ROMÂNIA                     

     JUDEȚUL MUREȘ

 CONSILIUL JUDEȚEAN

Nr.12.656/26.VIII.2008

       Dosar IV.C.1                        

 


PROCES – VERBAL

al ședinței extraordinare a Consiliului Județean

din data de 28 iulie 2008

 

 

 

Lucrările ședinței s-au desfășurat în sala mare a Consiliului Județean Mureș și au fost conduse de domnul vicepreședinte Szabo Árpád.

Ordinea de zi a ședinței a fost stabilită prin Dispoziția președintelui Consiliului Județean nr. 222 din 23 iulie 2008 și publicată în cotidienele locale „Cuvântul liber”, „Nepujság”, și „Zi de Zi”

Au lipsit de la  ședință d-na președinte Lokodi Edita Emöke și dl. consilier Schwartz Ladislau, fiind în concediu de odihnă.

                Lucrările ședinței sunt conduse de dl.vicepreședinte Szabo Árpád.

Domnul vicepreședinte Szabo: Bună ziua doamnelor, domnilor consilieri, stimați invitați, stimați reprezentanți ai presei, vă salut din partea conducerii executive și mulțumesc consilierilor că au răspuns la chemarea noastră, fiind vorba de o treabă urgentă și v-ați prezentat așa de bine, într-un număr așa de mare la ședința extraordinară. Prezența…eu așa am reținut că numai 2 consilieri lipsesc…, 5, eu așa văd dar și așa, ședința noastră este statutară. Este cineva care nu a pornit instalația?

Domnul vicepreședinte Dobre: Să porniți instalația de la telecomandă, toți.

Domnul vicepreședinte Szabo: Eu am pornit… al meu e pornit. Da. Stați puțin să reglez eu microfonul… da. De ordinea de zi ați luat la cunoștință, cu toții, dar cum avem noi ședințe extraordinare, vedeți și la ședința extraordinară poate să intervină și o altă urgență. Vă spun că astăzi dimineață am primit de la Guvern o înștiințare legată de hotelul Parc. Adică, știți foarte bine soarta hotelului Parc și în ianuarie 2007 și după aceea am revenit în 2008, tot în ianuarie, cu inițierea unei hotărâri de guvern pentru a prelua hotelul Parc în administrarea Consiliului Județean și a Prefecturii. Am și trimis această hotărâre, adică proiectul de hotărâre de guvern însă, între timp, Regia Protocolului de Stat a făcut măsurătorile cu întabulările de rigoare și în urma măsurătorilor suprafața aferentă acestui obiectiv a ieșit cu vreo 390 m² mai mult. În evidența Protocolului de Stat, deci a Regiei Protocolului de Stat era cuprins încă din anii trecuți cu 2814 m² și acum, în urma măsurătorilor, a ieșit suprafața de 3200 m². Între timp Guvernul a rectificat…deci printr-o Hotărâre de Guvern s-a rectificat, cu Hotărârea de Guvern 633 s-a rectificat această suprafață și este evidențiată în Hotărârea de Guvern și…ce ne cere Guvernul…? Dacă noi menținem această hotărâre de a prelua în administrarea Consiliului Județean și în administrarea Prefecturii, atunci să revenim cu o hotărâre indicând suprafața exactă ce a ieșit acum în urma măsurătorilor. Deci este o rectificare de suprafață. Asta este și am zis că dacă astăzi și așa ne-am adunat la o ședință extraordinară atunci să discutăm și această treabă pentru că, Guvernul, ne-a cerut, în regim de urgență…vi-l citesc, zice: „În consecință pentru a se putea da curs solicitării dumneavoastră, vă adresăm rugămintea de a dispune în regim de maximă urgență măsurile necesare în vederea adoptării la nivelul Consiliului Județean a unei  hotărâri care să conțină o solicitare similară către Guvernul României care să se refere la imobilul în discuție, cu datele de identificare, cu această suprafață”. Deci, despre asta este vorba. Eu supun la vot, dacă sunteți de acord să discutăm în regim de urgență? V-aș ruga mult, votarea.

 

Includerea proiectului pe ordinea de zi se aprobă cu 32 voturi „pentru”, 1 nu a votat (Bândea Eugen), 2 absenți (Lokodi Edita Emöke, Schwartz Ladislau)

 

 

1. Proiect de hotărâre privind  solicitarea adresată Guvernului României pentru transmiterea imobilului situat în Tîrgu Mureș, str. Primăriei, nr.2, compus din hotel, restaurant și terenul aferent, în suprafață de 3209,00 mp, din domeniul privat al statului și din administrarea Regiei Autonome „Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat”, în  domeniul public al județului Mureș și în administrarea Consiliului Județean Mureș

 

 

Domnul vicepreședinte Szabo: Da, mulțumesc, dacă are cineva, dacă ați citit, dacă are cineva ceva de comentat legat de această…acest proiect de hotărâre. Dacă nu, atunci trecem la vot. Articolul 1, cine este pentru?

 

Articolul 1 se aprobă cu 33 voturi „pentru”, 2 absenți (Lokodi Edita Emöke, Schwartz Ladislau)

 

Domnul vicepreședinte Szabo: Da, mulțumesc, articolul 2.

 

Articolul 2 se aprobă cu 32 voturi „pentru”, 1 nu a votat ( Szabo Árpád) 2 absenți (Lokodi Edita Emöke, Schwartz Ladislau)

 

 

Articolul 3 se aprobă cu 33 voturi „pentru”, 2 absenți (Lokodi Edita Emöke, Schwartz Ladislau)

 

Hotărârea în întregime se aprobă cu 33 voturi „pentru”, 2 absenți (Lokodi Edita Emöke, Schwartz Ladislau)

 

Domnul vicepreședinte Szabo: Mulțumesc, deci executivul chiar astăzi poate să transmită la guvern această hotărâre, și acum să întrăm în ordinea de zi așa cum v-a fost transmisă. Punctul 1 proiect de hotărâre privind încuviințarea aderării municipiului Reghin la Asociația de Dezvoltare AQUA INVEST, al doilea punct, proiect de hotărâre privind rectificarea veniturilor și cheltuielilor evidențiate în afara bugetului local și completarea programului de investiții al Consiliului Județean pe 2008 și al treilea, proiect de hotărâre pentru aprobarea cooperării dintre Consiliul Județean Mureș și Asociația Județeană de Baschet Mureșul în vederea organizării Campionatului European de Baschet U20 masculin. U20 înseamnă cei sub 20 de ani. Ca să știți, asta e prescurtarea. Sunteți de acord cu această ordine de zi? V-aș ruga să votați.

 

 

Ordinea de zi se aprobă cu 32 de voturi „pentru”, 1 abținere ( Seracu Ieronim), 2 absenți (Lokodi Edita Emöke, Schwartz Ladislau)

 

 

2. Proiect de hotărâre privind încuviințarea aderării municipiului Reghin la Asociația de Dezvoltare Intercomunitară AQUA INVEST MUREȘ

 

 

Domnul vicepreședinte Szabo: Da, mulțumesc. La primul punct este vorba de proiect de hotărâre privind încuviințarea aderării municipiului Reghin la Asociația de Dezvoltare Intercomunitară AQUA INVEST. Știți foarte bine că această asociația s-a înființat pentru a avea un operator regional în ceea ce privește alimentarea cu apă și este vorba aici de niște bani pe care îi putem prinde la fondurile structurale și proiectele trebuie depuse undeva în septembrie, este vorba despre 120 milioane de euro și știți foarte bine că, era problemă, dacă Reghinul, orașul Reghin intră în această asociație sau nu. Acum, municipiul Reghin a hotărât aderarea la această asociație și acum putem depune proiectul. În conformitate cu statutul acestei asociații, așa este că prima dată când s-a format din unități administrative această asociație, s-a hotărât ca la următoarea intrare, deci aderarea oricărui membru, unui membru nou, trebuie să fie hotărât de fiecare membru al asociației. Deci dacă Reghinul a hotărât, înseamnă că fiecare unitate administrativ-teritorială care este membru în asociație trebuie să accepte și această aderare. Dacă, domnul Iosib, dacă mai aveți ceva de adăugat? Pentru că dânsul s-a ocupat de organizarea și…nu? Dacă cineva are de comentat ceva? Da domnul Frătean?

