tanacslogo1                     ROMANIA                                                 Nr. ­­­­­­­­­­­1273/26.I.2011

              JUDETUL MURES                                                Dosar:  IV  

          CONSILIUL JUDEȚEAN

 

 

 

 

 

PROCES-VERBAL

 

al ședinței extraordinare a Consiliului Județean

din data de 11 ianuarie 2011

 

 

 

Lucrările ședinței s-au desfășurat în sala mare de ședințe și au fost conduse de doamna președinte Lokodi Edita Emőke.

Ordinea de zi a fost stabilită prin dispoziția Președintelui Consiliului Județean nr 2 din 6 ianuarie 2011 și a fost publicată în cotidienele locale „Cuvântul liber”, „ Zi de Zi” și „Nepujság”.

Din cei 35 de membrii ai consiliului județean au lipsit domnii consilieri Ferenț Tiberiu și Orban Laszlo.

 

 

Au fost invitați să participe:

 

·   dl. Marius Pașcan - prefectul județului Mureș

·   dl. Oană Teodor - trezorier- șef, Trezoreria Tîrgu Mureș

·   dna Konrad Judith - manager-director, Spitalul Clinic Județean Mureș

·   dl. Domokos Attila - director financiar-contabil, Spitalul Clinic Județean Mures

·   dl. Szasz Ioan - director medical, Spitalul Municipal Gh.Marinescu Târnăveni

·   dna. Ana Moldovan - director financiar-contabil, Spitalul Municipal Gh.Marinescu Târnăveni

 

Dna președinte Lokodi: Bună ziua doamnelor și domnilor, aș dori să aflu dacă suntem statutari? Bine, vă mulțumesc frumos. Doamnelor și domnilor, aș dori să salut prezența domnului subprefect Barczi, a invitațiilor noștri, directori de la instituțiile noastre subordonate, prezența presei și a dumneavoastră, doamnelor și domnilor, să vă urez pe 2011 un An Nou Fericit! Sper să avem o activitate bogată și de succes, așa cum începe anul 2011, deja se preconizează că vom avea foarte multe probleme în care va trebui să luăm decizii și să ne aplecăm asupra proiectelor noastre europene. Astăzi, în cadrul unei ședințe operative de început de an, am făcut o analiză și domnul director Bățagă de la direcția cu proiectele europene, făcând un calcul în mare și nu minuțios, a informat colectivul executivului că avem proiecte europene în număr de 11 proiecte în valoare de 220 de milioane de euro. Aceste proiecte, anul acesta vor intra în execuție. Trebuie să vă spun că avem foarte multe probleme. Față de importanța proiectelor, față de atenția mare pe care trebuie să o aibă colegii mei care lucrează în Unitățile de Implementare, avem probleme deosebite. Suntem la început de drum, nu avem cu cine să ne consultăm nici la nivelul altor județe pentru că toate proiectele acum au intrat în implementare. Avem multe contestații din partea constructorilor, avem foarte multe firme care vin la fiecare licitație, timpul, care este inamicul nostru numărul 1 din păcate curge, pentru că noi avem un termen, 2013, până la care va trebui să implementăm aceste proiecte și orice contestație care se depune în această mare luptă a constructorilor, a firmelor de consultanță, care vin pentru a ne da consultanță tehnică și consultanță economică, deci lupta aceasta mare pe noi ne împiedică în implementarea proiectelor. Anul acesta, în bugetul consiliului județean va trebui să asigurăm fondurile necesare cofinanțărilor care nu sunt sume mici, va trebui de asemenea să prevedem sume pentru orice eventualitate de a ajuta derularea proiectelor în cazul în care cel care execută proiectul, fie că este unitate administrativă sau, în cazul nostru, la proiectul mare de apă care este de peste 110 milioane de euro și la care vom încheia contractul de finanțare anul acesta pentru că în ultima săptămână a lunii decembrie proiectul a fost depus la Bruxelles și deja am primit undă verde pentru a începe licitațiile la execuție. În acest caz, Aquaservul, societatea pe acțiuni este cea care trebuie să implementeze proiectul dar, normal, cu ajutorul consiliului județean și a tuturor consiliilor locale care vor fi beneficiarii acestui proiect și, așa cum am spus, va trebui să asigurăm fondurile necesare în sprijinul implementării proiectului, ca să nu ne blocăm. Așa că, domnilor, vom avea un an plin, în 25 ianuarie vom avea ședința ordinară, la care vom pregăti strategia județului pe anul 2011. Ședința se va ține în 25 pentru că pe data de 27 voi fi plecată la ședința Comitetului Regiunilor și nu se cuvine ca delegatul României să lipsească la prima ședință. Vă rog să faceți tot ce vă stă în putință să fiți prezenți ca să putem să lucrăm, fiind vorba de bugetul județului. Va fi vorba tocmai de a asigura fondurile necesare funcționării instituțiilor județene, a asigura fondurile necesare proiectelor europene, a finaliza acele investiții care sunt pornite și a le discuta , în afara de asigurarea funcționării instituțiilor noastre, pe viitor la ce ne angajăm în acest interval de timp până la alegerile din 2012. Normal, noi avem o strategie mai lungă, proiectele pe care le aprobăm anul acesta nu se vor termina în 2013, vor avea încă o derulare și până în 2014. Unele proiecte pornite acum, la care abia le facem studii de fezabilitate, vor intra ulterior în implementare, deci în acest sens am cerut astăzi domnului director Bățagă, așa cum domnul consilier Boloș Vasile a cerut la ședința trecută să prezentăm o astfel de strategie, să venim cu răspuns. Normal că dumneavoastră în parte veți aproba strategia pe anul 2011. Această ședință extraordinară a fost necesară pentru că suntem la început de an și aprobăm bugetele și pentru ca bugetele consiliilor locale să fie aprobate, va trebui astăzi să aprobăm acea cotă de 20% din TVA care este prin lege atributul consiliului județean ca să fie împărțit pe proiecte. De asemenea, în ultimele zile al lunii decembrie, pe diferite proiecte în curs care erau în execuție, acolo unde plățile puteau să fie onorate, au intrat în bugetul județului sume, am primit sume și pentru Spitalul Județean Mureș și pentru spitalul din Târnăveni și am primit sume de asemenea pentru drumuri județene, deci primul punct de pe ordinea de zi este să luați act de această dispoziție a președintelui și să votăm rectificarea bugetului pe anul 2010, după aceea urmează proiectul privind repartizarea sumelor pe unități administrative și apoi avem un proiect în pregătire pe care urmează să îl discutăm. Dar înainte de a intra în ordinea de zi, domnilor și doamnelor consilieri, va trebui să votăm procesul-verbal al ședinței ordinare a consiliului județean din data de 16 decembrie. Vă consult dacă sunteți pentru acest proces-verbal, dacă ați reușit să îl consultați. La mine nu funcționează monitorul dar putem să votăm. Deci trecem la votarea procesului-verbal al ședinței din data de 16 decembrie, cine este pentru?

