JUDEȚUL MUREȘ
CONSILIUL JUDEȚEAN
Compartimentul Patrimoniu și
Servicii Publice
privind
modul de gestiune al bunurilor din domeniul public al județului
Domeniul public al județului Mureș, a fost inventariat, în conformitate cu prevederile Legii nr. 213/1998 privind proprietatea publică și regimul juridic al acesteia și a fost atestat prin H.G. nr. 964/2002.
În prezent, domeniul public al județului este format din
următoarele categorii de bunuri:
-
drumuri județene, poduri și podețe;
-
sisteme de alimentare cu apă care deservesc două
sau mai multe localități ale județului;
-
imobile în care își desfășoară activitatea
instituțiile de cultură Biblioteca Județeană, Filarmonica, Muzeul Județean cu
secțiile sale, Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii
Tradiționale, Revistele literare VATRA și LATO, Ansamblul artistic MUREȘUL,
clădirile și terenurile aferente celor 3 spitale de interes județean, Centrele
de zi și Case de tip familial, Centrele de plasament aparținând Direcției
Generale pentru Protecția Drepturilor Copilului Mureș, școlile de învățământ
special, Centrul Militar Județean, Serviciul de Protecție Civilă,
infrastructura RA Aeroportul Tg.Mureș.
Administrarea
drumurilor județene se realizează de către Consiliul Județean în timp ce
sistemele de alimentare cu apă din mediul rural au fost concesionate societății
SC SURM SA, contract care este în derulare.
În ceea ce privește imobilele din domeniul public județean,
administrarea a fost transmisă instituțiilor de sub autoritatea Consiliului
Județean, care își desfășoară activitatea în respectivele spații.
Astfel, instituțiile de cultură funcționează în următoarele
clădiri:
- Palatul Culturii sediu al Filarmonicii,
Bibliotecii Județene, Muzeului Județean- secția artă și istorie. Administrarea
acestui edificiu monument se realizează printr-o instituție înființată în
acest scop și anume Administrația Palatului Culturii.
Verificând în teren modul de utilizare a spațiilor și
necesitățile reale pentru instituțiile ce funcționează în Palat, s-au constatat
următoarele:
Pentru Muzeul Județean cu secțiile istorie și artă,
spațiile sunt insuficiente. Astfel, dacă în ceea ce privește locul de expunere,
acesta este optim pentru atragerea vizitatorilor (centrul orașului), referitor
la suprafață, aceasta este relativ redusă, motiv pentru care la secția artă nu
se poate organiza decât o singură expoziție tematică anuală, numeroase tablouri
de valoare rămânând în depozite (Grigorescu, Luchian, Tonitza).
Depozitul de obiecte muzeale istorice se află împreună cu
sala de expoziții-secția istorie, la subsolul clădirii, condițiile de păstrare
fiind corespunzătoare, dar spațiul devenind insuficient pentru depozitarea
obiectelor în continuă creștere, ca urmare a achizițiilor efectuate.
Biblioteca
Județeană nu are spații suficiente pentru depozitarea periodicelor mai vechi.
În ceea ce privește starea fizică a clădirii, sunt necesare
lucrări de reparații atât interioare (înlocuire instalație electrică, zugrăveli
și reparații casa scărilor, înlocuire tâmplărie uși și geamuri, refacere
vitralii) cât și exterioare (renovare fațadă, consolidare ornamente).
Pentru modernizare se solicită dotarea cu centrală termică
proprie și instalație de climatizare.
În anul 2004, prin bugetul Consiliului Județean s-au alocat
fonduri pentru reparații, care au fost distribuite atât la Administrația
Palatului Culturii cât și la instituțiile care funcționează în Palat.
Având în vedere scopul pentru care a fost înființată în
această clădire Administrația Palatului Culturii (întreținerea Palatului
Culturii, efectuarea reparațiilor curente și capitale precum și realizarea
investițiilor), pentru o mai bună gestionare a fondurilor precum și pentru
organizarea unitară a licitațiilor și urmărirea eficientă a execuției
lucrărilor, propunem ca sumele destinate în acest scop să fie repartizate numai
Administrației Palatului Culturii.
În imobilele din Piața Trandafirilor nr.11 și str.Horea
nr.24 își desfășoară activitatea tot Muzeul Județean - secția de etnografie, respectiv științe
naturale.
