tanacslogo1                               ROMANIA                                                           Nr. ­­­­­­­­­­­2281/11.II.2011

                    JUDETUL MURES                                                      Dosar:  IV D/1 

                CONSILIUL JUDEȚEAN

 

 

 

 

 

 

PROCES-VERBAL

al ședinței ordinare a Consiliului Județean

din data de 25 ianuarie 2011

 

 

 

Lucrările ședinței s-au desfășurat în sala mare de ședințe și au fost conduse de doamna președinte Lokodi Edita Emöke.

Ordinea de zi a fost stabilită prin dispoziția Președintelui Consiliului Județean nr. 10 din 19 ianuarie 2011 și a fost publicată în cotidienele locale „Cuvântul liber”, „Ziarul”,    „ Zi de Zi” și „Nepujság”.

Din cei 35 de membri ai consiliului județean au lipsit domnii consilieri: Gombos Geza Csaba, Mora Akos Daniel, Orban Laszlo Levente, Ferenț Tiberiu Nicolae.

 

Au fost invitați să participe:

 

dl. Marius Pașcan,  - prefectul județului Mureș

dl.Pescari Valentin - comisar-șef de poliție, Șeful Inspectoratului de Poliție Județean Mureș

dl.Schmidt Lorand – director, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului

dl. Mezei Vasile, - director economic,  Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Mureș

dna Codruta Sava - director, Direcția Județeană de Evidență a Persoanelor Mureș

dna Belean Carmen, - contabil-șef, Direcția Județeană de Evidență a Persoanelor Mureș

dl Ciupe Aurel, - manager apa potabilă, SC Compania Aquaserv SA

dl Sorin Lazăr, - director Economic, SC Compania Aquaserv SA

directori, șefi servicii și specialiști din aparatul propriu care au contribuit la elaborarea materialelor

reprezentanții mass-media din județ

 

 

Doamna președinte Lokodi: Bună ziua, doamnelor și domnilor. Cum stăm cu cvorumul? Vreau să vă anunț că domnul consilier Orban Laszlo Levente este în concediu medical și domnul Mora este plecat din țară. Doamnelor și domnilor, dați-mi voie, prima dată să salut musafirii noștri, pe domnul subprefect Barczi, pe domnul comisar-șef Valentin Pescari, șeful Inspectoratului de Poliție Județean Mureș, bine ați venit la noi! Înainte să intrăm în votarea ordinii de zi, dați-mi voie să supun la vot procesul-verbal al ședinței din data de 11 ianuarie 2011, sper că toată lumea a reușit să îl parcurgă. Mi-am propus ca anul acesta să îl parcurg, ca ziarul Zi-de-Zi să aibă mai puțin de spicuit din perlele noastre pe care, reușim aici, în timpul ședinței să le tot spunem. Câteodată sunt spuse în mod voit, ca să ne mai recreăm, altă dată dintr-o întâmplare dar vă promit că în 2011 nu mai glumesc așa că nu mai așteptați de la mine nici o reacție care să vă aducă pe linia de plutire, după două sau trei ore de dezbateri. Deci, înaintea ordinii de zi, doriți să luați cuvântul, domnule Poruțiu?

Domnul consilier Poruțiu: Este vorba despre procesul-verbal al ședinței, eu acolo am folosit un citat în limba latină care este prost tradus și nu glumesc. L-am folosit și este tradus incorect.

Doamna președinte Lokodi: Atunci vă rog să ne spuneți și traducerea.

Domnul consilier Poruțiu: Traducerea este „Râzând îndreptăm moravurile” și acolo apare altă formulă. Tocmai ca să nu intrăm în gura presei, că folosim expresii și nu le știm traduce. Nu este o glumă, rugămintea mea este să fie tradus așa cum e corect.

Doamna președinte Lokodi: Vedeți domnule consilier, cred că suntem ultimii care am mai învățat latină în școală, în afară de cei care au făcut la profilul uman. Cred că dacă vom folosi de acum înainte…

Domnul consilier Poruțiu: O să încerc să folosesc de pe Valea Nirajului niște expresii, ca să le înțeleagă lumea.

Doamna președinte Lokodi: Eu v-aș ruga să traduceți direct în limba română ca să nu fie probleme la traducere. Domnul Paul Cosma, să punem de acum înainte un traducător performant pentru că e dreptul domnului consilier să folosească limba latină. Bine, deci supun la vot procesul-verbal al ședinței din 11 ianuarie. Cine este pentru?

 

Procesul-verbal al ședinței extraordinare din data de 11 ianuarie 2011 se aprobă cu 28 voturi „pentru”, 1 nu a votat (Poruțiu Mihail), 6 absenți (Gombos Geza Csaba, Mora Akos Daniel, Orban Laszlo Levente, Ferenț Tiberiu Nicolae, Tatar Bela, Giurgea Teodor).

 

Doamna președinte Lokodi: Vă mulțumesc. Eu prezint doar ordinea de zi anunțată, cu două modificări. Având în vedere că problemele legate de buget, mai ales sumele pentru cheltuielile salariale nu au fost comunicate… nu știu dacă pot să spun acest lucru, dar așa este, vom scoate de pe ordinea de zi punctul 2 și de asemenea vom scoate și punctul 4 pentru o mai bună precizare a anumitor probleme.  S-au anunțat 9 proiecte de hotărâri, din care 2 sunt scoase, deci vor rămâne 7 și două rapoarte de activitate, unul al ATOP-ului și celălalt al Inspectoratului de Poliție al Județului Mureș. Eu vă propun să nu îl ținem aici pe domnul comisar-șef și să luăm, după votarea ordinii de zi, ca primul punct, Raportul activității inspectoratului de poliție, după care vom trece la dezbaterea proiectelor de hotărâri.  Supun la vot ordinea de zi așa cum am făcut precizările.

 

Ordinea de zi a ședinței se aprobă cu 29 voturi „pentru”, 6 absenți (Gombos Geza Csaba, Mora Akos Daniel, Orban Laszlo Levente, Ferenț Tiberiu Nicolae, Tatar Bela, Giurgea Teodor).

 

 

 

Raport de activitate al Inspectoratului de Poliție Județean Mureș pe anul 2010

 

Doamna președinte Lokodi: Vă mulțumesc. Atunci trecem la raportul activității Inspectoratului de Poliție și îl rugăm pe domnul Pescari Valentin, comisar-șef al poliței să ne prezinte acest raport. 

Domnul comisar-șef Pescari: Bună ziua, doamna președinte, doamnelor și domnilor consilieri, vă rog să îmi permiteți să vă prezint raportul de evaluare al activității pe 2010 al IPJ Mureș. Anul 2010 a fost un an cu multe provocări și dificultăți în întreaga societate, ca atare și pentru Inspectoratul Județean de Poliție Mureș care și-a adaptat modalitățile de acțiune la noile condiții ale societății cu scopul de a oferi servicii de calitate comunității și pentru contracararea eficientă a fenomenelor de criminalitate care s-au manifestat. Eu nu o să vă dau citire în întregime materialului, o să îl parcurgem așa pentru că dumneavoastră îl aveți fiecare și l-ați parcurs. La capitolul dezvoltarea instituțională, la priorități instituționale pentru 2009-2012, IPJ Mureș se încadrează în cele stabilite de poliția Română, de IGPR si Ministerul de Interne. Ca obiective mai importante avem:  creșterea gradului de siguranță și protecție pentru de cetățeni, restabilirea autorității structurilor de aplicare a legii, descentralizarea și reforma instituțională. Ca direcție de acțiune, promovarea unor programe eficiente împreună cu autoritățile locale, dezvoltarea simțului civic, creșterea eficienței de prevenire și combatere a corupției, intensificarea cooperării și schimbului de date și informații cu celelalte organisme, combaterea traficului de ființe umane, combaterea fenomenului de evaziune fiscală, protejarea cetățenilor români aflați în spațiul comunitar împotriva exploatării de către rețele de criminalitate organizată.

