ANEXA
CONSILIUL JUDEȚEAN MUREȘ
STRATEGIA PRIVIND PROTECȚIA SPECIALĂ ȘI INTEGRAREA SOCIALĂ A PERSOANELOR CU HANDICAP
I. SITUAȚIA ACTUALĂ - GENERALITĂȚI
1. Populație, șomaj, situație economică și socială
Conform datelor primite de la Direcția
Județeană de Statistică Mureș numărul persoanelor cu domiciliul stabil
în județ este de 603.381 locuitori.Tot
această sursă ne informează că, populația
activă a județului este de 255.100
locuitori, iar venitul mediu nominal net/locuitor este de 4.961.132
lei, comparativ cu numărul pensionarilor din județ
care este de 181.690 din care
130.853 pensionari de stat, 675 pensionari I.O.V.R. și 50.162 pensionari C.A.P.
În județul Mureș la Oficiul Registrului de Comerț sunt înregistrați un
număr de 24.985 agenți economici cu un
total de 125.582 de salariați iar rata șomajului pe anul 2003 s-a înregistrat ca fiind de 6.3%
Analizând datele de mai sus se poate observa existența unui proces de
îmbătrânire a populației, ceea ce duce
la necesitatea înființării unor servicii sociale specifice acestor
categorii de persoane.
Instabilitatea locului de muncă, scăderea nivelului de trai în anumite
zone ale județului, existența precară, face ca numeroase persoane să solicite
din ce în ce mai mult sprijin din partea serviciilor specializate de asistență
socială cât și din partea autorităților locale.
2. Numărul persoanelor cu handicap/județ
. Tipul și gradul de handicap Număr
persoane neinstituționalizate Număr
persoane instituționalizate Total
persoane cu handicap Fizic grav 138 16 154 Fizic accentuat 330 30 360 Fizic mediu 101 48 149 Somatic grav 1353 29 1382 Somatic accentuat 4147 45 4192 Somatic mediu 746 73 819 Auditiv grav 0 2 2 Auditiv accentuat 111 3 114 Auditiv mediu 152 3 155 Vizual grav 0 8 8 Vizual accentuat 0 7 7 Vizual mediu 36 4 40 Mintal grav 975 76 1051 Mintal accentuat 2148 88 2236 Mintal mediu 801 33 834 Neuropsihic grav 0 167 167 Neuropsihic accentuat 0 226 226 Neuropsihic mediu 0 29 29 Asociat grav 84 25 109 Asociat accentuat 24 55 79 Asociat mediu 0 32 32 SIDA grav 36 36 SIDA accentuat 0 0 Social grav 16 2 18 Social accentuat 4 8 12 Social mediu 0 4 4 TOTAL 11202 1023 12225 Situația persoanelor cu
handicap pe grupe de vârstă
Categoria
de vârstă Persoane
neinstituționalizate Persoane
instituționalizate Total
persoane cu handicap 0 4 ani 189 0 189 5 9 ani 550 17 567 10 14 ani 913 20 933 15 17 ani 432 39 471 18 19 ani 372 31 403 20 24 ani 807 77 884 25 29 ani 688 65 753 30 34 ani 665 69 734 35 39 ani 435 46 481 40 44 ani 520 49 569 45 49 ani 786 49 835 50 54 ani 857 53 910 55 59 ani 937 63 1000 60 64 ani 980 82 1062 65 69 ani 701 89 790 70 74 ani 585 93 678 75 79 ani 405 80 485 80 84 ani 240 60 300 85 ani și peste 140 41 181 TOTAL 11202 1023 12225 În instituțiile
publice de protecție specială a persoanelor cu handicap din județul Mureș la
data de 30.10.2003 un număr de 1.023 persoane, după cum urmează: ·
Centrul
de Îngrijire și Asistență Căpușu de Câmpie 71 persoane ·
Centrul
de Îngrijire și Asistență Glodeni
103 persoane ·
Centrul
de Îngrijire și Asistență Sighișoara 49 persoane ·
Centrul
de Îngrijire și Asistență Tg. Mureș
85 persoane ·
Centrul
de Îngrijire și Asistență Lunca Mureș
105 persoane ·
Centrul
de Îngrijire și Asistență Reghin
101 persoane ·
Centrul
de Recuperare și Reabilitare Neuropsihiatrică Brâncovenești 257 persoane ·
Centrul
de Recuperare și Reabilitare Neuropsihiatrică Călugăreni 252 persoane
Principalul obiectiv al
strategiei naționale, în domeniu, îl constituie restructurarea Centrelor de
Îngrijire și Asistență existente, urmărindu-se modificarea lor potrivit
standardelor de calitate aprobate prin Ordinul nr. 22/2003 al Secretariatului
de Stat pentru Persoanele cu Handicap. Din analiza situației persoanelor
asistate în centrele de protecție specială din județul Mureș, în funcție de
domiciliul acestora, reiese că 65 din cei
1023 asistați provin din alte județe. Dat fiind principiul
responsabilității autorităților publice locale de a soluționa problemele
sociale din comunitățile în care funcționează, în funcție de și resursele
financiare care le sunt alocate, în strategia județeană se prevăd acțiuni
care să ducă la transferarea persoanelor asistate în unități speciale din
județele de proveniență. În ceea ce privește persoanele
instituționalizate, în perioada 2000-2002, numărul internărilor a fost
aproape constant, deși solicitările pentru internare în Centrele de Îngrijire
și Asistență au fost într-un procentaj
mai ridicat. În perioada aprilie-decembrie
2003 numărul persoanelor care au solicitat internarea într- o instituție de
ocrotire socială este de 108 persoane iar solutionarea efectivă s-a realizat
pentru un număr de 72 persoane. În
acest context trebuie menționat faptul că, externările sunt relativ puține,
ceea ce duce la creșterea numărului de dosare în așteptare la toate cele 8
instituții de protecție specială a persoanelor cu handicap din județ. 3 - Istoricul
realizărilor
Problematica persoanelor cu
handicap a făcut obiectul reglementărilor cuprinse în Legea nr. 53/1992 care
a fost abrogată de Ordonanța de Urgență nr.102/1999-privind protecția
specială și încadrarea în muncă a persoanelor cu handicap, modificată prin
Legea nr.519/2002.
