ROMÂNIA                                                   PROIECT

       JUDEȚUL MUREȘ

  CONSILIUL JUDEȚEAN

 

 

      HOTĂRÂREA NR.______

                                                 din _____________ 2005

privind eliberarea din funcția de director și președinte al Consiliului de Administrație al Regiei Autonome „Aeroportul Tîrgu Mureș” a Domnului Runcan Petru Ștefan și numirea noului Consiliu de Administrație a regiei

 

 

          Consiliul Județean Mureș,

          Văzând Raportul nr.3616 din 30.III.2005 privind activitatea directorului R.A. „Aeroportul” Tîrgu Mureș,

          În conformitate cu prevederile art.56 litera „d” din Legea nr.53/2003 – Codul Muncii,

Având în vedere prevederile Hotărârii de Guvern nr.398/1997 privind trecerea unor regii autonome aeroportuare de sub autoritatea Ministerului Transporturilor sub autoritatea consiliilor județene,

          În temeiul prevederilor art.104 litera „h” și art.109 din Legea administrației publice nr.215/2001,

hotărăște:

 

          Art.1 Cu data prezentei hotărâri domnul Runcan Petru Ștefan se eliberează din funcția de director al Regiei Autonome „Aeroportul” Tîrgu Mureș.

Art.2. Se revocă actualul Consiliul de administrație al Regiei Autonome „Aeroportul” Tirgu Mureș, numit prin Hotărârea Consiliului Județean nr.69/2003, cu următoarea componență:  Runcan Petru Ștefan – președinte, Căprioara Marin, Vernea Candid, Morent Ileana, Miclea Liviu, Csegzi Sandor, Moldovan Virgil, Kolozsvary Zoltan, Blanc Daniel  Pascal – membri.

          Art.3 (1) Domnul _____________________________________ se numește cu delegație în funcția de director și președinte al Consiliului de Administrație al Regiei Autonome „Aeroportul” Tîrgu Mureș, până la ocuparea postului prin concurs.

                   (2) Se aprobă componența noului Consiliu de Administrație al Regiei Autonome „Aeroportul” Tîrgu Mureș, conform anexei care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

Art.4 În termen de 30 de zile se vor elabora și supune aprobării Consiliului Județean modificările la Regulamentul de Organizare și Funcționare al Regiei Autonome „Aeroportul” Tîrgu Mureș.

Art.5. Prin Hotărâre de Consiliu Județean se vor aproba obiectivele, criteriile de performanță și drepturile salariale ale directorului Regiei Autonome „Aeroportul” Tîrgu Mureș.

Art.6. Prezenta hotărâre se comunică Regiei Autonome „Aeroportul” Tîrgu Mureș.

 

         

   PREȘEDINTE

 

                  Lokodi Edita Emoke                               Avizat pentru legalitate                                                                                            

                                                                               SECRETAR GENERAL

                                                                                    Ioan Togănel

                                                                                                                                                                                                                  

_______________________________________________________________________________________________________

 

           ROMÂNIA

     JUDEȚUL MUREȘ

CONSILIUL JUDEȚEAN

Nr. _______ din 30.03.2005

 

 

 

RAPORT

cu privire la activitatea directorului Regiei Autonome „Aeroportul Tîrgu Mureș

 

 

 

          Activitatea desfășurată după 1990 de către R.A. Aeroportul Tîrgu Mureș a fost în descreștere la toți indicatorii de baz㠖 nr. nave, nr. pasageri, tone marfă transportată, etc. Astfel, numărul pasagerilor a scăzut de la 28.562 în 1991 la 7.496 în 2004, iar transportul de marfă de la 601 to  în 1991 la 35 to în 2004. Totuși, față de 2003 când numărul pasagerilor a fost doar de 1374, iar transportul de marfă s-a limitat la 5 to, în anul trecut s-a înregistrat o creștere.

          În ce privește indicatorul mișcări aeronave în 2003 s-au înregistrat doar 238 aeronave care au aterizat la Aeroportul Tîrgu Mureș, iar în 2004 un număr de 788, creșterea înregistrându-se la aeronave interne de la 158 la 600, în timp ce la aeronave externe creșterea a fost de la 80 la 88. De menționat că din cele 600 de aeronave interne 190 reprezintă zboruri SMURD.

          Veniturile proprii ale regiei nu au un trend ascendent, ci oscilează de la un an la altul – 4,7 mld în 2002, 1,7 mld în 2003, respectiv 4,7 mld. în 2004.

          Veniturile din activitatea de bază sunt foarte mici în comparație cu aeroporturile Cluj Napoca, Sibiu și Arad și cu bugetul total al cheltuielilor anuale. Astfel, în 2002 s-au înregistrat 1,2 mld, în 2003 doar 0,5 mld, iar în anul trecut 1,4 mld.

De altfel, gradul de autofinanțare luând în calcul toate veniturile în anul 2003 a fost doar de 10% iar în anul 2004 de 21% pentru activitatea curentă (cheltuieli de personal și cheltuieli de funcționare), fără cheltuielile de investiții, care în ultimii ani au reprezentat circa 50% din bugetul regiei.

Aeroportul Tîrgu Mureș nu are termeni de comparație cu aeroporturile din Cluj Napoca sau Sibiu în ce privește nr. aeronave, nr. pasageri, tone marfă transportată și venituri realizate, cele două aeroporturi fiind excedentare pe partea cheltuielilor curente. Comparația se poate face doar în ce privește nr. de salariați, cheltuieli de personal și volum de investiții anual.

Comparația care se face de conducerea regiei cu gradul de autofinanțare, nr. de personal și cheltuielile de personal al instituțiilor de cultură este total greșită, deoarece R.A. Aeroportul nu este o instituție, ci este un agent economic, care prestează un serviciu public.

Prognoza făcută referitor la creșterea gradului de autofinanțare la 38% în 2006, respectiv creșterea veniturilor proprii la 8,5 mld. nu are o fundamentare reală, deoarece posibilități de creștere există doar la veniturile din activitatea de bază, celelalte venituri fiind ocazionale. Astfel, la alte venituri în anul 2002 s-au înregistrat 1,7 mld. lei, iar în 2003 doar 22 milioane, iar la venituri din chirii în anul 2001 nu s-a realizat nimic față de 1,3 mld. în 2004.

Este puțin probabil ca veniturile din activitatea de bază să crească la acest nivel în condițiile în care TAROM nu a prevăzut un alt program de zbor pentru Tîrgu Mureș, iar previziunile prezentate de dl. director pentru curse internaționale (adresa nr.846/10.03.2005) nu sunt reale. Astfel, operatorul aerian Blue Air ne-a comunicat că nu există nici o posibilitate pentru a realiza cursa București – Tîrgu Mureș – Budapesta, iar Operatorul Carpat Air, va promova începând cu data de 11.04 a.c. o cursă regulată pe ruta Tîrgu Mureș – Timișoara făcând legătura cu orașe din Germania și Italia, dar acordul de operare cu acest operator s-a încheiat cu încălcarea unor reglementări legale. Clauzele acordului de cooperare negociate de Dl. dir. Runcan conțin o serie de neconcordanțe cu reglementările aprobate de Consiliul Județean în privința competențelor și limitelor mandatelor de negociere a convențiilor, legat de durata acestora și valoarea tarifelor aplicabile serviciilor la sol. Astfel, acordul de cooperare nu conține clauze care să stabilească taxa de handling și respectiv tariful pentru degivrare aeronave. În privința tarifului de degivrare aeronave, printr-o scrisoare s-a acceptat oferta operatorului de 1500 Euro/an, contrar prevederilor anexei nr.2 la Hotărârea Consiliului Județean nr.21/2001.

De menționat că membrii Consiliului de Administrație nu au fost informați asupra acestor probleme, mai mult, s-a încheiat un proces-verbal fictiv a unei ședințe de consiliu în care s-ar fi discutat acest acord. În realitate ședința de consiliu nu s-a ținut, semnăturile membrilor consiliului fiind preluate individual.

          Cu toate că s-au întreprins numeroase demersuri pentru promovarea unor curse internaționale – întâlniri pe această linie cu factori de răspundere din alte țări, deplasări în străinătate, organizarea unor conferințe și simpozioane – Aeroportul Tîrgu Mureș nu are la această dată nici o cursă internațională regulată.

Demersurile efectuate de Dl. dir. Runcan Petru Ștefan cu ocazia celor 18 deplasări efectuate în anii 2002 – 2004 în diferite orașe din Europa nu au avut nici o finalitate în privința promovării unor investiții, a unor curse internaționale sau în atragerea de turiști, etc.

Aeroportul Tîrgu Mureș, datorit㠄performanțelor realizate”, nu figurează  în lista aeroporturilor aprobate prin Legea nr.203/2003, republicat㠖 privind realizarea, dezvoltarea și modernizarea rețelei de transport de interes național și european. De asemenea, Aeroportul Tîrgu Mureș nu a fost inclus nici în lista aeroporturilor din Europa agreate de Uniunea Europeană.

          Evaluările făcute de echipa managerială condusă de Dl. director Runcan Petru în ce privește perspectivele de dezvoltare a activității în cadrul Aeroportului Tîrgu Mureș în cele mai multe cazuri au fost greșite. O asemenea evaluare a făcut recent (adresa nr.653/23.02.2005 și adresa nr.846/10.03.2005) cu privire faptul că Aeroportul Tîrgu Mureș este capabil să asigure serviciile unui volum de trafic aerian de până la 350.000 pasageri pe an, fără să fundamenteze, respectiv să argumenteze această afirmație, ceea ce denotă superficialitate și incapacitatea de a estima și evalua corect situația Aeroportului Tîrgu Mureș. De altfel, sistematic echipa managerială condusă de dl. director afirmă că activitatea lor este foarte bună, că desfășoară un management eficient și performant și că de fapt au realizări mai mari față de administrația publică, agențiile de turism, agenții economici.

          Previziunile făcute de dl. director Runcan cu privire la efectuarea unor curse internaționale regulate de către unii operatori s-au dovedit a fi greșite, așa cum am arătat mai sus, chiar și atunci când prin presa locală informa cetățenii cu privire la programul unor asemenea curse și data de la care urmează să opereze.

       În ce privește realizarea indicatorilor de performanță stipulați în  contractul de performanță Dl. dir. Runcan de fiecare dată raportează că aceștia au fost realizați integral, încasând integral salariu și premiul anual, chiar și în anul 2003, când două criterii de performanț㠖 venituri proprii și mișcări aeronave – nu au fost realizate. Încasarea drepturilor salariale și a premiului anual s-a făcut conform unei clauze din contractul de performanță care prevedea că aprecierea se face pe baza coeficientului global de realizare a criteriilor. Considerăm că nu este relevant acest lucru și că ponderea acestora a fost stabilită greșit în contract.

De menționat că în prezent în contractul de performanță, cu aprobarea Consiliului de Administrație, nu mai apar următorii indicatori: mișcări aeronave, număr pasageri, cargo și nr. personal. Apreciem că Dl. dir. Runcan a indus în eroare membrii Consiliul de Administrație cu privire la criteriile de performanță susținând în baza unui material pregătit de dânsul că aceste criterii au fost stabilite de Consiliul Județean.   De asemenea,  dl. director nu a prezentat spre aprobarea Consiliului Județean organigrama și statul de funcții pentru 2003 și 2004, deși Regulamentul de Organizare și Funcționare prevede acest lucru.

Din cei 6 indicatori de performanță 2 indicatori au fost modificați sistematic în cursul anului – venituri proprii și realizarea volumului de investiții. Cele 2 probleme reflectate în acești indicatori cuprind cele mai grave lipsuri în activitatea unității și a echipei manageriale. Nivelul veniturilor proprii este total nesatisfăcător, iar cheltuielile cu personalul în luna ianuarie a.c. reprezintă 72,75% din totalul cheltuielilor de funcționare.

Referitor la indicatorul „zile inoperabilitate aeroportuară din motive imputabile regiei” de fiecare dată se raportează îndeplinirea acestuia, inclusiv pentru luna ianuarie 2005 s-a făcut o asemenea raportare (adresa nr.653/23.02.2005), cu toate că este de notorietate faptul că în data de 10.01.2005 cursa TAROM de București a decolat cu o întârziere de 3 ore deoarece nu a funcționat degivrorul, motiv invocat și de Carpat Air în tentativa de a promova cursa permanentă zilnică Tîrgu Mureș – Timișoara.

Degivrorul nu a funcționat deoarece era defect, lichidul de degivrare din depozit după aprecierea neautorizată a conducerii Aeroportului era expirat, iar aprovizionarea cu o altă cantitate de lichid de degivrare și testarea acestuia s-a făcut cu întârziere. Modul de abordare a problemei din partea dlui director este greșit, în sensul că acesta afirmă că serviciul de degivrare nu este un serviciu obligatoriu, că el se face doar la cererea comandamentului de aeronavă și că în AIP România, secțiunea A.D.2.1.5 - 1 nu se prevăd servicii de degivrare la sol la Aeroportul Tîrgu Mureș. În această situație se pune întrebarea de ce s-a făcut investiția privind achiziționarea utilajului de degivrare și a lichidului și dacă este permis ca la un aeroport internațional să lipsească acest serviciu.

Modul necorespunzător cum funcționează serviciul rezultă și din felul cum a fost tratat în data de 25 martie a.c. un pasager din Anglia. Agenția TAROM a comunicat faptul că în acea zi cursa de București este suspendată din lipsă de pasageri și că cei 3 pasageri care aveau cumpărate biletele vor fi transbordați la Aeroportul din Cluj Napoca. Pasagerul din Anglia a așteptat în Aerogară fără să fie anunțată Agenția TAROM și în consecință legătura prin Cluj Napoca a fost pierdută, fiind nevoit să mai rămână o zi în Tîrgu Mureș.