Clădirea secției etnografie este într-o stare foarte
precară, atât în curtea interioară cât și în birouri și săli de expoziții. La
parter predomină igrasia, astfel încât deși este o clădire monument și sălile
de expoziție prezintă exponate de valoare, aspectul jalnic îndepărtează
vizitatorii.
Pentru remedierea situației, propunem deplasarea
specialiștilor de la Serviciul Tehnic al Consiliului Județean pentru o evaluare
a lucrărilor necesare și alocarea cât mai urgentă a unor sume în acest scop.
De asemenea, spațiile de depozitare a obiectelor
achiziționate sunt insuficiente, acest fapt conducând în multe cazuri la
aglomerări și depozitarea necorespunzătoare a obiectelor (obiecte muzeale
servind ca suport de depozitare pentru alte obiecte mai mici).
Imobilul din str.Horea nr.24 (secția de științe naturale)
necesită refacerea instalației electrice, zugrăveli interioare.
Și în acest caz spațiile de depozitare ale obiectelor
muzeale sunt insuficiente (în mod necorespunzător fiind depozitate obiecte
muzeale în birourile personalului).
În imobilul din str.Cuza Vodă nr. 97 funcționează
Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale.
Menționăm că acest imobil a fost administrat până în februarie 2003 de către SC
Locativ SA, societate comercială de profil, în subordinea Consiliului local al
municipiului Tg.Mureș.
Odată cu trecerea clădirii în domeniul public județean și
administrarea Centrului Județean de Conservare și Promovare a Culturii Tradiționale,
s-au preluat și contractele de închiriere cu SC Panacom SRL (profil
panificație) și cu Societatea Culturală Miorița.
Menționăm că în
cursul anului 2003, SC Panacom SRL a renunțat la contract și s-a retras din
spațiile ocupate, în timp ce Societatea Miorița mai ocupă 4 încăperi (77,56
mp), contractul expirând în 2005.
Având în vedere că biblioteca Muzeului Județean a fost
evacuată din clădirea BCR, subsolul clădirii din str.Cuza Vodă devenind disponibil a fost
repartizat Muzeului pentru depozitarea cărților. Pentru funcționarea
Bibliotecii, Muzeul are nevoie și de
spații pentru birouri (ptr.bibliotecară, sala de lectură) și întrucât
societatea Miorița nu este în subordinea Consiliului Județean și desfășoară
activitate sporadic, ocupând nejustificat spațiile, se propune rezilierea
contractului, pentru interesul public.
Având în vedere nevoia de spații, care rămân în continuare insuficiente pen tru Muzeul Județean, ținând cont de faptul că această clădire necesită repararea acoperișului pentru care s-au alocat 400 mil.lei în acest an, se propune și studierea posibilităților de mansardare a clădirii.
Spațiile de la parterul blocurilor (Aleea Carpați nr.51,
Bd.1848 nr.37, Brașovului nr.1) au destinația de secții ale
Bibliotecii Județene și au fost preluate din administrarea SC Locativ SA în
domeniul public județean și administrarea Bibliotecii Județene, în anul 2003.
Toate secțiile necesită lucrări de reparații, astfel secția
din Aleea Carpați nr.51 are nevoie de refacerea hidroizolației și reparația
tavanului ca urmare a infiltrațiilor de apă ce ar putea afecta în viitor
instalația electrică.
De asemenea, geamurile nu sunt etanșe.
- La secția din Bd.1848 trebuie refăcută fațada exterioară. De asemenea, lipsește firma instituției.
Imobilele
în care funcționează învățământul special de stat au intrat în domeniul public
județean, în baza OUG nr. 206/2000 și sunt date în administrare celor 3 școli
speciale din județ (Școala specială nr.1 și 2 Tg.Mureș și Școala de Arte și
Meserii Reghin).
La Școala Specială nr.2 din Tg.Mureș, str.Mărăști,
în corpul B s-a eliberat etajul III, urmând ca în luna mai să se elibereze și
etajul II, consecință a mutării copiilor de la Centrul de Plasament nr.3 în
Case de tip familial (Programul Copiii mai întâi).
În aceste condiții, se propune ca și aceste spații să fie
repartizate Muzeului Județean pentru mutarea depozitului și laboratorului din
str.Bolyai, pentru care există un contract de închiriere ce expiră și nu va fi
prelungit, precum și repartizarea unor spații Bibliotecii Județene pentru
depozitarea periodicelor.
