ROMÂNIA                                                       Nr. 3690/20.03.2009

JUDEȚUL MUREȘ                                      

CONSILIUL JUDEȚEAN                       

 

 

 

RAPORT

 

la proiectul de hotărâre privind aprobarea  bugetului Consiliului Județean Mureș,

a nivelelor de echilibrare a bugetelor locale ale  unităților administrativ-teritoriale

din județul Mureș pentru anul 2009

 

Considerații privind contextul formulării proiectului de buget pe anul 2009

 

   Cadrul macroeconomic intern   

           Construcția Bugetului general consolidat, format dintr-un sistem unitar de bugete aprobate prin Legea bugetului de stat pe anul 2009 nr.18/2009, a avut la bază următoarele ipoteze  macroeconomice: o creștere economică (PIB) de 3,5%, o valoare nominala de 588,1 miliarde lei, o inflație medie de 5,3%, un salariu mediu brut de 1.702 lei/luna și un deficit al bugetului general consolidat (BGC) de 1,7-2% din PIB. De asemenea se intenționează să se aplice un plan de măsuri anticriză care să asigure stabilitate macroeconomică, precum si condiții de trecere la zona euro. În Bugetul general consolidat o pondere însemnată dețin sumele alocate  pentru susținerea investițiilor publice  privind dezvoltarea și modernizarea infrastructurii de transport, protecția mediului prin dezvoltarea infrastructurii în acest sector, investițiile fiind axate pe lucrări de epurare a apelor menajere uzate, depozitarea ecologică a deșeurilor menajere, dezvoltarea rețelelor de apă potabilă și  canalizare și a programelor de reabilitări și consolidări școli și spitale. Sume importante sunt direcționate către: finanțarea cheltuielilor instituțiilor de învățământ preuniversitar de stat; finanțarea sistemului de protecție a copilului și a centrelor de asistență socială a persoanelor cu handicap; finanțarea drepturilor acordate persoanelor cu handicap; acordarea ajutorului pentru încălzirea locuinței cu lemne, cărbuni, combustibili petrolieri; compensarea creșterilor neprevizionate ale prețurilor la combustibil; finanțarea drumurilor județene și comunale.

           Proiectul de buget pentru anul 2009 al Consiliului Județean Mureș este elaborat în contextul asigurării îndeplinirii principalelor funcții ale administrației publice locale județene. Având în vedere atribuțiile ce-i revin în baza Legii nr.215/2001,a Legii Bugetului de stat pe 2009 nr.18/2009, a unor legi speciale și a altor acte normative, Consiliul Județean Mureș și-a definit Obiectivul global de acțiune privind creșterea competitivității pe termen lung a economiei județului prin dezvoltarea la standarde europene a infrastructurilor de bază în transporturi (drumuri județene și comunale, aeroport), administrație, învățământ , cultură, sănătate și asistență socială. 

Caracteristicile diferitelor domenii acoperite de competențele Consiliului  Județean Mureș definesc principalele coordonate ale politicii bugetare în anul 2009 vizează:

§   administrarea și buna gestiune a bunurilor și fondurilor publice județene;

§ asigurarea infrastructurii și a serviciilor publice de sănătate, asistență-socială, educație, cultură, ordine publică, protecție civilă și a altor servicii de utilitate publică;

§ susținerea politicilor prioritare din sfera de competență ;

§ structurarea cheltuielilor bugetare în raport cu prioritățile formulate și cu procesul de reforme pe sectoare de activitate în condițiile echilibrului bugetar a alocării și utilizării eficiente a  fondurilor publice;

 

 

 

 

Principalele obiective:

 

Ø    realizarea programelor de reabilitare a drumurilor județene ;

Ø    reabilitarea și extinderea infrastructurii aeroportuare;

Ø    asigurarea surselor financiare pentru lucrări de investiții în continuare;

Ø    realizarea unor lucrări noi de investiții ;

Ø    participarea la cofinanțarea unor proiecte și programe cu finanțare externă;

Ø  finanțarea unor activități și acțiuni la care Consiliul Județean și-a luat angajamentul pentru continuarea acestora după terminarea programelor cu finanțare externă;

Ø  atragerea de surse alternative de fonduri.