Domnul consilier Frătean: Să felicit municipiul Reghin pentru această  decizie. Noi suntem în faza de pregătire a documentației și a cererii de finanțare pe acest program din cadrul Programului Operațional Sectorial de Mediu, din fondurile de coeziune ale Uniunii Europene și vreau să anunț pe această cale că în cadrul pregătirii acestui proiect am ținut cont de Reghin, chiar dacă el încă nu era membru al asociației și asta înseamnă că, odată cu intrarea Reghinului în asociație, practic toate municipiile și orașele județului Mureș sunt prinse în acest proiect de peste 120 de milioane de euro. O primă etapă dintr-un proiect mai mare, care în a doua etapă va ajunge spre 400 de milioane de euro și vreau să se rețină felicitările pe care le adresez Consiliului Municipal Reghin cu această ocazie.

Domnul vicepreședinte Szabo: Mulțumesc, dacă mai are cineva? Mulțumesc atunci, dacă nu, să trecem la vot. Articolul 1, cine este pentru?

 

 

Articolul 1 se aprobă cu 28 de voturi „pentru”, 4 abțineri (Cioban Cristian Augustin, Filimon Vasile, Poruțiu Mihail, Seracu Ieronim), 1 nu a votat (Borșan Doru Aurelian), 2 absenți(Lokodi Edita Emöke, Schwartz Ladislau)

 

Articolul 2 se aprobă cu 29 de voturi „pentru”, 4 abțineri (Cioban Cristian Augustin, Filimon Vasile, Poruțiu Mihail, Seracu Ieronim), 2 absenți(Lokodi Edita Emöke, Schwartz Ladislau)

 

Articolul 3 se aprobă cu 29 de voturi „pentru”, 4 abțineri (Cioban Cristian Augustin, Filimon Vasile, Poruțiu Mihail, Seracu Ieronim), 2 absenți(Lokodi Edita Emöke, Schwartz Ladislau)

 

Hotărârea în întregime se aprobă cu 29 de voturi „pentru”, 4 abțineri (Cioban Cristian Augustin, Filimon Vasile, Poruțiu Mihail, Seracu Ieronim), 2 absenți (Lokodi Edita Emöke, Schwartz Ladislau)

 

 

3. Proiect de hotărâre privind rectificarea veniturilor și cheltuielilor evidențiate în afara bugetului local și completarea programului de investiții al Consiliului Județean Mureș pe anul 2008

 

 

Domnul vicepreședinte Szabo: Vă mulțumesc, al doilea punct de pe ordinea de zi are tema Teatrului „Ariel”. Știți foarte bine că în ședința din 10 iulie am adoptat hotărârea de a cumpăra cinematograful „Progresul” pentru Teatrul „Ariel.” Am făcut o hotărâre de a exercita dreptul de preempțiune la această cumpărare. Când am comunicat proprietarului că menținem dreptul de preempțiune, am și primit o notificare din partea dânșilor pentru a face contractul…a întocmi contractul de vânzare și cumpărare, deci actul de trecere în proprietatea noastră pe data de 31 iulie a.c. Deci pe data de 31 iulie ne-au notificat că trebuie să încheiem contractul de vânzare-cumpărare și ne-au trimis cu această ocazie și antecontractul acela despre care am avut discuții, aici, în ședința de data trecută și pe care l-au studiat juriștii, sunt prevăzute clauzele cu care noi am exprimat dreptul de preempțiune. Înscrisul acela care a fost în cartea funciară se referea numai la acest lucru, adică, dacă în cazul în care noi nu executăm dreptul de preempțiune atunci ei pot vinde sau poate să urmeze altcineva să cumpere. Faptul că data trecută nu s-a introdus o completare…poate că era mai bine și atunci nu trebuia să ne adunăm, dacă completam hotărârea că în acest sens se va modifica și bugetul Consiliului Județean, atunci era în regulă, dar în notificare scrie că plata se va face în momentul întocmirii și autentificării contractului de vânzare-cumpărare. Ca să putem noi declanșa procedura de plată, că asta va urma după încheierea actului de vânzare-cumpărare, că înainte nu putem noi întocmi ordinul de plată până nu avem actul de vânzare-cumpărare. Ca să putem declanșa procedura de plată trebuie să avem o poziție în lista de investiții. Deci trebuie să introducem în lista de investiții a Consiliului Județean această poziție. Asta necesită o modificare a fondului…a modului de utilizare a fondului de rulment, că avem banii necesari dar trebuie să scoatem din fondul de rulment și trebuie să depunem la lista de investiții. Deci despre asta e vorba în proiectul de hotărâre de la punctul 2. Deci, ca să nu pierdem dreptul de preempțiune trebuie să avem banii, să le demonstrăm că avem banii și să declanșăm și procedura de plată după semnarea contractului de vânzare și cumpărare. Dacă cineva are ceva de spus? Da, domnul Lazăr Lădariu.

Domnul consilier Lădariu: Domnule președinte de ședință, domnule vicepreședinte, doamnelor și domnilor consilieri. Viața, iată că dovedește, că prin votul nostru, dat data trecută, în sensul acceptării proiectului, am avut dreptate. A triumfat de fapt, o bună intenție, fără discuție, au triumfat mai ales logica și rațiunea. Personal, mă bucur că am avut dreptate. Spuneam și la o întâlnire cu oamenii de cultură, atunci când a fost o rectificare de buget, că bani sunt, doar că acești bani, prin grija noastră, trebuie bine gospodăriți. Iată că s-au găsit bani și pentru viitorul sediu al „Teatrului Ariel” care, așa cum spuneam atunci, merită din plin acest efort financiar, fără discuție. Bani sunt, așadar, să avem grijă, într-adevăr, de cultură pentru a o scoate din nedreapta și nemeritata postură de cenușăreasă. Pentru că, altfel, s-ar putea adeveri un final puțin modificat, al unui roman de Marin Preda: Acolo unde cultură nu e, nimic nu e. Eu zic că am făcut un pas cu dreptul, a cântărit bine, am măsurat de 7 ori și am tăiat o singură dată și să ne spunem, fiecare, să fie într-un ceas bun și să ne ajute Dumnezeu în asemenea demersuri! Pentru că astfel ne legitimăm, să fie cât se poate de clar, în fața celor care ne-au trimis aici, în miniparlamentul județului. Vă mulțumesc.

Domnul vicepreședinte Szabo: Mulțumesc și eu domnul Lădariu, altcineva? Trebuie să vă spun că au dat avizul Comisia economico-financiară, Comisia juridică și Comisia de amenajare a teritoriului. Da, dacă nu sunt, atunci supun la vot. Articolul 1, cine este pentru?

 

Articolul 1 se aprobă cu 27 voturi „pentru”, 5 voturi „împotriv㔠(Borșan Doru Aurelian, Cioban Cristian Augustin, Filimon Vasile, Giurgea Teodor, Poruțiu Mihail), 1 abținere (Seracu Ieronim), 2 absenți (Lokodi Edita Emöke, Schwartz Ladislau)

 

Articolul 2 se aprobă cu 27 voturi „pentru”, 6 voturi „împotriv㔠(Borșan Doru Aurelian, Cioban Cristian Augustin, Filimon Vasile, Giurgea Teodor, Poruțiu Mihail, Seracu Ieronim), 2 absenți (Lokodi Edita Emöke, Schwartz Ladislau)

 

Articolul 3 se aprobă cu 27 voturi „pentru”, 6 voturi „împotriv㔠(Borșan Doru Aurelian, Cioban Cristian Augustin, Filimon Vasile, Giurgea Teodor, Poruțiu Mihail, Seracu Ieronim), 2 absenți (Lokodi Edita Emöke, Schwartz Ladislau)

 

Articolul 4 se aprobă cu 27 voturi „pentru”, 6 voturi „împotriv㔠(Borșan Doru Aurelian, Cioban Cristian Augustin, Filimon Vasile, Giurgea Teodor, Poruțiu Mihail, Seracu Ieronim), 2 absenți (Lokodi Edita Emöke, Schwartz Ladislau)

 

