ANEXA

 

 

 

 

CONSILIUL JUDEȚEAN MUREȘ

 

 

 

 

 

 

 

STRATEGIA PRIVIND PROTECȚIA SPECIALĂ ȘI INTEGRAREA SOCIALĂ A PERSOANELOR CU HANDICAP

 

 

 

 

I. SITUAȚIA ACTUALĂ - GENERALITĂȚI

 

1.    Populație, șomaj, situație  economică și socială

 

Conform datelor primite de la Direcția  Județeană de Statistică Mureș numărul persoanelor cu domiciliul stabil în județ este de 603.381 locuitori.Tot această sursă ne informează că, populația activă a județului este de 255.100 locuitori, iar venitul mediu nominal net/locuitor este de 4.961.132 lei, comparativ cu numărul pensionarilor din județ care este de 181.690 din care 130.853 pensionari de stat, 675 pensionari I.O.V.R. și 50.162 pensionari C.A.P.

În județul Mureș la Oficiul Registrului de Comerț sunt înregistrați un număr de 24.985 agenți economici cu un total  de 125.582 de salariați iar rata șomajului pe anul 2003  s-a înregistrat ca fiind de 6.3%

Analizând datele de mai sus se poate observa existența unui proces de îmbătrânire a populației, ceea ce duce  la necesitatea înființării unor servicii sociale specifice acestor categorii de persoane.

Instabilitatea locului de muncă, scăderea nivelului de trai în anumite zone ale județului, existența precară, face ca numeroase persoane să solicite din ce în ce mai mult sprijin din partea serviciilor specializate de asistență socială cât și din partea autorităților locale.

 

 

 

2. Numărul persoanelor cu handicap/județ

 

.

 

Tipul și gradul de handicap

Număr persoane neinstituționalizate

Număr persoane instituționalizate

Total persoane cu handicap

 

Fizic grav

138

16

154

 

Fizic accentuat

330

30

360

 

Fizic mediu

101

48

149

 

Somatic grav

1353

29

1382

 

Somatic accentuat

4147

45

4192

 

Somatic mediu

746

73

819

 

Auditiv grav

0

2

2

 

Auditiv accentuat

111

3

114

 

Auditiv mediu

152

3

155

 

Vizual grav

0

8

8

 

Vizual accentuat

0

7

7

 

Vizual mediu

36

4

40

 

Mintal grav

975

76

1051

 

Mintal accentuat

2148

88

2236

 

Mintal mediu

801

33

834

 

Neuropsihic grav

0

167

167

 

Neuropsihic accentuat

0

226

226

 

Neuropsihic mediu

0

29

29

 

Asociat grav

84

25

109

 

Asociat accentuat

24

55

79

 

Asociat mediu

0

32

32

 

SIDA grav

36

 

36

 

SIDA accentuat

0

 

0

 

Social grav

16

2

18

 

Social accentuat

4

8

12

 

Social mediu

0

4

4

 

TOTAL

11202

1023

12225

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                 Situația persoanelor cu handicap pe grupe de vârstă

 

Categoria de vârstă

Persoane neinstituționalizate

Persoane instituționalizate

Total persoane cu handicap

 

0 – 4 ani

189

0

189

 

5 – 9 ani

550

17

567

 

10 – 14 ani

913

20

933

 

15 – 17 ani

432

39

471

 

18 – 19 ani

372

31

403

 

20 – 24 ani

807

77

884

 

25 – 29 ani

688

65

753

 

30 – 34 ani

665

69

734

 

35 – 39 ani

435

46

481

 

40 – 44 ani

520

49

569

 

45 – 49 ani

786

49

835

 

50 – 54 ani

857

53

910

 

55 – 59 ani

937

63

1000

 

60 – 64 ani

980

82

1062

 

65 – 69 ani

701

89

790

 

70 – 74 ani

585

93

678

 

75 – 79 ani

405

80

485

 

80 – 84 ani

240

60

300

 

85 ani și peste

140

41

181

 

TOTAL

11202

1023

12225

 

 

             În instituțiile publice de protecție specială a persoanelor cu handicap din județul Mureș la data de 30.10.2003 un număr de 1.023 persoane, după cum urmează:

·        Centrul de Îngrijire și Asistență Căpușu de Câmpie                                  71  persoane

·        Centrul de Îngrijire și Asistență Glodeni                                                   103 persoane

·        Centrul de Îngrijire și Asistență Sighișoara                                                 49 persoane

·        Centrul de Îngrijire și Asistență Tg. Mureș                                                 85 persoane

·        Centrul de Îngrijire și Asistență Lunca Mureș                                           105 persoane

·        Centrul de Îngrijire și Asistență Reghin                                                     101 persoane

·        Centrul de Recuperare și Reabilitare Neuropsihiatrică Brâncovenești      257 persoane

·        Centrul de Recuperare și Reabilitare Neuropsihiatrică Călugăreni           252  persoane

            Principalul obiectiv al strategiei naționale, în domeniu, îl constituie restructurarea Centrelor de Îngrijire și Asistență existente, urmărindu-se modificarea lor potrivit standardelor de calitate aprobate prin Ordinul nr. 22/2003 al Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap.

            Din analiza situației persoanelor asistate în centrele de protecție specială din județul Mureș, în funcție de domiciliul acestora, reiese că 65 din cei  1023 asistați provin din alte județe.

             Dat fiind principiul responsabilității autorităților publice locale de a soluționa problemele sociale din comunitățile în care funcționează, în funcție de și resursele financiare care le sunt alocate, în strategia județeană se prevăd acțiuni care să ducă la transferarea persoanelor asistate în unități speciale din județele de proveniență.

 

 

             În ceea ce privește persoanele instituționalizate, în perioada 2000-2002, numărul internărilor a fost aproape constant, deși solicitările pentru internare în Centrele de Îngrijire și Asistență au fost  într-un procentaj mai ridicat.

