ROMÂNIA                                                    

                     JUDEȚUL MUREȘ                                  Nr.12425/16.VIII. 2010                              

                  CONSILIUL JUDEȚEAN                               Dosar:IV/C/1    

                           

                  

 

 

 

 

 


PROCES – VERBAL

al ședinței ordinare a Consiliului Județean

din data de 29 iulie 2010

 

 

         Lucrările ședinței s-au desfășurat în sala mare a Consiliului Județean Mureș și au fost conduse de doamna președinte Lokodi Edita Emöke.

         Ordinea de zi a ședinței a fost stabilită prin dispoziția președintelui Consiliului Județean nr.197 din 23 iulie 2010 și a fost publicată în cotidienele locale: „Cuvântul liber”, „ Zi de Zi” și „Nepujság”.

Din cei 35 de membri ai Consiliului Județean, au lipsit domnii: Mora Akos Daniel, Pokorny Vasile Ștefan și Tatár Bela.

 

Au fost invitați să participe:

 

·         dl Marius Pașcan -  prefectul județului Mureș

·         dl Schmidt Lorand – director, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Mureș

·         dl. Mezei Vasile – director economic, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Mureș

·         dl Vajda Andras – director, Centrul Județean de promovare și Conservare a Creației și Tradiției Populare

·         d-na Codruța Sava, director, Direcția Județeană de Evidență a Persoanelor Mureș

·         dl. Runcan Ștefan, director, RA AEROPORTUL TRANSILVANIA Tîrgu Mureș

·         d-na Nitcs Corbet Maria    - reprezentant al SC PROIECT SRL

 

 

Doamna președinte Lokodi: Bună ziua doamnelor și domnilor consilieri, v-aș ruga frumos să deschideți aparatele pentru a face prezența. Până acum avem trei colegi lipsă, domnul Tatár, domnul Pokorny a depus o cerere că este plecat în străinătate, precum și dl Mora Akos. V-aș ruga frumos ca toată lumea să își deschidă aparatul, încă odată, pentru că ar trebui să fim 32. Dacă îmi permiteți, trecem la dezbaterea proiectelor anunțate pe ordinea de zi de astăzi.

Înainte să votăm ordinea de zi, supun la vot aprobarea procesului-verbal al ședinței din 25 iunie 2010. Sper că toată lumea l-a consultat. Cine este pentru?

 

Procesul-verbal din data de 25 iunie 2010 se aprobă  cu 30 de voturi „pentru”, au lipsit 5 consilieri (Ilyes Toth Alexandru, Mora Akos Daniel, Poruțiu Mihail,  Pokorny Vasile Ștefan  și Tatár Bela).

 

Doamna președinte Lokodi: Vă mulțumesc. Pe ordinea de zi apărută prin poșta electronică și prin mass-media, astăzi am fi avut 8 proiecte de hotărâre. Dar proiectul de hotărâre de la punctul 5 privind arondarea a 5 localități la serviciul comunitar de evidența persoanelor trebuie retras și trebuie amânat pentru o ședință următoare pentru că nu avem încă avizele de la organul superior din București. Astfel, vom vota ordinea de zi cu 7 proiecte de hotărâri așa cum a fost anunțată, făcând o precizare, cum că la primul proiect de hotărâre avem nevoie de majoritatea consilierilor în funcție iar la următoarele proiecte de hotărâri avem nevoie de majoritatea consilierilor prezenți. Cine este pentru aprobarea ordinii de zi?

 

Ordinea de zi se aprobă  cu 31 de voturi „pentru”, au lipsit 4 consilieri (Mora Akos Daniel, Poruțiu Mihail,  Pokorny Vasile Ștefan  și Tatár Bela).

 

1.           Proiect de hotărâre privind aprobarea asocierii Consiliului Județean Mureș cu SC E.ON GAZ DISTRIBUTIE S.A., în vederea realizării lucrărilor de extindere a conductelor de distribuție a gazelor naturale pentru alimentarea amplasamentului „Parc auto pentru sporturi cu motor”

 

Doamna președinte Lokodi: Vă mulțumesc. Proiectele de hotărâri au fost discutate în comisiile de specialitate, avem toate avizele necesare de la acele comisii care au discutat materialele. Primul proiect de hotărâre privește aprobarea asocierii Consiliului Județean Mureș cu S.C. E.ON GAZ DISTRIBUȚIE S.A., în vederea realizării lucrărilor de extindere a conductelor de distribuție a gazelor naturale pentru alimentarea amplasamentului „Parc auto pentru sporturi cu motor”. După cum știți, am semnat contractul de finanțare pentru această investiție importantă privind axa programului operațional regional pentru turism, trebuie să demarăm și este deja pe site licitația pentru executarea lucrărilor dar mai avem și noi, consiliul județean, de făcut niște investiții pe lângă astea, și această conductă de gaz pentru alimentare precum și construirea unui drum. Comisia tehnico-economică, comisia juridică și de ordine publică, comisia de servicii publice și de amenajarea teritoriului au avizat acest proiect de hotărâre care conține trei articole. Cine dorește să ia cuvântul.

Domnul consilier Giurgea: Mulțumesc doamna președintă, stimați colegi, noi am pus o întrebare, eu și Mihai Poruțiu în ședința de comisie dar, desigur, domnul Iosib, foarte corect cum a și motivat, nu este de specialitate și nu a putut să ne răspundă, vis-à-vis de proiectul tehnic care urmează să se facă…

Doamna președinte Lokodi: Proiectul tehnic s-a avizat de mult în consiliul județean…

Domnul consilier Giurgea: … pentru introducerea gazului, dacă poate cineva să ne dea ceva informații, vis-à-vis de dimensionarea acestei conducte de gaz.

Doamna președinte Lokodi: Proiectul tehnic pentru gaz se va face de către E.ON GAZ, tocmai de aceea ne asociem.

Domnul consilier Giurgea: Deci bine am zis. Când se va face, să se dimensioneze la o cotă care să permită ca secțiune de trecere a unei cantități de gaz nu numai cât ne este noua suficient în parcul industrial…

Doamna președinte Lokodi: Nu este la parcul industrial.

Domnul consilier Giurgea: La parcul pentru sporturi cu motor.

Doamna președinte Lokodi: Păi nu este același lucru.

Domnul consilier Giurgea: Am făcut o greșeală, mă scuzați. Este foarte important pentru că acea zonă pentru noi, consiliul județean, sperăm să fie o zonă în care se vor amplasa și alte obiective, chiar și obiective turistice. Este o zonă interesantă. Noi facem acum niște cheltuieli. Știm care este formula de parteneriat solicitată de E.ON GAZ în competiție cu noi sau în asociere cu noi și probabil că având aceste utilități, acum gazul iar pe urmă - curentul, și probabil că în momentul trei, apa, putem că creăm o zonă cu utilități la capacitățile de alimentare și de consum care să acopere și ceilalți potențiali solicitanți de aceste utilități, lucru care nu știu dacă legal este posibil, dar, ne putem acorda și, de ce nu, zicem noi, iarăși dacă este posibil legal, să recuperăm parte din investiții  și asta este foarte important.

D-na președinte Lokodi: De unde?

D-l consilier Giurgea: De la viitorii solicitanți de asemenea utilități. Și atunci încă o dată vă spun ca această dimensionare să nu se facă doar pentru necesarul de consum pentru Parcul cu motor ci, să se facă o supradimensionare ca să se poată întâmpla aceste lucruri de care am făcut vorbire și este un lucru foarte important din punct de vedere tehnic. Mulțumesc.

D-l consilier Mihail Poruțiu: Deci d-na președinte, intervenția era în sensul în care noi ne dorim ca acest parc să devină un pol de dezvoltare în zonă. Dar pe lângă parc, pe teritoriul de acolo care nu este al nostru, cineva va dori să investească, probabil că se va trezi ca peste o pensiune trebuie să tragă 3 km de conductă.  Atunci, noi am propus să avem în vedere ceea ce înseamnă o posibilă dezvoltare a zonei astfel încât cei care vor dori să investească acolo, o afacere în turism, restaurante, tot ceea ce înseamnă dezvoltarea zonei, să nu mai fie obligați să își tragă singuri gazul de la kilometri distanță pentru că nu vor avea bani să facă acest lucru pentru că ei vor fi, probabil, dezvoltatori mici. Acesta era sensul rugăminții noastre ca în momentul în care se face proiectul să se aibă în vedere dezvoltarea întregii zone, urmând ca, parte din bani să îi recuperăm din investiții în momentul în care cineva vine și se branșează exact așa cum se întâmplă la blocuri că și acolo cineva trage conducta de gaz și ulterior își recuperează banii de la ceilalți. Acesta era sensul intervenției.

