ROMÂNIA                                                    

                     JUDEȚUL MUREȘ                                  Nr.13198/30.VIII.2010                              

                  CONSILIUL JUDEȚEAN                                        Dosar:IV/C/1    

                           

                  

 

 

 

 


PROCES – VERBAL

 

al ședinței extraordinare a Consiliului Județean

din data de 12 august 2010

 

 

         Lucrările ședinței s-au desfășurat în sala mare a Consiliului Județean Mureș și au fost conduse de doamna președinte Lokodi Edita Emöke.

         Ordinea de zi a ședinței a fost stabilită prin dispoziția președintelui Consiliului Județean nr. 211 din 6 august 2010 și a fost publicată în cotidienele locale: „Cuvântul liber”, „ Zi de Zi” și „Nepujság”.

Din cei 35 de membri ai Consiliului Județean au lipsit, domnii: Gombos Geza Csaba, Tatár Bela.

 

Au fost invitați să participe:

 

Doamna președinte Lokodi: Bună ziua doamnelor și domnilor consilieri, salutăm prezența domnului subprefect Barczi la lucrările ședinței noastre și tuturor directorilor instituțiilor subordonate consiliului județean, vă mulțumesc frumos pentru că sunteți prezenți la această ședință extraordinară pentru a soluționa problemele rămase nediscutate data trecută și, pe care, dumneavoastră atunci ne-ați întrebat cum le vom rezolva. Iată că timpul este un mare medic, ne ajută să găsim soluții, pentru unii viabile, pentru alții puțin mai dureroase dar putem să găsim o modalitate, putem funcționa în continuare. Domnul consilier Gombos mi-a dat telefon că este la o ședință de lucru la serviciu și o să întârzie, domnul Poruțiu este cumva în concediu? Bine. Domnilor, trecem la votarea procesului-verbal al ședinței din 29 iunie. Cine este pentru?

 

Procesul verbal al ședinței din data de 29 iunie 2010 se aprobă cu 31 voturi „pentru”, 4 absenți (Ferenț Tiberiu Nicolae, Gombos Geza Csaba, Poruțiu Mihail, Tatár Béla)

 

Doamna președinte Lokodi: Vă mulțumesc. Pe ordinea de zi a ședinței extraordinare avem un proiect de hotărâre în regim de urgență și avem 7 proiecte de hotărâri, la toate însă, avem nevoie de majoritatea consilierilor prezenți și la cel în cazul Salvamontului de două treimi, deci vă rog să putem lucra cât se poate de corect pentru că până în 16 august trebuie să finalizăm toate procedurile de reorganizare conform Ordonanței de Guvern 63 din 2010. Prima dată doresc să vă prezint un punct în regim de urgență, proiect de hotărâre care este un parteneriat între județul Mureș și Asociația EcoAssist în vederea implementării proiectului „Let’s do it, Romania”. Acesta privește probleme de mediu, curățenie națională care începe din 25 septembrie 2010 și la care toate județele din țară doresc să devină partenere și să începem să curățăm mediul înconjurător și la care urmează să se asocieze ONG-urile. După cum v-am spus, mai avem șapte proiecte de hotărâre pe care le-ați dezbătut în comisii, pe care le-ați discutat și ați dat avize. Supun la vot ordinea de zi a ședinței extraordinare, în forma în care am făcut precizarea acum.

 

Ordinea de zi a ședinței se aprobă cu 31 voturi „pentru”, 1 abținere (Poruțiu Mihail), 3 absenți (Ferenț Tiberiu Nicolae, Gombos Geza Csaba, Tatár Béla)

 

 

1. Proiect de hotărâre privind aprobarea acordului de parteneriat între Consiliul Județean Mureș și Asociația EcoAssist, în vedere implementării proiectului  „Let’s do it, Romania”

 

Doamna președinte Lokodi: Trebuie să îl întreb pe domnul Ban, doriți să faceți comentarii la ordinea de zi? A, la proiectul în regim de urgență doriți să luați cuvântul? Bine, dar lăsați-mă întâi pe mine pentru că până acum am făcut doar o prezentare generală a ordinii de zi, acum trecem la proiectul anunțat în regim de urgență și dăm cuvântul domnului Ban.

Domnul consilier Ban: Mulțumesc doamna președinte, stimați vicepreședinți, stimați colegi, în principiu sunt de acord cu toate acele lucruri care vizează educația civică a oamenilor, a maselor largi din România. Acest program, sigur că are un asemenea aspect, de a mări responsabilitatea civică a cetățenilor. Totuși, tocmai din cauza că vizează o pătură largă a cetățenilor, mi se pare că ar fi fost mult mai normal ca să-i găsească, cei care se ocupă de această organizare, o titulatură românească. Cum ar veni la Chibed, când va fi necesar să se afișeze, să scrie „LetŽs Do It”! Eu înțeleg că există un program european la care aderă și România dar, la fel consider că dacă noi o preluăm, atunci trebuie să o adoptăm pentru populația noastră și să ne adresăm și din respect acelor oameni pe care îi vizăm, în limba pe care o cunosc cel mai bine. Noi am mai semnat asemenea proiecte de hotărâre cu asemenea titulatură și consider că e un respect față de cetățenii acestei țări ca atunci când ne adresăm lor, în volum mare, să găsim o titulatură pe care să o înțeleagă. Vă mulțumesc.

