JUDEȚUL MUREȘ
pentru modificarea Hotărârii
Consiliului Județean Mureș nr.44/2002 privind aprobarea Regulamentului de
organizare și funcționare a Consiliul Județean Mureș
Consiliul Județean Mureș, întrunit în
ședință ordinară,
Văzând Expunerea de motive nr._____ a
Direcției Juridice și Administrație Publică,
Având în vedere prevederile Legii
nr.673/2002 privind aprobarea și modificarea Ordonanței Guvernului nr.35/2002
pentru aprobarea Regulamentului cadru de organizare și funcționare a
consiliilor locale precum și prevederile Legii nr.52/2003 privind transparența
decizională în administrația publică,
În temeiul art.104, litera b și art.
109 din Legea nr.215/2001 a administrației publice locale;
Hotărăște:
Art.1. Se
modifică Regulamentul de organizare și funcționare a Consiliului Județean
Mureș, aprobat prin Hotărârea nr.44/2002, după cum urmează:
1. Art.1. din Regulament va avea următorul
cuprins:
În
conformitate cu prevederile art.104 lit.b din Legea nr.215/2001 privind
administrația publică locală, a Ordonanței Guvernului României nr.35/2002
pentru aprobarea Regulamentului cadru de organizare și funcționare a
consiliilor locale, aprobată și modificată prin Legea nr.673/2002 și ale Legii
nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică,
Consiliul Județean Mureș stabilește prin prezentul regulament regulile de
procedură și de organizare în baza cărora funcționează.
2.
Art.3. din Regulament va avea următorul cuprins:
Consiliul județean
se organizează și funcționează în temeiul principiilor autonomiei locale,
descentralizării serviciilor publice, eligibilității autorităților
administrației publice locale, legalității, transparenței decizionale și
consultării cetățenilor în soluționarea problemelor locale de interes
deosebit.
3. Art.6.
din Regulament va avea următorul cuprins:
(1)
Consiliul județean exercită prerogativele ce revin județului ca persoană
juridică de drept public, ce are, potrivit legii, capacitate juridică deplină,
posedă un patrimoniu propriu și are dreptul să aibă inițiative în toate
domeniile, cu excepția celor care sunt date în mod expres în competența altor
autorități publice.
(2) Ca persoană juridică de drept
public, județul, reprezentat de Consiliul județean are în proprietate bunuri
din domeniul public de interes județean, potrivit legii și bunuri în domeniul
privat.
4.
Art.8. din regulament va avea următorul cuprins:
Consiliul
Județean Mureș are sub autoritatea sa: SC. Drumuri și Poduri Mureș SA, SC.
Servicii de Utilități Rurale SA, Regia Autonomă Aeroportul Tîrgu-Mureș,
Biblioteca județeană, Muzeul județean, Centrul județean de Creație populară,
Teatrul Ariel, Redacția Vatra, Redacția Lato, Ansamblul artistic Mureșul,
Școala de Artă, Filarmonica de Stat, Administrația Palatului Culturii, Direcția
județeană pentru Protecția Drepturilor Copilului, Direcția de Asistență
Socială, Corpul Gardienilor Publici și Teatrul Național Tîrgu-Mureș.
Consiliul Județean are în administrare
terenurile și clădirile în care își desfășoară activitatea unitățile sanitare
aflate în domeniul public al județului.
5.
Aliniatul 3 al art.9 din Regulament va avea următorul cuprins:
(3)
Dacă nici la a treia convocare nu se prezintă cel puțin două treimi din numărul
consilierilor declarați aleși, prefectul va dispune verificarea motivelor care
au determinat neprezentarea la ședință a consilierilor absenți. Dacă absențele
nu au la bază motive temeinice, determinate de boală, care a necesitat
spitalizarea sau imobilizarea la pat; deplasarea în străinătate în interes de
serviciu; evenimente de forță majoră, cum ar fi: inundații sau alte catastrofe
care au împiedicat deplasarea, deces în familie sau alte situații similare,
prefectul va emite un ordin prin care va declara vacante locurile consilierilor
declarați aleși, care au lipsit nemotivat de la cele 3 convocări anterioare.
Ordinul prefectului poate fi atacat de cei interesați la instanța de contencios
administrativ, în termen de 5 zile de la comunicare. Hotărârea instanței este
definitivă și irevocabilă.
6. Aliniatul 5 al art.9 din Regulament
va deveni aliniatul 4.
7. Aliniatul 6 al art.9 va deveni
aliniatul 5 și va avea următorul cuprins:
(5) În cazul în
care pe listele de candidați nu mai sunt supleanți sau aceștia refuză, la
rândul lor, să se prezinte la ședință, prefectul va dispune organizarea de
alegeri pentru completarea posturilor declarate vacante, potrivit aliniatului
3. Alegerile se vor organiza în condițiile Legii nr.70/1991 privind alegerile
locale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în cel mult 30
de zile de la data emiterii ordinului și la acestea vor putea participa toate
partidele politice, alianțele politice sau alianțele electorale care au depus
inițial liste de candidați precum și candidați independenți care nu au fost
declarați aleși la alegerile anterioare.
8. Aliniatele 1 și 3 ale art.11 din Regulament vor avea următorul
cuprins:
Aliniatul1: (1)
După reluarea lucrărilor ședinței, consilierii declarați aleși vor alege
o comisie de validare alcătuită din 3-5 consilieri. Numărul membrilor comisiei
se stabilește prin vot deschis la propunerea președintelui de vârstă. Comisia
este aleasă pe întreaga durată a mandatului și are următoarele atribuții:
a) verifică dosarele consilierilor
declarați aleși
b) verifică dosarele supleanților în cazul
declanșării procedurii de validare a acestora
c) propune validarea sau invalidarea
consilierilor declarați aleși și după caz a supleanților
d) organizează și stabilește rezultatul
votului secret
Aliniatul
3 (3) Alegerea membrilor comisiei de
validare se face individual, prin votul deschis al majorității consilierilor
prezenți la ședința de constituire, iar rezultatul va fi consemnat în
Hotărârea nr 1.
9. Aliniatele 1, 4 și 5 al art.13 din
Regulament vor avea următorul cuprins:
(1)
După alegerea comisiei de validare președintele dispune o nouă pauză, în timpul
căreia va fi examinată de către comisie, legalitatea alegerii fiecărui
consilier, pe baza dosarelor prezentate de președintele de vârstă și vor fi
elaborate propunerile de validare sau de invalidare a mandatelor care vor fi
consemnate într-un proces verbal al cărui model este prezentat în anexa la
prezentul regulament.
(4) Consilierii care lipsesc motivat de
la ședința de constituire pot fi validați sau invalidați în lipsă.
(5) În cazul în care până la data
validării, un candidat declarat ales nu mai face parte din partidul pe a cărui
listă a fost ales, la cererea scrisă a partidului respectiv, mandatul acestuia nu va fi validat, urmând a
fi validat primul supleant pe listă.
10.
Aliniatul 3 al art.16 va avea următorul cuprins:
Aliniatul 3 Consilierii pot depune
jurământul fără formula religioasă. În acest caz, jurământul va fi imprimat pe
formular fără această formulă.
11. După art.16 se introduce CAPITOLUL
III Organizarea Consiliului Județean.
12. Aliniatele 1, 6 și 8 ale art.18 din
Regulament vor avea următorul cuprins:
Aliniatul
1: Propunerea de candidați pentru alegerea președintelui a vicepreședinților
și a membrilor Delegației permanente se face de către grupurile de consilieri
sau de către oricare dintre consilieri.
Aliniatul
6: Exercitarea votului se face într-o
cabină special amenajată, putându-se folosi, la alegerea consiliului, una din
următoarele modalități.
a).
fiecare consilier primește un singur buletin de vot pentru fiecare funcție pe care sunt trecute numele
tuturor candidaților. Intrând în cabină, din lista candidaților vor fi barate
printr-o linie orizontală numele candidaților pe care consilierul nu dorește să
îi aleagă rămânând nebarat numele celui pe care dorește să îl aleagă votantul.
b).
pe buletinul de vot se scrie cuvântul DA în dreptul numelui celui pe
care dorește să îl voteze.
c).
alte modalități, la alegerea consiliului.
Aliniatul 8: În situația în care nu s-a întrunit
majoritatea prevăzută la aliniatul 7 se organizează un al doilea tur de
scrutin, în aceeași ședință, la care vor participa candidații situați pe
primele două locuri. La al 2-lea tur de scrutin sunt declarați aleși
președinte, vicepreședinți și membrii ai delegației permanente, consilierii
care au obținut cel mai mare număr de voturi.
13.
După art.22 se introduc art. 22 1 , 22 2 și art.22
3 care vor avea următorul cuprins:
Art. 22 1 (1) După constituire
Consiliul Județean stabilește și organizează comisii de specialitate pe
principalele domenii de activitate.
(2) Domeniile de activitate în care se
pot organiza comisii de specialitate, denumirea acestora și numărul de membri
care va fi întotdeauna impar, se stabilesc de către Consiliul județean, în
funcție de specificul activității din județ
Art. 22 2 (1) Numărul locurilor care revin fiecărui grup
de consilieri în fiecare comisie de specialitate se stabilește de către
Consiliul județean în funcție de ponderea acestora în cadrul consiliului.
(2)
Nominalizarea membrilor fiecărei comisii
se face de fiecare grup de consilieri, avându-se în vedere de regulă, opțiunea
acestora, pregătirea lor profesională și domeniul în care își desfășoară
activitatea.
(3) În funcție de
numărul membrilor Consiliului, un consilier poate face parte din 1-3 comisii,
dintre care una este comisia de bază. Indemnizația de ședință se va acorda
numai pentru activitatea desfășurată în comisia de bază.
Art. 22 3 (1) Consiliul județean poate hotărî
organizarea unor comisii speciale de analiză și verificare la propunerea
consilierilor sau a președintelui Consiliului județean.