D-na președinte Lokodi: Ați dorit d-le consilier Havrileț să luați cuvântul?

D-l consilier Havrileț: Vreau să precizez pentru că cunosc aceste asocieri pe care le face operatorul de sistem de distribuție, respectiv, E.ON. Aceste asocieri sunt făcute în sensul în care consumatorul, cel care dorește să se alimenteze cu gaz nu consumă o anumită cantitate de  gaz prin care ei să își poată recupera investiția, altfel, operatorul de distribuție este obligat pe cheltuiala proprie să facă dezvoltarea. La cererea consiliului județean s-a făcut un calcul estimativ, cam cât gaz se va consuma, și au ajuns la concluzia că nu este profitabil pentru ei să facă extinderea iar în acest caz vor să facă o asociere: o parte din cost va fi susținut de către operatorul de distribuția, iar cealaltă parte de către cel care dorește, respectiv Consiliul Județean Mureș. Deci, nu se poate solicita  dezvoltarea ulterioară a zonei decât pe baza unui Plan Urbanistic General sau a unui Plan Urbanistic Zonal prin care să precizeze clar, operatorul de distribuție, cât și când va consuma zona respectivă și de aceea, la ora actuală nu se poate solicita decât dacă vrem noi, Consiliul Județean, să dezvoltăm o rețea în zona respectivă dar nu se știe precis pentru cine. În cazul în care, ulterior, va veni cineva care să solicite, acela va face o altă asociere cu operatorul de distribuție și se va redimensiona această conductă.  Practic, E.ON-ul contribuie cu partea materială iar Consiliul Județean, de obicei, cel care dorește, consumatorul, participă plătind numai partea de execuție. Deci, conducta efectivă este dată de E.ON și ei prevăd ca pe viitor să preia și alte capacități.

D-na președinte Lokodi: Deci, dacă E.ON ar prevedea așa cum prevedeți dvs. și așa cum am prevăzut și noi și am și declarat în acest sens că zona se va dezvolta turistic pentru că este normal, dar vedeți că gândirea noastră cu cea a E.ON-ului nu se potrivește, iar noi, în momentul de față, trebuie să facem infrastructură pentru că altfel nu putem aștepta până ce îi convingem pe cei de la E.ON să facă singuri această investiție pentru că va merita.

Supun la vot proiectul de hotărâre. Cine este pentru?

                 

Articolul 1 se aprobă cu 32 voturi „pentru”,  3 au lipsit (Mora Akos Daniel, Pokorny Vasile Ștefan  și Tatár Bela).

Articolul 2 se aprobă cu 32 voturi „pentru”,  3 au lipsit (Mora Akos Daniel, Pokorny Vasile Ștefan  și Tatár Bela).

Articolul 3 se aprobă cu 32 voturi „pentru”,  3 au lipsit (Mora Akos Daniel, Pokorny Vasile Ștefan  și Tatár Bela).

Hotărârea în întregime se aprobă cu 32 voturi „pentru”,  3 au lipsit (Mora Akos Daniel, Pokorny Vasile Ștefan  și Tatár Bela).

 

 

 

2.   Proiect de hotărâre privind  aprobarea planului de restructurare/închidere a instituțiilor rezidențiale pentru persoanele cu handicap din județul Mureș

 

         D-na președinte Lokodi: Aș dori să precizez din capul locului că nu este vorba de închiderea unor spații pentru persoane vârstnice, cum a apărut azi în presă, ci este vorba de închiderea ultimului centru de la Zau de Câmpie pentru copii, care funcționa până acum în Castelul Apor și de unde copiii trebuie să iasă și să meargă în case rezidențiale.

         Acest proiecta fost avizat de Comisia tehnică, juridică, culturală și cea de servicii publice. Dacă nu dorește nimeni să ia cuvântul, supun la vot proiectul de  hotărâre.

 

Articolul 1 se aprobă cu 32 voturi „pentru”,  3 au lipsit (Mora Akos Daniel, Pokorny Vasile Ștefan  și Tatár Bela).

Articolul 2 se aprobă cu 31 voturi „pentru”,  1 nu a votat ( Kakasi Alexandru), 3 au lipsit (Mora Akos Daniel, Pokorny Vasile Ștefan  și Tatár Bela).

Hotărârea în întregime se aprobă cu 32 voturi „pentru”,  3 au lipsit (Mora Akos Daniel, Pokorny Vasile Ștefan  și Tatár Bela).

 

3.   Proiect de hotărâre privind modificarea structurii organizatorice, statului de funcții și Regulamentului de organizare și funcționare ale Direcției Generale pentru Asistență Socială și Protecția Copilului Mureș

 

D-na președinte Lokodi: Acest proiect de hotărâre a fost dezbătut de toate comisiile de specialitate și a fost avizat favorabil.

Articolul 1 se aprobă cu 31 voturi „pentru”,  1 nu a votat ( Moldovan Teofil), 3 au lipsit (Mora Akos Daniel, Pokorny Vasile Ștefan  și Tatár Bela)

Articolul 2 se aprobă cu 32 voturi „pentru”,  3 au lipsit (Mora Akos Daniel, Pokorny Vasile Ștefan  și Tatár Bela).

Articolul 3 se aprobă cu 32 voturi „pentru”,  3 au lipsit (Mora Akos Daniel, Pokorny Vasile Ștefan  și Tatár Bela).

Hotărârea în întregime se aprobă cu 32 voturi „pentru”,  3 au lipsit (Mora Akos Daniel, Pokorny Vasile Ștefan  și Tatár Bela).

 

4.   Proiect de hotărâre privind aprobarea rezultatului final al concursului de proiecte de management pentru ocuparea postului de director-manager al Centrului Județean de Conservare și Valorificare a Tradiției și Creației Populare Mureș

 

 

 

                                                       

D-na președinte Lokodi: Și acest proiect de hotărâre a fost avizat favorabil de toate comisiile de specialitate.

D-l consilier Giurgea: Mulțumesc. Grupul nostru de consilieri a avut o discuție zilele trecute și chiar și azi și probabil că în prima ședință sau oricum, foarte curând, vrem să avem o abordare privind aceste instituții de cultură din subordinea Consiliului Județean, o abordare mult mai eficientă privind costurile, legat de ceea ce se întâmplă azi, ce emană de la Guvernul României și vine spre noi, privind reducerea costurilor.  Un proiect de management centralizat pentru toate unitățile de cultură pentru ca să nu mai avem șapte sau unsprezece conduceri și cu atâția contabili-șefi, directori și salarii, ci, să avem un centru care să coordoneze și să dirijeze partea de management. Sigur, nu am avut nici o clipă în gând și nu avem de gând să reducem vreo instituție pentru că sunt importante că de aia le avem și le întreținem. În acest sens, v-aș ruga mult, pe dvs., personal, în numele grupului nostru și sigur, aparatul Consiliului Județean ca în timpul imediat următor să ne pună la dispoziție tot ce vom solicita vis-a-vis de acest demers pe care îl considerăm unul mult mai bun decât ceea ce există azi ca formă de organizare, de conducere sau de urmărire și de control al activității. Mulțumesc

D-na președinte Lokodi: Supun la vot proiectul de hotărâre.

 

Articolul 1 se aprobă cu 32 voturi „pentru”,  3 au lipsit (Mora Akos Daniel, Pokorny Vasile Ștefan  și Tatár Bela)

Articolul 2 se aprobă cu 32 voturi „pentru”,  3 au lipsit (Mora Akos Daniel, Pokorny Vasile Ștefan  și Tatár Bela).

Articolul 3 se aprobă cu 32 voturi „pentru”,  3 au lipsit (Mora Akos Daniel, Pokorny Vasile Ștefan  și Tatár Bela).

Hotărârea în întregime se aprobă cu 32 voturi „pentru”,  3 au lipsit (Mora Akos Daniel, Pokorny Vasile Ștefan  și Tatár Bela).

