ROMÂNIA                                                            Nr.576/23.01.2004

      JUDEȚUL MUREȘ                                                      Dosar nr. I.B/20

CONSILIUL JUDEȚEAN

Direcția Juridică și Administrație Publică

Serviciul Administrație Publică și Secretariat

 

 

I N F O R M A R E

privind activitatea de soluționare a petițiilor adresate Consiliului Județean Mureș în cursul anului 2003

 

Potrivit prevederilor Legii nr.215/2001 – Legea administrației publice locale, întreaga activitate pe care o desfășoară autoritățile administrației publice locale este pusă în slujba și în interesul cetățenilor din unitatea administrativ teritorială pe care o administrează.

 Ordonanța Guvernului nr.27/2002 privind reglementarea activității de soluționare a petițiilor, modificată și aprobată prin Legea nr.233/2002 este actul normativ pe baza căruia au acționat și acționează compartimentele de specialitate ale Consiliului Județean pentru rezolvarea petițiilor adresate de cetățeni sau organizații legal constituite.

Primirea, înregistrarea și urmărirea expedierii în termenul legal a răspunsului către petiționari se asigură prin Serviciul Administrație Publică și Secretariat, respectiv prin responsabilul cu relațiile publice, desemnat prin Hotărârea Consiliului Județean nr.36 din 08.04.2003 privind stabilirea unor măsuri pentru asigurarea accesului la informațiile de interes public la Consiliul Județean Mureș.

În funcție de problemele sesizate, petițiile au fost repartizate pe compartimentele de specialitate ale aparatului propriu, inclusiv pe specialiștii din cadrul acestora pentru analiză și cercetare împreună cu autoritățile administrației publice locale și cu alte instituții publice județene cu atribuții în domeniu, urmărind soluționarea acestora conform prevederilor legale și redactarea în termenul legal al răspunsului.

În cursul anului 2003 au fost adresate de către cetățeni și organizații legal constituite Consiliului Județean Mureș un număr de 127 petiții, vizând diferite domenii de interes după cum urmează:

 

Ø     social........................................................................................51

Ø     administrație publică...............................................................13

Ø     financiar..................................................................................13

Ø     servicii publice.........................................................................11

Ø     urbanism.................................................................................11

Ø     investiții.....................................................................................8

Ø     drumuri și poduri....................................................................11

Ø     resurse umane...........................................................................5

Ø     administrativ gospodărire.........................................................4

În funcție de domeniul sesizat, petițiile au fost repartizate pe compartimentele de specialitate ale Consiliului Județean Mureș astfel:

 

I. Direcția Juridică și Administrație Publică...................................64

II. Direcția Buget – Finanțe și Asistență Economică.......................25

                 III. Serviciul Urbanism și Amenajarea Teritoriului........................11

                 IV. Direcția Tehnică Drumuri, Poduri Județene și Investiții..........18

                  V. Direcția Administrativ Gospodărire..............................................4

                  VI. Serviciul Resurse Umane și Consilieri Președinte.......................5

                  

 

Un număr de 36 petiții care au fost adresate greșit Consiliului Județean, au fost trimise conform art.6, alin. 4 din O.G. nr.27/2002 în termen de 5 zile de la înregistrare spre analiză și soluționare autorităților și instituțiilor publice care au competență potrivit legii în rezolvarea problemelor semnalate. (ex. Direcția pentru Dialog, Familie și Solidaritate Socială, Primării, Agenția Județeană de Ocupare a Forței de Muncă, SC Drumuri și Poduri Mureș SA, SC SURM SA etc.)

Răspunsul transmis cetățenilor care s-au adresat direct Consiliului Județean sau autorităților administrației publice centrale și remise instituției noastre spre soluționare s-a făcut în termenul prevăzut de lege, formulat numai după o atentă și temeinică cercetare efectuată de către specialiștii din aparatul propriu împreună cu reprezentanții autorităților administrației publice locale sau ai instituțiilor publice județene cu atribuții în domeniu, prin deplasare la fața locului pentru cunoașterea și analiza concretă a problemelor sesizate, propunând conducerii executive măsuri pentru rezolvare, în conformitate cu  prevederile legale.

Din analiza conținutului petițiilor a reieșit că majoritatea aspectelor sesizate de cetățeni s-au referit la probleme din domeniul social, respectiv neacordarea sau întârzierea acordării de către autoritățile administrației publice locale a ajutorului social în baza Legii nr.416/2001, lipsa spațiilor de locuit, neacordarea sau întârzierea în acordarea salariilor pentru asistenții personali ai persoanelor cu handicap, ajutor financiar sau material de urgență, etc.