- Clădirea Apollodin Piața Trandafirilor este
inventariată în prezent în patrimoniul public al municipiului Tg.Mureș, deși în
această clădire în majoritatea spațiilor funcționează o instituție de interes
județean, și anume Școala Populară de Artă.
În conformitate cu Legea nr.213/1998 privind proprietatea publică și regimul juridic al acesteia, se propune ca acest imobil să fie trecut în domeniul public al județului și administrarea Școlii Populare de Arte.
În imobilul din str.1 Decembrie nr.33 funcționează
birourile administrative ale Ansamblului Artistic Mureșul.
Clădirea necesită reparații exterioare, consolidare porțiune gard beton, reparații acoperiș.
În interior, deși s-au efectuat unele amenajări, spațiile
sunt mici, aglomerate (ex.birou contabilitate) și lipsite de căldură (o sobă de
teracotă încălzește două încăperi).
În exterior, clădirea nu este împrejmuită, motiv pentru
care se propune delimitarea, cu ajutorul specialiștilor tehnici, a suprafeței
de 453 mp aferentă și alocarea sumelor în acest scop.
Activitatea artistică a instituției, respectiv repetițiile
au loc în Bd.22 Decembrie 1989 la parterul unui bloc, în spațiul fostului Club
TCM Mureș, spațiu pentru care se plătește chirie și care se află în
proprietatea SC Seracom SA Mureș, societate cu acționar majoritar statul.
Consiliul Județean Mureș a făcut până în prezent numeroase demersuri la APAPS Brașov
și București pentru ca acest spațiu să treacă în domeniul public județean, dar nu
s-a primit până în prezent nici un răspun s.
Dacă acest spațiu nu aparține județului, situația
instituției rămâne într-un provizorat permanent, neputându-se efectua
investițiile specifice și existând pericolul iminent de evacuare la
privatizarea societății comerciale.
În imobilul din Tg.Mureș, str.Tușnad nr.5, după
mutarea Camerei de Comerț, Consiliul Județean a repartizat spațiul pentru
revistele de cultură VATRA și LATO. Din bugetul Consiliului Județean s-au
alocat sume pentru amenajarea și asigurarea condițiilor oprime de funcționare a
fiecărei instituții, clădirea a primit destinația de Casă a Presei și pentru
spațiile libere a fost organizată licitație, la care au participat diferite
ziare locale. În prezent toate spațiile sunt licitate și ocupate, percepându-se
chirie asupra lor.
Centrul
Militar Județean, serviciu public fără personalitate juridică, funcționează în
clădirea din str.M.Eminescu nr.29 și clădirea din str.Avram Iancu
nr.2 (în Cetatea Medievală).
Clădirea din str.M.Eminescu nr.29 este în stare relativ bună, a fost modernizată
instalația de încălzire, instalându-se centrală termică proprie. Mai necesită
refacerea instalației electrice, repararea fațadei, zugrăvit.
De asemenea, se impune refacerea hidroizolației la
depozitele din curte.
La Centrul de recrutare-încorporare al imobilului din
Cetatea Medievală, condițiile de muncă ale medicilor și de primire a tinerilor,
sunt sub limita decenței. Se impune ca
primă urgență refacerea instalației sanitare, apoi alte lucrări de reparații la
fațada exterioară și lucrări interioare.
Serviciul de apărare civilă este de asemenea un
serviciu public fără personalitate juridică, care funcționează în imobilele din
str.Köteles Samuel nr.33, administrat direct de Consiliul Județean. În
clădirea veche, la demisol unde sunt cazați soldații, există pericolul de
prăbușire a tavanului.
Se
impune consolidarea tavanului și refacerea instalației electrice.
Imobilul din str.Trandafirilor nr.39, a primit
destinația de locuințe de serviciu, alocându-se fonduri pentru
compartimentări și amenajări minime.
În prezent, clădirea necesită unele reparații exterioare la
fațadă și acoperiș.
În domeniul public județean mai figurează imobilele în
care-și desfășoară activitatea centrele de plasament, Centrele de zi și Casele
de tip familial, imobile situate atât în Tg.Mureș cât și în alte localități ale
județului și administrate de Direcția Generală pentru Protecția Drepturilor
Copilului.