Prevenirea criminalității: din analiza evoluției criminalității din anii anteriori, s-a stabilit că prioritatea de acțiune pe anul 2010 a fost prevenirea infracțiunilor contra patrimoniului. Știm că atunci când patrimoniul este pus în pericol, nici un cetățean nu se simte în siguranță și pentru aceasta IPJ Mureș și-a dat tot interesul ca pe anul 2010 să apere patrimoniul cetățeanului. Dar nu de fiecare dată, ceea ce ne-am stabilit, am putut să și realizăm așa că am avut o oarecare criminalitate pe această linie. În ceea ce privește infracționalitatea contra patrimoniului, la nivel local s-au derulat 13 campanii, proiecte specifice în mediul urban, respectiv, în mediul rural. Vreau să dau citire la proiectele pe care le-am avut, acestea au fost efectuate împreună cu ATOP Mureș, practic am fost sprijiniți de toate organismele, consiliu județean, primării, Primăria Municipiului Tîrgu Mureș, primăriile orașelor și comunelor din județul Mureș. Ca volum al criminalității din județul Mureș o să vă dau niște date: la totalul infracțiunilor sesizate, locul pe care se situează județul Mureș este locul 20 iar poziția în plan național este 12. Noi suntem sub limita  în plan național pe locul 20. La infracțiuni incriminate în codul penal tot locul 20 iar în plan național, 13. Infracțiuni contra persoanei, locul 28, în plan național locul 20. Infracțiuni contra patrimoniului, locul 14, în plan național locul 11. La furturi din auto, locul 8, plan național 7, deci aici suntem undeva mai aproape de planul național întrucât în județul Mureș cele mai multe infracțiuni le avem pe această linie, deci furturi din auto care se comit pe timp de zi, în spațiile aglomerate, de obicei la persoanele care își lasă bagajele pe bancheta din spate a mașinii. Furtul din locuințe locul 22, pe plan național 19 și furturile din locuință oarecum au crescut întrucât în ultimul timp în mediul rural s-au înregistrat, față de anul trecut, mai multe furturi din locuințe, cetățenii lăsându-și neasigurate anumite bunuri, răufăcătorii îndreptându-se din mediul urban în mediul rural, au contribuit la creșterea acestei infracționalități în mediul rural. Furtul de auto ocupă locul 23, în plan național 5, suntem foarte jos, nu am avut foarte multe furturi de auto. Tâlhăriile ocupă locul 20, în plan național locul 10, în județul Mureș avem acele tâlhării care se produc, să spunem așa, de la ora 18 până pe la orele 22 atunci când cetățeanul se deplasează la magazine pentru diferite cumpărături, mai ales bătrânii, sunt luați într-un anumit filaj de către acești infractori, deposedându-i prin smulgere de alimente, de genți, de poșete și alte bunuri pe care le au asupra lor. Deci cam acest tip de tâlhării avem noi la nivelul județului Mureș. La evaziunea fiscală suntem pe locul 3, pe plan național locul 20, am avut foarte multe dosare de evaziune fiscală, vă pot spune că și în momentul de față, la serviciul de linie, la investigarea fraudelor avem un număr de 2000 de dosare, un volum foarte, foarte mare de muncă. La legea privind societățile comerciale avem locul 2, în plan național locul 15, deși aici am avut o activitate foarte bună, cu multe dosare în lucru. Legea privind drepturile de autor locul 3, în plan național locul 20, codul silvic locul 19 și 22 în plan național, în ultimul timp având foarte multe delicte și în domeniul silvic mai ales pe zona Reghinului, zona Gurghiu și Valea Mureșului. Se desfășoară acțiuni săptămânale împreună cu ocoalele silvice și cu Direcția Silvică a județului Mureș și din păcate se sustrag cantități deosebite. Am avut un caz în anul acesta, o firmă din Bistrița care exploata material lemnos în zona noastră, mai precis în Răstolița, a creat un prejudiciu de 12 miliarde de lei. În ceea ce privește criminalitatea comisă cu violență, în această perioadă, au fost sesizate 4.419 infracțiuni contra persoanei cu un minus de 147 infracțiuni față de anul trecut. Infracțiuni contra vieții, integrității corporale în anul curent au fost sesizate 2507 cu un minus de 170 de fapte. De genul de fapte cum sunt infracțiunile de mare violență respectiv omor, tentativă de omor, violuri urmate de moartea victimei, au o ușoară tendință de creștere față de anii anteriori, cele mai multe fapte de omor le-am avut în familie. Ceea ce vă pot spune că și azi-noapte am avut într-un sat, Bozed, un băiat de 19 ani și-a omorât tatăl vitreg în vârstă de 53 de ani în urma unei neînțelegeri, prin loviri și violență.  Am avut și acele trei omoruri la Crăciunești, practic s-a derulat un volum mare de activități pentru a identifica acești criminali care erau din județul Harghita, nu erau din județul nostru și de aceea a durat o lună de zile ca să îi depistăm. Majoritatea crimelor se produc în mediul familial: neînțelegeri, amenințări, gelozii și alte aspecte. La regimul armelor explozive ori substanțe periculoase, serviciul de linie în perioada de referință a înregistrat 3346 de deținători de arme, dintre care 1435 cu permis de armă, deci avem arme în județ, foarte multe, atât arme letale cât și neletale, un volum mare de muncă este depusă pentru a identifica acești deținători, mai ales că ați văzut la nivel național se întâmplă foarte multe, în ultimul timp cu aceste arme. Noi credem că avem lucrurile sub control și sperăm că nu avem ceea ce se întâmplă în plan național. Nu vă mai citesc câte solicitări de autorizări și cereri de radieri și așa mai departe pentru că v-aș reține atenția prea mult cu aceste cifre. Criminalitatea economico-financiară, maniera de abordare a acestei criminalități constă în direcționarea eforturilor spre combaterea faptelor legale grave. Ca prioritate fiind menținerea unui climat de legalitate în sfera afacerilor și am avut direcționată activitatea în ultima perioadă pe combaterea produselor accizabile, care după cum știți, la nivel național a avut o pondere foarte mare prin aceea că aceste activități de evaziune sunt tot mai ample și banii la bugetul statului să spunem sunt tot mai puțini. Ca și confiscări, am avut 4.161.484 țigarete, 4.308 litri alcool, etichete false 13.381, banderole de marcaj fiscal 5.012. Au fost constatate cu începerea urmăririi penale 678 de infracțiuni economico-financiare, cu un plus de 130 față de anul 2009. Ofițerii de investigare a fraudei au constatat următoarele infracțiuni: 130 de infracțiuni la legea 59, 17 la legea societăților comerciale, 41 de infracțiuni în legătură cu serviciul, pot să vă spun că aceste infracțiuni de corupție sau în legătură cu serviciul, în ultima perioadă, să spun așa, 6 sau 7 luni de zile, au avut un trend de scădere, deci nu au fost constatate așa de multe infracțiuni ca în anul 2009. Să sperăm că este o chestiune reală și nu este doar una de conjunctură. Pot să vă spun că avem 22 de infracțiuni de dare de mită, 12 luare de mită, 30 de trafic de influență, primire de foloase necuvenite 3, de fapt aceste infracțiuni sunt date în competența procurorilor, noi le constatăm și le declinăm de urgență, nu efectuăm nici o cercetare, decât se iau acele denunțuri, o primă declarație după care se declină procurorului care se ocupă de această linie de muncă. Criminalitatea stradală constituie una dintre prioritățile poliției române, având în vedere impactul social deosebit pe care aceste fapte le produc și faptul că afectează sentimentul de siguranță publică, această prioritate o avem tot timpul, vrem ca cetățeanul să se simtă oarecum în siguranță. Ca infracțiuni stradale in județul Mureș, sesizate în anul 2010, au fost în scădere față de anul trecut cu un număr de 28. Nu este un număr mare, practic să spunem că ne menținem la același nivel cu cel din 2009, sperăm că această activitate să o putem stăpâni și în 2011, anunțându-se un an foarte greu din punct de vedere social și economic. Cred că o să putem să menținem această scădere a infracționalității stradale prin concursul dumneavoastră, cu sprijinul pe care ni-l dați, atât dumneavoastră, consiliul județean, primăriile, consiliile locale care ne sprijină cu diferite cantități de benzină la autoturismele care sunt în dotarea noastră, făcând acele acțiuni împreună, de ordine și siguranță publică unde și primăriile au atribuțiuni.