Articolul 5 se aprobă cu 27 voturi „pentru”, 6 voturi „împotriv㔠(Borșan Doru Aurelian, Cioban Cristian Augustin, Filimon Vasile, Giurgea Teodor, Poruțiu Mihail, Seracu Ieronim), 2 absenți (Lokodi Edita Emöke, Schwartz Ladislau)

 

Hotărârea în întregime se aprobă cu 27 voturi „pentru”, 6 voturi „împotriv㔠(Borșan Doru Aurelian, Cioban Cristian Augustin, Filimon Vasile, Giurgea Teodor, Poruțiu Mihail, Seracu Ieronim), 2 absenți (Lokodi Edita Emöke, Schwartz Ladislau)

 

 

4. Proiect de hotărâre pentru aprobarea cooperării dintre Consiliul Județean Mureș și Asociația Județeană de Baschet MUREȘUL în vederea organizării Campionatului European de Baschet U 20 Masculin

 

Domnul vicepreședinte Szabo: Mulțumesc domnilor consilieri. Al treilea punct de pe ordinea de zi este un proiect de hotărâre, după cum v-am anunțat, pentru aprobarea cooperării dintre Consiliul Județean Mureș și Asociația Județeană de Baschet în vederea organizării Campionatului European de Baschet. Știți foarte bine că noi, proiectele, adică banii pentru asociații și pentru cooperări, s-a hotărât acum vreo…5, 6 ani, că o să dăm numai pe proiecte pentru că avem proiecte sportive, proiecte culturale, proiecte sociale și proiecte pentru culte. Dar, în acest caz, având în vedere că…această treabă, că campionatul european de baschet se va organiza în orașul Târgu Mureș, a venit, s-a hotărât mai târziu decât era termenul de predare a proiectelor, deci aici nu au putut ei să depună proiecte și au venit cu o cerere la Consiliul Județean să îi ajutăm în parteneriat, ne-au depus un deviz de calcul pentru 50.000 RON, adică 500 de milioane. Pentru această sumă, ei ne-au înșirat câteva activități, câteva domenii unde ar trebui să îi ajutăm și ne-au cerut sprijinul. Pe lângă astea, între timp, acum în ultimele  zile au venit și cu solicitarea, să le punem la dispoziție Palatul Culturii pentru festivitățile de deschidere, la început așa a fost vorba că va fi la Teatrul Național și noi, azi deja am dat curs acestei cereri, pe data de 31 iulie vor fi festivitățile de deschidere, cred că la ora 18 sau 20. Asta se va stabili ulterior. Deci, cererea dânșilor a fost de un ajutor de 500 de milioane. Trebuie să vă aduc la cunoștință că noi, din fondurile alocate pentru activitatea sportivă, avem rămase 300 de milioane, care s-au păstrat pentru premierea sportivilor la sfârșit de an. Deci, acești bani sunt la ora actuală disponibili și am putea, imediat, după adoptarea hotărârii, să-i virăm. Bineînțeles, și așa, decontarea sumelor respective se va face pe baza actelor. Noi, executivul, am venit cu propunerea de a acorda această suma, deci la incidența cererii dânșilor, bineînțeles cu mici plusuri sau minusuri, când se vor face decontările ulterioare, pe bază de acte. Acest proiect de hotărâre, privind asocierea, deci intrarea în parteneriat, pentru organizarea campionatului a fost discutat în foarte multe comisii, cred că cel mai mult a fost discutată în Comisia de buget-finanțe, a fost discutată în Comisia juridică, ordine publică, a fost discutată în Comisia de amenajare a teritoriului și urbanism. Comisiile au venit cu amendamente, deci Comisia juridică și ordine publică a venit cu amendamente ca din partea aparatului…,da să ne îngrijim de promovarea imaginii Consiliului Județean, da, am reținut, înseamnă…eu așa am înțeles că asta înseamnă să avem bannere acolo, cu Consiliul Județean și materiale de promoție cu cataloagele și ce avem noi la Consiliul Județean și Comisia economico-financiară a venit cu amendamentul ca această sumă să fie de 100.000 lei, adică un miliard de lei. Eu, dacă vom purta discuții pe această temă, bineînțeles eu prima dată trebuie să supun la vot amendamentul și după aceea să revenim la sumă, dar, dacă are cineva ceva de comentat? Da, văd pe domnul Szalkay, a apărut și domnul Benedek, domnul Lazăr Lădariu, bun.

Domnul consilier Szalkay: Da, mulțumesc domnule președinte, stimate domn vicepreședinte, stimați invitați, stimați colegi. Am avut onoarea să fac parte din acea delegație care, la începutul anului, a fost primită de toate organele locale administrative, respectiv domnul prefect, domnul primar și doamna președinte. Atunci când domnul vicepreședinte a Federației de Baschet, domnul Zanoli, care este și președintele acestui comitet de organizare, a fost în județul nostru și a reușit…, să spun așa, să convingă aceste organe, ca Târgu Mureșul să fie… să aibă onoarea, de fapt, de a organiza aceste jocuri. Trebuie să apun că aceste jocuri sunt ca importanță, în calendarul competițional al federațiilor române, este cotată ca cea mai importantă competiție sportivă care se desfășoară anul acesta în țară și a treia ca importanță în Europa. De aceea noi, unii membri ai comisiei, am avut opinia că ar trebui să majorăm la un miliard sprijinul, susținerea financiară a consiliului, care vine din partea Consiliului Județean având în vedere că aceste cheltuieli se ridică la peste 30 de miliarde de lei și noi, prin aceasta, într-adevăr ne-am putea îmbunătăți imaginea Consiliului Județean și cum foarte bine a sugerat cineva, prin bannerele și prin materialele promoționale  care vor fi expuse în sală. Deci, eu în orice caz vreau să mulțumesc tuturor comisiilor, sunt și eu parte… făcând și eu parte din acest comitet de organizare, mulțumesc tuturor colegilor că ați înțeles importanța acestui eveniment pentru orașul nostru și că toți susțineți, spre aprobare, acest sprijin financiar. Vă mulțumesc.

Domnul vicepreședinte Szabo: Vă mulțumesc.

Domnul consilier Benedek: Mulțumesc, mulțumesc domnul vicepreședinte, nu este o campanie pentru ceva ci folosesc aceste trei minute pentru a împărtăși niște gânduri privind această solicitare și în ansamblu ei. Deci dacă ne gândim bine Târgu Mureșul are, probabil trei branduri mari: medicina, învățământul și știința și cultura. Din păcate, sportul a intrat într-un con de umbră supărătoare de care ar trebui să ne ocupăm. Am fost sportiv de performanță, membru al unei echipe de „divizia A” și am fost campion național, am avut ocazia să particip la niște manifestări sportive din Târgu Mureș, când echipa națională venea și juca în bazele sportive, competiții internaționale în bazele sportive mureșene. Era un efort, poate, dar era pentru noi o motivație și o mobilizare extraordinară. Cred că și noi trebuie să ne gândim la acest lucru, ca generațiile care vin să aibă acest sentiment, pe cuvântul meu, credeți-mă, cred că cel mai înălțător în afară de dragoste și iubire. Noi care am primit acest material, la asta ne-am gândit când am plusat și am cerut să fie susținut acest amendament prin care solicităm un miliard de lei. Nepregătirea cuvenită a ședinței, care nu este ceva formidabil… de negativ, a făcut ca să nu apară o solicitare, cum eram obișnuiți deja, de consilier, ca orice proiect… domnul mă lăsați să dezvolt și eu ideea? Dacă ziceți mai încet atunci nu mă deranjează. Sunt mândru că spun și asta e paranteză că, orice prelegere științifică este perturbată de telefoane mobile și mișcarea permanentă, că un profesionist trebuie să poată să vorbească și pe lângă telefoane și pe lângă… dar când vocea ta este acoperită, nu mai… și domnul președinte Frătean are o voce puternică… de aceea l-am rugat respectuos să nu se supere că am solicitat să… pot continua. Deci, continui ideea, ca brandurile să fie cultivate și să mergem mai departe și am continuat ideea că nu a fost o solicitare cum eram noi obișnuiți… o cerere în care să fie detaliat un buget de cheltuieli provizoriu cu care suntem obișnuiți. Și atunci am spus: haideți să dăm un miliard, prin asta să dăm un semnal la forurile internaționale și naționale, că Târgu Mureșul este deschis și dorește să îmbrățișeze orice activitate în acest domeniu, să fie organizat la un nivel cât mai susținut ca să mai primim și alte solicitări de acest gen. Asta a fost motivația pentru care am spus un miliard. Acum, la o ședință mai restrânsă am aflat că există o cerere în care numai 500 s-a cerut. Eu nu pot decât să votez ceea ce am votat la ședința de buget și cheltuieli, deci acel un miliard, sunt de acord, dacă faceți acea modificare pe care am solicitat-o, da 500 de milioane și atunci este un nou amendament, 500 de milioane dar plusarea sau întregire și altor solicitări pentru a organiza și a trimite un mesaj celor care ne-a solicitat, și în viitor, alte ramuri sportive, sunt binevenite. A trecut mai mult…mulțumesc atunci, cred că am fost de înțeles.