 

Procesul verbal al ședinței din data de 16 decembrie 2010 se aprobă cu 33 voturi „pentru”, 2 au lipsit ( Ferenț Tiberiu și Orban Laszlo Levente)

 

 

Doamna președinte Lokodi: Vă mulțumesc. Trecem mai departe. Aș dori să supun la vot ordinea de zi anunțată pentru astăzi, cu cele trei proiecte de hotărâri. Cine este pentru?

 

Ordinea de zi se aprobă cu 31 de voturi „pentru”, 1 nu a votat ( Mașca Aurelia), 1 abținere ( Mora Akos-Daniel), 2 au lipsit ( Ferenț Tiberiu și Orban Laszlo Levente).

 

D-na președinte Lokodi: Imediat, d-le consilier. Este legat de ordinea de zi? Da? Poftiți d-le Mora.

Domnul consilier Mora: Doamna președinte, legat de ordinea de zi, față de preambulul pe care l-ați adăugat acolo, se pot adăuga multe: drumurile, cofinanțarea proiectelor, cele două spitale de care trebuie să avem mai multă atenție, vis-à-vis de necesarul de finanțare. În acest sens, leg cu subiectul pe care vreau să îl spun și anume retragerea punctului 3 de pe ordinea de zi și vă spun și de ce. La avizul dat de comisia tehnică, în urma implementării acestui sistem pentru energia regenerabilă pentru strada Primăriei nr. 2, în urma implementării sistemului, cheltuielile curente, pe energie, cresc. Deci fac o economie de un miliard două sute de mii lei la gaz și plătesc mai mult cu patru miliarde șapte sute la energie electrică. În condițiile astea, eu pe an voi plăti mai mult cu vreo trei miliarde jumătate. Ceea ce înseamnă că trebuie analizat un pic mai bine această propunere și să vedem dacă chiar merită să plătim mai mult în urma implementării sistemului. Am înțeles ideea că proiectul este pe fonduri naționale, pe fonduri de mediu…

Doamna președinte Lokodi: Numai că termenul de depunere este mâine. Dacă retragem, nu depunem proiectul.

Domnul consilier Mora: Știu. Întrebarea este următoarea: dacă facem proiectul, noi cheltuim cu trei miliarde jumătate pe an mai mult în energie decât înainte de a face proiectul.

Doamna președinte Lokodi: Domnul Mora, putem să votăm dacă dorim să depunem un proiect sau nu îl depunem. Termenul de depunere a proiectului, doamna Carmen Pătran, când este? 20 ianuarie. Deci dacă nu votăm acest proiect și nu ne trebuie, nu îl depunem. Nu este nici o problemă. Este din fondul de mediu, este posibil să se depună la acest concurs de proiecte. Noi doream și ne gândeam ca județul să beneficieze de fonduri de la guvern, de la fondul de mediu, de un proiect pentru o soluție alternativă. Având în vedere că de la această centrală, a noastră, funcționează biblioteca, palatul administrativ și va funcționa Hotelul Parc, deci trei instituții mari cu spații multe, ne-am gândit să beneficiem dacă acest proiect, poate să fie finanțat, să mai atragem bani aici și cofinanțarea este de 4 miliarde de lei. Va putea să fie folosită alternativ, ca o supapă, să funcționeze ba pe energie regenerabilă, geotermală, solară etc., dacă nu, să folosim gazul. Vă las să decideți domnilor, dar cu calm.

Domnul consilier Mora: Trebuie să discutăm dar pe îndelete, nu vreau să se înțeleagă…

Doamna președinte Lokodi: Atunci îl lăsăm pe ordinea de zi și îl dezbatem. Pentru că dacă îl iau de pe ordinea de zi, nu avem ce discuta. Dacă discutăm și vă convingeți că nu ne trebuie, putem să nul votăm, deci lăsăm proiectul pe ordinea de zi. Domnilor, dacă doriți să luați cuvântul, să ridicați mâna.