Până în anul 1989 sistemul de protecție specială a persoanelor cu
handicap viza problematica de natură medicală, a cazurilor, neglijîndu-se abordările
psiho-sociale, respectiv de recuperare și reabilitare.În ultimii ani, prin
aplicarea unor măsuri de restructurare a fostelor cămine-spital și cămine de
bătrâni și prin asigurarea de resurse financiare s-au creat condiții noi cu
standarde ridicate în aceste instituții publice speciale, iar persoanelor cu
dizabilități neinstituționalizate li s-au acordat drepturile prevăzute de
noua legislație.
În cadrul instituțiilor de protecție specială a persoanelor cu
handicap s-au efectuat în principal lucrări de reparații, dotări, reamenajări
punându-se mai puțin accentul pe activitățile recuperatorii pentru persoanele
cu handicap.
În ce privește serviciile alternative, pentru persoanele cu handicap,
oferite de organizațiile neguvernamentale
acestea sunt slab dezvoltate,
în prezent, neexistând o evidență clară a acestor organizații precum
și a activității acestora.
Activitatea organizaților
neguvernamentale din județul Mureș , în ceea ce privește protecția
persoanelor cu handicap, s-a axat în principal pe acordarea de ajutoare
materiale, informare și consiliere, campanii de sensibilizare a opiniei
publice. II.
PRIORITĂȚI JUDEȚENE
Dată fiind situația actuală a sistemului de protecție a persoanelor cu
handicap și obiectivele strategiei naționale privind protecția specială a
persoanelor cu handicap pe perioada 2003-2006 aprobată prin Hotărârea
Guvernului nr. 1215/2002, prioritățile județului Mureș sunt următoarele: Prioritatea 1 Continuarea procesului de evaluare a persoanelor cu handicap din sistemul
nerezidențial și evaluarea celor intituționalizate în vederea stabilirii
restantului funcțional și elaborării planurilor de intervenție în funcție de
nevoile acestora. Justificare: Ø În funcție de durata certificatului de încadrare în grad de handicap urmează a se evalua, până la sfârșitul anului 2004 toate persoanele cu handicap, potrivit noilor criterii de încadrare în grad de handicap prevăzute de Ordinul Ministerului Sănătății și Familiei nr. 726/2002 Ø Nefiind evaluate persoanele cu handicap din punct de vedere medical, psihologic și social astfel încât să rezulte un real restant funcțional este imposibil a se elabora planul individual de intervenție Ø Crearea premiselor pentru prevenirea instituționalizării, cu rol in stoparea si limitarea internarilor din unitati Ø Posibilitatea fundamentării necesare înființării altor servicii alternative Prioritatea
2 Restructurarea instituțiilor clasice rezidențiale și înființarea de servicii comunitare alternative (de tip rezidențial și nerezidențial) Justificare: Ø
Toate instituțile
de protecție specială a persoanelor cu handicap nu se încadrează în
standardele de calitate aprobate prin Ordinul A.N.P.H. nr. 22/2003 Ø Specializarea instituțiilor după tipul de handicap în vederea creșterii calităților serviciilor Ø
Comunitățile
locale nu au creat servicii pentru persoanele cu handicap ca alternative la
instituționalizare Ø
Dezvoltarea
unei palete largi de servicii în cadrul sistemului de protecție specială a
persoanelor cu handicap Prioritatea 3 Încadrarea cu personal de specialitate, formarea / perfecționarea
personalului din sistemul de protecție specială a persoanelor cu handicap. Justificare: Ø
Inexistența
unui program de formare pentru personalul din instituții Ø
Lipsa
specialiștilor din instituții (autorități sau centre) corelată cu lipsa
planului individual de intervenție Ø
Lipsa
unui sistem de servicii alternative comparativ cu modalitatea clasică de
protecție rezidențială. Prioritatea 4 Implementarea legislației privitoare la accesibilitatea mediului fizic pentru a permite persoanelor cu handicap accesul neîngrădit la viața socială Justificare: Ø
Termenele
legale pentru realizarea accesibilităților care să permită accesul neîngrădit
al persoanelor cu handicap la viața socială au fost depășite. Ø Ridicarea standardelor de viață prin accesibilizarea mediului fizic. Prioritatea 5 Angajarea în muncă a persoanelor cu handicap al căror potențial permite acest lucru Justificare: Ø
Numărul
redus de unități protejate (doar una singură) în județ Ø
Este
un potențial de muncă nefolosit care costă Ø Realizarea unei terapii prin muncă și includerea socială a persoanelor cu handicap prin acest lucru Ø
Facilitățile
acordate angajatorilor prin Agenția județeană de ocupare a forței de muncă Prioritatea 6 Formarea asistenților personali ai persoanelor cu handicap Justificare: Ø Nerespectarea prevederilor H.G.R. nr. 427/2001 - pentru aprobarea Normelor metodologice privind condițiile de încadrare, drepturile și obligațiile asistentului personal al persoanei cu handicap referitoare la instructajul anual. Ø Necesitatea formării continue a asistenților personali în vederea asigurării calității îngrijirii persoanelor cu dizabilități. Ø