             În perioada aprilie-decembrie 2003 numărul persoanelor care au solicitat internarea într- o instituție de ocrotire socială este de 108 persoane iar solutionarea efectivă s-a realizat pentru un număr de 72 persoane.  În acest context trebuie menționat faptul că, externările sunt relativ puține, ceea ce duce la creșterea numărului de dosare în așteptare la toate cele 8 instituții de protecție specială a persoanelor cu handicap din județ.

           

 

            3 - Istoricul realizărilor

 

 

               Problematica persoanelor cu handicap a făcut obiectul reglementărilor cuprinse în Legea nr. 53/1992 care a fost abrogată de Ordonanța de Urgență nr.102/1999-privind protecția specială și încadrarea în muncă a persoanelor cu handicap, modificată prin Legea nr.519/2002.

               Până în anul 1989 sistemul de protecție specială a persoanelor cu handicap viza problematica de natură medicală, a cazurilor, neglijîndu-se abordările psiho-sociale, respectiv de recuperare și reabilitare.În ultimii ani, prin aplicarea unor măsuri de restructurare a fostelor cămine-spital și cămine de bătrâni și prin asigurarea de resurse financiare s-au creat condiții noi cu standarde ridicate în aceste instituții publice speciale, iar persoanelor cu dizabilități neinstituționalizate li s-au acordat drepturile prevăzute de noua legislație.

             În cadrul instituțiilor de protecție specială a persoanelor cu handicap s-au efectuat în principal lucrări de reparații, dotări, reamenajări punându-se mai puțin accentul pe activitățile recuperatorii pentru persoanele cu handicap.

           În ce privește serviciile alternative, pentru persoanele cu handicap, oferite de organizațiile neguvernamentale  acestea sunt slab dezvoltate,  în prezent, neexistând o evidență clară a acestor organizații precum și a activității acestora.

          Activitatea organizaților  neguvernamentale din județul Mureș , în ceea ce privește protecția persoanelor cu handicap, s-a axat în principal pe acordarea de ajutoare materiale, informare și consiliere, campanii de sensibilizare a opiniei publice.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II.  PRIORITĂȚI JUDEȚENE

 

         Dată fiind situația actuală a sistemului de protecție a persoanelor cu handicap și obiectivele strategiei naționale privind protecția specială a persoanelor cu handicap pe perioada 2003-2006 aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1215/2002, prioritățile județului Mureș sunt următoarele:

 

Prioritatea 1

 Continuarea procesului de evaluare a persoanelor cu handicap din sistemul nerezidențial și evaluarea celor intituționalizate în vederea stabilirii restantului funcțional și elaborării planurilor de intervenție în funcție de nevoile acestora.

 

Justificare:

Ø      În funcție de durata certificatului de încadrare în grad de handicap urmează a se evalua, până la sfârșitul anului 2004 toate persoanele cu handicap, potrivit noilor criterii de încadrare în grad de handicap prevăzute de Ordinul Ministerului Sănătății și Familiei nr. 726/2002

Ø      Nefiind evaluate persoanele cu handicap din punct de vedere medical, psihologic și social astfel încât să rezulte un real restant funcțional este imposibil a se elabora planul individual de intervenție

Ø      Crearea premiselor pentru prevenirea instituționalizării, cu rol in stoparea si limitarea internarilor din unitati

Ø      Posibilitatea fundamentării necesare înființării altor servicii alternative

 

 

Prioritatea 2

Restructurarea instituțiilor clasice rezidențiale și înființarea de servicii comunitare alternative (de tip rezidențial și nerezidențial)

 

Justificare:

Ø      Toate  instituțile  de protecție specială a persoanelor cu handicap nu se încadrează în standardele de calitate aprobate prin Ordinul A.N.P.H. nr. 22/2003

Ø      Specializarea instituțiilor după tipul de handicap în vederea creșterii calităților serviciilor

Ø      Comunitățile locale nu au creat servicii pentru persoanele cu handicap ca alternative la instituționalizare

Ø      Dezvoltarea unei palete largi de servicii în cadrul sistemului de protecție specială a persoanelor cu handicap

 

Prioritatea 3

Încadrarea cu personal de specialitate, formarea / perfecționarea personalului din sistemul de protecție specială a persoanelor cu handicap.

 

Justificare:

Ø      Inexistența unui program de formare pentru personalul din instituții

Ø      Lipsa specialiștilor din instituții (autorități sau centre) corelată cu lipsa planului individual de intervenție

Ø      Lipsa unui sistem de servicii alternative comparativ cu modalitatea clasică de protecție rezidențială.

 

Prioritatea 4

Implementarea legislației privitoare la accesibilitatea mediului fizic pentru a permite persoanelor cu handicap accesul neîngrădit la viața socială

 

Justificare:

Ø      Termenele legale pentru realizarea accesibilităților care să permită accesul neîngrădit al persoanelor cu handicap la viața socială au fost depășite.

Ø      Ridicarea standardelor de viață prin accesibilizarea mediului fizic.

 

 

Prioritatea 5

Angajarea în muncă a persoanelor cu handicap al căror potențial permite acest lucru

 

Justificare:

Ø      Numărul redus de unități protejate (doar una singură) în județ

Ø      Este un potențial de muncă nefolosit care costă

Ø      Realizarea unei terapii prin muncă și includerea socială a persoanelor cu handicap prin acest lucru

Ø      Facilitățile acordate angajatorilor prin Agenția județeană de ocupare a forței de muncă

 

 

Prioritatea 6

Formarea asistenților personali ai persoanelor cu handicap

 

Justificare:

Ø        Nerespectarea prevederilor H.G.R. nr. 427/2001 - pentru aprobarea Normelor metodologice privind condițiile de încadrare, drepturile și obligațiile asistentului personal al persoanei cu handicap referitoare la instructajul anual.