Criminalitatea în mediul rural, după cum v-am spus la început, această criminalitate în mediul rural, mai ales la furturile din locuințe, am avut câteva creșteri dar nu am avut creșteri spectaculoase, decât acele cabane care sunt în zonele de munte unde cetățeanul merge la sfârșit de săptămână după care închide și pleacă acasă și cei care practic se preocupă pentru a-și însuși anumite bunuri din aceste cabane se duc și prin efracție pătrund în aceste locații și sustrag bunurile care sunt rămase acolo. I-am identificat, pot să spun că avem un număr mare de identificări de autori, practic am avut în anul trecut 388 de arestați reținuți. În 2009 am avut 88. Deci noi suntem hotărâți să fim fermi, să aplicăm celui care este certat cu legea, acea corecție, să îl prezentăm la parchet și parchetul să prezinte instanțelor de judecată pentru a li se da pedeapsa incriminată în codul penal. În mediul rural am avut foarte multe activități de prevenire împreună cu ATOP Mureș, unde am reușit ca în cinci comune să avem acei voluntari de care dumneavoastră ați luat la cunoștință, deci să inițiem acest proiect și să introducem acești voluntari în 5 comune, Gurghiu, Acățari, Cuci, Albești, Sâncraiu de Mureș, urmând alte comune, Sântana de Mureș, Cristești, Sângeorgiu de Mureș și multe alte comune dar avem anumite greutăți în această problemă, confecționarea acelor uniforme, unele primării au dificultăți în asigurarea sumelor pentru aceste uniforme dar pot să vă spun că acest proiect este benefic, acești voluntari făcând parte din sfera cetățenilor mai bine văzuți în acea comună și acel cetățean se îndreaptă spre el, să spunem așa, cu inima deschisă, spunându-i unele aspecte pe care nu i le spune polițistului și putem în felul acesta să luăm măsuri de urgență. La Gurghiu, anul trecut a scăzut infracționalitatea cu aproape 40%  datorită acestor voluntari. Infracționalitatea în școli, nu pot să vă spun că am avut probleme deosebite în școli, noi asigurăm școlile din județ, mai ales la municipii și orașe, prin acele patrulări între școli, în sistem integrat cu jandarmii, de fiecare dată atunci când sunt probleme, prin directorii școlilor, suntem anunțați de îndată și intervenim și luăm la cunoștință, noi prin percepția pe care o avem, nu am avut probleme deosebite dar au fost câteva probleme cu persoane care au pătruns în școli din afară, creând anumite încăierări, am acționat și s-a clarificat această problemă. De fapt, prin poliția locală care este înființată, aceste școli sunt luate fiecare în supraveghere și noi le acordăm sprijinul necesar.

Urmărire – extrădare: am avut, în anul 2010, 156 de persoane urmărite, 115  posedau mandate de executare a pedepsei și 118 persoane urmărite la nivel internațional. Avem o colaborare foarte bună în spațiul Schengen pe această chestiune, este mult mai ușor pentru noi să prindem un urmărit general care să deplasează în alte țări, avem o legătură directă cu polițiile din statele din UE și pot să vă spun că avem urmăriți prinși în 24 de ore. Ultimul fiind din Apalina, Reghin zilele trecute.

Ca o evoluție a indicatorilor statistici, în cursul anului 2010 județul Mureș se încadrează în general în trendul ce caracterizează situația operativă de la nivel național, având totuși anumite particularități. Astfel, dacă la nivelul poliției române evoluția macro-indicatorilor  din cursul anului 2010 relevă o creștere a infracțiunilor sesizate cu 1,15 %, comparativ cu anul precedent, la nivelul Județului Mureș creșterea este de 1,13%, județul situându-se pe locul 20 pe clasamentul pe țară în funcție de volumul criminalității sesizate și locul 17 în perioada similară, în 2009, la acest indicator. În ceea ce privește evoluția infracțiunilor sesizate, se observă creșterea numărului infracțiunilor de natură economico-financiară cu 8,90%, cu 242 fapte, a celor de natură judiciară cu 3,37%, scăderi se înregistrează la infracțiuni de altă natură cu 6,33%, 365 de fapte. Activitățile structurilor de suport, criminalistica, pot să vă spun că avem un laborator foarte bine dotat, avem un autovehicul care este foarte bine dotat, chiar am avut o legătură cu o poliție din Germania și cei care ne-au vizitat au spus că ei încă nu în dotare aceste autoturisme, deși acest autoturism este cumpărat din Germania. Avem și un fond bun de cadre, avem foarte multe depistări cu mijloace științifice, deci mă refer aici la AFIS și la alte mijloace științifice situându-se pe locuri foarte bune pe plan național la acest capitol.

Siguranța traficului rutier, am avut foarte multe proiecte și aici de combaterea unor infracțiuni pe linie rutieră, vreau să vă spun că în anul 2010 pe raza de competență s-au produs 176 de accidente grave, cu un minus de 9 față de anul trecut, soldate cu 68 de persoane decedate cu un minus de 19 față de 2009 și 140 de răniți grav, un plus de 7 comparativ cu anul 2009. Considerăm că scăderea riscului rutier s-a datorat, în principal,  prezenței active în trafic a lucrătorilor de poliție, condițiilor socio-economice care au dus la scăderea valorilor de trafic, avem în dotare acele radare, 11 la număr, pe care le-am primit și sunt repartizate zilnic pe diferite artere unde avem cauze generatoare de accidente. Viteza excesivă este una din cauzele pentru care se produc foarte multe accidente pe raza noastră de competență. Ca rezultate la acțiunea de combatere a infracțiunilor rutiere, aceste infracțiuni rutiere sesizate au înregistrat scăderi față de perioada similară cu 81 de fapte, județul Mureș aflându-se practic, în plan național, undeva pe locul 28 la acest capitol.

Cooperarea interinstituțională: am avut o cooperare foarte bună cu toate instituțiile statului din zona noastră de competență, aș aminti aici Serviciul Român de Informații, care ne-a sprijinit foarte mult în depistarea unor infractori periculoși unde noi nu aveam dotarea necesară și de fiecare dată atunci când am cerut sprijin au fost cu noi 24 din 24 de ore. De asemenea Serviciul de Informații din cadrul Ministerului de Interne, City Mureș, o colaborare foarte bună, am clarificat foarte multe cauze, atât judiciare cât și economice, precum și celelalte organisme din județ cu care noi avem colaborări, Jandarmeria Târgu Mureș, poliția locală, ATOP Mureș și alte organisme. Aș dori ca în continuare să îi mulțumesc doamnei președinte pentru tot sprijinul pe care ni l-a acordat anul trecut, pentru acele activități care au fost foarte necesare pe timp de vară cu acei fluturași pe care noi i-am distribuit pe timpul week-end-urilor în zona de agrement, prin aceasta scăzând numărul infracțiunilor de furturi din auto și furturilor din societăți comerciale și din locuințe. Cred că și în anul acesta, cu cât se poate, ne va sprijini în continuare, bineînțeles în urma unor analize și a informării foarte clare în fiecare săptămână și lună cu activitățile pe care noi le desfășurăm, așa cum o facem de fiecare dată. Pe optimizarea resurselor instituționale, aș vrea să vă spun că județul Mureș are o acoperire, să spun, cu forțe de 87% deci are un deficit de cadre de 13%. Se regăsește acest deficit mai ales în zona rurală, la posturile de poliție și aici, cred că toți ați auzit la televizor și la radio, acea știre cu desființarea posturilor de poliție, IPJ-urile deocamdată nu au primit nici o sarcină, nu se efectuează nici o desființare, este un proiect pilot la un număr de patru județe care se va aplica experimental și în funcție de rezultate, se va concluziona și se vor lua măsuri. Deocamdată nu se va desființa nici un post până nu se decide de conducerea ministerului și de conducerea Poliției Române. Deci este un proiect pilot care se va desfășura în perioada următoare, în trei luni de zile.

Prioritățile pentru anul 2011, ca riscuri identificate, necesitatea evaluării amenințărilor criminalității și a vulnerabilității sistemului de ordine publică, situația mediului social din punct de vedere al ordinii publice, percepția populației asupra provocărilor la adresa ordinii publice, asupra încrederii în autoritățile din sistemul de ordine și siguranță publică, pe această cale noi am făcut câteva sondaje în județul Mureș să vedem cum stăm, împreună cu ATOP Mureș, cu popularitatea polițistului din Mureș situându-ne la undeva la 53%. Îmbunătățirea siguranței cetățeanului, asigurarea unui climat de legalitate în mediul de afaceri, îmbunătățirea calității serviciilor publice în domeniu, referindu-mă aici la ordinea și liniștea publică a cetățeanului. Cam acestea sunt prioritățile, bine, ele sunt foarte multe dar nu v-aș reține atenția, o să avem în timpul anului probabil și alte întâlniri unde, de fiecare dată atunci când dumneavoastră veți dori, să pot veni să vă prezint acești indicatori. Deci cam acesta este raportul, mai am raportul de activitate al ATOP-ului, deoarece domnul Mora nu este în localitate și eventual să-l parcurgem… dacă îmi permiteți.