Prin aplicarea strategiei naționale în domeniul protecției
drepturilor copilului, vor fi desființate centrele de plasament, copiii urmând
a fi mutați în Case de tip familial, unele imobile fiind deja în curs de
eliberare.
Astfel, două clădiri unde a funcționat Leagănul de copii
din Tg.Mureș, str.Trebely nr.3 și 7, urmează să fie eliberate complet.
Acestea vor putea rezolva situația critică a două instituții de interes
județean care funcționează în prezent în spații închiriate, respectiv: Direcția
Generală pentru Protecția Drepturilor Copilului (sediu) și Direcția Județeană
de Asistență Socială.
Una din clădiri are deja parterul liber, astfel că
amenajările pentru Direcția Județeană de Asistență Socială sunt în curs de
desfășurare.
În baza HG nr. 867/2002 privind trecerea unor imobile din
domeniul privat al statului și din administrarea Ministerului Sănătății și
Familiei în domeniul public al județului și administrarea consiliilor județene,
s-au încheiat Protocoale de
predare-primire între Consiliul Județean și Spitalul Clinic Județean Tg.Mureș,
(contopit cu Spitalul Municipal), Spitalul Municipal Târnăveni și Preventoriul
TBC Gornești pentru un număr de 100
imobile.
Prin Hotărârea Consiliului Județean nr. 34/2003, clădirile au fost date în administrarea spitalelor respective, acestea
urmând să răspundă de întreținerea și gestionarea acestora în scopuri medicale.
Nu au fost date în administrare, imobilele din rețeaua
sanitară care la momentul încheierii Protocolului erau goale, lipsite de
activitate, urmând ca pentru acestea să fie identificată o destinație și anume
Creșa Boziaș și fosta Policlinică nr.2 din Târnăveni precum și imobilul din
str.Parângului nr.23 Tg.Mureș (fosta creșă) și cabana week-end (neutilizată) a
Spitalului Clinic Județean.
Ulterior, Spitalul Clinic Județean ne-a înștiințat că, prin
aplicarea măsurilor de reformă sanitară, a eliberat Clinica Fizioterapie II din
Parcul Sportivilor nr.2 și că renunță la administrare.
În prezent, a solicitat din nou administrarea imobilului în
vederea funcționării Policlinicii Sportive la standardele impuse în acest
domeniu.
Menționăm că, respectiva clădire a mai fost solicitată și
de Serviciul de Evidență a Populației și Societatea Română de Televiziune
pentru post teritorial, cereri care dacă li se dă curs, impun în prealabil
obținerea avizului Ministerului Sănătății pentru schimbarea destinației
imobilului.
În ceea ce privește
Creșa Boziaș și Fosta Policlinică nr.2 din Târnăveni, nu li s-a găsit încă o
destinație.
Referitor la imobilul din str.Parângului n r.23 din
Tg.Mureș (fosta creșă), în care s-a intenționat inițial mutarea Direcției
Județene de Asistență Socială, planul nu a mai fost aplicat, Primăria Tg.Mureș
intrând și ocupând abuziv imobilul fără acordul Consiliului Județean, imobil în
care în prezent funcționează o grădiniță.
Se propune ca în acest caz, Consiliul Județean să acționeze
în instanță Primăria Tg.Mureș.
Cabana week-end a Spitalului Județean a fost dată în
folosință gratuită la solicitare, Sindicatului Sanitas.
În patrimoniul județului mai figurează cabană week-end a
Consiliului Județean, care se află într-o stare deplorabilă, fără utilizare la
ora actuală, amenințată de a fi demolată
(somații ale Primăriei Tg.Mureș).
Se propune deplasarea unor specialiști de la Serviciile
Tehnic și Urbanism ale Consiliului Județean în vederea evaluării
posibilităților de refacere și modernizare a cabanei, pentru a servi ca loc de
agrement pentru salariați și a reprezenta în mod corespunzător instituția.
Din imobilele din structura Spitalului Clinic Județean au
mai făcut parte încă 2 foste creșe care s-au preluat în domeniul public
județean și anume:
-
Fosta Creșă din str.Moldovei și
-
Fosta Creșă din Aleea Carpați.