Ø      Necesitatea formării continue a asistenților personali în vederea asigurării calității îngrijirii persoanelor cu dizabilități.

Ø      Implementarea unui nou sistem în ce privește formarea de echipe specializate care oferă persoanei un plan individual de recuperare 

 

Prioritatea 7

Gestionarea eficientă a resurselor umane, materiale și financiare aferente sistemului de protecție specială a persoanelor cu handicap.

 

Justificare:

Ø      Resurse insuficiente alocate de la bugetele locale asistenței sociale, în general și sistemului de protecție  a persoanelor cu handicap în special

Ø      Alocarea resurselor umane, materiale și financiare în funcție de prioritățile locale

Ø      Lipsa personalului specializat cu  putere de decizie în administrarea și gestionarea resurselor comunității.

 

Prioritatea 8

Crearea cadrului de dezvoltare a parteneriatului public privat

 

Justificare:

Ø      Aplicarea legislației referitoare la parteneriatul public – privat

Ø      Creșterea calității serviciilor acordate persoanelor cu handicap corelată cu aplicarea standardelor de calitate în domeniu

Ø      Reducerea costurilor de dezvoltare a sistemului de protecție specială a persoanelor cu handicap.

 

 

Prioritatea 9

Sensibilizarea opiniei publice cu privire la drepturile persoanelor cu handicap în vederea îmbunătățirii atitudinii și comportamentului general privind problematica specifică a persoanelor cu handicap

 

Justificare:

Ø      Schimbarea atitudinii de respingere, de izolare a majorității populației cu privire la persoanele cu handicap cu una de acceptare, de respect  față de acestea privindu-le ca și orice persoane cu drepturi depline.

Ø      Lipsa unor campanii pentru sensibilizarea opiniei publice cu privire la drepturile persoanelor cu handicap

Ø      Slaba colaborare a tuturor factorilor de decizie implicați în schimbarea mentalităților cu privire la persoanele cu handicap.

 

 

Prioritatea 10

       Realizarea sistemului județean de monitorizare a activităților de protecție specială a persoanelor cu handicap

 

Justificare:

Ø      Colaborarea tuturor factorilor implicați în protecția persoanelor cu handicap

Ø      Lipsa unei baze de date completă cu persoanele cu handicap din județ cât și cu acțiunile desfășurate pentru acestea

Ø      Lipsa atribuțiilor clare, defalcate pe instituții, concretizată în calitatea serviciilor oferite persoanelor cu handicap

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II. OBIECTIVE GENERALE

 

A - Obiective planificate până în 31.12. 2004

 

Ø      Evaluarea persoanelor fără certificat de încadrare în grad de handicap internate în instituțiile de protecție specială a persoanelor cu handicap din județ de către Comisia de Expertiză Medicală a Persoanelor cu Handicap Adulți Mureș

 

Ø      Reevaluarea persoanelor cu handicap neinstituționalizate care dețin certificat de persoană cu handicap permanent eliberat înainte de apariția noilor criterii de încadrare în grad de handicap de către Comisia de Expertiză Medicală a Persoanelor cu Handicap Adulți Mureș

 

Ø      Organizarea instructajului anual al asistenților personali ai persoanelor cu handicap conform prevederilor HG nr. 427 / 2001 pentru aprobarea normelor metodologice privind condițiile de încadrare, drepturile și obligațiile asistentului personal al persoanei cu handicap.

 

Ø      Accesibilizarea mediului fizic conform termenelor prevăzute de legislația în vigoare

 

 

 

B - Obiective 2004-2006

 

Ø      reevaluarea de către Comisia de Expertiză Medicală a Persoanelor cu Handicap Adulți Mureș a persoanelor cu handicap care dețin certificat de persoană cu handicap permanent eliberat înainte de apariția noilor criterii de încadrare în grad de handicap

Ø      analiza  centrelor clasice rezidențiale în vederea restructurării acestora

Ø      accesibilizarea mediului fizic conform termenelor stabilite de legislația în vigoare

Ø      înființarea de servicii comunitare alternative de tip rezidențial (case de tip familial, locuințe protejate, adăposturi temporare, centre de criză) și nerezidențial (centre de zi, centre de consiliere, cluburi, centre de terapie și recuperare) pentru persoanele cu handicap cât și încadrarea cu personal de specialitate potrivit tipului de serviciu oferit

Ø      evaluarea periodică a posibilităților de integrare socioprofesională a persoanelor cu handicap în vederea elaborării planurilor individuale de recuperare și reintegrare socioprofesională a persoanelor cu handicap

Ø      instruirea anuală a asistenților personali ai persoanelor cu handicap

Ø      dezvoltarea serviciilor de îngrijire la domiciliu

Ø      organizarea de manifestări culturale și sportive pentru persoanele cu handicap

Ø      angajarea în muncă  a persoanelor cu handicap a căror capacitate permite acest lucru

Ø      crearea unei sistem județean de monitorizare a activităților din sistemul de protecție specială a persoanelor cu handicap

Ø      organizarea de campanii de informare și sensibilizare a opiniei publice cu privire la drepturile persoanelor cu handicap

 

 

 

 

 

III.  OBIECTIVE OPERAȚIONALE JUDEȚENE

 

Obiectivul nr. 1

          Până la sfârșitul anului 2004 persoanele internate în instituțiile de protecție specială a persoanelor cu handicap care nu dețin certificat de încadrare în grad de handicap vor fi evaluate de Comisia de Expertiză Medicală a Persoanelor cu Handicap pentru Adulți

          Acțiunea 1: identificarea persoanelor instituționalizate care nu dețin certificat de persoană cu handicap

         Acțiunea 2: expertizarea persoanelor instituționalizate

 

