tanacslogo1
 


                           ROMÂNIA                                                             PROIECT

                      JUDEȚUL MUREȘ                                                      

                    CONSILIUL JUDEȚEAN    

                        

 

 

HOTĂRÂREA NR. ____
din 25 noiembrie 2010


privind aprobarea Studiului de fezabilitate, a indicatorilor tehnico-economici, a co-finanțării și a planului de evoluție a tarifelor aferente  proiectului „Extinderea și reabilitarea infrastructurii de apă și apă uzată în județul Mureș’’

 

 

 

          Consiliul Județean Mureș,

          Văzând Expunerea de motive nr.18.360/17.11.2010 a Direcției Dezvoltare Regională Implementare Proiecte,

          Având în vedere adresa nr. 94.925 / 07.10.2010 a Direcției Generale AM POS Mediu comunicată Consiliului Județean Mureș privind documentele ce trebuie aprobate de către autoritățile publice locale în vedere promovării proiectului „Extinderea și reabilitarea infrastructurii de apă și apă uzată în județul Mureș”

          Potrivit prevederilor art. 44 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale,

          În temeiul prevederilor art. 97, alin. (1) din Legea nr. 215 / 2001, privind administrația publică locală, republicată cu modificările și completările ulterioare,

hotărăște:

Art. 1.  Se aprobă Studiul de fezabilitate aferent proiectului „Extinderea și reabilitarea infrastructurii de apă și apă uzată în județul Mureș”, cuprins în anexa nr. 1, cu indicatorii tehnico-economici aferenți investiției. Valoarea investiției este de 110.875.965 Euro din care C+M reprezintă 73.653.781 Euro, la care se adaugă TVA, conform Procesului – verbal de avizare CTE nr. 15, din 22 septembrie 2010, emis de Consiliul tehnico - economic al S.C. Compania Aquaserv S.A. Tîrgu Mureș, cuprins în anexa nr. 2.

Art. 2. Se aprobă planul de evoluție al tarifelor prezentat în anexa nr. 3 Politica tarifară.

Art. 3. Anexele 1, 2 și 3 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.

Art. 4. Se aprobă co-finanțarea proiectului „Extinderea și reabilitarea infrastructurii de apă și apă uzată în județul Mureș” de către județul Mureș în valoare de 401.475 Euro.

Art. 5. Se mandatează doamna Lokodi Edita Emoke, reprezentantul județului Mureș pentru a vota în cadrul Adunării Generale a Asociației de Dezvoltare Intercomunitară Aqua Invest Mureș, în sensul art.1 din prezenta hotărâre.

Art. 6. Toate hotărârile Consiliului Județean Mureș adoptate anterior prezentei hotărâri, cât și alte acte administrative privind proiectul "Reabilitarea și extinderea rețelei de alimentare cu apă și canalizare în județul Mureș", se citesc cu titlul de „Extinderea și reabilitarea infrastructurii de apă și apă uzată în județul Mureș”.

Art. 7. Cu ducerea la îndeplinire a prezentei hotărâri se însărcinează Președintele Consiliului Județean Mureș, Președintele Asociației de Dezvoltare Intercomunitară Aqua Invest Mureș și Directorul General al societății comerciale Compania Aquaserv S.A. Tîrgu Mureș

          Art. 8. Prezenta hotărâre se comunică Președintelui Consiliului Județean Mureș, Președintelui Asociației de Dezvoltare Intercomunitară Aqua Invest Mureș și Directorului General al societății comerciale Compania Aquaserv S.A. Tîrgu Mureș.

 

 

         

 


PREȘEDINTE

 

     Lokodi Edita Emőke    

 

 

 

 

 

 

Avizat pentru legalitate

SECRETAR

 

Cosma Aurelian Paul

 

 

 

 

 

 

ROMÂNIA

JUDEȚUL MUREȘ                                                                                     APROB

CONSILIUL JUDEȚEAN                                                                        PREȘEDINTE,

Direcția Dezvoltare Regională,

Implementare Proiecte                                                                       Lokodi Edita Emoke

Nr. 18360/17.11.2010

 

 

 

EXPUNERE DE MOTIVE

privind aprobarea Studiului de fezabilitate, a indicatorilor tehnico-economici, a co-finanțării și a planului de evoluție a tarifelor aferente  proiectului „Extinderea și reabilitarea infrastructurii de apă și apă uzată în județul Mureș’’

 

Obiectivul general al măsurii ISPA pentru “Asistență tehnică pentru pregătirea proiectelor în sectorul de mediu din România” este de a sprijini pregătirea unui sistem complet de proiecte în sectorul de mediu, în special îmbunătățirea infrastructurii sistemelor de apă potabilă și apă uzate, ca beneficiu pentru absorbirea Fondurilor de Coeziune UE disponibile pentru România după aderarea României la UE.

