 

- produse lactate şi panificaţie

68.340.000

 

-protecţia drepturilor copilului

92.250.000

 

-drumuri judeţene şi comunale

56.832.000

 

-Centrul Judeţean de Consultanţă Agricolă

5.706.000

IV.

Subvenţii (transferuri) primite de bugetele locale pentru finanţarea drepturilor acordate persoanelor cu handicap

120.270.300

 

TOTAL VENITURI CONSILIUL JUDEŢEAN (I+II+III+IV)

975.057.470

 

Venituri extrabugetare , din care:

22.815.340

 

    - Instituţii de cultură

8.490.000

 

    -Centre pentru asistenţă, īngrijire, recuperare,   reabilitare, persoane cu handicap

9.325.340

 

     - RA Aeroport Tīrgu Mureş

5.000.000

 

TOTAL VENITURI

997.872.810




 

Nr.crt.

COD

DENUMIREA

Total cheltuieli de funcţionare

Total investiţii şi reparaţii

Total

%

0

1

2

3

4

5=3+4

6

1

 

TOTAL GENERAL

916.734.215

81.138.595

997.872.810

100

2

51,02

CONSILIUL JUDEŢEAN

66.596.850

200.000

66.796.850

6,69

3

 

Şcoli speciale

43.018.092

 

43.018.092

4,31

4

 

Īnvăţămānt (lapte şi corn)

68.340.000

 

68.340.000

6,85

5

57,02

TOTAL INVATAMANT

111.358.092

 

111.358.092

11,16

6

58,02

 SANATATE

 

 

0

0,00

7

 

Biblioteca Judeţeană

10.170.332

 

10.170.332

1,02

8

 

Centrul de Creaţie

1.563.604

 

1.563.604

0,16

9

 

Muzeul Judeţean

12.703.765

 

12.703.765

1,27

10

 

Şcoala de Arte

3.909.222

 

3.909.222

0,39

11

 

Filarmonica de Stat

22.926.804

 

22.926.804

2,30

12

 

Teatrul "Ariel"

10.380.793

 

10.380.793

1,04

13

 

Teatrul Naţional

37.663.143

20.000.000

57.663.143

5,78

14

 

Ansamblul Artistic

11.741.376

 

11.741.376

1,18

16

 

Redacţia Revistei "Vatra"

1.969.154

 

1.969.154

0,20

17

 

Redacţia Revistei "Lįtó"

1.935.238

 

1.935.238

0,19

18

 

Administraţia Palatului Culturii

3.746.400

500.000

4.246.400

0,43

19

 

 INSTITUŢII DE CULTURĂ

118.709.831

20.500.000

139.209.831

13,95

20

 

Contribuţii pentru personalul neclerical

34.322.000

 

34.322.000

3,44

21

 

Culte religoase

2.000.000

 

2.000.000

0,20

22

 

Activitate sportivă

1.000.000

 

1.000.000

0,10

23

 

Proiecte culturale

2.000.000

 

2.000.000

0,20

24

 

Alte activităţi culturale

1.506.524

 

1.506.524

0,15

25

59,02

TOTAL CULTURĂ ŞI CULTE

159.538.355

20.500.000

180.038.355

18,04

26

 

Direcţia de Asistenţă Socială

124.746.643

 

124.746.643

12,50

27

 

Direcţia pentru Protecţia Copilului

139.318.285

 

139.318.285

13,96

28

 

Centre de īngrijire, asistenţă, reabilitare şi recuperare persoane cu handicap

126.664.240

 

126.664.240

12,69

29

60,02

TOTAL ASISTENŢĂ SOCIALĂ

390.729.168

 

390.729.168

39,16

30

 

TOTAL SOCIAL-CULTURALE

661.625.615

 

661.625.615

66,30

31

 

Alimentări cu apă

 

1.865.000

1.865.000

0,19

32

63,02

TOTAL SERVICII PUBLICE

0

1.865.000

1.865.000

0,19

33

67,02

Centrul Judeţean de Consultanţă Agricolă

8.441.746

 

8.441.746

0,85

34

 

R.A. Aeroport Tīrgu Mureş

22.637.412

1.300.000

23.937.412

2,40

35

 

Drumuri şi Poduri

100.000.000

 

100.000.000

10,02

36

68,02

TRANSPORTURI ŞI COMUNICAŢII

122.637.412

1.300.000

123.937.412

12,42

37

69,02

Serviciul Judeţean Salvamont

1.723.772

 

1.723.772

0,17

38

 

Centrul Militar Judeţean

2.492.600

100.000

2.592.600

0,26

39

 

Apărarea Civilă

1.490.000

100.000

1.590.000

0,16

40

 

Alte cheltuieli, din care:

3.830.000

57.073.595

60.903.595

6,10

41

72.02

TOTAL ALTE ACTIUNI

7.812.600

57.273.595

65.086.195

6,52

42

95.02

FOND DE REZERVĂ din care:

47.896.220

 

47.896.220

4,80

43

 

 -asistenţi personali  pers. cu handicap

17.896.220

 

 

 

44

 

 -cofinanţări programe

25.000.000

 

 

 

45

 

 -neprevăzute

5.000.000

 

 

 


 

Pentru acoperirea cheltuielilor instituţiilor subordonate se propune folosirea şi a următoarelor surse extrabugetare:

-         8,490 mil. lei venituri extrabugetare de la instituţiile de cultură judeţene;

-         9.325 mil lei contribuţii la centrele de īngrijire, asistenţă, recuperare şi reabilitare persoane cu handicap;

-         5.000 mil. lei venituri din activitatea economică a R.A. Aeroport Tārgu Mureş

Obiective

-     realizarea programelor de reabilitare a drumurilor judeţene şi comunale;

-         asigurarea surselor financiare pentru lucrări de investiţii īn continuare;

-         realizarea unor lucrări de investiţii cu documentaţia aprobată;

-         participarea la cofinanţarea unor programe cu finanţare externă;

-         finanţarea unor activităţi şi acţiuni la care Consiliul Judeţean şi-a luat angajamentul pentru continuarea după terminarea programelor cu finanţare externă.