Implementarea
unui nou sistem în ce privește formarea de echipe specializate care oferă
persoanei un plan individual de recuperare
Prioritatea 7 Gestionarea eficientă a resurselor umane, materiale și financiare aferente sistemului de protecție specială a persoanelor cu handicap. Justificare: Ø
Resurse
insuficiente alocate de la bugetele locale asistenței sociale, în general și
sistemului de protecție a persoanelor
cu handicap în special Ø
Alocarea
resurselor umane, materiale și financiare în funcție de prioritățile locale Ø Lipsa personalului specializat cu putere de decizie în administrarea și gestionarea resurselor comunității. Prioritatea 8 Crearea cadrului de
dezvoltare a parteneriatului public privat Justificare: Ø Aplicarea legislației referitoare la parteneriatul public privat Ø Creșterea calității serviciilor acordate persoanelor cu handicap corelată cu aplicarea standardelor de calitate în domeniu Ø Reducerea costurilor de dezvoltare a sistemului de protecție specială a persoanelor cu handicap. Prioritatea 9 Sensibilizarea opiniei publice cu privire la drepturile persoanelor cu handicap în vederea îmbunătățirii atitudinii și comportamentului general privind problematica specifică a persoanelor cu handicap Justificare: Ø
Schimbarea
atitudinii de respingere, de izolare a majorității populației cu privire la
persoanele cu handicap cu una de acceptare, de respect față de acestea privindu-le ca și orice
persoane cu drepturi depline. Ø Lipsa unor campanii pentru sensibilizarea opiniei publice cu privire la drepturile persoanelor cu handicap Ø Slaba colaborare a tuturor factorilor de decizie implicați în schimbarea mentalităților cu privire la persoanele cu handicap. Prioritatea 10 Realizarea sistemului județean de monitorizare a activităților de protecție specială a persoanelor cu handicap Justificare: Ø Colaborarea tuturor factorilor implicați în protecția persoanelor cu handicap Ø Lipsa unei baze de date completă cu persoanele cu handicap din județ cât și cu acțiunile desfășurate pentru acestea Ø Lipsa atribuțiilor clare, defalcate pe instituții, concretizată în calitatea serviciilor oferite persoanelor cu handicap II.
OBIECTIVE GENERALE
A - Obiective planificate până în 31.12. 2004
Ø
Evaluarea persoanelor fără
certificat de încadrare în grad de handicap internate în instituțiile de
protecție specială a persoanelor cu handicap din județ de către Comisia de
Expertiză Medicală a Persoanelor cu Handicap Adulți Mureș Ø Reevaluarea persoanelor cu handicap neinstituționalizate care dețin certificat de persoană cu handicap permanent eliberat înainte de apariția noilor criterii de încadrare în grad de handicap de către Comisia de Expertiză Medicală a Persoanelor cu Handicap Adulți Mureș Ø Organizarea instructajului anual al asistenților personali ai persoanelor cu handicap conform prevederilor HG nr. 427 / 2001 pentru aprobarea normelor metodologice privind condițiile de încadrare, drepturile și obligațiile asistentului personal al persoanei cu handicap. Ø Accesibilizarea mediului fizic conform termenelor prevăzute de
legislația în vigoare B - Obiective 2004-2006Ø
reevaluarea de către Comisia
de Expertiză Medicală a Persoanelor cu Handicap Adulți Mureș a persoanelor cu
handicap care dețin certificat de persoană cu handicap permanent eliberat
înainte de apariția noilor criterii de încadrare în grad de handicap Ø analiza centrelor clasice rezidențiale în vederea restructurării acestora Ø accesibilizarea mediului fizic conform termenelor stabilite de legislația în vigoare Ø
înființarea
de servicii comunitare alternative de tip rezidențial (case de tip familial,
locuințe protejate, adăposturi temporare, centre de criză) și nerezidențial
(centre de zi, centre de consiliere, cluburi, centre de terapie și
recuperare) pentru persoanele cu handicap cât și încadrarea cu personal de
specialitate potrivit tipului de serviciu oferit Ø
evaluarea
periodică a posibilităților de integrare socioprofesională a persoanelor cu
handicap în vederea elaborării planurilor individuale de recuperare și
reintegrare socioprofesională a persoanelor cu handicap Ø instruirea anuală a asistenților personali ai persoanelor cu handicap Ø
dezvoltarea
serviciilor de îngrijire la domiciliu Ø
organizarea
de manifestări culturale și sportive pentru persoanele cu handicap Ø angajarea în muncă a persoanelor cu handicap a căror capacitate permite acest lucru Ø crearea unei sistem județean de monitorizare a activităților din sistemul de protecție specială a persoanelor cu handicap Ø organizarea de campanii de informare și sensibilizare a opiniei