Domnul vicepreședinte Szabo: Da, mulțumesc domnul Benedek, deci avem și solicitarea, deci devizul dânșilor, avem devizul dânșilor pe 10…pe 50.000 RON deci pe 500 de milioane, dacă doriți vi le spun, deci e primirea misiunilor diplomatice, dineuri cu toți participanții, cu președinții tuturor federațiilor de baschet, comitetul onorific, comitetul local, editare de materiale promoționale, deci pe 50.000 de RON e făcut devizul. Domnul Lazăr Lădariu, v-ați înscris? Da, așa văd eu.

Domnul consilier Lădariu: Domnule președinte de ședință, domnule vicepreședinte, doamnelor și domnilor consilieri, în primul rând vreau să precizez că preiau o idee a colegului nostru, domnul consilier Benedek, convins că într-adevăr o minte sănătoasă este posibilă doar într-un corp sănătos și să vă anunț că eu voi vota… voi vota, deci votul meu va fi pozitiv, fără discuție. Pentru că, dacă am spus că se găsesc bani pentru cultură, eu, Lazăr Lădariu, nu pot să spun acum că nu se găsesc bani pentru sport, să fie clar acest lucru. Este ideea mea, poate că nu m-am consultat ci grupul meu dar eu, de obicei, judec cu capul meu și votez cum cred eu în această situație. E un adevăr îndeobște cunoscut că un campionat european nu este pentru o persoană sau pentru un partid, un campionat european nu-i pentru o gașcă sau pentru un chibuț, să fie clar. Este vorba, înainte de toate, de imagine. E vorba de imaginea nu doar a Consiliului Județean, cum s-a pomenit, de imaginea Consiliului Județean, de imaginea Târgu Mureșului, de imaginea județului și de imaginea României, pentru că este o mândrie să găzduiești, înainte de toate, un Campionat European.  Eu știu că este un efort financiar și să nu creadă unii că poetul acesta habar n-are, nu trăiește cu picioarele pe pământ. Conduc o societate și destul de grea și trebuie să asigur pâine pentru 80 de oameni, zilnic. Niciodată nu am întârziat, cu o oră, să le dau salariile. E foarte greu, deci mă pricep și la chestiuni din acestea, gospodărești, ale unei societăți sau ale unei firme. Aș avea și eu o precizare în legătură cu felul cum noi știm să ne facem imagine. Sunt unul dintre consilierii care bat județul acesta, câte 2 zile pe săptămână, am fost în 42 de localități în 2 luni. Particip, mai ales la acte culturale… e firesc, sunt om de cultură. Nu văd acolo unde sunt formații pe care noi le sprijinim, le sponsorizăm, uneori chiar și Ansamblul Profesionist „Mureșul” uită să pună banner-ul acolo. Mai nou, pomenește, într-adevăr dar „să dăm cezarului ce-i al cezarului și ce este al bunului Dumnezeu, bunului Dumnezeu” și să le cerem acest lucru, să pună bannerele acolo pentru că noi trebuie, dacă dăm acești bani, să știm și cum ne vindem marfa și să ne-o vindem destul…. Dăm bani substanțiali și imaginea, deci publicitatea, să fie pe măsură. Aș face această subliniere. Și să le cereți și celor care organizează campionatul acesta european, să fie clar acolo, Consiliul Județean care dă paralele, așa este corect. Eu vă mulțumesc.

Domnul vicepreședinte Szabo: Vă mulțumesc domnul Lădariu.

Domnul consilier Frătean: Domnilor vicepreședinți, stimați colegi, de acord cu asocierea, de acord cu promovarea imaginii, de acord cu sprijinirea tuturor evenimentelor importante pentru județul nostru. Vreau să-mi explicați foarte precis, eu nu am înțeles foarte bine, câți bani avem, câți bani s-au solicitat și ce se face cu un miliard dacă se suplimentează ca să știe lumea despre ce vorbim. Avem bani în buget, cât avem, câți putem, e rectificat, nu e rectificat? Deci cumva să știm mai clar această situație și vă rog frumos să ne dați aceste explicații.

Domnul vicepreședinte Szabo: Da, domnul Bartha, v-aș ruga.

Domnul director Bartha: Da, după cum am expus și în comisiile de specialitate, noi, pentru anul 2008 avem prevăzut în buget… am avut prevăzut 4 miliarde de lei din care 3,7 miliarde au fost distribuite pe bază de proiecte, 300 de milioane au fost reținute pentru premierea sportivilor din luna decembrie. La ora actuală nu dispunem decât de acești bani și doar aceștia putem să-i punem la dispoziție. În cazul în care vom avea o rectificare va trebui să ne gândim ca să punem acești bani la loc și eventual să suplimentăm, dacă va rezulta din aceste discuții sau din desfășurarea evenimentului, până la… eu zic, propun, până la limita la care au avut solicitare, că mi se pare absurd ca să-ți ceară cineva 50.000 lei și tu vii și-i dai 100.000. Nici nu s-a cerut. Asta e părerea mea.

Domnul vicepreședinte Szabo: Vă mulțumesc, deci domnul Frătean, eu aș veni cu o completare. Dânșii au depus solicitare pentru 50.000 lei deci 500 de milioane vechi, atâta ne-au solicitat, să întrăm în parteneriat pentru a plăti atâția bani pentru organizarea acestui campionat. Noi, la ora actuală, pe care putem mâine să-i punem la dispoziția dânșilor, avem 300 de milioane, deci putem vira în contul lor 300 de milioane. De fapt, acest lucru l-am și discutat cu domnul Lazăr, azi a zis că este foarte bine că deja și ei se pot mișca și după aceea, până la incidența a 50.000 lei, după decontarea și aducerea documentelor de decontare, vom deconta până la 500 de milioane, deci asta e și propunerea executivului și care se poate rezolva acum ca și ajutor direct și cel mai rapid.

Domnul vicepreședinte Dobre: Vreau să intervin și eu un minut în această temă pentru că am și muncit cu domnul Lazăr la acest comitet de organizare și, evident, cu domnul consilier Szalkay am colaborat foarte mult în ceea ce privește baschetul și nu de azi sau de ieri ci de cel puțin 4 ani de zile. Însă vreau să expun pericolul, să-i spun așa, între ghilimele, la care ne expunem, nu e nici un fel de problemă dar nu putem noi, astăzi, să venim…dacă acest comitet de organizare din care, cu onoare, fac parte, ne cere 500 de milioane să venim în comisie și să spunem un miliard. Unu: nu e rectificat bugetul, doi  nu ne-au cerut acești oameni un miliard. Eu nu am o problemă, dar ducem totul la un nivel care nu ne permite, totuși, să discutăm despre așa ceva. Putem să intrăm într-un parteneriat care să formeze un alt obiect, pe  o altă hotărâre și să le promitem 5 miliarde pe an. Alte Consilii Județene susțin echipe, de mare performanță, între 5 și 10 miliarde, dar astăzi este sfânta zi de 28 iulie și oamenii…în câte zile începe campionatul, domnul Lazăr? În trei zile începe campionatul. Noi, putem, foarte simplu, noi putem să ne apucăm, să facem amendamente, să votăm, să dezbatem această problemă. N-avem o firmă serioasă, din județul acesta, care să fii băgat bani în organizarea acestui campionat. Eu, personal, am dat câteva telefoane prin acest județ. „Da, bine vorbim mâine, te sun poimâine…”. Consiliul Județean este primul care, cash, pune la dispoziția comitetului, 300 de milioane. Dacă venim și vorbim despre… să punem cash la dispoziție 500 de milioane, nu avem. Da, domnul Bartha? Putem aproba 500 de milioane dar mâine le putem da 300 de milioane și 200 de milioane, discutăm, rectificăm și mergem mai departe. Deci asta e marea nevoie a acestui comitet pentru că acest județ să beneficieze de avantajele organizării la noi, în Târgu Mureș, a acestui campionat. Cam asta vroiam să apun și dacă vrem să-i ajutăm, haideți să mergem pe 500 de milioane, așa cum este făcută cererea și pe 300 de milioane, să-i virăm, mâine, exact cum am făcut și cu hotelul, să dăm drumul la hârtii și să ne începem să ne mișcăm. Evident, abia aștept să intrăm într-o nouă colaborare, de data aceasta chiar cu BC „Mureșul”, care, vrem sau nu vrem… știți, eu, spre exemplu iubesc mai mult decât baschetul, iubesc handbalul, nu avem o echipă fanion a județului Mureș de handbal, nu pot însă să nu mă alătur celui care pune suflet și celui care are performanță, BC „Mureșul”. Să întrăm într-un parteneriat cu BC „Mureșul”, pe un an, pe doi, pe trei, pe cinci ani și să le dăm atâta cât o să hotărâți dumneavoastră. Eu vă mulțumesc.

