ROMÂNIA                     

      JUDEȚUL MUREȘ

   CONSILIUL JUDEȚEAN

 Nr.13.138/26.09.2006

         Dosar IV.C.1

                        

 

P R O C E S –V E R B A L

al ședinței ordinare a Consiliului Județean Mureș

din data de 30 august 2006

 

 

        Lucrările ședinței s-au desfășurat în sala mare de ședințe a Consiliului Județean Mureș și au fost conduse de doamna președinte Lokodi Edita Emoke.

        Ordinea de zi a ședinței a fost publicată în cotidienele locale „Cuvântul liber” și „Nepujság” din data de 25 august 2006, prin Dispoziția președintelui Consiliului Județean nr. 243 din 24 august 2006.

Au fost invitați să participe d-l Ciprian M. Dobre, prefectul județului Mureș, d-l Dumbravă Florin, director, Direcția Generală  de Asistență Socială și Protecția Copilului Mureș, d-na Sava Codruța – director adjunct,  D.G.A.S.P.C Mureș, d-l Schmidt Lorand -  director adjunct,  D.G.A.S.P.C Mureș, d-l Mezei Vasile – director-adjunct, D.G.A.S.P.C Mureș, d-l Sîngeorzan Remus – primarul comunei Sîncraiu de Mureș, d-l Pană Virgil, director adjunct, Muzeului Județean Mureș, d-na Mihalte Marcela, contabil-șef al Muzeului Județean Mureș, d-l Liviu Fetter – membru în Consiliul de Administrație al Societății Române de Televiziune, d-l Naste Vasile, director, Administrația Palatului Culturii Tîrgu Mureș, d-na Valea Anica – contabil-șef, Administrația Palatului Culturii Tîrgu Mureș, d-l Cătană Marius – președinte, Sindicatul ACORD, directori, directori adjuncți, șefi servicii și specialiști din aparatul propriu care au contribuit la elaborarea materialelor, reprezentanți mass-media din județ.

 

D-na președinte Lokodi: Bună ziua doamnelor și domnilor. Vreau să vă informez că au anunțat în mod oficial despre absența dânșilor domnul consilier Veress, care este în străinătate, domnul consilier Bozodi, domnul Szabo și domnul doctor Benedek, care este la un congres internațional. Domnul Popa  este la spital, de data aceasta în calitate de pacient. Domnul consilier Tatar este în concediu și este plecat din țară, doamna consilier Kardos lipsește și ea, fiind la Bruxelles, iar domnul consilier Radu lipsește și el în mod justificat fiind plecat la o conferință la Brașov.  Vă rog să apăsați butoanele de prezență, pentru că avem nevoie de dvs la votarea hotărârilor, ne trebuie la unele 24 de voturi.

Stimați invitați, dați-mi voie să începem ședința de azi cu prezentarea ordinii de zi, care cuprinde 9 puncte pe ordinea de zi și 2 puncte în regim de urgență. Supun la vot  ordinea de zi în această formă.

Vot: Se aprobă cu 24 de voturi „pentru” ,  11 consilieri fiind absenți.

           

În regim de urgență:

 

1.Proiect de hotărâre privind constatarea încetării mandatului de consilier județean a domnului Ioan Șopterean.

 

D-na președinte Lokodi: Domnul Șopterean, la începutul termenului de depunere a declarațiilor de apartenență politică  a depus o declarație pe propria răspundere că este membru al P.R.M. La două sau trei zile, el revine asupra acestei declarații, spunând că este membru al P.D. Am făcut  mai multe adrese către Ministerul Administrației și Internelor cu privire la interpretarea textelor legale cu privire la calitatea și păstrarea calității de consilier județean, conform Legii 249/2006, și interpretarea este că din momentul depunerii declarației, persoana respectivă își declară calitatea și apartenența politică, dată de la care intră în vigoare prevederile art. 2 și 3 din legea menționată. În aceste condiții, revenirea domnului Șopterean duce la încetarea mandatului de consilier județean, ca urmare a revocării P.R.M a acestei calități a domniei sale. Din partea P.R.M. la ședința trecută s-a exprimat punctul de vedere cu privire la retragerea sprijinului și retragerea domnului Șopterean de pe lista acestui partid.

D-l consilier Țintoșan: Referatul pe baza căruia a fost făcut proiectul de hotărâre conține unele inexactități, de exemplu la aliniatul 2 se termină cu „aceste prevederi legale au intrat în vigoare potrivit art.2 alin.3 din Legea 249/2006 la data depunerii declarației prevăzute la alin.1, respectiv, în cazul domnului Șopterean, la data de 18  iulie 2006 când a fost înregistrată prima declarație”. În lege nu se specifică dacă este prima sau a doua declarație, dimpotrivă aliniatul 3 al art.2 spune: „dispozițiile art.9 din lege intră in vigoare la data depunerii declarației”. Dacă dvs. ați interpretat prima depunere eu așa pot să o interpretez pe a doua, dar este o încălcare a unui principiu de drept. Dacă legea nu discerne, atunci nici noi nu ne dăm cu părerea. Eu consider acest referat ca nelegal.

D-na președinte Lokodi: Tot atât de nelegal cât e de legală susținerea dvs.

D-l consilier Țintoșan: În al doilea rând ne puneți să ne dăm cu părerea într-un proiect care la art.1 spune: „se ia act de încetarea mandatului de consilier”, pe baza unor legi, atunci nu înțeleg de ce trebuie să votăm noi?

D-na președinte Lokodi: Pentru că legea prevede că acest lucru se votează de Consiliul Județean.

D-l consilier Țintoșan: Bun și dacă votăm împotrivă ne punem contra legii?

D-na președinte Lokodi: Este interpretarea dvs. Deci dvs. susțineți că data declarației este cea de a doua.

D-l consilier Țintoșan: Nu, eu nu susțin asta, eu sunt împotriva faptului că dvs. ați interpretat ca fiind prima. Eu nu o susțin pe a doua.

D-na președinte Lokodi: Dar când ești împotriva unui proiect de hotărâre trebuie să spui temeiul legal. Și dvs susțineți că cea de a doua declarație e cea valabilă.

D-l consilier Țintoșan: Păi asta încerc să fac. Eu zic că referatul pe baza căruia s-a întocmit proiectul de hotărâre nu este legal deoarece s-a interpretat ca fiind bună prima declarație. Dacă luăm de bună prima declarație atunci se susține și referatul este corect.

D-na președinte Lokodi: Și noi susținem că referatul e corect.

D-l consilier Țintoșan: Dar nu spune în lege.

D-na președinte Lokodi: Legea spune clar: calitatea de consilier județean încetează de drept înainte de expirarea duratei normale a mandatului în următoarele condiții: pierderea calității de membru a partidului politic pe a cărei listă a fost ales. Calitatea de membru a domnului Șopterean a fost revocată de P.R.M, în scris, în data de 16 august 2006, pe considerentul că el a depus a doua declarație de apartenență politică și anume în data de 3 august că este membru al P.D. Noi putem să discutăm azi despre dată, aici este vorba de un principiu.

D-l consilier Țintoșan: Este un al doilea principiu care este încălcat: principiul aplicării legii retroactive.

D-na președinte Lokodi: Deci legea nu poate să extra activeze – nici retro, nici extra.

D-l consilier Țintoșan: Există doi timpi, 1 când a depus pentru P.R.M și al doilea când a depus la P.D., timp mai aproape de prezent. Deci noi dacă sărim peste al doilea timp, mergem direct la timpul 1 , asta nu este retroactiv?

D-na președinte Lokodi: Deci dvs. spuneți argumentele pe care le aveți, apoi ascultăm argumentele Ministerului Administrației și Internelor și votăm, și împotriva hotărârii luate de Consiliul Județean se poate face acțiune în instanță în contencios-administrativ. Pe mine chiar mă bucură dacă noi nu reușim să ajungem la un acord, să se pronunțe și instanța.

D-l consilier Țintoșan: Da, numai că nu am vrea să se ajungă până acolo  pentru că nu este corect și vom câștiga.

D-na președinte Lokodi: Deci domnul secretar de stat Mircea Nicu Toader a trimis o scrisoare către noi, în vederea eliminării eventualelor ambiguități în aplicarea alin.3 al art.2, dispozițiile art.9 alin.2 lit.h, alin. 2.1 și art.15 alin.2 din Legea nr.393/2004, intră în vigoare la data depunerii declarației prevăzute la alin.1. Prin această declarație aleșii locali își definesc apartenența politică și de la data depunerii acestei declarații, orice schimbare a apartenenței politice față de declarație, exceptând cazul pentru independenți, duce la aplicarea prevederilor noii legi. Deci, dacă el a depus că apartenența sa este P.R.M și a doua revine și își schimbă apartenența, data de la care se aplică legea este prima declarație.

D-l consilier Țintoșan: Legea spune la art.2 c㠄în termen de 45 de zile de la publicarea prezentei legi în Monitorul Oficial…..sunt obligați, sub sancțiunea încetării mandatului, prin declarație pe propria răspundere să își declare apartenența politică”. Deci ce înțeleg eu prin aceasta? Că în termen de 45 de zile, legea nu face diferența între cele 45 de zile și perioada de 2004 – 2006. Legea intră în vigoare la 11 august 2006 când expiră cele 45 de zile.

D-na președinte Lokodi: Legea intră în aplicare de la data publicării în Monitorul Oficial și termenul dat pentru a depune declarație era până la 11 august. Odată cu depunerea primei declarații, prevederile legale intrau în vigoare. Și prevederile acestei legi sunt valabile și pentru argumentarea făcută de executiv. Deci dvs. susțineți că acest proiect este nelegal și solicitați să fie luat de pe ordinea de zi. Am înțeles punctul dvs. de vedere.

D-l consilier Șopterean: Normal că vreau să îmi spun punctul de vedere. În data de 18 a fost depusa prima mea declarație, la sediul Partidului, iar la secretariatul Consiliului Județean a fost depusă de domnul președinte Amza, fără ca acesta să aibă din partea mea vreo împuternicire.

D-na președinte Lokodi: Asta deja ține de disciplina de partid.

D-l consilier Șopterean: Eu, citind legea, la data de 1 august am depus cu mâna mea, a doua declarație la P.D. Eu consider că dacă această lege a fost dată, chiar dacă are multe neclarități, dacă s-a dat acel termen și dacă nu s-a specificat că până la data de…. nu mai ai voie să mai depui, atunci de ce s-a dat marja aceea? Mă gândesc că s-a dat ca în cazul în care te răzgândești . Eu consider că mi se ia un drept al meu.

D-na președinte Lokodi: Ce drept vi se ia domnule consilier? Ați intrat pe lista unui partid, deci ați avut toate drepturile să vi le păstrați, calitățile dobândite pe lista acelui partid.

D-l consilier Amza: Noi suntem aici pentru a aproba, sau nu, întâmpinarea pe care noi am făcut-o. Are termen 10 zile la contencios- administrativ, să se adreseze, iar în 30 de zile va primi răspuns. Nu suntem noi aici pentru a da răspunsuri. Legea s-a dat pentru împiedicarea migrației politice, avem instrucțiuni clare, vă rog să supuneți la vot.

D-na președinte Lokodi: Domnule secretar, existând această propunere a domnului Țintoșan în sensul că solicită să se retragă de pe ordinea de zi proiectul de hotărâre, cred că eu trebuie să supun la vot retragerea, nu?

D-l secretar Togănel: Potrivit legii trebuie supusă la vot propunerea domnului consilier.