publice cu privire la drepturile persoanelor cu handicap III. OBIECTIVE OPERAȚIONALE JUDEȚENE
Obiectivul nr. 1 Până la sfârșitul anului 2004
persoanele internate în instituțiile de protecție specială a persoanelor cu
handicap care nu dețin certificat de încadrare în grad de handicap vor fi
evaluate de Comisia de Expertiză Medicală a Persoanelor cu Handicap pentru
Adulți Acțiunea 1: identificarea persoanelor instituționalizate care nu dețin certificat de persoană cu handicap Acțiunea 2: expertizarea persoanelor instituționalizate
Obiectivul nr. 2 Până la sfârșitul anului 2004 asistenții personali ai persoanelor cu handicap din județ vor participa la instructajul anual conform legislației în vigoare Acțiunea 1: programarea acestora în vederea instructajului Acțiunea 2: realizarea instructajului asistenților persoanelor cu handicap Obiectivul nr. 3 Până la 31.12.2004 persoanele
neinstituționalizate care dețin certificat de persoană cu handicap permanent
eliberat înainte de apariția noilor criterii de încadrare în grad de handicap
vor fi reevaluate de Comisia de Expertiză Medicală a Persoanelor cu Handicap
Adulți Acțiunea 1: programarea acestora în vederea reexpertizării Acțiunea 2: expertizarea persoanelor cu handicap Obiectivul nr. 4 Până la sfârșitul lui 2006
se vor reorganiza cele 8 instituții clasice de protecție specială a
persoanelor cu handicap Acțiunea 1: evaluarea fiecărei instituții de protecție specială a persoanelor cu handicap Acțiunea 2: evaluarea asistațiilor din cele 8 instituții în vederea stabilirii nevoilor individuale ale acestora Acțiunea 3: înființarea de servicii alternative pentru persoanele asistate din instituțiile care se restructurează Acțiunea 4: formarea/ specializare profesională a personalului care va lucra în noile structuri Acțiunea 5: campanii de informare, sensibilizare a comunității și pregătirea acesteia pentru noile forme de ocrotire socială și acceptarea schimbării conform strategiei județene Obiectivul nr. 5 Înființarea de servicii
comunitare alternative rezidențiale și nerezidențiale Acțiunea 1: evaluarea persoanelor cu handicap pentru stabilirea nevoilor acestora Acțiunea 2:
înființarea de alternative de tip rezidențial (adăposturi temporare, centre
de tranzit, centre de criză, locuințe protejate, case de tip familial) Acțiunea 3: înființarea de alternative de tip nerezidențial
(centre de zi, centre de consiliere, cluburi, centre de terapie și
recuperare) Acțiunea 4: formarea personalului care va lucra în noile
structuri Acțiunea 5: campanii de informare și sensibilizare a comunității Obiectivul nr. 6 Elaborarea și
implementarea planurilor individuale de recuperare și reintegrare
socioprofesională a persoanelor cu handicap Acțiunea 1: evaluarea semestrială a posibilităților de integrare socioprofesională a persoanelor cu handicap Acțiunea 2: elaborarea planurilor individuale de recuperare și reintegrare socioprofesională Acțiunea 3: implementarea planurilor individuale de recuperare și reintegrare a persoanelor cu handicap Obiectivul nr. 7 Angajarea în muncă a persoanelor
cu handicap Acțiunea 1: crearea unei baze de date cu
persoanele cu handicap apte de muncă Acțiunea 2: sensibilizarea și informarea angajatorilor cu privire
la avantajele încadrării în muncă a persoanelor cu handicap Acțiunea 3: organizarea de cursuri de formare și specializare a
persoanelor cu handicap Acțiunea 4: înființarea de unități protejate Obiectivul nr. 8 Incadrarea
specialiștilor în sistemul de protecție a persoanelor cu handicap Acțiunea 1: formarea specialiștilor care vor lucra în sistemul de protecție al persoanelor cu handicap Acțiunea 2: ocuparea 100% a posturilor normate din sistemul de protecție a persoanelor cu handicap Acțiunea 3:
organizarea de cursuri de perfecționare a personalului existent Acțiunea 4: organizarea de cursuri de management pentru
personalul cu funcții de conducere Obiectivul nr. 9 Dezvoltarea serviciilor
de îngrijire la domiciliu Acțiunea 1: crearea unor noi servicii de îngrijire și asistență
la domiciliu pentru persoanele cu handicap și familiile acestora Acțiunea 2: formarea personalului pentru educația și școlarizarea
la domiciliu a persoanelor cu handicap nedeplasabile Obiectivul nr.10 Dezvoltarea
parteneriatului dintre sectorul public și privat Acțiunea 1: încheierea unor convenții parteneriale între
instituțiile statului cu atribuții în domeniul protecției persoanelor cu
handicap și organizațiile neguvernamentale Acțiunea 2: realizarea unor proiecte comune în