 

           La elaborarea bugetului de venituri și de cheltuieli s-au avut în vedere prevederile legilor, reglementărilor și normelor în vigoare precum și structurile organizatorice existente ale instituțiilor subordonate și structura organizatorică proprie a Consiliului Județean Mureș.

           Elaborarea proiectului de buget a fost precedată de o analiză complexă și în detaliu a propunerilor de buget înaintate de către direcțiile și serviciile de specialitate ale consiliului județean și de către ordonatorii de credite ai tuturor structurilor organizatorice finanțate, având la bază execuțiile bugetelor anului 2008, performanțele economice realizate, perspectivele de dezvoltare precum și noile reglementări privind gestiunea crizei economice.

           În vederea realizării obiectivelor, prezentul  proiect de buget stabilește volumul și structura veniturilor pe surse și alocarea acestora la cheltuieli pe destinații și ordonatori de credite în conformitate cu obiectivele de dezvoltare economico-socială ale județului și ale politicii bugetare specifice anului 2009.

 

 

           Pentru venituri s-au stabilit sursele de venituri și baza legală a încasării lor, nivelul  taxelor și tarifelor, frecvența încasărilor, precum și prevederile legale privind transferurile, cotele și sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat.

Sursele de finanțare ale activităților din portofoliul Consiliului Județean Mureș, estimate pentru anul 2009 în volum total de 247.801.933 lei, se constituie din:

Ø  venituri bugetare:200.901.831  lei;

Ø  venituri extrabugetare:46.900.102   lei, din care:

·        1.478.700 lei  - veniturile proprii ale instituțiilor de cultură;

·        35.470.957  lei  - fond de rulment;

·        9.950.445  lei  – aferent fondurilor nerambursabile obținute prin proiecte .

          De menționat, veniturile proprii totale prognozate pentru anul 2009 reprezintă 78% iar a veniturilor din prelevări de la Bugetul de stat 82% față de cele realizate în anul 2008.

 

 

 

 

Sinteza veniturilor se prezintă în Anexa A și prin grafice.

 

 

           Pentru cheltuieli la fundamentarea bugetelor s-a propus cuprinderea în bugete a cheltuielilor de personal la nivelul statelor de funcții aprobate și a numărului de posturi ocupate în luna decembrie 2008, iar pentru cheltuielile cu bunuri și servicii s-au  prevăzut fonduri la nivelul prevederilor bugetare a anului precedent  respectându-se prevederile OUG nr.223/2008. Proiectul de buget prevede pentru secțiunea de funcționare 186.705.719 lei (75,34 %), pentru secțiunea de dezvoltare 61.096.214 lei  (24,66 %).

           Pentru finanțarea cheltuielilor operaționale ale aparatului propriu al consiliului județean,  serviciilor publice județene,  instituțiilor subordonate consiliului și pentru acțiuni economice se prevăd alocații în total de  134.874.719 lei reprezentând 54,43 %, pentru lucrări de mentenanță (reparații)  suma totală de 4.316.779 lei (1,74%), iar pentru investiții  56.779.436 lei (22,91%) din care prin transfer pentru reabilitare și modernizare spitale 3.800.000 lei și 7.386.500 lei pentru cofinanțarea unor proiecte. Transferurile se prevăd la suma totală de 68.919.766 lei, din care aferent secțiunii bugetului de funcționare 5.902.266 lei din care pentru sprijin financiar în sistem concurențial pe bază de proiecte pentru culte, asociații culturale, sportive și asistență socială suma totală de 1.600.000 lei, iar secțiunii de dezvoltare 11.186.500 lei, diferența totală de 51.831.000 lei (27,76%) transferuri reprezintă: 6.753.000 lei contribuții pentru personalul neclerical (734 posturi) și 45.078.000 lei pentru plata drepturilor și facilităților acordate persoanelor cu handicap de pe teritoriul județului Mureș ( 23.500 persoane asistate).

           În domeniul investițiilor publice un accent deosebit se va pune pe dezvoltarea, reabilitarea și modernizarea infrastructurii de transport, alocându-se în total suma de  61.096.214 lei, din care:

§ pentru transportul rutier: - 27.792.889 lei având următoarele destinații:

Ø  studii de fezabilitate, proiecte tehnice, cofinanțări proiecte: 11.024.139 lei,

Ø  servicii pregătitoare aferente întreținerii și reparării drumurilor publice: 1.000.000   lei,

Ø  lucrări și servicii privind întreținerea curentă a drumurilor publice:7.000.000 lei,

Ø  lucrări și servicii privind întreținerea periodică a drumurilor publice:900.000 lei,

Ø  lucrări privind reparații curente la drumurile publice: 3.790.000 lei,

Ø  reparații capitale la drumurile publice – consolidări și reabilitări poduri: 3.100.000 lei;

Ø  rambursare credit:978.750 lei.