 

Obiectivul nr. 2

          Până la sfârșitul anului 2004 asistenții personali ai persoanelor cu handicap din județ vor participa la instructajul anual conform legislației în vigoare

          Acțiunea 1: programarea acestora în vederea instructajului

          Acțiunea 2: realizarea instructajului asistenților persoanelor cu handicap

 

Obiectivul nr. 3

           Până la 31.12.2004 persoanele neinstituționalizate care dețin certificat de persoană cu handicap permanent eliberat înainte de apariția noilor criterii de încadrare în grad de handicap vor fi reevaluate de Comisia de Expertiză Medicală a Persoanelor cu Handicap Adulți

          Acțiunea 1: programarea acestora în vederea reexpertizării

          Acțiunea 2: expertizarea persoanelor cu handicap

 

Obiectivul nr. 4

           Până la sfârșitul lui 2006 se vor reorganiza cele 8 instituții clasice de protecție specială a persoanelor cu handicap

          Acțiunea 1: evaluarea fiecărei instituții de protecție specială a persoanelor cu handicap

          Acțiunea 2: evaluarea asistațiilor din cele 8 instituții în vederea stabilirii nevoilor individuale ale acestora

          Acțiunea 3: înființarea de servicii alternative pentru persoanele asistate din instituțiile care se restructurează

          Acțiunea 4: formarea/ specializare profesională a personalului care va lucra în noile structuri

          Acțiunea 5: campanii de informare, sensibilizare a comunității și pregătirea acesteia pentru noile forme de ocrotire socială și acceptarea schimbării conform strategiei județene

 

Obiectivul nr. 5

          Înființarea de servicii comunitare alternative rezidențiale și nerezidențiale

           Acțiunea 1: evaluarea persoanelor cu handicap pentru stabilirea nevoilor acestora

           Acțiunea 2: înființarea de alternative de tip rezidențial (adăposturi temporare, centre de tranzit, centre de criză, locuințe protejate, case de tip familial)

           Acțiunea 3: înființarea de alternative de tip nerezidențial (centre de zi, centre de consiliere, cluburi, centre de terapie și recuperare)

           Acțiunea 4: formarea personalului care va lucra în noile structuri

           Acțiunea 5: campanii de informare și sensibilizare a comunității

 

 

Obiectivul nr. 6

           Elaborarea și implementarea planurilor individuale de recuperare și reintegrare socioprofesională a persoanelor cu handicap

           Acțiunea 1: evaluarea semestrială a posibilităților de integrare socioprofesională a persoanelor cu handicap

           Acțiunea 2: elaborarea planurilor individuale de recuperare și reintegrare socioprofesională

           Acțiunea 3: implementarea planurilor individuale de recuperare și reintegrare a persoanelor cu handicap

 

Obiectivul nr. 7

           Angajarea în muncă a persoanelor cu handicap

           Acțiunea 1: crearea unei baze de date cu persoanele cu handicap apte de muncă

            Acțiunea 2: sensibilizarea și informarea angajatorilor cu privire la avantajele încadrării în muncă a persoanelor cu handicap

           Acțiunea 3: organizarea de cursuri de formare și specializare a persoanelor cu handicap

           Acțiunea 4: înființarea de unități protejate

 

Obiectivul nr. 8

           Incadrarea specialiștilor în sistemul de protecție a persoanelor cu handicap

           Acțiunea 1: formarea specialiștilor care vor lucra în sistemul de protecție al persoanelor cu handicap

           Acțiunea 2: ocuparea 100% a posturilor normate din sistemul de protecție a persoanelor cu handicap

           Acțiunea 3: organizarea de cursuri de perfecționare a personalului existent

           Acțiunea 4: organizarea de cursuri de management pentru personalul cu funcții de conducere

 

Obiectivul nr. 9

           Dezvoltarea serviciilor de îngrijire la domiciliu

            Acțiunea 1: crearea unor noi servicii de îngrijire și asistență la domiciliu pentru persoanele cu handicap și familiile acestora

            Acțiunea 2: formarea personalului pentru educația și școlarizarea la domiciliu a persoanelor cu handicap nedeplasabile

 

Obiectivul nr.10

           Dezvoltarea parteneriatului dintre sectorul public și privat

            Acțiunea 1: încheierea unor convenții parteneriale între instituțiile statului cu atribuții în domeniul protecției persoanelor cu handicap și organizațiile neguvernamentale

            Acțiunea 2: realizarea unor proiecte comune în vederea creării de servicii pentru persoanele cu handicap

            Acțiunea 3: crearea unei baze de date comune cu persoanele cu handicap din județ

 

Obiectivul nr.11

            Accesibilizarea mediului fizic conform standardelor și la termenelor prevăzute de legislația în vigoare

            Acțiunea 1: montarea și amenajarea telefoanelor publice conform actelor normative în domeniu

           Acțiunea 2: amenajarea locurilor de parcare pentru persoanele cu handicap

            Acțiunea 3: adaptarea clădirilor instituțiilor publice, ale celor culturale, sportive sau de petrecere a timpului liber, magazinelor și restaurantelor, sediilor prestatorilor de servicii către populație, precum și a căilor publice de acces

           Acțiunea 4: montarea sistemelor de semnalizare sonoră și vizuală pentru persoanele cu handicap la trecerile de pietoni, precum și a panourilor de afișaj în mijloacele de transport public și pe drumurile publice

           Acțiunea 5: achiziționarea mijloacelor de transport special adaptate pentru accesul neîngrădit al persoanelor cu handicap

 

Obiectivul nr.12

           Sensibilizarea și informarea opiniei publice cu privire la drepturile și problemele specifice persoanelor cu handicap

          Acțiunea 1: realizarea de materiale informative cu privire la drepturile persoanelor cu handicap