(2) Componența
nominală a comisiilor prevăzute la alin.1, obiectivele și tematica activității
acestora, perioada în care vor lucra și mandatul lor se stabilesc prin hotărâre
a Consiliului județean.
(3) Comisia de
analiză și verificare va prezenta Consiliului județean, la termenul stabilit de
acesta, raportul întocmit în urma analizelor și verificărilor efectuate.
Raportul va cuprinde, dacă este cazul, propuneri concrete de îmbunătățire a
activității în domeniul supus analizei sau verificării.
14.
Art.24 din Regulament va avea următorul cuprins:
(1) Comisiile de specialitate lucrează
valabil în prezența majorității membrilor și iau hotărâri cu votul majorității
membrilor lor.
(2) Comisia poate invita să participe la
ședințele sale specialiști din cadrul aparatului
propriu
al consiliului județean sau din afara acestuia, în special de la unitățile
aflate în subordinea consiliului. Au dreptul să participe la ședințele comisiei
și consilierii care au făcut propunerile ce stau la baza lucrărilor
comisiei.
(3) Ședințele comisiei de specialitate
sunt de regulă publice.
(4) Comisia poate invita și alte
persoane care să participe la dezbateri.
(5) Comisia poate hotărî ca unele ședințe sau dezbaterea unor puncte de
pe ordinea de zi, să se desfășoare cu ușile închise.
15.
Art.25 din Regulament se abrogă.
16.
Art. 31 din Regulament va avea următorul cuprins:
Ședințele comisiilor de specialitate
se desfășoară, de regulă, înaintea ședințelor consiliului, atunci când ordinea
de zi a ședinței acestuia cuprinde probleme sau proiecte de hotărâri asupra
cărora i se solicită avizul, la convocarea președintelui acesteia sau a
președintelui Consiliului Județean.
17.
Art.36 din Regulament se abrogă.
19. Art.38 din Regulament se abrogă.
20.Textul art.39 se va înscrie la capitolul III după art.43.
21. Aliniatul 2 al art.44 din Regulament va avea următorul cuprins:
Consiliul Județean se poate întruni și în ședințe extraordinare ori de câte ori este necesar, la cererea președintelui sau a cel puțin unei treimi din numărul membrilor consiliului, ori la solicitarea prefectului adresată președintelui Consiliului Județean, în cazuri excepționale care necesită adoptarea de măsuri imediate pentru prevenirea, limitarea sau înlăturarea urmărilor calamităților, catastrofelor, incendiilor, epidemiilor sau epizootiilor, precum și pentru apărarea ordinii și liniștii publice.
22. Aliniatul 2 al art. 47 din Regulament va
avea următorul conținut:
Consilierul care nu poate lua parte la ședință
este obligat să aducă la cunoștință această situație președintelui consiliului
sau secretarului general al unității administrativ-teritoriale.
23. Aliniatul 2 al art.48 din Regulament va avea următorul
cuprins:
Problemele
privind bugetul județului, administrarea domeniului public și privat al
județului, participarea la programe de dezvoltare județeană, regională sau de
cooperare generală transfrontalieră, organizarea și dezvoltarea urbanistică
generală a județului și a unităților administrativ teritoriale, precum și cele
privind asocierea sau cooperarea cu alte autorități publice, organizații
neguvernamentale, persoane juridice române sau străine sau dezbaterea oricărui
proiect de hotărâre cu aplicabilitate generală se vor discuta întotdeauna în
ședința publică.
24.
Aliniatul 1 al art.49 din Regulament va avea următorul cuprins:
Dezbaterea problemelor se face,
de regulă, în ordinea în care acestea sunt înscrise pe ordinea de zi aprobată.
Dezbaterea începe prin prezentarea pe scurt a proiectului de hotărâre sau a
problemei înscrise pe ordinea de zi, pe care o face inițiatorul. Apoi se dă
cuvântul președintelui comisiei de specialitate și, dacă este cazul, șefului
compartimentului care a întocmit raportul.
25.
Art.51 din Regulament va avea următorul cuprins:
Președintele consiliului sau reprezentantul oricărui
grup de consilieri poate propune încheierea dezbaterii unei probleme puse în
discuția consiliului. Propunerea de încheiere a dezbaterii se supune votului.
Discuțiile vor fi sistate dacă propunerea a fost acceptată de majoritatea
consilierilor.
26. La
titlul. Elaborarea proiectelor de hotărâri, după art.59 se introduce un
subtitlu și anume:
Procedura de elaborare a proiectelor de hotărâri cu
caracter normativ
27. După
art.59 din Regulament se introduc următoarele articole:
59 1
(1) În cadrul procedurilor de elaborare a proiectelor de acte normative
Consiliul Județean are obligația să publice un anunț referitor la această
acțiune în site-ul propriu, să-l afișeze la sediul propriu, într-un spațiu
accesibil publicului, și să-l transmită către mass-media centrală sau locală,
după caz. Consiliul Județean va transmite proiectele de acte normative tuturor
persoanelor care au depus o cerere pentru primirea acestor informații.
(2) Anunțul
referitor la elaborarea unui proiect de act normativ va fi adus la cunoștință
publicului, în condițiile alin. (1), cu cel puțin 30 de zile înainte de
supunerea spre analiză, avizare și adoptare de către Consiliul Județean.
Anunțul va cuprinde o notă de fundamentare, o expunere de motive sau, după caz,
un referat de aprobare privind necesitatea adoptării actului normativ propus,
textul complet al proiectului actului respectiv, precum și termenul limită,
locul și modalitatea în care cei interesați pot trimite în scris propuneri,
sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ.
(3) Anunțul referitor la
elaborarea unui proiect de act normativ cu relevanță asupra mediului de afaceri
se transmite de către inițiator asociațiilor de afaceri și altor asociații
legal constituite, pe domenii specifice de activitate, în termenul prevăzut la
alin. (2).
(4) La
publicarea anunțului, Consiliul Județean va stabili o perioadă de cel puțin 10
zile pentru a primi în scris propuneri, sugestii sau opinii cu privire la
proiectul de act normativ supus dezbaterii publice.
(5) Conducătorul autorității
publice va desemna o persoană din cadrul instituției, responsabilă pentru
relația cu societatea civilă, care să primească propunerile, sugestiile și
opiniile persoanelor interesate cu privire la proiectul de act normativ propus.
(6) Proiectul
de act normativ se transmite spre analiză și avizare Consiliului Județean numai
după definitivare, pe baza observațiilor și propunerilor formulate potrivit
alin. (4).
(7) Consiliul
Județean este obligat să decidă organizarea unei întâlniri în care să se
dezbată public proiectul de act normativ, dacă acest lucru a fost cerut în
scris de către o asociație legal constituită sau de către o altă autoritate
publică.
(8) În toate
cazurile în care se organizează dezbateri publice, acestea trebuie să se
desfășoare în cel mult 10 zile de la publicarea datei și locului unde urmează
să fie organizate. Consiliul Județean trebuie să analizeze toate recomandările
referitoare la proiectul de act normativ în discuție.
(9) În cazul
reglementării unei situații care, din cauza circumstanțelor sale excepționale,
impune adoptarea de soluții imediate, în vederea evitării unei grave atingeri
aduse interesului public, proiectele de acte normative se supun adoptării în
procedura de urgență prevăzută de reglementările în vigoare.
59 2 (1) Participarea persoanelor interesate la
lucrările ședințelor publice se va face în următoarele condiții:
a) anunțul
privind ședința publică trebuie adus la cunoștința cetățenilor și a
asociațiilor legal constituite care au prezentat sugestii și propuneri în
scris, cu valoare de recomandare, referitoare la unul dintre domeniile de
interes public care urmează să fie abordat în ședință publică;
b) anunțul va
conține data, ora și locul de desfășurare a ședinței publice, precum și ordinea
de zi.
(2) Difuzarea
anunțului și invitarea specială a unor persoane la ședința publică sunt în
sarcina responsabilului desemnat pentru relația cu societatea civilă.
(3)
Participarea persoanelor interesate la ședințele publice se va face în limita
locurilor disponibile în sala de ședințe, în ordinea de precădere dată de
interesul asociațiilor legal constituite în raport cu subiectul ședinței
publice, stabilită de persoana care prezidează ședința publică.
(4) Ordinea de
precădere nu poate limita accesul mass-media la ședințele publice.
59 3
Persoana care prezidează ședința publică oferă invitaților și persoanelor care
participă din proprie inițiativă posibilitatea de a se exprima cu privire la
problemele aflate pe ordinea de zi.
59 4 (1) Adoptarea deciziilor administrative ține
de competența exclusivă a Consiliului Județean.
(2) Punctele
de vedere exprimate în cadrul ședințelor publice de persoanele menționate la
art. 59 3 au valoare de
recomandare.
59 5 Minuta ședinței publice, incluzând și votul
fiecărui membru, cu excepția cazurilor în care s-a hotărât vot secret, va fi
afișată la sediul Consiliului Județean și publicată în site-ul propriu.
59 6 (1) Consiliul Județean este obligat să
elaboreze și să arhiveze minutele ședințelor publice.
(2)
Înregistrările ședințelor publice vor fi făcute publice, la cerere, în
condițiile Legii nr. 544/2001 privind liberul
acces la informațiile de interes public.
59 7
(1) Consiliul Județean este obligat să
întocmească și să facă public un raport anual privind transparența decizională,
care va cuprinde cel puțin următoarele elemente:
a) numărul
total al recomandărilor primite;
b) numărul
total al recomandărilor incluse în proiectele de acte normative și în
conținutul deciziilor luate;
c) numărul
participanților la ședințele publice;
d) numărul
dezbaterilor publice organizate pe marginea proiectelor de acte normative;
e) situația
cazurilor în care Consiliul Județean a fost acționat în justiție pentru
nerespectarea prevederilor legii privind transparența decizională în
administrația publică;
f) evaluarea
proprie a parteneriatului cu cetățenii și asociațiile legal constituite ale
acestora;
g) numărul
ședințelor care nu au fost publice și motivația restricționării accesului.