Domnul consilier Giurgea: Mulțumesc. Vă urez tuturor La Mulți Ani! Vă doresc din suflet pentru toți și familiilor dumneavoastră. Pe lângă ce ați spus dumneavoastră, vreau să vă mai spun un lucru. Noi, Administrația Bazinală de Apă Mureș am demarat o acțiune încă de anul trecut și am avut întâlniri cu președinții, în prima fază și apoi am mers la directorii de proiecte pe fonduri structurale și, în paranteză, vreau să vă spun că și anul trecut dar, mai ales, anul acesta Administrația Națională a Apelor Române și sincer vă spun, trebuie să le mulțumesc pe această cale domnului director general David Csaba și domnului ministru Borbely Laszlo că avem de lucru. Anul acesta vom avea chiar mult mai mult decât anul trecut.  Închizând paranteza, am demarat deja cu șase consilii județene, pentru că noi avem 11 județe unde ne desfășurăm activitatea, un fel de contract cadru cu acel consiliu județean și pe urmă prin intermediul consiliului județean  și cu administrațiile locale care ne interesează și respectiv primăriile,  cu care să facem împreună proiecte și să finanțăm unele lucrări pe care, sigur, putem să le promovăm împreună. Și aici mă refer, în primul rând și vă dau un exemplu, pe POR, unde noi nu avem accesare dar au autoritățile locale și inclusiv consiliul județean. Sigur, sunt lucrări în domeniul nostru, al apelor, dar care sunt în primul rând și în interesul cetățenilor acestui județ și respectiv al celorlalte județe cu care noi deja am purtat discuții și chiar am demarat unele contracte. Nu știu dacă ați reținut…..

D-na președinte Lokodi: Spuneți vă rog mai departe. Am înțeles că ați încheiat unele contracte cu consiliile județene.

D-l consilier Giurgea: Să știți că este o colaborare teribilă. Colegul Mora Akos, să știți că cei de la Agenția Națională a Apelor Române, care sunt vechi, au spus că nu a existat o așa de bună colaborare  între directorul ANAR și Ministrul Mediului.

D-na președinte Lokodi: Deci, întrebarea mea este: acest contract ce înseamnă ca fonduri din partea consiliul județean pentru că mă gândesc că nu doriți numai un acord în principiu și atunci vă rog frumos ca, în mod oficial, în scris să avem cât mai repede pentru atunci când vom vota bugetul.

D-l consilier Giurgea: În prima parte nici celelalte județe nu au alocat bani pentru aceste acțiuni dar în decursul anului, noi avem foarte mulți bani pe mediu și pe POS Mediu. În prima fază, colaborarea cu unitățile administrativ-teritoriale și cu consiliul județean este mai mult o legătură cu dânșii.

D-na președinte Lokodi: Ca să vă ajutăm la obținerea actelor și avizelor, nu e nici o problemă.

D-l consilier Giurgea: E vorba și de interes pentru că, de exemplu, mult mai bine știe autoritatea județeană și cea locală ce necesități are și atunci într-o formă asociativă cu autoritățile județene și locale noi putem accesa și fonduri pe POR pentru că fără dvs. noi nu putem.

D-na președinte Lokodi: Dle consilier Giurgea, știți foarte bine că întotdeauna am fost alături de acele instituții care doreau să atragă bani europeni, am dorit întotdeauna să sprijinim acele proiecte chiar și cu hotărâri de consiliu județean.

D-l consilier Giurgea:  Acum D-l Mora și D-l Poruțiu să știți că lucrurile sunt foarte serioase și îmi pare rău că luați în derâdere o apreciere a unui director al Administrației bazinale care este colegul vostru și care se întinde pe 11 județe și faceți „mișto” pe o afirmație foarte corectă și pertinentă pentru că există o colaborare cum nu a existat niciodată între directorul ANAR și ministrul mediului. Este cel puțin josnic. Și Mișu Poruțiu și tu ( Akos Mora) să luați în derâdere afirmația unui director de administrație bazinală și mai e și coleg de-al vostru, consilier județean și e mai bătrân ca voi și în consiliu și ca vârstă. Mulțumesc.

D-na președinte Lokodi: Acum dacă e să aplicăm Regulamentul trebuia să vă opresc. Eu am o propunere pentru anul 2011. Haideți ca noi doi să ne propunem să nu ne mai enervăm. Indiferent se ce întâmplă, ce vorbesc colegii, e dreptul și opinia lor.

D-l consilier Mihai Poruțiu: D-na președinte, acum, nu aș vrea să vorbească nici despre moralitatea noastră și nici despre bunul simț, nimeni. Noi am aplica un simplu principiu latin care spunea: „Ridendo castigat mores” adic㠄Râzând îndreptăm moravurile”. Deci, să nu se facă nimeni lecții de  moralitate în public, pentru că  ni le facem noi acasă și fiecare să își vadă de activitatea lui.  

D-l consilier Mora: D-na președinte, vreau doar să vă spun, procedural,  și vreau să vă spun că rugămintea mea este ca orice discuție să fie la subiect. Pentru că dacă suntem înainte de ordinea de zi luăm cuvântul procedural, orice alte discuții pentru că acest lucru îl discutam cu dl Poruțiu, orice alte discuții merge la partea de diverse, d-na președinte. Asta este rugămintea noastră anume să încercăm să ne respectăm. La punctul 1, discutăm punctul 1, la punctul 2, discutăm punctul 2, la punctul 3 discutăm punctul 3, iar la diverse discutăm și  de Apele Române și de ATOP și de altele. Mulțumesc.

D-na președinte Lokodi: Mulțumesc și eu. Trecem la punctul 1 de pe ordinea de zi.

 

1. Proiect de hotărâre pentru validarea Dispoziției nr.403 din 30 decembrie 2010 privind rectificarea  bugetului Consiliului Județean Mureș pe anul 2010

                       

D-na președinte Lokodi: Este vorba de modificarea bugetului la Spitalul Clinic Județean și la Spitalul GH. Marinescu din Târnăveni.  Acest proiect de hotărâre a fost discutat de toate comisiile de specialitate și a fost avizat fără obiecțiuni. Dacă nu aveți întrebări, supun la vot.

 

Art. 1 se aprobă cu 33 voturi „pentru”,  2 au lipsit ( Ferenț Tiberiu și Orban Laszlo Levente).

Art. 2 se aprobă cu 33 voturi „pentru”,  2 au lipsit ( Ferenț Tiberiu și Orban Laszlo Levente).