 

Ținând cont de Ghidul Strategic al Comunității (GSC), Planul Național de Dezvoltare (PND) și de Cadrul Național Strategic, România a elaborat Planul Operațional Sectorial de Mediu (POS Mediu) pentru perioada 2007 – 2013. POS Mediu ține cont și de acordurile dintre România și UE referitor la Capitolul 22 – Mediu și reprezintă baza pentru proiectele care vor fi finanțate în cadrul acestei măsuri de Asistență Tehnică.

 

Principalele obiective ale proiectului sunt acelea de asigurare a respectării legislației naționale și UE în perioadele de tranziție convenite între România și UE pentru sectorul de mediu, respectiv:

-       Obiectivul 1 – Implementarea Directivei UE 91/271/CEE, transpusă în legislația națională HG 188/2002,  privind colectarea și tratarea apelor uzate urbane și evitarea descărcării apelor uzate urbane direct în cursurile râurilor, cu modificările și completările ulterioare;

-       Obiectivul 2 – Respectarea Directivei UE 98/83/EC privind calitatea apei pentru consumul populației transpusă în legislația națională prin Legea 458/2002 privind calitatea apei potabile, cu modificările și completările ulterioare,

 

În vederea realizării acestor obiective, a fost întocmit, Master Plan-ul proiectului, - care este anexă la contract de delegare a gestiunii serviciilor publice de alimentare cu apa și de canalizare din data de 5 martie 2010, semnat între operatorul regional S.C. Compania Aquaserv S.A. și Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Aqua Invest Mureș, - și în care a fost definită o strategie locală de dezvoltare a sectorului de apă și apă uzată, în vederea respectării obiectivelor generale negociate de România în acordul cadru al aderării și post aderării, luând în considerare condițiile specifice, cum ar fi infrastructura existentă și proiectele în derulare. Mai mult, a fost definit un program de investiții pe un termen de 30 ani luând în calcul aspectele legate de suportabilitate pentru un orizont de timp 2008 - 2038.

 

În baza Master Planului, s-a elaborat Studiul de Fezabilitate, care s-a concentrat pe acele investiții care au fost incluse în prima etapă în Master Plan și care corespund acelor proiecte care vor fi propuse co-finanțării din fonduri UE. Acestea conțin studiile tehnice, financiare și instituționale, studiile de impact și proiectarea cerută pentru Aplicație pentru co-finanțarea proiectelor, în concordanță cu legislația națională și UE în vigoare.

Studiul de fezabilitate, cuprinde investițiile prioritare ale proiectului, care împreună cu valoarea  lor sunt cuprinse în Anexa 1, la prezenta.

 

Alături de acest studiu, s-au elaborat și aprobat de către Consiliul tehnico - economic al S.C. Compania Aquaserv S.A. Tîrgu Mureș Indicatorii tehnico-economici ai proiectului, așa cum sunt prevăzuți în Procesul – verbal de avizare CTE nr. 15, din 22 septembrie 2010. Indicatorii sunt cuprinși în Anexa 2 la prezenta, împreună cu valoarea co-finanțării aferentă fiecărei autorități ale administrației publice locale din cadrul proiectului, cât și cea pentru Consiliul Județean Mureș (care va fi co - finanțatorul pentru investițiile: reabilitare  aducțiune Voiniceni - Sărmaș, construire aducțiune Band - Pănet, construire aducțiune Valea Nirajului).

 

Valoarea co-finanțării aferentă fiecărei autorități ale administrației publice locale este urmatoarea:

 

Autoritatea Publica Locala

Valoare Lucrări Euro

Pondere - %

Procent de co-finanțare din Buget Local (Euro)

Tirgu Mures

23,190,782

20.92%

415,950

Reghin

10,700,514

9.65%

191,924

Sighisoara

10,816,914

9.76%

194,012

Tirnaveni

13,715,401

12.37%

245,999

Ludus

18,377,445

16.57%

329,618

Iernut

7,660,578

6.91%

137,400

Cristuru Secuiesc

4,031,581

3.64%

72,310

Consiliul Județean

22,382,750

20.19%

401,457

TOTAL PROIECT

110,875,965

100.00%

1,988,671

 

În vederea implementării acestui proiect major în sectorul de apă,  consultantul SC EPTISA SRL a elaborat Analiza Cost Beneficiu (CBA), o componenta a Aplicației pentru obținerea fondurilor de coeziune. Prin Analiza Cost-Beneficiu se stabilesc conditiile de finantare a proiectului.