D-na președinte Lokodi: Deci prima dată votăm propunerea domnului Țintoșan, deci cine este pentru retragerea proiectului de hotărâre.

Propunerea  se respinge cu 4 voturi „pentru”, 19 „împotriva” (Lokodi, Frătean, Groza, Amza, Toșa, Boloș, Bartha, Chiorean, Diaconescu, Giurgea, Iacob, Lazăr, Lădariu, Magyarasy, Mora, Simon, Suciu, Szalkay, Venczi), 2 abțineri (Ban, Pokorny), 1 nu a votat (Kakasy), 9 absenți.

D-na președinte Lokodi: Deci rămâne pe ordinea de zi. Înainte de a trece la votul pe articole, aș dori să mă asigur că este bine motivat în hotărâre temeiul legal. Da, domnule secretar? Este? Pentru că se preconizează un proces și să nu avem probleme…

D-l secretar Togănel: Da, noi putem spune că este bine întemeiat.

D-na președinte Lokodi: Dar la art.1 nu se face trimitere la Legea 249/2006.

D-l secretar Togănel: Da, aveți dreptate, la motivare va trebui să completăm cu Legea nr. 249/2006. La aliniatul 3 „în conformitate cu prevederile din Statutul aleșilor locali și Legea nr.249/2006”. Și vom completa acest lucru.

D-na președinte Lokodi: Nu. Mie îmi citiți articolul așa cum îl vom vota.

D-l secretar Togănel: „În conformitate cu prevederile art.9 alin.2 lit.a, art.9 alin.3 și art. 12 din Legea 393/2004 privind Statutul aleșilor locali și art.2 alin.3 din Legea nr.249/2006”.

D-na președinte Lokodi: În proiectul de hotărâre aflat pe site, există această completare? Cine a pregătit materialul? Proiectul de hotărâre.

D-l secretar Togănel: Proiectul de hotărâre a fost întocmit de mine.

D-na președinte Lokodi: Și cum se face că în acest proiect de hotărâre este temeiul legal bine făcut și în cel care este pe masa consilierilor și a mea, nu este bine făcut. Și dacă eu nu observam acum, trecea așa hotărârea.

D-l secretar Togănel: Deci doamna președinte, temeiul legal este Statutul aleșilor locali.

D-na președinte Lokodi: În preambulul hotărârii, aliniatul 2, sună în felul următor: în conformitate cu prevederile art.9 alin.2 lit.h, art.9 alin.3 și art.12 din Legea nr.393/2004 și al art.2 alin.3 din Legea nr.249/2006 pentru modificarea și completarea Legii 393/2004”.  Același text art.2 alin.3, să fie completat și în hotărâre la art.1:”privind statului aleșilor locali și art.2 alin.3 din lege” . Să fie fără echivoc temeiul legal. Deci noi votăm art.1 cu prevederile Legii 249/2006.

D-l consilier Mora: O singură nelămurire am eu vis-a-vis de această chestiune, ca să nu votăm în necunoștință de cauză. Dacă juridic și procedural s-au făcut toți pașii vis-a-vis de constatarea acestei situații pe care o are domnul Șopterean și dacă există sau nu dubii, pentru că la ședința trecută se primiseră de la Ministerul Administrației două răspunsuri contradictorii. Din acel moment și până azi s-a clarificat situația? Deci aceste amănunte juridice aș fi vrut să le aud de la domnul Togănel, ca să știm de fapt ce votăm. În altă ordine de idei noi trebuie să votăm sau să constatăm? Și dacă doar luăm act de prezenta și nu trece la vot? Atunci tot așa rămâne situația?

D-na președinte Lokodi: Conform legii, cel care a depus o declarație, apoi revine, i se aplică legea nouă, adică calitatea lui de consilier poate fi revocată de partidul pe lista căruia a intrat și ocupă funcția de consilier. La termenul trecut, domnul Amza a depus adresa PRM, prin care revoca calitatea de consilier a domnului Șopterean . Noi, în ședința de la începutul lunii august nu puteam discuta problema neavând din partea partidului revocarea, Ministerul Administrației și Internelor a dat o explicație corectă spunând că începând cu data la care depui declarația, intră în vigoare legea nouă. Eu m-am interesat la colegii mei din țară, legea se aplică consilierilor de la data depunerii primei declarații. Interpretarea că în termenul prevăzut, putea să se revină asupra primei declarații, se pare că în practică a căzut.

D-l consilier Mora: În concluzie noi azi luăm act de această situație.

D-na președinte Lokodi: De retragerea calității de consilier din partea partidului.

D-l consilier Mora: Și ce se întâmplă dacă nu se întrunește majoritatea pe tabela de vot? Deci trebuie știut.

D-na președinte Lokodi: Deci dacă partidul ne dă în judecată  și câștigă peste un an și domnul Șopterean vine în mod legal la ședință, putem discuta alte probleme.

D-l consilier Amza: Se tot invocă aici interpretarea unei legi, eu știu că trăim într-un stat de drept și interpretările unei legi le face instanța de judecată.

D-l consilier Țintoșan: Are dreptate domnul Amza că interpretarea se face de către instanța judecătorească, tocmai de asta am întrebat cine a făcut interpretarea că este valabilă prima declarație? Și vreau să pun niște întrebări domnului Togănel la care aștept răspuns în scris…

D-na președinte Lokodi: Iar eu am să dispun, în calitate de președinte, să ne dea răspunsul oral, acum, pentru că în scris durează prea mult timp. În scris veți primi după.

D-l consilier Țintoșan: Bine, dar ulterior doresc și un răspuns în scris. De unde sintagma „prima declarație” din referat aliniatul 2, la sfârșit.

D-na președinte Lokodi: Din ordinea înregistrărilor în registru.

D-l consilier Țintoșan: De unde a dedus dânsul că se ia în calcul prima declarație, aștept articolul de lege, în scris. A doua întrebare: din hotărâre, articolul 1 „se ia act de încetarea de drept a calității de consilier județean”. Dacă se ia act înseamnă că se și votează în plen. Este ca și în cazul unui deces…

D-na președinte Lokodi: Deci legea prevede acele condiții în care poate înceta mandatul unui consilier înainte de termen. Una din condiții este chiar această declarație în baza legii, declarație depusă la un termen și apoi revenirea asupra ei.

D-l consilier Țintoșan: Întreb încă o dată: dacă votăm „împotriva” ne opunem legii?

D-na președinte Lokodi: Eu nu pot să vă interpretez legea, în referat am constatat o stare de fapt, această stare există, domnul Șopterean a depus o declarație la partid și a declarat că este membru la P.R.M, apoi a revenit asupra acestei declarații, noi am constatat acest lucru și am zis că în această situație se aplică Statutul aleșilor locali.

D-l consilier Țintoșan: Foarte bine, asta vrem și noi, dar nu așa, dvs. ați aplicat-o greșit, din punctul meu de vedere. Eu nu voi vota acest punct.

D-na președinte Lokodi: S-a supus la vot propunerea de a scoate de pe ordinea de zi și se pare că consilierii doresc ca în regim de urgență să menținem pe ordinea de zi și ca în regim de urgență să clarificăm această situație. Dvs aveți dreptul, conferit de Constituție de a vă exercita, sau nu, votul.

 

 

D-l consilier Țintoșan: A treia întrebare: ce se întâmplă dacă se ajunge în contencios-administrativ și câștigă domnul Șopterean?

D-na președinte Lokodi: Decide instanța restabilirea situației anterioare.

D-l consilier Țintoșan: Și atunci înseamnă că consilierii județeni au dat un vot ilegal.

D-na președinte Lokodi: Nu încercați să vă intimidați colegii. Într-un act administrativ se poate restabili situația anterioară, nu este nici o problemă.

D-l secretar Togănel: La art.12 din Statutul aleșilor locali se precizează că încetarea mandatului se face prin adoptarea unei hotărâri. Hotărârea va avea la bază un referat, iar în hotărâre se va lua act de încetarea mandatului și se va declara vacant. Este textul de lege din Statut. Iar în ce privește expresia „prima declarație” se referă la numărul de înregistrare, la data înregistrării.

D-na președinte Lokodi: Deci cum am spus, nu este o sintagmă, este o stare de fapt. Supun la vot art.1 completat cu textul de lege, așa cum am spus mai înainte, să se înscrie la primul aliniat și prevederile Legii nr.249/2006.

Art.1 Se aprobă cu 18 voturi „pentru”, 5 abțineri, 3 nu au votat și 9 absenți.

Art.2 Se aprobă cu 18 voturi „pentru”, 5 abțineri, 3 nu au votat și 9 absenți.

Art.3 Se aprobă cu 18 voturi „pentru”, 5 abțineri, 3 nu au votat și 9 absenți

În întregime hotărârea se aprobă cu 18 voturi „pentru”, 5 abțineri, 3 nu au votat și 9 absenți.

 

2. Proiect privind aprobarea aderării Consiliului Județean Mureș la Asociația „Comunității Văii Gurghiului”

 

D-na președinte Lokodi: În perioada 16 – 17 septembrie se preconizează organizarea unui festival pe Valea Gurghiului de către Asociația „Comunității Văii Gurghiului”, împreună cu Consiliul Județean și Instituția Prefectului. Pentru a putea începe demersurile pentru organizarea acestui festival, am considerat că este necesar ca în regim de urgență să aderăm la această asociație, urmând ca ulterior, juriștii noștri au observat mai multe imperfecțiuni în întocmirea statutului și actului constitutiv, împreună cu cele patru consilii locale, să trecem la modificarea acestora. Ce nu este bine; nu se precizează contribuția asociațiilor la susținerea bugetului asociației, care este cotizația, membrul nou în ce condiții poate cotiza, precum și alte probleme. Urmează  să rectificăm aceste probleme.

        D-l vicepreședinte Frătean: Referitor la prima hotărâre luată azi, aș dori să mulțumesc domnului Șopterean pentru activitatea sa de consilier de până acum și să îmi exprim regretul că pentru o bâlbâială un om de calibrul și valoarea dânsului a picat în această capcană, îi urăm succes în continuare și să știe că aici va avea mereu prieteni. Cred că e un mesaj pe care trebuie să îl trimitem cinstit și colegial.

        Referitor la acest punct cu asociațiile, eu mă bucur că Asociația Valea Gurghiului a reușit să se armonizeze din punct de vedere administrativ și să lase la o parte zbaterile politice partinice, sper ca același lucru să se întâmple și pe Valea Mureșului Superior și în alte două locuri unde ne străduim să închidem județul prin asocieri cu Consiliul Județean. Pentru că suntem singura instituție pe linia căreia fondurile structurale vor intra în județul Mureș, dacă vorbim de administrație, care negociază la nivel regional programele operaționale și care poate garanta finanțarea, co-finanțarea și realizarea marilor proiecte de conexiune între comunități. Eu susțin cu tărie această hotărâre și sunt convins că o vom vota cu toții.

        D-l consilier Lădariu: Imperfecțiunile unui statut nu ne pot împiedica să facem azi acest pas. Eu consider că este firesc ca acest Consiliu Județean să adere la Asociația Văii Gurghiului, din mai multe motive care sunt cuprinse în expunerea de motive. Este vorba înainte de toate de o zonă folclorică renumită, care are nevoie de sprijinul Consiliului Județean. Este firesc să ne implicăm și să votăm acest proiect.

        D-na președinte Lokodi: Vă anunț de acum că la ședința din septembrie vom avea de votat alte hotărâri de aderare la Asociația Microregiunilor, Valea Târnavelor de Sus, de Jos, a Văii Nirajului, deci vom adera la toate asociațiile microregionale și acolo unde nu s-a constituit vom ajuta autoritățile locale să se facă aceste asociații.