Domnul consilier Giurgea: Mulțumesc doamna președintă, dacă îmi permiteți, aș putea face o glumă deși puțin mi-e greu pentru că Pruteanu nu mai există, este pe lumea cealaltă și seamănă colegul nostru cu domnul Pruteanu, fostul senator Pruteanu care știți foarte bine că a lucrat foarte mult ca înscrisurile să se facă în limba română. Dumnezeu să îl odihnească, că a murit! Dar plecând de la lucruri serioase, vreau să vă spun că este un lucru foarte bun ceea ce se întâmplă și, dacă vreți, vă dau numai două exemple: noi avem acumulări permanente în bazinul nostru dar sunt în toată țara, acumulări permanente sunt cele gen Bezid și Zetea. Scopul lor cred că îl știu foarte mulți dintre noi, nu intru în detalii. Vreau să vă spun un lucru, de exemplu, noi am adunat și adunăm în fiecare duminică seara sau luni dimineața, nu saci, doamna președinte, ci camioane de PET-uri și de mizerie de pe platforma betonată a lacului Bezid. Așa cum probabil se știe, zona de apărare permanentă în cazul Bezidului sau nepermanentă, dar în cea permanentă este asimilată cu un depozit de muniții, acolo nu este voie să intre populație, Doamne ferește! să nu se producă fisuri în zidul sau în coronamentul barajului, pentru că ce s-ar întâmpla cu toată valea Târnavei Mici!? Camioane de PET-uri avem într-o lună de zile. Asta este civilizația. Avem coșuri de gunoi puse, dar se aruncă pe lângă coș, intră cu ATV-urile, deci este nevoie de un asemenea program de conștientizare a populației și de informare a ei pentru că, chiar trebuie să vă spun că la lacul Cinciș am adunat un camion de PET-uri în decurs de o lună jumătate, un camion mare pentru că, tot așa, ține de civilizație. Eu încurajez foarte mult aceste acțiuni și toți cred că o facem la fel, colegul are dreptate și anume denumirea cred că trebuie să fie în românește și în ungurește în județul nostru, dar oricum trebuie să fie una pe românește. Dacă mă credeți, nici eu, în prima fază, pentru că m-a întrebat cineva de denumirea asta și l-am întrebat despre ce vorbim, despre ce e vorba și apoi mi-am dat seama. Vă mulțumesc.

Doamna președinte Lokodi: Cred că nu există nici un impediment.

Domnul consilier Mora: Doamna președinte, propunerea colegului nu este chiar de neglijat pentru că e o propunere foarte pertinentă, dincolo de aspectul de glume, ar trebui să facem curățenie de la Cotroceni încoace și după aceea să facem și cu PET-urile. Realmente, cred că se poate face o mențiune la acest proiect de hotărâre cum că în momentul derulării pe 25 septembrie când va fii ziua națională a curățeniei, pe județul Mureș, pe localități să se facă o denumire a proiectului conform limbilor locale sau specificului local ca să nu încadrez cu „LetŽs Do It” pentru că chiar e puțin tras de păr. Cred că se poate face acest amendament. E în regulă domnule secretar? Denumirea o să urmeze, acum nu am nici o inspirație de moment să vă spun cum să sune de exemplu pe Valea Gurghiului.

Doamna președinte Lokodi: „Hai să facem România”

Domnul consilier Mora: Nu știu dar putem să o detaliem ulterior.

Doamna președinte Lokodi: Bine, o să faceți când semnăm acordul pe participare… imediat o să îi dau cuvântul și lui Paul Cosma dar acum mă uit la cele care vor implementa proiectul, la doamna Mărgăraș Viorica și la Adriana Buruș. O să faceți o mențiune că în județul Mureș dorim, pe lângă denumirea proiectului în limba engleză, să fie trecută și limba română și limba maghiară, pe toate materialele promoționale. Știți că am mai avut noi proiecte de acest gen în care noi, județul Mureș, am cerut acest lucru. Da, domnul Cosma, este corect? Da. Deci noi facem un amendament și eu așa semnez acest proiect. Și data trecută tot așa am făcut pentru dotarea serviciului de urgență. Deci nu e nici o problemă, e pertinentă observația. Putem trece la vot.

Domnul consilier Poruțiu: Doamna președinte, pentru colegul Mora, putem să îi spunem „liber la curățenie”.

Doamna președinte Lokodi: Da, domnilor, vom găsi formula cea bună, sunt convinsă. Pot să trec la vot? Articolul 1, se aprobă acordul de parteneriat. Cine este pentru?

 

Articolul 1 se aprobă cu 32 voturi „pentru”, 3 absenți (Ferenț Tiberiu Nicolae, Gombos Geza Csaba, Tatár Béla)

 

Doamna președinte Lokodi: Articolul 2, împuternicirea președintelui pentru semnarea acordului, cine este pentru?

 

Articolul 2 se aprobă cu 32 voturi „pentru”, 3 absenți (Ferenț Tiberiu Nicolae, Gombos Geza Csaba, Tatár Béla)

 

Doamna președinte Lokodi: Și articolul trei, cine îndeplinește actele administrative, cine este pentru?

 

Articolul 3 se aprobă cu 32 voturi „pentru”, 3 absenți (Ferenț Tiberiu Nicolae, Gombos Geza Csaba, Tatár Béla)

 

Hotărâra în întregime se aprobă cu 32 voturi „pentru”, 3 absenți (Ferenț Tiberiu Nicolae, Gombos Geza Csaba, Tatár Béla)

 

 

2. Proiect de hotărâre privind stabilirea numărului maxim de posturi pentru aparatul de specialitate al Consiliului Județean Mureș și instituțiile publice subordonate, potrivit prevederilor art. III  din Ordonanța  de Urgență a Guvernului nr.63/30.06.2010

 

Doamna Președinte Lokodi: Vă mulțumesc. Urmează proiectele de hotărâre pentru reorganizarea instituțiilor, primul proiect privește stabilirea numărului maxim de posturi pentru aparatul de specialitate al Consiliului Județean Mureș și instituțiile publice subordonate, potrivit prevederilor art. III din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 63/30.06.2010. Toate comisiile de specialitate a discutat și a formulat observațiile și a dat aviz favorabil. Dacă dorește cineva să ia cuvântul?

Domnul consilier Boloș: Vă mulțumesc. Doamna președinte, stimați colegi, am luat la cunoștință primele șase puncte ale ordinii de zi de astăzi și le cunoaștem, toate seamănă între ele, toate sunt consecința Ordonanței de Urgență 63. Din perspectiva grupului Social Democrat, noi apreciem managementul conducerii Consiliului Județean care a fost un management prudent, a avut în vedere să nu facă exces în ceea ce privește încărcarea schemelor de personal de până acum, ceea ce a și permis, de altfel, găsirea unor soluții care să nu afecteze interesele oamenilor. Dar, în același timp, nu suntem de acord ca problemele naționale datorate unei guvernări care în general afectează interesele fundamentale ale marii mase a oamenilor, să le rezolvăm noi, de aceea Partidul Social Democrat se va abține de la vot de la toate cele șase puncte. Vă mulțumesc.