 

5.   Proiect de hotărâre privind aprobarea documentației tehnice și a indicatorilor tehnico-economici ai investiției „Pod de beton armat peste Valea Șaeș pe DJ 106, limită jud.Sibiu – Apold – Sighișoara  (DN 13), km 87+164 jud. Mureș”

 

D-na președinte Lokodi: Este vorba de două poduri. S-a făcut primul studiu pentru podul care era mai degradat pentru că la începutul anului când am lansat acest studiu de fezabilitate nu se prevedea că vom avea bani pentru construirea deodată, a două poduri și de aceea specialiștii de la Consiliul Județean s-au deplasat la fața locului și au întocmit un referat. Astfel, podul cel mai grav avariat a intrat în prima fază, urmând ca anul viitor să continuăm și să facem și podul următor. Aceste două poduri sunt la o distanță foarte mică pe acest râu.

Aveți acum în fața dvs. primul studiu pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici. Proiectul de hotărâre a fost aprobat de Comisia tehnică, de cea de amenajare a teritoriului, cea de servicii publice, Comisia juridică și de cea de agricultură. 

D-l consilier Balogh Iosif: Mulțumesc. Stimați colegi, stimați invitați. Am o propunere. Având în vedere că motivul neexecutării unor proiecte atât în anul 2009 când am avut prevăzute trei poduri la care nu s-a putut realiza proiectarea din cauza unor lucruri obiective, eu aș propune ca pe lângă Direcția de Drumuri să înființăm un serviciu de proiectare intern și asta fiindcă știm că, anul trecut, exact 50 de miliarde din acest capitol s-au pierdut pentru reparația podurilor. În județul Mureș sunt poduri care, ca și acesta care acum trebuie refăcut, sunt de peste 100 de ani și sunt și peste 100 de poduri și lucrul acesta îl poate confirma d-l inginer Magos Gyozo care este proiectant în drumuri de beton armat și poate să confirme și dânsul acest lucru. Având în vedere că procedurile de licitație și participarea unor societăți sau firme de proiectare este foarte greoaie, dacă luați de bun, în viitor să se înființeze acest serviciu de proiectare pentru că și la drumuri dacă trebuie făcut un covor pentru acesta trebuie realizat proiect; dacă trebuie reparat un podeț sau sunt niște lucrări accidentale, avem nevoie de proiect. Eu zic că noi am câștiga foarte mult dacă acest serviciu de proiectare ar funcționa pe lângă direcție. Mulțumesc mult.

D-l consilier Radu Mircea: Mulțumesc. Uitându-mă în bugetul pe anul 2010 pentru drumuri am văzut că din cele 14 milioane și ceva, azi, 29 iulie, s-au cheltuit numai 2 milioane de lei, adică, un procent de 20%. Totuși mă gândesc că la ora actuală avem foarte puțin realizat mai ales că mai avem doar o lună de vară și vine toamna și lucrările se fac așa cum se fac. Părerea mea este că va trebui să impulsionăm folosirea acestor bani pentru că dacă nu ar fi bani am spune, bine, că nu sunt, dar nu se poate acum când avem acești bani, așa cum sunt ei, puțini pentru că eu îmi amintesc că acum vreo 5 sau 6 ani, pe lângă buget, am mai cheltuit încă 150 de miliarde  de lei în banii vechi și am reușit să facem drumurile județene pe care umblăm și acum de vreo 4 sau de 5 ani. Nu știu acum de ce nu se poate. Atunci am realizat și acum nu mai realizăm. Probabil că cineva trebuie să mă lămurească. Mă uit la pietruirea drumurilor unde avem o sumă de 1000 și ceva ….

D-na președinte Lokodi: Nu ați învățat bine lecția.

D-l consilier Radu Mircea: .. și din aceștia nu s-a folosit nici un ban, d-na președinte. Părerea mea e că va trebui să impulsionăm și  nu o luați în nume de rău că nu dvs. sunteți cea care nu ar vrea dar cineva ne împiedică, așa că haideți să dăm la o parte acest lucru care ne împiedică pentru că dacă mergeți pe drumul de la Tăureni la Luduș, care e ciuruit, … știți cine a folosit cuvântul acesta de ciuruit? Deci, nu se mai poate circula pe acest drum.

D-na președinte Lokodi: Nu numai pe acolo umblați?

D-l consilier Radu: Nu, eu mai merg și pe drumul de Sîncrai.

D-na președinte Lokodi: Mergeți și pe partea Nirajului și să vedeți că tot așa este.

D-l consilier Radu: D-na președinte, eu sunt din zona de câmpie și nu spun că nu e și acolo, dar vedeți ce este și la Sîncrai. A făcut Citadin-ul acolo niște plombări ..

D-na președinte Lokodi: Vă rog nu dați nume de firme pentru că nu suntem la momentul  de publicitate.

D-l consilier Radu: Să vedeți ce au făcut acolo cu plombările. Mie îmi sare plomba din măsea. Scuzați-mi expresia, dar ăsta e adevărul. Haideți, cine se ocupă, să facă calitate. Nu o luați în nume de rău, d-na președinte.

D-na președinte Lokodi: D-l consilier Poruțiu, cumva intrați în Agenda 2009?

D-l consilier Poruțiu:  Nu, d-na președinte, noi acolo primim numai sub 75 de ani. D-na președinte, lăsând orice glumă la o parte, m-am uitat și eu pe această situație și de exemplu, la plombările de vară, și vara imediat se termină, din 2 milioane jumătate de RON sunt cheltuiți doar un milion și două sute. Deci, într-adevăr trebuie să facem ceva. Acum, sigur, pot apărea discuții și eu sunt convins că toată lumea își face treaba în Consiliul Județean și sunt convins că sunt probleme obiective pentru care apar aceste întârzieri, dar și  intervențiile celor doi colegi, Balogh și Radu au fost intervenții binevoitoare și care aduc niște chestii pozitive. Într-adevăr aici avem o problemă și să știți că nu ne-ar deranja dar și pe noi ne sesizează oamenii din județul Mureș care ne spun: „Domnule, începeți plombările de vară în luna iulie?” Deci chiar este o problemă obiectivă care trebuie să ne aplecăm asupra ei. Cunosc mecanismul prin care se contestă lucrările, cunosc mecanismul prin care unii au tot interesul să întârzie lucrările și să arate că noi nu ne facem treaba, dar va trebui să găsim o soluție pentru aceste probleme pentru că oamenii nu ne întreabă despre licitațiile contestate.

D-na președinte Lokodi: Despre licitații e vorba? Că sunt contestate?

D-l consilier Poruțiu: D-na președinte, eu repet, știu că sunt probleme obiective dar pe noi oamenii nu ne întreabă….

D-na președinte Lokodi: Și atunci de ce faceți această interpelare, dacă știți că sunt motive obiective?

D-l consilier Poruțiu: Da, dar trebuie să găsim soluții.

D-na președinte Lokodi: Sunteți consilier județean…. Nu mai faceți declarații politice să arate bine pe sticlă.

D-l consilier Poruțiu: Declarațiile politice le facem separat.

D-na președinte Lokodi: Dacă știți că au fost contestații, atunci trebuie să știți că legea se respectă la Consiliul Județean și dacă au fost contestații pe două loturi, de aceeași firmă, și noi nu am putut demara încheierea contractelor, atunci mergeți la firma aceea care a făcut contestație și la celelalte firme și  aflați de ce ne-a stopat în demararea lucrărilor.

D-l consilier Poruțiu: D-na președinte, să nu intrăm în amănunte. Vă dau și soluția atunci ca să spunem că facem și administrație.

D-na președinte Lokodi: Spuneți-mi care e soluția.

D-l consilier Poruțiu: Contract-cadru multianual în așa fel încât ..

D-na președinte Lokodi: Asta dorim să facem anul acesta. Exact.

D-l consilier Poruțiu: Ați văzut?

D-na președinte Lokodi: Fiecare a încheiat deja un contract–cadru pe trei ani. Trebuie să spun, cu surprindere, celor care nu au prins anul acesta lucrări, că vor rămâne timp de trei ani, fără.

D-l consilier Poruțiu:  Și atunci va veni lumea să vă întrebe de ce nu le-ați făcut de anul trecut. De asta v-am spus că trebuie să găsim soluții.

Dna președinte Lokodi: Anul trecut nu a fost forma agreată.

D-l consilier Poruțiu: Contractele multianuale se fac de mai mulți ani. Eu vreau să înțelegeți sensul acestei interpelări în sens pozitiv, și să vă semnalez că problema este reală și că trebuie să facem ceva pentru ea.