        Mă scuzați, domnilor consilieri, domnul Țintoșan, domnul Șopterean, să înțeleg că în mod ostentativ plecați de la lucrările ședinței? Îmi pare rău domnule Șopterean, noi am discutat de foarte multe ori, eu regret ceea ce s-a întâmplat, am spus de la bun început. Dar pe domnul Țintoșan îl întreb: este o revoltă împotriva Consiliului Județean? Deci este o declarație că vă retrageți din Consiliul Județean? Păi dvs. ziceți că până la rezolvarea situației, această rezolvare poate dura 1 an. Păi cred că atitudinea colegului Țintoșan pune în pericol ședința de azi pentru că va trebui să avem cvorum de 2/3, deci vă rog să nu punem în pericol lucrările ședinței de azi, deci domnul Țintoșan va fi absent.

        D-l consilier Szalkay: Referitor la punctul pe care îl discutăm, bineînțeles că sunt de acord cu această aderare și cu cele viitoare, dar vă sugerez ca pe viitor când vom aproba asemenea aderări, să avem și bugetul, să știm cât ne costă aceste aderări pentru ca în comisia de buget să putem lua o hotărâre și în acest sens, vă mulțumesc.

        D-na președinte Lokodi: De acord.

        D-l consilier Giurgea: Aceste asocieri sunt extraordinar de benefice pentru cei care au intrat în această asociere și eu consider că sunt și pentru Consiliul Județean, ca parte componentă a fiecărei asocieri. Ceea ce vreau să subliniez și vreau să fiu bine înțeles eu zic să nu mai politizăm lucrările care se fac, pe Valea Gurghiului s-a politizat foarte tare mai ales din partea P.S.D, ceea ce eu nu consider că este corect, că toți banii pentru repararea acelui drum i-ar fi rezolvat P.S.D-ul. Știm foarte bine că banii pentru repararea drumului de la Reghin până la Ibănești, au fost rezolvați de Consiliul Județean. Pentru că intrăm într-un joc pe care nu ni-l dorim, să facem în Consiliul Județean politică de partid, ci să facem politică administrativă. Banii care îi rezolvă Consiliul Județean să fie recunoscuți. Un ultim cuvânt, cred că pentru anul viitor noi trebuie să avem prevăzut bugetul, inclusiv pentru aceste asocieri și să îi apropiem și mai mult pe membrii acestora pentru proiectele care urmează, pentru că aceste asocieri se fac cu scopul de a participa împreună la diferite proiecte și programe pe fondurile structurale de aderare și post – aderare.

        D-l vicepreședinte Frătean: Din păcate pe Valea Gurghiului s-a politizat foarte mult și nu de către P.S.D. Am aflat cu stupoare că drumurile pe care noi le-am promovat se susține că drumurile se fac din cu totul altă direcție, că nu Consiliul Județean rezolvă situația drumurilor ci alte instituții rezolvă această problemă și să se momească primari și să apară răsplate pe acest subiect, cred că este prea mult . Sunt de acord ca noi în Consiliul Județean, când vorbim de comunități, de proiecte, de programe să ne uităm la oameni dar nu voi putea să nu dau replică atunci când se politizează.

        D-l vicepreședinte Groza: E regretabil când se întâmplă astfel de lucruri, pentru că cel puțin la nivelul executivului nu s-au făcut astfel de etichetări. Trebuie să vă spun că acțiunea a reușit și datorită deplasării doamnei președinte și am reușit să îi convingem și pe prefect și pe ceilalți prin faptul că Consiliul Județean va fi parte a acestei asociații. S-a ajuns la o înțelegere perfectă. Nu știu cine are interesul să strecoare neînțelegeri la nivelul primăriilor în acest sens, dar cred că toți ar trebui să ne facem o oarecare autocritică.

        D-na președinte Lokodi: Fără a accentua în mod deosebit contribuția unuia sau a altuia, locul Consiliului Județean este alături de fiecare asociație de microregiune, indiferent de vale, de câmpie, de munte, de șes, trebuie să fim alături de aceste asociații, am greșit eu pentru că nu trebuia să permit de la început să nu fim alături de ei, repar această greșeală a mea, voi merge peste tot și voi fi prezentă la toate ședințele de îndreptare a anumitor erori. Deci să mergem pe proiecte comune alături de administrațiile locale.

        D-l consilier Mora: Îmi fac datoria de a interveni la acest punct de pe ordinea de zi, pentru că se constată o lipsă mare de comunicare la această problematică și nu vreau ca cineva din această sală să rămână cu impresia că cineva vrea să își tragă plapuma pe bucățica fiecăruia. E vorba de faptul că se încearcă a se da o conotație politică la acest proiect. Discuția pe Valea Gurghiului a pornit, într-adevăr de la reprezentanți P.N.L și s-a discutat  pe o zonă total privată. Am fost cu consultanți, reprezentanți ai unor bănci de renume din România la niște discuții pentru a încerca atragerea de bani din domeniul privat în Valea Gurghiului, pe un parteneriat public – privat. Toată discuția a fost a se aduce fonduri private pe această vale, tocmai pentru a putea deschide Valea Gurghiului economic și turistic. Haideți să nu încercăm să găsim alte chestiuni politice. Ne-am bătut și ne batem ca să aducem bani privați. E vorba de 80 milioane euro, e vorba de sume mari și bineînțeles că și cel care vine să investească trebuie să fie convins să investească în acea zonă. Dar pentru asta avem nevoie de un parteneriat public privat e nevoie de o asociație pe valea Gurghiului unde să punem toți primarii la aceeași masă și să tragă toți la aceeași căruță.

        Art.1  Se aprobă cu 23 voturi „pentru”, 1 nu a votat (Venczi), 11 consilieri absenți (Bozodi, Popa, Radu, Socotar, Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar, Țintoșan, Benedek, Veress).

        Art.2 Se aprobă cu 24 voturi „pentru”, 11 consilieri absenți (Bozodi, Popa, Radu, Socotar, Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar, Țintoșan, Benedek, Veress).

        În întregime hotărârea se aprobă cu  24 voturi „pentru”, 11 consilieri absenți (Bozodi, Popa, Radu, Socotar, Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar, Țintoșan, Benedek, Veress).

 

Ordinea de zi

 

6.Proiect de hotărâre pentru stabilirea unor măsuri cu privire la administrarea de către Societatea Română de Televiziune a imobilului ce aparține domeniului public județean, situat în Tîrgu Mureș, Parcul Sportivilor nr.2

 

D-na președinte Lokodi: O să vă rog să luăm acest punct înainte,

pentru că sunt aici reprezentanții Televiziunii Române, domnul Fetter și să nu lăsăm să aștepte mai mult, avem nevoie de 2/3 . Deci să luăm 6,7 apoi punctul 3 și apoi în ordine. Sunteți de acord?

        Se aprobă cu 24 voturi „pentru”, 11 consilieri absenți (Bozodi, Popa, Radu, Socotar, Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar, Țintoșan, Benedek, Veress).

        D-na președinte Lokodi: Acest proiect a fost discutat în comisia economico – financiară, se aprobă condiționat de modul de rezolvare a problemelor impuse delegatului televiziunii la ședința din 30 august. Comisia de amenajare a teritoriului și urbanism, cu condiția demarării lucrărilor de reabilitare și supraetajare în maxim 6 luni și finalizare în maxim 2 ani de la data de 30 august, comisia de servicii publice, social culturală avizează favorabil. Deci este vorba de clădirea care am dat-o în administrare TVR pentru a înființa sediul postului teritorial, știți foarte bine că am fost de acord cu cedarea dreptului de administrare până azi s-au pregătit studiile de prefezabilitate, s-a obținut finanțarea, este prezent domnul director, vă rugăm să veniți aici pentru a da posibilitate colegilor noștri în cazul în care doresc să vă adreseze întrebări să fiți alături de noi.

        D-l consilier Amza: Câte ore pe zi va emite acest post și câți metri pătrați aveți nevoie.

        D-l director Fetter: Posturile teritoriale ale TVR au un program de emisie locală și generală. Noi, la sfârșitul acestui an am vrea să avem un proiect regional în care toate posturile locale de televiziune pe care le avem la ora actuală Timișoara, Cluj, Craiova, Iași, București să le ridicăm pe satelit și în combinație cu actualul program 2 vor fi în permanență, un program de 24 de ore, emis de pe satelit, combinat local și programul de bază, care la început va fi de 60%, iar pe măsură ce teritorialele se vor dezvolta se va dezvolta și programul local. Ca și celelalte televiziuni locale care au pornit , au pornit cu 2 ore pe zi, apoi au crescut în emisie, au programe locale până la 8 ore în funcție de dezvoltarea studioului propriu. Suprafața e complicat să vă zic, deci în proiectul pe care îl avem pentru amenajare, avem două platouri, două regii, pentru acoperirea  necesarului de suprafață am constatat că clădirea ar mai trebui etajată. Pentru staționarea carelor de reportaj și a celorlalte mașini specifice televiziunii noi dorim să mai obținem o fâșie de teren care este între actualul corp și patinoarul existent .

        D-l consilier Amza: Care teren este în administrarea Clubului Sportiv Mureșul. În 2004 v-am dat această clădire spre administrare, nu ați făcut absolut nimic. Vreau să vă întreb până la sfârșitul mandatului vom avea ocazia să inaugurăm această clădire?

        D-l director Fetter: Așa este, în octombrie 2004 am preluat în administrare această clădire. Asociația Română de Tv este o asociație publică: orice investiție se face printr-un plan de investiții aprobat, în planul de investiții 2005 a fost prevăzut, dar tot atunci a avut loc și schimbarea consiliului de administrație al televiziunii și schimbarea conducerii care normal a dus și la ordonarea altfel a planurilor de investiții. Planul de investiții s-a prevăzut și pentru 2006 și la sfârșitul lunii septembrie avem proiectul tehnic, până la 15 octombrie avem proiectul tehnic de execuție pentru proiectare am făcut, normal, o achiziție publică care a însemnat licitație. După obținerea acestui proiect tehnic o să venim să depunem actele pentru obținerea autorizației de construcție, noi sperăm și încercăm ca până la sfârșitul lui 2006 să putem desemna câștigătorul licitației care se ocupă de construcție. Sperăm ca la sfârșitul anului viitor să avem studioul funcțional. Dacă lucrurile se desfășoară conform dorințelor noastre, sperăm ca la sfârșitul anului 2007 să facem inaugurarea.

        D-l consilier Mora: La comisia de urbanism am condiționat în ideea în care Consiliul Județean dispune de spații limitate și avem nevoie de spații. În condițiile în care noi blocăm o clădire de 2 ani de zile fără să îi dăm nici o folosință, normal că ne ridicăm semne de întrebare. Atunci am spus că suntem de acord condiționat ca în termenul cel mai scurt 1-2 ani să se finalizeze această investiție, altfel o putem folosi pentru alte proiecte.

        D-na președinte Lokodi: Dar cu precizarea făcută de domnul director cred că toată lumea este mulțumită.

        D-l secretar Togănel: Putem menționa la aliniatul 2 c㠄lucrările de construcție și amenajare se vor efectua în perioada  2006 – 2008” în plus vreau să precizez că vor obține autorizație de construire care va fi valabilă 24 de luni, de asemenea forul tutelar va aproba indicatorii tehnico – economici în care se va preciza termenul de execuție al lucrării, termen care va trebui respectat.