           Acțiunea 2: mediatizarea prin mijloacele de informare în masă a drepturilor persoanelor cu handicap

          Acțiunea 3: organizarea de mese rotunde, seminarii, întâlniri de lucru pentru sensibilizarea și informarea opiniei publice

           Acțiunea 4: organizarea de manifestări culturale și sportive care să promoveze capacitățile persoanelor cu handicap

 

 

 

 

 

 

 

Riscuri (pericole) și oportunități

 

RISCURI:

-        lipsa fondurilor pentru realizarea obiectivelor stabilite

-        lipsa personalului de specialitate pentru realizarea activităților propuse

-        dificultăți legate de preluarea centrelor rezidențiale de către consiliile locale, cu referire la domiciliul asistaților

-        rezistența la schimbare a personalului implicat în protecția persoanelor cu handicap

 

 

OPORTUNITĂȚI:

-        programe PHARE „Investiții în servicii sociale” și de restructurare a centrelor clasice rezidențiale

-        fonduri A.N.P.H.

-        experiența și resursele financiare ale ONG-urilor și ale partenerilor acestora

 

 

 

 

 

 

 

IV. PLAN DE ACȚIUNE:

 

Obiectivul

Acțiunea

Modalități de realizare

Termene

 

O1-evaluarea persoanelor internate fără certificat de încadrare în grad de handicap

Identificarea persoanelor instituționalizate fără certificat de persoană cu handicap

Verificarea dosarelor de internare

30.06.2004

 

 

Programarea evaluărilor

Contactarea secretarului Comisiei de Expertiză

31.01.2004

 

 

Evaluarea persoanelor internate

Deplasarea membrilor Comisiei în instituțiile de protecție specială a persoanelor cu handicap

30.06.2004

 

O2 – reevaluarea persoanelor cu certificat permanent de persoană cu handicap

Identificarea persoanelor

Analiza dosarelor persoanelor cu handicap neinstituționalizate

31.01.2004

 

 

Programarea evaluărilor

Contactarea secretarului Comisiei de Expertiză

30.04.2004

 

 

Expertizarea persoanelor cu handicap

Adrese către persoanele cu handicap pentru a anunța data programării

31.12.2004

 

O3 – restructurarea centrelor rezidențiale

Evaluarea instituțiilor

Deplasarea unei echipe de specialiști la fiecare centru rezidențial

30.03.2004

 

 

Evaluarea beneficiarilor

Formarea unei echipe de specialiști care să evalueze persoanele internate

30.03.2004

 

 

Înființarea de servicii alternative

Proiecte care să acopere nevoile identificate

31.12.2006

 

 

 

Formarea/reconversia profesională a personalului

Cursuri de perfecționare/specializare

31.12.2006

 

 

Campanii de informare a comunității

Parteneriat cu consiliile locale

permanent

 

O4 – înființarea de servicii alternative

Evaluarea persoanelor cu handicap

Implicarea serviciilor publice de asistență socială și a persoanelor cu atribuții în domeniile de asistență socială

31.12.2004

 

 

Înființare de servicii alternative de tip rezidențial și nerezidențial

Proiecte care să acopere nevoile identificate

31.12.2006

 

 

Formarea personalului

Cursuri de specializare/perfecționare

31.12.2006

 

 

Campanii de informare și sensibilizare

Participarea factorilor implicați în realizarea proiectelor

permanent

 

O5 – angajarea în muncă a persoanelor cu handicap

Crearea unei baze de date

Culegerea informațiilor de la toate organismele implicate în protecția persoanelor cu handicap

Realizarea bazei de date

30.06.2004

 

 

Informarea angajatorilor

Organizarea unor întâlniri de informare si sensibilizare

30.06.2004

 

 

Cursuri de formare și specializare a persoanelor cu handicap

Colaborarea cu A.J.O.F.M.

anual

 

 

Înființarea de unități protejate

Îndrumare metodologică A.J.O.F.M.

31.12.2006

 

O6 – încadrarea specialiștilor

Formarea specialiștilor

Acțiuni comune ale instituțiilor de învățământ și ale A.J.O.F.M.

Permanent

 

 

Ocuparea posturilor normate

Organizarea concursurilor pentru posturile neocupate

31.03.2005

 

 

Cursuri de perfecționare/de management

Implicarea factorilor competenți

permanent

 

O7 – dezvoltarea serviciilor de îngrijire la domiciliu

Instruirea asistenților personali

Organizarea instructajului anual prevăzut prin lege

Anual

 

 

Formarea unei rețele de specialiști

Proiecte

Parteneriat cu ONG-urile

Permanent

 

 

Formarea personalului pentru educația la domiciliu

Dezvoltarea de parteneriate între organismele competente

Cursuri de specializare

Permanent

 

O8 – dezvoltarea parteneriatului public – privat

Încheierea convențiilor parteneriale

Contactarea factorilor implicați în protecția persoanelor cu handicap

31.12.2004

 

 

Realizarea unor proiecte comune

Asigurarea resurselor umane, materiale și financiare pentru realizarea obiectivelor fixate în proiecte

Permanent

 

 

Crearea unei baze de date comune

Colectarea informațiilor despre persoanele cu handicap de la toate organismele implicate în protecția acestora

Realizarea bazei de date

31.12.2004

 

O9 - accesibilizarea mediului fizic

Montarea și amenajarea telefoanelor publice

Colaborare Romtelecom

31.12.2003

 

 

Amenajarea locurilor de parcare

Implicarea autorităților  administrației publice locale în realizarea prevederilor legale

31.12.2003

 

 

Adaptarea clădirilor instituțiilor publice

Implicarea autorităților  administrației publice locale în realizarea prevederilor legale

31.12.2003

 

 

Montarea sistemelor de semnalizare sonoră și vizuală

Implicarea autorităților  administrației publice locale în realizarea prevederilor legale