         D-na președinte Lokodi: Deci, dacă ați fi atent, ați vedea contractele, sunt cadru de trei ani, întreținere pe timp de vară și de iarnă de aceleași firme. Contractele pe tronsoane se vor încheia în raport cu bugetul existent la Consiliul Județean. Văd că în domeniul economic s-a scăpat această mică, mică, mică dar atât de importantă prevedere contractuală. Contractul este pe trei ani și nu pe șase ani. Da? Atunci de ce mai faceți interpelare?

D-l consilier Poruțiu. D-na președinte, atunci tăcem și trecem în Regulament că nu mai avem voie să vorbim.

D-l consilier Giurgea: Dna președinte, astăzi nu sunteți într-o dispoziție prea bună și chiar nu vreau să vă enervez nici eu și nici unul dintre noi. Am constatat asta. Dar ce să faci, nu în fiecare zi plouă ci, mai vedeți, că este și soare afară. Situația este în felul următor. În primul rând eu sunt foarte nemulțumit și dvs. știți că era o solicitare personală a fostului nostru coleg consilier, actualmente primarul comunei Vânători, să facem procedurile cât se poate de repede privind demararea lucrărilor. Banii au fost alocați în ședința trecută pentru reabilitarea DJ Mureni-Archita. Acolo se întâmplă un fenomen interesant, fiind foarte mulți sași, și nu știu dacă am spus-o în plen dar vă spun în două cuvinte,  a fost cel mai falnic sat săsesc din Transilvania. Când mergeau la reuniunile săsești, sașii din Archita erau în primul rând. Acel sat s-a pus un pic pe picioare, prin grija primarului și a Primăriei și vin foarte mulți săteni. Drumul nu l-am putut face și este catastrofal pe anumite porțiuni și asta pentru că procedura de licitație  pentru atribuire a mers foarte încet și a mers încet și de la noi.

D-na președinte Lokodi: Asta este. Acestea sunt termenele.         

D-l consilier Giurgea: Da, dar, nu se poate face nimic?

D-na președinte Lokodi: Și ce doriți, să fac ilegalități?

D-l consilier Giurgea: Nu, d-na președinte. Deci, aparatul Consiliului Județean…

D-na președinte Lokodi: Dar nu aparatul este de vină pentru termenele care trebuie respectate.

D-l consilier Giurgea: Să înțeleg că se pune pe SEAP?

D-na președinte Lokodi: Da.

D-l consilier Giurgea: Și vă întreb, nu se putea pune mai repede?

D-na președinte Lokodi: Nu, pentru că trebuia făcut caietul de sarcini și celelalte și d-le consilier, în condițiile în care din martie am scos plombările la licitație, și din martie abia în această săptămână se vor încheia termenele pentru că sunt firme care contestă și de două ori anumite licitații, până la București, până la Agenția Națională a Contestațiilor. Vine primarul în una iunie și îmi spune: „ D-na președinte, știți noi avem în luna iulie Zilele Architei și vă rog să mă ajutați să pietruim tronsonul acesta”. Și am spus: „Da, d-le primar, o să vă ajutăm, dar trebuie scos la licitație că nu este de doi lei și licitația trebuie respectată”. Și acum suntem în faza în care se licitează.

D-l consilier Giurgea: Da, d-na președinte. Ilegalități, cu siguranță, nu vă cerem noi consilierii să faceți și știind formațiunea dvs. juridică, nu o faceți.  Dar un pic de rapiditate și de viteză în încheierea actelor și eu am constat acest lucru…

D-na președinte Lokodi: La Direcția Apelor se face mai rapid?

D-l consilier Giurgea: Foarte rapid.

D-na președinte Lokodi: Wow! Altă legislație. Altă țară.

D-l consilier Giurgea: Vă spun eu precis că din momentul în care am demarat o lucrare în patru zile e gata caietul și în șase zile se face atribuirea pe SEAP, maxim.

D-na președinte Lokodi: Învățați-ne și pe noi.

D-l consilier Giurgea: Vă învățăm și chiar, sincer, putem să facem schimb de experiență și nu de maniera de a învăța, ci, de a lua binele dintr-o parte și din alta.

D-na președinte Lokodi:  OK.

D-l consilier Giurgea: Vis-a-vis de lucrările de drumuri, ce să mai vorbim, nemulțumirea este foarte mare, și am spus-o și la televizor, nu o dată, dar o mai spun încă o dată și în plen ca să se înregistreze. De ce drumul european E 60 care e făcut de 10 ani nu trebuie plombat?

D-na președinte Lokodi: Întrebați colegii dvs. investitori.

D-l consilier Giurgea: Păi vă spun eu de ce. Sigur că problema este și la noi, la Consiliul Județean, prin ceea ce înseamnă echipa de recepție și mai ales echipa de recepție din timpul derulării lucrărilor și această echipă de recepție sau, dacă vreți, noi o numim, în mod mai apropiat, echipă sau firmă de consultanță, care, știți că era una din Franța, lua probe și de la ieșirea mașinii cu materia primă : ciment, asfalt, din stație. D-na președinte, nu trebuie să oftăm că dăm bani degeaba în fiecare an, în loc să facem un drum care să țină  cinci sau zece ani.

D-na președinte Lokodi: De ce ridicați tonul?

D-l consilier Giurgea: Nu ridic tonul. Vă spun eu ce se întâmplă. 

D-na președinte Lokodi: De când sunteți director, ridicați tonul.

D-l consilier Giurgea: Auleu, sincer îmi cer scuze dar eu nu am ridicat tonul și mai ales la dvs. care știți că vă stimez. Uite, am dus microfonul la gură și atunci vi se pare că am strigat. D-na președinte, situația e în felul următor și eu am spus de mult când nu erați dvs. președinte, de ce nu apelăm la firme de consultanță pe lucrările executate de Consiliul Județean care să stea dumnezeiește pe lângă executanți ca să facă lucrarea cum trebuie? De ce mergem cu lucrări evaluate tehnic în caietul de sarcini, de experți care costă bani?

D-na președinte Lokodi: Pentru că firma de consultanță nu vine pentru un pupic să lucreze. Nu lucrează cu 3000 lei ca președintele Consiliului Județean, ci, lucrează cu mii de euro iar bugetul Consiliului Județean din păcate nu își permite acest lucru.

D-l consilier Giurgea: D-na președinte, iar intrăm în detalii și nu vreau acest lucru.

D-na președinte Lokodi: Intrăm în domeniul în care vreți dvs. să alunece lucrurile.

D-l consilier Giurgea: V-am spus eu. Ia calculați cât costă să faci un drum de 7 ori în zece ani sau să îl faci doar o dată în zece ani și vedeți atunci cât costă firma de consultanță. Deci, vis-a-vis de drumuri, d-na președinte avem o mare problemă pe care dvs., cu siguranță, în acest mandat,  încă de doi ani, pe care îl aveți ca președinte, și noi ca și consilieri, probabil, o veți aborda, așa cum vă cunosc, pe o notă mult mai serioasă, de urmărire a lucrărilor, nu de recepție făcută din mașină și masa pregătită la restaurantul din deal.  Mulțumesc.

D-l consilier Havrileț: Pentru să suntem la capitolul drumuri aș fi vrut să vorbesc numai la sfârșit dar dacă s-a vorbit și despre alte porțiuni de drum decât ceea ce aveam de votat, ieri am fost solicitat în zona Viișoara- Coroisânmărtin-Zagăr, de către locuitorii de acolo pentru că există finanțare, este un drum care a început să se facă printr-un program POS REGIO, este vorba de DJ dintre Dumbrăveni și Coroisînmărtin…

D-na președinte Lokodi: Știu, cunosc mai bine decât ceilalți.

D-l consilier Havrileț: Deci, acest drum s-a început dar formația sau constructorul a părăsit lucrările.

D-na președinte Lokodi:  Nu le-a părăsit.

D-l consilier Havrileț: Lucrările realizate până acum sunt afectate de viiturile și de ploile din ultima vreme și îmi fac datoria de ales local pentru a semnala acest fapt.

D-na președinte Lokodi:  Mai mergeți și dvs. pe tronson și vedeți că se lucrează și nu mai plecați urechile la diferite povești. Deci, lucrarea se continuă și sunt fonduri europene. Luni, dacă doriți, la ora 11 vă aștept la mine în birou la o discuție proiectant-executant, dacă chiar vă interesează DJ 142, vin și reprezentanții de la minister. Se lucrează și se va executa.