Art. se aprobă cu 33 voturi „pentru”,  2 au lipsit ( Ferenț Tiberiu și Orban Laszlo Levente).

Hotărârea în întregime se aprobă cu 33 voturi „pentru”, 2 au lipsit ( Ferenț Tiberiu și Orban Laszlo Levente).

 

2. Proiect de hotărâre privind repartizarea pe unități administrativ-teritoriale  a sumelor pentru susținerea programelor de dezvoltare locală și a proiectelor de infrastructură care necesită cofinanțare locală pe 2011

 

D-na președinte Lokodi: Este vorba despre repartizarea sumelor pe unități administrativ-teritoriale, a sumelor pentru susținerea programelor de dezvoltare locală a proiectelor de infrastructură care necesită cofinanțare locală pe anul 2011. Comisia de servicii publice a votat cu patru voturi „pentru” și o abținere a d-lui consilier Bândea care solicită suplimentarea sumei pentru  Primăria Apold. Comisia tehnico-economică, cea juridică, social-culturală și cea de amenajare a teritoriului au avizat fără obiecțiuni. Dacă dorește cineva să ia cuvântul? 

Art. 1 se aprobă cu 31 voturi „pentru”, 2 abțineri  ( Eugen Bândea și Mihai Poruțiu), 2 au lipsit ( Ferenț Tiberiu și Orban Laszlo Levente).

Art. 2 se aprobă cu 31 voturi „pentru”, 2 abțineri  ( Eugen Bândea și Mihai Poruțiu), 2 au lipsit ( Ferenț Tiberiu și Orban Laszlo Levente).

Hotărârea în întregime se aprobă cu 31 voturi „pentru”, 2 abțineri  ( Eugen Bândea și Mihai Poruțiu), 2 au lipsit ( Ferenț Tiberiu și Orban Laszlo Levente).

 

 

3. Proiect de hotărâre privind aprobarea studiului de fezabilitate cu indicatorii tehnico-economici aferenți  lucrării „Instalarea unui sistem de încălzire, care utilizează energie regenerabilă, la spațiul administrativ din municipiul Tîrgu Mureș, str. Primăriei nr.2”

 

 

D-na președinte Lokodi: Dacă îmi dați voie, domnilor consilieri, să ascultăm argumentele d-lui proiectant. Vă rog să veniți la microfon și să ne arătați de ce s-a ajuns la acești parametri ai studiului de fezabilitate. Vă rog să accentuați și acele cerințe care erau trecute în caietul pentru pregătirea proiectului, caiet care a fost elaborat de Ministerul Mediului.

D-l proiectant Bors Istvan: Tema de proiectare, având în vedere programul de finanțare care a fost lansat avea un subiect simplu și anume înlocuirea surselor actuale de încălzire, în cazul nostru, gazul, cu alte surse regenerabile. În situația de față, ceea ce se puncta în metodologie ca surse regenerabile erau: biomasă, geotermal, energie solară și alte categorii de energie.  Cred că este evident că în situația de față de biomasă nu se putea discuta, singurele variante rămase în discuție erau: geotermala, respectiv alte surse de energie, așa cum am și propus.

Din punct de vedere tehnic am propus două soluții posibile și amândouă cu pompe de căldură combinate cu panouri solare. În prima variantă pompe de căldură pe energie geotermală, care presupune un număr de foraje în spațiul disponibil din jurul Hotelului PARC și, a doua variantă, cu pompe de căldură care extrag energia din aer. Problema este în felul următor: pompele de căldură au o anumită eficiență energetică în sensul că la 1 KW /oră energie consumată, se extrage din mediu până la 4,5 sau 4,6 KW/oră energie termică. În această situație, dacă comparăm kw/oră economisiți pe gaz cu kw/oră consumați pe energie electrică în noua variantă, la prețurile actuale de gaz și energie electrică, investiția arată nerentabilă. La un raport între energia electrică și gaz este de aproximativ 4,85 care este raportul actual din România. Pentru analiză am calculat la raportul dintre KW/oră electricitate și gaz la prețurile din alte țări din Uniunea Europeană unde raportul este de 2,5 și unde investiția devine rentabilă și se amortizează în aproximativ 10 ani. Aceasta este situația din punct de vedere strict economic pe care o arată cifrele pe moment. Un alt aspect rămâne ideea de utilizare a unor energii regenerabile cu reducerea emisiilor de dioxid de carbon, protejarea mediului și așa mai departe. Deci acest aspect se mai poate lua în considerare. Aceasta ar fi situația mare și nu vreau să intru în detaliu  între cele două  variante propuse, problema este rentabilitatea pe moment al acestei investiții. Un singur aspect aș mai menționa, în punctajul din metodologie, pentru a se obține finanțarea respectivă există diferite puncte acordate pentru vedea ce se introduce în proiect. Pe partea de finanțare, dacă se aprobă în procent de 90% de la Ministerul Mediului, așa cum este cazul nostru, nu primim nici un punct, indicatorii economici în situația actuală sunt de 0 puncte și înlocuim, ca și sursă actuală, gazul, care iarăși este  un punctaj mai prost, din păcate și singura poziția unde putem obține 20 de puncte este geotermalul, deci, acesta a fost criteriul pentru care am propus această variantă, ca proiectant. Deci, aceasta este situația. Sunt două aspecte. Unul de a obține finanțarea respectivă și al doilea aspect este partea de eficiență economică care este legată de cifre.