        D-l director Fetter: Nu vă supărați, suntem o instituție publică națională, cred că avem prestanța noastră și mi se pare că ne tratați puțin incorect. Vreau să vă spun că toată clădirile pe care le deține societatea noastră sunt în patrimoniul statului și date nouă în administrare. Toate lucrările, toate modernizările pe care le-am făcut în societate, nu a trebuit să cerem acordul nimănui pentru că era treaba noastră să ne administrăm cât mai bine pentru scopul pentru care ne-au fost dați. Din punctul nostru de vedere cel mai bine era ca această clădire să fie trecută în proprietatea statului și în administrarea noastră. Am înțeles că este important ca județul să își păstreze bunurile în proprietatea sa. Dar faptul că puneți la îndoială buna noastră credință și încercarea de a face un lucru, să știți că este puțin deranjant.

        D-na președinte Lokodi: Tocmai asta a zis domnul consilier, că noi, mai mult, comisia de servicii și amenajarea teritoriului a avut în vedere faptul  că ne interesează și ne îngrijim.

        D-l director Fetter: Dar știți la fel de bine că și noi ne chinuim, din fondurile pe care le avem să acoperim toate nevoile. Vă spun cinstit, avem probleme și la teritorialul din Cluj și la cel din Craiova, pentru că în afară de clădiri trebuie să investim foarte mult în utilaje.

        D-na președinte Lokodi: Noi vă înțelegem, înțelegem ce înseamnă să fii o instituție publică, înțelegem să analizăm dacă ne apucăm de o treabă, cât de greu poate să meargă pe parcurs, eu zic, domnilor consilieri, să nu dăm termene, nu este de datoria noastră să dăm termene, important este să asigurăm acest spațiu în județul Mureș.

        D-l consilier Lădariu: Trebuie să precizez că în comisia socio – culturală s-a dat aviz favorabil și am venit și cu argumente. Eu voi apela la logică și primul punct se află tocmai în expunerea de motive. E vorba de un studio performant, se vor investi sume importante în reamenajarea clădirii, eu cred că este interesul dumnealor să termine cât mai repede această investiție pe care au început-o. Și sunt de acord că a impune termene este riscant, mai ales unde este vorba de bani. Apoi voi susține și prin alte argumente acest punct de vedere și anume că proliferează televiziunile particulare. Eu consider că e mare nevoie de un studio de televiziune publică în acest loc, în acest județ. Este interesul cetățeanului, atât al românilor cât și al maghiarilor. Eu zic să votăm acest punct pentru că e vorba de interesul general.

        D-l consilier Szalkay: Aș vrea să vă informez că împreună cu colegul meu, domnul Amza, am fost în vizită la câteva instituții finanțate de Consiliul Județean și cu această ocazie am fost surprins cum toate aceste lucrări nu au evoluat, sunt surprins de atitudinea consiliului de administrație al televiziunii, care a fost schimbat și care nu a făcut demersuri pentru începerea lucrărilor. Clădirea se strică pe zi ce trece, s-a furat totul de acolo.

        D-l director Fetter: Dar ați văzut-o când am luat-o în primire? Nu cumva tot așa arăta? Așa era, noi am angajat paznic și am mai făcut curățenie. Și vreau să vă spun că în afara structurii de rezistență majoritatea pereților se vor schimba. O să vedeți că sunt modificări importante în proiect.

        D-l consilier Szalkay: Eu nu mi-am terminat ideea, eu vroiam să spun că nu este o clădire adecvată pentru așa ceva.

        Art.1 Se aprobă cu 23 voturi „pentru”, 1 nu a votat (Kakassy), 1 abținere(Szalkay), 10 consilieri absenți (Bozodi, Radu, Socotar, Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar, Țintoșan, Benedek, Veress).

         Art.2 Se aprobă cu 24 voturi „pentru”, 1 abținere(Szalkay), 10 consilieri absenți (Bozodi, Radu, Socotar, Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar, Țintoșan, Benedek, Veress).

         Art.3 Se aprobă cu 23 voturi „pentru”, 1 nu a votat(Kakassy),1 abținere(Szalkay), 10 consilieri absenți (Bozodi, Radu, Socotar, Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar, Țintoșan, Benedek, Veress).

         Art.4 Se aprobă cu 24 voturi „pentru”, 1 abținere(Szalkay), 10 consilieri absenți (Bozodi, Radu, Socotar, Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar, Țintoșan, Benedek, Veress).

         În întregime hotărârea se aprobă cu 24 voturi „pentru”, 1 abținere(Szalkay), 10 consilieri absenți (Bozodi, Radu, Socotar, Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar, Țintoșan, Benedek, Veress).

 

7.Proiect de hotărâre privind aprobarea propunerii de clasare în lista monumentelor istorice a liniei înguste de cale ferată din județul Mureș

 

        D-na președinte Lokodi: Comisia pentru amenajarea teritoriului a avizat favorabil, comisia social culturală aviz favorabil. Avem nevoie de această hotărâre în vederea trecerii ca și monument istoric în proprietatea județului și apoi să încercăm să facem proiecte structurale, nu neapărat ca și cale ferată dar să găsim o destinație în favoarea turismului.

        Art.1 Se aprobă cu 24 voturi „pentru”, 1 nu a votat (Boloș), 10 consilieri absenți (Bozodi, Radu, Socotar, Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar, Țintoșan, Benedek, Veress).

         Art.2 Se aprobă cu 25 voturi „pentru”, 10 consilieri absenți (Bozodi, Radu, Socotar, Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar, Țintoșan, Benedek, Veress).

         În întregime hotărârea Se aprobă cu 25 voturi „pentru”, 10 consilieri absenți (Bozodi, Radu, Socotar, Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar, Țintoșan, Benedek, Veress).

 

D-l consilier Boloș: În preambulul proiectului de hotărâre s-a făcut trimitere la niște documente europene care propun comunităților să aibă grijă de elementele civilizației industriale. Mă gândesc să facem un apel la cei din județ, să identifice dacă mai sunt și alte elemente, pot fi instalații, mașini, alte lucruri care în viitor pot fi folosite într-o structură, eventual un muzeu tehnic, sau nu știu. În comunitatea europeană se pune mare preț pe aceste elemente ale civilizației industriale, trebuie făcută  o acțiune care să ducă la identificarea acestor elemente.

D-na președinte Lokodi: E binevenită ideea, vom face demersuri, un anunț chiar în presă, pentru că eu am văzut la o ieșire a mea în Germania cum vechi batale de exploatare de nisip au fost transformate în zone turistice echivalente cu zonele din Africa, poți merge, sunt diverse servicii, lumea se poate recrea, e deosebit.

 

3.Proiect de hotărâre privind trecerea Pavilionului Central al Complexului pentru copii Sîncraiu de Mureș din proprietatea publică a județului Mureș în proprietatea publică a comunei Sîncraiu de Mureș

 

D-na președinte Lokodi: Comisia economico – financiară, culturală, de amenajare a teritoriului au dat avizul, iar comisia de servicii nu a dat avizul. La baza expunerii de motive a stat atât temeiul legal cât și argumentația în sensul că în viitor se va trece la administrația publică cât  și anumite activități, eu vă propun să trecem la discuții.

D-l consilier Szalkay: Noi am dat avizul favorabil în comisia economică, dar ca să ne convingem că acest aviz a fost legal, am făcut o vizită la fața locului și într-adevăr eu consider, am văzut pavilionul, din punct de vedere economic, trebuie cât mai repede terminat și eu sunt perfect de acord cu această trecere în patrimoniul Sâncraiului pentru că noi nu avem prevăzute sume în buget pentru terminarea lucrărilor și sunt sigur că dacă nu se termina lucrările la acest pavilion, va afecta serios starea și rezistența imobilului. Eu, din punct de vedere economico – financiar, chiar vă rog să avizăm favorabil acest material.

D-l consilier Suciu: Am luat și data trecută cuvântul și am susținut această trecere, pentru că din motive independent de mine am locuit vis- à-vis de acest pavilion și spre regretul meu am văzut cum se degradează de la o zi la alta, pentru că în loc să se adauge ceva, se  fură. În mandatul trecut s-a pus problema de refundamentare a destinației spațiilor, care a fost acceptată și s-a pus acut problema de a se acorde vreo 300 - 400 milioane de lei pentru a se conserva această construcție. Am participat la două adunări populare pe linie de A.T.O.P în cartierul respectiv și am ascultat și părerea conducerii acelui complex și părerea cetățenilor. Acolo se impune luarea unor măsuri de urgență de a termina acest pavilion, de a se face împrejmuiri și s-a mai pus problema unor amenajări interioare, de amenajare a spațiului de joacă spre Combinat și nu spre Cartierul de Răsărit, acolo se impune a stopa această degradare. Mi se pare că 60 miliarde ar costa, iar noi nu avem acești bani. Deci propun să votăm.

D-l consilier Pokorny: Eu am fost unul dintre cei care m-am împotrivit data trecută trecerii din patrimoniul Consiliului Județean în patrimoniul Sâncraiului, al acestui obiectiv. De atunci au apărut legi și există o tendință generală de descentralizare. Vă informez că și cele șapte instituții de asistență socială se află în stadiu avansat de descentralizare. Având în vedere lipsa banilor și faptul că Sâncraiul a găsit un investitor serios, îmi reconsider părerea și propun să votăm pentru trecerea în patrimoniul Sâncraiului .

Art.1 Se aprobă cu 25 voturi „pentru”, 10 consilieri absenți (Bozodi, Radu, Socotar, Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar, Țintoșan, Benedek, Veress).

Art.2 Se aprobă cu 25 voturi „pentru”, 10 consilieri absenți (Bozodi, Radu, Socotar, Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar, Țintoșan, Benedek, Veress).

Art.3 Se aprobă cu 25 voturi „pentru”, 10 consilieri absenți (Bozodi, Radu, Socotar, Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar, Țintoșan, Benedek, Veress).

În întregime hotărârea se aprobă cu 25 voturi „pentru”, 10 consilieri absenți (Bozodi, Radu, Socotar, Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar, Țintoșan, Benedek, Veress).

 

1.Proiect de hotărâre privind aprobarea Programului de dezvoltare a județului Mureș,  2007-2013

 

D-na președinte Lokodi: Absolut pentru divertisment și nu politic, am

să vă spun că cineva, poate ieri, poate alaltăieri a zis că este pregătit să vină cu specialiști să ne arate cum să lucrăm. Noi vă vom arăta acum cum am lucrat.

        D-l vicepreședinte Frătean: Este efortul tuturor acest program și în primul rând al aparatului propriu și în special al Direcției de Dezvoltare Regională. Țin foarte mult la acest program pentru că face parte din lista documentelor pe care România trebuie să le facă ca membru al Uniunii Europene, pentru accesarea fondurilor structurale. Nu este doar o dorință a noastră de a pune pe hârtie tot felul de gânduri, ci este o necesitate. Din acest punct de vedere trebuie să fie foarte bine realizat. El are un tipic de construcție plecând de la o analiză și concluzii sunt foarte importante, iar în spatele fiecărei concluzii stau munți de date și informații. Tocmai de aceea am pus acum 3 luni pe site-ul Consiliului Județean acest proiect și am cerut mass – mediei și primăriilor să își spună părerea, să îl critice, să îl analizeze. Au fost abordări de acest gen pe care le apreciem și mulțumesc celor care au făcut-o. Acest program face parte din Programul Operațional Sectorial, din Programul și Planul Național de Dezvoltare și este parte a documentelor cu care România aderă. Cu alte cuvinte, fondurile structurale se vor adresa, în ceea ce privește autoritățile locale, pe aceste tipuri de documente și desigur, detalierea lor pe programe și proiecte. Vreau să apreciez această lucrare, să menționez că este o lucrare vie care și mâine poate fi completată și trebuie în permanență actualizată pentru a defini clar priorități și oportunități pe un singur criteriu: impactul socio-economic al unui județ care vrea să se integreze cât mai bine. Te rog Călin să prezinți, pe scurt, pentru că fiecare a primit acest program.