D-l consilier Poruțiu: Să știți că d-l Havrileț este membru al Agendei 2009. Am vrut doar să vă informez.

D-na președinte Lokodi: Nici o problemă. Agenda 2009 este ajutorul de nădejde al Consiliul Județean.

Pot să trec la vot?  Supun la vot proiectul de hotărâre. Cine este pentru?

 

Articolul 1 se aprobă cu 31 voturi „pentru”,  4 au lipsit (Bândea Eugen, Mora Akos Daniel, Pokorny Vasile Ștefan  și Tatár Bela)

Articolul 2 se aprobă cu 31 voturi „pentru”,  4 au lipsit (Bândea Eugen, Mora Akos Daniel, Pokorny Vasile Ștefan  și Tatár Bela)

Hotărârea în întregime se aprobă cu 31 voturi „pentru”,  4 au lipsit (Bândea Eugen, Mora Akos Daniel, Pokorny Vasile Ștefan  și Tatár Bela)

 

 

6.   Proiect de hotărâre privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiție „Reorganizare fluxuri cu extindere aerogară internă pentru zboruri NON-SCHENGEN

 

D-na președinte Lokodi: Și acest proiect a fost discutat în toate comisiile de specialitate ale Consiliului Județean și avizat favorabil.

D-l consilier Giurgea: Mulțumesc, d-na președinte. Situația este în felul următor, din punctul meu de vedere și cunosc foarte bine situația de la Aeroport.  Și să nu uit, la urmă, să vă întreb ceva vis-à-vis de solicitarea Consiliului Județean Cluj.

D-na președinte Lokodi:  Aveți materialul primit prin poșta electronică.

D-l consilier Giurgea: Această extindere a Aerogării Aeroportului Transilvania, sigur vis-à-vis de normele europene Schengen, de fluxul extern, sunt normale, dar vreau să vă întreb.

D-na președinte Lokodi: Cum sunt? Nu vă supărați dar sala are ecou și nu aud foarte bine ce se vorbește în sală.

D-l consilier Giurgea: Vedeți, de aia vorbesc cu microfonul aproape de gură. Să știți că de când sunt director la Apele Române, sunt mult mai calm decât dvs. care sunteți președinte ales uninominal.

D-na președinte Lokodi: Serios nu înțeleg. Are sala ecou. Și nu pune microfonul atât de aproape de gură că nu se aud cuvintele cum trebuie.

Dl consilier Giurgea: D-na președinte, cred că ar trebui să facem cu toții un exercițiu.

D-na președinte Lokodi: Hai aici să vezi cum se aude.

D-l consilier Giurgea: Aveți dreptate. Situația este în felul următor. Noi nu am știut de aceste lucruri în momentul în care am făcut lucrările la Aeroport? Nu întreb cu răutate, întreb foarte serios.

D-na președinte Lokodi: Serios nu am știut. Nu se punea pe atunci problema.

D-l consilier Giurgea: Bun, pentru că o să vedeți ce costuri, ce bulversări de trafic vor fi.

D-na președinte Lokodi: Deci, d-le Giurgea, atunci nu se punea problema, ca noi, odată cu venirea Zonei Schengen aici la granița României, trebuie să avem alte condiții. Deci,  nimeni nu m-a informat. Anul trecut și dvs. ați fost prezenți la discuții și s-a aflat că trebuie să amenajăm zona Schengen. Trebuie să vă spun că și eu am tratat cu ușurință și atunci l-am întrebat pe d-l Runcan dacă ne costă mult și el mi-a spus „ D-na președinte, avem această parte internă, aici amenajăm, facem și cealaltă zonă europeană și scoatem CHECK IN și totul și se va folosi partea asta și mai trebuie să facem un tunel.”  Ca acum o săptămână să mă trezesc cu acest proiect și tot așa de naivă am fost ca și dvs. și am întrebat alaltăieri când am văzut, ca și dvs. acest proiect, că de ce? Și mi s-a spus că acestea sunt normele de la vamă, de la frontieră, de la siguranță și așa se cere.

D-l consilier Giurgea: Sigur este un lucru pe care trebuie să îl facem, că nu sunt de discutat PRO sau CONTRA, dar este o chestiune care pur și simplu ne bulversează.

D-na președinte Lokodi: Și eu tot așa spun. Iarăși 20 de miliarde? Am spus, dacă știam noi acum 6 ani că ne va costa aproape 100 de miliarde de lei, puteam să ne apucăm de la zero să facem ceva modern. Cred că la Sibiu nu a costat mai mult de 160 miliarde lei toate partea nouă.

D-l consilier Giurgea: Și ai au zonă NON Schengen?

D-na președinte Lokodi: Ei au, da.

D-l consilier Giurgea: Nu știu. Aici este o chestiune care chiar că mă depășește și care mă deranjează enorm și probabil că nu numai pe mine.

D-na președinte Lokodi: Suntem doi deja.

Dl consilier Giurgea: Forma și modalitatea asta de a construi, de a peteci, de a mai bulgări ca și pe vremuri casele țărănești de pământ, nu sunt lucruri care să ne caracterizeze la nivelul unei asemenea instituții în județul Mureș. Și întrebarea de care am zis să nu uit. S-a făcut o solicitare din partea Consiliului Județean Cluj pentru a intra într-o asociere cu Aeroportul Transilvania din Tîrgu Mureș?

D-na președinte Lokodi: D-l Giurgea, dă-mi voie să fiu un pic mai distractivă că m-am enervat destul.

D-l consilier Giurgea: Vă promit că nu mai întreb nimic pentru că v-am văzut că zâmbiți. La nici un punct, deși am vrut să mai întreb ceva.

D-na președinte Lokodi:Cred că datorită preocupărilor multiple de la Apele Române nu ai reușit să urmărești presa.

Dl consilier Giurgea: Nu am urmărit presa dar eu aș vrea să spuneți dvs.

D-na președinte Lokodi: OK. Acum două săptămâni am primit o scrisoare din partea Consiliului Județean Cluj prin care ni s-a solicita să intrăm într-un parteneriat pentru dezvoltarea Aeroportului regional. Sunt multiple posibilități înșirate în scrisoare și am aflat și eu, pentru prima dată, de la mass-media despre existența ei și ulterior am primit-o prin poștă.  Posibilități de asociere între două instituții publice cu două regii autonome, posibilitatea unei construcții comerciale sau în cazul în care noi am gândi să privatizăm Aeroportul, există posibilitatea de a cumpăra acțiuni de către Cluj și Aeroportul Tg Mureș Transilvania să fie condus managerial de Aeroportul din Cluj. Noi am convocat o ședință a președinților de partide și am avut o discuție. Toată lumea a fost de părere că un parteneriat cu Clujul este binevenit. Cele două aeroporturi, la o distanță de 66 km pot să se dezvolte împreună și unul să îl ajute pe celălalt. Cel din Cluj să fie un Airport City deci pentru oraș, iar cel din Tîrgu Mureș să se dezvolte pe viitor ca un aeroport regional. Cu toții au afirmat că Tîrgu Mureș-ul nu trebuie să devină o anexă a Aeroportului din Cluj ci, într-un parteneriat, cel puțin în condiții egale, să intrăm în discuții și să vedem cum vom putea noi să depunem un proiect pentru dezvoltarea Aeroportului Transilvania la POS care se pare că va fi lansat în luna septembrie sau octombrie anul acesta. În acest sens a fost numit un grup de lucru format din: d-l Runcan, d-l Kolozsvari, dl Paul Cosma- pentru construcția juridică a parteneriatului  și subsemnata, care ne vom duce la sfârșitul lunii august la Cluj la o primă discuție. Ieri am avut o discuție telefonică cu d-l Tișe și ne-am înțeles ca această primă vizită va avea ca scop vizitarea în amănunțime a Aeroportului Cluj în ceea ce privește o vizionare a fluxurilor, a modului de funcționare de acolo, după care, în luna septembrie vor veni cei de la Cluj aici în Tîrgu Mureș și vor vedea și ei ce este posibil aici în județul Mureș și după care ne vom gândi. Normal, între timp, juriștii să lucreze să vedem cu ce propunere venim în fața dvs., a Consiliului Județean Cluj și ce modalitate de parteneriat vom hotărî împreună. Deci este încă mult de lucru și totul este doar în faza de pregătire, însă, cert este că pentru un proiect european va arăta mult mai bine dacă vor fi mai mulți parteneri, chiar mai mulți decât Mureșul și Clujul pentru că atunci aceasta va însemna într-adevăr un Aeroport regional gândit pentru dezvoltarea regiunii și nu vor fi în România multe aeroporturi regionale.  Vor fi unul în Moldova, unul în Transilvania și unul eventual în sud și în zona Constanței.