vederea creării de servicii pentru persoanele cu handicap Acțiunea 3: crearea unei baze de date comune cu persoanele cu
handicap din județ Obiectivul nr.11 Accesibilizarea
mediului fizic conform standardelor și la termenelor prevăzute de legislația
în vigoare Acțiunea 1: montarea și amenajarea telefoanelor publice conform
actelor normative în domeniu Acțiunea 2: amenajarea locurilor de parcare pentru persoanele cu
handicap Acțiunea 3: adaptarea clădirilor instituțiilor publice, ale celor
culturale, sportive sau de petrecere a timpului liber, magazinelor și
restaurantelor, sediilor prestatorilor de servicii către populație, precum și
a căilor publice de acces Acțiunea 4: montarea sistemelor de semnalizare
sonoră și vizuală pentru persoanele cu handicap la trecerile de pietoni,
precum și a panourilor de afișaj în mijloacele de transport public și pe
drumurile publice Acțiunea 5: achiziționarea mijloacelor de transport special adaptate pentru accesul neîngrădit al persoanelor cu handicap Obiectivul nr.12 Sensibilizarea și informarea opiniei publice cu privire la drepturile și problemele specifice persoanelor cu handicap Acțiunea 1: realizarea de materiale informative cu privire la drepturile persoanelor cu handicap Acțiunea 2: mediatizarea prin mijloacele de informare în masă a drepturilor persoanelor cu handicap Acțiunea 3:
organizarea de mese rotunde, seminarii, întâlniri de lucru pentru
sensibilizarea și informarea opiniei publice Acțiunea 4: organizarea de manifestări culturale
și sportive care să promoveze capacitățile persoanelor cu handicap Riscuri (pericole) și
oportunități
RISCURI: - lipsa fondurilor pentru realizarea obiectivelor stabilite - lipsa personalului de specialitate pentru realizarea activităților propuse -
dificultăți
legate de preluarea centrelor rezidențiale de către consiliile locale, cu
referire la domiciliul asistaților - rezistența la schimbare a personalului implicat în protecția persoanelor cu handicap OPORTUNITĂȚI: -
programe
PHARE Investiții în servicii sociale și de restructurare a centrelor
clasice rezidențiale -
fonduri
A.N.P.H. - experiența și resursele financiare ale ONG-urilor și ale partenerilor acestora IV. PLAN DE
ACȚIUNE: Obiectivul Acțiunea Modalități de realizare Termene O1-evaluarea persoanelor internate fără certificat de încadrare în
grad de handicap Identificarea persoanelor instituționalizate fără certificat de
persoană cu handicap Verificarea dosarelor de internare 30.06.2004 Programarea evaluărilor Contactarea
secretarului Comisiei de Expertiză 31.01.2004 Evaluarea persoanelor internate Deplasarea membrilor Comisiei în
instituțiile de protecție specială a persoanelor cu handicap 30.06.2004 O2 reevaluarea persoanelor cu certificat permanent de persoană cu
handicap Identificarea persoanelor Analiza dosarelor persoanelor cu handicap
neinstituționalizate 31.01.2004 Programarea evaluărilor Contactarea
secretarului Comisiei de Expertiză 30.04.2004 Expertizarea persoanelor cu handicap Adrese către persoanele cu handicap
pentru a anunța data programării 31.12.2004 O3 restructurarea centrelor rezidențiale Evaluarea instituțiilor Deplasarea unei
echipe de specialiști la fiecare centru rezidențial 30.03.2004 Evaluarea beneficiarilor Formarea unei echipe de specialiști care
să evalueze persoanele internate 30.03.2004 Înființarea de servicii
alternative Proiecte care să
acopere nevoile identificate 31.12.2006 Formarea/reconversia
profesională a personalului Cursuri de
perfecționare/specializare 31.12.2006 Campanii de informare a
comunității Parteneriat cu
consiliile locale permanent O4 înființarea de servicii alternative Evaluarea persoanelor
cu handicap Implicarea serviciilor
publice de asistență socială și a persoanelor cu atribuții în domeniile de
asistență socială 31.12.2004 Înființare de
servicii alternative de tip rezidențial și nerezidențial Proiecte care să
acopere nevoile identificate 31.12.2006 Formarea personalului Cursuri de
specializare/perfecționare 31.12.2006 Campanii de informare
și sensibilizare Participarea factorilor
implicați în realizarea proiectelor permanent O5 angajarea în muncă a persoanelor cu handicap Crearea unei baze de
date Culegerea informațiilor
de la toate organismele implicate în protecția persoanelor cu handicap Realizarea bazei de
date 30.06.2004 Informarea
angajatorilor Organizarea unor
întâlniri de informare si sensibilizare 30.06.2004 Cursuri de formare și
specializare a persoanelor cu handicap Colaborarea cu
A.J.O.F.M. anual Înființarea de unități
protejate Îndrumare metodologică
A.J.O.F.M. 31.12.2006 O6 încadrarea specialiștilor Formarea specialiștilor Acțiuni comune ale
instituțiilor de învățământ și ale A.J.O.F.M. Permanent Ocuparea
posturilor normate Organizarea