 

        Domnul Suciu Călin prezintă pe scurt Programul de dezvoltare 2007 – 2013.

        D-na președinte Lokodi: Zilele trecute a apărut în presă că județul Mureș se află pe locul doi pe regiunea 7-CENTRU cu 179 de proiecte și atunci am cerut Direcției de Dezvoltare și Integrare Europeană să facă exact ultimele verificări și am aflat că avem 730 de proiecte. Poate că 179 sunt în curs de finanțare sau în curs de evaluare, dar în total sunt 730 de proiecte cu care așteptăm fondurile structurale. Și nu numai la numărul de proiecte depuse suntem pe locul al doilea ci și la numărul evaluărilor proiectelor noastre spre finanțare. Și asta datorită muncii acelor specialiști care nu sunt destul lăudați, nu sunt destul de bine mediatizați, eu zic că ei ar trebui să găsească mai multă mediatizare, pentru că este vorba de un grup de oameni tineri care ar putea să meargă să lucreze pentru așa ceva la diferite firme  private și ei aleg munca în Consiliul Județean, lucru apreciabil și doresc să devină viitori specialiști ai administrației europene. Sper că în UE vom avea și motivații pecuniare nu numai morale.

        D-l consilier Giurgea: Ceea ce ați spus este un mare adevăr și vinovați suntem toți că nu facem destul de multă mediatizare. Stimați colegi, aceste proiecte care s-au făcut sunt proiecte care sigur că au înglobat și foarte mulți bani. Fondurile care se alocă pentru aceste proiecte ne prind într-o postură bună. Eu pot să felicit executivul fără nici o urmă de reținere și mai ales această echipă de tineri care poate face, cum ați spus, foarte mulți bani în sectorul privat. Nu vă oprește nimic, doamna președinte, decât legea eventual, să îi stimulați cât mai bine financiar și să îi mediatizați. Ceea ce este de făcut în continuare, să ne apropiem de toate primăriile și să îi ajutăm pe toți să promoveze studii de fezabilitate și, acolo unde putem, să le mai dăm bani de unde putem și să își promoveze și proiectele și vreau să vă rog foarte mult să vedem și pe Ghe. Doja ce se poate face. Eu am fost surprins de faptul că nu are nimic depus pe O.G. 7, ceea ce nu se poate. Nu cred că e un primar slab dar se pare că a bătut la uși și nu i s-a deschis suficient de repede. În ceea ce privește acest punct, am fost la Tirimia, vă rog să mă credeți că nu trebuie decât o ploaie mai puternică și cade acoperișul pe copii. Haideți să vedem ce putem face și în contextul celor spuse, apropiindu-ne de Ghe. Doja, să ne apropiem și de celelalte comune unde sunt multe probleme. Închei prin a felicita tot executivul Consiliului Județean și această echipă de tineri care au promovat și elaborat aceste proiecte și să o ținem tot așa, iar în 2008 să ne putem lăuda că județul Mureș este relansat din punct de vedere economic.

        D-na președinte Lokodi: Având în vedere că ați ridicat problema comunei Ghe Doja, fără să politizăm, dar primarul acolo a ajuns în culorile U.D.M.R. Cu O.G 7 noi, de aici de la Biroul de Integrare Europeană, am trimis adresă din timp. Pe linie de U.D.M.R am trimis adresa din timp. Am cerut primarilor să facă proiecte. Am dat telefon de la Consiliul Județean, aproape la fiecare primărie. U.D.M.R a atras atenția să fie printre 1500 pentru a ajunge la finanțare din cele 95 de administrații locale, 58 de comune au depus proiecte. Îmi pare rău pentru restul, dar trebuie să vă spun că și primarul de la Ghe. Doja a fost sprijinit. În mod categoric vă spun că am făcut tot posibilul, primarii au primit acasă, personal, scrisoare ca să depună proiecte pe la Ministerul Telecomunicațiilor pentru dotări cu calculatoare, Internet și, din nou, din 102 administrații doar jumătate au depus proiecte. Și mereu sunt aceeași  primari, indiferent de națiune. Ar trebui să vedem că insuccesul unor administrații locale nu este și insuccesul județului. Să știți că am promis că numai prin internet vom comunica. Nu se poate așa, nu deschid fiecare poșta electronică, am zis că le atragem atenția, dar nu se poate ca după ora 11 să nu mai găsești primarul în unitatea administrativă. Nu ai cu cine comunica. Atunci va decide comunitatea care l-a ales.

        D-l consilier Lădariu: Mă bucur că ați adus în discuție această problemă a tinerilor care lucrează la Consiliul Județean, profesioniști și implicați, suntem într-o economie de piață înainte de toate, iar munca lor trebuie nu numai prezentată ci și recompensată. Situația o știm cu toții, dar mă bucur că ați adus în discuție și vă rog să ne credeți că de multe ori noi vedem niște nume pe materiale, dar noi nu îi cunoaștem. Vă rog să ni-i prezentați, iar eu vă garantez că se vor regăsi în paginile Cuvântului liber. Sunt dispus să dau o pagină întreagă pentru specialiștii de la Consiliul Județean.

        D-l consilier Balogh: Țin să felicit și eu colectivul care a lucrat la acest program, știm foarte bine că banii nu se pot accesa fără proiecte și într-adevăr este o muncă foarte voluminoasă, în schimb vreau să spun că unii primari nu mai muncesc cum ar trebui, să își pună mintea la contribuție așa cum ar trebui. Cred că nu face parte din programul 2007 – 2013. Eu aș vrea pentru anul 2006 să propun un program prin care să încercăm să scăpăm de drumul Ungheni – Acățari. Am avut o discuție cu cei de la Drumuri Naționale, ei ne oferă tot sprijinul lor și v-aș ruga ca până la ședința următoare să ne ocupăm foarte serios de acest lucru, pentru că știm că terminăm acolo acele lucrări de reparații, dar tot drum național va trebui numit pentru că face legătura cu drumul european. Domnul Ispas a promis că face demersurile și referatele ce trebuie și să încercăm să scăpăm de acest drum.

        D-na președinte Lokodi: După ședința ce a avut loc luni am luat legătura cu domnul ministru Borbely, el este de acord, iar noi pregătim acum materialele pentru ca acest drum Ungheni – Acățari să treacă la drumuri naționale, a zis să finalizăm acum lucrările începute, vom primi banii necesari pentru a putea finaliza și cred că în luna septembrie vom lua deja o hotărâre de principiu după care vom parcurge acele etape legale pe care trebuie să le parcurgem.

        D-l consilier Mora: Legat de acest punct de pe ordinea de zi, vreau să spun că este pentru prima dată când văd un proiect atât de bine pus la punct, toate datele care sunt furnizate, sunt extrem de utile, centralizează anumite lucruri, dau niște direcții de acțiune foarte clare și îți arată foarte clar necesitățile pe anumite zone, cum ar fi canalizările, apa și drumurile. În schimb, ce vroiam să spun de echipa coordonată de dl. Bățagă, vreau să vă spun că ei mai fac și o altă muncă, care nu este contabilizată nicăieri, ei oferă asistență tuturor primăriilor.  În momentul în care mergem și discutăm cu primarii, toată lumea așteaptă bani, banii se văd e adevărat, dar și aceste acțiuni trebuie undeva punctat și contabilizate, eu vreau să vă spun că nimeni nu va suporta injurii  la adresa Consiliului Județean, de către iresponsabili care atacă în mod constant  această instituție. Vreau să vă spun că sunt activități deosebite pe care le facem, poate singurul nostru defect este că nu știm să le prezentăm publicului. Poate ar trebui să beneficiem de mai multă mediatizare.

        D-na președinte Lokodi: Nu știu până unde poate să meargă limita răbdării noastre și să nu ieșim în public, cam în același fel în care suntem acuzați pentru că totdeauna dăm posibilitatea la replică. Munca noastră vorbește de la sine, este pe site, este deschis, toată lumea poate accesa, o să rog colegii de la Direcția de Integrare să punem toate proiectele pe site ca orice să le poată vedea  pe fiecare localitate câte proiecte sunt. Și atunci să poată face comparație câte proiecte are Sighișoara, cât are Reghin, Târnăveni sau Tîrgu Mureș. Mai mult nu putem face. Eu am spus că nu mai doresc să reacționez la niște atacuri care oricum sunt nefondate. Devine leit-motiv deja.

        D-l vicepreședinte Frătean: În numele aparatului propriu al Consiliului Județean și în special al D.D.R.I.E vreau să vă mulțumesc pentru aprecieri. Este o muncă de durată care se face în timp. Nu s-a născut peste noapte echipa și nu peste noapte au fost cotate aceste date într-un proiect, într-un program. În consecință trebuie să vă reamintesc o comparație de cifre. În anul 2006 bugetul cu care am plecat noi, Consiliul Județean, a fost de 950 miliarde de lei. Bani care intră în județul Mureș din proiecte pe care le face Consiliul Județean sunt peste 1000 miliarde. Deci această echipă a adus în județul Mureș bani în lucrări mai mare decât bugetul  Consiliului Județean. Acest program este de perspectivă, de aceea noi venim și arătăm că este o continuitate și chiar se întâmplă ceea ce scrie în aceste proiecte. De aceea, eu, în numele dvs. îi felicit și să ne străduim să facem mai mult pentru că se poate mai mult. Sunt foarte mulți primari care vin și le mulțumesc pentru că datorită lor au știut cum să facă o cerere de finanțare, poate au făcut-o chiar ei și au câștigat finanțare. Nu este un lucru simplu și alte firme de consultanță cer bani grei pentru așa ceva și nici nu primesc totdeauna finanțare. E o muncă care poate nu se vede dar este extrem de valoroasă pentru județ.

        D-na președinte Lokodi: Chiar zilele trecute un primar care a depus cerere de finanțare la Ordonanța 7  a venit și mi-a mulțumit pentru echipa care i-a întocmit tot dosarul și când s-a dus la București nu s-a găsit nici măcar o greșeală. Deci din cele aproape 70 de dosare depuse nici unul nu a fost respins, câteva dosare au fost completate, și cred că și de data aceasta județul Mureș este pe un loc fruntaș la proiecte. Ceea ce mă doare este că din 102 localități avem doar aproape 70 de proiecte, dar nu se poate să ai chiar totul în viață.

        D-l consilier Suciu: Noi am primit în comisia economico – financiară cu foarte mult entuziasm acest program și aș  vrea să mă opresc la ultima parte și anume la portofoliul de proiecte al județului Mureș, sunt parcă 730 de proiecte în curs de derulare în valoare de 700 milioane de euro. Mă gândeam la ce ați spus dvs. înainte că sunt primari adormiți. Să găsim metode de a-i atrage, deci dacă am găsi o metodă să îi atragem….

        D-na președinte Lokodi: Poate că merită să facem o analiză  să vedem, e foarte ușor de făcut, prima este Primăria Tîrgu Mureș care nu colaborează cu noi în nici un fel, nici cu proiecte nici cu sfaturi, avem proiectul Zona Metropolitană pe care îl facem împreună, avem proiectul S.A.M.T.I.D pe care îl facem totuși împreună, însă trebuie să analizăm care sunt acele administrații care nu ajung să vină destul de repede.