Doamna președinte Lokodi: Trebuie să vă rog, domnule consilier județean, să aveți în vedere că la toate cele șase proiecte de hotărâri avem nevoie de două treimi din votul consilierilor. Dacă vă abțineți, ne puneți în situația în care nu vom putea funcționa deloc. O să îl rog și pe domnul Cosma să își spună punctul de vedere după ce îi ascultăm și pe ceilalți consilieri. Nu știu încă care este politica celorlalți consilieri, întrebarea este: județul Mureș va face excepție și nu aplicăm ordonanța și atunci nu știu care vor fi consecințele, o să ne spună domnul Paul Cosma și ceilalți specialiști de aici sau încercăm totuși să ieșim din acest impas cu aceste măsuri pe care le-am luat și dorim să avem grijă de toate instituțiile noastre subordonate, chiar dacă în anumite cazuri trebuie să găsim niște soluții mai dure ?

Domnul consilier Mora: Doamna președinte, stimați colegi, astăzi suntem într-o situație hilară și vă spun de ce: suntem în fața a două rele. Suntem în situația de a nu aplica sau de a avea de ales între a nu aplica Ordonanța de Urgență nr. 63 și de a o aplica și suntem în situația în care, dacă nu o aplicăm, sunt niște consecințe clare, stipulate în ordonanță pe care ni le-a prezentat și domnul secretar în sensul în care nu ți se mai dă acces la buget, cu alte cuvinte ți se taie toată finanțarea și accesul la bugetul de funcționare al consiliului județean, plus că sunt clauze penale clare vis-à-vis de neaplicarea acestor clauze. Cu alte cuvinte, dacă astăzi noi vom vota aceste puncte de pe ordinea de zi nu înseamnă, doamna președinte, că suntem de acord cu ele. Măsura în sine, doamna președinte, este o măsură aberantă pentru că aberația constă în sensul că nu ai alte măsuri decât de a tăia. Nu vii cu nimic pro activ, nu vii cu nimic în a impulsiona economia în afaceri ca treburile să meargă și să avem mai mulți bani la buget. Pe de altă parte, noi tăiem posturile de la consiliul județean la 536 de posturi, conform ordonanței, cu reducerile pe care le prevede ordonanța dar, din păcate, tot legiuitorul sau tot cel care emite ordonanța, adică guvernul, o face prost! De ce? Pentru că tot în județul Mureș avem un caz concret în care ești obligat să dai afară 200 de oameni în cazul Direcției Județene de Pază, o instituție care se autofinanțează complet. Deci cu alte cuvinte, din punctul acesta de vedere, financiar, consiliul județean nu plătea nici un leu acestei Direcții Județene de Pază, eliminând niște posturi de acolo nu facem practic nici o economie, deci ne furăm practic căciula aplicând această ordonanță de urgență. Înțelegem care este reversul medaliei dacă nu aplicăm ordonanța de urgență și, în speță, ce spuneam de sancțiunile diferite, cred că răul mai mare este să nu ai buget deloc, nici pentru restul funcționării consiliului județean și atunci suntem practic forțați, doamna președinte, astăzi, suntem obligați de domnul de domnul Boc să votăm hotărârea de consiliu care nu este corectă, nu este dreaptă și nu este nici măcar eficace. Și vă spun foarte clar, că în mod real nu se fac acele economii pe care le preconizează guvernul. În mod real și la nivelul județului Mureș, știm bine că sunt posturi vacante care au fost bugetate, în primul rând le-am tăiat pe acelea dar asta nu înseamnă tăierea cheltuielilor efectiv. La fel au făcut și alte județe. Deci sunt convins că la nivel de țară nu se va ajunge la ținta financiară pe care vor să o atingă cu această ordonanță de urgență. Cu alte cuvinte, mi-e frică, doamna președinte și stimați colegi, că va urma în viitorul apropiat încă un val de tăieri și nu știu de unde. Vă mulțumesc.