În momentul de față, situația că noi avem studii de fezabilitate deja în formă finală, că avem terenuri cumpărate, pentru care trebuie să vă mulțumesc că ați fost de acord și am reușit să facem aceste investiții în terenuri și nu mai trebuie să începem de la zero, ne poziționează în această situație de a putea discuta, de a avea susținere politică, și, normal, având în vedere că Clujul este acel centru universitar, economic, care face, în momentul de față, să fie primul oraș din Transilvania, nu putem nega importanța Clujului și chiar o să incumbe în mod pozitiv balanța în care proiectul nostru să fie apreciat la nivelul Bruxelles-ului pentru a putea face acest Aeroport. Și apoi proporțiile, managementul, cine?, cu cât?, este de domeniul viitorului. Important a fost primul pas de acceptare a parteneriatului.  Nu mai trebuie să citiți nici scrisoarea d-lui Runcan, care va trimis o scrisoare de vreo șase pagini la fiecare consilier, nici să revedeți presa unde apare că vrem să vindem aeroportul, dar nu se poate pentru că este domeniul public. Deci, parteneriatul trebuie să fie un parteneriat a două administrații sau trei, sau patru sau chiar cinci administrații publice județene pentru că poate veni alături de noi: Harghita, Bistrița, până în Maramureș putem merge cu parteneriatul pentru că și Clujul are județe limitrofe.  Important ar fi ca să construim un drum rapid și din aceste cheltuieli care ar însemna să facem un aeroport de la zero, dezvoltarea Tîrgu Mureșului este foarte ușoară. Decât să facem o investiție pornind de la zero, în aceleași cheltuieli, am putea face un drum rapid între cele două aeroporturi și în 40 de minute să poți ajunge dintr-o parte în alta.  În afară de autostradă mai facem un drum rapid. Ne încadrăm în buget.

Pot trece la vot?

Supun la vot proiectul de hotărâre. Cine este pentru?

 

 

Articolul 1 se aprobă cu 29 voturi „pentru”,  1 abținere ( Pop Aurel Mircea), 1 nu a votat (Balogh Iosif),  4 au lipsit (Bândea Eugen, Mora Akos Daniel, Pokorny Vasile Ștefan  și Tatár Bela)

 

Articolul 2 se aprobă cu 29 voturi „pentru”,  1 abținere ( Pop Aurel Mircea), 1 nu a votat (Balogh Iosif),  4 au lipsit (Bândea Eugen, Mora Akos Daniel, Pokorny Vasile Ștefan  și Tatár Bela)

 

Hotărârea în întregime se aprobă cu 28 voturi „pentru”,  1 abținere ( Pop Aurel Mircea), 2 nu au votat (Balogh Iosif, Ferenț Tiberiu),  4 au lipsit (Bândea Eugen, Mora Akos Daniel, Pokorny Vasile Ștefan  și Tatár Bela)

 

D-na președinte Lokodi: De altfel, această scrisoare cu privire la aeroport și chiar vă rog să o citiți, ea se află în poșta dvs. electronică și merită să o citiți. Mai avem și o altă informare  și avem chiar și scrisoarea trimisă pentru că eu am cerut să vi se trimită și scrisoarea d-lui Alin Tișe, președintele Consiliului Județean Cluj. Merită să le vedeți că se face o retrospectivă cu ani în urmă ce s-a întâmplat și să ne aplecăm asupra problemelor cu multă atenție și să avem o poziție comună, de parteneriat cu Clujul pentru că ne avantajează, nu ne dezavantajează și dacă se dezvoltă Aeroportul Tîrgu Mureș, indiferent sub ce management, sub ce construcție juridică, important e că aparține județului Mureș.

 

 

7.   Proiect de hotărâre pentru aprobarea avizelor date de Comisia de amenajarea teritoriului și de urbanism de pe lângă Consiliul Județean Mureș           

 

D-na președinte Lokodi: Acest proiect a fost discutat în comisiile de specialitate ale Consiliului Județean și avizat favorabil. Dacă cineva dorește să ia cuvântul? Câte avize ați dat pentru exploatare fluviu Mureș?

D-l consilier Giurgea: Vreau să vă răspund. De când sunt la Apele Române, nu știu câte avize s-au dat, ele sunt foarte multe și Mureșul e mare, e lung, de la izvor până la ieșirea din țară, dar vreau să vă spun că  nu am dat nici un aviz și, ca fapt divers, vreau să vă spun că am avut o discuție cu d-l Pokorny la telefon pentru că dânsul a avut o abordare foarte suburbană și el e chiar un om fin, acum văd că nu e aici și îmi pare rău că l-am luat foarte direct dar asta este, până la urmă ne împăcăm pentru că totdeauna cine se ceartă până la urmă trebuie să se împace.

Nu am dat avize decât în situațiile corecte și normale de exploatare. Așa printre altele vă spun că am avut amenințări inclusiv de maniera că am două fete și că știu exact pe unde sunt și tot nu le-am dat. Acum, am zis că cu o moarte toți suntem datori și cred că până la urmă toți suntem oameni raționali. Din nefericire, d-na președinte nu e cazul județului Mureș, dar pot să vă informez că e cazul județului Arad, en-gros, unde se exploatează fără avize în cantități industriale. De altfel, cel mai mare zăcământ de pe râul Mureș, așa cum probabil este ușor de dedus pentru că acolo…

D- na președinte Lokodi: Dar aceea nu e zona patronată de dvs.?

D-l consilier Giurgea: Ba da. Este cel mai mare depozit de balast și cele mai multe balastiere din întreg bazinul și acolo se exploatează în mod exhaustiv, chiar cu acoperire, culmea, de către un spate foarte mare și nu numai unul, ci mai multe. Dar, repet, nu este cazul județului Mureș, noi chiar nu avem nici o problemă, balastierele sunt în număr mai mic și suntem în regulă. Zona de apărare a județului Mureș la nivelul întregii Administrații Naționale de Apă din România este cea mai bine apărată, la ora actuală, atât prin ceea ce înseamnă diguri de apărare, cât și prin cele două forme de acumulări pe care dvs. precis le știți, acumulările permanente, gen: Bezid-Zetea, cu niveluri normale de retenție și cu zonă sau perimetru de acumulare peste MNR, cum spunem noi, cât și cu cele nepermanente cum sunt cele de la Valea  Miercurea Nirajului, care, azi, toate sunt goale și dac㠄Doamne ferește!” vine o viitură avem capacități de înmagazinare de zeci și chiar sute de milioane de metri cubi.

D-na președinte Lokodi: Să nu vină. Vă mulțumesc. Domnilor trecem la vot. Cine este pentru?

 

Articolul 1 se aprobă cu 30 voturi „pentru”,  5 au lipsit (Bândea Eugen, Pop Aurel, Mora Akos Daniel, Pokorny Vasile Ștefan  și Tatár Bela)

Articolul 2 se aprobă cu 30 voturi „pentru”,  5 au lipsit (Bândea Eugen, Pop Aurel, Mora Akos Daniel, Pokorny Vasile Ștefan  și Tatár Bela)

Articolul 3 se aprobă cu 30 voturi „pentru”, 5 au lipsit (Bândea Eugen, Pop Aurel, Mora Akos Daniel, Pokorny Vasile Ștefan  și Tatár Bela)

Hotărârea în întregime se aprobă cu 29 voturi „pentru”,  1 nu a votat ( Kakasi Alexandru), 5 au lipsit (Bândea Eugen, Pop Aurel, Mora Akos Daniel, Pokorny Vasile Ștefan  și Tatár Bela)

 

 

D-na președinte Lokodi: Vă mulțumesc frumos. Trecem la punctul Diverse.