(2)
Raportul anual privind transparența decizională va fi făcut public în site-ul
Consiliului Județean, prin afișare la sediul propriu într-un spațiu accesibil
publicului sau prin prezentarea în ședință publică.
59 8 Persoanele
care asistă la ședințele publice, invitate sau din proprie inițiativă, trebuie
să respecte regulamentul de organizare și funcționare al Consiliului Județean.
În cazul în care președintele constată că o persoană a încălcat regulamentul,
va dispune avertizarea și, în ultimă instanță, evacuarea acesteia.
28. Art.89 din
Regulament va avea următorul cuprins:
Prevederile prezentului regulament, se completează cu dispozițiile
Legii nr.215/2001, privind administrația publică locală și ale Legii
nr.161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenței în exercitarea
demnității publice, a funcțiilor publice și în mediul de afaceri, prevenirea și
sancționarea corupției, în măsura în care acesta nu dispune.
Art.2.
După aprobarea modificărilor, Regulamentul de organizare și funcționare
va fi publicat, dându-se articolelor o nouă numerotare.
PREȘEDINTE Avizat
pentru legalitate
SECRETAR GENERAL
Ing. Virág György Ioan Togănel
PIE/MC
CAPITOLUL I.
DISPOZIȚII
GENERALE
Art.1. În conformitate cu prevederile art.104
lit.b din Legea nr.215/2001 privind administrația publică locală, a Ordonanței
Guvernului României nr.35/2002 pentru aprobarea Regulamentului cadru de
organizare și funcționare a consiliilor locale, aprobată și modificată prin
Legea nr.673/2002 și ale Legii nr. 52/2003 privind transparența decizională în
administrația publică, Consiliul Județean Mureș stabilește prin prezentul
regulament regulile de procedură și de organizare în baza cărora funcționează.
Art.2. (1) Consiliul Județean Mureș ales la 4
iunie 2000 și constituit în ședința din 6 iulie 2000 se compune din 41
consilieri.
(2)
Consiliul Județean Mureș este autoritatea administrației publice locale,
constituită la nivel județean pentru coordonarea activității consiliilor
comunale, orășenești și municipale, în vederea realizării serviciilor publice
de interes județean.
(3)
Constituirea și completarea Consiliului județean se face în conformitate cu
prevederile art.103 și respectiv art.31-37 din Legea nr.215/2001 privind
administrația publică locală și a prezentului regulament.
Art.3. Consiliul județean se organizează și
funcționează în temeiul principiilor autonomiei locale, descentralizării
serviciilor publice, eligibilității autorităților administrației publice
locale, legalității, transparenței decizionale și consultării cetățenilor în
soluționarea problemelor locale de interes deosebit.
Art.4. (1) Autonomia Consiliului Județean
Mureș este administrativă și financiară fiind exercitată pe baza și în limitele
prevăzute de lege.
(2)
Autonomia locală privește organizarea, funcționarea, competențele și
atribuțiile Consiliului Județean Mureș, precum și gestionarea resurselor
județului de către acesta.
(3) Autonomia locală reprezintă dreptul
și capacitatea efectivă a Consiliului județean de a soluționa, în numele și în
interesul cetățenilor județului Mureș, treburile publice, în condițiile legii.
Art.5. Aplicarea principiilor prevăzute la
art.3 și 4 nu pot aduce atingere caracterului de stat național, unitar și
indivizibil al României.
Art.6.
(1) Consiliul județean exercită prerogativele ce revin județului ca
persoană juridică, de drept public, ce are, potrivit legii, capacitate juridică
deplină, posedă un patrimoniu propriu și are dreptul să aibă inițiative în
toate domeniile, cu excepția celor care sunt date în mod expres în competența
altor autorități publice.
(2) Ca persoană juridică de drept
public, județul, reprezentat de Consiliul județean are în proprietate bunuri
din domeniul public de interes județean, potrivit legii și bunuri în domeniul
privat.
Art.7.
(1) Raporturile dintre Consiliul județean și consiliile locale municipale,
orășenești și comunale au la bază principiile autonomiei, legalității,
responsabilității, cooperării și solidarității în rezolvarea problemelor
întregului județ.
(2) În relațiile dintre Consiliul
județean și autoritățile administrației publice locale nu există raporturi de
subordonare.
Art.8. Consiliul Județean Mureș are sub
autoritatea sa: SC. Drumuri și Poduri Mureș SA, SC. Servicii de Utilități
Rurale SA, Regia Autonomă Aeroportul Tîrgu-Mureș, Biblioteca județeană,
Muzeul județean, Centrul județean de Creație Populară, Teatrul Ariel, Redacția
Vatra, Redacția Lato, Ansamblul Artistic Mureșul, Școala de Artă,
Filarmonica de Stat, Administrația Palatului Culturii, Direcția Județeană
pentru Protecția Drepturilor Copilului, Direcția de Asistență Socială, Corpul
Gardienilor Publici și Teatrul Național Tîrgu-Mureș. Consiliul Județean are în
administrare terenurile și clădirile în care își desfășoară activitatea
unitățile sanitare aflate în domeniul public al județului.
CAPITOLUL II.
Constituirea
Consiliului Județean
Art.9. (1) Consiliul județean se constituie în
termen de 20 de zile de la data desfășurării alegerilor. Convocarea
consilierilor declarați aleși, la ședința de constituire a consiliului, se face
de prefect, prin ordin.
(2) Ședința este legal constituită dacă participă
cel puțin două treimi din numărul consilierilor declarați aleși. În cazul în
care nu se poate asigura această majoritate, peste 3 zile va fi convocată o
nouă ședință printr-un nou ordin emis de prefect. Dacă nici de această dată nu
se prezintă cel puțin două treimi din numărul consilierilor declarați aleși,
prefectul va face o nouă convocare peste alte 3 zile, emițând în acest scop un
nou ordin.
(3)
Dacă nici la a treia convocare nu se prezintă cel puțin două treimi din numărul
consilierilor declarați aleși, prefectul va dispune verificarea motivelor care
au determinat neprezentarea la ședință a consilierilor absenți. Dacă absențele
nu au la bază motive temeinice, determinate de boală, care a necesitat
spitalizarea sau imobilizarea la pat; deplasarea în străinătate în interes de
serviciu; evenimente de forță majoră, cum ar fi: inundații sau alte catastrofe
care au împiedicat deplasarea, deces în familie sau alte situații similare,
prefectul va emite un ordin prin care va declara vacante locurile consilierilor
declarați aleși, care au lipsit nemotivat de la cele 3 convocări anterioare.
Ordinul prefectului poate fi atacat de cei interesați la instanța de contencios
administrativ, în termen de 5 zile de la comunicare. Hotărârea instanței este
definitivă și irevocabilă.
(4) Înainte de a emite ordinul, prefectul va
verifica dacă pe listele de candidați depuse de partidele politice, alianțele
politice sau alianțele electorale, ai căror consilieri declarați aleși au
lipsit nemotivat mai sunt supleanți. În caz afirmativ, prin același ordin se va
dispune organizarea unei noi ședințe de constituire la care vor fi convocați
supleanții.
(5)
În cazul în care pe listele de candidați nu mai sunt supleanți sau
aceștia refuză, la rândul lor, să se prezinte la ședință, prefectul va dispune
organizarea de alegeri pentru completarea posturilor declarate vacante,
potrivit aliniatului 3. Alegerile se vor organiza în condițiile Legii
nr.70/1991 privind alegerile locale, republicată, cu modificările și
completările ulterioare, în cel mult 30 de zile de la data emiterii ordinului
și la acestea vor putea participa toate partidele politice, alianțele politice
sau alianțele electorale care au depus inițial liste de candidați precum și
candidați independenți care nu au fost declarați aleși la alegerile anterioare.
Art.10.
(1) Ședința de constituire este deschisă de prefect sau de reprezentantul
acestuia, care îl invită pe cel mai în vârstă dintre consilieri și pe cei 2
asistenți ai acestuia care vor fi desemnați dintre cei mai tineri consilieri,
să preia conducerea lucrărilor ședinței.
(2)
După preluarea conducerii ședinței se ia o pauză, în timpul căreia se
constituie grupurile de consilieri, potrivit Statutului aleșilor locali, care
funcționează pe toată durata mandatului, iar secretarul general al județului
prezintă președintelui de vârstă și asistenților acestuia dosarele
consilierilor declarați aleși și pe cele ale supleanților lor. Dosarele pot fi
însoțite de opțiunile scrise ale consilierilor aleși care ocupă funcții
incompatibile, potrivit legii, cu calitatea de consilier.
Art.11.
(1) După reluarea lucrărilor ședinței, consilierii declarați aleși vor
alege o comisie de validare alcătuită din 3-5 consilieri. Numărul membrilor
comisiei se stabilește prin vot deschis la propunerea președintelui de vârstă.
Comisia este aleasă pe întreaga durată a mandatului și are următoarele
atribuții:
e) verifică dosarele consilierilor
declarați aleși
f) verifică dosarele supleanților în cazul
declanșării procedurii de validare a acestora
g) propune validarea sau invalidarea
consilierilor declarați aleși și după caz a supleanților
h) organizează și stabilește rezultatul
votului secret
(2)
Desemnarea candidaților pentru comisia de validare se face de către grupurile
de consilieri constituite potrivit art.10, alin.2. Numărul de locuri cuvenite
fiecărui grup se determină în funcție de numărul de mandate obținute de grupul
în cauză.
(3) Alegerea membrilor comisiei de
validare se face individual, prin votul deschis al majorității consilierilor
prezenți la ședința de constituire, iar rezultatul va fi consemnat în
Hotărârea nr 1.
Art.12. Comisia de validare a mandatelor alege din
rândul membrilor săi, cu votul majorității acestora, un președinte și un
secretar.
Art.13.
(1) După alegerea comisiei de validare președintele dispune o nouă pauză,
în timpul căreia va fi examinată de către comisie, legalitatea alegerii
fiecărui consilier, pe baza dosarelor prezentate de președintele de vârstă și
vor fi elaborate propunerile de validare sau de invalidare a mandatelor care
vor fi consemnate într-un proces verbal al cărui model este prezentat în anexa
la prezentul regulament.