Concluziile desprinse din constatările făcute privind nemulțumirea cetățenilor față de modul de aplicare de către autoritățile administrației publice locale a prevederilor Legii nr.416/2001 privind venitul minim garantat sunt următoarele:

-  necunoașterea prevederilor legii de către potențialii beneficiari;

- activitate necorespunzătoare desfășurată de către primării pentru a asigura cunoașterea de către cetățeni a condițiilor prevăzute în lege privind acordarea ajutorului social, sau a altor ajutoare sau alocații suplimentare;

- depunerea dosarelor incomplete (acte de stare civilă a membrilor familiei, acte care să ateste veniturile realizate de familie, certificate medicale de la medicul specialist, adeverințe de la AJOFM, etc)

- neaducerea la cunoștința cetățenilor în termenul prevăzut de lege a dispozițiilor primarilor privind acordarea, neacordarea sau suspendarea plății ajutorului social;

- nedepunerea, conform legii a adeverințelor de la AJOFM de către persoanele apte de muncă;

- refuzul persoanelor apte de muncă de a presta muncă în folosul comunității, conform legii,

- lipsa fondurilor necesare la nivelul solicitărilor. Informăm că prin adresele nr.1314/2003 și nr.1978/2003 Consiliul Județean Mureș a intervenit pe lângă Ministerul Administrației și Internelor și Ministerul Finanțelor pentru asigurarea în limita posibilităților, de la bugetul de stat a diferenței de fonduri necesare acoperirii cheltuielilor cu această destinație.

Pentru sprijinirea familiilor nevoiașe cu mulți copii care s-au adresat în scris Consiliului Județean pentru ajutor material sau financiar, împreună cu Direcția Generală pentru Protecția Drepturilor Copilului s-a intervenit la diverse fundații și organizații ne guvernamentale din județ care desfășoară activități în domeniul protecției sociale, acordându-se diverse ajutoare financiare și materiale constând în alimente, îmbrăcăminte și încălțăminte. De asemenea urmare solicitării Sindicatului Pensionarilor din județul Mureș Consiliul județean a aprobat alocarea sumei de 20 milioane lei Uniunii Județene a Pesionarilor pentru acordarea unor pachete de sărbătorile de iarnă pensionarilor cu venituri mici.

În vederea integrării socio – profesionale a unor tineri proveniți din centrele de plasament și nu numai, care s-au adresat în scris Consiliului Județean, s-a luat legătura cu Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă  pentru luarea în evidență și acordarea serviciilor de mediere în vederea plasării acestora în muncă, funcție de locurile vacante existente și calificarea profesională a acestora și consiliere pentru cuprinderea lor la un curs de calificare. Au fost aduse de asemenea la cunoștința tinerilor prevederile Legii nr.116/2002 privind prevenirea și combaterea marginalizării sociale, conform cărora tinerii cu vârsta cuprinsă între 16 și 25 de ani, aflați în dificultate pot beneficia de plasare în muncă la un angajator avizat de AJOFM, în baza unui contract de solidaritate încheiat între tânărul beneficiar și agenție, pe o perioadă de 2 ani. În funcție de domiciliul tinerilor s-a recomandat primăriilor să acorde prioritate încadrării în muncă a acestora, în baza Legii nr.76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă.

Referitor la solicitările unor cadre didactice navetiste privind obținerea drepturilor de deplasare potrivit art. 104, alin. 3 din Legea nr.128/1997 privind Statutul personalului didactic, s-a cerut primăriilor respectarea prevederilor legii potrivit cărora personalul didactic titular din mediul rural, care nu dispune de locuință și căruia nu i se poate oferi locuință corespunzătoare în localitatea unde are postul didactic să se  deconteze cheltuielile pe mijloacele de transport în comun, la și de la locul de muncă.

La scrisorile unor cetățeni privind nemulțumirile în ce privește transportul în comun, Consiliul Județean împreună cu primăria în a căror rază teritorială s-au semnalat aspectele sesizate de petenți au luat legătura cu operatorii de transport și cu Autoritatea Rutieră Română, filiala Mureș pentru retragerea licenței dacă transportorul nu a respectat prevederile legale sau condițiile impuse care au stat la baza obținerii acestor licențe.