concursurilor pentru posturile neocupate 31.03.2005 Cursuri de
perfecționare/de management Implicarea factorilor
competenți permanent O7 dezvoltarea serviciilor de îngrijire la domiciliu Instruirea asistenților
personali Organizarea
instructajului anual prevăzut prin lege Anual Formarea unei
rețele de specialiști Proiecte Parteneriat cu
ONG-urile Permanent Formarea
personalului pentru educația la domiciliu Dezvoltarea de
parteneriate între organismele competente Cursuri de
specializare Permanent O8 dezvoltarea parteneriatului public privat Încheierea convențiilor parteneriale Contactarea factorilor implicați în
protecția persoanelor cu handicap 31.12.2004 Realizarea unor proiecte comune Asigurarea resurselor umane, materiale și
financiare pentru realizarea obiectivelor fixate în proiecte Permanent Crearea unei
baze de date comune Colectarea
informațiilor despre persoanele cu handicap de la toate organismele implicate
în protecția acestora Realizarea bazei de
date 31.12.2004 O9 - accesibilizarea mediului fizic Montarea și amenajarea telefoanelor
publice Colaborare Romtelecom 31.12.2003 Amenajarea locurilor de parcare Implicarea autorităților administrației publice locale în realizarea
prevederilor legale 31.12.2003 Adaptarea clădirilor instituțiilor
publice Implicarea autorităților administrației publice locale în realizarea
prevederilor legale 31.12.2003 Montarea sistemelor de semnalizare Implicarea autorităților administrației publice locale în realizarea
prevederilor legale 31.12.2005 Achiziționarea
mijloacelor de transport Achiziționarea
mijloacelor de transport special adaptate de către societățile sau regiile de
transport 31.12.2006 O10 sensibilizrea și informarea opiniei publice Materiale informative Conceperea, realizarea
și distribuirea de pliante, afișe, broșuri de către factorii interesați în
promovarea drepturilor persoanelor cu handicap Permanent Mediatizarea prin mijloace de informare
în masă Colaborarea cu mass-media Permanent Organizarea de
întâlniri Acțiuni comune ale
factorilor implicați în protecția persoanelor cu handicap Anual Organizarea de
manifestări cultural sportive Desfășurarea de acțiuni
în parteneriat între instituțiile publice și ONG-uri Proiecte Anual V
Bugete
Tipuri de costuri: - cheltuieli de personal; - cheltuieli de investiții: dotare, construcții - cheltuieli de transport - cheltuieli de formare profesională - cheltuieli administrative Surse
de finanțare: -
programul
PHARE Investiții în servicii sociale - programul PHARE pentru restructurarea instituțiilor clasice rezidențiale și pentru dezvoltarea/înființarea de servicii comunitare alternative -
fonduri
A.N.P.H. - fonduri ale Consiliului Județean - fonduri ale consiliilor locale - resursele financiare ale ONG-urilor și ale partenerilor acestora -
alte
fonduri nerambursabile naționale și internaționale VI - Responsabilități
Obiectivul Cine răspunde Colaborare O1 CEMPHA D.J.A.S. Instituțiile de
protecție a PH O2 CEMPHA D.J.A.S. Consiliile
locale O3 D.J.A.S. Consiliile locale ONG-urile A.J.O.F.M. D.D.F.S.S. O4 D.J.A.S. ONG Consiliile locale A.J.O.F.M. O5 A.J.O.F.M. CEMPHA D.J.A.S. ONG O6 D.J.A.S. Consiliile
locale A.J.O.F.M. ONG O7 D.J.A.S. ONG Consiliile
locale O8 D.J.A.S. ONG A.J.O.F.M. D.D.F.S.S. Consiliile locale O9 I.R. Mureș inspector județean Consiliile
locale Romtelecom Societăți de
transport 010 D.J.A.S. ONG Consiliile
locale Instituții de
protecție a PH V. EVALUARE ȘI CONTROL Rezultatele așteptate: 2003: - evaluarea tuturor persoanelor internate în instituțiile de protecție specială a persoanelor cu handicap - începerea reevaluării de către Comisia de Expertiză Medicală a Persoanelor cu Handicap Adulți a persoanelor care dețin certificat de persoană cu handicap eliberat înainte de apariția noilor criterii de încadrare în grad de handicap - instruirea tuturor asistenților personali ai persoanelor cu handicap - spațiile de parcare vor avea rezervate și semnalizate locuri pentru parcarea gratuită a mijloacelor de transport ale persoanelor cu handicap, conform prevederilor legale - clădirile publice vor fi adaptate pentru a permite accesul neîngrădit al persoanelor cu handicap - telefoanele publice vor fi montate și amenajate cu respectarea actelor normative în domeniu 2004 2006: - reducerea cu 30% a persoanelor cu handicap instituționalizate -
înființarea unui centru de resurse, consiliere și informare - înființarea de adăposturi temporare
pentru persoanele internate în instituții de protecție a persoanelor cu
handicap care nu dețin certificat de încadrare în grad de handicap - înființarea a cel puțin unui centru de
criză - înființarea a cel puțin unui centru de