(2) Dacă consilierii care dețin funcții
incompatibile optează în scris pentru renunțarea la funcția de consilier, va fi
examinat, în vederea validării, dosarul supleantului, sau a supleanților de pe
aceeași listă, în ordinea în care cei în cauză au fost înscriși pe lista de
candidați.
(3) Invalidarea alegerii unui consilier
poate fi propusă de comisia de validare, numai dacă aceasta a constatat că au
fost încălcate condițiile de eligibilitate stabilite expres de lege sau dacă
alegerea s-a făcut prin fraudă electorală constatată de către biroul electoral,
potrivit prevederilor Legii nr.70/1991-republicată, cu modificările și
completările ulterioare precum și în cazurile prevăzute la alineatul 2.
(4) Consilierii care lipsesc motivat de
la ședința de constituire pot fi validați sau invalidați în lipsă.
(5) În cazul în care până la data
validării, un candidat declarat ales nu mai face parte din partidul pe a cărui
listă a fost ales, la cererea scrisă a partidului respectiv, mandatul acestuia nu va fi validat, urmând a
fi validat primul supleant pe listă.
Art.14. (1)
Validarea sau invalidarea mandatelor se face în ordine alfabetică, prin votul
deschis al majorității consilierilor prezenți la ședință. Persoana al cărei
mandat este supus validării sau invalidării nu participă la vot.
(2) Rezultatul validării mandatelor se
consemnează în Hotărârea nr.2, care se va comunica de îndată consilierilor care
au absentat motivat.
Art.15.
(1) Hotărârea de validare sau invalidare a
mandatelor poate fi atacată de cei interesați la instanța de contencios
administrativ în termen de 5 zile de la adoptare, sau în cazul celor absenți de
la ședință, de la comunicare.
(2) Instanța de contencios
administrativ este obligată să se pronunțe în termen de 30 de zile.
Art.16.(1) După validarea mandatelor a cel puțin două
treimi din numărul de consilieri stabilit potrivit legii se va proceda la
depunerea următorului jurământ: Jur să respect Constituția și legile țării și
să fac cu bună credință tot ceea ce stă în puterile și priceperea mea pentru
binele locuitorilor județului. Așa să-mi ajute Dumnezeu !
(2)
Jurământul se depune după următoarea procedură: secretarul general al
județului va da citire jurământului, după care consilierii validați se vor
prezenta, în ordine alfabetică, în fața unei mese special amenajate, pe care se
află un exemplar din Constituție și Biblie. Consilierul va pune mâna stângă
atât pe Constituție cât și dacă este cazul, pe Biblie, va pronunța cuvântul
Jur după care va semna Jurământul de credință, care va fi imprimat pe un
formular special.
(3)
Consilierii pot depune jurământul fără formula religioasă. În acest caz
jurământul va fi imprimat pe formular fără această formulă.
(4) Jurământul se semnează în două
exemplare, un exemplar se păstrează la dosarul de validare, iar al doilea se
înmânează consilierului.
(5) Consilierii care refuză să depună
jurământul sunt considerați demisionați de drept, acest fapt urmând a se
consemna în procesul verbal al ședinței. În această situație se va supune
validării mandatul primului supleant de pe lista partidului politic, alianței
politice sau alianței electorale respective, dacă până la validarea mandatului
partidele politice sau alianțele politice confirmă în scris apartenența la
partid a consilierului în cauză.
(6) După depunerea jurământului de către cel
puțin două treimi din numărul membrilor consiliului local, președintele de
vârstă declară consiliul legal constituit. Declararea consiliului ca legal
constituit se constată prin Hotărârea nr.3.
CAPITOLUL III
Organizarea Consiliului Județean
Art.17. După declararea ca legal constituit, Consiliul
județean alege dintre membrii săi, cu votul secret al majorității consilierilor
în funcție, pe toată durata exercitării mandatului, un președinte, doi
vicepreședinți și Delegația permanentă.
Art.18.
(1) Propunerea de candidați pentru alegerea președintelui a vicepreședinților
și a membrilor Delegației permanente se face de către grupurile de consilieri
sau de către oricare dintre consilieri.
(2) Numărul de consilieri ce urmează a
fi aleși în Delegația permanentă va fi stabilit de Consiliul Județean, prin vot
deschis, la propunerea președintelui de vârstă sau a oricărui consilier.
(3) Candidaturile pentru funcțiile de
președinte, vicepreședinți și membrii ai Delegației permanente se supun votului
secret pe buletine de vot separate, respectiv pentru președinte, vicepreședinți
și în grup pentru membri Delegației permanente.
(4)
Toți candidații desemnați pe funcții vor fi înscriși pe buletinele de vot în
ordinea în care au fost făcute propunerile, după ce, în prealabil au fost
consultați de președintele de vârstă dacă acceptă candidatura.
(5) După înregistrarea candidaturilor
se ia o pauză în timpul căreia se completează buletinele de vot.
(6) Exercitarea votului se face într-o
cabină special amenajată, putându-se folosi, la alegerea consiliului, una din
următoarele modalități.
a).
fiecare consilier primește un singur buletin de vot pentru fiecare funcție pe care sunt trecute numele
tuturor candidaților. Intrând în cabină, din lista candidaților vor fi barate
printr-o linie orizontală numele candidaților pe care consilierul nu dorește să
îi aleagă rămânând nebarat numele celui pe care dorește să îl aleagă votantul.
b).
pe buletinul de vot se scrie cuvântul DA în dreptul numelui celui pe
care dorește să îl voteze.
c).
alte modalități, la alegerea consiliului.
(7)
Sunt declarați aleși ca președinte, vicepreședinți și membrii ai Delegației
permanente, candidații care au obținut votul majorității consilierilor în
funcție.
(8)
În situația în care nu s-a întrunit majoritatea prevăzută la aliniatul 7 se
organizează un al doilea tur de scrutin, în aceeași ședință, la care vor
participa candidații situați pe primele două locuri. La al 2-lea tur de scrutin
sunt declarați aleși președinte, vicepreședinți și membrii ai Delegației
permanente, consilierii care au obținut cel mai mare număr de voturi.
Art.19.
În caz de balotaj se va proceda
la un nou tur de scrutin, la care vor participa numai candidații care se află
în această situație. Va fi declarat ales, candidatul care a obținut cele mai
multe voturi.
Art.20.
Alegerea președintelui, vicepreședinților și a Delegației permanente
sunt consemnate în Hotărârile nr. 4, 5 respectiv 6 ale
consiliului județean.
Art.21.
După alegerea președintelui consiliului județean, activitatea președintelui
de ședință încetează.
Președintele consiliului județean
asigură în continuare conducerea lucrărilor ședinței.
Art.22.
Președintele și vicepreședinții pot fi eliberați din funcție de
către consiliul județean la propunerea a cel puțin o treime din numărul
consilierilor și numai cu votul secret a cel puțin două treimi din numărul
consilierilor în funcție. Eliberarea din funcție a președintelui consiliului
județean se face dacă a emis în decurs de 3 luni, cel puțin 3 dispoziții care
au fost anulate irevocabil de instanța de judecată, întrucât au contravenit
intereselor generale ale statului ori ale județului sau a încălcat Constituția
și legile țării. Vicepreședinții pot fi eliberați din funcție, în aceleași
condiții, numai dacă s-a constatat prin hotărâre judecătorească irevocabilă că
aceștia au contravenit, în exercitarea sarcinilor ce le-au revenit, intereselor
generale ale statului sau ale județului ori au încălcat Constituția și legile
țării.
Art.23.
(1) După constituire Consiliul Județean stabilește și organizează comisii de
specialitate pe principalele domenii de activitate.
(2) Domeniile de activitate în care se
pot organiza comisii de specialitate, denumirea acestora și numărul de membri
care va fi întotdeauna impar, se stabilesc de către Consiliul județean, în
funcție de specificul activității din județ.
Art.24. (1) Numărul
locurilor care revin fiecărui grup de consilieri în fiecare comisie de
specialitate se stabilește de către consiliul județean, în funcție de ponderea
acestora în cadrul consiliului.
(2) Nominalizarea membrilor fiecărei
comisii se face de fiecare grup de consilieri, avându-se în vedere, de regulă,
obțiunea acestora, pregătirea lor profesională și domeniul în care își
desfășoară activitatea.
(3) În funcție de numărul membrilor
consiliului, un consilier poate face parte din 1-3 comisii, dintre care una
este comisia de bază. Îndemnizația de ședință se va acorda numai pentru
activitatea desfășurată în comisia de bază.
Art.25. (1) Consiliul județean poate hotărî organizarea unor comisii speciale de
analiză și verificare, la propunerea consilierilor sau a președintelui
consiliului județean.
(2) Componența nominală a
comisiilor prevăzute la alin. (1), obiectivele și tematica activității
acestora, perioada în care vor lucra și mandatul lor se stabilesc prin hotărâre
a consiliului județean.
(3) Comisia de analiză și verificare va prezenta
consiliului județean, la termenul stabilit de acesta, raportul întocmit în urma
analizelor și verificărilor efectuate. Raportul va cuprinde, dacă este cazul,
propuneri concrete de îmbunătățire a activității în domeniul supus analizei sau
verificării.
Art.26.
(1) Consiliul Județean Mureș are organizate 6 comisii de specialitate pe
domenii de activitate după cum urmează:
1. Comisia de studii, prognoze economico
sociale, buget, finanțe și administrarea domeniului public;
2. Comisia de organizare și dezvoltare
urbanistică, realizarea lucrărilor publice, conservarea monumentelor istorice
și arhitectură;
3. Comisia pentru servicii publice, comerț
și protecția consumatorilor;
4. Comisia pentru activități științifice,
învățământ, sănătate, cultură, protecție socială și culte;
5. Comisia pentru administrație publică
locală, juridică, apărarea ordinii publice, respectarea drepturilor și a
libertăților cetățenilor ;
6. Comisia pentru agricultură,
silvicultură, gospodărirea apelor și protecția mediului înconjurător;
(2)
Consiliul poate hotărî să se organizeze comisii de specialitate și în alte
domenii de activitate sau o comisie să aibă în obiectul de activitate două sau
mai multe domenii.