Domnul consilier Poruțiu: Doamna președinte, domnilor vicepreședinți, stimați colegi. Într-adevăr trebuie să îi dau dreptate colegului nostru Mora pentru că și noi, la rândul nostru, suntem nemulțumiți de ceea ce înseamnă lipsa, în opinia mea, cel puțin, a unor măsuri reale de relansare economică. Dar asta… și acum vă vorbesc în calitate de om care în ziua de salariu, într-o companie privată, trebuia să plătesc salariul a trei sute de oameni. Știu cea ce înseamnă să faci un asemenea efort în ziua de salariu, știu ceea e înseamnă să plătești taxe la stat și nu sunt lucruri foarte ușoare. Dar vreau să vă spun că aceste măsuri de reorganizare trebuiau luate de mult. Întâmplător, astăzi, discutăm de această ordonanță. Eu sunt consecvent în poziții și vreau să vă aduc aminte, dacă citim stenogramele ședințelor, nu am votat bugetul nici pe 2008, nici pe 2009 și nici pe 2010. Întotdeauna am spus că ceea ce am făcut noi privații acum un an și jumătate, fără să ne spună nici o ordonanță de urgență în sensul că am redus din personal, am tăiat salarii și nu ne-a fost de multe ori ușor pentru că am făcut asta cu oameni cu care lucrăm zi de zi și stăm față în față și ne câștigăm pâinea împreună. Dar totuși am făcut-o pentru că nouă nu ne dă nimeni nimic, nici subvenții, nici ajutoare de stat, nici nu ne dau înlesniri atunci când avem obligații de plată către stat. Și am făcut-o și nu am făcut-o de plăcere ci am făcut-o de nevoie. Am spus același lucru și sunt consecvent, acum un an de zile, în consiliul județean dacă vedem la nivel național, față de 1990, avem 1.500.000 de bugetari față de 900.000. Și discutăm în condițiile în care avem un stat care se informatizează pe zi ce trece, cumpărăm calculatoare, avem internet, avem o grămadă de astfel de facilități care ar fi trebuit, din contră, să ne ducă la un aparat bugetar și acum mă refer la nivel național, mai redus din punct de vedere numeric decât în anii 1990. Deci din acest punct de vedere vreau să vă spun că la ora actuală sigur noi nu facem decât ceea ce trebuie, noi trebuia demult să facem această reformă, am cerut în fiecare ședință de consiliu județean să facem analiza la tot ceea ce înseamnă instituții subordonate pentru că am ajuns la fundul sacului și dacă se întâmplă astăzi ceea ce se întâmplă, se întâmplă pentru că mâine nu vor mai fi bani nici pentru ceilalți care rămân în serviciile publice dacă nu facem această reformă. Pe de altă parte, vreau să vă spun că nu ar trebui astăzi să ne plângă de milă sau să ne critice cei care au cheltuit banii în anul 2004-2008 pentru că eu am învățat acasă un lucru, economie faci atunci când ai bani, nu când nu ai. Deci noi trebuia să facem economie atunci când am avut. Avem peste 4000 de școli începute care nu au finanțare, am cheltuit miliarde în campania electorală din 2008 și nu noi, ci guvernul de atunci, iar astăzi primim lecții cu buzunarele goale despre ce ar trebui să facem. Și repet, sunt un om suficient de obiectiv ca să afirm că nu se face ceea ce trebuie în România, astăzi, pentru stimularea economiei și nu se face ceea ce trebuie pentru stimularea mediului privat care produce resurse. Și asta pot să o afirm cu tărie. Și ar putea să se facă multe lucruri mult mai bune. Dar pe de altă parte, nu are nimic de-a face cu reforma aparatului bugetar pe care noi trebuie să o facem. Este prost așa cum se taie, de-a valma… tăiem 25%, tăiem din posturi dar imaginați-vă ce s-ar întâmpla dacă am lăsa la latitudinea fiecăruia să taie de capul lui. Am avea poate surpriza neplăcută să ne trezim că pleacă acasă tocmai cei competenți și cei care muncesc și ar rămâne clientela angajată. Vreau să vă spun că, așa cum eu, în principiu, sunt critic față de această ordonanță, sunt critic față de lipsa  măsurilor economice dar este o măsură dureroasă pe care trebuie să o luăm. Trebuie să fim cinstiți, nu trebuie să fim demagogi, nu trebuie să umblăm după popularitate politică ieftină astăzi. Astea sunt lucruri pe care trebuie făcute pentru că dacă nu, mâine, ajungem să închidem ușile și asta trebuie s-o facem. Trebuie să fim corecți față de noi, să fim corecți față de colegii noștri și să spunem adevărul. Nu are rost să ne ascundem după degete când toți știm că acest aparat este umflat, toți știm risipa care se întâmplă în banul public, toți știm ceea ce se întâmplă în România. Dar o data și o dată trebuie să tăiem coada câinelui. Mie îmi pare rău de ceea ce se întâmplă dar aceste măsuri trebuie luate și, repet, nu trebuiau luate sub presiunea unei hotărâri de Guvern. Trebuiau luate așa cum le-am luat noi privații, de un an de zile, și de la noi înșine. Nu trebuia să vină alții să ne spună acest lucru.

Doamna președinte Lokodi: Ce bine ar fi dacă ar exista așa de multă conștiință.

Domnul consilier Giurgea: Asta nu mai este glumă ce vă spun, dar sunt versuri dintr-un cântec: „din bucata mea de pâine, am hrănit un om si-un câine” și mai târziu spune „și cine e om și cine e câine.” Stimați colegi, situația este foarte grea. Pe mine mă surprinde atitudinea colegilor de la PSD și sincer nici nu am cuvinte. Dacă mergem înapoi, a spus Mihăiță Poruțiu aici multe chestii, nici nu le mai reiau, ca să mă încadrez în două minute. Mihai a vorbit mai multe minute dar a spus lucruri corecte, s-a făcut risipă de bani exact atunci când trebuiau să facă economie. Și cei care a făcut-o, au făcut-o guvernul din 2006, în special în 2008 și eu știu despre ce vorbesc pentru că eram acolo. Sunt lucruri trecute, nu cred că este bine să ne acuzăm acum unul pe altul, se știe exact ce și cum s-a întâmplat, inclusiv cu banii alocați la final de mandat pe calamități. Toată România era calamitată dar era praf pe toate străzile și s-au dus 2,5 miliarde de euro într-o lună jumătate. Ceea ce vă rog eu, stimați colegi de la PSD, pentru că am înțeles că cei de la Liberali nu au nici o problemă a vota. Aceste lucruri trebuie votate și vă rog să o faceți în conștiința și în responsabilitatea de care trebuie să dați dovadă ca aleși ai acestui județ. Exact cum spunea Mișu, dacă nu o facem astăzi, va urma una mâine și mai gravă. Hai s-o facem cu responsabilitate și să lăsăm politicianismul ieftin de la Cotroceni în jos sau de la Tăriceanu în sus. Hai să facem treabă administrativă, așa cum ne-am propus în atâtea legislații și să lăsăm politicul naibii, până peste vreo doi ani, când începe iar campania. Vă mulțumesc.