În urma verificărilor sesizărilor privind încălcarea prevederilor Legii nr.50/1991 privind autorizarea executării construcțiilor și unele măsuri pentru realizarea locuințelor, modificată și republicată, aspectele sesizate au fost reale ceea ce a impus aplicarea a 3 procese verbale de contravenție, stabilindu-se totodată împreună cu autoritățile administrației publice locale măsuri pentru respectarea legalității în domeniu.

Propunerile unor cetățeni ai localității Bogata referitoare la modificarea traseului autostrăzii Brașov - Oradea au fost transmise proiectantului lucrării (IPTANA București) care s-a angajat să studieze altă variantă a traseului autostrăzii în zona gospodăriilor ce urmau a fi afectate, variantă ce se va definitiva la fața locului împreună cu reprezentanții Primăriei Bogata.

Un număr de 11 petiții au avut ca obiect sesizarea unor aspecte privind starea necorespunzătoare a drumurilor județene sau locale, a podurilor precum și execuția unor lucrări de reparații sau investiții. Din constatările și evaluările efectuate a problemelor sesizate la fața locului de către specialiștii Direcției Tehnice Drumuri, Poduri Județene și Investiții împreună cu reprezentanți ai autorităților administrației publice locale și ai societăților comerciale care au executat diverse lucrări de întreținere și reparare a drumurilor sau lucrări de reparații și investiții, în funcție de fiecare caz în parte, s-au propus următoarele măsuri:

          - remedierea lucrărilor, unde a fost cazul, de către executant;

- cuprinderea unor lucrări în funcție de fondurile existente în planul de investiții;

- refacerea suprastructurii drumurilor și a străzilor, urmare lucrărilor de subtraversare;

- întocmirea unor studii de fezabilitate în cazul promovării unor lucrări de întreținere și reparații a drumurilor;

                   - alocarea de fonduri pentru executarea unor lucrări în funcție de priorități.

                   - recomandarea către primării privind asigurarea fondurilor necesare reparării drumurilor comunale din bugetele locale;

                   Solicitările cetățenilor ale căror gospodării au fost afectate în cursul anului 2003 de către diferite calamități naturale (furtuni, inundații, alunecări de teren) produse în județul Mureș, au făcut obiectul promovării după cercetările și evaluările făcute la fața locului, a unui proiect de Hotărâre de Guvern pentru alocarea din Fondul de intervenție la dispoziția Guvernului a sumelor necesare.

Analizând problematica conținutului petițiilor adresate Consiliului Județean Mureș a reieșit că nu au fost cazuri de încălcare de către autoritățile administrației publice locale a drepturilor și libertăților cetățenilor.

În funcție de problemele sesizate, pentru soluționarea lor, funcționarii aparatului propriu al Consiliului județean au colaborat cu Prefectura Județului Mureș, Inspectoratul de Poliție al Județului Mureș, Autoritățile administrației publice locale, Direcția de Dialog, Familie și Solidaritate Socială, Agenția Județeană de Ocupare a Forței de Muncă Mureș, Direcția Generală pentru Protecția Drepturilor Copilului, organizații ne guvernamentale și alte instituții publice.

 

 

 

 

   SECRETAR GENERAL,                         DIRECTOR EXECUTIV,                    Ioan Togănel                                                 Viorel Iosib                                      

 

 

 

 

MA/DA

2 ex.

 

 

 

 

 

 

 

 -

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 - în cursul anului 2003 au fost adresate de către cetățeni Consiliului Județean Mureș un număr de 127 petiții, vizând diferite domenii de interes după cum urmează:

 

·        social.....................................................51

·        administrație publică - juridic...........  12

·        buget - finanțe......................................13

·        servicii publice.....................................11

·        avizare - autorizare..............................11

·        drumuri și poduri.................................11

·        investiții - reparații................................7

·        administrativ - gospodărire...................4

·        resurse umane.......................................5

·        fond funciar...........................................1

·        diverse....................................................1

 

- cu excepția unei singure scrisori a cărei termen de soluționare este luna ianuarie 2004, toate petițiile adresate Consiliului Județean în cursul anului 2003 au fost soluționate în conformitate cu prevederile legale în funcție de domeniul care a fost sesizat;

 

 - analizând problematica conținutului petițiilor adresate Consiliului Județean Mureș reiese că nu au fost cazuri de încălcare de către autoritățile administrației publice locale a drepturilor și libertăților cetățenilor.