(3)
Pot fi membrii ai comisiilor de specialitate numai consilierii.
Art.27. (1)
Comisiile de specialitate lucrează valabil în prezența majorității
membrilor și iau hotărâri cu votul majorității membrilor lor.
(2) Comisia poate invita să participe
la ședințele sale specialiști din cadrul aparatului
propriu al
consiliului județean sau din afara acestuia, în special de la unitățile aflate
în subordinea consiliului. Au dreptul să participe la ședințele comisiei și
consilieri care au făcut propunerile ce stau la baza lucrărilor comisiei.
(3)
Ședințele comisiei de specialitate sunt de regulă publice.
(4)
Comisia poate invita și alte persoane care să participe la dezbateri.
(5)
Comisia poate hotărî ca unele ședințe sau dezbaterea unor puncte de pe ordinea
de zi, să se desfășoare cu ușile închise.
Art.28.
Fiecare comisie de specialitate
își alege prin votul deschis, al majorității consilierilor ce o compun, câte un
președinte și câte un secretar.
Art.29.
(1)
Comisiile de specialitate au următoarele atribuții principale:
a)
analizează proiectele de hotărâri ale consiliului județean;
b)
se pronunță asupra altor probleme trimise de consiliu spre avizare;
c) întocmesc avize asupra proiectelor de hotărâri și asupra problemelor analizate, pe care le prezintă consiliului.
(2) Comisiile de specialitate îndeplinesc orice alte
însărcinări date prin hotărâri ale consiliului județean, dacă acestea au
legătură cu activitatea lor.
Art.30. (1) Președintele comisiei de specialitate are următoarele atribuții
principale:
a) asigură reprezentarea comisiei în raporturile acesteia cu consiliul
județean și cu celelalte comisii;
b)
convoacă ședințele comisiei;
c) conduce ședințele comisiei;
d) propune ca la lucrările comisiei să participe și alte persoane din
afara acesteia, dacă apreciază că este necesar;
e)
participă la lucrările celorlalte comisii care examinează probleme ce prezintă
importanță pentru comisia pe care o conduce;
f) susține în ședințele de consiliu avizele formulate de comisie;
g) anunță rezultatul votării, pe baza datelor comunicate de secretar.
(2) Președintele comisiei îndeplinește
orice alte atribuții referitoare la activitatea comisiei, prevăzute de lege,
sau stabilite de consiliul județean.
Art. 31. (1) Secretarul comisiei
îndeplinește următoarele atribuții principale:
a) efectuează apelul nominal și ține evidența participării la ședințe a
membrilor comisiei;
b) numără voturile și îl informează pe președinte asupra cvorumului
necesar pentru adoptarea fiecărei hotărâri și asupra rezultatului votării;
c) asigură redactarea avizelor și proceselor-verbale etc.
(2) Secretarul comisiei
îndeplinește orice alte însărcinări stabilite de comisie sau de către
președintele acesteia.
Art. 32. (1) Convocarea ședințelor
comisiei se face de către președintele acesteia cu cel puțin 3 zile înainte.
(2) Ordinea de zi se aprobă de
comisie la propunerea președintelui. Oricare dintre membrii comisiei poate cere
includerea pe ordinea de zi a unor probleme.
(3) Participarea membrilor comisiei
la ședințele acesteia este obligatorie.
(4) În caz de absență la ședința
comisiei de bază consilierului în cauză nu i se acordă indemnizație de ședință.
Dacă absențele continuă, fără a fi motivate, președintele comisiei poate aplica
sancțiunile prevăzute în competența sa de Statutul aleșilor locali sau poate
propune consiliului aplicarea altor sancțiuni statutare, inclusiv înlocuirea
lui din comisie.
Art.33. Ședințele comisiilor de
specialitate se desfășoară, de regulă, înaintea ședințelor consiliului, atunci
când ordinea de zi a ședinței acestuia cuprinde probleme sau proiecte de
hotărâri asupra cărora i se solicită avizul, la convocarea președintelui
acesteia sau a președintelui Consiliului județean.
Art.34. (1) Pentru dezbaterea
proiectelor de hotărâri sau a celorlalte probleme repartizate comisiei,
președintele acesteia va desemna un consilier care va face în cadrul ședinței o
scurtă prezentare a problemei aflate pe ordinea de zi, dacă aceasta nu este
prezentată de inițiator.
(2) Consilierul desemnat potrivit alin. (1) va redacta avizul comisiei,
pe baza amendamentelor și a propunerilor formulate de membrii acesteia, care au
fost aprobate cu majoritatea voturilor consilierilor prezenți.
(3)
Avizele întocmite de comisie vor cuprinde separat, cu motivarea necesară, atât
amendamentele și propunerile acceptate, cât și cele respinse.
(4) Avizul întocmit potrivit alin. (2) și (3) se prezintă secretarului
general, care se va îngriji de multiplicarea și difuzarea acestuia către
consilieri, o dată cu ordinea de zi.
Art.35. Votul în comisii este, de regulă,
deschis. În anumite situații comisia poate hotărî ca votul să fie secret,
stabilind de la caz la caz și modalitatea de exprimare a acestuia.
Art.36.
(1) Lucrările ședințelor comisiei se consemnează, prin grija secretarului
acesteia, într-un proces-verbal. După încheierea ședinței procesul-verbal va fi
semnat de către președintele și secretarul comisiei.
(2) Președintele poate încuviința ca
procesele-verbale ale ședințelor să fie consultate de alte persoane interesate
care nu au participat la ședință, cu excepția proceselor-verbale întocmite în
ședințele ale căror lucrări s-au desfășurat cu ușile închise.
Art.37.
Dacă în urma dezbaterilor din ședința consiliului județean se impun modificări
de fond în conținutul proiectului, președintele consiliului poate hotărî
retrimiterea proiectului pentru reexaminare de către comisia sau compartimentul
de specialitate care a întocmit avizul, respectiv raportul.
Art.38. (1) Secretarul general al județului participă în mod obligatoriu la
ședințele consiliului și îi revin următoarele atribuții principale privitoare
la ședințele acestuia:
a) asigură îndeplinirea procedurilor de
convocare a consiliului județean, la cererea președintelui sau a cel puțin unei
treimi din numărul consilierilor în funcție;
b) asigură efectuarea lucrărilor de
secretariat;
c) efectuează apelul nominal și ține
evidența participării la ședințe a consilierilor;
d) numără voturile și consemnează
rezultatul votării, pe care îl prezintă președintelui;
e) îl informează pe președinte cu privire
la cvorumul necesar pentru adoptarea fiecărei hotărâri a consiliului județean;
f) asigură întocmirea stenogramei sau a
procesului-verbal, pune la dispoziția consilierilor înaintea fiecărei ședințe
procesul-verbal, respectiv stenograma dactilografiată a ședinței anterioare,
asupra conținutului cărora solicită acordul consiliului;
g) asigură întocmirea dosarelor de ședință,
legarea, numerotarea paginilor, semnarea și ștampilarea acestora;
h) urmărește ca la deliberarea și adoptarea
unor hotărâri ale consiliului județean să nu ia parte consilierii care se
încadrează în dispozițiile art. 47 alin. (1) din Legea administrației publice
locale nr. 215/2001. Îl informează pe președinte cu privire la asemenea
situații și face cunoscute sancțiunile prevăzute de lege în asemenea cazuri;
i) prezintă în fața consiliului județean
punctul său de vedere cu privire la legalitatea unor proiecte de hotărâri sau a
altor măsuri supuse deliberării consiliului; dacă este cazul, refuză să
contrasemneze hotărârile pe care le consideră ilegale;
j) contrasemnează, în condițiile legii și
ale prezentului regulament, hotărârile consiliului județean pe care le
consideră legale;
k) poate propune președintelui înscrierea
unor probleme în proiectul ordinii de zi a ședințelor ordinare ale consiliului
județean;
l) acordă membrilor consiliului asistență
și sprijin de specialitate în desfășurarea activității, inclusiv la redactarea
proiectelor de hotărâri sau la definitivarea celor discutate și aprobate de
consiliu. Asemenea obligații revin și aparatului propriu al consiliului
județean.
(2) Secretarul general
îndeplinește orice alte atribuții stabilite de lege, sau însărcinări date de
consiliu privitoare la buna organizare și desfășurare a ședințelor consiliului.
Capitolul IV.
Art. 39. Delegația
permanentă este organ de lucru al Consiliului Județean, care se întrunește, de
regulă, o dată pe lună sau ori de câte ori este nevoie.
Art.
40. (1) Convocarea Delegației permanente se face de către președinte cu cel
puțin 3 zile înaintea ședințelor, în scris sau prin notă telefonică,
precizându-se data, ora, locul de desfășurare și ordinea de zi propusă.
(2) Ședințele Delegației permanente
sunt legal întrunite în condițiile participării majorității membrilor săi.
Art.
41. La ședințele Delegației permanente poate participa prefectul sau un
reprezentant al acestuia. Pot fi invitați și directorii din aparatul propriu
sau alte persoane a căror prezență se consideră utilă și are tangență cu
problemele de la ordinea de zi.
Art. 42. (1) Delegația permanentă a
consiliului județean îndeplinește următoarele atribuții principale:
a) întocmește proiectul ordinii de zi a
ședinței consiliului județean;
b)
analizează proiectele de hotărâre care vor fi supuse consiliului județean spre
dezbatere și adoptare și asigură fundamentarea acestora;
c) pregătește desfășurarea în
bune condiții a lucrărilor ședințelor consiliului județean, asigurând
întocmirea în mod corespunzător a tuturor documentelor supuse dezbaterii;
d) propune președintelui convocarea
ședințelor extraordinare;
e) supune spre aprobare consiliului
județean regulamentul de funcționare a acestuia;
f)
stabilește măsurile necesare pentru aducerea
la îndeplinire a hotărârilor
consiliului
județean și analizează periodic stadiul îndeplinirii acestora.