Doamna președinte Lokodi: Domnilor consilieri, dacă nu mai dorește nimeni să ia cuvântul, o să trecem pe rând la votarea proiectelor de hotărâre. Eu totuși fac un apel la colegii noștii de la grupul Social-Democrat să aibă încredere în noi și să vadă că în momentul de față am luat niște măsuri democratice, de protecție socială maximă, tot ce am putut să facem. Eu aproape o lună nu am dormit, colegii mei nu au dormit, cei care trebuiau să pregătească hotărârile și faptul că nu am venit cu grabă mare în fața dumneavoastră la ședința ordinară se datorează faptului că am tot încercat să construim mai multe scenarii, cum să venim în fața dumneavoastră, să fie cât mai puțini oameni dați afară din sistem și să nu rămână cineva fără pâine. Trebuie să vă spun că la un moment dat ne-am gândit să găsim soluții pentru jumătate de normă la mai multe instituții pentru ca oamenii să nu ajungă pe drumuri. La un moment dat erau 50-60 de angajați din sistem care rămâneau cu jumătate de normă. Oamenii au înțeles acest lucru și au fost alături de noi. Haideți să nu blocăm funcționarea județului. Asta înseamnă că nu vom putea face proiectele europene, nu vom avea salarii… nimeni din tot aparatul. Iar pentru partea penală o să dau cuvântul domnului secretar să ne spună. Nici nu vreau să mă gândesc pentru că o să fiu prima legată. Nici o problemă, încă acolo nu am fost, numai când eram procuror până la primul zid, cunosc doar curtea din față.

Domnul secretar Cosma: La două dintre comisiile de specialitate ale consiliului, am făcut aceste precizări, însă nu la toate. Articolul 6 din Ordonanța de Urgență 63 precizează în felul următor: „În termen de 40 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe” (termenul împlinindu-se în data de 16 august), autoritățile deliberative la propunerea autorității executive au obligația să aprobe modificările de organigramă și să reflecte în bugetele de venituri și cheltuieli prevăzute la art. (1) alin 2 din Legea 273 din 2006, prevederile art. (3) alin. 1-3. Adică, aceste reduceri de posturi și implicit diminuarea corespunzătoare a cheltuielilor de personal. În situația în care nu se respectă încadrarea numărului maxim de posturi, direcțiile generale ale Finanțelor Publice suspendă alimentarea cu cote defalcate din impozitul pe venit a bugetului local. Pe lângă această dispoziție legală trebuie să mai fac precizarea că nerespectarea obligațiilor de reducere a numărului de persoane, de fapt încadrare în acel maxim aprobat potrivit ordonanței, constituie contravenție și se sancționează cu amendă care poate fi de la 10.000 la 40.000 posturi. Acestea sunt dispozițiile care au caracter imperativ, legiuitorul nu dă posibilitatea nici unei interpretări și nici unei derogări sau unei eșalonări sau așa mai departe. Atât am vrut să precizez.

Doamna președinte Lokodi: Deci cum am spus, trecem la vot în cazul primului proiect de hotărâre.

Domnul consilier Giurgea: Întrebarea a venit din trei direcții și o pun eu că sunt mai bătrân în consiliul județean. Aș vrea să mi se răspundă: președintele organizației PSD Mureș de unde își ia salariul și a cărei instituții este angajat?

Doamna președinte Lokodi: V-aș ruga frumos să luați loc, vă mulțumesc pentru întrebări. Putem să trecem la vot? Articolul 1. Se aprobă numărului maxim de posturi pentru aparatul de specialitate al Consiliului Județean Mureș. Cine este pentru?

 

Articolul 1 se aprobă cu 29 voturi „pentru”, 3 abțineri (Boloș Vasile, Ferenț Tiberiu, Hulpuș Ioan), 1 nu a votat (Havrileț Nicolae), 2 absenți  (Gombos Geza Csaba, Tatár Béla).

 

Articolul 2 se aprobă cu 31 voturi „pentru”, 2 abțineri (Boloș Vasile, Hulpuș Ioan),

2 absenți  (Gombos Geza Csaba, Tatár Béla).

 

Articolul 3 se aprobă cu 31 voturi „pentru”, 2 abțineri (Boloș Vasile, Hulpuș Ioan),

2 absenți  (Gombos Geza Csaba, Tatár Béla).

Hotărârea în întregime se aprobă cu 30 voturi „pentru”, 3 abțineri (Boloș Vasile, Ferenț Tiberiu, Hulpuș Ioan), 2 absenți  (Gombos Geza Csaba, Tatár Béla).

 

 

3. Proiect de hotărâre privind aprobarea organigramei și statului de funcții pentru aparatul de specialitate al Consiliului Județean Mureș      

 

Doamna președinte Lokodi: Urmează proiectul de hotărâre pentru organigrama și statul de funcții al aparatului de specialitate al consiliului județean. Cine este pentru articolul 1?

 

Articolul 1 se aprobă cu 31 voturi „pentru”, 2 abțineri (Boloș Vasile, Hulpuș Ioan),

2 absenți  (Gombos Geza Csaba, Tatár Béla).

 

Articolul 2 se aprobă cu 31 voturi „pentru”, 2 abțineri (Boloș Vasile, Hulpuș Ioan),

2 absenți  (Gombos Geza Csaba, Tatár Béla).

 

Articolul 3 se aprobă cu 30 voturi „pentru”, 1 nu a votat (Achim Marcela), 2 abțineri (Boloș Vasile, Hulpuș Ioan), 2 absenți  (Gombos Geza Csaba, Tatár Béla).

 

Hotărârea în întregime se aprobă cu 31 voturi „pentru”, 2 abțineri (Boloș Vasile, Hulpuș Ioan), 2 absenți  (Gombos Geza Csaba, Tatár Béla).

 

 

4. Proiect de hotărâre privind aprobarea structurii organizatorice, statului de funcții și  regulamentului de organizare și funcționare ale Direcției Județene de Evidență a Persoanelor Mureș

 

Doamna președinte Lokodi: Urmează proiectul de hotărâre pentru organigrama Direcției Județene de Evidența Persoanelor. Conține două articole. Cine este pentru articolul 1?

 

Articolul 1 se aprobă cu 31 voturi „pentru”, 2 abțineri (Boloș Vasile, Hulpuș Ioan),

2 absenți  (Gombos Geza Csaba, Tatár Béla).

 

Articolul 2 se aprobă cu 31 voturi „pentru”, 2 abțineri (Boloș Vasile, Hulpuș Ioan),

2 absenți  (Gombos Geza Csaba, Tatár Béla).

 

Hotărârea în întregime se aprobă cu 31 voturi „pentru”, 2 abțineri (Boloș Vasile, Hulpuș Ioan), 2 absenți  (Gombos Geza Csaba, Tatár Béla).

 

 

5. Proiect de hotărâre privind aprobarea organigramei și statului de funcții pentru Camera Agricolă Județeană Mureș

 

Doamna președinte Lokodi: Urmează organigrama și statul de funcții pentru Camera Agricolă Județeană Mureș. Articolul 1. Cine este pentru?

 

Articolul 1 se aprobă cu 31 voturi „pentru”, 2 abțineri (Boloș Vasile, Hulpuș Ioan),

2 absenți  (Gombos Geza Csaba, Tatár Béla).

 

Articolul 2 se aprobă cu 31 voturi „pentru”, 2 abțineri (Boloș Vasile, Hulpuș Ioan),

2 absenți  (Gombos Geza Csaba, Tatár Béla).

 

Articolul 3 se aprobă cu 31 voturi „pentru”, 2 abțineri (Boloș Vasile, Hulpuș Ioan),

2 absenți  (Gombos Geza Csaba, Tatár Béla).

 

Hotărârea în întregime se aprobă cu 30 voturi „pentru”, 1 vot împotrivă (Ferenț Tiberiu Nicolae), 2 absenți  (Gombos Geza Csaba, Tatár Béla).

 

 

6. Proiect de hotărâre privind reorganizarea Direcției Județene de Pază Mureș ca Serviciu de Pază a Obiectivelor de Interes Județean, aprobarea structurii organizatorice, statului de funcții și  regulamentului de organizare și funcționare ale acestuia

 

Doamna președinte Lokodi: Urmează proiectul de hotărâre privind Direcția Județeană de Pază ca Serviciu de Pază a Obiectivelor de Interes Județean. Conține patru articole. Articolul 1. Cine este pentru?

 

Articolul 1 se aprobă cu 27 voturi „pentru”, 6 abțineri (Boloș Vasile, Cioban Cristian Augustin, Ferenț Tiberiu Nicolae, Hulpuș Ioan, Poruțiu Mihail, Radu Mircea), 2 absenți  (Gombos Geza Csaba, Tatár Béla).

 

Articolul 2 se aprobă cu 28 voturi „pentru”, 5 abțineri (Boloș Vasile, Ferenț Tiberiu Nicolae, Hulpuș Ioan, Poruțiu Mihail, Radu Mircea), 2 absenți  (Gombos Geza Csaba, Tatár Béla).

 

Articolul 3 se aprobă cu 27 voturi „pentru”, 6 abțineri (Boloș Vasile, Cioban Cristian Augustin, Ferenț Tiberiu Nicolae, Hulpuș Ioan, Poruțiu Mihail, Radu Mircea), 2 absenți  (Gombos Geza Csaba, Tatár Béla).

 

Articolul 4 se aprobă cu 27 voturi „pentru”, 6 abțineri (Boloș Vasile, Cioban Cristian Augustin, Ferenț Tiberiu Nicolae, Hulpuș Ioan, Poruțiu Mihail, Radu Mircea), 2 absenți  (Gombos Geza Csaba, Tatár Béla).

 

Hotărârea în întregime se aprobă cu 27 voturi „pentru”, 6 abțineri (Boloș Vasile, Cioban Cristian Augustin, Ferenț Tiberiu Nicolae, Hulpuș Ioan, Poruțiu Mihail, Radu Mircea), 2 absenți  (Gombos Geza Csaba, Tatár Béla).

 

 

7. Proiect de hotărâre privind aprobarea organigramelor și statelor de funcții pentru instituțiile publice de cultură de sub autoritatea Consiliului Județean Mureș și Serviciul Public Județean SALVAMONT-SALVASPEO

 

Doamna președinte Lokodi: Urmează organigrama de la Serviciul Județean Salvamont-Salvaspeo. Conține și acest proiect de hotărâre 8 articole. Cine este pentru articolul 1?

 

Articolul 1 se aprobă cu 31 voturi „pentru”, 2 abțineri (Boloș Vasile, Hulpuș Ioan),

2 absenți  (Gombos Geza Csaba, Tatár Béla).

 

Articolul 2 se aprobă cu 31 voturi „pentru”, 2 abțineri (Boloș Vasile, Hulpuș Ioan),

2 absenți  (Gombos Geza Csaba, Tatár Béla).

 

Articolul 3 se aprobă cu 31 voturi „pentru”, 2 abțineri (Boloș Vasile, Hulpuș Ioan),

2 absenți  (Gombos Geza Csaba, Tatár Béla).

 

Articolul 4 se aprobă cu 31 voturi „pentru”, 2 abțineri (Boloș Vasile, Hulpuș Ioan),

2 absenți  (Gombos Geza Csaba, Tatár Béla).

 

Articolul 5 se aprobă cu 31 voturi „pentru”, 2 abțineri (Boloș Vasile, Hulpuș Ioan),

2 absenți  (Gombos Geza Csaba, Tatár Béla).

 

Articolul 6 se aprobă cu 31 voturi „pentru”, 2 abțineri (Boloș Vasile, Hulpuș Ioan),

2 absenți  (Gombos Geza Csaba, Tatár Béla).

 

Articolul 7 se aprobă cu 31 voturi „pentru”, 2 abțineri (Boloș Vasile, Hulpuș Ioan),

2 absenți  (Gombos Geza Csaba, Tatár Béla).

 

Articolul 8 se aprobă cu 31 voturi „pentru”, 2 abțineri (Boloș Vasile, Hulpuș Ioan),

2 absenți  (Gombos Geza Csaba, Tatár Béla).

 

Hotărârea în întregime  se aprobă cu 31 voturi „pentru”, 2 abțineri (Boloș Vasile, Hulpuș Ioan), 2 absenți  (Gombos Geza Csaba, Tatár Béla).

 

Doamna președinte Lokodi: Aici fac precizarea că erau și instituțiile publice de cultură de sub autoritatea consiliului județean.