Doamna președinte Lokodi: Bine, vă rog.

 

Raport de activitate al  Autorității Teritoriale de Ordine Publică Mureș pe anul 2010  și Planul strategic pe anul 2011

 

Domnul comisar-șef Pescari: Atunci vă prezint raportul de activitate al Autorității Teritoriale de Ordine Publică pe anul 2010. Autoritatea Teritorială de Ordine Publică în colaborare  cu Inspectoratul Județean de Poliție Mureș a organizat și desfășurat o serie de activități în cursul anului pentru asigurarea ordinii și liniștii publice. Pot să vă spun că Autoritatea Teritorială de Ordine Publică Mureș a fost tot timpul alături de noi, ne-a sprijinit în toate proiectele pe care le-am inițiat și proiectele pe care le-au inițiat dânșii și i-am sprijinit noi, pentru ca cetățeanul să fie tot timpul în siguranță. Aceasta a fost deviza lor în siguranța publică. Cred că reprezentanții administrației publice și-au dat seama că printr-o colaborare foarte bună cu autoritatea pot să prevină anumite infracțiuni în mediul rural, prin aceasta dându-și concursul și ajutând poliția prin acele cantități de benzină, prin repararea autoturismelor din dotare, asigurarea unui climat de ordine și siguranță publică în fiecare comună și oraș. Am avut mai multe deplasări, un număr de 21 de deplasări împreună cu Autoritatea Teritorială de Ordine Publică în județ,  întâlnindu-ne cu primari, viceprimari și consilierii locali, unde s-au stabilit anumite priorități pentru zona respectivă și unde s-au ridicat anumite probleme pe care atât IPJ Mureș cât și ATOP-ul au luat măsurile necesare ca să clarifice problemele care s-au ivit în acea localitate. Autoritatea Teritorială de ordine publică Mureș funcționează după cum știți, pe comisii. Comisia 1 este o comisie de coordonare a situațiilor de urgență și pentru petiții, comisia 2 este comisia de planificare, stabilire și evaluare a indicatorilor de performanță minimali, comisia 3 este pentru probleme sociale, standarde profesionale, consultanță și drepturile omului. De fiecare dată aceste comisii, la datele stabilite s-au întâlnit, au stabilit planurile pe care le aveau planificate și au luat măsurile de rigoare. Cred că și în anul 2011 această colaborare va continua, bineînțeles cu sprijinul consiliului județean, cu ceea ce dumneavoastră ne puteți ajuta, sprijini și a ne da anumite idei pe care le aveți în plan local. Vă mulțumesc.

Doamna președinte Lokodi: Vă mulțumesc frumos, domnule comisar-șef și vă felicit pentru această informare complexă și felicit tot colectivul dumneavoastră din subordine pentru munca desfășurată pe anul 2010. Așa cum rezultă din aceste date statistice pe care ni le-ați prezentat, an de an, munca dumneavoastră devine, din punct de vedere calitativ, mult mai bună și raportul dintre administrația publică și dumneavoastră, mult mai strâns. Este adevărat că și prin Autoritatea Teritorială de Ordine Publică, unde și dumneavoastră sunteți membri și mi se pare sunteți chiar copreședinte și, prin această autoritate din subordine, Consiliului Județean poate în mod direct să se implice în activitatea de menținere a climatului de legalitate, de siguranță în Județul Mureș. Cu ani în urmă am participat la o ședință la forumul european al siguranței urbane. Acest forum are menirea de a aduna într-o organizație civilă toate capitalele din Europe și unde s-a dezbătut relația poliție, pompieri și acele organisme de voluntari care în mare parte sunt formate din militarii rezerviști care nu doresc ca, odată cu pensionarea, să înceteze activitatea și ei formează acele brigăzi de voluntari care intervin în cazul în care sunt situații de urgență deosebită, datorită calamităților naturale sau, în ultima vreme, chiar ieri ceea ce s-a întâmplat la Moscova se poate întâmpla peste tot și în orice colț al lumii, nu trebuie să fii neapărat capitală, se poate întâmpla în orice oraș sau oriunde este o  aglomerație mai mare de oameni. Și eu mă gândesc că noi, în județul Mureș vom avea un proiect îndrăzneț cu Parcul Auto pentru Sporturi cu Motor care să sperăm, că va atrage turiști. În acest interval de timp beneficiem și de faptul că anul 2011 este anul voluntariatului, eu aș dori ca prin dumneavoastră să încercăm cu sprijinul primarilor să extindem această activitate, dumneavoastră ați menționat Gurghiul unde aveți deja o experiență pozitivă. Haideți, vă rog, la o ședință viitoare de întâlnire cu primarii, subordonații dumneavoastră care coordonează această activitate și să o prezentăm primarilor. Sunt convinsă că prin voluntariat multe lucruri se pot face și dacă tot este anul voluntariatului noi, Consiliul Județean, să avem un proiect pentru acest an, să avem lângă noi societățile civile pe planul legalității, a siguranței cetățeanului, să avem ca parteneri Poliția Județului Mureș.

Domnul comisar-șef Pescari: Vă mulțumim, răspundem pozitiv, ne bucură aceste lucruri și ceea ce ați spus dumneavoastră este perfect adevărat, avem o țară vecină care are acest proiect pus în aplicare, este vorba de Ungaria, noi de acolo l-am împrumutat și merge foarte bine treaba.

Doamna președinte Lokodi: Și eu tot acolo am fost la o conferință în anul 2005 și de acolo știu. De asemenea, știu că dumneavoastră aveți relații pentru că am primit chiar mașina aceea care la 2-3 ore după ce a fost experimental folosită, a și depistat o mașină care era furată și urmărită prin Interpol, parcă. Noi vă mulțumim frumos, putem să spunem din partea consilierilor și al consiliului județean că vom fi alături de dumneavoastră în programele dumneavoastră și dacă anul acesta, pentru noi, va fi un an mai dificil pentru că punem în practică două proiecte mari, totuși nu o să o facem în defavoarea siguranței cetățeanului.

Domnul consilier Giurgea: Mulțumesc, doamna președinte, mulțumesc domnule comisar-șef și comandant al poliției județului Mureș. Personal și eu apreciez munca pe care dumneavoastră o depuneți, țin minte că în urmă cu vreo câțiva ani, nu mai știu câți, vreo 7, stăteați foarte prost la capitolul dotare auto și la partea de echipamente, să nu mai vorbim că la personal erați într-un minus foarte mare. Nici astăzi, cu personalul, din câte știu eu, nu stați strălucit, aveți posturi de poliție care, în loc de cinci, aveți trei. Mă rog, este o situație specială și în țară, sperăm că o să puteți face față cu brio, așa cum și până acum ați făcut-o și vă felicit pentru ceea ce ați făcut pentru cetățenii județului Mureș. Și pe dumneavoastră, personal, vreau să vă felicit pentru funcția de comisar-șef sau comandant al Poliției Județului Mureș. Aș vrea în schimb să punctez două lucruri foarte scurt și clar. Ne-am dorit foarte mult, fiecare dintre noi, ca poliția Mureș să fie un prieten și un colaborator al cetățeanului pe toate flancurile și pe toate rândurile. Nu vreau să spun că nu este. Sunt foarte multe organe de poliție care se poartă, majoritatea de altfel, foarte cuviincios și atent cu ceea ce înseamnă cetățeanul. Dar sunt situații pe care și eu le detest, de a se ascunde cu radarele în așa condiții că pur și simplu te prinde la prima secundă. Nu cred că este un lucru bun, de a vâna ceea ce înseamnă o greșeală sau poate o depășire a vitezei doar cu 10 km la oră. Sigur, acum nu vreau să îi scuz sau să le iau apărarea  vitezomanilor, aceștia ar trebui articulați… să nu le mai dați carnetul niciodată, din punctul meu de vedere, la 150 de km la oră să lovești un om nevinovat și să îl omori… acela cred că nu ar mai trebui să aibă carnet în viața sa. Dar sunt situații frecvente în care depășim cu 5 km, cu 10  km la oră și se așează așa într-un un unghi de ne prinde imediat. Aș dori să fie transparentă așezarea acestor radare, așa cum se anunță la radio, pe DN nu știu cât, în localitatea X radar. Pentru că nu aș vrea să fim nici unul, nici altul păgubiții celuilalt, într-un fel sau altul, înțelegeți sensul. Și în al doilea rând, este problema veche pe care trebuie să v-o pun și dumneavoastră ca și comandant al poliției județului Mureș, ceea ce înseamnă pirateria în transporturile de călători. Sunt atât de mulți pirați și sunteți singurii care pot să reducă această piraterie. Multe firme au făcut leasing, acum contractul se va prelungi și vor rămâne operatori de transport regulat care duce omul și ziua și noaptea, și că ploua și că ninge, nu ca pirații care merg doar când e soare și vreme bună, să îi eradicăm sau măcar să mai reducem din această piraterie. Am făcut-o când era domnul comandant Căbulea, am făcut-o și mai înainte când era comandantul… cel dinaintea dumnealui că nu mai știu cum îl cheamă. În sfârșit, trebuie să facem ceva în sensul acesta pentru că noi suntem aici 3 sau 4 consilieri județeni care se ocupă de transport și am fost șefi de autobaze și avem mari probleme din acest motiv, să știți. Gândiți și hai să ne gândim împreună iar în ceea ce mă privește personal, și am terminat, și vă mulțumesc doamna președinte și ce a spus doamna președintă susținem în continuare proiectele în comun cele care se pot susține împreună cu dumneavoastră și cu mașinile ATOP și cu dotările cu faxuri, cu telefoane ș.a.m.d.,  și cu rampe pe mașini, și cu ceea ce înseamnă cazierul, arestul, mă rog, și putem face și alte proiecte în comun, sigur și în funcție de bani. Mulțumesc.