        Rog presa să scrie că noi am apreciat că acest colectiv din executivul Consiliului Județean este un colectiv pregătit, nu numai DDRIE ci absolut toate direcțiile, că absolut toată lumea lucrează foarte serios, la capacitatea maximă a pregătirii fiecăruia și între executiv și aparatul propriu există o atmosferă pașnică, de conlucrare, de muncă în favoarea județului și nu avem probleme de disciplină, de delăsare sau de necalificare sau incapacitate, există muncă în echipă și le mulțumesc tuturor.

        Art.1 Se aprobă cu 23 voturi „pentru”, 12 consilieri absenți (Bozodi, Radu, Socotar, Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar, Țintoșan, Benedek, Veress, Magyarasy, Simon).

         Art.2 Se aprobă cu 23 voturi „pentru”, 12 consilieri absenți (Bozodi, Radu, Socotar, Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar, Țintoșan, Benedek, Veress, Magyarasy, Simon).

        În întregime hotărârea se aprobă cu 23 voturi „pentru”, 12 consilieri absenți (Bozodi, Radu, Socotar, Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar, Țintoșan, Benedek, Veress, Magyarasy, Simon).

 

2.Proiect de hotărâre privind aprobarea modificării structurii organizatorice și a statului de funcții ale Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Mureș

                                

D-na președinte Lokodi: Comisia economică, comisia culturală au

avizat, comisia de servicii a avizat acest proiect.

        Art.1 Se aprobă cu 23 voturi „pentru”, 12 consilieri absenți (Bozodi, Radu, Socotar, Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar, Țintoșan, Benedek, Veress, Magyarasy, Simon).

         Art.2 Se aprobă cu 23 voturi „pentru”, 12 consilieri absenți (Bozodi, Radu, Socotar, Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar, Țintoșan, Benedek, Veress, Magyarasy, Simon).

         Art.3  Se aprobă cu 22 voturi „pentru”, 1 nu a votat (Ban), 12 consilieri absenți (Bozodi, Radu, Socotar, Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar, Țintoșan, Benedek, Veress, Magyarasy, Simon).

         În întregime hotărârea se aprobă cu 22 voturi „pentru”, 1 nu a votat (Ban), 12 consilieri absenți (Bozodi, Radu, Socotar, Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar, Țintoșan, Benedek, Veress, Magyarasy, Simon).

 

4.Proiect de hotărâre privind aprobarea planului de ocupare a funcțiilor publice pentru anul 2007

 

D-na președinte Lokodi: Sunt unele modificări ca urmare a pregătirii

profesionale și a terminării cursurilor de calificare precum și a facultăților. Proiectul de a fost avizat de comisia economică.

        Art.1 Se aprobă cu 23 voturi „pentru”, 12 consilieri absenți (Bozodi, Radu, Socotar, Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar, Țintoșan, Benedek, Veress, Magyarasy, Simon).

         Art.2 Se aprobă cu 22 voturi „pentru”, 1 nu a votat (Groza) 12 consilieri absenți (Bozodi, Radu, Socotar, Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar, Țintoșan, Benedek, Veress, Magyarasy, Simon).

         În întregime hotărârea se aprobă cu 23 voturi „pentru”, 12 consilieri absenți (Bozodi, Radu, Socotar, Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar, Țintoșan, Benedek, Veress, Magyarasy, Simon).

 

5.Proiect de hotărâre pentru completarea anexei la Hotărârea Consiliului Județean Mureș nr.73/27.VII.2006 privind actualizarea la inflație a unor taxe și tarife la instituțiile de cultură pe anul 2006

                                      

  D-na președinte Lokodi: Primim foarte multe cereri prin care ni se

cere să permitem să se filmeze și să se fotografieze, eu zic că este un bun al Consiliului Județean care este unic în felul său, iar cine dorește să fotografieze sau să filmeze în viitor să achite o taxă, așa cum se face peste tot în lume.

        Art.1 Se aprobă cu 23 voturi „pentru”, 12 consilieri absenți (Bozodi, Radu, Socotar, Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar, Țintoșan, Benedek, Veress, Magyarasy, Simon).

         Art.2 Se aprobă cu 22 voturi „pentru”, 1 nu a votat (Mora), 12 consilieri absenți (Bozodi, Radu, Socotar, Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar, Țintoșan, Benedek, Veress, Magyarasy, Simon).

         Art.3 Se aprobă cu 22 voturi „pentru”, 1 nu a votat (Mora), 12 consilieri absenți (Bozodi, Radu, Socotar, Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar, Țintoșan, Benedek, Veress, Magyarasy, Simon).

        În întregime hotărârea se aprobă cu 22 voturi „pentru”, 1 nu a votat (Mora), 12 consilieri absenți (Bozodi, Radu, Socotar, Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar, Țintoșan, Benedek, Veress, Magyarasy, Simon).

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

8.Proiect de hotărâre privind numirea reprezentaților Consiliului Județean  în consiliile consultative ale spitalelor de interes județean

       

        D-na președinte Lokodi: Ca urmare a unor modificări survenite la Spitalul din Târnăveni unde era reprezentant domnul Kakassy, dar acum fiind numit director adjunct al spitalului, cu toate că nu există incompatibilități, ne-am uitat și ca urmare a cererii făcute de Spitalul Județean Mureș de a reînnoi mandatul celor care au existat sau numirea altor persoane, noi am supus spre aprobare un material. Proiectul a fost discutat în comisia economico – financiară și față de propunerea executivului, comisia a propus, în locul domnului Kovacs Dezideriu, medic stomatolog, profesor universitar, domnul Benedek Imre sau Sămărghițan Gheorghe, la Spitalul din Târnăveni a fost propus domnul Mora Akos. În locul lui, comisia propune pe d-l Popa Dragoș, iar la Spitalul T.B.C, domnul Pokorny Vasile. Comisia de servicii a avizat fără obiecțiuni, comisia culturală a avizat tot fără obiecțiuni. Înainte să trecem la votarea proiectului de hotărâre, va trebui să discutăm anexa pentru că sunt mai multe propuneri.

        D-l consilier Pokorny: Eu sunt onorat de această propunere, dar țin să vă reamintesc că conduc o instituție mare, cea mai mare din județ, mai sunt și cadru universitar și mai fac parte și din colegiul director al D.G.A.S.P.C și sunt și președintele comisiei de atribuire a proiectelor de asistență socială. Eu consider că pentru a mă achita onorabil de aceste sarcini este prea mult să mai intru în această comisie, deci eu renunț la această propunere onorantă.

        D-l consilier Giurgea: Din această comisie consultativă e obligatoriu să facă parte medici? Pentru că în lege nu se menționează.

        D-na președinte Lokodi: Legea nu spune că trebuie să fie neapărat medici. Medicii nu sunt exceptați și în lege se prevede că din comisia consultativă poate face parte un șef de clinică sau un manager dar doar la spitalul la care lucrează. De exemplu domnul Covaci poate să facă parte la Spitalul Clinic Județean de Urgență, dar nu poate la Târnăveni sau Gornești. Așa să propuneți, ca persoana care e propusă, dacă este medic la un spital, atunci la acel spital să fie numit, dar nu poate fi numit la un alt spital.

        D-l secretar Togănel: Este incompatibil dacă este manager sau șef de secție, șef de laborator.

        D-na președinte Lokodi: Este incompatibil la alt spital, dar în cazul spitalului său poate rămâne, este cazul propunerii domnului Benedek, deci el poate fi propus la Spitalul Clinic Județean de Urgență.

        D-l director Iosib: În aceste consilii consultative se numesc medici din partea instituțiilor de sănătate, în aceste consilii sunt medici, dar se poate diversifica. Deci nu e neapărat să numim medici.

        D-l consilier Giurgea: Este foarte clar că nu trebuie propuși medici, dar ceea ce vreau să îi rog pe colegii mei este să remarce faptul că deși partidul din care fac parte este la putere, nu există nici un președinte de comisie care să facă parte din acest partid, la nici o comisie, repet. Vă rog foarte respectuos, mă adresez colegilor din PSD care deși sunt în opoziție, la Consiliul Județean, împreună cu U.D.M.R sunt la putere, să aveți această disponibilitate față de consilierii din partidul aflat la putere, deci să rămână domnul Mora la Târnăveni.

        D-l vicepreședinte Frătean: Vreau să întreb câteva lucruri: 1.Am înțeles că în comisia socială a fost votat fără obiecțiuni acest proiect. Și atunci vă întreb: ce a votat comisia care până la urmă este de specialitate? Nu dorim politizarea partinică a administrației. Mă uit la domnul Mora și știu foarte bine ce poziție constructivă am avut în reorganizarea ATOP-ului. Este președinte, inclusiv cu susținerea noastră. Nu putem discuta că nu s-a făcut nimic în această direcție. Vreau să clarific acest subiect, să vedem propunerile pentru a putea lua o hotărâre în cunoștință de cauză.

        D-na președinte Lokodi: Aș dori președintele comisiei sociale să spună ce material s-a aprobat.

        D-na consilier Iacob: Mi se pare un punct sensibil, mi se pare că PSD a fost prea mult atacat, până azi nu am auzit în Consiliul Județean așa ceva. Noi am avut o formulă inițială care ne-a fost dată de executiv și asupra acesteia ne-am dat votul. Am colegi de la P.D, de la P.R.M, am colegi de la U.D.M.R și dacă nu spun adevărul îi  rog să mă combată. Materialul care ne-a fost prezentat nu cuprindea nici una din modificările pe care le-am auzit astăzi. Avem în comisie doi medici mă așteptam să îi văd pe listă, e firesc e domeniul lor fiind în cunoștință de cauză. Deci noi am votat lista inițială. Era domnul Covaci, Popa, Pokorny, ei erau în domeniu și restul nu a fost modificat din partea Consiliului Județean. Noi asta am votat. Vă rog cei 7 care au fost prezenți să confirme sau să infirme.

        D-na președinte Lokodi: Azi trebuie să votăm. Supunem la vot fiecare propunere, este o listă deschisă, noi am făcut o propunere, dar puteți veni și dvs. cu câte propuneri doriți, secretariatul face o listă și votăm.

        D-l consilier Boloș: Înainte de a face propunerile aș vrea să citesc din expunerea de motive care, pe undeva este altfel decât a spus domnul Iosib. Citez:” în lege se specifică că dintre cei doi reprezentanți ai Consiliului Județean unul trebuie să fie specialist în finanțe publice locale, art.86 alin.2, motiv pentru care pentru fiecare spital se propune câte un economist din aparatul propriu. Pentru celelalte locuri se propun specialiști din domeniul sanitar, unii îndeplinind și funcția de consilier județean.” Așa spune legea. V-aș ruga să îmi spuneți dacă este așa sau nu.

        D-l secretar Togănel: La art.186 se precizează că în cadrul spitalului public funcționează un Consiliu Consultativ care are rolul de a dezbate principalele probleme de strategie și organizare a spitalului și de a face recomandări managerilor în urma dezbaterilor. Deci membrii consiliului sunt: doi reprezentanți de la Ministerul Sănătății, doi reprezentanți ai ministerelor și instituțiilor cu rețea sanitară proprie și acum, la lit.c, vine: doi reprezentanți numiți de consiliul județean ori local, dintre care unul specialist în finanțe publice locale pentru spitale aflate în administrarea Consiliilor Județene sau locale după caz. Atât precizează.