 

Din aceasta Analiza Cost-Beneficiu a rezultat un imprumut posibil de suportat de catre SC Compania Aquaserv SA  și un scenariu de evolutie a preturilor și tarifelor pentru serviciile publice de apa –canal care sa permita, pe langa acoperirea tuturor costurilor de operare, rambursarea acestui imprumut precum și a celor deja existente. Preturile și tarifele astfel calculate au la baza un anumit numar de populatie conectata la sistemele de alimentare cu apa și canalizare și un anumit consum pe locuitor, tinand cont și de gradul de suportabilitate.

 

Prin urmare, modificarea tarifară necesară este cuprinsă în Politica tarifară, Anexa 3 la prezenta.

 

Operatorul regional, Asociația de Dezvoltare Intercomunitară AQUA INVEST și Unitățile Administrativ-teritoriale vor trebui sa colaboreze în vederea atingerii gradului de conectare la serviciile de apă/canalizare  prevăzut în Aplicație. În  sensul atingerii gradului de conectare se vor identifica și propune măsuri de reglementare legislative la nivel național și se vor lua alte măsuri la nivel local de către ADI AQUAINVEST, Consiliile Locale și Consiliul Județean Mureș. În situația neatingerii veniturilor prognozate ale operatorului datorate nerealizării gradului de conectare și a consumului specific de apă pe locuitor prevăzute în Aplicație,  se va impune aplicarea prevederilor Contractului de delegare a gestiunii cu privire la revizuirea prețurilor și tarifelor serviciilor de apă și canalizare.

 

În concluzie, importanța derulării și aprobării acestui proiect, constă în următoarele:

1.    Oportunitatea accesării acestor fonduri europene (cu schema de finanțare prezentată mai sus), ținând cont de faptul că, aplicația va fi transmisă în luna noiembrie 2010 spre aprobare la Comisia Europeană;

2.    Co-finanțarea aferentă fiecărei autorități al administrației publice locale din cadrul proiectului, prezentată în anexa 2, este infimă față de valoarea contractelor care se vor încheia, și pe care fiecare autoritate implicată ar trebui să o obțină din alte surse, altele decât bugetul local, dat fiind contextul nefavorabil economico-social prezent în România.

3.    TVA aferent valorii lucrărilor se suportă de la bugetul de stat, care de altfel ar fi în sarcina autorităților publice locale ca viitori proprietari ai bunurilor realizate prin proiect.

4.    Prin Hotărârea de Guvern nr. 175/2010 sunt create premisele pentru garantarea de către stat în proporție de maxim 80% a împrumutului care va fi angajat de Operatorul regional, garantare care ar fi de altfel integral în sarcina autorităților publice locale. Suma efectiva de garantat de către Consiliile Locale se va putea determina la contractarea împrumutului în funcție de procentul care se aproba a fi garantat de Stat și condițiile băncii privind garantarea dobânzilor și comisioanelor de plătit.

5.    Respectarea termenilor privind conformarea României la cerințele Uniunii Europene, (respectiv a Județului Mureș), în ceea ce privește calitatea apei rezultate din Stația de tratare apă, calitatea apei ce se întoarce în emisar după epurarea apelor uzate în Stația de epurare, creșterea gradului de acoperire al conectărilor la rețelele de distribuție apă potabilă și de colectare ape uzate, dezvoltarea infrastructurii pe domeniu, creșterea nivelului de trai și dezvoltarea durabilă a serviciului la autoritatea beneficiară.

 

Având în vedere cele arătate mai sus, propunem aprobarea Studiului de fezabilitate, a Indicatorilor tehnico-economici, a co-finanțarea, precum și a planului de evoluție al tarifelor, aferente proiectului “Extinderea și reabilitarea infrastructurii de apă și apă uzată în județul Mureș”, cuprinse în anexele 1, 2 și 3 la prezentul proiect de hotărâre.

 

 

 

Director,

 

Valer BĂȚAGA

 

 

 

 

Întocmit: șef serviciu Călin Suciu

 

Văzut: director Viorel IOSIB