D-na președinte Lokodi: Acum ar trebui să avem o posibilitate să vedem anul viitor care va fi prețul gazului pentru că dacă acum nu votăm proiectul poate că peste un an vom regreta. Deci, cifrele macroeconomice previzibile pe următorii 5 ani ar trebui să le avem în vedere în momentul în care dorim să accesăm acest proiect pentru că încă nu știm dacă va fi finanțat, deci depunem sau nu acest proiect la Ministerul Mediului. Domnilor consilieri, nu mai zic nimic pentru că nu sunt specialistă. Dau cuvântul domnilor consilieri Mora, Borșan și Poruțiu.

D-l consilier Mora:  D-na președinte, vreau să fiu foarte bine înțeles. Sunt printre primii care votez cu două mâini orice proiect care înseamnă să aducă bani în județul Mureș, fără nici un fel de discuție și să nu mă înțeleagă cineva greșit. În schimb, după discuțiile cu d-l proiectant, toate cifrele arată în final, foarte simplu: deci, după ce fac investiția, care teoretic este evaluată la 4.200.000 sau la cât este evaluată, trebui să pui 10% cofinanțare și mai cheltui 4 miliarde din sursele proprii ale județului dar după ce termini investiția și tragi linie ai un sistem nou care funcționează și care, față de sistemul inițial, face economie de 121.000 lei pe an la gaz, deci face o economie de 1/3 la gazul consumat, în schimb se cheltuiesc mult mai multă energie electrică datorită pompelor de căldură care funcționează și care trebuie să  învârtă agentul termic din pământ. Creșterea de energie electrică este de 4.700.000.000 lei, rotund. Deci, cu alte cuvinte, cheltui cu 4,7 miliarde mai mult și economisești cu  127. Balanța este că pe an cheltuiesc mai mult cu 3,5 miliarde pe an față de varianta inițială când nu am acest sistem regenerabil. Ca să fie pe zero  balanța între ce cheltui mai mult pe energie electrică și ce economisesc la gaz, acesta ar trebui să crească de 3 ori, ceea ce eu nu văd ca în viitorul apropiat să crească gazul de trei ori față de prețul de azi. Deci, dacă vrem să dăm drumul la această chestiune trebuie să știm că vom scoate din bugetul consiliului, anual, cu 3,5 miliarde de lei mai mult decât în acest moment. Dacă ne asumăm această decizie de cheltuire în plus a banilor, haideți să votăm „pentru” dar trebuie să știm că vom cheltui mai mulți bani. În condițiile preambulului pe care l-ați făcut înainte de ședință, d-na președinte, cu toate cheltuielile care sunt pentru cofinanțările proiectelor pe apă, pe groapa de gunoi, pe parc, pe toate proiectele pe care le avem, plus drumurile și plus spitalele,  înseamnă că avem nevoie de fiecare leuț. Întrebarea mea este: mergem înainte ca să cheltuim mai mulți bani cu acest sistem sau îl lăsam așa cum este ? și în viitorul apropiat se poate face altceva. Cele două centrale care au o vechime de peste 20 de ani…

D-na președinte Lokodi: Sunt refăcute amândouă.

D-l consilier Mora:  Din 1995 am înțeles.

D-na președinte Lokodi: Cea din clădirea noastră.

D-l consilier Mora: Nu, cele două centrale care în total fac vreo 700 și ceva de KW și care sunt din 1995 nu au fost renovate.

D-na președinte Lokodi: Deci vechimea centralelor chiar nu o cunosc. Se poate.

D-l consilier Mora: E posibil să fie o soluție mai eficientă să renovez sau să retehnologizez centralele pe gaz pentru că acum sunt sisteme mult mai economicoase pe gaz și să fie mai eficient să cheltui mai puțin cu energia electrică.

D-na președinte Lokodi: Dar mai este o problemă pe care nu o avem în vedere. Problema protecției mediului la care nu ne-am gândit. Ce înseamnă cele 3 miliarde de lei care încet, încet, în timp nu vor mai exista, dar ce va însemna protejarea mediului, care acum nu poate fi cuantificat în lei, prin scăderea emanațiilor reziduurilor rezultate în urma arderii gazului.

D-l consilier Mora: D-na președinte, pentru ca să împăcăm și capra și varza, am următoarea propunere, având în vedere că sunt mai multe date tehnice pe care nimeni nu ni le-a putut pune pe masă că noi azi, la ora 12, am discutat prima oară această chestiune și la ora 13 am intrat în plen. Am cerut o analiză serioasă vis-a-vis de ce ar însemna în bani cele două centrale modernizate, care înseamnă și emisii de dioxid de carbon mult mai puține decât în formula actuală, deci sunt niște date care ne lipsesc în acest moment. Dacă dvs. doriți, putem să votăm acest proiect, să mergem cu el și să îl depunem și între timp se adună și celelalte informații și putem decide ulterior să îl retragem de la finanțare pentru ca să nu ratăm acest tren. Dar ca eficiență, vă spun că nu merită pentru că în final plătesc mai mulți bani decât înainte.

D-l consilier Doru Borșan: D-na președinte și stimați colegi, în domeniul energiei regenerabile sunt astăzi, cel puțin trei sau patru alte soluții pe care le-am putea folosi. Eu consider că acest milion oricum trebuie luat iar cu un milion de euro la care noi participăm cu încă 10% putem, la un calcul scurt, să utilăm toate instituțiile sau toate instituțiile colaboratoare ale Consiliului Județean și anume: biblioteca, casele de bătrâni, casele de copii, tot ceea ce avem în județ dar cu altă soluție, și anume e vorba de panourile solare cu pompe de căldură și eu tocmai am participat la o licitație undeva în țară,  la o primărie, pe un milion de euro care a utilat cu o astfel de tehnologie 28 de instituții, școli, grădinițe, și așa mai departe. Acum sigur că trebuie să eliminăm noxele și tot ceea ce înseamnă mediu să ne aliniem la Comunitatea Europeană dar, încă o dată vă spun, cred că se pot găsi alte soluții, dle proiectant și poate cea mai  bună soluție ar fi și cred că vor mai fi peste vreo trei luni o altă campanie de proiecte de acest gen și cu siguranță vor fi pentru că încă suntem la început și e doar a doua etapă de promovare a acestor proiecte și vor mai fi cel puțin încă trei etape anul acesta, părerea mea. Ar trebui să ne pregătim să abordăm cea mai bună soluție pentru că trebuie să fim și economi și să avem și de câștigat și să eliminăm și noxele. La nivelul acelor puncte: 20, 5, 17, d-le coleg este doar o chestiune, ministrul mediului este ministru nostru până la urmă și nu cred că se uită la 5 puncte în plus sau în minus pentru că vrea binele județului și al acestui oraș. Mulțumesc.