Doamna președinte Lokodi: Domnule comisar-șef, vă rog să răspundeți la urmă pentru că între timp s-au mai înscris consilieri la cuvânt. Probabil că respectarea legalității chiar și la conducerea cu prudență îi interesează pe mai mulți consilieri.

Domnul consilier Pokorny: Vă mulțumesc, doamna președinte, domnule comandant, aș vrea să mă adresez dumneavoastră cu o problemă legată de apărarea patrimoniului, o putem interpreta și așa. Este vorba despre braconajul cu ancora de-a lungul Râului Mureș din tot județul nostru care este o problemă de patrimoniu, în opinia noastră și este vorba de fauna acvatică, distrusă, decimată și din alte motive industriale mai degrabă și acum fenomenul de braconaj este în creștere. Vorbesc în numele a peste 5.000 de pescari din județul Mureș, mulți dintre noi cu simțul civic destul de dezvoltat și am informații că a fost sesizată poliția prin numărul 112, chiar și de către subsemnatul în perioada 27 decembrie-10 ianuarie de 3-4 ori, și am dori și aș dori să îmi exprim prin vocea mea dorința să se eficientizeze activitatea poliției în acest sens. Vă mulțumesc.

Domnul consilier Havrileț: Stimate domnule chestor, apreciez și eu activitatea din ultimul an al inspectoratului pe care îl conduceți, aș dori să mă adresez dumneavoastră într-o problemă pe care am mai lansat-o anul trecut în luna august, în ceea ce privește combaterea cerșetoriei, în special a cerșetoriei infantile. Anul trecut, când am solicitat organelor abilitate să se preocupe de această problemă pentru că pe străzile orașului și adiacente orașului au apărut într-un număr foarte mare acești cerșetori, copii folosiți pentru aceste activități de către părinții lor. Doresc să mulțumesc pe această cale Direcției Generale pentru Protecția Copilului care s-a sesizat de urgență, a verificat situația la fața locului și a găsit un camping al populației rome în care oamenii nu aveau acte. Au găsit, de exemplu 12 copiii, cum spune cântecul „no face no name no number”. Nu aveau nume, nu aveau certificat de naștere, nu aveau nici un act de identitate. Dânșii au făcut tot posibilul, s-au dus la Primăria din Sântana de Mureș ca să fie înregistrați acești copii. Acești copii, dacă nu sunt identificați la vârste precoce, ei reușesc să plece în străinătate și să se substituie sub diferite identități și pot să facă ceea ce știm noi, să facă lucrul pentru care România este foarte criticată. Această respingere a României pentru spațiul Schengen se datorează acestui fenomen. Dacă Direcția pentru Protecția Copilului s-a autosesizat și a făcut un lucru foarte bun, nu același lucru pot să spun și despre celelalte instituții abilitate. Poliția comunitară din Municipiul Târgu Mureș a spus că nu este în raza ei de activitate. În cadrul comunei Sântana am înțeles că nu există deloc poliție comunitară. Dar aș vrea să spun că acești copii cerșetori își desfășoară aceast㠄activitate”, pe șosele, acolo unde șoselele sunt în reparație și apar aceste semnalizări de oprire momentană a mijloacelor de circulație, pe care le asaltează agresiv iar noaptea se pot întâmpla lucruri și mai neplăcute,  având în vedere că unii dintre acești cerșetori sunt la vârsta adolescenței și sunt sub influența băuturilor alcoolice. Având în vedere că acest lucru se desfășoară pe domeniul public, în special pe drumuri, șosele, eu consider că activitatea poliței rutiere ar trebui să fie intensificată în aceste cazuri și aș dori ca în autorizațiile de construire pentru refacerea acestor drumuri publice să se menționeze, pentru persoana juridică care face reparația drumului, să asigure din acest punct de vedere o relație de colaborare cu autoritățile pentru prevenirea acestei activități. Mulțumesc.

Doamna președinte Lokodi: Cum poți să faci achiziție publică, într-un contract de achiziție publică să cuprinzi o clauză care să îți asigure paza. Nu face obiectul achiziției publice.

Domnul consilier Havrileț: Societățile comerciale care execută lucrări sunt obligate sau pur și simplu din proprie inițiativă plătesc firme de pază care le asigură, pe de-o parte siguranță, să nu li se fure materialele dar, având în vedere că tocmai bateriile care alimentează semnalizatoarele se furau foarte des, și pentru societățile comerciale ar fi foarte bine să știe cui să se adreseze dar pentru că nimeni nu știa de cine aparține acea zonă, nici din punct de vedere al instituțiilor, cum ar fi poliția comunitară sau poliția rutieră, nu venea nimeni, sau dacă venea, ei știau din timp că vine mașina poliției și se răsfirau, imediat după plecarea poliției, reveneau. Deci siguranța locului de muncă poate că ar trebui să fie asigurată și  prin autorizația de construcție.

Doamna președinte Lokodi: Vă mulțumesc.

Domnul consilier Radu: Domnule comisar șef, doamna președintă, stimați invitați și stimați colegi. Pe scurt, tot respectul față de poliția română, față de importanța socială a muncii dumneavoastră, față de riscurile pe care vi le asumați dumneavoastră. Pentru acest lucru consider că și societatea trebuie să răspundă adecvat la cerințele dumneavoastră , pentru a vă realiza sarcinile pe care le aveți destul de importante și grele, în societatea actuală și datorită crizei care există și la ora actuală. Sunt două probleme pe care aș vrea să le ridic punctual.  Sunt unele clădiri ale posturilor de poliție, domnule comisar-șef  care, să știți că arată destul de prost. În limita posibilităților ar fi bine ca, din sursele puține care sunt anul acesta, mă refer la interiorul acestora, nu exteriorul, sunt posturi de poliție care sunt în clădiri care nu sunt revendicate dar interiorul arată jalnic și în cazul acesta ar trebui totuși să facem ceva pentru că persoanele care intră în asemenea posturi să ia un exemplu pozitiv, plus că le asigurăm cadrelor care lucrează în poliție un minim decent de a-și desfășura activitatea. Mă refer aici la interiorul Poliției din Band, ca un exemplu. Dacă aveți timp să treceți pe acolo să vedeți cum arată interiorul acestei încăperi, cred că ar fi bine anul acesta să o avem în vedere. A doua problemă, tot punctuală, domnule comisar-șef, iarna aceasta, destul de normală pentru noi, cei din agricultură, dar sunt oameni ai străzii, care dorm afară, în ghenă, acoperiți de cartoane. Nu știu cine ar trebui să se ocupe de ei, sunt suflete și acei oameni și probabil că ar trebui, la nivel municipal, la nivel orășenesc, ar trebui să existe niște adăposturi, să vedem cine poate să se intereseze și de aceste suflete care sunt defavorizații societății și noi cei care totuși avem o responsabilitate, de vrem, de nu vrem, față de acești oameni, poate că unii uită că o duc prea bine și au prea mult și atunci sigur că nu le pasă de asemenea treburi. Și o ultimă problemă, domnule comisar șef, să știți că sunt copii de romi care au depășit vârsta majoratului și nu au acte de identitate. Aici ar trebui și polițiile, în special în mediul rural, să vedem ce facem ca să îi ajutăm să intre în posesia acestor acte fiindcă sunt complet defavorizați, neavând acte de identitate. Nu poți să îi angajezi la munci manuale, nu poți să îi plătești, sunt n și n probleme. Eu mă opresc aici și vă mulțumesc pentru răbdarea pe care ați avut-o.