D-l consilier Poruțiu: D-na președinte, v-am solicitat și am avut promisiunea că vom avea o analiză și o discuție foarte serioasă pe tema spitalelor încă din ședința trecută pentru că, inclusiv la ora actuală, am primit o sesizare de la d-l prof. Kun care este șeful Secției de endocrinologie și știți că ei au probleme. Problemele din Spitalul Clinic Județean pe care l-am preluat sunt foarte mari și lucrurile vor scăpa de sub control. La ora actuală se discută foarte mult această problematică a reorganizării secțiilor. Există inclusiv niște ordine de ministru și sunt discuții vis-à-vis de reorganizarea secțiilor și de tăierea numerelor de paturi. Așa cum vă spuneam am primit o sesizare de la d-l prof. Kun de la endocrinologie, acum, sigur că dânșii se îndreaptă către mine pentru că i-am fost student și ca o adresabilitate mai mare și mă găsesc mai ușor, dar va trebui, și vă rog, să avem acea întâlnire cu cele trei spitale preluate. Eu am citit pe Internet, pe site, acel referat întocmit de Consiliul de Administrație. Sigur, este așa o chestie foarte sumară, dar eu vă reatrag atenția că dacă acolo nu vom avea o mână de fier, vom avea probleme foarte mari pentru că este mai greu decât restructurarea mineritului pentru cu lucrăm cu alți oameni și acolo problemele sunt foarte mari și va trebui să facem un front comun toți din acest consiliu pentru a putea rezolva problemele pentru că altfel ni se va sparge în cap. Ei vor merge frumos cu cheltuielile și la un moment dat când se va face praf totul, vor veni și ne vor spune să rezolvăm problema pentru că sunt sub autoritatea noastră. Înainte de a se ajunge la asemenea probleme, reiterez această solicitare de a ne întâlni și să purtăm discuții pentru a avea o atitudine comună vis-à-vis de aceste unități sanitare.

Cea de a două problemă care doresc să o ridic, tot în urma primirii unui memoriu, și probabil că dvs. ați preconizat o discuție, eventual o ședință extraordinară, sau poate în viitoarea ședință, se referă la restructurările preconizate. Eu am primit un memoriu de la Direcția Județeană de Pază și am văzut și niște articole în presă și aș vrea să știu când vom avea discuții vis-à-vis de aceste restructurări pentru că mă gândesc că ele se vor face cu viza Consiliului Județean pentru că, realmente, există foarte multe probleme și există și o mare stare de nervozitate în rândul oamenilor, și sigur, îi înțeleg perfect pentru că nu știu ce va aduce ziua de mâine pentru că sunt oameni care au credite, sunt oameni care au familii și copii și realmente va trebui să ne aplecăm asupra problemei. Circulă o grămadă de zvonuri și de dezinformări și oamenii vor trebui să știe ce urmează și vă solicit să avem o întâlnire sau să facem o ședință extraordinară special pe tema restructurărilor și reducerilor, în special, mă refer la ceea ce prevede Ordonanța 63. Am înțeles că în alte județe există tot felul de atitudini. Vin unii secretari de stat cu anumite idei, propuneri, fiecare președinte de consiliu județean are altă idee și informațiile circulă și realmente este o mare problemă pentru toți acești oameni.

D-na președinte Lokodi: D-le Boloș, vă întreb dacă doriți să luați cuvântul legat de aceste două probleme? Pentru că în acest caz voi răspunde la întrebări deodată.

D-l consilier Boloș: De fapt, nu aș dori să repet argumentele aduse colegul meu Poruțiu, ci aș vrea să mă refer doar la cea de a doua chestiune. Dacă ne puteți prezenta care este viziunea dvs. privitor la această problemă pentru că într-adevăr este o problemă socială cu efecte pe  care nu le putem neglija sub nici o formă. Vă mulțumesc.

D-na președinte Lokodi: Să știți că de când a apărut Hotărârea de Guvern am avut și eu, și executivul mult nopți nedormite. Sâmbete în care am stat să discutăm ce să facem și cum să facem. Am trecut chiar printr-o perioadă în care simțit că nu vom putea face față datorită acestor presiuni sociale care știam că există. Inițial era vorba de o reducere de 189 de persoane dar la solicitarea multor președinți și primari care au instituții culturale preluate din cadrul Ministerului Culturii și nu înființate de consiliile județene, Guvernul a luat o decizie prin care anumite instituții culturale au fost scoase din numărul total al instituțiilor care aparțin consiliului județean așa că la noi a fost scoasă Filarmonica. Odată cu aceasta, 144 de posturi au fost scăzute din cele 189 de posturi și în momentul de față suntem mult mai lejeri. Chiar azi dimineață am vorbit cu colegii și le-am spus că prea ne-am așezat comod în fotolii și am spus că totul este bine pentru că cei 45 de oameni pe care trebuie să îi reducem, îi vom reduce, nu e o problemă. Am ajuns la concluzia că totuși va trebui să facem anumite reorganizări în acest moment, chiar dacă nu în totalitate, dar o mare aripă, cât permite legea,  pentru toate instituțiile culturale, credeți-mă, că ar funcționa foarte greu și nu ar însemna reduceri ci, la început, ar însemna haos. Ceea ce, funcțional, merge bine, acum cu cele 45 de posturi ne vom descurca. Este un procent mai mic dar ne vom descurca. Poate că două sau trei așezăminte culturale trebuie regrupate și să vedem acel șoc cum va funcționa prima dată. Așa că în ceea ce privește această problemă, trebuie ca până în 16 august să ajungă la Agenția Națională a Funcționarilor Publici toate organigramele instituțiilor noastre. Pentru Consiliul Județean am dus deja în data de 19 iulie dar pentru celelalte instituții avem termen până în 16 august, așa că în data de 12 august, domnilor consilieri, să vă treceți în agendă faptul că vom avea ședință extraordinară de consiliu la care vom discuta primordial aceste probleme. Normal, până la acea dată vom avea mai multe ședințe de lucru la care vă vom prezenta, începând cu săptămâna viitoare, modul de gândire pe care îl vom face împreună cu directorii instituțiilor culturale și venim cu o propunere exactă de unde vom reduce cele 45 de persoane.

Cu privire la Direcția de Pază, ei nu intră în aceste 45 de posturi pentru ei a venit o normare separată. Ei au avut 380 de posturi normate, din care 300 ocupate și trebui să ajungă la 116. Asta e normarea venită de la Guvern și aici nu se discută, domnilor. Noi am purtat deja două sau trei discuții cu cei de la Direcția de Pază unde ne-am gândit ce să facem. Această activitate este una publică dar mixtă având și activități comerciale pentru că noi am fost de acord și am zis că este autofinanțare, dar nu era, pentru că la acele instituții unde ei păzesc, cheltuielile cu personalul au fost suportate de către noi pentru că am avut cu ei contracte. Nu am ieșit pe piața liberă, pe licitație, pentru că am zis că este instituția noastră și o susținem. Pentru activitățile de pază la instituțiile noastre au avut remunerație, sume care nu au fost mici. La cele cu activități private, să zicem, că nu era nici aia privată, ci era în cadrul activității regiei, dar erau contracte încheiate cu alte  instituții decât cele publice, ei avut contracte directe și activitate comercială, deci era un fel de activitate publică comercială. Noi am propus conducerii să analizeze și în raport de firmele pe care dânșii le păzesc să se găsească o modalitate de trecere din sectorul  public în cel privat. Și să rămână în sectorul public doar 116 oameni care vor păzi obiectivele Consiliului Județean și vom asigura finanțarea ca și până acum. Deci practic, noi nu am dorit să rămâne cineva pe drumuri și am lăsat conducerea instituției să găsească modalitatea de rezolvare a problemei.

În ceea ce privește Direcția de Evidență a Populației, și acolo ne-a venit un număr-cadru de la Guvern, însă acolo nu e problemă fiindcă a venit un număr mai mare decât cel existent. Nu vom mări pentru că în ianuarie se preconizează să vină un alt val și noi, Consiliul Județean, vom avea probleme grave în luna ianuarie iar acum scăpăm fără a tăia în carne vie. Vom găsi și alte modalități de reorganizare, de trimitere a pensionarilor în pensie, vom găsi o rezolvare printr-o analiză amănunțită a organigramelor cu toți directorii și vom face una nouă, împreună cu dvs., ca să înțelegeți și asta în data de 12 august.

