NORME METODOLOGICE
privind exercitarea activitatii de audit public intern
In baza prevederilor Legii nr. 672/2002 privind auditul public intern
si a Ordinului Ministrului Finantelor nr. 38/27 febr.2003, referitor
la aprobarea Normelor generale privind exercitarea actiunilor de audit
public intern, se stabilesc prezentele norme de organizare si functionare
a auditului public intern la Consiliul Judetean Mures.
CAPITOLUL I
1. Organizarea auditului intern la nivelul Consiliului Judetean Mures
1.1. Auditul intern la Consiliul Judetean Mures se organizeaza
la nivel de compartiment de audit public intern (C.A.P.I.) in subordinea
directa a presedintelui Consiliului Judetean.
1.2. Compartimentul de audit public intern organizat la nivelul Consiliului
Judetean va asigura si auditarea institutiilor publice subordonate
cu un numar de personal redus, ce se aproba prin hotarâre
a Consiliului Judetean.
1.3. Pentru agentii economici, respectiv S.C. SURM SA, RA Aeroportul Tg.Mures
si SC Drumuri si Poduri Mures SA, auditul se efectueaza
de catre Compartimentul de audit public intern organizat la nivelul Consiliului
Judetean numai in ceea ce priveste gestionarea fondurilor publice
alocate de la buget si/sau administrarea patrimoniului public.
1.4. Compartimentul de audit public intern al Consiliului Judetean coordoneaza
si activitatea compartimentelor de audit public intern organizate la institutiile
subordonate, cu audit propriu.
CAPITOLUL II
2. Sfera activitatii de audit public intern
2.1. Prin compartimentul de audit public intern organizat la nivelul Consiliului
Judetean, se verifica activitatile, actiunile
sau operatiunile care se efectueaza, se desfasoara
sau se executa in cadrul fiecarei directii si
la nivelul fiecarui serviciu din structura organizatorica a Consiliului
Judetean si in institutiile subordonate, dupa
cum urmeaza:
a) activitatile financiare sau cu implicatii financiare desfasurate
de entitatea publica din/momentul constituirii angajamentelor pâna
la utilizarea fondurilor de catre beneficiarii finali, inclusiv a fondurilor
provenite din asistenta externa;
b) constituirea veniturilor publice, respectiv autorizarea si stabilirea
titlurilor de creanta, precum si a facilitatilor
acordate la incasarea acestora;
c) administrarea patrimoniului public precum si vânzarea, gajarea,
concesionarea sau inchirierea de bunuri din domeniul privat/public al
statului ori al unitatilor administrativ-teritoriale;
e) sistemele de management financiar si control, inclusiv contabilitatea
si sistemele informatice aferente.
2.2. Obiectivele auditului public intern sunt:
a) asigurarea obiectiva si consilierea, destinate sa imbunatateasca
sistemele si activitatile entitatii publice;
b) sprijinirea indeplinirii obiectivelor entitatii publice
printr-o abordare sistematica si metodica, prin care se evalueaza
si se imbunatateste eficacitatea sistemului
de conducere bazat pe gestiunea riscului, a controlului si a proceselor
administrarii.
2.3. Obiectivele analitice privind desfasurarea pe operatii a activitatii de audit public intern la nivelul Consiliului Judetean, la institutiile finantate din subordine precum si la unitatile economice care beneficiaza de auditare, prin Compartimentul de audit public intern, se avizeaza de presedintele Consiliului Judetean
CAPITOLUL III
3. Planul de audit public intern - Trasaturi ale planului de audit
public intern:
Planul de audit public intern se intocmeste anual de catre
compartimentul de audit public intern.