(2) Delegația permanentă
îndeplinește orice alte atribuții stabilite prin lege.
(3)
Secretarul general al județului este și secretarul delegației permanente.
(4)
Ședințele Delegației permanente sunt conduse de președinte ori în absența
acestuia, de unul dintre vicepreședinții desemnați de acesta.
(5)
În cazul în care din motive întemeiate atât președintele cât și vicepreședinții
lipsesc, ședința Delegației permanente va fi condusă de un consilier ales prin
votul majorității consilierilor prezenți.
Art. 43. (1) Consiliul județean se
întrunește în ședințe ordinare o dată la două luni, la convocarea președintelui
consiliului județean.
(2) Consiliul județean se poate întruni
și în ședințe extraordinare ori de câte ori este necesar, la cererea
președintelui sau a cel puțin unei treimi din numărul membrilor consiliului, ori la solicitarea prefectului adresată
președintelui consiliului județean, în cazuri excepționale care necesită
adoptarea de măsuri imediate pentru prevenirea, limitarea sau înlăturarea
urmărilor calamităților, catastrofelor, incendiilor, epidemiilor sau
epizootiilor, precum și pentru apărarea ordinii și liniștii publice.
(3) Convocarea consiliului județean se
face în scris, prin intermediul secretarului general al județului, cu cel puțin
5 zile înaintea ședințelor ordinare sau cu cel puțin 3 zile înaintea celor
extraordinare.
(4) În caz de forță majoră și de
maximă urgență pentru rezolvarea intereselor locuitorilor județului, convocarea
consiliului județean se face de îndată.
(5) În situația în care președintele
consiliului județean se află în imposibilitatea de a convoca consiliul în
ședință ordinară, aceasta se va face de către vicepreședintele desemnat de
președinte prin dispoziție.
(6) Ordinea de zi a ședințelor
consiliului județean se va înscrie în cuprinsul invitației de ședință transmisă
consilierilor și se aduce la cunoștința locuitorilor prin mass-media sau prin
orice alt mijloc de publicitate, atât în limba română cât și în limba maghiară.
(7)
Aducerea la cunoștința publică, în limba maghiară, a ordinii de zi a
ședinței consiliului județean se consemnează în procesul verbal al ședinței,
iar în dosarul de ședință se vor atașa actele doveditoare, inclusiv ordinea de
zi în limba oficială și în versiunea tradusă în limba maghiară.
(8) Proiectul ordinii de zi se
întocmește la propunerea președintelui, consilierilor, secretarului general,
comisiilor de specialitate sau la solicitarea cetățenilor.
(9)
Modificarea ordinii de zi se poate face numai pentru probleme urgente și
numai cu votul majorității consilierilor prezenți.
(10) Dezbaterea unor probleme urgente în afara
ordinii de zi care a fost publicată, se poate face numai pe baza aplicării
procedurii inițiativei de urgență,
(11) Inițiativa de urgență poate fi
promovată de președinte, de președinții comisiilor de specialitate (în baza
hotărârii comisiei) sau de un grup de cel puțin 10 consilieri. Inițiativa de
urgență se motivează și se prezintă în scris secretarului general cu cel puțin
48 de ore înaintea ședinței consiliului.
(12) Dacă un consilier
se opune inițiativei de urgență, președintele acordă inițiatorului cinci minute
pentru motivarea în plen a propunerii. În cazul în care consiliul nu acceptă
urgența, cazul poate fi abordat în cadrul ordinii de zi al ședinței următoare.
(13)
În cazul aprobării procedurii de urgență, problema va fi dezbătută ca primul
punct al ordinii de zi
(14)
Proiectul ordinii de zi se supune aprobării consiliului.
(15) Proiectele de hotărâri și
celelalte probleme asupra cărora urmează să se delibereze se înscriu pe ordinea
de zi numai dacă sunt însoțite de avizul comisiilor de specialitate cărora
le-au fost transmise și de raportul compartimentului de resort din cadrul aparatului
propriu al consiliului județean. Raportul compartimentului de resort va fi
elaborat în termen de 30 zile de la solicitarea inițiatorului și se depune la
secretarul general înainte de întocmirea
avizului de către comisia de specialitate, pentru a fi avut în vedere de către această comisie.
Art.44. (1) Ședințele consiliului
județean sunt legal constituite dacă sunt prezenți majoritatea consilierilor în
funcție.
(2) Proiectele de hotărâre a căror
adoptare trebuie să se facă cu votul a 2/3 din numărul consilierilor în
funcție, nu se iau în dezbatere dacă cvorumul stabilit de lege nu este
îndeplinit.
Art.45. (1) Ședințele consiliului sunt conduse de președinte sau în lipsa
acestuia de vicepreședintele desemnat de președinte prin dispoziție,
(2) În cazul în
care din motive întemeiate, lipsește și vicepreședintele desemnat, ședința va
fi condusă de celălalt vicepreședinte sau de un consilier ales cu votul
majorității consilierilor prezenți.
Art.46. (1) Consilierii sunt obligați să participe la lucrările consiliului și
să își înregistreze prezența în evidența ținută de secretarul general.
(2) Consilierul care nu
poate lua parte la ședință este obligat să aducă la cunoștință această situație
președintelui consiliului sau secretarului general al unității
administrativ-teritoriale.
(3) În cazul în care un consilier absentează de două ori consecutiv, fără
motive temeinice, el poate fi sancționat în condițiile prezentului regulament.
Art.47. (1) Ședințele consiliului județean sunt publice cu excepția cazurilor
în care consilierii decid, cu majoritatea de voturi, ca acestea să se
desfășoare cu ușile închise.
(2) Problemele privind bugetul județului,
administrarea domeniului public și privat al județului, participarea la
programe de dezvoltare județeană, regională sau de cooperare generală
transfrontalieră, organizarea și dezvoltarea urbanistică generală a județului
și a unităților administrativ teritoriale, precum și cele privind asocierea sau
cooperarea cu alte autorități publice, organizații neguvernamentale, persoane
juridice române sau străine sau dezbaterea oricărui proiect de hotărâre cu
aplicabilitate generală se vor discuta întotdeauna în ședința publică.
(3) Lucrările ședințelor se desfășoară în limba
română, limba oficială a statului. La ședințele consiliului se poate folosi și
limba maghiară. În toate cazurile documentele ședințelor de consiliu se
întocmesc numai în limba română, limba oficială a statului. În cazul în care se
va folosi și limba maghiară, procesul verbal al ședinței se va redacta direct
în limba română, pe baza traducerii din timpul ședinței.
(4) În astfel de cazuri
președintele consiliului județean are obligația să asigure traducerea integrală
și concomitentă a dezbaterilor în limba română. Traducerea va fi realizată de
persoane care cunosc foarte bine atât limba română, cât și limba maghiară. În
cazuri excepționale, dacă traducerea nu poate fi realizată datorită lipsei
traducătorului și acesta nu poate fi înlocuit cu o altă persoană în măsură să
asigure traducerea, lucrările ședinței consiliului județean se vor desfășura în
limba română. Dacă situația se repetă și la ședința următoare, lucrările
acesteia vor fi amânate. După o a treia amânare devin aplicabile prevederile
art.58 din Legea nr.215/2001.
Art.48. (1) Dezbaterea problemelor se face, de regulă, în
ordinea în care acestea sunt înscrise pe ordinea de zi aprobată. Dezbaterea
începe prin prezentarea pe scurt a proiectului de hotărâre sau a problemei
înscrise pe ordinea de zi, pe care o face inițiatorul. Apoi se dă cuvântul
președintelui comisiei de specialitate și, dacă este cazul, șefului
compartimentului care a întocmit raportul.
(2) După efectuarea prezentărilor
prevăzute la alin. (1) se trece la dezbateri.
(3) Consilierii vor participa la
dezbateri în ordinea înscrierii la cuvânt. Președintele are dreptul să limiteze
durata luărilor de cuvânt, în funcție de obiectul dezbaterii. În acest scop el
poate propune consiliului spre aprobare timpul ce va fi afectat fiecărui vorbitor,
precum și timpul total de dezbatere a proiectului. Consilierul este obligat ca
în cuvântul său să se refere exclusiv la problema care formează obiectul
dezbaterii. Președintele va urmări ca prezența la dezbateri să se facă din
partea tuturor grupurilor de consilieri. În cazul unor probleme deosebite se va
aloca un anumit timp fiecărui grup de consilieri, în funcție de mărimea
acestuia.
Art.49. (1) Președintele va permite oricând unui
consilier să răspundă într-o problemă de ordin personal sau atunci când a fost
nominalizat de un alt vorbitor.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică
și în cazul în care se cere cuvântul în probleme privitoare la regulament.
Art.50. Președintele consiliului sau
reprezentantul oricărui grup de consilieri poate propune încheierea dezbaterii
unei probleme puse în discuția consiliului. Propunerea de încheiere a
dezbaterii se supune votului. Discuțiile vor fi sistate dacă propunerea a fost
acceptată de majoritatea consilierilor.
Art.51.
Este interzisă proferarea de insulte sau calomnii de către
consilierii prezenți la ședință, precum și dialogul dintre vorbitori și
persoanele aflate în sală.
Art.52. În cazul în care desfășurarea
lucrărilor este perturbată, președintele consiliului poate întrerupe
dezbaterile. El poate aplica sancțiunile stabilite de Statutul aleșilor locali
în competența sa ori poate propune consiliului aplicarea de sancțiuni
corespunzătoare.