Doamna președinte Lokodi: Pentru acei tineri care locuiesc în mediul rural și nu au acte de identitate, cred că ar trebui să veniți la o ședință și să discutați în mod concret cu primarii pe raza localităților unde locuiesc acești tineri, eu cred că și administrațiile locale ar trebui să fie mai atenți deoarece copiii aceștia au domiciliu dacă stau undeva, în mediul rural și asta este pur si simplu delăsare din partea tinerilor, din partea familiei și trebuie să sesizăm primarii.

Domnul consilier Poruțiu: Domnule comisar șef, voi fi foarte scurt, vă mulțumesc pentru expunerea pe care ne-ați făcut-o. E o problemă pe care am mai ridicat-o în anii precedenți dar neșansa face ca de fiecare dată am ridicat-o în fața altei persoane. Sper că de acum încolo să nu mai fie cazul. Este vorba de situația parcărilor din zona sediului pe care dumneavoastră îl folosiți. Strada Borsos Tomas, strada Târgului, zona Tribunalului unde este un factor permanent generator de conflicte, inclusiv între subordonații dumneavoastră și locuitorii din zonă. Știu că nu stă neapărat în puterea dumneavoastră să rezolvați această problemă. E nevoie de sprijinul primăriei Tîrgu Mureș, a Ministerului Administrației și Internelor, dar v-aș ruga să aveți în vedere demararea unui proiect, a unei soluții de descongestionare a acestei zone prin construirea unei parcări care să deservească angajații Ministerului de Interne, în mod special, pentru că este o zonă din centrul orașului care aproape în permanență este blocată  zilnic de mașinile subordonaților dumneavoastră care lucrează acolo și a persoanelor care vin să se adreseze în special la instituția dumneavoastră. Această problemă nu va avea cum să fie rezolvată decât dacă se găsește această soluție prin achiziționarea, eventual, a unui imobil, dărâmarea lui și construirea unei parcări în așa fel încât această zonă să fie descongestionată. Aceasta era problema pe care vroiam să o ridic, din punctul meu de vedere, eu vă urez succes în activitate!

Doamna președinte Lokodi: Dacă nu mai dorește nimeni să ia cuvântul, o să îl rog pe domnul comisar-șef să vă răspundă.

Domnul comisar-șef Pescari: Mulțumesc. Pentru domnul Giurgea, în legătură cu radarele, să știți că noi chiar vrem ca radarele să stea la locuri vizibile, nu să le ascundem, nu să le punem în locuri unde să nu fie văzute pentru că, în primul rând, noi trebuie să facem prevenire și în al doilea rând să sancționezi omul și toate celelalte. Dar ca și în orice alt domeniu de activitate și angajații noștri mai fac exces de zel și mai fac și pun în anumite poziții aceste autovehicule încât să nu fie văzute dar sesizați-ne, asta spun la toți cetățenii și o să discut cu fiecare. Pentru că dacă odată sau de două ori nu înțelege, atunci o să avem alte… să zicem, activități cu ei. Deci nu e o practică a poliției, aceasta… Pe urmă, în ceea ce privește pirateria cu transportatorii… noi avem atribuțiuni pe această linie, circulație și atribuțiuni de verificare, dar trebuie să le facem împreună cu ARR-ul. Ne îngrijim de această chestiune, suntem solicitați și nu știu dacă ați văzut, în ultimul timp chiar am accentuat această latură dar suntem atâția câți suntem și nu putem să ne ocupăm numai de această chestiune. Mergem pe sesizări, trimiteți-le, o să verificăm rutele și le rezolvăm, dar nu putem să mergem numai pe această activitate. Domnul consilier Pokorny are mare dreptate cu braconajul pe râul Mureș și nu numai, și pe alte râuri din județ. Noi avem un serviciu care se ocupă și de această activitate unde am 7 lucrători. Vă dați seama că trebuie să acționez cu personal de la asociațiile dumneavoastră ca să putem să prevenim această infracționalitate. Rezultate au fost dar, cum ați spus dumneavoastră, acum de sărbători chiar am avut semnal că pe râul Mureș am avut mai multe activități de braconaj. O să rețin această chestiune și o să mă îngrijesc ca pe viitor să avem mai multe activități pe această linie. Domnul Havrileț, cerșetoria este, într-adevăr, o chestiune foarte urâtă mai ales că în Târgu Mureș și în celelalte municipii și orașe din județ, eu am pretenția să spun că sunt municipii și orașe civilizate față de alte județe. Numărul cerșetorilor pe care îl avem in județ, mă refer la municipii și orașe, nu este foarte mare dar atât cât este ne strică imaginea și atunci trebuie să acționăm cu toții. Eu o să cuplez, de fiecare dată pe această chestiune dar vă rog să ne sprijiniți și dumneavoastră. Avem Cetatea Sighișoarei unde, atunci când intri în cetatea aceea frumoasă și vezi că sunt 5-10 oameni cu mâna întinsă, normal că îți vine să te uiți în altă parte. Aveți o mare dreptate, ne îngrijim de această chestiune numai că nu ne prea ajută nici legislația, nu avem unde să îi ducem, îi sancționăm, nu plătesc nici o amendă, încărcăm bugetele comunale, ca și la prostituate, le amendăm și apoi vin primarii și ne roagă să nu le mai amendăm pentru că anul viitor nu mai primim bani în buget. Am o comună cu un miliard cinci sute de mii de lei amenzi, într-un an de zile și omul acela nu mai primește bugetul, deci ar trebui o inițiativă legislativă să vedem ce facem cu acești oameni și unde îi ducem. Deci este o problemă deosebită pe care nu o poate rezolva numai poliția. Bineînțeles că Direcția de Protecția Copilului își face datoria, de fiecare dată când noi luăm contactul cu dânșii pe această problematică, de fiecare dată am răspuns și dânșii ne solicită, ne sprijină, îi sprijinim și noi dar suntem atâția cât suntem. Domnule Mircea Radu, posturile de poliție, într-adevăr avem 91 de posturi de poliție în Județul Mureș, multe dintre ele sunt într-o stare deplorabilă datorită fondurilor pe care le avem, anul acesta nu se întrevăd mari fonduri pentru ca să le reabilităm dar cum ați spus și dumneavoastră, acolo unde va fi cazul, unde sunt problemele cele mai mari o să intervenim de fiecare dată. Uneori au mai intervenit primarii și i-au sprijinit pe șefii de posturi și acolo unde sunt gospodari, și-au cam pus problemele la punct. Dar, să știți că cunosc problema posturilor, cunosc și comuna Band, posturile din comuna Band, postul acela este retrocedat, nu este al IPJ Mureș, am stabilit o altă locație pentru acesta, la fosta farmacie din comună pe care cred că o știți, urmând ca să ne mutăm în acea locație, în chirie. Nu avem bani ca să cumpărăm un alt post.

Doamna președinte Lokodi: Eu doream să le propun domnilor consilieri, dat fiind faptul că este anul voluntariatului, putem să facem un proiect cu dumneavoastră, timp de 6 luni să cedăm veniturile de consilier județean, cumpărăm materiale și în timpul verii, toată lumea merge la văruit posturi de poliție. Nu e de râs, domnilor!

Domnul comisar-șef Pescari: Doamna președinte, vă mulțumesc, eu m-aș întâlni zilnic cu distinșii consilieri, dar cred că nu se va putea face această chestiune și nu trebuie. Trebuie să ne organizăm noi și să le reparăm noi, așa cum trebuie.

Doamna președinte Lokodi: Vedeți domnule comisar, ne uitam noi după revoluție, veneau directori de bănci, ingineri din Olanda, veneau prin sistemul Direcției de Protecție a Copilului, făceau conductă de alimentare cu apă pentru că noi atunci, la început, nici nu visam să avem alimentare cu apă, cred că în Călugăreni, și acum funcționează acel sistem și acelor oameni nu le-a fost rușine, tot prin voluntariat au făcut sistemul de alimentare cu apă, au văruit și au făcut multe. Și noi după 20 de ani ne punem problema să ne apucăm și noi de voluntariat. Deci cred că ar trebui să începem.