Selectarea misiunilor de audit public intern se face in functie
de urmatoarele elemente de fundamentare:
a) evaluarea riscului asociat diferitelor structuri, activitati,
programe/proiecte sau operatiuni;
b) criteriile semnal/sugestiile conducatorului entitatii
publice, respectiv: deficiente constatate anterior in rapoartele
de audit; deficiente constatate in procesele-verbale incheiate
in urma inspectiilor; deficiente consemnate in rapoartele
Curtii de Conturi; alte informatii si indicii referitoare la
disfunctionalitati sau abateri; aprecieri ale unor specialisti,
experti, etc. cu privire la structura si dinamica unor riscuri interne
sau de sistem; analiza unor fonduri pe termen lung privind unele aspecte ale
functionarii sistemului; evaluarea impactului unor modificari
petrecute in mediul in care evolueaza sistemul auditat;
c) temele defalcate din planul anual al UCAAPI (Unitatea Centrala de
Armonizare pentru Auditul Public Intern). Conducatorii entitatilor
publice sunt obligati sa ia toate masurile organizatorice
pentru ca tematicile ordonate de UCAPPI sa fie introduse in planul
anual de audit public intern al entitatii publice, realizate in
bune conditii si raportate in termenul fixat;
d) numarul entitatilor publice subordonate;
e) respectarea periodicitatii in auditare cel putin
odata la 3 ani;
f) tipurile de audit convenabile pentru fiecare entitate subordonata;
g) recomandarile Curtii de Conturi.
Proiectul planului de audit public intern este intocmit pâna
la data de 30 noiembrie a anului precedent anului pentru care se elaboreaza.
Conducatorul entitatii publice aproba proiectul planului
anual de audit public intern pâna la 20 decembrie a anului precedent.
Planul anual de audit public intern reprezinta un document oficial. El
este pastrat in arhiva institutiei publice impreuna
cu referatul de justificare in conformitate cu prevederile Legii Arhivelor
Nationale.
3.1. Referatul de justificare
Proiectul planului anual de audit public intern este insotit de
un referat de justificare a modului in care sunt selectate misiunile de
audit cuprinse in plan.
Referatul de justificare trebuie sa cuprinda pentru fiecare misiune
de audit public intern, rezultatele analizei riscului asociat (anexa la referatul
de justificare), criteriile semnal si alte elemente de fundamentare, care
au fost avute in vedere la selectarea misiunii respective.
3.2. Structura planului de audit public intern
Planul anual de audit public are urmatoarea structura:
- scopul actiunii de auditare;
- obiectivele actiunii de auditare;
- identificarea/descrierea activitatii/operatiunii supuse
auditului public intern;
- identificarea/descrierea entitatii/entitatilor sau
a structurilor organizatorice la care se va desfasura actiunea
de auditare;
- durata actiunii de auditare;
- perioada supusa auditarii;
- numarul de auditori proprii antrenati in actiunea
de auditare;
- procesarea elementelor ce presupun utilizarea unor cunostinte de
specialitate, precum si a numarului de specialisti cu care
urmeaza sa se incheie contracte externe de servicii de expertiza/consultanta
(daca este cazul);
- numarul de auditori care urmeaza sa fie atrasi in
actiunile de audit public intern din cadrul structurilor descentralizate.
3.3. Actualizarea planului de audit public intern
Actualizarea planului de audit public intern se face in functie
de:
- modificarile legislative sau organizatorice, care schimba gradul
de semnificatie a auditarii anumitor operatiuni, activitati
sau actiuni ale sistemului;
- solicitarile UCAAPI/entitatea publica ierarhic imediat superioara
de a introduce/inlocui/elimina unele misiuni din planul de audit public
intern.
Actualizarea planului de audit public intern se realizeaza prin intocmirea
unui Referat de modificare a planului de audit public intern, aprobat de conducatorul
entitatii publice.