31.12.2005

 

 

Achiziționarea mijloacelor de transport

Achiziționarea mijloacelor de transport special adaptate de către societățile sau regiile de transport

31.12.2006

 

O10 – sensibilizrea și informarea opiniei publice

Materiale informative

Conceperea, realizarea și distribuirea de pliante, afișe, broșuri de către factorii interesați în promovarea drepturilor persoanelor cu handicap

Permanent

 

 

Mediatizarea prin mijloace de informare în masă

Colaborarea cu mass-media

Permanent

 

 

Organizarea de întâlniri

Acțiuni comune ale factorilor implicați în protecția persoanelor cu handicap

Anual

 

 

Organizarea de manifestări cultural – sportive

Desfășurarea de acțiuni în parteneriat între instituțiile publice și ONG-uri

Proiecte

Anual

 

 

 

 

 

V – Bugete

Tipuri de costuri:

-        cheltuieli de personal;

-        cheltuieli de investiții: dotare, construcții

-        cheltuieli de transport

-        cheltuieli de formare profesională

-        cheltuieli administrative

 

Surse de finanțare:

-        programul PHARE „Investiții în servicii sociale”

-        programul PHARE pentru restructurarea instituțiilor clasice rezidențiale și pentru dezvoltarea/înființarea de servicii comunitare alternative

-        fonduri A.N.P.H.

-        fonduri ale Consiliului Județean

-        fonduri ale consiliilor locale

-        resursele financiare ale ONG-urilor și ale partenerilor acestora

-        alte fonduri nerambursabile naționale și internaționale

 

 

 

 

 

 

VI - Responsabilități

 

 

 

Obiectivul

Cine răspunde

Colaborare

 

O1

CEMPHA

D.J.A.S.

Instituțiile de protecție a PH

 

O2

CEMPHA

D.J.A.S.

Consiliile locale

 

O3

D.J.A.S.

Consiliile locale

ONG-urile

A.J.O.F.M.

D.D.F.S.S.

 

O4

D.J.A.S.

ONG

Consiliile locale

A.J.O.F.M.

 

O5

A.J.O.F.M.

CEMPHA

D.J.A.S.

ONG

 

O6

D.J.A.S.

Consiliile locale

A.J.O.F.M.

ONG

 

O7

D.J.A.S.

ONG

Consiliile locale

 

O8

D.J.A.S.

ONG

A.J.O.F.M.

D.D.F.S.S.

Consiliile locale

 

O9

I.R. Mureș – inspector județean

Consiliile locale

Romtelecom

Societăți de transport

 

010

D.J.A.S.

ONG

Consiliile locale

Instituții de protecție a PH

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V.   EVALUARE ȘI CONTROL

 

Rezultatele așteptate:

2003:

-         evaluarea tuturor persoanelor internate în instituțiile de protecție specială a persoanelor cu handicap

-         începerea reevaluării de către Comisia de Expertiză Medicală a Persoanelor cu Handicap Adulți a persoanelor care dețin certificat de persoană cu handicap eliberat înainte de apariția noilor criterii de încadrare în grad de handicap

-         instruirea tuturor asistenților personali ai persoanelor cu handicap

-         spațiile de parcare vor avea rezervate și semnalizate locuri pentru parcarea gratuită a mijloacelor de transport ale persoanelor cu handicap, conform prevederilor legale

-         clădirile publice vor fi adaptate pentru a permite accesul neîngrădit al persoanelor cu handicap

-         telefoanele publice vor fi montate și amenajate cu respectarea actelor normative în domeniu

 

2004 – 2006:

-     reducerea cu 30% a persoanelor cu handicap instituționalizate

-     înființarea unui centru de resurse, consiliere și informare

- înființarea de adăposturi temporare pentru persoanele internate în instituții de protecție a persoanelor cu handicap care nu dețin certificat de încadrare în grad de handicap

- înființarea a cel puțin unui centru de criză

- înființarea a cel puțin unui centru de zi pentru persoanele cu handicap

- înființarea a cel puțin 10 case de tip familial

- creșterea gradului de profesionalism al personalului din sistem

- creșterea calității serviciilor acordate în instituțiile de protecție specială a persoanelor cu handicap

- organizarea a cel puțin unui curs pe an de formare și specializare a persoanelor cu handicap

- încadrarea în muncă a cel puțin 50% dintre persoanele cu handicap care participă la cursurile de formare și specializare

- organizarea a cel puțin 3 manifestări cultural – sportive pe an pentru persoanele cu handicap

- realizarea unei baze de date cu persoanele cu handicap din județ

- realizarea anuală a instructajului asistenților personali ai persoanelor cu handicap

- înființarea a cel puțin o unitate protejată

- realizarea unor proiecte în parteneriat (ONG-uri – instituții publice)

- introducerea în circulație a mijloacelor de transport speciale adaptate pentru a accesul neîngrădit al persoanelor cu handicap

- montarea sistemelor de semnalizare sonoră și vizuală pentru persoanelor cu handicap la trecerile de pietoni, precum și panouri de afișaj în mijloacele de transport public și pe drumurile publice

- organizarea a cel puțin unei întâlniri pe an cu reprezentanții tuturor factorilor implicați în protecția persoanelor cu handicap

- realizarea și distribuirea de materiale informative (pliante, afișe, broșuri etc.)