Domnul comisar-șef Pescari: În legătură cu persoanele care nu au acte de identitate, aici, să știți că noi de fiecare dată întâmpinăm mari greutăți cu aceste persoane întrucât trebuie identificate de fiecare dată, unde le locuiesc părinții, pentru a le întocmi documentele necesare și dosare penale. Le facem noi, din banii noștri, vă spun, de multe ori dar atribuțiunea, ce să spun, e a celor care se ocupă și acum de această activitate, poliția nu mai face acte de identitate. Noi îi sprijinim de fiecare dată, dar serviciul este în subordinea primăriilor, deci trebuie să vedem împreună cu domnii primari să se ocupe și ei de această problemă, să ne sprijine. Domnule Poruțiu, în legătură cu parcările din zona poliției, într-adevăr avem cadre care trebuie să vină la serviciu cu autoturismele proprietate personală. Zona este așa cum este, știți ce parcări avem acolo, eu în curtea unității nu am spațiu nici să pun mașinile confiscate, nicidecum alte mașini. Eu cred că aici, probabil, comunitatea, primăria sper să facă o parcare, am înțeles că este un proiect unde o să fie o parcare mai mare și atunci și cadrele o să își parcheze, ca toată lumea, aceste autoturisme. Până atunci nu v-aș putea asigura, nu numai cadrele noastre sunt de vină că blochează intrările ci sunt și cetățenii care vin la poliție și lasă mașina la întâmplare. Cam atât. Vă mulțumesc.

Doamna președinte Lokodi: Vă mulțumesc și eu, vă doresc succes în anul 2011 în activitatea dumneavoastră și a colegilor dumneavoastră. Vă mulțumim pentru prezență.

 

Proiect de hotărâre pentru modificarea anexei la HCJ nr.42/2001 privind însușirea inventarului domeniului public al județului Mureș

 

Doamnelor și domnilor consilieri, primul punct de pe ordinea de zi este proiectul de hotărâre pentru modificarea anexei la Hotărârea Consiliului Județean nr 42 din 2001 privind inventarul domeniului public al județului. Acest proiect de hotărâre a fost avizat de toate comisiile de specialitate, în mod favorabil. Proiectul nostru are două articole. Domnul Filimon s-a prezentat, dorește să ne facă câteva observații.

Domnul consilier Filimon: Nu vreau să fac observații, eu vreau să pun o singură întrebare: dacă se crede că în acest moment este oportună o asemenea hotărâre, atâta timp cât există un proces pe rol. Nu era mai bine ca, la terminarea procesului, când exista o sentință definitivă și irevocabilă, să facem acest lucru? Vă mulțumesc.

Doamna președinte Lokodi: Procesele dintre părți pot să fie stinse și la voia părților. Această hotărâre este o parte din voia consiliului județean, de a stinge, față de aceste puncte, litigiul. Nemaiexistând probleme litigioase legate de aceste probleme, în parte, deja, litigiul s-a și soluționat, dacă vom aproba hotărârea. Supun la vot proiectul de hotărâre. Cine este pentru articolul 1?

 

Articolul 1 se aprobă cu 24 voturi „pentru”, 6 abțineri (Cioban Cristian Augustin, Filimon Vasile, Giurgea Teodor, Pop Aurel Mircea, Poruțiu Mihail, Seracu Ieronim), 5 absenți (Borșan Doru Aurelian, Gombos Geza Csaba, Mora Akos Daniel, Orban Laszlo Levente, Ferenț Tiberiu Nicolae)

 

Articolul 2 se aprobă cu 24 voturi „pentru”, 6 abțineri (Cioban Cristian Augustin, Filimon Vasile, Giurgea Teodor, Pop Aurel Mircea, Poruțiu Mihail, Seracu Ieronim), 5 absenți (Borșan Doru Aurelian, Gombos Geza Csaba, Mora Akos Daniel, Orban Laszlo Levente, Ferenț Tiberiu Nicolae)

 

Hotărârea în întregime se aprobă cu 24 voturi „pentru”, 6 abțineri (Cioban Cristian Augustin, Filimon Vasile, Giurgea Teodor, Pop Aurel Mircea, Poruțiu Mihail, Seracu Ieronim), 5 absenți (Borșan Doru Aurelian, Gombos Geza Csaba, Mora Akos Daniel, Orban Laszlo Levente, Ferenț Tiberiu Nicolae)

 

 

Proiect de hotărâre privind aprobarea Protocolului de cooperare cu Ministerul Transporturilor și Infrastructurii în vederea realizării unei infrastructuri moderne în România

 

Doamna președinte Lokodi: Vă mulțumesc, domnilor consilieri. Urmează proiectul de hotărâre de la punctul 3. Se aprobă Protocolul de cooperate cu Ministerul Transporturilor privind infrastructura în vederea realizării unei infrastructuri moderne în România. Mai multe consilii județene au aprobat acest protocol-cadru prin care și județul Mureș dorește să fie parte la strategia națională. Proiectul a fost dezbătut în comisiile tehnice, în toate comisiile și s-a avizat favorabil. Proiectul nostru de hotărâre conține trei articole. Dorește cineva să ia cuvântul? Dacă nu, trecem la vot. Cine este pentru articolul 1?

 

Articolul 1 se aprobă cu 29 voturi „pentru”, 1 abținere (Poruțiu Mihail), 5 absenți (Borșan Doru Aurelian, Gombos Geza Csaba, Mora Akos Daniel, Orban Laszlo Levente, Ferenț Tiberiu Nicolae)

 

Articolul 2 se aprobă cu 29 voturi „pentru”, 1 abținere (Poruțiu Mihail), 5 absenți (Borșan Doru Aurelian, Gombos Geza Csaba, Mora Akos Daniel, Orban Laszlo Levente, Ferenț Tiberiu Nicolae)

 

Articolul 3 se aprobă cu 29 voturi „pentru”, 1 abținere (Poruțiu Mihail), 5 absenți (Borșan Doru Aurelian, Gombos Geza Csaba, Mora Akos Daniel, Orban Laszlo Levente, Ferenț Tiberiu Nicolae)

 

Hotărârea în întregime se aprobă cu 28 voturi „pentru”, 1 abținere (Poruțiu Mihail), 1 nu a votat (Roatiș-Chețan Ana Daniela), 5 absenți (Borșan Doru Aurelian, Gombos Geza Csaba, Mora Akos Daniel, Orban Laszlo Levente, Ferenț Tiberiu Nicolae)

 

 

Proiect de hotărâre privind aprobarea colaborării între Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale, Consiliul Județean Mureș și Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Mureș în vederea implementării proiectului „Creșterea capacității autorităților administrației publice locale de sprijin al copiilor cu dizabilități aflați în propria familie”

 

 

Doamna președinte Lokodi: Vă mulțumesc. Următorul proiect de hotărâre privește colaborarea între Ministerul Muncii și Direcția de Protecția Copilului pentru creșterea capacității autorităților administrației publice locale de sprijin al copiilor cu dizabilități aflați în familie. Și acest proiect de hotărâre a fost avizat în mod favorabil de toate comisiile de specialitate. Proiectul nostru are trei articole. Dacă nu dorește nimeni să ia cuvântul, trecem la vot. Cine este pentru articolul 1?

 

Articolul 1 se aprobă cu 30 voturi „pentru”, 5 absenți (Borșan Doru Aurelian, Gombos Geza Csaba, Mora Akos Daniel, Orban Laszlo Levente, Ferenț Tiberiu Nicolae)

 

Articolul 2 se aprobă cu 30 voturi „pentru”, 5 absenți (Borșan Doru Aurelian, Gombos Geza Csaba, Mora Akos Daniel, Orban Laszlo Levente, Ferenț Tiberiu Nicolae)

 

Articolul 3 se aprobă cu 30 voturi „pentru”, 5 absenți (Borșan Doru Aurelian, Gombos Geza Csaba, Mora Akos Daniel, Orban Laszlo Levente, Ferenț Tiberiu Nicolae)

 

Hotărârea în întregime  se aprobă cu 30 voturi „pentru”, 5 absenți (Borșan Doru Aurelian, Gombos Geza Csaba, Mora Akos Daniel, Orban Laszlo Levente, Ferenț Tiberiu Nicolae)

 

Proiect de hotărâre pentru modificarea anexei 2 la HCJ nr.111/2010 privind aprobarea structurii organizatorice, statului de funcții și Regulamentului de organizare și funcționare ale Direcției Județene de Evidența  Persoanelor Mureș

 

Doamna președinte Lokodi:  Vă mulțumesc. Urmează proiectul de hotărâre pentru aprobarea structurii organizatorice a Direcției Județene de Evidența Persoanelor. Și acest proiect a fost dezbătut de trei comisii de specialitate, economică, juridică și de servicii publice și a fost avizat favorabil. Proiectul nostru are două articole. Dacă nu dorește nimeni să ia cuvântul, trecem la vot. Cine este pentru articolul 1?