 

 

 

II.Cu privire la  bugetele locale a  consiliilor comunale, orăşeneşti şi municipale

Pentru echilibrarea bugetelor locale s-a ţinut cont de veniturile proprii estimate īn volum total de 1.171.428.072 mii lei din care: 654.334.071 mii lei impozite şi taxe locale, 517.094.001 mii lei cote defalcate din impozitul pe venit (36%) şi s-a proiectat şi nivelul cheltuielilor de funcţionare al autorităţilor administrativ-teritoriale īn volum de 1.033.565.009 mii lei.

Conform prevederilor legii bugetare pentru repartizarea  sumelor pentru echilibrarea bugetelor locale s-a constituit o comisie formată din preşedintele consiliului judeţean, īn calitate de reprezentant al Uniunii Naţionale a Consiliilor Judeţene din Romānia; prefectul judeţului; reprezentantul din judeţ, desemnat de Asociaţia Municipiilor din Romānia; reprezentantul din judeţ, desemnat de Asociaţia Oraşelor din Romānia; reprezentantul din judeţ, desemnat de Asociaţia Comunelor din Romānia; directorul general al Direcţiei Generale a Finanţelor Publice Judeţene, reprezentantul Inspectoratului Şcolar Judeţean, reprezentantul Direcţiei pentru Dialog, Familie şi Solidaritate Socială a judeţului Mureş stabilindu-se principiile de repartizare a sumelor prelevate din bugetul de stat şi a cotelor defalcate din impozitul pe venit. S-a convenit:

-          să se cuprindă īn  bugetul Consiliului Judeţean sume pentru:

Ų                                         finanţarea sistemului de protecţie a copiilor instituţionalizaţi proveniţi din localităţile judeţului īn volum de 49.501.507 mii lei;

Ų                                          finanţarea centrelor de īngrijire, asistenţă, recuperare şi reabilitare persoane cu handicap īn sumă de 117.338.900;

-      să se reţină  īn rezerva bugetului Consilului Judeţean  suma de:

Ų                                         17.896.220 mii lei, sume defalcate din impozitul pe venit pentru susţinerea sistemului de protecţie a persoanelor cu handicap pentru a fi repartizată īn cursul anului 2005 pe unităţi administrativ-teritoriale, īn funcţie de modificările intervenite;

Ų     25.000.000 mii lei īn vederea co-finanţării programelor de dezvoltare  finanţate din fondurile de preaderare sau īmprumuturi externe;

-         repartizarea sumei de 33.181.729 mii lei din sumele de echilibrare pentru Consiliul Municipal Tīrgu Mureş, pentru subvenţionarea energiei termice.

Criteriile de repartizare utilizate:

-capacitate financiară (avānd la bază venitul mediu pe cap de locuitor), īn proporţie de 30% - suma repartizată: 113.806.188;

-suprafaţa administrativă proporţie de 30% - suma repartizată: 113.806.188;

-numărul de populaţie a unităţilor administrativ-teritoriale proporţie de 25% - suma repartizată: 94.838.490;

-alte criterii,(finanţarea programe, acţiuni şi activităţi locale), īn proporţie de 15% respectānd prevederile OUG nr.45/2003 - suma repartizată: 52.683.095.

Bugetul prezentat este o propunere de program pe care Consiliul Judeţean doreşte să-l realizeze, dar este foarte important să se īnţeleagă faptul că, realizarea acestuia depinde de o serie de factori asupra cărora administraţia locală nu are nici o posibilitate de a interveni şi care nu au putut fi prevăzute la momentul efectuării prognozelor.

 

 

Tārgu Mureş, decembrie 2004

 

 

PREŞEDINTE

 

Lokodi Edita Emőke

 

__________________________________________________________________________________________________________________________

 

ROMĀNIA

JUDEŢUL  MUREŞ

CONSILIUL JUDEŢEAN

Comisia economico financiară

 

 

AVIZ

 

 Comisia economico financiară īntrunită īn şedinţă din data de 14.12.2004 luānd īn dezbatere ,,Proiectul de hotărāre privind aprobarea bugetului Consiliului Judeţean şi a nivelelor de echilibrare a bugetelor locale ale unităţilor administrativ-teritoriale pe anul 2005, avizează favorabil acest material cu următoarele obiecţiuni:

COMISIA PROPUNE CRESTEREA VENITURILOR PROPRII LA UNITATILE DE CULTURA CU SUMA DE 3.315 MIL. LEI, CU ACEASTA SUMA SE DIMINUEAZA SUBVENTIILE, SUMA RESPECTIVA SE ALOCA IN PRIMA RECTIFICARE LA ACTIVITATEA DE DRUMURI.

LA PRIMA RECTIFICARE DIN LUNA IANUARIE 2005, PENTRU SANATATE SA SE ALOCE SUMA DE 15 MILIARDE LEI.

 

 

PRESEDINTE                                                                                   SECRETAR

Szalkay Iosif Carol                                                                             Suciu Victor