- apariția de  materiale informative  despre persoanele cu handicap în mijloacele de informare în masă (presa scrisă, radio, TV)

- organizarea a cel puțin 3 campanii pe an de sensibilizare a opiniei publice cu privire la problematica persoanelor cu handicap

 

 


 

Lista cu instituțiile din județ,

capacitatea instituției și tipologia beneficiarilor

 

 

 

LEGENDA:

        În județul Mureș sunt 8 instituții de protecție specială a persoanelor cu handicap, după cum urmează:

-        Centrul de Îngrijire și Asistență Sighișoara

-        Adresa: Sighișoara, Str. Justitiei, Nr. 5 B

-        Telefon/fax: 771901

-        Capacitate: locuri  50

Tipologia beneficiarilor:

Tipul și gradul de handicap

Număr beneficiarilor

 

Fizic grav

1

 

Fizic accentuat

6

 

Fizic mediu

0

 

Somatic grav

0

 

Somatic accentuat

12

 

Somatic mediu

0

 

Auditiv grav

0

 

Auditiv accentuat

0

 

Auditiv mediu

0

 

Vizual grav

2

 

Vizual accentuat

1

 

Vizual mediu

0

 

Mintal grav

0

 

Mintal accentuat

2

 

Mintal mediu

1

 

Neuropsihic grav

2

 

Neuropsihic accentuat

3

 

Neuropsihic mediu

0

 

Asociat grav

1

 

Asociat accentuat

18

 

Asociat mediu

0

 

SIDA grav

0

 

SIDA accentuat

0

 

Social grav

0

 

Social accentuat

0

 

Social mediu

0

 

TOTAL

49

 

 

 

 

 

-        Centrul de Îngrijire și Asistență Reghin

-        Adresa: Reghin , str. Pandurilor, Nr. 34

-        Telefon/fax: 511899

-        Capacitate: locuri  101

Tipologia beneficiarilor:

Tipul și gradul de handicap

Număr beneficiarilor

 

Fizic grav

3

 

Fizic accentuat

0

 

Fizic mediu

6

 

Somatic grav

1

 

Somatic accentuat

3

 

Somatic mediu

24

 

Auditiv grav

0

 

Auditiv accentuat

0

 

Auditiv mediu

2

 

Vizual grav

1

 

Vizual accentuat

1

 

Vizual mediu

0

 

Mintal grav

1

 

Mintal accentuat

0

 

Mintal mediu

9

 

Neuropsihic grav

1

 

Neuropsihic accentuat

1

 

Neuropsihic mediu

11

 

Asociat grav

11

 

Asociat accentuat

6

 

Asociat mediu

14

 

SIDA grav

0

 

SIDA accentuat

0

 

Social grav

0

 

Social accentuat

7

 

Social mediu

0

 

TOTAL

101

 

 

 

-        Centrul de Îngrijire și Asistență Lunca Mures

-        Adresa: Lunca Muresului, Str. Principala, Nr. 49

-        Telefon/fax: 553245

-        Capacitate: locuri  130

Tipologia beneficiarilor:

Tipul și gradul de handicap

Număr beneficiarilor

 

Fizic grav

1

 

Fizic accentuat

6

 

Fizic mediu

0

 

Somatic grav

0

 

Somatic accentuat

12

 

Somatic mediu

0

 

Auditiv grav

0

 

Auditiv accentuat

0

 

Auditiv mediu

0

 

Vizual grav

2

 

Vizual accentuat

1

 

Vizual mediu

0

 

Mintal grav

0

 

Mintal accentuat

2

 

Mintal mediu

1

 

Neuropsihic grav

2

 

Neuropsihic accentuat

3

 

Neuropsihic mediu

0

 

Asociat grav

1

 

Asociat accentuat

18

 

Asociat mediu

0

 

SIDA grav

0

 

SIDA accentuat

0

 

Social grav

0

 

Social accentuat

0

 

Social mediu

0

 

TOTAL

105

 

 

 

-        Centrul de Îngrijire și Asistență Targu-Mureș

-        Adresa: Targu-Mureș, Str. Evreilor Martiri, Nr. 31

-        Telefon/fax: 243598

-        Capacitate: locuri  102

-        Tipologia beneficiarilor:

Tipul și gradul de handicap

Număr beneficiarilor

 

Fizic grav

1

 

Fizic accentuat

6

 

Fizic mediu

0

 

Somatic grav

0

 

Somatic accentuat

12

 

Somatic mediu

0

 

Auditiv grav

0

 

Auditiv accentuat

0

 

Auditiv mediu

0

 

Vizual grav

2

 

Vizual accentuat

1

 

Vizual mediu

0

 

Mintal grav

0

 

Mintal accentuat

2

 

Mintal mediu

1

 

Neuropsihic grav

2

 

Neuropsihic accentuat

3

 

Neuropsihic mediu

0

 

Asociat grav

1

 

Asociat accentuat

18

 

Asociat mediu

0

 

SIDA grav

0

 

SIDA accentuat

0

 

Social grav

0

 

Social accentuat

0

 

Social mediu

0

 

TOTAL

85

 

 

-        Centrul de Îngrijire și Asistență Glodeni

-        Adresa: Glodeni, Str. Principala, Nr. 369

-        Telefon/fax: 338257

-        Capacitate: locuri  120

Tipologia beneficiarilor:

Tipul și gradul de handicap

Număr beneficiarilor

 

Fizic grav

1

 

Fizic accentuat

6

 

Fizic mediu

0

 

Somatic grav

0

 

Somatic accentuat

12

 

Somatic mediu

0

 

Auditiv grav

0

 

Auditiv accentuat

0

 

Auditiv mediu

0

 

Vizual grav

2

 

Vizual accentuat

1

 

Vizual mediu

0

 

Mintal grav

0

 

Mintal accentuat

2

 

Mintal mediu

1

 

Neuropsihic grav

2

 

Neuropsihic accentuat

3

 

Neuropsihic mediu

0

 

Asociat grav

1

 

Asociat accentuat

18

 

Asociat mediu

0

 

SIDA grav

0

 

SIDA accentuat

0

 

Social grav

0

 

Social accentuat

0

 

Social mediu

0

 

TOTAL

103

 

 

 

 