        D-l consilier Boloș: Și celelalte? De unde este textul din expunerea de motive? „ se propun specialiști din domeniul sanitar, unii îndeplinind și funcția de consilier județean”? Apare în expunerea de motive această propoziție.

        D-l secretar Togănel: Este propunerea organului de specialitate care a întocmit expunerea.

        D-na președinte Lokodi: Deci este propunerea noastră. Deci putem alege consilieri județeni, din afara consiliului, cum e cazul domnului Covaci, poate fi oricine care considerăm noi că poate reprezenta interesele Consiliului Județean.

        D-l consilier Giurgea: Vreau să fiu foarte bine înțeles de toată lumea și de la P.S.D și de la U.D.M.R. Eu nu vreau să critic pe nimeni. S-a făcut o propunere, anume la Târnăveni să fie domnul Mora, la Spitalul Județean, pe Benedek, la Gornești pe domnul Popa. Iar partea cealaltă de procedură specială era o rugăminte către dânșii.

        D-l vicepreședinte Frătean: P.S.D propune exact invers adică Mora la Gornești și Popa la Târnăveni. Nu înțeleg care e problema.

 

        Se face o mică pauză pentru ca domnii consilieri să se consulte asupra propunerilor.

 

        D-na președinte Lokodi: Să ascultăm totuși colegii ce au concluzionat în urma medierilor.

        D-l vicepreședinte Frătean: Acceptăm propunerea avansată de domnul Giurgea deci domnul Mora la Târnăveni și domnul Popa la Gornești.

        D-na președinte Lokodi: Deci atunci haideți să finalizăm anexa. Executivul ia act de propunerea dvs. și de propunerea ca domnul Benedek să fie la Spitalul Județean de Urgență, la Târnăveni - domnul Mora, la Gornești - domnul Popa.

        Art.1 Se aprobă cu 22 voturi „pentru”, 1 nu a votat (Kakassy), 12 consilieri absenți (Bozodi, Radu, Socotar, Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar, Țintoșan, Benedek, Veress, Magyarasy, Simon).

         Art.2 Se aprobă cu 21 voturi „pentru”, 2 nu au votat (Mora, Kakassy), 12 consilieri absenți (Bozodi, Radu, Socotar, Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar, Țintoșan, Benedek, Veress, Magyarasy, Simon).

         Art.3 Se aprobă cu 23 voturi „pentru”, 12 consilieri absenți (Bozodi, Radu, Socotar, Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar, Țintoșan, Benedek, Veress, Magyarasy, Simon).

         În întregime hotărârea se aprobă cu 23 voturi „pentru”, 12 consilieri absenți (Bozodi, Radu, Socotar, Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar, Țintoșan, Benedek, Veress, Magyarasy, Simon).

 

9.Informare privind problemele sesizate de Sindicatul ACORD

 

D-na președinte Lokodi: V-aș ruga frumos, cine prezintă informarea? Informarea a fost difuzată, dacă aveți întrebări.

D-l consilier Pokorny: Eu am nefericirea de a aparține acestei direcții mamut și trebuie sa facem față situației și să rezolvăm problemele cum putem mai bine. Văzând acest denunț/sesizare, care este al șaselea, al semnatarului de când s-a instaurat această nouă conducere, nu pot decât să mă gândesc că noua conducere și-a dat seama de valoarea îndoielnică a semnatarului și l-a schimbat din funcția de șef birou achiziții. Până atunci, timp de ani de zile, scandalurile în direcția în care lucra se țineau lanț. Ani de zile a planat suspiciunea unor fraude cercetate și de P.N.A la cumpărarea unor case, la achiziționări de microbuze și altele. În anii trecuți nimeni nu a făcut nici o sesizare. S-a instaurat un director executiv care este atacat în material ca neavând vechime, în mod josnic aș zice, care nu satisface cerințele legale. Atunci vă întreb cum se face că dumnealui a fost promovat ca funcționare public și a promovat și examenul care nu s-a ținut la Tîrgu Mureș. Eu vă asigur că este un post foarte greu, iar un tânăr, instalat abia de 1 an de zile să fie denunțat de cel puțin 6 ori și în instanță și peste tot eu nu așa consider că ajutăm pe cineva și că acordăm încredere unui coleg cu care stau vecin cu biroul. În al doilea rând aici, în acest material, se găsesc niște critici, de fapt este chiar atacată hotărârea Consiliului Județean cu privire la unele numiri în această direcție. Poate suntem noi mai puțin capabili, dar eu refuz să nu apăr demnitatea și luciditatea Consiliului Județean. În alte comisii unde sunt criticat, refuz să fac parte tocmai datorită unor persoane care îmi degradează credibilitatea. În al doilea rând sunt atacați oameni, colegi și în numele lor resping aceste acuzații, care au zeci de ani pe statele de funcții în cadrul instituțiilor de asistență socială care nu este la îndemâna oricui și nu au fost niciodată terfeliți în ziare și și-au făcut întotdeauna datoria. Eu refuz în numele lor aceste atacuri josnice și denunțurile de acest gen.

D-l consilier Lădariu: Nu aș fi intervenit la acest punct dacă la discuțiile din comisie chiar domnul director nu ar fi ridicat o problemă destul de delicată și anume problema acelor sporuri de 50%. Este nefiresc, după părerea mea, ca în două cazuri să dai aceste sporuri și în celelalte, nu. E vorba de aceeași muncă, aceleași condiții și aceleași merite. Eu nu consider că celor care li s-a dat un drept acum trebuie să li se ia. Consider că toți cei merituoși trebuie să primească aceste sporuri. Am aflat și mă bucură acest lucru, am discutat cu domnul director, că în urma discuției pe care am avut-o în comisia socio – culturală s-a dat această dispoziție ca toți să beneficieze de aceste sporuri, toți cei care merită. Eu nu sunt avocatul nici al domnului director, nici avocatul sindicatului sunt în calitate de consilier.

D-l consilier Giurgea: Aș vrea să fiu foarte bine înțeles, nu vreau să fiu nici eu avocatul nimănui, dar vreau să lămuresc unele lucruri. În primul rând este regretabil că la D.G.A.S.P.C în loc să se muncească se ocupă cu alte probleme și o fac pe banii contribuabililor și pe mulți bani de la Consiliul Județean. Pe de o parte, domnul Cătană este frustrat și este neliniștit, ar trebui să se liniștească și să își vadă de treaba la care s-a angajat. Dacă sesizează lucruri în neregulă, să  le sesizeze pe cale legală și dacă acele ilegalități sesizate și de domnul coleg Pokorny, care cunoaște foarte bine problemele de acolo, sunt adevărate, cei vinovați să plătească. Nu mi se pare normal sau constructiv pentru D.G.A.S.P.C  ca tot timpul să șicaneze conducerea executivă a acestei instituții. Domnule Cătană te rog foarte frumos să te liniștești și să îți vezi de treburile pozitive ale acestei activități. Vreau să te asigur că această conducere este instalată de către noi și noi i-am dat un mandat, lasă-i să își desfășoare acest mandat, unde se greșește comunicați ca doi prieteni, faceți parte din același partid, nu cred că vrei să îi iei locul și oricum nu o poți face fără votul nostru, faceți o conlucrare pozitivă pentru D.G.A.S.P.C. Iar dacă cumva rugămintea mea către tine nu o respecți s-ar putea să se întâmple lucruri pe care nu le dorim nici unul dintre noi. În ceea ce privește întrebarea despre conducerea executivă, sigur ea a fost instalata de mai puțin de un an și este o echipă tânără, dar totuși cu experiență. Iar dacă s-a greșit se va plăti, dar de ambele părți. Dacă s-a greșit prin demersurile pe care le-a întreprins domnul Cătană, acțiunile în instanță, din punct de vedere legal, va plăti conform legii, iar dacă a greșit din punct de vedere colegial și administrativ va plăti în fața administrativului.

D-l consilier Amza: Am în față dispoziția din octombrie 2005 prin care se numește Colegiul Director al D.G.A.S.P.C și în această comisie avem și trei colegi: Pokorny, Sămărghițan și Socotar. Eu am rugămintea ca la ședința pe luna viitoare să ne pregătiți un raport vis-à-vis de ceea ce se întâmplă acolo. Eu mi-am însușit informarea pregătită de domnul Togănel la sesizările făcute de președintele sindicatului, dar am o nelămurire. Se răspunde punctual la 9 din cele 11 probleme ridicate. Nu se răspunde la problema referitoare la achiziția de medicamente și la problema referitoare de Centrul de Plasament Reghin și Lunca Mureșului, unde nu există sisteme de canalizare și toate dejecțiile se varsă în Mureș. Vreau să fim informați și asupra acestor două puncte.

D-na președinte Lokodi: Cu privire la achizițiile publice trebuie făcut un control, noi nu suntem în măsură să ne pronunțăm, organele de drept trebuie să se pronunțe, instanța, Direcția Finanțelor, Curtea de conturi, este de competența lor. Cu privire la situația centrelor urmează ca ele să fie modernizate, unele să fie închise, construim 6 case de tip nou, deci se face Programul Național de închidere a centrelor mari și deschidere a unor centre mai mici, deci canalizare urmează să se facă. Lunca Mureșului chiar are un proiect național câștigat acum, era problema că în clădirea cea veche nu putem investi pentru că s-a solicitat de către fostul proprietar și a fost nevoie de avize de la Autoritatea Națională pentru a putea construi în spate. Nici nu mai știu ce este acum acolo. Deci suntem în program de modernizări, să nu vă zic că o instanță ne-a obligat să deschidem Centrul de plasament  din Miercurea Niraj care face parte dintr-un Program Național și a fost închis.

D-l vicepreședinte Frătean: Asta în condițiile în care 45% din bugetul Consiliului Județean este consumat de această direcție.

D-l director Dumbravă: Centrele din Lunca Mureșului și Centrul de Plasament 8 din Reghin nu sunt racordate la sistem de canalizare pentru că nu există sistem de canalizare nici la Apalina, nici la Lunca Mureșului. Apele uzate trec prin fosa septică, noi am prevăzut în programul de investiții modernizarea acestor fose septice pentru că nu se poate pune problema de achiziționarea de stații de epurare pentru că costă extraordinar de mult. Iar la centrul nr. 8 care este în închidere, dar de fapt se modernizează și se reorganizează cu înființarea , se va cumpăra o astfel de stație de epurare. Însă este vorba de zeci de mii de euro, atât costă o astfel de stație de epurare.

D-na președinte Lokodi: Așa cum înțeleg eu, la Reghin, Castelul se va restitui proprietarului, urmează ca anumite clădiri construite de-a lungul anilor de către D.G.A.S.P.C să fie preluate, va trebui să facem un program pentru a muta copiii care au ajuns la majorat, poate va trebui să construim niște apartamente așa cum de fapt am văzut și în județul Arad, acolo se dau din locuințele A.N.L tinerilor care ies din centre de protecția copilului. Avem probleme deosebite cu acești tineri. Cred că Reghinul este un loc foarte bun cu acele clădiri care acum se eliberează. Deci toate punctele sesizate de sindicat au existat și în timpul în care la conducere era domnul Cătană și nu au fost soluționate. Și atunci pot și eu să vă întreb de ce nu ați făcut proiecte și de ce nu ați făcut nimic pentru ca această situație să se schimbe? Și răspund tot eu:  pentru că nu ați avut bani, nu ați avut proiecte și chiar dacă ați fi avut bani nu aveați suficienți ca să faceți sisteme de canalizare într-un oraș în care nu este . Deci aceste acuze depășesc anumite limite, converg spre a fi răutăcioase, pentru că nici dvs. la vremea respectivă nu le-ați putut soluționa. Și incapacitatea de atunci nu trebuie pusă pe spinarea noii conduceri care a câștigat deja câteva proiecte, face modernizare și ca lider de sindicat ar fi bine să fiți alături de dânșii. Într-adevăr, dacă ei greșesc atunci puteți sesiza și atrage atenția, dar această tevatură în instanță nu ajută nici pe dvs nici direcția și nu face bine atmosferei din județ. Pentru că dvs folosiți exact acele neajunsuri pe care nu le-ați putut rezolva la rândul dvs cu conducerea veche.