Art.53. Asupra proiectelor de hotărâri
au loc dezbateri generale și pe articole, consilierii putând formula
amendamente de fond sau de redactare. Amendamentele formulate se supun votului
consiliului după supunerea la vot a formei inițiatorului în ordinea formulării
lor. Dacă s-a adoptat textul inițiatorului sau un amendament formulat anterior,
celelalte se socotesc respinse fără a se mai supune votului.
a) Reguli generale
Art.54. (1) Dreptul la inițiativă
pentru proiectele de hotărâri ale consiliului județean aparține președintelui,
vicepreședinților și consilierilor. Redactarea proiectelor se face de cei care
le propun.
(2) Proiectele de hotărâri vor fi
însoțite de o expunere de motive și vor fi redactate în conformitate cu normele
de tehnică legislativă. În acest scop secretarul general al județului și
personalul de specialitate din aparatul propriu al consiliului vor acorda
sprijin și asistență tehnică de specialitate.
Art.55. (1) Proiectele de hotărâri se
înscriu pe ordinea de zi a ședințelor prin menționarea titlului și a
inițiatorului.
(2)
Proiectele de hotărâri se aduc la cunoștință consilierilor de îndată, cu
indicarea comisiilor cărora le-au fost trimise spre avizare și cu invitația de
a formula și depune amendamente.
(3)
Proiectele de hotărâri și celelalte documente supuse dezbaterii și aprobării
consiliului vor fi redactate în limba română și vor fi însoțite de traducerea
în limba maghiară.
(4) Operațiunile prevăzute la alin. (2)
se realizează prin grija secretarul general al județului.
Art.56. (1) Proiectele de hotărâri și
celelalte materiale se transmit spre dezbatere și avizare comisiilor de
specialitate ale consiliului județean,
precum și compartimentelor de resort ale aparatului propriu al
consiliului, în vederea întocmirii raportului. Nominalizarea comisiilor și
compartimentelor cărora li se trimit materiale spre analiză se face de către
președinte împreună cu secretarul general.
(2) O dată cu transmiterea proiectelor
se va preciza și data de depunere a raportului și a avizului, avându-se grijă
ca raportul să poată fi trimis și comisiei de specialitate înainte de
întocmirea de către aceasta a avizului.
(3) Inițiatorul proiectului sau al
altor propuneri le poate retrage sau poate renunța, în orice moment, la
susținerea lor.
Art.57. (1) După examinarea proiectului
sau propunerii comisia de specialitate a consiliului județean întocmește un
aviz cu privire la adoptarea sau, după caz, respingerea proiectului, ori
propunerii examinate. Dacă se propune adoptarea proiectului, se pot formula
amendamente.
(2) Avizul se transmite secretarului
general al județului, care va dispune măsurile corespunzătoare difuzării lui
către președinte și către consilieri, cel mai târziu o dată cu invitația pentru
ședință.
Art.58. (1) Proiectele de hotărâri și celelalte propuneri, însoțite de avizul
comisiei de specialitate și de raportul compartimentului de resort din aparatul
propriu al consiliului, se înscriu pe ordinea de zi și se supun dezbaterii și
votului consiliului în prima ședință ordinară a acestuia.
(2) Textele finale ale hotărârilor
și celorlalte documente supuse deliberării și aprobării consiliului județean
vor fi redactate în limba română și vor fi traduse în limba maghiară.
b) Procedura de elaborare a proiectelor de hotărâri cu
caracter normativ
Art. 59. (1) În cadrul procedurilor de
elaborare a proiectelor de acte normative Consiliul Județean are obligația să
publice un anunț referitor la această acțiune în site-ul propriu, să-l afișeze
la sediul propriu, într-un spațiu accesibil publicului, și să-l transmită către
mass-media centrală sau locală, după caz. Consiliul Județean va transmite
proiectele de acte normative tuturor persoanelor care au depus o cerere pentru
primirea acestor informații.
(2) Anunțul referitor la elaborarea unui
proiect de act normativ va fi adus la cunoștință publicului, în condițiile
alin. (1), cu cel puțin 30 de zile înainte de supunerea spre analiză, avizare
și adoptare de către Consiliul Județean. Anunțul va cuprinde o notă de
fundamentare, o expunere de motive sau, după caz, un referat de aprobare
privind necesitatea adoptării actului normativ propus, textul complet al
proiectului actului respectiv, precum și termenul limită, locul și modalitatea
în care cei interesați pot trimite în scris propuneri, sugestii, opinii cu
valoare de recomandare privind proiectul de act normativ.
(3) Anunțul referitor la
elaborarea unui proiect de act normativ cu relevanță asupra mediului de afaceri
se transmite de către inițiator asociațiilor de afaceri și altor asociații
legal constituite, pe domenii specifice de activitate, în termenul prevăzut la
aliniatul 2.
(4) La publicarea anunțului Consiliul
Județean va stabili o perioadă de cel puțin 10 zile pentru a primi în scris
propuneri, sugestii sau opinii cu privire la proiectul de act normativ supus
dezbaterii publice.
(5) Conducătorul autorității
publice va desemna o persoană din cadrul instituției, responsabilă pentru
relația cu societatea civilă, care să primească propunerile, sugestiile și
opiniile persoanelor interesate cu privire la proiectul de act normativ propus.
(6) Proiectul de act normativ se transmite
spre analiză și avizare Consiliului Județean numai după definitivare, pe baza
observațiilor și propunerilor formulate potrivit aliniatului 4.
(7) Consiliul Județean este obligat să
decidă organizarea unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act
normativ, dacă acest lucru a fost cerut în scris de către o asociație legal
constituită sau de către o altă autoritate publică.
(8) În toate cazurile în care se
organizează dezbateri publice, acestea trebuie să se desfășoare în cel mult 10
zile de la publicarea datei și locului unde urmează să fie organizate.
Consiliul Județean trebuie să analizeze toate recomandările referitoare la proiectul
de act normativ în discuție.
(9) În cazul reglementării unei situații
care, din cauza circumstanțelor sale excepționale, impune adoptarea de soluții
imediate, în vederea evitării unei grave atingeri aduse interesului public,
proiectele de acte normative se supun adoptării în procedura de urgență
prevăzută de reglementările în vigoare.
Art. 60. (1) Participarea persoanelor interesate la lucrările ședințelor publice
se va face în următoarele condiții:
a) anunțul privind ședința publică trebuie
adus la cunoștința cetățenilor și a asociațiilor legal constituite care au
prezentat sugestii și propuneri în scris, cu valoare de recomandare,
referitoare la unul dintre domeniile de interes public care urmează să fie
abordat în ședință publică;
b) anunțul va conține data, ora și locul de
desfășurare a ședinței publice, precum și ordinea de zi.
(2) Difuzarea anunțului și invitarea
specială a unor persoane la ședința publică sunt în sarcina responsabilului
desemnat pentru relația cu societatea civilă.
(3) Participarea persoanelor interesate la
ședințele publice se va face în limita locurilor disponibile în sala de
ședințe, în ordinea de precădere dată de interesul asociațiilor legal
constituite în raport cu subiectul ședinței publice, stabilită de persoana care
prezidează ședința publică.
(4) Ordinea de precădere nu poate limita
accesul mass-media la ședințele publice.
Art.61. Persoana care prezidează ședința publică oferă invitaților și
persoanelor care participă din proprie inițiativă posibilitatea de a se exprima
cu privire la problemele aflate pe ordinea de zi.
Art.62. (1) Adoptarea deciziilor administrative ține de competența exclusivă a
Consiliului Județean.
(2) Punctele de vedere exprimate în cadrul
ședințelor publice de persoanele menționate la art.61 au valoare de
recomandare.
Art.63. Minuta ședinței publice,
incluzând și votul fiecărui membru, cu excepția cazurilor în care s-a hotărât
vot secret, va fi afișată la sediul Consiliului Județean și publicată în
site-ul propriu.
Art.64. (1) Consiliul Județean este obligat să elaboreze și să arhiveze minutele
ședințelor publice. Atunci când se consideră necesar, ședințele publice pot fi
înregistrate.
(2) Înregistrările ședințelor publice vor
fi făcute publice, la cerere, în condițiile Legii nr.
544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public.
Art.65.
(1) Consiliul Județean este obligat
să întocmească și să facă public un raport anual privind transparența
decizională, care va cuprinde cel puțin următoarele elemente:
a)
numărul total al recomandărilor primite;
b) numărul total al recomandărilor incluse
în proiectele de acte normative și în conținutul deciziilor luate;
c) numărul participanților la ședințele
publice;
d) numărul dezbaterilor publice organizate
pe marginea proiectelor de acte normative;
e) situația cazurilor în care Consiliul
Județean a fost acționat în justiție pentru nerespectarea prevederilor legii
privind transparența decizională în administrația publică;
f) evaluarea proprie a parteneriatului cu
cetățenii și asociațiile legal constituite ale acestora;
g)
numărul ședințelor care nu au fost
publice și motivația restricționării accesului.
(2) Raportul annual privind transparența decizională va fi făcut public
în site-ul Consiliului
Județean , prin
afișare la sediul propriu într-un spațiu accesibil publicului sau prin
prezentare în ședință publică.
Art. 66. Persoanele care
asistă la ședințele publice, invitate sau din proprie inițiativă, trebuie să
respecte regulamentul de organizare și funcționare a Consiliului Județean. În
cazul în care președintele constată că o persoană a încălcat regulamentul, va
dispune avertizarea și, în ultimă instanță, evacuarea acesteia.
Art. 67. (1) Votul consilierilor este individual și poate
fi deschis sau secret.
(2) Votul deschis se exprimă public
prin ridicarea mâinii, prin vot electronic sau prin apel nominal.
(3) Consiliul județean hotărăște, la
propunerea președintelui, ce modalitate de vot se va folosi, în afară de cazul
în care prin lege se stabilește o anumită modalitate. Hotărârile cu caracter
individual cu privire la persoane vor fi luate întotdeauna prin vot secret.
Art.
68. (1) Pentru exercitarea votului secret se folosesc buletine de vot.
(2) Redactarea buletinelor de vot va fi
clară și precisă, fără echivoc și fără putință de interpretări diferite. Pentru
exprimarea opțiunii se vor folosi, de regulă, cuvintele "da" sau
"nu".