Cu privire la spitale, am avut prima ședință de Consiliu de Administrație  ieri, s-au fotografiat cele trei spitale, și în unele cazuri avem probleme grave, vezi Spitalul Județean Mureș,  și nu știu cum le vom rezolva acele probleme care sunt datorită unei proaste interpretări și aplicări a legii, prostului management și trebuie să vă spun pentru că nu este lipsit de interes. Știu și problema d-lui dr. Kun dar nu vă supărați, în ceea ce privește numărul de paturi, noi, Consiliul Județean, nu putem să venim peste Ministerul Sănătății și să spunem că din moment ce există o instituție paralelă, păstorită de către Ministerul Sănătății și acela este Spitalul Județean de Urgență, indiferent că suntem un centru universitar sau nu, că noi am putea să majorăm numărul de paturi în concurs cu celălalt…  Acest lucru trebuie să îl înțeleagă și d-nii doctori pentru că noi vom fi un Spital Județean și acesta trebuie să aibă o altă interpretare decât Spitalul Județean de Urgență. Normal,  vor fi nemulțumiri, și va fi tare dureros dar domnilor haideți alături de noi, cei care vă pricepeți la sănătate și haideți să vedem cum putem face ca să devină funcțional. Nu se poate ca Spitalul Județean Mureș  și nu cel de urgență, să deservească și astăzi dublu persoane din afara județului. Domnilor am aflat aseară că sunt persoane care merg cu microbuze în diferite județe limitrofe, au ziua în care ajunge mașina și aduce bolnavii în județul Mureș, chestie care trebuie să se termine. Este adevărat?

D-l consilier Poruțiu: Este perfect adevărat. Dar nu neapărat trebuie să se termine.

D-na președinte Lokodi: Trebuie să se termine pentru că noi nu avem bani decât pentru județul Mureș.

D-l consilier Poruțiu: Dacă ar exista…. Știți cum e? Aici sunt două atitudini dar noi nu putem, la urma urmei, să încercăm să transformăm Centrul medical Mureș și credeți-mă chiar vorbesc în cunoștință de cauză, să-l transformăm, să-l închidem față de cei care vin din afară pentru că acesta este renumele orașului. Problema este că oamenii vin din afară și banii nu urmează pacientul. Asta este problema.

D-na președinte Lokodi: Da, aste este problema. 

D-l consilier Poruțiu: Ați perceput perfect și tocmai de asta v-am rugat și haideți ca în ziua de 12 august, pentru că este și perioadă de concedii și lumea se adună mai greu, dar să facem și acea întâlnire mai de dimineață înainte de ședință, întâlnire cu managerii spitalelor.

D-na președinte Lokodi: Mai devreme de 12 august trebuie să o facem.

D-l consilier Poruțiu: De aceea vă spun, să facem această întâlnire pe care oricum am programat-o.

În al doilea rând, în ceea ce privește Direcția Județeană de Pază, pentru mine este un mister, de ce trebuie reduse niște posturi care oricum ai calcula…

D-na președinte Lokodi: Nu trebuie să le reducem, d-le consilier, putem să oprim activitatea din punct de vedere al activității publice și să se privatizeze.

D-l consilier Poruțiu: Eu sunt perfect de acord, dar dacă mergem la esența problemei, în spiritul acestei Ordonanțe 63, totuși, cei de la Direcția de Pază au dreptate pentru că nu se face nici o economie bugetară pentru că dacă ei pleacă vor veni alții care trebuie plătiți și care poate că vor fi plătiți cu mai mult.

D-na președinte Lokodi: D-le Poruțiu, parcă sunteți la Guvern.

D-l consilier Poruțiu:  Nu, deci d-na președinte, eu nu am votat legile astea și nu mă împiedică nimeni, dacă Guvernul nostru face o prostie să o luăm de bună.

D-na președinte Lokodi: Guvernele noastre se gândesc altfel decât noi.

D-l consilier Poruțiu: D-na președinte, eu sunt perfect d acord, dar știți, și când eram director la Casa de Asigurări de Sănătate altfel se văd lucrurile decât de la București. Din punctul meu de vedere, haideți să fixați și această întâlnire cu spitalele.

D-na președinte Lokodi: Deci, Ordinul a venit de la Ministerul Administrației și Internelor și trebuie să rămână 116 persoane în cadrul Direcției de Pază, de plouă, de bate vântul.

D-l consilier Poruțiu: De regulă, ordinele se pot și revoca.

D-na președinte Lokodi: Apoi, fă să se revoce.

D-l consilier Poruțiu: Facem împreună, d-na președinte.

D-na președinte Lokodi: Eu nu mă amestec.

D-l consilier Poruțiu: Noi îl revocăm pe a lui Blaga și dvs. pe a lui Kelemen.

D-na președinte Lokodi: Deci, acesta era problema cu spitalele cu care ne vom întâlni, apoi ne vom întâlni să discutăm reorganizarea, fără decizia dvs. nimic nu se întâmplă. 

D-l consilier Giurgea: Mulțumesc, d-na președinte, stimați colegi, voi fi scurt mai ales că am învățat să țin și microfonul după 12 ani. Nu știu, probabil că e o lege asta pe care ați spus-o dvs., dar parcă dintre toate instituțiile noastre Direcția de Pază merge cel mai bine, în sfera finanțării vorbesc, că restul au și ei fel de fel de probleme, în sfârșit.  Țineți  minte că noi am mai discutat la începutul mandatului dvs. trecerea acestei direcții din forma juridică de astăzi, într-o societate comercială care poate să aibă și altă destinație: de privatizare, de…

D-na președinte Lokodi: Dar asta nu depinde de noi, ei trebuie să hotărască.

D-l consilier Giurgea: Ei suntem noi.

D-na președinte Lokodi: Nu, din moment ce devin privați, la noi ca activitate…

D-l consilier Giurgea: Ea ce formă juridică are acum?

D-na președinte Lokodi: Regie.

D-l consilier Giurgea: Să o transformăm în societate comercială pentru că oricum se autofinanțează.

D-na președinte Lokodi: Dar noi nu putem, Consiliul Județean să avem activitate comercială.

D-l consilier Giurgea: Dar drumurile județene cum au fost?

D-na președinte Lokodi:  Regie.

D-l consilier Giurgea:  Tot regie era? Nu era S.A.? În sfârșit.

În ceea ce privește spitalele, d-l Poruțiu are perfectă dreptate. Eu, din nefericire, că asta e soarta mea de vreo 20 de ani ca tot la două zile să fiu acolo, și am multe întâlniri și discuții și cu profesorii  universitari dat fiind faptul că știu că sunt consilier și că am fost la liberali când erau la putere, acum suntem la PDL care e la putere, mă rog, considerentele sunt multiple și mă tot întreabă vis-a-vis de asta și mai ales spun lucruri care, d-na președinte nu ajung așa de ușor la urechile dvs. sau la urechile celor care ar trebui să le audă. Exact ceea ce făceați dvs. vorbire și foarte corect ați spus, și asta este o problemă pe care o putem demara pentru că avem parlamentari. Noi, spitalul pe care l-am preluat, nu suntem unitate medicală de deservire a pacienților din altă parte, din alte județe  sau nu ar trebui să fim, să cheltuim doar noi bani, și așa cum spunea și d-l consilier Poruțiu, banii nu vin cu ei. Și atunci, până când se reglementează de maniera care este corectă din punct de vedere medical, și nu uitați că dl Poruțiu este medic, în primul rând și apoi jurist, și știe ce vorbește, trebuie să reglementăm partea asta pentru că noi avem o scurgere de bani, care nu sunt puțini, pe bolnavii din alte județe și haideți să vedem ce facem, ca un prim pas.  Și unul emoțional, și personal, dacă vreți, cu siguranță nu sunt mai mândru și nici nu ridic tonul de când sunt la Apele Române față de dvs. Dacă cumva s-a întâmplat de maniera asta, chiar îmi cer scuze,

D-na președinte Lokodi: Hai, că am glumit.  Bine. Vă mulțumesc frumos și vă doresc totuși concediu plăcut celor care reușesc măcar câteva zile să plece.

Lucrările ședinței se încheie la orele 14.19.

 

 

 

                                                                          Întocmit: consilier Monica Curticăpean

 

 

 

       PREȘEDINTE                                                         SECRETAR

 

  Lokodi Edita Emöke                                                Aurelian-Paul Cosma

 

 

 

 

 

 

 

Văzut: consilier - Delia Belea

          director – Viorel Iosib