Domnul vicepreședinte Szabo: Mulțumesc domnule vicepreședinte, văd pe domnul Poruțiu Mihai…

Domnul consilier Frătean: Eu am primit o parte din răspuns, mai conținea ceva întrebarea mea, eu v-am spus, noi sunt de acord, v-a spus și colegul meu domnul Lazăr Lădariu… oricât, numai să fie bine, nu e problemă de sumă. Eu pot vota astăzi 500 de milioane când în buget am numai 300 de milioane? Asta e singura mea întrebare. Ori considerăm că rectificăm bugetul dintr-o dată și cu 200 de milioane și după aceea nu știu ce fac… e o problemă de vot, de… atâta tot. Sunt de acord și cu un miliard, dacă se pune problema, nu asta e problema. Mulțumesc.

Domnul director Bartha: În principiu se poate vota 500 de milioane dar efectiv nu se pot decât 300 de milioane. Trebuie să avem în vedere că la rectificare, va trebui să punem, dacă menținem hotărârea de la începutul anului, acele 300 plus diferența de 500 care va fi în total 800, care va trebui rectificat.

Domnul vicepreședinte Szabo: Domnul Frătean, cred că ați înțeles. Deci astăzi, dacă hotărâm până la… intrarea în parteneriat cu 500, astăzi… mâine putem vira 300 de milioane.

Domnul director Bartha: Nu, nu, putem să dăm 30%, vine, justifică și dăm în continuare până la limita a 300. După rectificare urmează să se plătească diferențele, deci urmează… trebuie să fie o rectificare de buget.

Domnul vicepreședinte Szabo: Da, am înțeles.

Domnul director Bartha: Domnul Frătean, noi avem un buget pentru sport, la transferuri, această sumă există și este la transferuri. Prin hotărârea aceasta, că intrăm în cooperare, în organizare, se dă această destinație. Este pentru sport, aprobat în buget, se dă și se poate opera în condițiile legii, 300 dar spun etapele: avans 30%, decontare: diferența.

Domnul vicepreședinte Dobre: Astea-s amănunte. Principiul e de 300.

Domnul vicepreședinte Szabo: Am înțeles. Da, poftiți.

Domnul consilier Benedek: Un minut. Este o dispută veche. 1: sportul are nevoie de mai mult și nu obținem cei care știm, că are nevoie de mai mult, 2: niște materiale pregătite așa ca să nu avem… că și poate dacă ai pălărie de ce n-ai pălărie, dacă… vorba aceea se poate și așa și așa. Deci suntem nemulțumiți, dacă vreți, dar aș fi vrut să fac această afirmație, că cei care reprezintă Consiliul Județean nu au reușit să obțină o importanță mai mare privind organizarea și partea publicistică și de motivație la această manifestare. Și atunci, dacă s-ar fi ocupat și ar fi avut curajul, cei care s-au ocupat de așa ceva, veneau probabil cu o sumă mai mare, pentru că bugetul dumneavoastră, așa am aflat din materialele sumare prezentate, este de 33 de miliarde, nu? Păi dacă Consiliul Județean vine cu 500, aia cam cât la sută este? Păi înseamnă că așa susținem noi interesele acestea care sunt brand-urile noastre și atunci dați-ne voie ca să ne băgăm mai mult ca să avem un procentaj semnificativ, după care putem să avem și pretenții. Da, e brandul nostru, facem totul pentru așa… și puneți bannerele, chemați acolo, consilierii în primul rând, dacă doresc, și să rostească și câteva cuvinte de deschidere și Consiliul Județean, prin reprezentantul, președinta. Deci despre asta am vorbit noi.

Domnul consilier Poruțiu: Domnilor vicepreședinți și domnilor colegi, deci împreună cu domnul profesor Benedek am fost printre cei mai fervenți susținători ai acestui amendament și tot din rațiunile faptului că am făcut sport de performanță și tot din rațiunea faptului că eu cred că, într-adevăr, trebuie să dăm mai mare importanță acestor evenimente. Tehnic, din punctul meu de vedere, nu e nici o problemă. Consiliul Județean e suveran, dacă noi, azi, hotărâm un miliard, putem să considerați ca fiind absolut, implicit, o rectificare, dacă nu, înseamnă că avem o critică majoră la adresa executivului, în special a compartimentului economic pentru că dacă știau că ceea ce am hotărât noi în comisia de finanțe depășește bugetul și nu se încadrează în limitele bugetului trebuiau să vină automat cu o propunere de rectificare, implicit, la această hotărâre și sigur, după aceea, Consiliul o aproba sau nu o aproba, dar din acest punct de vedere, eu cred că, pe viitor, în momentul în care există în comisie asemenea solicitări care ies din buget, executivul direcției economice trebuie să vină automat în Consiliu cu o propunere de rectificare ca să împușcăm toți iepurii dintr-una. Doi la mână: știți, mi se pare foarte ciudată o chestie și eu am memoria lungă. Săptămâna trecută și astăzi am aprobat, achiziția unui imobil, fără să știm cât ne costă reparația… miliarde, zeci de miliarde și astăzi discutăm pentru 500 de milioane de lei. Dacă mi se spune mie că asta este o atitudine constantă, nu mi se pare normal. Deci noi nu știm cât ne va costa imobilul de pe Poligrafiei, 400.000 euro reparația, așa avem o vagă idee, dar astăzi ne certăm dacă să sprijinim sau nu sportul, un campionat european la Târgu Mureș cu 10.000 de euro, 15, 20.000 de euro. În acest sens am insistat așa de mult pentru această rectificare și în special am zis-o și în comisia de buget, n-are importanță dacă cineva ne cere, putem să oferim noi fără să ne ceară nimeni, nimic, dar eu aș fi vrut să dăm un semnal și altor federații naționale că, la Tîrgu Mureș, județul Mureș are deschidere către acest tip de manifestări.

Domnul vicepreședinte Szabo: Da, mulțumesc, am văzut pe domnul Szalkay.

Domnul consilier Szalkay: Da, mulțumesc. Din punct de vedere tehnic este foarte ușor și domnul Bartha știe, ca și mine și ca și câțiva care am mai lucrat la comisiile de buget, atunci când am prevăzut și am alcătuit bugetul noi nu știam de această competiție, foarte bine se știe, noi am prevăzut pentru premierea sportivilor de unde am luat, premierea sportivilor…. în fiecare an am dat câte 300 de milioane. Deci eu n-aș lega numai de acest articol bugetar. Noi acesta putem să suplimentăm cum am suplimentat foarte multe lucrări pe care le-am executat în timpul anului după aprobarea bugetului și din fondurile rezervă avem atâta. După părerea mea, ca tehnică, nu este o problemă. Putem să aprobăm aici, cât vrem noi… 500, un miliard, nu este o problemă. Plata efectiv trebuie făcut o reglare între două articole bugetare, atâta este problemă și aia putem să aprobăm orișicând, chiar și azi puteam, dacă se supunea la vot.