(3) Buletinele de vot se
introduc într-o urnă. La numărarea voturilor nu se iau în calcul buletinele de
vot pe care nu a fost exprimată opțiunea clară a consilierului sau au fost
folosite ambele cuvinte prevăzute la aliniatul 2.
Art.69. (1) Hotărârile și alte
propuneri se adoptă cu votul majorității consilierilor prezenți, în afară de
cazurile în care legea cere o altă majoritate.
(2) Hotărârile privind contractarea de
împrumuturi, în condițiile legii, administrarea domeniului public și privat al
județului, participarea la programe de dezvoltare județeană, regională, zonală
sau de cooperare transfrontalieră, organizarea și dezvoltarea urbanistică a
județului și amenajarea teritoriului și cele privind asocierea sau cooperarea
cu alte autorități publice, cu organizații neguvernamentale, cu persoane juridice
române sau străine și de aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare
a Consiliului Județean se adoptă cu votul a cel puțin două treimi din numărul
consilierilor în funcție.
(3) Hotărârile privind
bugetul județean, precum și cele prin care se stabilesc impozite și taxe locale
se adoptă cu votul majorității consilierilor în funcție. Dacă bugetul județean
nu poate fi adoptat după două ședințe consecutive, care vor avea loc la un
interval de cel mult 7 zile, activitatea se va desfășura pe baza bugetului
anului precedent până la adoptarea noului buget județean, dar nu mai târziu de
30 de zile de la data intrării în vigoare a legii bugetului de stat.
(4) Abținerile se contabilizează la
voturi "contra".
(5) Dacă în sala de ședințe nu este
întrunit cvorumul legal, președintele amână votarea până la întrunirea
acestuia.
Art.70. Consilierii au dreptul să
solicite ca în procesul-verbal să se consemneze expres modul în care au votat,
secretarul general fiind obligat să se conformeze.
Art.71.
Proiectele de hotărâri sau propunerile respinse de consiliu nu pot fi
readuse în dezbaterea acestuia în cursul aceleiași ședințe.
Art.72. Hotărârile se semnează de
președinte sau, în lipsa acestuia, de vicepreședintele consiliului județean
care a condus ședința și se contrasemnează pentru legalitate de către
secretarul general al județului.
Art.73. (1) Secretarul general nu va
contrasemna hotărârea în cazul în care consideră că aceasta este ilegală sau că
depășește competențele ce revin, potrivit legii, consiliului județean. În acest
caz secretarul general va expune consiliului județean opinia sa motivată, care
va fi consemnată în procesul verbal al ședinței.
(2) Secretarul general va comunica
hotărârile consiliului județean președintelui acestuia și prefectului, de
îndată, dar nu mai târziu de 3 zile de la data adoptării.
(3) Comunicarea, însoțită de
eventualele obiecții cu privire la legalitate, se face în scris de către
secretarul general și va fi înregistrată într-un registru special destinat
acestui scop.
Art.74. (1) Hotărârile cu caracter normativ devin obligatorii și produc efecte de
la data aducerii lor la cunoștință publică iar cele individuale, de la data
comunicării.
(2) Aducerea la cunoștința publică a
hotărârilor cu caracter normativ se face în termen de 5 zile de la data
comunicării oficiale către prefect, atât în limba română cât și în limba
maghiară.
Art.75. (1) Consilierii pot adresa
întrebări președintelui, vicepreședinților și secretarului general al
județului, precum și șefilor compartimentelor din aparatul propriu al
consiliului sau ai serviciilor și unităților subordonate.
(2) Prin întrebare se solicită informații cu privire la un fapt
necunoscut.
(3) Cei întrebați vor răspunde, de
regulă, imediat sau, dacă nu este posibil, la următoarea ședință a consiliului.
Art.76.
Interpelarea constă într-o cerere prin care se solicită explicații în
legătură cu un fapt cunoscut. Cel interpelat are obligația de a răspunde în
scris, până la următoarea ședință a consiliului, sau oral, la proxima ședință,
potrivit solicitării autorului interpelării.
Art.77. (1) Consilierii pot solicita
informațiile necesare exercitării mandatului, iar compartimentul, serviciul sau
unitatea vizată sunt obligate să i le furnizeze la termenul stabilit.
(2)
Informațiile pot fi cerute și comunicate în scris sau oral.
Art.78. (1) Orice cetățean are dreptul să se adreseze cu petiții consiliului
județean. Acestea se înscriu într-un registru special, sunt analizate și
soluționate potrivit reglementărilor legale în vigoare.
(2) Semestrial consiliul analizează
modul de soluționare a petițiilor.
Capitolul VI.
Art.79.
După validarea alegerilor, consilierului i se eliberează legitimația
de consilier, precum și semnul distinctiv prevăzut de Statutul aleșilor locali.
Art.80. (1) Pentru participarea la
ședințele consiliului județean și ale comisiilor de specialitate consilierul
primește o indemnizație de ședință în cuantumul și în condițiile stabilite de
lege.
(2) Consilierul are dreptul, după
caz, la diurna de deplasare și plata cheltuielilor de transport și de cazare
pentru activitățile prilejuite de exercitarea mandatului.
Art.81. Schimbările survenite în
activitatea consilierului, în timpul exercitării mandatului, se aduc la
cunoștință consiliului județean în cel mult 10 zile de la data producerii
acestora.
Art.82. (1) Participarea consilierilor
la ședințele consiliului județean și ale comisiilor de specialitate este
obligatorie.
(2) Consilierul nu poate lipsi de la
ședințele consiliului sau ale comisiilor de specialitate din care face parte,
decât în cazul în care a obținut aprobarea consiliului, respectiv a
președintelui comisiei, dacă are motive temeinice.
Art.83. Consilierul care absentează
nemotivat la două ședințe consecutive va fi sancționat, potrivit prevederilor
prezentului regulament și Statutului aleșilor locali.
Art.84. Consilierul poate demisiona
prin cerere scrisă adresată consiliului. Soluționarea cererii se va face în
condițiile și cu procedura stabilită de Statutul aleșilor locali.
Art.85. (1) Consilierii sunt obligați ca în îndeplinirea mandatului să organizeze
periodic întâlniri cu cetățenii și să acorde audiențe.
(2)
Fiecare consilier precum și vicepreședinții sunt obligați să prezinte un
raport anual de activitate care va fi făcut public prin grija secretarului
general.
Art.86. (1) Încălcarea de către
consilieri a obligațiilor ce le revin în exercitarea mandatului, constituie
abatere și se sancționează potrivit prevederilor Statutului aleșilor locali și
ale prezentului regulament.
(2) La aplicarea sancțiunilor se va
ține seama de gravitatea abaterii, frecvența acesteia și condițiile producerii
ei.
Art.87. (1) În exercitarea atribuțiilor
ce-i revin cu privire la menținerea ordinii și respectarea regulamentului în
timpul ședinței consiliului, președintele poate aplica una dintre următoarele
sancțiuni:
a) avertismentul;
b) chemarea la ordine;
c) retragerea cuvântului;
d) eliminarea din sala de ședință.
(2) Eliminarea din sala de ședință
echivalează cu absența nemotivată.
Art.88. (1) Consiliul județean poate
hotărî cu votul a cel puțin două treimi din numărul membrilor săi aplicarea
următoarelor sancțiuni consilierilor care, în exercitarea mandatului, au
săvârșit abateri de la prevederile legii și ale prezentului regulament:
a)
interzicerea de a participa la lucrările următoarei ședințe a
consiliului;
b) excluderea temporară de la lucrările
consiliului și ale comisiei de specialitate;
c)
retragerea indemnizației de ședință, pentru 1 - 2 ședințe.
(2) Pentru aplicarea sancțiunilor
prevăzute la alin. (1) lit. a) și b) cazul se va transmite comisiei de
specialitate care are în obiectul de activitate și aspectele juridice, aceasta
prezentând un raport întocmit pe baza cercetărilor efectuate, inclusiv a
explicațiilor furnizate de cel în cauză.
Art.89.
Pe perioada sancționării, consilierii în cauză nu sunt luați în
calcul la stabilirea cvorumului de lucru.
Art.90. Interzicerea participării la
următoarea ședință a consiliului, precum și excluderea de la lucrările
consiliului și ale comisiilor de specialitate au drept consecință neacordarea
indemnizației de ședință pe perioada respectivă.
Art.91.
Excluderea temporară de la lucrările consiliului și ale comisiilor
de specialitate nu poate depăși două luni.
Art.92. Pentru menținerea
ordinii în ședințele comisiilor de specialitate președinții acestora au
aceleași drepturi ca și președintele consiliului județean. Aceștia pot aplica
sancțiunile prevăzute la art. 87 alin. (1).
Art.93. Prevederile
prezentului regulament, se completează cu dispozițiile Legii nr.215/2001,
privind administrația publică locală și ale Legii nr.161/2003 privind unele măsuri
pentru asigurarea transparenței în exercitarea demnității publice, a funcțiilor
publice și în mediul de afaceri, prevenirea și sancționarea corupției, în
măsura în care acesta nu dispune.
PIE/CM
Anexă
CONSILIUL JUDEȚEAN MUREȘ
PROCES-VERBAL
Încheiat astăzi , _______________ în
prima ședință
a Comisiei de validare a Consiliului
Județean Mureș
Astăzi,____________ comisia de validare aleasă de Consiliul Județean Mureș, în ședința de constituire din data de ____________________ a examinat, în conformitate cu prevederile art.32 din Legea administrației publice locale nr. 215/2001, cu modificările și completările ulterioare, legalitatea alegerii consilierilor. Comisia constată că au fost/nu au fost respectate dispozițiile legale și că nu sunt/sunt cazuri de incompatibilitate, fapt pentru care a hotărât să propună validarea tuturor/unui număr de _______ consilieri , conform tabelului anexat.
Drept care, am
încheiat prezentul proces-verbal.
PREȘEDINTE SECRETAR
MEMBRII: