ROMÂNIA

JUDEȚUL MUREȘ

CONSILIUL JUDEȚEAN

 

 

PROIECT

 

 

HOTĂRÂREA NR. ___

din __ __________ 2005

 

privind aprobarea participării Consiliului Județean Mureș la formarea societății comerciale „COMPANIA AQUASERV” S.A

 

 

Consiliul Județean Mureș,

 

Văzând Expunerea de Motive nr._______ /__.03.2005 a Direcției Buget – Finanțe și Asistență Economică, privind reluarea activității societății comerciale „Parc Industrial Mureș” S.A.,

 

Potrivit prevederilor Legii nr. 31 / 1990 privind societățile comerciale, cu modificările și completările ulterioare,

 

În temeiul prevederilor art. 104 și art. 109 (1) din Legea nr. 215/2001 privind administrația publică locală,

         

 

                                                h o t ă r ă ș t e :

 

 

Art.1. Se aprobă participarea Consiliului Județean Mureș la formarea societății comerciale „COMPANIA AQUASERV” S.A. – operator regional în domeniul alimentării cu apă potabilă și canalizării.

 

Art. 2. Se aprobă Actul Constitutiv al societății comerciale „COMPANIA AQUASERV ” S.A. prezentat în anexa ce face parte integrantă din această hotărâre.

 

Art.3. Se aprobă numirea domnului ing. Virag Gyorgy ca reprezentant al Consiliului Județean Mureș în Adunarea Generală a Acționarilor a societății comerciale „COMPANIA AQUASERV” S.A. Se acceptă propunerea numirii domnului ing. Valer Bățaga ca reprezentanți al Consiliului Județean Mureș în Consiliul de Administrație al societății comerciale „COMPANIA AQUASERV” S.A.

 

Art. 4. Se aprobă contribuția Consiliului Județean Mureș la capitalul social al societății comerciale „COMPANIA AQUASERV” S.A., în valoare totală de 7.786.140.670 lei.

Această sumă va fi vărsată după cum urmează:

§          2.335.842.201 lei, reprezentând 30%, la data înmatriculării societății;

§          5.450.298.469 lei, în termen de 12 luni de la data înmatriculării societății.

 

Art. 5. Se împuternicește Președintele Consiliului Județean Mureș să semneze Actul Constitutiv al  societății comerciale „COMPANIA AQUASERV” S.A.

 

Art. 6. De ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentei hotărâri răspund Direcția Administrație Publică și Direcția Buget – Finanțe și Asistență Economică.

 

 

                           PREȘEDINTE

 

                       Lokodi Edita Emöke

 Avizat pentru legalitate

                                                                             SECRETAR GENERAL

 

          Togănel Ioan 

 

 

 

 

 

_______________________________________________________________________________________________________

 

 

                                                              Anexă la

Hotărârea Consiliului Județean

nr. ___ din _______. 2005

 

 

Act constitutiv

al Societatii Comerciale  "COMPANIA AQUASERV“  S.A.

 

 

 

I. Asociati

 

1. Denumirea: Consiliul Local Tirgu Mures

Sediul: Tirgu Mures, str.Primariei nr. 3, judetul Mures

CUI: 4322823

Cont: RO97TREZ47624630220XXXXX

Reprezentat prin: dr. Dorin Florea in calitate de primar, nascut la data de 05.12.1960,inlocalitatea Brasov, judetul Brasov, cu domiciliul in Tirgu Mures str. Rozelor nr.6A,identificat prinCI256654, CNP1560512080043

 

2. Denumirea: Consiliul Local Sighisoara

Sediul: Sighisoara, str.Muzeului nr. 7, judetul Mures

CUI: 5669309

Cont:RO47TREZ47824510220XXX

Reprezentat prin: Dorin Danesan in calitate de primar,nascut la data de 08.12.1958, in localitatea Sighisoara, judetul Mures, cu domiciliul Sighisoara ,str. Horea nr. 30, identiifcat prin CI seria MS nr.171660, CNP 1580812264376

 

3. Denumirea: Consiliul Local Reghin

Sediul: Reghin, str.Petru Maior nr. 41, judetul Mures

CUI: 3675258

Cont:RO25TREZ47724510220XXXXX

Reprezentat prin: Nagy Andras in calitate de primar , nascut 20.06. 1958, in localitatea Reghin, Judetul Mures, cu domiciliul Reghin, str. Fagaras nr. 3 ap.66, identificat prin CI seria MS, nr. 149198, CNP 1580620261461

 

4. Denumirea: Consiliul Local Ludus

Sediul: Ludus, str.B-dul 1 Decembrie 1918 nr. 26, judetul Mures

CUI: 5669317

Cont:-

Reprezentat prin: Dancu Ovidiu in calitate de primar, nascut la  19.11.1961, in localitatatea Ludus, judetul Mures, cu domiciliul Ludus , B-dul 1 Decembrie 1918 nr. 19, identificat prin CNP 1611119260022

 

5. Denumirea: Consiliul Local Tarnaveni

Sediul: Tarnaveni, str. Primariei nr. 7, judetul Mures

CUI: 4328535

Cont:RO69TREZ47924510220XXXXX

Reprezentat prin: Popa Octavian, in calitate de primar, nascut la 01.01.1943, in localitatea Tarnaveni judetul Mures, cu domiciliul cartierul Pacii nr.2,Bl.nr.7 et.I. ap.6, identificat prin CI seria GT nr.254800, CNP 1430101267397

 

6. Denumirea: Consiliul Local Iernut

Sediul: Iernut, str.B-dul 1 Decembrie 1918 nr. 9, judetul Mures

CUI: 5584644

Cont:-

Reprezentat prin: Cornea Vasile in calitate de primar, nascut la data de 21.01.1944 in localitatea Bucuresti , cu domiciliul in B-dul 1 Decembrie 1918 Bl.3 ap.18,  identificat prin CI seria MS 225989, CNP 1440121268232

 

7. Denumirea: Consiliul Judetean Mures

Sediul: Tirgu Mures, str.Primariei nr. 2, judetul Mures

CUI: 4322980

Cont:RO03TREZ47624510220XXXXX

Reprezentat prin: Lokodi Edita Emoke, in calitate de presedinte, nascuta la data de 23.06.1953 in localitatea Tg Mures, judetul Mures, cu domiciliul in Tg Mures str.Pandurilor nr.92 ap.15, identificat prin CI seria MS nr.153259, CNP 2530623264407

 

8. Denumirea: Consiliul Local Toplita

Sediul: Toplita, str.Nicolae Balcescu nr. 55, judetul Harghita

CUI: 4245178

Cont:RO50TREZ35422090403XXXXX

Reprezentat prin: Baciu Nicolae, in calitate de primar, nascut la data de 04.03.1966 in localitatea Toplita judetul Harghita, cu domiciliul in Toplita str.Garii bl.B.sc.2 ap.7, identificat prin BI seria DS nr.880247, CNP 1660304193787

 

9. Denumirea: Consiliul Local Cristuru Secuiesc

Sediul: Cristuru Secuiesc, str.Libertatii nr. 27, judetul Harghita

CUI: 4367647

Cont:RO57TREZ35524510220XXXXX

Reprezentat prin: Benyovszki Lajos in calitate de primar, nascut la data de 15.09.1952 in localitatea Cristuru Secuiesc, judetul Harghita, cu domiciliul in Cristuru Secuiesc str.Harghita nr.77, identificat prin B.I. seria DP nr.130198, CNP 1520915190344

 

 

II. Societatea

 

Denumirea societatii

 

Denumirea societatii este  COMPANIA AQUASERV SA.

 

Forma juridica a societatii

 

COMPANIA AQUASERV SA este persoana juridica romana, cu forma juridica de societate comerciala pe actiuni, cu capital integral de stat.

 

Sediul societatii

 

(1) Compania are sediul in Tirgu Mures, str. Kos Karoly nr. 1, judetul Mures.

 

(2) Sediul societatii poate fi mutat prin hotararea consiliului de administratie.

 

Durata societatii

 

Durata societatii comerciale este nelimitata, cu incepere de la inregistrarea ei in registrul comertului.

 

Emblema societatii

 

Emblema societatii este cea prezentata in anexa la prezentul act constitutiv si are urmatoarea reprezentare grafica:

- pe fond alb, in partea stanga, doua chenare negre dreptunghiulare oblice, inclinate spre dreapta, care se sprijina pe trei chenare negre ondulate, inclinate spre stanga, colorate in interior de la stanga spre dreapta, in albastru inchis, albastru deschis si verde deschis, formand un triunghi fara baza. Sub acest triunghi apare inscriptia COMPANIA AQUASERV, cu litere mari de tipar de culoare neagra.

 

III. Sedii secundare

 

(1) In functie de extinderea teritoriala, societatea va avea dezmembraminte fara personalitate juridica numite sucursale.

 

(2) Sucursalele pot fi infiintate in localitatile unde actionarii isi au sediul sau unde societate va avea contracte de delegare de gestiune a serviciilor de apa/ canal.

 

(3) Sucursalele vor fi organizate sub forma unor centre de profit, avand o independenta decizionala relativa si responsabilitatea realizarii indicatorilor de performanta stabilite prin hotararile adunarilor generale ale actionarilor.

 

(4) Conducatorii sucursalelor sunt directori executivi ai societatii.

 

IV. Scopul si obiectul de activitate al societatii comerciale

 

(1) Scopul societatii este:

 

-         captarea, tratarea si distributia apei potabile si colectarea si epurarea apelor uzate

-         efectuarea, cu respectarea legislatiei in vigoare, de acte de comert necesare realizarii obiectului de activitate stabilit prin prezentul act constitutiv

 

(2) Obiectul principal de activitate este:

 

4100 Captarea, tratarea si distributia apei

 

(3) Obiectele secundare de activitate sunt:

 

9001 Colectarea si tratarea apelor uzate

9002 Colectarea si tratarea altor reziduuri

2852 Operatiuni de mecanica generala

4521 Constructii de cladiri si lucrari de geniu

4533 Lucrari de instalatii tehnico-sanitare

4534 Alte lucrari de instalatii

4550 Inchirierea utilajelor de constructii si demolare, cu personal de deservire aferent

5510 Hoteluri

5530 Restaurante

7110 Inchirierea autoturismelor si utilitarelor de capacitate mica

7121 Inchirierea altor mijloace de transport terestru

7020 Inchirierea si subinchirierea bunurilor imobiliare proprii sau inchiriate

5020 Intretinerea si repararea autovehiculelor

6024 Transporturi rutiere de marfuri

6420 Telecomunicatii

7414 Activitati de consultanta pentru afaceri si management

7420 Activitati de arhitectura, inginerie si servicii de consultanta tehnica

7430 Activitati de testari si analize tehnice

7487 Alte activitati de servicii prestate in principal intreprinderilor

 

V. Capital social

 

Captal social subscris si varsat

 

(1) Capitalul social al societatii s-a format din capitalul social subscris de municipiul Tirgu Mures si prin aportul in numerar al celorlalti asociati.

 

(2) Capitalul social initial subscris este de 77,108,000,000 lei ( 7,710,800 lei noi) si este detinut astfel:

 

a / Consiliul local Tirgu Mures: 62,000,000,000 lei, (6,200,000 lei noi), reprezentand 80.41 %

b/ Consiliul local Sighisoara: 2,850,000,000 lei, (285,000 lei noi), reprezentand 3.70 %

c/ Consiliul local Reghin: 3,198,000,000 lei, (319,800 lei noi), reprezentand 4.15 %:

d/ Consiliul local Ludus: 1,250,000,000 lei, (125,000 lei noi), reprezentand 1.62 %

e/ Consiliul local Tarnaveni: 2,320,000,000 lei, (232,000 lei noi), reprezentand 3.01 %

f/ Consiliul local Iernut: 460,000,000 lei, (46,000 lei noi), reprezentand 0.60 %

g/ Consiliul Judeten Mures: 3,000,000,000 lei, (300,000 lei noi), reprezentand 3.89 %

h/ Consiliul local Toplita: 1,270,000,000 lei, (127,000 lei noi), reprezentand 1.65 %

i/ Consiliul local Cristuru Secuiesc: 760,000,000 lei, (76,000 lei noi), reprezentand 0.99 %

 

(3) Capitalul social al societatii se constituie din aport in numerar in suma totala de 30,351,041,572 lei, (3,035,104.1572 lei noi), si din aport in natura al actionarului Consiliul Local Tirgu Mures in valoare de 46,818,958,428 lei, (4,681,895.8428 lei noi)

 

(4) Capitalul social varsat la data constituirii societatii, este de ____________ lei si a fost varsat de actionari astfel:

a / Consiliul local Tirgu Mures: 62,000,000,000 lei, (6,200,000 lei noi), (varsat integral)

b/ Consiliul local Sighisoara: _______ lei, adica 30% din cota parte de capital subscris ;

c/ Consiliul local Reghin: _______ lei, lei adica 30% din cota parte de capital subscirs;

d/ Consiliul local Ludus: _______ lei, adica 30% din cota parte de capital subscris ;

e/ Consiliul local Tarnaveni: _______ lei, adica 30 % din cota parte de capital subscris ;

f/ Consiliul local Iernut: _______ lei, dica 30% din cota parte de capital subscris ;

g/ Consiliul Judeten Mures: _______ lei, adica 30% din cota parte de capital subscris ;

h/ Consiliul local Toplita: _______ lei, adica 30% din cota parte de capital subscris ;

i/ Consiliul local Cristuru Secuiesc: _______ lei, adica 30% din cota parte de capital subscris.

 

 

 

(5) Restul capitalului social - pana la limita celui subscris de fiecare actionar- se va varsa in termen de 12 luni de la inmatricularea societatii dupa cum urmeaza :

a/ Consiliul local Sighisoara: _______ lei, adica 70% din cota parte de capital subscris ;

b/ Consiliul local Reghin: _______ lei, lei adica 70% din cota parte de capital subscirs;

c/ Consiliul local Ludus: _______ lei, adica 70% din cota parte de capital subscris ;

d/ Consiliul local Tarnaveni: _______ lei, adica 70 % din cota parte de capital subscris ;

e/ Consiliul local Iernut: _______ lei, dica 70% din cota parte de capital subscris ;

f/ Consiliul Judeten Mures: _______ lei, adica 70% din cota parte de capital subscris ;

g/ Consiliul local Toplita: _______ lei, adica 70% din cota parte de capital subscris ;

 

h/ Consiliul local Cristuru Secuiesc: _______ lei, adica 70% din cota parte de capital subscris.

 

Majorarea sau reducerea capitalului social

 

(1) Capitalului social al societatii poate fi majorat sau redus pe baza hotararii adunarii generale extraordinare cu un cvorum de doua treimi.

 

(2) Adunarea generala extraordinara poate delega exercitiul atributiei de majorare sau reducere a capitalului social consiliului de administratie.

 

(3) Capitalul social se poate mari prin:

a/ emisiuni de actiuni noi

b/ majorarea valorii nominale a actiunilor existente

 

(4) Actiunile noi se emit:

a/ in schimbul unor noi aporturi in numerar si/ sau in natura

b/ prin incorporarea rezervelor, a beneficiilor sau a primelor de emisiune

c/ prin compensarea unor creante exigibile asupra societatii cu actiuni ale acesteia

 

(5) Majorarea valorii nominale a actiunilor poate fi hotarata numai cu votul tuturor actionarilor, in afara de cazul cand este realizata prin incorporarea rezervelor, beneficiilor sau primelor de emisiune.

 

(6) Actiunile emise pentru majorarea capitalului social vor fi oferite spre subscriere, in primul rand actionarilor existenti, proportional cu numarul actiunilor pe care le poseda. Dreptul de preferinta inceteaza in cazul aporturilor in natura.

 

(7) Actiunile emise pentru majorarea capitalului social nu vor fi oferite spre subscriere persoanelor fizice si persoanelor juridice cu capital privat pe durata contractelor de delegare de gestiune obtinute prin delegare directa.

 

(8) Capitalul social poate fi redus prin:

a/ micsorarea numarului de actiuni

b/ reducera valorii nominale a actiunilor

c/ dobandirea propriilor actiuni, urmata de anularea lor

d/ restituirea catre actionari a unei cote parti din aporturi, daca reducerea nu este motivata de pierderi

e/ alte procedee prevazute de lege

 

VI. Actiunile

 

Valoarea, numarul si tipul actiunilor

 

(1) Pentru capitalul social initial au fost emise 77,108 de actiuni nominative, avand o valoare nominala de 1,000,000.0 lei (100 lei noi) fiecare si care sunt detinute astfel:

 

a / Consiliul local Tirgu Mures: 62,000 actiuni, numerotate de la 1 la 62000

b/ Consiliul local Sighisoara: 2,850 actiuni, numerotate de la 62001 la 64850

c/ Consiliul local Reghin: 3,198 actiuni, numerotate de la 64851 la 68048

d/ Consiliul local Ludus: 1,250 actiuni, numerotate de la 68049 la 69298

e/ Consiliul local Tarnaveni: 2,320 actiuni, numerotate de la 69299 la 71618

f/ Consiliul local Iernut: 460 actiuni, numerotate de la 71619 la 72078

g/ Consiliul Judeten Mures: 3,000 actiuni, numerotate de la 72079 la 75078

h/ Consiliul local Toplita: 1,270 actiuni, numerotate de la 75079 la 76348

i/ Consiliul local Cristuru Secuiesc: 760 actiuni, numerotate de la 76349 la 77108

 

(2) Actiunile societatii sunt nominative si sunt emise in forma dematerializata, respectand prevederile legii

 

(3) Nu au fost si nu vor fi emise actiuni preferentiale cu dividend prioritar fara drept de vot.

 

Drepturi si obligatii conferite de actiuni

 

(1) Actiunile subscrise si varsate de actionari confera acestora dreptul de a vota in adunarile generale ordinare si extraordinare ale actionarilor, dreptul de a participa la distribuirea profitului, precum si alte drepturi prevazute in statut.

 

(2) Numarul total de voturi conferite de actiuni a fost limitat conform art. 101 din Legea 31/ 1990 la un numar de 25,000 voturi.

 

(3) Dreptul la vot intre asociatii nominalizati in prezentul statut se imparte astfel:

 

a / Consiliul local Tirgu Mures: 12,751 voturi, reprezentand 51 % din totalul voturilor

b/ Consiliul local Sighisoara: 2,661 voturi, reprezentand 10.6 % din totalul voturilor

c/ Consiliul local Reghin: 2,338 voturi, reprezentand 9.4 % din totalul voturilor

d/ Consiliul local Ludus: 862 voturi, reprezentand 3.4 % din totalul voturilor

e/ Consiliul local Tarnaveni: 1,422 voturi, reprezentand 5.7 % din totalul voturilor

f/ Consiliul local Iernut: 321 voturi, reprezentand 1.3 % din totalul voturilor

g/ Consiliul Judeten Mures: 3,000 voturi, reprezentand 12 % din totalul voturilor

h/ Consiliul local Toplita: 1,214 voturi, reprezentand 4.9 % din totalul voturilor

i/ Consiliul local Cristuru Secuiesc: 431 voturi, reprezentand 1.7 % din totalul voturilor

 

(4) In cazul cooptarii de noi asociati, noua repartizare a voturilor va fi aprobata de adunarea generala a actionarilor cu unanimitate de voturi.

 

(5) Distribuirea beneficiilor si suportarea pierderilor se va face in functie de actiunile detinute de fiecare actionar

 

(6) Obligatiile societatii sunt garantate cu capitalul social al acesteia, iar actionarii raspund in limita valorii actiunilor detinute.

 

(7) Patrimoniul societatii nu poate fi grevat de datoriile actionarilor. Un creditor al unui actionar poate formula pretentii asupra partii din profitul societatii, ce i se va repartiza acestuia sau cotei parti cuvenite acestuia la lichidarea societatii.

 

(8) Dreptul de proprietate asupra actiunilor nominative poate fi transferat numai intre actionari, conform si in conditiile legii. Drepturile si obligatiile legate de actiuni urmeaza actiunile in cazul trecerii lor in proprietatea altor persoane.

 

(9) Pe perioada derularii finantarilor externe la care Consiliul Local Tirgu Mures este beneficiar si garant, dreptul de vot al acestuia nu se va reduce sub 51%, indiferent de modificarile care apar in structura actionariatului.

 

 

VII. Administratori

 

Primii administratori ai societatii sunt dupa cum urmeaza:

 

1. Nume, prenume :Virag Gyorgy Lajos

CNP:1440326264412

Data/ locul nasterii:26.03.1944,Cluj Napoca

Domiciliul:Tirgu Mures,Pasajul Violetelor,nr. 5 ap.31

Cetatenia:română

 

2. Nume, prenume: Szakacs Ioan

CNP: 1710322267390

Data/ locul nasterii: 22.03.1971, Tarnaveni

Domiciliul: Tirgu Mures, str. Banat nr. 1 ap.2

Cetatenia: română

 

3. Nume, prenume: Daraban Otto-Tibor

CNP: CNP:1440101264381

Data/ locul nasterii:01.01.1944,Satu Mare

Domiciliul:Tirgu Mures, str. Privighetorilor nr.2

Cetatenia română

 

4. Nume, prenume:Chioralia Ion

CNP:1490618264377

Data/ locul nasterii:18.06.1949,comuna Băla, judetul Mures

Domiciliul: Tirgu Mures, str. Predeal nr.107

Cetatenia: română

 

5. Nume, prenume: Sorin Lazăr

CNP:1620619264367

Data/ locul nasterii:19.06.1962, Tirgu Mures

Domiciliul:Tirgu Mures, str. Mimozelor nr.1 ap.15

Cetatenia: română

 

 

 

VIII. Conducerea si administrarea societatii

 

Administarea, functionarea si controlul gestiunii societatii

 

            Adunarea generala a actionarilor

 

                        Reprezentarea

 

(1) Actionarii vor fi reprezentati in adunarile generale de catre cate o persoana pe baza unui mandat de reprezentare dat de catre fiecare asociat.

 

(2) Pe durata mentinerii structurii initiale a actionariatului, mandatul de reprezentare sau revocarea acestuia se decide prin hotararile Consiliilor Locale actionare, respectiv prin hotararea Consiliului Judetean Mures.

 

                        Atributiile generale

 

(1) Adunarea generala a actionarilor este organul de conducere al societatii care decide asupra activitatii acesteia.

 

(2) Adunarile generale ale actionarilor sunt ordinare si extraordinare

 

(3) Atributiile adunarilor generale ordinare ale actionarilor:

 

a/ Aproba sau modifica situatiile financiare anuale pe baza rapoartelor administratorilor si ale auditorilor financiari.

 

b/ Stabileste repartizarea profitului pe destinatii in conformitate cu prevederile legii si a prezentului act constitutiv.

 

c/ Alege pe administratorii societatii.

 

d/ Stabileste bugetul de venituri si cheltuieli si, dupa caz, programul de activitate pe exercitiul financiar urmator.

 

e/ Hotareste actiunea in raspundere contra fondatorilor, administratorilor sau auditorilor financiari si directorilor.

 

f/ Hotareste lichidarea societatii si numeste lichidatorii.

 

(4) Atributiile adunarilor generale extraordinare ale actionarilor:

 

a/ Hotareste schimbarea formei juridice a societatii

 

b/ Hotareste schimbarea sau completarea obiectului principal de activitate al societatii

 

c/ Hotareste infiintarea sau desfiintarea unor sedii secundare: sucursale, agentii sau alte asemenea unitati fara personalitate juridica

 

d/ Hotareste prelungirea duratei societatii

 

e/ Hotareste majorarea sau reducerea capitalului social sau reintregirea lui prin emisiune de noi actiuni.

 

f/ Hotareste majorarea capitalului social prin aporturi in natura si numeste experti pentru evaluarea acestor aporturi.

 

g/ Daca, in urma unor pierderi, activul net reprezinta mai putin de jumatate din valoarea capitalului social, adunarea extraordinara hotareste reintregirea capitalului, reducerea lui la valoarea ramasa sau dizolvarea societatii.

 

h/ Hotareste dobandirea de catre societate a propriilor sale actiuni in conditiile legii 31/ 1990.

 

i/ Hotareste dizolvarea, fuziunea cu alte societati sau divizarea societatii.

 

j/ Hotareste conversia actiunilor dintr-o categorie in cealalta.

 

k/ Hotareste emisiunea de obligatiuni.

 

l/ Hotareste orice alta modificare a actului constitutiv.

 

m/ Aproba dobandirea, instrainarea, inchirierea, schimbarea sau constituirea in garantie bunurilor aflate in patrimoniul societatii a caror valoare depaseste jumatate din valoarea contabila a activelor societatii.

 

n/ Hotareste extinderea teritoriala a activitatii societatii si participarea acesteia la licitatii pentru delegarea gestiunii serviciilor de apa/ canal in alte localitati decat cele existente in momentul infiintarii.