Domnul vicepreședinte Szabo: Da, mulțumesc, da domnul Cosma?

Domnul secretar Cosma: Propunerea executivului pentru acest material este de a participa Consiliul Județean Mureș, în asociere cu Asociația Județeană de Baschet Mureș pentru desfășurarea unor activități. Temeiul juridic al acestui proiect de hotărâre îl constituie  dispozițiile articolului 91, alin. 6 din Legea 215/2001, care, presupune, adică se atribuie în competența Consiliului cooperarea sau asocierea cu diverse entități pentru realizarea în comun a unor activități, proiecte de interes județean. Consider că este ceva distinct de finanțările nerambursabile acordate în temeiul Legii 350 pentru care se depun proiecte la începutul anului bugetar ș.a.m.d. Din punct de vedere legal, cred că totuși trebuie să avem în vedere, în primul rând, solicitarea Asociației Județene de Baschet Mureș și în al doilea rând prevederile bugetare cu această destinație. Chiar în măsura în care s-ar aproba o contribuție mai mare decât 30.000 eu cred că ar trebui, atunci, să  se supună la vot modificarea convenției care se aprobă potrivit articolului 1 din proiect și a anexei acesteia. Întrucât ordonatorul principal de credite va fi pus în situația ca cel târziu mâine să semneze o asemenea convenție, apoi să vireze în proporțiile pe care domnul director Barta le-a menționat…sumele de bani, ori în măsura în care mă oblig prin convenție să plătesc o sumă mai mare decât prevederea bugetară aș încălca legea. O modificare a sumei de 30.000, este totuși posibilă, în opinia mea, în măsura în care dumneavoastră veți aproba că această diferență de 20.000 lei să fie virată sub condiția aprobării unei rectificări de buget. Deci, în măsura în care se va aproba rectificarea cu acea sumă, ordonatorul de credite va putea face planuri. În alte condiții, nu, și încă odată reiterez punctul meu de vedere, că actul administrativ nu ar întruni condițiile de legalitate.

Domnul vicepreședinte Szabo: Da, mulțumesc. Deci e clară, înseamnă că eu încep să propun, adică să supun la vot…prima dată sunt obligat să supun votului dumneavoastră amendamentul și după aceea, dacă trece sau nu trece, în funcție de asta trebuie să adoptăm proiectul de hotărâre. Deci, cine este pentru amendamentul propus de comisia economică. Amendamentul era să se ridice la un miliard.

 

Amendamentul se respinge cu 10 voturi „pentru”, 16 împotrivă (Achim Marcela, Balogh Iosif, Bán Moise, Bândea Eugen, Chirteș Ioan Cristian, Ciotlăuș Ionela, Csép Eva Andrea, Frătean Petru Alexandru, Gomboș Geza Csaba, Ilyes Toth Alexandru,  Kakasi Alexandru, Magyarosi Erzsébet, Moldovan Horațiu Remus, Moldovan Teofil, Orban Laszlo Levente, Popa Marius Ciprian), 2 abțineri ( Boloș Vasile Grigore, Erös Csaba), 4 nu au votat (Dobre Ciprian, Giurgea Teodor, Mora Akos Daniel, Poruțiu Mihail), 2 absenți (Lokodi Edita Emöke, Schwartz Ladislau)

 

 

Domnul vicepreședinte Szabo: Da, deci înseamnă că amendamentul nu a trecut. Mă scuzați dar în timpul votării…

Domnul consilier Poruțiu: Dar intervenisem procedural înainte și nu v-ați uitat pe ecran. Nu vă supărați, atunci, din punctul meu de vedere eu nici nu am votat. Eram procedural înscris la cuvânt înainte de a anunța votul. Și vroiam să spun un singur lucru pe chestie de procedură, se poate include în condițiile în care amendamentul se adoptă, se poate include că bugetul se modifică corespunzător. Pentru că noi putem face rectificări când vrem pe buget, și acum. Deci asta vroiam să vă spun.

Domnul vicepreședinte Szabo: Eu cred că…poate că am greșit, dar am votat. Eventual…nu știu, sunteți de acord…sau domnul Paul Cosma, v-aș ruga încă odată să explicați că eu așa am reținut că toată lumea a înțeles despre ce este vorba.

Domnul consilier Poruțiu: Vot cu mine înscris la cuvânt pe procedură.

Domnul vicepreședinte Szabo: Nu v-am observat, scuzați-mă. Atunci dau cuvânt domnului Cosma.

Domnul secretar Cosma: Rectificarea de buget presupune ca de la un anumit capitol bugetar să luăm o sumă și să o punem la un alt capitol, în măsura în care nu există surse externe prin care bugetul să fie suplimentat. Ori, în această situație, practic, dacă s-ar rectifica bugetul, ar trebui umblat atât la capitolele aprobate anterior prin buget, de undeva trebuie luată o sumă de bani. Asta înseamnă rectificarea bugetului.

Domnul vicepreședinte Szabo: Da, am reținut. Domnul Poruțiu, mai aveți…?

Domnul consilier Poruțiu: Eu, repet, poate și acum domnul director Bartha să ne spună, am luat din fondul de rulment bani, se rectifică bugetul cu scăderea sumei de la fondul de rulment și adăugarea la activități sportive, ce este așa greu de înțeles? Toată lumea vrea să-mi explice cum nu se poate tehnic, face.

Domnul vicepreședinte Szabo: Eu acum nu vreau să intru, nici cu juriștii, nici cu economiștii în polemică, dar văd că domnul Cosma mi-a făcut semn, după aceea și domnul Bartha. Eu totuși v-aș ruga să ascultăm părerea specialiștilor. Noi suntem pentru sport, bineînțeles, vrem să ajutăm dar să găsim și forma legală și să găsim și forma practică cum să putem ajuta mâine, poimâine, pentru că pe 31 este deschiderea. Dânșii trebuie să cazeze delegațiile, deci să vedem și partea practică. Domnule vicepreședinte, poftiți, văd și pe domnul Mora.

Domnul vicepreședinte Dobre: Distinși colegi și colege, chestiunea este, așa cum am spus, de principiu. Noi astăzi putem să începem dezbaterile, putem să începem ce doriți dumneavoastră, putem să rectificăm și bugete astăzi, putem să luăm și pauză, putem să facem un lucru foarte, foarte așezat, după părerea mea. Dar așezat pe o perioadă de timp foarte lungă. Ideea este următoarea: această asociație are nevoie de bani astăzi, are nevoie de bani mâine. Mâine putem face o convenție, pe diferența între 500 sau 300 și un miliard, cu același obiect, care s-o hotărâm într-o ședință extraordinară poimâine, răspoimâine, că are aparatul sau nu are vreun punct în minus că nu a pregătit o rectificare. Haideți să împingem lucrurile în față pentru că dacă ne cramponăm în discuții, cum ar fi fost bine, cum n-ar fi fost bine, luăm o hotărâre după ce ne încheiem ordinea de zi, comisia poate chiar să și lucreze, în special cea de buget-finanțe. Haideți să le dăm la oameni banii ăștia pentru că ei chiar trebuie să-și rezerve hotel, ei chiar au treabă cu banii ăștia. Noi vorbim despre generalități și, încă o dată, este totuși ban public, aici nu suntem pe banul nostru și al familiei noastre. Și observațiile domnului Cosma sunt sau nu sunt…ne place de el sau nu ne place de el, sunt pertinente. Deci chestiunea de principiu: oamenii ne cer 500 de milioane și noi hotărâm că le dăm un miliard. Domnilor, domnilor, părerea mea este că, totuși, să învățăm un lucru care alții ziceau că trebuie să-l învățăm în aceste foruri: măsura la toate lucrurile. Vrem să le dăm un miliard? E o nouă voință. Haideți să facem…îl rugăm pe domnul Szalkay, care e coleg cu noi, îl luăm pe domnul Lazăr deoparte, îl chemăm la noi în birou, uite domnule, acum avem în Consiliul Județean o altă voință. Vrem să ajutăm cultura și băgăm  nu știu câți bani în Teatrul „Ariel”, care nu avea deconturile făcute pentru ceea ce se investește, dar pentru celelalte 500 de milioane, asociația are deconturi la dumneavoastră în mapă? Deci haideți să vorbim de principii. Că dacă e să mergem pe simetrie juridică…vă spun, chiar dacă la Teatrul „Ariel” nu era totul, pot să accept, dar nici pentru 500 de milioane, dublul cât se cere, nici asociația nu a prezentat un deviz estimativ a cheltuielilor pe care le au. Părerea mea este: haideți să dăm acești bani, fie că e vorba de 300, fie că e vorba de 500 de milioane și să le dăm acești bani că, altfel, ei rămân cu discuțiile și fără bani și noi rămânem, după ce ne epuizăm ordinea de zi, facem o ședință de comisie de buget de 5 minute și vedem care sunt metodele. Îl luăm pe domnul Bartha, îl luăm pe domnul Cosma, mergem înăuntru și vedem care sunt pașii și poimâine mai facem o ședință, dacă trebuie. Vă mulțumesc.