D-na președinte Lokodi: Mi-am propus să nu mai fac glume.

D-l consilier Mihai Poruțiu: D-na președinte, stimați colegi, argumentele auzite aici sunt toate foarte corecte și foarte bune. Până la urmă d-l coleg Mora a ridicat o problemă pe care aș fi ridicat-o și eu și am vrut să vă întreb dacă nu va denota o lipsă de seriozitate faptul că depunem un proiect și apoi îl retragem? Asta era întrebarea mea.  Atunci, eu sunt de părere că ar trebui să mergem înainte și să aprobăm exact în condițiile pe care le spunea la sfârșit colegul Mora, adică să putem face ulterior o analiză. Eu cred, personal, că trend-ul va da dreptate d-lui proiectant peste 10 ani, pentru că vrând-nevrând mergem în această direcție a scăderii noxelor, acum sigur că rămâne un calcul care până la urmă nouă ne este aproape imposibil  de cuantificat. Ce înseamnă 100 mii lei sau de euro contrabalans cu un mediu mai curat. Și asta la un moment dat va fi probabil un calcul de eficiență energetică la care omenirea va renunța la un  moment dat preferând să plătească chiar dacă suntem ineficienți astăzi, pentru că tehnologiile evoluează de asemenea manieră și în domeniul protecției mediului încât niște  panouri solare care acum cinci ani nu erau eficiente azi costă de 10 ori mai puțin și sunt mult mai eficiente și chiar rentabile. Eu propun să votăm acest proiect sub rezerva unei analize serioase și în cazul în care considerăm că trebuie retras, îl retragem dacă nu cumva dăm dovadă de neseriozitate  pentru că atunci ar fi o chestie destul de urâtă asupra Consiliului Județean.

D-l consilier Havrileț:  Stimată d-na președinte, stimați colegi, eu consider că în Studiul de fezabilitate s-a trecut o variantă care va fi greu de realizat, aceea cu 20 de puncte, respectiv energia geotermală. Studiul de fezabilitate nu are un studiu geo care să ne spună că la 300 de metri găsim apă caldă sau o temperatură suficientă care să încălzească cât dorim noi și ar putea să ne ducă să săpăm până la 700 de metri, ori la 700 sau 800 de metri, din experiența existentă în județul nostru abia acolo s-a găsit zonă geotermală propice pentru pompele de căldură. Tîrgu Mureș și zona Primăriei se află pe o pungă de gaz care se exploatează prin sonde forate oblic de pe dealurile înconjurătoare. Este puțin probabil ca GAZ-ul să ne dea acceptul pentru a fora 18 sonde, deci, și din punct de vedere tehnic este foarte greu să amenajezi utilajele pentru ca 18 sonde să sape. Nu știu dacă ați văzut astfel de sonde, în câmp deschis ele solicită o suprafață mare pentru amplasament și pentru săpătură. La ce distanță vor fi aceste 18 sonde? Pentru că și ele trebuie să aibă o anumită distanță între ele pentru că se pot surpa. Deci, distanța acesta dintre cele 18 sonde ar putea depăși terenul pe care-l avem. O să câștigăm un proiect care nu se va realiza după ce vom obține eventualele avize negative ale ROMGAZ, în special. Poate că ar fi fost bine să existe și o a treia soluție, să folosim panouri fotovoltaice și energia eoliană pentru că sunt sisteme și vorbim de soluțiile caselor tip „pasiv” care folosesc niște elice, nu sub forma celor știute de noi, ci sub forma unor cilindri care nu se văd pe acoperiș. Eu nu cred că ROMGAZ-ul va da acordul să se sape deasupra unei pungi de gaz  nici până la 300 de metri.

D-na președinte Lokodi: D-lor consilieri,  vorbiți de seriozitate în acest proiect. Serios mă întreb, că la atâta mă pricep din experiența dobândită cu ocazia vizitelor chiar în Germania, că energie eoliană se folosește numai unde este tot anul vânt. Nu e cazul la noi, nici măcar la Deda, în tot județul Mureș nu avem locuri pentru că se folosește de obicei la șes nu la munte, unde vântul trece prin zonă fără nici o oprire. Legat de energia voltaică, am fost la o fabrică unde se fac panouri voltaice. Eu nu știu să fac o comparație ce valoare are un panou pentru că în orice caz este vorba de o sumă considerabilă și ce ar însemna asta, dar îl întreb pe d-l proiectant, vă rog frumos să faceți referire la aceste probleme de săpare, mă gândesc la cazul nostru cu aceste sonde care nu sunt la fel cu cele care forează pe câmp și mă gândesc că sunt niște sonde mult mai mici. Spuneți-mi, vă rog frumos, din punct de vedere al tehnicianului ce înseamnă și cum v-ați gândit pentru că eu știu din experiența colegilor, președinți de consilii județene, că nu trebuie să fie neapărat în pământ decât acea energie care se produce la suprafață se bagă în pământ și se ține la o temperatură constantă. Nu înseamnă că noi avem aici energie, căldură în pământ pe care o extragem, din contră, este o depozitare în pământ. Dar vă rog frumos să spuneți dvs.