 

Articolul 1 se aprobă cu 30 voturi „pentru”, 5 absenți (Borșan Doru Aurelian, Gombos Geza Csaba, Mora Akos Daniel, Orban Laszlo Levente, Ferenț Tiberiu Nicolae)

Articolul 2 se aprobă cu 30 voturi „pentru”, 5 absenți (Borșan Doru Aurelian, Gombos Geza Csaba, Mora Akos Daniel, Orban Laszlo Levente, Ferenț Tiberiu Nicolae)

 

Hotărârea în întregime se aprobă cu 30 voturi „pentru”, 5 absenți (Borșan Doru Aurelian, Gombos Geza Csaba, Mora Akos Daniel, Orban Laszlo Levente, Ferenț Tiberiu Nicolae)

 

 

 Proiect de hotărâre privind procedura de evaluare și aprobare a comisiilor de evaluare a managerilor instituțiilor publice de cultură aflate în subordinea Consiliului Județean Mureș

 

Doamna președinte Lokodi: Vă mulțumesc. Urmează proiectul de hotărâre pentru aprobarea procedurii în evaluarea managementului instituțiilor publice de cultură aflate în subordinea consiliului județean cu componența nominală a comisiilor de evaluare. Proiectul de hotărâre a fost dezbătut în 3 comisii, social-culturală, juridică, și de servicii publice, avizând în mod favorabil. Dacă nu dorește nimeni să ia cuvântul, trecem la vot. Cine este pentru articolul 1?

 

Articolul 1 se aprobă cu 30 voturi „pentru”, 5 absenți (Borșan Doru Aurelian, Gombos Geza Csaba, Mora Akos Daniel, Orban Laszlo Levente, Ferenț Tiberiu Nicolae)

 

Articolul 2 se aprobă cu 30 voturi „pentru”, 5 absenți.

 

Articolul 3 se aprobă cu 29 voturi „pentru”, 1 nu a votat (Poruțiu Mihail), 5 absenți (Borșan Doru Aurelian, Gombos Geza Csaba, Mora Akos Daniel, Orban Laszlo Levente, Ferenț Tiberiu Nicolae)

 

Articolul 4 se aprobă cu 30 voturi „pentru”, 5 absenți (Borșan Doru Aurelian, Gombos Geza Csaba, Mora Akos Daniel, Orban Laszlo Levente, Ferenț Tiberiu Nicolae)

 

Articolul 5 se aprobă cu 30 voturi „pentru”, 5 absenți (Borșan Doru Aurelian, Gombos Geza Csaba, Mora Akos Daniel, Orban Laszlo Levente, Ferenț Tiberiu Nicolae)

 

Articolul 6 se aprobă cu 29 voturi „pentru”, 1 nu a votat (Giurgea Teodor), 5 absenți (Borșan Doru Aurelian, Gombos Geza Csaba, Mora Akos Daniel, Orban Laszlo Levente, Ferenț Tiberiu Nicolae)

 

Hotărârea în întregime se aprobă cu 30 voturi „pentru”, 5 absenți (Borșan Doru Aurelian, Gombos Geza Csaba, Mora Akos Daniel, Orban Laszlo Levente, Ferenț Tiberiu Nicolae)

 

 

Proiect de hotărâre privind aprobarea investiției și a indicatorilor tehnico-economici ai investiției „Înlocuire conductă de transport apă potabilă în intravilanul municipiului Reghin, județul Mureș” și stabilirea unor măsuri în vedere executării acesteia

 

Doamna președinte Lokodi: Urmează un proiect de hotărâre privind înlocuirea conductei de transport apă potabilă în intravilanul Municipiului Reghin, trebuie să vă spun că față de observațiile comisiei de servicii publice, s-a refăcut calculul de către Aquaserv, s-au scos acele cheltuieli de proiectare și se acordă… se calculează cu procentul de TVA în mod corect. Cu aceste precizări spun că proiectul de hotărâre a fost avizat în mod favorabil și aș trece la vot. Articolul 1, cine este pentru?

 

Articolul 1 se aprobă cu 29 voturi „pentru”, 1 abținere (Bândea Eugen), 5 absenți (Borșan Doru Aurelian, Gombos Geza Csaba, Mora Akos Daniel, Orban Laszlo Levente, Ferenț Tiberiu Nicolae)

 

Articolul 2 se aprobă cu 28 voturi „pentru”, 1 vot împotrivă (Moldovan Teofil), 1 abținere (Bândea Eugen), 5 absenți (Borșan Doru Aurelian, Gombos Geza Csaba, Mora Akos Daniel, Orban Laszlo Levente, Ferenț Tiberiu Nicolae)

 

Articolul 3 se aprobă cu 29 voturi „pentru”, 1 abținere (Bândea Eugen), 5 absenți (Borșan Doru Aurelian, Gombos Geza Csaba, Mora Akos Daniel, Orban Laszlo Levente, Ferenț Tiberiu Nicolae)

 

Articolul 4 se aprobă cu 28 voturi „pentru”, 2 abțineri (Bândea Eugen, Moldovan Teofil), 5 absenți (Borșan Doru Aurelian, Gombos Geza Csaba, Mora Akos Daniel, Orban Laszlo Levente, Ferenț Tiberiu Nicolae)

 

Articolul 5 se aprobă cu 29 voturi „pentru”, 1 abținere (Bândea Eugen), 5 absenți (Borșan Doru Aurelian, Gombos Geza Csaba, Mora Akos Daniel, Orban Laszlo Levente, Ferenț Tiberiu Nicolae)

 

Hotărârea în întregime se aprobă cu 29 voturi „pentru”, 1 abținere (Bândea Eugen), 5 absenți (Borșan Doru Aurelian, Gombos Geza Csaba, Mora Akos Daniel, Orban Laszlo Levente, Ferenț Tiberiu Nicolae)

 

Doamna președinte Lokodi: Mulțumesc încă odată comisiei de servicii publice pentru că au observat această greșeală de calcul.

 

 

Proiect de hotărâre privind aprobarea avizelor date de Comisia de amenajarea teritoriului și de urbanism de pe lângă Consiliul Județean Mureș

 

Doamna președinte Lokodi: Urmează proiectul de hotărâre pentru aprobarea avizelor comisiei tehnice de amenajarea teritoriului. Acest proiect de hotărâre are trei articole, a fost avizat în mod favorabil. Articolul 1, cine este pentru?

 

Articolul 1 se aprobă cu 30 voturi „pentru”, 5 absenți (Borșan Doru Aurelian, Gombos Geza Csaba, Mora Akos Daniel, Orban Laszlo Levente, Ferenț Tiberiu Nicolae)

 

Articolul 2 se aprobă cu 30 voturi „pentru”, 5 absenți (Borșan Doru Aurelian, Gombos Geza Csaba, Mora Akos Daniel, Orban Laszlo Levente, Ferenț Tiberiu Nicolae)

 

Articolul 3 se aprobă cu 30 voturi „pentru”, 5 absenți (Borșan Doru Aurelian, Gombos Geza Csaba, Mora Akos Daniel, Orban Laszlo Levente, Ferenț Tiberiu Nicolae)

 

Hotărârea în întregime se aprobă cu 29 voturi „pentru”, 6 absenți (Borșan Doru Aurelian, Cioban Cristian Augustin, Gombos Geza Csaba, Mora Akos Daniel, Orban Laszlo Levente, Ferenț Tiberiu Nicolae).

 

Doamna președinte Lokodi: Domnilor consilieri, am ajuns la diverse, dorește să ia cineva cuvântul? Dacă nu, vă mulțumesc frumos pentru prezență, la mijlocul lunii februarie și nu la sfârșit, vom avea o nouă ședință ca să aprobăm bugetul. Vă mulțumesc.

Lucrările ședinței se încheie la ora 14:26.

 

 

                                                                  Întocmit: Andreea Iepan

 

 

 

 

                            PREȘEDINTE                                                     SECRETAR

 

                Lokodi Edita Emöke                                            Paul Cosma

 

 

 

 

 

Văzut: consilier Delia Belean  

          Director Iosib Viorel