Domnul consilier Mora: Domnilor vicepreședinți, stimați colegi, în alocuțiunea domnului Cosma am înțeles un lucru foarte clar: există o cerere de 50.000 și nu există altă cerere. Este ilegal să discutăm de alte sume în acest moment, atâta vreme cât nu am o solicitare, în scris, la ceastă oră, în această dată, în acest moment în care trebuie să votăm acest punct de pe ordinea de zi. Restul sunt povești nemuritoare și am senzația că încercăm să facem și un pic de campanie, acum înainte de alegerile generale și, dați-mi voie, stimați colegi, și aici mă uit în dreapta mea să sesizez un lucru foarte urât. Vedem o precauție extraordinar de mare în care nu am o hârtie din cele o sută de hârtii care se discută în momentul în care discutăm despre achiziționarea unui patrimoniu pentru Consiliul Județean, votăm împotrivă la intrarea în asociație a municipiului Reghin, în asociația pentru AQUA INVEST unde pot priva o zonă întreagă de niște bani foarte semnificativi din Uniunea Europeană și dăm cu larghețe niște bani ilegali în momentul în care nu am decât o cerere de 500 de milioane. Deci nu înțeleg ce discutăm astăzi aici. Am o cerere de 500 de milioane, de obicei toate proiectele pe care le-am discutat au fost, un pic, mai puțin date la diferite proiecte sociale, culturale sau de sport pentru că banii sunt puțini. În acest caz dăm 500 de milioane, cât există cererea făcută de către Asociația Baschet Club Mureșul. Dacă Baschet Club Mureșul mai vine mâine, poimâine, răspoimâine, peste o săptămână, două cu altă cerere, în următoarea ședință și pe aceea și putem lărgi  această…acest parteneriat de colaborare între Consiliul Județean și Asociația Baschet Club Mureșul. Astăzi nu avem decât o singură solicitate de 500 de milioane. Și eu vreau să sprijin sportul, și eu am făcut sport, nu numai câțiva dintre colegii mei și îi felicit pe toți cei care au făcut sport, mai avem de asemenea în sală sportivi de performanță care au câștigat te trei ori campionatul mondial și nu au luat cuvântul să se bată cu pumnul în piept. Cu alte cuvinte, haideți să dăm curs acestei solicitări de 500 de milioane și dacă mai vin și altele, discutăm în următoarea ședință. Vă mulțumesc.

Domnul vicepreședinte Szabo: Da, mulțumesc, să mă uit încă odată dacă mai e cineva, nu mai este nimeni, deci înseamnă că… domnul Giurgea….domnul Poruțiu, acum sunteți de serviciu?

Domnul consilier Poruțiu: Dar stați puțin că noi am fost atacați aici. Amendamentul nu este propus de mine, ci e propus de Comisia buget-finanțe și însușit. Deci, domnul coleg, dacă vreți să fiți așa vehement…a fost votat și de către colegii dumneavoastră de partid în comisie și de către colegii de la UDMR și de către colegii de la PSD.

Domnul vicepreședinte Szabo: Domnul Poruțiu, v-aș ruga, aceste discuții le puteți rezolva că aici sunt deja discuții politice. V-aș ruga foarte mult.

Domnul consilier Poruțiu: Am răspuns.

Domnul vicepreședinte Szabo: V-aș ruga foarte mult, eu zic că mai bine putem trece de acest lucru, dau cuvântul…domnul Giurgea.

Domnul consilier Giurgea: Mulțumesc domnul vicepreședinte. Deci, este vorba de a aloca niște bani. Oricum, astăzi, după cum spunea și domnul vicepreședinte putem să le dăm și nu cash ci pe baza devizelor depuse 300 de milioane. Noi oricum trebuie să mergem pe o rectificare de la 300 la 500, dacă aprobăm 500 suma solicitată. Oricum este vorba de o rectificare. Într-adevăr, în Comisia de buget eu, personal, m-am abținut pentru că trebuie să mă edific, exact cum s-a discutat și astăzi, de unde scoatem diferența de 500 de milioane. Acum, eu vreau să-l întreb pe domnul președinte că este în sală, dânsul nu are nevoie de cele încă 500 de milioane propuse în comisie pentru că se spunea că este imoral sau nelalocul lui să se ceară o sumă și să i se dea alta. Raționamentul din comisie îl știți, domnul vicepreședinte, că erați acolo, este o solicitate vis-à-vis de un cost foarte mare al acestui campionat și se spunea acolo că noi, Consiliul Județean, trebuie să fim prezenți la o sumă și la un nivel care să ne facă cinste, deci cu o sumă mai mare de 500 de milioane, cu un miliard și dânșii chiar cred că au ce face cu miliardul respectiv. Deci dacă este vorba de solicitare cred, și avem experiența anilor trecuți și a mandatelor trecute, nu este nici o problemă, se poate face o solicitare suplimentară pentru diferența de la 50.000 la 100.000. Dar problema de fond este asta, 300 la 500 și acum trebuie să-l întreb, cu foarte mult respect, pe domnul director Bartha că este aici domnul director, dacă dânsul a identificat pentru o viitoare rectificare de buget și aici, tot cu scuzele de rigoare, domnul director, astăzi deja trebuia să fiți pregătiți, eventual chiar cu un proiect de rectificare la nivelul de 300 până la 500 și chiar cu o rezervă, pentru că ați văzut că în comisia de buget a trecut cu majoritate, la un miliard, și chiar cu o rezervă de rectificare la un miliard și atunci noi puteam vorbi de cărți. Despre asta este vorba. Domnilor vicepreședinți și domnul vicepreședinte Ciprian Dobre spune clar, trebuie să le dăm banii astăzi. Ei vor primi pe devize, mâine, nu astăzi, dar 300 de milioane iar 200 noi trebuie să ne mai întâlnim, musai, încă într-o ședință ca să rectificăm cele 200 sau 800 sau 700. Despre asta vorbim. Și cred că nu este potrivit ca să facem atacuri și nici nu facem campanie electorală ci este un act în sine. Vis-á-vis de ADI, noi am votat , nu știu la ce te referi Akos…nu știu, asta este altecva…

Domnul vicepreședinte Dobre: Domnilor consilieri, dacă începeți discuții…

Domnul consilier Giurgea: Deci noi am votat pentru, categoric am votat pentru, nu știu cine era împotrivă sau s-au abținut, asta este o altă chestiune iar vis-a-vis de votul nostru, pentru achiziția de patrimoniu pentru Teatrul „Ariel”, este o decizie a noastră și trebuie să se înțeleagă încă odată: eu sunt vechi în Consiliul Județean și sunt pentru achiziție în patrimoniu Consiliului Județean că și așa suntem săraci. Dar erau niște lucruri tehnice care nu corespundeau realității și era, dacă vreți, cea ce și colega noastră în comisia de buget, Ionela Ciotlăuș, a subliniat foarte clar, nu aveam nici un deviz pe cheltuieli pentru clădirea achiziționată pentru Teatrul „Ariel”. Asta este problema pentru care noi ne-am abținut sau am votat împotrivă și nu considerentul că nu suntem de acord cu achiziția. Vă mulțumesc. 

Domnul vicepreședinte Szabo: Da, mulțumesc domnul Giurgea, acum așa văd că nu mai e nimeni înscris, eu acum, ca să nu fie nici o problemă, încă o dată supun la vot amendamentul ca să nu avem după aceea discuții. Stați, eu propun la vot amendamentul comisiei. Avizul comisiei e consultativ, ca să nu fie după aceea problemă că nu am observat intervenție în mod procedural a domnului Poruțiu. Da, da, domnul Benedek.