D-l consilier Pokorny: Aș vrea doar să răspund la un punct ridicat de domnul Lădariu, sporurile se acordă în aceste instituții în baza unor avize și analize ale organelor neutre de specialitate, respectiv Direcția Sanitară, Inspectoratul pentru Protecția Muncii și Spitalul pentru Boli Profesionale. Noi, la rândul nostru, le-am solicitat și ne-au făcut analize chiar la începutul acestei veri, deci proaspete. Eu am explicat la cei de la unitățile nou înființate, ce demersuri trebuie să facă legal atât Sighișoara cât și casele PIN ca să obțină aceste sporuri juste. Probabil că au făcut aceste lucruri, dar se pare că având o influență și de copii fără handicap, probabil că organele legale nu au acordat avizele corespunzătoare.

D-l consilier Lădariu: Sunt de acord  cu ceea ce a spus domnul Pokorny, foarte bine, înseamnă că v-ați îngrijit de oamenii dvs și ați obținut ce ați obținut pe cale legală. Am spus doar că este inechitabil ca oameni cu aceeași muncă și aceleași merite de dincolo, să nu primească acele sporuri. Înseamnă că nu au făcut demersurile necesare în acest sens, deci eu am cerut doar normalitate.

D-na președinte Lokodi: Vă consult, dacă doriți să îl ascultăm pe domnul Cătană.

Vot: Se aprobă cu 11 voturi „pentru”,7 ”împotriv㔠17 consilieri au fost absenți.

D-l Cătană: Sigur s-au ridicat unele probleme referitoare la activitatea mea de dinainte, domnul Pokorny, răutăcios ca întotdeauna la adresa mea, pentru că știe, referitor….

D-na președinte Lokodi: Dacă atacați consilierii vă iau cuvântul.

D-l Cătană: Referitor la sporul de 50%, am o adresă din partea Ministerului Muncii care spune așa „mărimea concretă a sporurilor și locurilor de muncă la care se acordă se stabilesc de către ordonatorul de credite cu încadrarea în alocația bugetară anuală pentru cheltuielile cu salarii fără a fi nevoie de avize suplimentare”.

D-na președinte Lokodi: Dacă se cer pentru alții se cer și la dvs, vă rog să nu susțineți lucruri neadevărate.

D-l Cătană: La Brâncovenești există un om în vârstă de 70 de ani cu contract pe perioadă nedeterminată, la Glodeni de 67 de ani la fel, unul face naveta cu directorul centrului în mașină, în fiecare zi. Nu e nici o problemă, este corect. De un an de zile am cerut încheierea unui contract colectiv de muncă, încă nu s-a făcut, deși legea obligă. Am negociat nu cădem de acord asupra unor drepturi pe care le-am cerut și de care colegii din Consiliul Județean beneficiază. Nepunerea în executare a unor sentințe: avem 3 sentințe definitive și executorii prin care am câștigat drepturi ale salariaților. Este vorba de primele de vacanță, de salariile pentru asistenții maternali și de un coleg care a fost încadrat greșit.

D-na președinte Lokodi: Nici o problemă, am și eu o sentință de un an de zile, tot cu drepturi bănești de la Curtea de Conturi și nimeni nu o pune în aplicare. Care e problema?

D-l Cătană: La nivelul Consiliului Județean această sentință s-a aplicat fără a fi recurată, la nivelul D.G.A.S.P.C a fost recurs, s-au folosit din bugetul Consiliului Județean aproape 400 milioane, care s-au depus cauțiune pentru suspendarea executării. Dar asta e deja o altă problemă. Cu îndeplinirea condițiilor legale de numire vă rog pe dvs. toți consilierii județeni și v-aș ruga să citiți.

D-na președinte Lokodi: Să știți că noi știm ce am votat, nu trebuie să ne atrageți atenția, nu suntem slabi la minte.

D-l Cătană: Cu sporurile, pe lângă acest spor mai există un spor de 15 % care se acordă salariaților care  lucrează în 3 schimburi. Asta a fost rugămintea noastră, schimbarea sporului de 25% de noapte cu 15% la salariul de bază, este text legal, HG 281 art.10 lit.b, nu am cerut nimic în afara legii. Anul trecut s-au întors din bugetul D.G.A.S.P.C aproximativ 12 miliarde la bugetul Consiliului Județean și nu sunt bani pentru salarii și pentru sporuri.

D-na președinte Lokodi: Îmi spuneți un lucru nou, eu nu știam așa ceva. Probabil că noi nu vedem, nu analizăm.

D-l Cătană: Domnul director economic a zis că el vrea să doarmă liniștit pentru că dacă face achiziții, răspunde.

D-na președinte Lokodi: Domnule Cătană, ar trebui să aveți informații mai exacte pentru că eu știu că s-a achiziționat la sfârșitul anului, dar dacă dvs spuneți….poate știți mai bine.

D-l Cătană: D-l Berekmeri a fost numit manager de proiect din afară fără nici o problemă, este legal, nu?

D-na președinte Lokodi: Este după dvs imposibil ca un soț care este manager de proiect într-o altă instituție, dacă undeva în sistem există nevasta lui, dar nu la el, să aibă probleme? În timpul dvs cine a fost manager de proiect?

D-l Cătană: Un angajat al direcției a fost. Este singura instituție cu 9 directori. Există, pe de o parte,  directorii de centre care au fost numiți directori, care au 50 de oameni în subordine și există alții care au în subordine 150 de angajați și sunt șef de serviciu, beneficiind de indemnizație de conducere la nivel de șef serviciu. Rugămintea mea aceasta  a fost să fie echitate pentru toți.

D-na președinte Lokodi: Deci organigrama D.G.A.S.P.C nu o stabilește liderul de sindicat. Să știți că ne-a preocupat  foarte mult organigrama direcției știm exact câți șefi de serviciu sunt, câți directori, câte mame asistenți maternali, câți șoferi, totul.

D-l Cătană: Eu nu pot să mă bucur. Referitor la relația mea, este chiar o acuză personală că nu vreau să colaborez cu direcția, mi s-a tăiat telefonul, internetul, am primit somație de reziliere a contractului pentru spațiul unde funcționez și pentru  care s-a dat inclusiv în fața instanței declarație că am tot dreptul să funcționez acolo. Cum credeți că aș putea colabora?

D-na președinte Lokodi: Nu cunosc nimic despre ceea ce susțineți, ca și persoană angajată ați fi avut toate drepturile, mă gândesc că doar ca lider de sindicat, sindicatul are fonduri și își găsește serviciile care trebuie.

D-l Cătană: Există o lege care precizează exact relațiile care sunt între sindicat și angajator.

D-na președinte Lokodi: Să știți că și doamna Moldovan are o soartă rea ca lider de sindicat.

D-l Cătană: Dar măcar are un contract colectiv de muncă, noi nu avem nici atât.

D-na președinte Lokodi: Deci sindicatul din fondurile și cotizațiile sindicatului să își rezolve problemele cu utilitățile, pentru că nu se poate ca din bugetul Consiliului Județean să suportăm și aceste cheltuieli.

D-l Cătană: Mi le-am achitat întotdeauna. Rugămintea mea către domnii consilieri este să ne ajute să obținem un contract colectiv de muncă.

D-na președinte Lokodi: Contractul colectiv de muncă, conform legii, se negociază între sindicat și între patronat.

D-l Cătană: Dânșii nu aprobă nimic pentru că nu au aprobarea dvs. Dacă dumnealor ar fi venit cu o propunere de buget pentru un contract colectiv de muncă, ar fi făcut un proiect, aș fi înțeles bunăvoința lor.

D-na președinte Lokodi: Nu am făcut niciodată parte dintr-o comisie de negociere și nici legea nu îmi permite, vă rog să negociați la nivelul direcției.

D-l Cătană: Eu vă mulțumesc și vreau să vă asigur că dacă există intenția de a colabora și de a încheia un contract colectiv de muncă putem merge înainte. Dacă nu, vom merge în instanță, următorul proces va avea vreo 20 de miliarde pe care le cerem, de Consiliul Județean depinde dacă mergem înainte sau în instanță.

D-na președinte Lokodi: Amenințați-ne și apoi așteptați înțelegere!

D-l Cătană: Nu este o amenințare sunt drepturi pe care oamenii nu le-au primit.

D-na președinte Lokodi: Da, vă mulțumesc. Dați-mi voie să vă prezint alte două informări, este o adresă venită din partea Serviciului de Ajutor Maltez din România. Acest serviciu solicită din partea consilierilor să participăm la acțiunea numit㠄Pâinea Sfântului Anton”, o pâine pe timp de un an pentru o familie care nu poate să asigure nici minimum de trai urmează să analizați această cerere și să depuneți suma necesară pentru o familie, alegeți dvs familia care va fi prezentată de către acest serviciu. Cererea cealaltă ne roagă să le asigurăm un spațiu pentru a depozita haine în cazul în care au fost inundații, unde a fost nevoie acest serviciu imediat a dus la locurile inundate, pentru sinistrați îmbrăcăminte.

O altă cerere este „acțiunea Mureșul” o să ne adresăm administrațiilor locale la nivelul județului ca să sprijinim cu saci pentru a aduna deșeurile din zona Mureșului.

O altă informare vine de la centrul de Formare Continuă Sibiu, urmează să se organizeze în data de 4 octombrie 2006, un curs de perfecționare, în această sală de ședință, cursul este contra cost, vă rog să vă adresați doamnei Gâlea pentru cheltuielile de participare. În principiu se discută despre modificarea Legii nr. 215, privind administrația publică locală, precum și despre integrare europeană.

D-l consilier Amza:Vă rog să ne informați dacă ați rezolvat problema luptătoarei Șimon.

D-na președinte Lokodi: Da, s-a rezolvat tot ce trebuia. Dar am o rugăminte, la modul cel mai serios: nu mai veniți pe ușa din dos cu cereri, nimeni! Doar pe bază de proiecte. Nu mă puneți în situație să mă rog pentru sponsorizări. S-a rezolvat prin sponsorizare direct către asociația din care face parte tânăra, absolut pe cale legală, dar să credeți că nu e ușor.

D-l consilier Amza: Apropos de sponsorizări, o să venim la următoarea ședință mai mulți consilieri, cu un proiect de hotărâre  prin care să sprijinim cele trei ramuri sportive care au echipe în prima ligă.

D-na președinte Lokodi: Domnilor nu mi se pare normal ca federația, care cred că are un buget destul de mare, să răspundă că nu alocă un leu pentru această tânără și noi să trebuiască să facem rost de bani. Mă revoltă și nu mi se pare deloc normal!

Ședința s-a încheiat la ora 16.35

 

 

                                                       Întocmit:Camelia Vlasiu

 

 

 

PREȘEDINTE                                   p.SECRETAR

 

          Lokodi Edita Emoke                                Viorel Iosib

                                                                 Director executiv

 

 

 

Văzut: Delia Belean