header

Activități didactice

Terapie educațională complexă și integrată

Logopedie

Kinetoterapie

Reabilitare audio-verbală

Psihodiagnoză, consiliere și terapie

 

     Oferta educațională și terapeutică a școlii se adresează în principal elevilor cu deficiență mintală, deficiențe multiple și asociate în grade moderate și severe, fiind individualizată și adaptată nivelului de dezvoltare a fiecărui elev, a necesităților acestuia, dar și predicțiilor asupra dezvoltării (ținând cont de diagnosticul medical, psihologic, etc.).
     Prin toate activitațile instructiv-educative și terapeutice oferite de școală se urmărește stimularea dezvoltării diferitelor arii, dar cel mai important aspect este dobândirea unei anumite autonomii și independențe în viața școlară și socială.
     Activitățile pe care cadrele didactice și terapeuții le efectuează la secțiile română și maghiară sunt:

Activități didactice
     În cadrul acestor activități, obiectivele propuse urmăresc însușirea de către copii a unor abilități cognitive, tehnici de învățare și deprinderi de muncă individuală și de grup.
     Activitățile didactice au la bază Curriculum-ul pentru deficiențe mintale severe, profunde și/ sau asociate și Curriculum-ul Alternativei Educaționale de Pedagogie Curativă, acesta din urmă fiind implementat în câte o clasă pentru fiecare din cele patru niveluri ale ciclului primar.

img     img

img      img


Terapie educațională complexă și integrată

img img

Domeniile terapiei educaționale sunt:
     - terapia cognitivă,
     - terapia ocupațională,
     - ludoterapia,
     - formarea autonomiei personale
     - socializarea

Logopedie

img img

      Terapia logopedică se alătură și totodată completează seria terapiilor de care beneficiază elevii școlii noastre.
     Având în vedere specificul deficiențelor copiilor, datorate în mare parte etiologiei sau a unui diagnostic medical complex, demersul terapeutic este puțin diferit, în sensul că se acordă o mai mare importanță și ca întindere în timp, exercițiilor pentru mobilitatea aparatului fono-articulator, respectiv musculaturii faciale, labiale si linguale.
     Pe lângă metodele și tehnicile terapeutce clasice, cunoscute, exercițiile de stimulare și îmbogățire a vocabularului activ, dat fiind faptul că o bună parte a elevilor cuprinși în terapie prezintă sindrom de nedezvoltare a limbajului datorat, fie lipsei de stimulare, mai ales în cazul copiilor instituționalizați, fie altor deficiențe asociate.


Kinetoterapie
img img

     În școală lucrează o echipă de kinetoterapeuți care acoperă nevoile de dezvoltare și recuperare a tuturor elevilor. Aceștia lucrează după programe individualizate în funcțiie de diagnosticele elevilor.
     Obiectivul universal valabil al activității este (re)dobândirea funcționalității și independenței.
     Astfel tratamentul kinetic trebuie condus spre următoarele rezultate:
     - schimbarea posturii nefirești a copilului
     - reducerea hipertoniei, a spasticității sau a spasmelor intermitente, astfel încât mișcarea să se facă fără efort deosebit, creșterea tonusului muscular la elevii cu paralizii flasce, atetozici sau ataxici
     - dezvoltarea mișcărilor importante: controlul capului, întoarcerea de pe o parte pe alta, șederea, îngenuncherea, stațiunea bipedă și mersul
     - reeducarea echilibrului în toate pozițiile și activitățile
     - reeducarea sensibilității și a propriocepției
     - prevenirea contracturilor și a diformităților la copii mici și ameliorarea la copii mari
     - prevenirea necesității actului chirurgical sau amânarea acestuia când este posibil
     - învățarea mișcărilor obișnuite vieții de toate zilele.
     În funcție de fiecare copil, programele de terapie de recuperare diferă prin modul de abordare. Astfel, cu unii copii programul de exerciții este efectuat strict, dupa comandă, iar cu alții, terapia se face sub formă de jocuri.

Reabilitare audio-verbală

img img

În cadrul centrului funcționează un cabinet de reabilitare audio-verbală, unde specialiștii au drept obiective:
      - punerea în valoare a intervenției timpurii la copiii cu deficiențe auditive;
      - depistarea precoce, prin screening auditiv;
      - testarea și diagnosticarea copiilor cu probleme auditive;
      - responsabilizarea părinților și cooptarea lor în continuarea programelor de reabilitare/recuperare la domiciliu;
      - asigurarea integrării școlare și sociale a copiilor cu deficiență de auz;
      - elaborarea și realizarea planului de intervenție personalizat și corectiv-compensatoriu;
      - realizarea evaluării periodice vizând dezvoltarea copiilor și reproiectarea programului de intervenție personalizat;

Psihodiagnoză, consiliere și terapie

img

     Psihodiagnoza, consilierea și terapia se constituie într-o formă de terapie educațională în sensul armonizării personalității elevului cu sine și cu lumea și având drept scop integrarea acestuia în societate. În cadrul consilierii, cunoașterea se transformă în autocunoaștere (consilierea individuală) și intercunoaștere, consilierea de grup.
     Prin obiectivele urmărite precum și prin metodele utilizate , consilierea consecutivă psihodiagnozei depășește simplul sfat pedagogic și se transformă intr-un veritabil sistem de influențare, având drept reper următoarele:
     - existența unui model de personalitate;
     - adaptarea și integrarea școlară;
     - eficiență socială.