D-l Bors Istvan: Dacă îmi permiteți, foarte pe scurt aș vrea să vă spun: ca și principiu de funcționare sistemul este unul închis care nu folosește apa din sol, ci se introduce apa care primește o anumită temperatură acolo și care se recirculă într-un sistem închis.  Mai precis, se scoate apa la 12 -14 grade și o reintroduc la 7 grade iar diferența de temperatură este cantitatea de căldură pe care o extrage pompa din apa respectivă și pe care o acumulez și pe circuitele secundare de încălzire obțin apa de până la 50 de grade, deci este un sistem închis și nu am nimic cu apa din sol, acesta fiind primul aspect. Al doilea aspect legat de foraj, acesta are loc aproximativ cu utilajele care fac studii geotehnice iar gaura de foraj este de aproximativ 10 cm diametru și unde se introduce o sondă care este un tub în care din fabricație sunt introduse toate elementele. În privința gazului sunt de acord. Aici rămâne să cerem aviz de la ROMGAZ în această privință. Sistemul nu este legat de existența apei geotermale iar distanța între două sonde este minim 8 metri pentru că altfel devin ineficiente din considerente termice. Forajul se execută cu utilaje simple, este vorba de o mașină de mărirea unui camion  mediu care are pe ea scula de forare, exact ca o sondare geotehnică, după care sonda vine pe un tambur  de cablu de dimensiune mai mare și se introduce în gaura respectivă. Nu vreau să intru în alte detalii tehnice, aș mai menționa doar o singură chestiune legată de panourile solare și de cele fotovoltaice. Aici ne-am lovit de zona monumentelor istorice. Putem monta panouri solare dar numai pe interior, spre curtea interioară dintre cele două clădiri, într-o anumită poziție, spre sud - sud-vest cum este optim dar ar fi suficient pentru apa caldă menajeră. Din păcate nu am primi avizul să umplem spre exterior acoperișurile cu panouri din cauza zonei de monumente istorice.

D-l consilier Mora: Aș vrea să nu plecăm acasă fără să discutăm toate aspectele. Din toată pleiada de soluții de energie alternativă, energie verde, că sunt multe,   este important și d-l proiectant a spus la început că doar trei tipuri de energie alternativă sunt  finanțabile pe acest fond de mediu, pe schema de la Ministerul Mediului: este biomasa, este cea cu apă termală și cea cu aer. Din cele trei am putea obține punctaj maxim numai cu cea geotermală și atunci nu mai avem de ce să discutăm de alte sisteme de energie eoliene și numai știu ce pentru că nu fac obiectul discuției pentru că nu primesc finanțare de la fondul de mediu. Panouri solare sunt prinse în acest proiect la geotermal dar vor duce numai apă caldă  la un corp de clădire. În final vreau să adaug următoarea chestiune de care nu știam, colegul acum a ridicat problema cu ROMGAZ-ul, adică e posibil ca noi să câștigăm finanțarea și să te duci să ceri niște aprobări pe care să nu le obții. Dar ca totuși să nu dăm cu piciorul acestei șanse, haideți să o aprobăm și între timp adunăm restul amănuntelor. Va da ROMGAZ-ul autorizație pentru forare? Merită din punct de vedere economic? Pentru că dacă faci un calcul serios nu merită și la fel și gazul trebuie să crească cu 3,8 ori, d-na președinte, ca să se echilibreze la zero. Mulțumesc.

D-na președinte Lokodi: Sper că toată lumea a primit răspunsuri la întrebările formulate și vom trece la vot.

 

Art. 1 se aprobă cu 18 voturi „pentru”,  2 voturi „împotriv㔠( Vasile Boloș și Radu Mircea), 10 abțineri  (Doru Borșan, Cioban Cristian, Vasile Filimon, Nicolae Havrileț, Moldovan Teofil, Pokorny Vasile, Pop Aurel, Mihai Poruțiu, Seracu Ieronim, Tatar Bela), 3 nu au votat (Eugen Bândea, Ciotlăuș Ionela, Mihaela Kardos), 2 au lipsit ( Ferenț Tiberiu și Orban Laszlo Levente).

Art. 2 se aprobă cu 20 voturi „pentru”,  1 vot „împotriv㔠( Vasile Boloș), 9 abțineri  (Cioban Cristian, Vasile Filimon, Nicolae Havrileț, Moldovan Teofil, Pokorny Vasile, Pop Aurel, Mihai Poruțiu, Seracu Ieronim, Radu Mircea), 3 nu au votat (Eugen Bândea, Ciotlăuș Ionela, Mihaela Kardos), 2 au lipsit ( Ferenț Tiberiu și Orban Laszlo Levente).

Art. 3 se aprobă cu 20 voturi „pentru”,  1 vot „împotriv㔠( Vasile Boloș), 9 abțineri  (Cioban Cristian, Vasile Filimon, Nicolae Havrileț, Moldovan Teofil, Pokorny Vasile, Pop Aurel, Mihai Poruțiu, Radu Mircea, Tatar Bela), 3 nu au votat (Eugen Bândea, Ciotlăuș Ionela, Mihaela Kardos), 2 au lipsit ( Ferenț Tiberiu și Orban Laszlo Levente).

 

Hotărârea în întregime se aprobă cu 18 voturi „pentru”, 1 vot „împotriv㔠(Vasile Boloș), 11 abțineri (Doru Borșan, Cioban Cristian, Vasile Filimon, Nicolae Havrileț, Moldovan Teofil, Pokorny Vasile, Pop Aurel, Mihai Poruțiu, Radu Mircea, Seracu Ieronim, Tatar Bela), 3 nu au votat (Eugen Bândea, Ciotlăuș Ionela, Mihaela Kardos), 2 au lipsit ( Ferenț Tiberiu și Orban Laszlo Levente).