CAPITOLUL IV
4. Norme metodologice privind misiunea de audit public intern
Raportul de audit public intern
4.1. Actele, documentele si instrumentele, intocmite si utilizate
in derularea unei misiuni de audit public intern sunt:
a) ordinul de serviciu reprezinta mandatul de interventie dat de
catre compartimentul de audit public intern si se intocmeste
de catre seful acestui compartiment pe baza planului anual de audit
public intern;
b) declaratia de independenta - independenta auditorilor
interni selectati pentru realizarea unei misiuni de audit public intern
trebuie declarata. In acest sens, fiecare auditor intern trebuie
sa intocmeasca o declaratie de independenta;
c) notificarea privind declansarea misiunii de audit public intern. Compartimentul
de audit public intern notifica entitatea/structura auditata cu
15 zile inainte de declansarea misiunii de audit public intern, despre
scopul, principalele obiective, durata acesteia si despre faptul ca
pe parcursul misiunii vor avea loc interventii la fata locului,
a caror program va fi stabilit ulterior de comun acord;
d) analiza riscurilor, in baza tabelului "Puncte tari si puncte
slabe" (formulare tipizate);
e) programul de audit - document intern de lucru al compartimentului de audit
public intern, care se intocmeste in baza tematicii detaliate.
Cuprinde pe fiecare obiectiv actiunile concrete de efectuat precum si
repartizarea acestora pe fiecare auditor;
f) sedinta de deschidere -minuta sedintei de deschidere
in care se consemneaza data sedintei de deschidere,
participantii, aspectele importante discutate;
g) colectarea informatiilor - chestionarul "Lista de verificare",
"Fisa de identificare si analiza a problemei", "Formular
de constatare si raportare a iregularitatilor" (formulare
tipizate);
h) sedinta de inchidere - minuta sedintei de inchidere,
in carese consemneaza prezentarea opiniei auditorilor interni si
recomandarile finale din proiectul Raportului de audit public intern.
4.2. Elaborarea proiectului de Raport de audit public intern (raport intermediar).
In elaborarea proiectului Raportului de audit public intern trebuie sa
fie respectate urmatoarele cerinte:
a) constatarile trebuie sa apartina domeniului/obiectivelor
misiunii de audit public intern si sa fie sustinute prin documente
justificative corespunzatoare;
b) recomandarile trebuie sa fie in concordanta
cu constatarile si trebuie sa asigure reducerea riscurilor
potentiale;
c) raportul trebuie sa exprime opinia auditorului intern, bazata
pe constatarile efectuate;
d) se intocmeste pe baza FIAP-urilor (fise de identificare si
analiza problemelor).
In redactarea proiectului Raportului de audit public intern, trebuie sa
fie respectate urmatoarele principii:
a) constatarile trebuie sa fie prezentate intr-o maniera
pertinenta si incontestabila;
b) evitarea utilizarii expresiilor inprecise (se pare, uneori, in
general, evident), a stilului eliptic de eprimare, limbajului abstract;
c) promovarea unui limbaj cât mai uzual si a unui stil de exprimare
concret;
d) evitarea tonului polemic, jignitor, tendentios;
e) ierarhizarea constatarilor (numai cele importante vor fi prezentate
in sinteza sau la concluzii);
f) evidentierea aspectelor pozitive si a imbunatatirilor
constatate de la ultima misiune de audit public intern.
4.3. Structura proiectului de Raport de audit public intern
Proiectul Raportului de audit public intern trebuie sa cuprinda
cel putin urmatoarele elemente:
a) scopul si obiectivele misiunii de audit public intern;
b) data de identificare a misiunii de audit public intern (baza legala,
ordinul de serviciu, echipa de auditare, unitatea/structura organizatorica
auditata, durata actiunii de auditare, perioada auditata);
c) modul de desfasurare a actiunii de audit intern (sondaj/exhaustiv,
documentare, proceduri, metode si tehnici utilizate, documente/materiale
examinate, materiale intocmite in cursul actiunii de audit
public intern);
d) constatari efectuate;
e) concluzii si recomandari;
f) documentatia anexa (notele explicative; note de relatii;
situatii; acte; documente si orice alt material probant sau justificativ).
4.4. Transmiterea proiectului de Raport de audit public intern
Proiectul de Raport de audit public intern se transmite la structura auditata,
iar aceasta poate trimite in maxim 15 zile de la primire punctele sale
de vedere. Punctele de vedere primite trebuie analizate de catre auditorii
interni.