§ pentru RA Aeroport Transilvania –Tg.Mureș: - 14.026.714 lei. Se dorește ca aeroportul să fie dotat cu infrastructură, instalații și echipamente la standarde internaționale, creând posibilitatea prestării unor servicii aeroportuare complete în deplină siguranță și la un înalt nivel calitativ.  Aderarea României la Uniunea Europeană a creat noi perspective de dezvoltare a traficului aerian de mărfuri și pasageri, apar oportunități care pot genera o creștere peste așteptări a traficului aerian. R.A. Aeroportul Transilvania - Tg. Mureș implicit a potențialului economic a județului.

          Sume importante sunt direcționate către continuarea programelor de restaurare, reabilitare și modernizare a infrastructurii imobiliare în care funcționează instituțiile de cultură din subordine (Palatul Culturii, Biblioteca Teleki, Muzeul de Științe ale Naturii, Muzeul de Etnografie, muzeul interactiv din cetatea medievală, Teatrul Ariel și Ansamblul artistic profesionist Mureșul, etc.), alocându-se în total 8.296.020 lei.

Sinteza cheltuielilor bugetare și din fondul de rulment este prezentat în Anexa B și prin grafice.

 

 

  

 

 

Echilibrarea  bugetelor unităților administrativ – teritoriale din județul Mureș

 

          Conform adresei nr.3451/17.03.2009 al Direcției Generale a Finanațelor Publice Mureș sumele ce se vor repartiza pe primării prin hotărâre a consiliului județean pentru cofinanțarea proiectelor de infrastructură sunt în volum de 34.740.000 lei, din care:

Ø  18.557.000 lei reprezintă cota de 20% destinată cofinanțării proiectelor de infrastructură cu următoarele surse:

ð  6.877.000 lei sume defalcate din TVA pentru echilibrarea bugetelor locale

ð  11.680.000 lei cote defalcate din impozitul pe venit

Ø  16.183.000 lei suma corespunzătoare gradului de necolectare a impozitelor și taxelor pentru susținerea proiectelor de infrastructură conform art.33 alin(3), lit „b” și alin(4), lit „f” și „g” din Legea nr.273/2006 cu următoarele surse:

ð  5.997.000 lei sume defalcate din TVA pentru echilibrarea bugetelor locale

ð  10.186.000 lei cote defalcate din impozitul pe venit

 

          La repartizarea sumelor de mai sus s-au avut în vedere cererile primite de la consiliile locale pentru susținerea programelor de dezvoltare locală, pe care  consiliul județean are obligația ca, în termen de 5 zile de la publicarea legii bugetului de stat în Monitorul Oficial al României, Partea I, să le solicite în scris tuturor unităților administrativ-teritoriale din cadrul județului conform Legii 273/2006. Situația privind destinația sumelor solicitate de către primăriile municipiilor , orașelor și comunelor este prezentat în Anexa C.  Suma  de repartizat acoperă în medie 10% din totalul sumelor care urmează a se plăti de către consiliile locale în anul 2009 pentru programele de dezvoltare locală. Repartizarea pe unități administrativ teritoriale în urma consultării primarilor este prezentat în anexa nr.11.  Din suma de 34.740.000 lei în procent de 26,60 % beneficiază municipiile , 15,97% orașele și 57,43 % comunele.

 

          Având în vedere că este îndeplinită procedura aplicată pentru asigurarea transparenței decizionale în administrația publică, potrivit actelor normative în vigoare, față de cele prezentate, a fost elaborat proiectul de buget alăturat, pe care îl supunem Consiliului Județean Mureș spre adoptare.

 

Târgu Mureș, Martie 2009

 

 

 

PREȘEDINTE

Lokodi Edita Emőke

 

 

VICEPREȘEDINTE

Szabó Árpád

 

 

Director executiv

Bartha  Iosif