 

 

8. Proiect de hotărâre privind rectificarea bugetului Consiliului Județean Mureș pe anul 2010

 

Doamna președinte Lokodi: Urmează proiectul de hotărâre privind rectificarea bugetului Consiliului Județean Mureș pe anul 2010 car,e în momentul de față, dorește să fie o modificare pozitivă dar nu se știe ce va fi după ședința de guvern. Astăzi modificăm în sus dar poate peste două săptămâni, tot ce am pus astăzi la investiții, în special la investiții în sistemul infrastructurii rutiere va trebui să reluăm și să modificăm negativ bugetul consiliului județean. Și acest proiect de hotărâre a fost discutat de toate comisiile de specialitate. Dacă dorește cineva să facă o observație. Dacă nu, trecem la vot. Articolul 1. Cine este pentru?

 

Articolul 1 se aprobă cu 31 voturi „pentru”, 1 nu a votat (Borșan Doru Aurelian)

1 abținere (Moldovan Teofil), 2 absenți  (Gombos Geza Csaba, Tatár Béla).

 

Articolul 2 se aprobă cu 31 voturi „pentru”, 1 abținere (Moldovan Teofil), 3 absenți  (Borșan Doru Aurelian, Gombos Geza Csaba, Tatár Béla).

 

Articolul 3 se aprobă cu 31 voturi „pentru”, 1 abținere (Moldovan Teofil), 3 absenți  (Borșan Doru Aurelian, Gombos Geza Csaba, Tatár Béla).

 

Hotărârea în întregime se aprobă cu 31 voturi „pentru”, 1 abținere (Moldovan Teofil), 3 absenți  (Borșan Doru Aurelian, Gombos Geza Csaba, Tatár Béla).

 

Doamna președinte Lokodi: Am fii foarte fericiți dacă ar rămâne așa dar nu am foarte multe speranțe. Dacă dorește cineva să mai ia cuvântul la diverse. Știți că din primăvară până în vară am avut o verificare pe bugetul anului 2009 din partea Curții de Conturi. Au făcut un raport și pe anul acesta regăsim aceleași observații ca și pe anul trecut, pentru că anul trecut cam tot în această vreme și-au terminat ei raportul lor și cam tot aceleași cheltuieli pentru hrană și mâncare nu erau stabilite. Noi avem ceva probleme cu o firmă la cantități de materiale transportate pe drumuri, ulterior recalculate, și acolo avem o diferență pe care va trebui să o discutăm cu firma care a executat lucrarea. Dacă în urma concilierii se restituie banii, se recuperează, dacă nu va trebui să mergem în instanță și avem problema tot de natura instanței să o rezolvăm cu privire la cei care lucrează pe proiecte europene și conform Curții de Conturi nici acolo nu mai avem dreptul să luăm nici un leu, doar să facem ore suplimentare în șir. Și acum la Parcul pentru Sporturi cu Motor se lucrează la un contract de 75 de pagini ceea ce, după controlorii de la Curtea de Conturi, colegii mei îl fac în 8 ore, ceea ce eu știu că nu este așa. Explicațiile noastre erau în zadar fiindcă nu au fost luate în considerare. Deci este cert, domnilor, că trebuie să rămânem cu un salariu din care nu știu lumea cum va trăi dar deocamdată toată lumea este fericită că primește chiar și salariul acela minim și nu trebuie să plece. Din ianuarie nu știu ce va fi. Aici nu mai fac declarații politice, aici fac o declarație a unei persoane care… intru cu o echipă mare după mine, într-o criză. Lumea devine din ce în ce mai tensionată.

Domnul consilier Poruțiu: Doamna președinte, cu regret trebuie să vă interpelez din nou dar îmi fac o datorie și o să o fac în fiecare ședință, dar de data asta fără speranța unei rezolvări. Am votat de bună-credință preluarea spitalelor și de cel puțin două luni de zile habar nu avem ce se întâmplă în aceste spitale. 

Doamna președinte Lokodi: V-am făcut la ședința trecută o informare.

Domnul consilier Poruțiu: Aceea este, doamna președinte, o poveste. Situația unui spital cu mii de angajați se rezumă la trei rânduri. Nu, aceea nu este o informare. Eu vă spun punctul meu de vedere și după aceea dumneavoastră trebuie să îmi spuneți. Noi am votat de bună-credință sub rezerva că vom avea o discuție. Eu, personal, și nu mă refer ca și persoană fizică, ci mă refer ca și consilier în comisia tehnico-economică, habar nu am, și sunt convins că și colegii mei la fel, ce se întâmplă în aceste spitale, ce strategie avem vis-à-vis de aceste spitale, ce măsuri dorim vis-à-vis de aceste spitale și unde vom ajunge cu ele. Vă spun în primul și în primul rând pentru că prima mea profesie este cea de medic și m-am format în acest centru universitar, și m-am format în aceste spitale  și eu spun că va fi un eșec preluarea acestui spital sau ne îndreptăm spre un eșec și va fi și un eșec al acestui oraș. Vă spun din perspectiva unui om care consideră că viitorul acestui oraș și județ este Centrul Medical Universitar Târgu Mureș. El ne va duce în sus sau ne va duce în jos. Nu am avut ocazia să discutăm, aș fi foarte interesat să îmi spun punctul de vedere, sigur, într-un cadru oficial, aș fi foarte interesat să vedem ce strategie avem vis-à-vis de aceste spitale pentru că, repet, și o să spun la fiecare ședință: scăpăm situația de sub control iar la un moment dat cineva va veni, ne va pune o pleașcă în brațe, ne va pune un spital care… eu vă spun, vom ajunge să îl închidem pentru că nu ne va mai da bani nimeni.