4.5. Reuniunea de conciliere
In termen de 10 zile de la primirea punctelor de vedere, auditorii interni
organizeaza reuniunea de conciliere cu structura auditata in
cadrul careia se analizeaza constatarile si concluziile
in vederea acceptarii recomandarilor formulate.
Se intocmeste o minuta privind desfasurarea reuniunii
de conciliere.
4.6. Elaborarea Raportului de audit public intern
Raportul de audit public intern trebuie sa includa modificarile
discutate si convenite din cadrul reuniunii de conciliere. Raportul de
audit public va fi insotit de o sinteza a principalelor constatari
si recomandari.
Seful compartimentului de audit public intern trebuie sa informeze
UCAAPI (Unitatea Centrala de Armonizare pentru Auditul Public Intern)
sau organul ierarhic imediat superior, despre recomandarile care nu au
fost avizate de catre conducatorul entitatii publice.
Aceste recomandari vor fi insotite de documentatia
de sustinere.
4.7. Difuzarea Raportului de audit public intern
Seful compartimentului de audit public intern trimite Raportul de audit
public intern, finalizat, impreuna cu rezultatele concilierii si
punctul de vedere al entitatii/structurii auditate conducatorului
entitatii publice care a aprobat misiunea pentru analiza
si avizare.
Pentru institutia publica mica, Raportul de audit public
intern este transmis spre avizare conducatorului acesteia.
Dupa avizarea recomandarilor cuprinse in Raportul de audit
public intern, acestea vor fi comunicate structurii auditate.
Curtea de Conturi are acces la Raportul de audit public intern in timpul
verificarilor pe care le efectueaza.
4.8. Urmarirea recomandarilor
Obiectivul acestei etape este asigurarea ca recomandarile mentionate
in Raportul de audit public intern, sunt aplicate intocmai, in
termenele stabilite, in mod eficace, si ca, conducerea a evaluat
riscul de neaplicarea acestor recomandari.
Structura auditata trebuie sa informeze compartimentul de audit
public intern asupra modului de implementare a recomandarilor.
CAPITOLUL V
5. Raportarea rezultatelor activitatii de audit public intern
5.1. Raportul anual al activitatii de audit public intern
Compartimentul de audit public intern elaboreaza raportul anual al activitatii
de audit public intern.
Rapoartele anuale ale activitatii de audit public intern cuprind
principalele constatari, concluzii si recomandari rezultate
din activitatea de audit, progresele realizate prin implementarea recomandarilor,
eventualele iregularitati/prejudicii constatate in timpul
misiunilor de audit public intern, precum si informatii referitoare
la pregatirea profesionala.
Rapoartele anuale privind activitatea de audit public intern se transmit la
UCAPPI/organul ierarhic imediat superior, dupa cum urmeaza:
- entitatile publice subordonate transmit organelor ierarhice imediat
superioare astfel: cele ale administratiei publice locale pâna
la 5 ianuarie, iar cele ale administratiei publice centrale pâna
la 10 ianuarie;
- entitatile publice ale administratiei publice locale transmit
la structurile teritoriale UCAAPI, pâna la 15 ianuarie;
5.2. Identificarea unor iregularitati sau posibile prejudicii
Compartimentul de audit public intern in cazul identificarii unor
iregularitati sau posibile prejudicii, raporteaza imediat
conducatorului entitatii publice si structurii de control
intern abilitate.
In situatia in care in timpul misiunilor de audit public
intern se constata abateri de la regulile procedurale si metodologice,
respectiv de la prevederile legale, aplicabile structurii/activitatii/operatiunii
auditate, auditorii interni trebuie sa instiinteze conducatorul
entitatii publice si structura de inspectie sau o alta
structura de control intern stabilita de conducatorul entitatii
publice, in termen de 3 zile.
In cazul identificarii unor iregularitati majore auditorul
intern poate continua misiunea sau poate sa o suspende cu acordul conducatorului
entitatii publice care a aprobat-o, daca din rezultatele
preliminare ale verificarii se estimeaza ca prin continuarea
acesteia nu se ating obiectivele stabilite (limitarea accesului, informatii
insuficiente, etc.).