 

D-na președinte Lokodi: Pentru această hotărâre este nevoie de majoritatea consilierilor prezenți. Câți consilieri sunt prezenți? 30, deci majoritatea este 16. Vă mulțumesc domnilor consilieri. Trecem la diverse.

D-l consilier Giurgea: Mulțumesc, d-na președinte, vreau să fac doar o completare și sunt de acord cu dvs. să fim calmi anul acesta  și sunt de acord și cu mai tânărul coleg Mora  ca să vorbim la ordinea de zi dar vreau să subliniez faptul că eu tocmai la ordinea de zi am vorbit și vis-a-vis de buget și vis-a-vis de preambulul pe care dvs. l-ați făcut, iar oportunitate ca să existe o formulă de asociere în proiectele județului Mureș cu Administrația Bazinală de Apă care, vreau să vă mai spun încă o dată va rula și în acest an foarte mulți bani fiind dimensionată la 11 județe, nu cred că este neinteresant pentru noi, dacă ați putea face puțină liniște, nu știu…  nu cred că este neinteresant pentru noi să le discutăm  iar eu vreau să vă mai spun un lucru, oficial, în plenul acestei ședințe că începând de azi eu, personal, nu îl mai consider lider de grup PDL pe Poruțiu și voi cere colegilor mei și conducerii politice să alegem un alt lider.

D-na președinte Lokodi: Dle Giurgea, vă rog să vă rezolvați problemele între dvs. Trebuie să putem pregăti o hotărâre de consiliu județean așa cum și ceilalți colegi au făcut, un proiect care să arate că venim în proiectele care privesc județul. Toate problemele legate de gestionarea apelor din teritoriul județului și în caz de inundații și în caz de asigurare ca unitățile administrativ-teritoriale să aibă din punct de vedere al mediului o protecție a populației, a produselor agricole și ceea ce ați spus este o temă foarte serioasă și îmi pare rău că niște poliție pe care unii doresc să le dea la alții,  în loc să ne pună să analizăm situația în mod serios în favoarea cetățenilor județului Mureș deja intrăm în atmosfera de a-și face imagine, cine este mai puternic. Domnilor, de ce nu vreți să dați un pic de avans unui coleg de-al dvs. care are dublă calitate aici? Și el face ce trebuie să facă. De acum înainte să faceți în scris pentru că dacă spuneți la microfon lumea crede că faceți capital politic. 

D-l consilier Mora: D-na președinte, eu încerc să îmi respect fiecare coleg și cu asta chiar vreau să încerc să închei acest subiect și nu vreau să discut despre treburi colaterale. Dar marea mea rugăminte este ca să vorbim la subiect pentru că și eu am zeci sau poate sute de  subiecte cu care pot plictisi lumea din sală  cu ce am făcut eu în afara Consiliului Județean, unde m-am dus, cu cine mă laud, cine mă laudă pe mine, și așa mai departe.  Rugămintea mea, să discutăm strict despre punctele pe care le avem pe ordinea de zi.  Și dacă tot suntem la diverse nu am uitat că ați rugat colegii noștri de la UIP-uri să ne facă o trecere în revistă pentru că sunt foarte multe proiecte europene pe care le-am câștigat și foarte mulți dintre noi nu știu ce se întâmplă. Avem probleme foarte mari cu gestionarea deșeurilor și vreau să vă spun că la ultima discuție cu primarii noștri s-au ridicat multe probleme vis-a-vis de costul de gestionare a deșeurilor și am încercat să le spunem că urmează niște proiecte, pe care le-am câștigat pe bani europeni, prin care se va rezolva în viitorul apropiat colectarea deșeurilor și așa mai departe. Rugămintea noastră este să ne dați niște informații concrete în ce stadiu suntem pe fiecare proiect european în parte. Cine are răbdarea să stea, să stea, dar eu cred că sunt foarte importante pentru că ele trebuie duse până la capăt. Mulțumesc.

Dna președinte Lokodi: D-le Bățagă, acele informări pe care le facem lunar sunt pe site-ul Consiliului Județean?

D-l director Bățagă: D-na președinte, scopul acelor rapoarte este ca dvs. și ai dvs. colegi din executivul Consiliului Județean să aibă informații referitoare la …

D-na președinte Lokodi: Dar și domnii consilieri doresc. Vă rog să punem pe site-ul Consiliului Județean toate informările pentru că sunt importante …

D-l director Bațagă: Mai bine le trimitem pe e-mail.

D-na președinte Lokodi: Vă rog ca din anul acesta, acele informații lunare cu toate activitățile și nu numai pe proiecte pentru că facem pe drumuri, pe investiții, pe funcționarea sistemului administrativ, absolut toate direcțiile fac informări scrise și de acum înainte … și presa se ridică că au dreptul la informații, este drept, deci vom face conferință de presă pentru presă și vom prezenta situația proiectelor pentru că anul acesta este anul maxim de începere a execuției proiectelor și vă rog să trimiteți toate aceste informații direct domnilor consilieri și lunar vom face și conferință de presă.

D-l director Bațagă: Toate informațiile pe fiecare proiect în parte, conform dispoziției dvs. din acest moment, în perioada 25-30 ale fiecărei luni le vom comunica pe e-mailul fiecărui consilier județean.

D-na președinte Lokodi: Bine, vă mulțumesc. Dacă mai dorește cineva să ia cuvântul?  Vă mulțumesc, ne vedem în 25 ianuarie. Vă mulțumesc.

 

 

                                                            Întocmit: consilier Monica Curticăpean

 

 

 

 

 

 

       PREȘEDINTE                                                         SECRETAR

 

  Lokodi Edita Emöke                                                Aurelian-Paul Cosma

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Văzut: șef serviciu: Delia Belean

             director : Viorel Iosib