Doamna președinte Lokodi: Trebuie să vă spun că ceea ce spuneți este adevărat în proporție de 99%. Asta nu înseamnă că nu ne preocupă problema și tocmai ieri am avut o discuție cu doamna director de la Casa de Asigurări de Sănătate și am avut o discuție personală cu domnul ministru Cseke ca să aflăm ce se întâmplă. Ați văzut aseară, în mod oficial, s-a arătat că la nivelul Guvernului se lucrează la rectificări de buget. Presa nu vorbește lucruri neadevărate dar este adevărat că în momentul de față casa de asigurări și-a cheltuit toate sumele prevăzute în buget pentru anul 2010. Am discutat cu domnul Bartha, pericolul este că noi din moment ce am preluat aceste spitale vom răspunde în întregime pentru buget. Acum, iertați-ne domnilor consilieri, acum am finalizat problema cu organigrama, cu reorganizări, credeți-mă a fost o muncă grea. Nu ne-a lăsat timp dar și perioada concediilor medicilor nu ne face posibilă o întâlnire cu dânșii. Noi am cerut să ne întâlnim încă în luna asta, să ne întâlnim cu șefii de clinici, cu directorii de spitale, cu doamna de la casa de asigurări, cu domnii directori de la direcția de sănătate publică, să ne întâlnim inclusiv cu sindicatul și să avem o discuție să vedem ce vom face pe viitor. Nu este indiferent, ne arde și această lumânare la deget. Acum lăsați-ne să vedem ce bani ne dă guvernul. Acum nu putem să convocăm pentru că nu sunt acasă medicii, sunt în concediu. Am dorit să convocăm pe săptămâna viitoare, luni sau marți, dar nu putem. Dar am rămas înțeleși că în septembrie când va avea loc ședința cu toți directorii la nivelul conducerii spitalului județean, pentru că doamna director are o întâlnire în 15-16 cu toți șefii clinicilor și șefi de secții și la care se face o analiză amănunțită a situației, să avem și noi la nivelul consiliului județean o discuție cu dânșii. Chiar am făcut oferta, ne întâlnim aici în sala mare și să ținem o ședință comună. Acesta este termenul cel mai apropiat la care vom putea în mod efectiv să lucrăm. Între timp, conducerea spitalului prin aplicarea sistemului SIUIS, un sistem electronic pe calculator prin care se poate urmări exact medicamentele eliberate, tratamentul făcut de pacienți, cât a fost internat pacientul, ce valoare de medicamente au fost eliberate. Acest sistem nu este pe toată țara ci numai pe județul Mureș, la toate spitalele județene. Este urmărit riguros și sunt probleme, dumneavoastră știți mai bine ca mine ce probleme sunt. Ați declarat mai înainte că ar trebui anumite lucruri stopate, se încearcă stoparea prin acest sistem de urmărire monitorizare zilnică de a ajunge la anumite informații care ulterior pot fi prelucrate. La nivelul casei de asigurări de sănătate, durere mare, dar este adevărat, s-a oprit orice plată către spitalele private. Nu se poate sistem dual, cine nu a luat din timp o măsură legală pentru funcționare din bani bugetari a spitalelor private, va intra și această problemă într-un impas total financiar. Iată câte probleme se pun, să vedeți că știm despre ce vorbim dar pentru care avem nevoie de o zi, de două, de trei pentru ca să pregătim împreună cu direcția spitalelor și să discutăm în mod deschis toate problemele în fața tuturor factorilor de răspundere și să vede ce facem ce facem.

Domnul consilier Poruțiu: O singură mică remarcă. Ați folosit expresia „le-am lansat oferta să ne întâlnim în comun”. Nu, dumneavoastră trebuie s㠄dispuneți” să ne întâlnim. Pentru că noi îi coordonăm și noi răspundem.

Doamna președinte Lokodi: Domnule Poruțiu, când veți fi președinte de consiliu județean veți dispune cum credeți dumneavoastră. Eu, deocamdată, sunt o doamnă care lansez invitații.

Domnul consilier Poruțiu: Doamna președinte, nu mai este decât un an jumătate. Deci trebui să dispuneți că noi răspundem. Și din acest punct de vedere vă spun, că eu știu și am lucrat, am condus sistemul de asigurări de sănătate când problemele erau la fel de mari sau chiar mai mari.  

Doamna președinte Lokodi: Experiența maximă o vom utiliza.

Domnul consilier Poruțiu: Știu ce lume avem în față și cum trebuie să ne comportăm. Dar, repet, răspunderea va cădea pe umerii noștri.

Doamna președinte Lokodi: Suntem conștienți. Am spus că aveți perfectă dreptate 99%. Cum să vă dau 100%, ce îmi mai rămâne mie?

Domnul consilier Giurgea: Mulțumesc, doamna președinte, două lucruri numai care ne privesc pe amândoi, dar nu numai, ci și pe alți colegi are am fost nevoiți să dăm banii înapoi pentru unele deplasări pe care le-am făcut, noi în ce fază suntem ca apărare împotriva raportului Curții de Conturi?

Doamna președinte Lokodi: Asta în particular o să discutăm.

Domnul consilier Giurgea: Bine și în al doilea rând, trebuie să vă spunem, pentru că suntem aici foarte mulți oameni din privat, bine, eu acum, de nouă luni sunt la stat dar în privat am trăit din 1990. Anul trecut, în martie, am luat cele mai drastice măsuri de reducere a personalului și a salariilor. Așa am reușit să supraviețuim și închei prin a vă spune,: singura șansă de relansare este atenția față de banul public și, în speța noastră, a consiliului județean și a fiecărui ban în parte. Cel mai mare element de cost pe un post, total pe o firmă sau o instituție, știți că este retribuția cu munca vie. Aici trebuie să vedem ce posturi sunt, într-adevăr, ocupate 100% și ce posturi nu, pentru că oricum vine valul doi și trebuie să ne gândim încă de pe acum ce să facem.

Doamna președinte Lokodi: Nu mai sunt posturi neocupate, data viitoare veți tăia, domnilor, în carne vie. Bine, vă mulțumesc, vă doresc încă câteva săptămâni de vacanță dar ne întâlnim luna asta încă odată.

Lucrările ședinței se încheie la ora 13:55

 

 

 

 

                                                                           Întocmit: Andreea Iepan

 

 

 

 

 

 

       PREȘEDINTE                                                         SECRETAR

 

  Lokodi Edita Emöke                                              Aurelian-Paul Cosma

 

 

 

 

 

 

 

Văzut: consilier - Delia Belea

          director – Viorel Iosib