-        Centrul de Recuperare și Reabilitare Calugareni

-        Adresa: Calugareni, Str. Bisericii

-        Telefon/fax: 471911

-        Capacitate: locuri  240

Tipologia beneficiarilor:

Tipul și gradul de handicap

Număr beneficiarilor

 

Fizic grav

1

 

Fizic accentuat

6

 

Fizic mediu

0

 

Somatic grav

0

 

Somatic accentuat

12

 

Somatic mediu

0

 

Auditiv grav

0

 

Auditiv accentuat

0

 

Auditiv mediu

0

 

Vizual grav

2

 

Vizual accentuat

1

 

Vizual mediu

0

 

Mintal grav

0

 

Mintal accentuat

2

 

Mintal mediu

1

 

Neuropsihic grav

2

 

Neuropsihic accentuat

3

 

Neuropsihic mediu

0

 

Asociat grav

1

 

Asociat accentuat

18

 

Asociat mediu

0

 

SIDA grav

0

 

SIDA accentuat

0

 

Social grav

0

 

Social accentuat

0

 

Social mediu

0

 

TOTAL

252

 

 

 

-        Centrul de Recuperare și Reabilitare Brancovenesti

-        Adresa: Brancovenesti, Str. Castel, Nr. 215

-        Telefon/fax: 550011

-        Capacitate: locuri  330

Tipologia beneficiarilor:

Tipul și gradul de handicap

Număr beneficiarilor

 

Fizic grav

1

 

Fizic accentuat

6

 

Fizic mediu

0

 

Somatic grav

0

 

Somatic accentuat

12

 

Somatic mediu

0

 

Auditiv grav

0

 

Auditiv accentuat

0

 

Auditiv mediu

0

 

Vizual grav

2

 

Vizual accentuat

1

 

Vizual mediu

0

 

Mintal grav

0

 

Mintal accentuat

2

 

Mintal mediu

1

 

Neuropsihic grav

2

 

Neuropsihic accentuat

3

 

Neuropsihic mediu

0

 

Asociat grav

1

 

Asociat accentuat

18

 

Asociat mediu

0

 

SIDA grav

0

 

SIDA accentuat

0

 

Social grav

0

 

Social accentuat

0

 

Social mediu

0

 

TOTAL

257

 

 

 

-        Centrul de Îngrijire și Asistență Capușul de Campie

-        Adresa: Capusul de Cimpie, Str. Principala, Nr. 50

-        Telefon/fax: 210782

-        Capacitate: locuri  76

Tipologia beneficiarilor:

Tipul și gradul de handicap

Număr beneficiarilor

 

Fizic grav

1

 

Fizic accentuat

6

 

Fizic mediu

0

 

Somatic grav

0

 

Somatic accentuat

12

 

Somatic mediu

0

 

Auditiv grav

0

 

Auditiv accentuat

0

 

Auditiv mediu

0

 

Vizual grav

2

 

Vizual accentuat

1

 

Vizual mediu

0

 

Mintal grav

0

 

Mintal accentuat

2

 

Mintal mediu

1

 

Neuropsihic grav

2

 

Neuropsihic accentuat

3

 

Neuropsihic mediu

0

 

Asociat grav

1

 

Asociat accentuat

18

 

Asociat mediu

0

 

SIDA grav

0

 

SIDA accentuat

0

 

Social grav

0

 

Social accentuat

0

 

Social mediu

0

 

TOTAL

71

 

 

 

 

 


 

 

 

STABILIREA PRIORITĂȚILOR JUDEȚENE

 

 

 

 

                  O1: Evaluarea persoanelor cu handicap (instituționalizate și neinstituționalizate), elaborarea de planuri individuale de intervenție pentru acestea și stabilirea nevoilor acestora.

 

                 O2: Restructurarea/închiderea instituțiilor clasice rezidențiale și dezvoltarea/înființarea de servicii comunitare alternative rezidențiale și nerezidențiale.

           

                 O3: Crearea premiselor pentru prevenirea instituționalizării și dezinstituționalizarea persoanelor cu handicap

 

                 O4: Formarea/perfecționarea personalului care lucrează în sistemul de protecție a persoanelor cu handicap.

           

                 O5: Dezvoltarea și profesionalizarea rețelelor de asistenți personali și de asistenți sociali specializați în asistența persoanei cu handicap.

                       

                O6: Finalizarea, implementarea și monitorizarea standardelor de calitate.

           

                O7: Implementarea legislației privitoare la accesibilizarea mediului fizic; monitorizare              

                 O8: Organizarea de activități și manifestări culturale și sportive (în mediu adaptat) și participarea la jocuri paralimpice  naționale și internaționale.

 

                O9: Dezvoltarea unui sistem eficient de orientare profesională, formare și angajare în muncă a persoanelor cu handicap.

           

               O10: Dezvoltarea și implementarea unui sistem de național de monitorizare a sistemului de protecție a persoanelor cu handicap.

           

               O11: Dezvoltarea unui set de măsuri și mecanisme care să facă posibilă egalizarea șanselor, pentru combaterea discriminării și excluziunii sociale a persoanelor cu handicap.

 

              O12: Sensibilizarea și informarea opiniei publice asupra drepturilor persoanelor cu handicap în vederea îmbunătățirii atitudinii și comportamentului general privind problematica specifică a persoanei cu handicap și a familiei acesteia.

           

             O13: Gestionarea eficientă a resurselor umane, materiale și financiare implicate în sistemul de protecție specială a persoanelor cu handicap și întărirea controlului asupra alocării fondurilor.

 

            O14: Crearea cadrului de dezvoltare a parteneriatului public-privat (instituțiile statului – organizații neguvernamentale) în domeniul protecției speciale a persoanelor cu handicap.

           

             O15: Armonizarea cadrului legislativ din domeniul protecției persoanelor cu handicap cu legislația europeană și internațională în materie.