zi pentru persoanele cu handicap - înființarea a cel puțin 10 case de tip
familial - creșterea gradului de profesionalism
al personalului din sistem - creșterea calității serviciilor
acordate în instituțiile de protecție specială a persoanelor cu handicap - organizarea a cel puțin unui curs pe an de formare și specializare a persoanelor cu handicap - încadrarea în muncă a cel puțin 50% dintre persoanele cu handicap care participă la cursurile de formare și specializare - organizarea a cel puțin 3 manifestări cultural sportive pe an pentru persoanele cu handicap - realizarea unei baze de date cu persoanele cu handicap din județ - realizarea anuală a instructajului asistenților personali ai persoanelor cu handicap - înființarea a cel puțin o unitate protejată - realizarea unor proiecte în parteneriat (ONG-uri instituții publice) - introducerea în circulație a mijloacelor de transport speciale adaptate pentru a accesul neîngrădit al persoanelor cu handicap - montarea sistemelor de semnalizare
sonoră și vizuală pentru persoanelor cu handicap la trecerile de pietoni,
precum și panouri de afișaj în mijloacele de transport public și pe drumurile
publice - organizarea a cel puțin unei întâlniri pe an cu reprezentanții tuturor factorilor implicați în protecția persoanelor cu handicap - realizarea și distribuirea de materiale informative (pliante, afișe, broșuri etc.) - apariția de materiale informative despre persoanele cu handicap în mijloacele de informare în masă (presa scrisă, radio, TV) - organizarea a cel puțin 3 campanii pe an de sensibilizare a opiniei publice cu privire la problematica persoanelor cu handicap Lista
cu instituțiile din județ,
capacitatea
instituției și tipologia beneficiarilor
LEGENDA: În județul Mureș sunt 8 instituții de protecție specială a persoanelor cu handicap, după cum urmează: -
Centrul de Îngrijire și Asistență
Sighișoara -
Adresa:
Sighișoara, Str. Justitiei, Nr. 5 B - Telefon/fax: 771901 - Capacitate: locuri 50 Tipologia beneficiarilor: Tipul și gradul de handicap Număr beneficiarilor Fizic grav 1 Fizic accentuat 6 Fizic mediu 0 Somatic grav 0 Somatic accentuat 12 Somatic mediu 0 Auditiv grav 0 Auditiv accentuat 0 Auditiv mediu 0 Vizual grav 2 Vizual accentuat 1 Vizual mediu 0 Mintal grav 0 Mintal accentuat 2 Mintal mediu 1 Neuropsihic grav 2 Neuropsihic accentuat 3 Neuropsihic mediu 0 Asociat grav 1 Asociat accentuat 18 Asociat mediu 0 SIDA grav 0 SIDA accentuat 0 Social grav 0 Social accentuat 0 Social mediu 0 TOTAL 49 -
Centrul de Îngrijire și Asistență Reghin - Adresa: Reghin , str. Pandurilor, Nr. 34 - Telefon/fax: 511899 - Capacitate: locuri 101 Tipologia beneficiarilor: Tipul și gradul de handicap Număr beneficiarilor Fizic grav 3 Fizic accentuat 0 Fizic mediu 6 Somatic grav 1 Somatic accentuat 3 Somatic mediu 24 Auditiv grav 0 Auditiv accentuat 0 Auditiv mediu 2 Vizual grav 1 Vizual accentuat 1 Vizual mediu 0 Mintal grav 1 Mintal accentuat 0 Mintal mediu 9 Neuropsihic grav 1 Neuropsihic accentuat 1 Neuropsihic mediu 11 Asociat grav 11 Asociat accentuat 6 Asociat mediu 14 SIDA grav 0 SIDA accentuat 0 Social grav 0 Social accentuat 7 Social mediu 0 TOTAL 101 -
Centrul de Îngrijire și Asistență Lunca
Mures -
Adresa:
Lunca Muresului, Str. Principala, Nr. 49 -
Telefon/fax:
553245 -
Capacitate:
locuri 130 Tipologia
beneficiarilor: Tipul și gradul de handicap Număr beneficiarilor Fizic grav 1 Fizic accentuat 6 Fizic mediu 0 Somatic grav 0 Somatic accentuat 12 Somatic mediu 0 Auditiv grav 0 Auditiv accentuat 0 Auditiv mediu 0 Vizual grav 2 Vizual accentuat 1 Vizual mediu 0 Mintal grav 0 Mintal accentuat 2 Mintal mediu 1 Neuropsihic grav 2 Neuropsihic accentuat 3 Neuropsihic mediu 0 Asociat grav 1 Asociat accentuat 18 Asociat mediu 0 SIDA grav 0 SIDA accentuat 0 Social grav 0 Social accentuat 0 Social mediu 0 TOTAL 105 -
Centrul de Îngrijire și Asistență
Targu-Mureș - Adresa: Targu-Mureș, Str. Evreilor Martiri, Nr. 31 - Telefon/fax: 243598 - Capacitate: locuri 102 - Tipologia beneficiarilor: Tipul și gradul de handicap Număr beneficiarilor Fizic grav 1 Fizic accentuat 6 Fizic mediu 0 Somatic grav 0 Somatic accentuat 12 Somatic mediu 0 Auditiv grav 0 Auditiv accentuat 0 Auditiv mediu 0 Vizual grav 2 Vizual accentuat 1 Vizual mediu 0 Mintal grav 0 Mintal accentuat 2 Mintal mediu 1 Neuropsihic grav 2 Neuropsihic accentuat 3 Neuropsihic mediu 0 Asociat grav 1 Asociat accentuat 18 Asociat mediu 0 SIDA grav 0 SIDA accentuat 0 Social grav 0 Social accentuat 0 Social mediu 0 TOTAL 85 -
Centrul de Îngrijire și Asistență