În
clădirea din str.Moldovei funcționează în prezent Institutul Est European
pentru Sănătatea Reproducerii și Centrul
de Combatere a Violenței Domestice, înființat în baza legii și la care
participă în Protocolul de parteneriat
și Consiliul Județean.
Cele două instituții funcționează în imobil în baza unor contracte de comodat încheiate cu Spitalul Clinic Județean. De menționat că această clădire este foarte bine întreținută de locatari.
În clădirea din str.Aleea Carpați funcționează
Biblioteca Tehnică a Spitalului Clinic Județean, Societatea Națională de
recuperare și tehnologie ortopedică Romhandicap punct de lucru Tg.Mureș, cu
contract de închiriere încheiat cu Spitalul Clinic Județean (4 încăperi la
parter) și actuala Policlinică Sportivă (la etaj).
S-a constatat că nici una din cele 2 creșe nu are
împrejmuire proprie și având în vedere că în vecinătatea lor funcționează câte
o grădiniță, ținând cont de politica expansionistă a Primăriei Tg.Mureș, care a
amplasat deja niște leagăne pe terenul aferent clădirii din str. Moldovei, se
propune delimitarea cu ajutorul specialiștilor tehnici, a suprafețelor aferente
fostelor creșe și împrejmuirea urgentă a acestora.
Având în vedere cele prezentate mai sus, se desprind
următoarele concluzii:
- În gestionarea patrimoniului se impune ca principală linie strategică asigurarea condițiilor optime de muncă pentru toate instituțiile de interes județean, crearea funcțiunilor specifice, aspecte care pot fi realizate numai prin eliminarea situațiilor de funcționare în spații improprii și închiriate.
- Îndeplinirea acestui obiectiv este posibil prin ocuparea
spațiilor ce se eliberează la Centrele de Plasament, în procesul de reformă a
protecției drepturilor copilului.
În aceste condiții, se vor rezolva cu prioritate problemele
Direcției Județene de Asistență Socială și Direcției Generale pentru Protecția Drepturilor Copilului care
ocupă în prezent spații închiriate.
De asemenea, va fi rezolvată și situația Muzeului Județean
în privința spațiilor de depozitare, a laboratorului dar și a birourilor, care
vor trebui mutate din Palatul Culturii, mărindu-se în acest mod spațiul
expozițional.
-
Clădirea Apollo din Piața Trandafirilor, sediu al Școlii Populare de Artă, se
propune a fi trecută în domeniul public județean prin promovarea unui
proiect de hotărâre în acest sens.
Acest fapt este posibil, deoarece la momentul inventarierii
patrimoniului public al județului, în conformitate cu prevederile Legii nr.
213/1998 privind proprietatea publică și regimul juridic al acesteia, în imobil
funcționa în majoritatea spațiilor Școala Populară de Artă, instituție de
interes județean.
Funcționarea unei instituții de interes județean pe un
patrimoniu de interes local, plătindu-se chirie în acest sens, nu este normală,
de aici decurgând toate problemele instituției cu Primăria Tg.Mureș, probleme
care au culminat cu un proces în acest sens, ce viza scoaterea instituției din
spațiile ocupate.
- Se impune de urgență, efectuarea demersurilor de
evidențiere la Cartea Funciară (prin Direcția Urbanism) a imobilelor ce aparțin
domeniului public județean;
- Deplasarea specialiștilor din cadrul Serviciului Tehnic
pentru a evalua starea clădirilor și alocarea sumelor pentru situațiile
urgente;
-
Referitor la Palatul Administrativ, sediu al Prefecturii și al Consiliului
Județean, clădirea a fost declarată de interes național, administrarea fiind
acordată exclusiv Prefecturii, situație în care Consiliul Județean nu mai poate
angaja cheltuieli de reparații-investiții.
Având
în vedere că până în prezent în bugetul Prefecturii nu au fost alocate sume în acest sens, propunem ca pentru
întreținerea corespunzătoare în viitor a clădirii, să se inițieze demersurile
necesare pentru promovarea unei hotărâri de Guvern privind trecerea acesteia în
domeniul public județean și în
administrarea Consiliului Județean, soluție permisă de lege și care se
regăsește și în alte județe.
DIRECTOR, COORDONATOR COMPARTIMENT,
Bartha Iosif Dohotariu Monica
VICEPREȘEDINTE
Groza
Emil
DM/MR