Consiliul Județean acordă o atenție deosebită dezvoltării Aeroportului Tîrgu Mureș promovând un program de investiții dintre cele mai mari din țar㠖 Extindere Aerogară, Balizaj, împrejmuire Aeroport și o serie de dotări în valoare totală de peste 61 mld. lei. În perioada 2001 – 2004 un număr de 22 de hotărâri ale Consiliului Județean au avut ca obiect diferite aspecte din activitatea R.A. Aeroportul Tîrgu Mureș.

În ce privește realizarea programului de investiții nu putem vorbi de rezultate pozitive în condițiile în care nici unul din cele 3 obiective începute în urmă cu 3 – 4 ani, nu este pus în funcțiune, iar costurile pentru realizarea acestora s-au dublat.

În derularea programului de investiții au apărut o serie de nereguli constând în ritmuri fizice și valorice necorespunzătoare și încălcarea unor prevederi legale referitoare la licitații și disciplina financiară, fapt rezultat și din procesele-verbale de control ale Curții de Conturi.

Astfel, în derularea investiției „Extindere aerogară”, după ce se renunța în 28.12.2002 la constructorul care și-a adjudecat prin licitație execuția acestui obiectiv, contrar prevederilor art.15 alin.2 din Ordonanța de Urgență nr.60/2001 privind achizițiile publice în scopul de a evita licitația deschisă sau restrânsă a divizat obiectivul în 7 și a încredințat prin comenzi directe realizarea obiectivului la 2 firme, încălcând prevederile art.8 alin.1 din O.U. nr.60/2001.

În anul 2002 a fost comandat un studiu de fezabilitate pentru zona CARGO, în valoare de 299 milioane lei, care practic nu este folosibil, deoarece documentația este incompletă, nerespectând conținutul-cadru al unui proiect, iar în anul 2003 a fost comandat un studiu de piață în valoare de 35 mii Euro la Aeroportul din Hamburg care n-a fost utilizat.

Prin adresa nr.846 din 10.03.2004, dl. director ne informează că în urma deplasărilor efectuate în străinătate s-a obținut instalarea la Tîrgu Mureș a unui echipament performant, unic în lume (?!), estimat la 6,8 mil. Euro (245 mld. lei). Conducerea executivă și specialiștii din aparatul propriu nu cunosc acest demers și anume ce echipament este în discuție.

Conform celor declarate de directorul regiei s-a primit prin donație un sistem de balizaj, care nu este folosibil și care va fi donat Aeroportului din Gyor. Încercând să obținem informații cu privire la donator, la acceptarea donației și respectiv dacă bunurile respective s-au înregistrat în registrul mijloacelor fixe și dacă se cunosc reglementările legale privind gestionarea acestora, am fost refuzați (?!).

Execuția bugetului și disciplina financiară sunt încălcate destul de frecvent, Curtea de Conturi constatând în fiecare an o serie de nereguli și ilegalități – acordarea unor sporuri la salariu, plăți necuvenite la lucrările de investiții.

Activitatea Dlui director Runcan este deficitară și în ce privește raportul de serviciu cu personalul unităților care derulează diferite activități în incinta aeroportului (Punct de trecere frontieră, Vamă, etc.).

Exemplificăm în acest sens lipsa de colaborare cu Poliția de Frontieră, comunicarea și colaborarea cu această unitate fiind practic inexistentă, directorul aeroportului interzicând tuturor angajaților să mai poarte vreun dialog cu șeful Poliției de Frontieră. Cu toate că Poliția de Frontieră a solicitat în repetate rânduri închiderea sau stabilirea unei alte locații pentru punctul comercial, amplasat într-o zonă cu risc ridicat, cu flux de pasageri participanți la traficul extern, această problemă nu a fost rezolvată decât la intervenția noastră.

Consiliul de Administrație nu este informat real și nu este sprijinit în activitatea sa pentru a putea lua hotărâri eficiente. Analizele nu se fac în baza unor rapoarte, referate sau note, ci în baza unor prezentări verbale.

Cu toate că statul de funcții al regiei cuprinde funcția de consilier juridic și respectiv inspector de audit intern, aceste posturi sunt libere, nici nu au fost ocupate, pe postul de consilier juridic figurează cu 1/2 normă (4 ore) consilierul juridic de la Azomureș, iar auditul intern este realizat prin  C.S. Evalex S.R.L. în perioada 2002 – 2004 s-au cheltuit 155 mil. pentru asistență juridică și 116 mil. pentru audit intern, fără ca unitatea să beneficieze zilnic de asistență juridică și de audit intern.

Față de cele prezentate mai sus propunem aprobarea proiectului de hotărâre anexat.

                                                                           

 

               PREȘEDINTE                                         SECRETAR GENERAL

 

 Lokodi Edita Emöke                                                   Ioan Togănel

 

 

 

Văzut:

                             VICEPREȘEDINTE

 

Alexandru-Petru Frătean