Glodeni - Adresa: Glodeni, Str. Principala, Nr. 369 - Telefon/fax: 338257 - Capacitate: locuri 120 Tipologia beneficiarilor: Tipul și gradul de handicap Număr beneficiarilor Fizic grav 1 Fizic accentuat 6 Fizic mediu 0 Somatic grav 0 Somatic accentuat 12 Somatic mediu 0 Auditiv grav 0 Auditiv accentuat 0 Auditiv mediu 0 Vizual grav 2 Vizual accentuat 1 Vizual mediu 0 Mintal grav 0 Mintal accentuat 2 Mintal mediu 1 Neuropsihic grav 2 Neuropsihic accentuat 3 Neuropsihic mediu 0 Asociat grav 1 Asociat accentuat 18 Asociat mediu 0 SIDA grav 0 SIDA accentuat 0 Social grav 0 Social accentuat 0 Social mediu 0 TOTAL 103 -
Centrul de Recuperare și Reabilitare
Calugareni - Adresa: Calugareni, Str. Bisericii - Telefon/fax: 471911 - Capacitate: locuri 240 Tipologia beneficiarilor: Tipul și gradul de handicap Număr beneficiarilor Fizic grav 1 Fizic accentuat 6 Fizic mediu 0 Somatic grav 0 Somatic accentuat 12 Somatic mediu 0 Auditiv grav 0 Auditiv accentuat 0 Auditiv mediu 0 Vizual grav 2 Vizual accentuat 1 Vizual mediu 0 Mintal grav 0 Mintal accentuat 2 Mintal mediu 1 Neuropsihic grav 2 Neuropsihic accentuat 3 Neuropsihic mediu 0 Asociat grav 1 Asociat accentuat 18 Asociat mediu 0 SIDA grav 0 SIDA accentuat 0 Social grav 0 Social accentuat 0 Social mediu 0 TOTAL 252 -
Centrul de Recuperare și Reabilitare
Brancovenesti - Adresa: Brancovenesti, Str. Castel, Nr. 215 - Telefon/fax: 550011 - Capacitate: locuri 330 Tipologia beneficiarilor: Tipul și gradul de handicap Număr beneficiarilor Fizic grav 1 Fizic accentuat 6 Fizic mediu 0 Somatic grav 0 Somatic accentuat 12 Somatic mediu 0 Auditiv grav 0 Auditiv accentuat 0 Auditiv mediu 0 Vizual grav 2 Vizual accentuat 1 Vizual mediu 0 Mintal grav 0 Mintal accentuat 2 Mintal mediu 1 Neuropsihic grav 2 Neuropsihic accentuat 3 Neuropsihic mediu 0 Asociat grav 1 Asociat accentuat 18 Asociat mediu 0 SIDA grav 0 SIDA accentuat 0 Social grav 0 Social accentuat 0 Social mediu 0 TOTAL 257 -
Centrul de Îngrijire și Asistență
Capușul de Campie -
Adresa:
Capusul de Cimpie, Str. Principala, Nr. 50 - Telefon/fax: 210782 - Capacitate: locuri 76 Tipologia beneficiarilor: Tipul și gradul de handicap Număr
beneficiarilor Fizic grav 1 Fizic accentuat 6 Fizic mediu 0 Somatic grav 0 Somatic accentuat 12 Somatic mediu 0 Auditiv grav 0 Auditiv accentuat 0 Auditiv mediu 0 Vizual grav 2 Vizual accentuat 1 Vizual mediu 0 Mintal grav 0 Mintal accentuat 2 Mintal mediu 1 Neuropsihic grav 2 Neuropsihic accentuat 3 Neuropsihic mediu 0 Asociat grav 1 Asociat accentuat 18 Asociat mediu 0 SIDA grav 0 SIDA accentuat 0 Social grav 0 Social accentuat 0 Social mediu 0 TOTAL 71 STABILIREA PRIORITĂȚILOR JUDEȚENE
O1: Evaluarea persoanelor cu handicap (instituționalizate și
neinstituționalizate), elaborarea de planuri individuale de intervenție
pentru acestea și stabilirea nevoilor acestora. O2:
Restructurarea/închiderea instituțiilor
clasice rezidențiale și dezvoltarea/înființarea de servicii comunitare
alternative rezidențiale și nerezidențiale. O3: Crearea premiselor pentru prevenirea
instituționalizării și dezinstituționalizarea persoanelor cu handicap
O4: Formarea/perfecționarea
personalului care lucrează în sistemul de protecție a persoanelor cu
handicap.
O5: Dezvoltarea și
profesionalizarea rețelelor de asistenți personali și de asistenți sociali
specializați în asistența persoanei cu handicap.
O6: Finalizarea, implementarea și monitorizarea standardelor de calitate.
O7: Implementarea legislației privitoare la accesibilizarea mediului fizic; monitorizare O8: Organizarea de activități și
manifestări culturale și sportive (în mediu adaptat) și participarea la
jocuri paralimpice naționale și
internaționale. O9: Dezvoltarea unui sistem eficient de orientare profesională, formare
și angajare în muncă a persoanelor cu handicap. O10: Dezvoltarea și implementarea unui sistem de național de monitorizare
a sistemului de protecție a persoanelor cu handicap. O11: Dezvoltarea unui set de măsuri și mecanisme care să facă posibilă
egalizarea șanselor, pentru combaterea discriminării și excluziunii sociale a
persoanelor cu handicap. O12: Sensibilizarea și informarea opiniei
publice asupra drepturilor persoanelor cu handicap în vederea îmbunătățirii
atitudinii și comportamentului general privind problematica specifică a
persoanei cu handicap și a familiei acesteia.
O13: Gestionarea eficientă a
resurselor umane, materiale și financiare implicate în sistemul de protecție
specială a persoanelor cu handicap și întărirea controlului asupra alocării
fondurilor. O14: Crearea cadrului de
dezvoltare a parteneriatului public-privat (instituțiile statului
organizații neguvernamentale) în domeniul protecției speciale a persoanelor
cu handicap.
O15: Armonizarea cadrului
legislativ din domeniul protecției persoanelor cu handicap cu legislația
europeană și internațională în materie. |