Domnul consilier Benedek: Deci domnul vicepreședinte, în momentul când.…cum spune domnul secretar general, sunt în afara legii. Aici sunt niște discuții, niște discuții principiale și bine venite ca cei care pricep, este o zicală, bate șaua să priceapă calul, să fie pregătite materialele de la pornire, de la solicitare așa cum trebuie și, dacă ne înțelegem, atunci nu atacă nimeni. În momentul… dânsul e prefect… fost prefect, scuzați-mă, actual vicepreședinte, știe foarte bine, dacă cineva astăzi atacă hotărârea, dacă nu este făcută rectificare e valabil zero, deci dânșii mâine nu primesc nimic. Deci este vorba de o discuție de principiu și trebuie să ieșim și v-am explicat și cred că, deja, din păcate ajung la vârsta cu câțiva colegi care putem să vă spunem și alte ședințe pe parcursul anilor, care după aceea tot în coadă de pește ar sta dacă nu au fost discutate și nu au fost pregătite. Deci, eu aș veni cu un… ziceți că am fost unul dintre autorii… un amendament și asta să votăm, amendamentul să fie, și dumneavoastră juriștii să găsiți formularea cât mai exactă, în momentul de față avem 300 dar Consiliul Județean este de acord până la un miliard. După aceea veți vedea ce veți face. Și atunci și o tabără și altă tabără iese… stai puțin, am luat cuvântul, domnul Mora. Eu vorbesc pe procedural, poți vorbi pe procedural de 10 ori. Deci… nu, am vorbit un minut, am vrut să… uite vorbim împreună. Domnul, opriți vă rog, că nu-mi dați dreptul ca să…

Domnul vicepreședinte Szabo: Da, lăsați, adică la respect nu cred că conducătorul de ședință trebuie să pună pe consilieri. Eu așa cunosc consilierii că fiecare își respectă colegul.

Domnul consilier Benedek: Eu am solicitat cu respect ca să mă ajutați, din respect să mă ajutați, deci trebuie găsită o ieșire ca să fim pe lege, dar încă astăzi nu putem acoperi integral legea sau, dacă nu, să identifice de unde sunt acele 500 și să rectificăm ziua aceasta și atunci s-a rezolvat problema sau să mergem mai departe. Haideți să găsim o înțelegere, cum ieșim din acest lucru. Eu v-am propus, v-am propus ceva.

Domnul vicepreședinte Szabo: Acum în ordine, și domnul vicepreședinte Dobre a cerut cuvântul și după aceea și la domnul Paul.

Domnul vicepreședinte Dobre: Eu 30 de secunde vreau să vorbesc. Domnilor, tot noi vom fi cei care vom fi prezenți în următoarea ședință a Consiliului Județean, să  sperăm că nu vin supleanții de pe liste să ne ia locul chiar la toți. Eu propun, încă odată, să le dăm la oamenii aceștia banii, să plece, că el acum își pierde timpul stând cu noi aici, pentru că în 4 zile începe competiția, să-i dăm 300 de milioane, că a propus bine, că a propus prost aparatul executiv al Consiliului Județean, că n-a făcut rectificări, că au votat la vreo hotărâre invers alți colegi de-ai noștri sau au votat pentru sau s-au abținut, să le dăm acești bani, să nu ne încurcăm… să nu-i încurcăm. Noi suntem cei care pe săptămâna… pe ședința viitoare sau… care poate fi săptămâna viitoare sau chiar săptămâna asta, să pregătim hârtiile împreună cu Asociația de Baschet, astfel încât să suplimentăm acest parteneriat și în formă bănească. Dar oamenii ăștia să aibă banii mâine, cu ce să-și facă necazurile. Să aibă Consiliul Județean timp să-și pună emblema pe toate afișele oficiale și pe tot ceea ce înseamnă spațiile în care se vor desfășura competițiile. Și noi hotărâm, le mai dăm 100, le mai dăm 300, în discuție în comisie împreună cu executivul Consiliului Județean, dar acum, de o jumătate de oră, acest comitet de organizare își pierde vremea în sală. Haideți să dăm drumul la acești 300 de milioane, mâine să-i primească cash pentru că nu este cec sau bilet la ordin, este ordin de plată, de aceea îi spun cash și să-și facă necazul și noi să ne promovăm instituția prin materialele pe care… mai sunt 4 zile, când ne facem promovarea instituției. Vă mulțumesc domnule vicepreședinte.

Domnul vicepreședinte Szabo: Domnilor consilieri, ce am înțeles eu până acum și din partea juriștilor și economiștilor, cum să ieșim din acest impas. Eu înțeleg că astăzi, astăzi putem lua o hotărâre…Akos, eu sunt omul care sunt tolerant și toleranța înseamnă a asculta părerea altora… că ești de acord sau nu, asta e altceva. Da. Mulțumesc. Deci, ce am înțeles eu, care ar fi ieșirea. Astăzi să votăm așa cum e proiectul de hotărâre, asta cu convenția, asta înseamnă că putem să punem la dispoziția comitetului de organizare cele 300 de milioane și dânșii, când vin, cu decontarea, undeva pe 5 se termină campionatul sau nu știu… 10, bun, atunci rectificăm după documentele prezentate, după necesitățile dânșilor până la incidența sumei de 500 sau un milion, acela se va vedea ulterior. Da, eu așa văd, ca să putem ieși din impasul acesta și să putem da drumul la bani. Domnul Paul, se poate așa? Și bineînțeles atunci, vom face și rectificare de buget.

Domnul secretar Cosma: Legalitatea este respectată în măsura în cere proiectul de hotărâre se aprobă cu propunerea executivului de 30.000 lei.

Domnul vicepreședinte Dobre: Paul, mai este ceva în plus față de ce am zis? Bun, mulțumesc.

Domnul vicepreședinte Szabo: Atunci înseamnă că sunteți de acord să supunem la vot. Cine este…. Da, aia tot hotărârea… la propunerea comisiei va veni în fața… n-am reținut ce?

Domnul vicepreședinte Dobre: Nu, n-am înțeles, ce?

Domnul consilier Benedek: ….Așa cum este, cu 300 dar cu o promisiune fermă că revenim să discutăm pentru integrarea sumei și vedem cât!

Domnul vicepreședinte Szabo: Asta am spus domnul Benedek! Numai că nu ați fost atent. Asta am spus adineaori.

Domnul vicepreședinte Dobre: Domnul Benedek, eu am spus… puterea a noastră e, să nu vină supleanți.

Domnul vicepreședinte Szabo: Da, eu zic că trecem la vot. Articolul 1, cine este pentru?

 

Articolul 1 se aprobă cu 31 voturi „pentru”, 2 nu au votat (Borșan Doru Aurelian, Pop Ioan), 2 absenți (Lokodi Edita Emöke, Schwartz Ladislau)

 

Articolul 2 se aprobă cu 31 voturi „pentru”, 2 nu au votat (Borșan Doru Aurelian, Pop Ioan), 2 absenți (Lokodi Edita Emöke, Schwartz Ladislau)

 

Articolul 3 se aprobă cu 31 voturi „pentru”, 2 nu au votat (Borșan Doru Aurelian, Pop Ioan), 2 absenți (Lokodi Edita Emöke, Schwartz Ladislau)

 

 

Hotărârea în întregime se aprobă cu 31 voturi „pentru”, 2 nu au votat (Borșan Doru Aurelian, Pop Ioan), 2 absenți (Lokodi Edita Emöke, Schwartz Ladislau)

 

 

Domnul vicepreședinte Szabo: Mulțumesc, mulțumesc domnilor consilieri pentru participare și acum, cred că ați vrut să ne puneți la încercare că doamna președinte nu-i aici, ați vrut să ne puneți la încercare și pe noi, și pe domnul Cosma, dar vă mulțumim pentru înțelegere.

 

 

                                                                      Întocmit: Andreea Claudia Iepan

 

 

 

                       VICEPRESEDINTE                                            SECRETAR

 

                          Szabo Árpád                                                   Paul Cosma

 

 

 

 

Văzut: Delia Belean

          Viorel Iosib