 

o/ Hotareste obiectivele si strategia de dezvoltare pe termen mediu si lung a societatii

 

p/ Hotareste contractarea de imprumuturi pe termen mediu si lung, inclusiv obtinerea de finantari de la IFI.

 

q/ Hotareste in alte probleme care sunt pe ordinea de zi la cererea actionarilor, administratorilor sau auditorilor financiari.

 

                        Convocarea AGA

 

(1) Adunarea generala ordinara se convoaca cel putin o data pe an, in cel mult 4 luni de la incheierea exercitiului financiar.

 

(2) Adunarea generala extraordinara se convoaca ori de cate ori este necesar pentru a lua o hatarare ce cad in atributiile adunarii, stabilite prin lege sau prin prezentul act constitutiv.

 

(3) Adunarea generala extraordinara se mai convoaca:

-         la cererea actionarilor reprezentand a zecea parte din capitalul social

-         la cererea auditorilor

-         la cererea administratorilor, daca se constata ca, in urma unor pierderi, activul net reprezinta mai putin de jumatate din valoarea capitalului social

 

(4) Adunarile generale ale actionarilor vor fi convocate prin grija administratorilor cu cel putin 15 zile inainte de data stabilita.

 

(5) Convocarea va cuprinde locul si data tinerii adunarii, precum si ordinea de zi, cu mentionarea explicita a tuturor problemelor care vor face obiectul dezbaterilor adunarii. Cand pe ordinea de zi figureaza propuneri pentru modificarea actului constitutiv, convocarea va trebui sa cuprinda textul integral al propunerilor.

 

(6) Convocarea adunarilor generale ale actionarilor va fi facuta prin scrisoare recomandata, expediata cu cel putin 15 zile inainte de data tinerii adunarii, la adresa actionarului, inscrisa in registrul actionarilor.

 

                        Organizarea AGA

 

(1) Pentru validitatea deliberarilor adunarii generale ordinare este necesara prezenta actionarilor care sa reprezinte cel putin jumatate din capitalul social, iar hotararile vor fi adoptate cu majoritatea absoluta a voturilor cu exceptia cazurilor mentionate in prezentul act constitutiv.

 

(2) Daca adunarea nu poate lucra din cauza neindeplinirii conditiilor de la aliniatul precedent, adunarea ce se va intruni, dupa o a doua convocare, poate sa delibereze asupra problemelor puse la ordinea de zi a celei dintai adunari, oricare ar fi partea de capital social reprezentata de actionarii prezenti, cu majoritate.

 

(3) Pentru validitatea adunarilor generale extraordinare sunt necesare, cu exceptia cazurilor prevazute in prezentul act constitutiv, urmatoarele:

-         la prima convocare, prezenta actionarilor reprezentand 3/4 din capitalul social, iar hotararile vor fi adoptate cu majoritatea absoluta a voturilor

-         la convocarile urmatoare, prezenta actionarilor reprezentand jumatate din capitalul social, iar hotararile vor fi adoptate cu votul unui numar de actionari care sa reprezinte cel putin 1/3 din capitalul social.

 

(4) Urmatoarele hotarari vor fi adoptate cu o majoritate de minim 2/3 din numarul total al voturilor:

-         repartizarea profitului

-         divizarea societatii

-         schimbarea formei juridice a societatii

-         stabilirea bugetului de venituri si cheltuieli

-         programele de investitii regionale pe exercitiul financiar urmator

-         programe de activitate strategice, regionale, pe termen mediu si lung

-         majorarea sau reducerea capitalului social

 

(5) Actionarul care, intr-o operatiune are un interes contrar aceluia al societatii, va trebui sa se abtina de la deliberarile privind acea operatiune.

 

(6) Adunarea generala va alege dintre actionarii prezenti un secretar care va verifica lista de prezenta a actionarilor, indeplinirea tutturor formalitatilor cerute de lege pentru tinerea adunarii generale si va intocmi procesul verbal al sedintei. Presedintele va putea desemna dintre functionarii societatii, unul sau mai multi secretari tehnici, care sa ia parte la executarea acestor operatiuni.

 

(7) Procesul verbal va fi semnat de presedinte si secretar si va fi trecut in registrul sigilat si parafat al adunarilor generale.

 

(8) Hotararile adunarii generale vor fi depuse in termen de 15 zile la oficiul registrului comertului si publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.

 

(9) Hotararile luate de adunarea generala sunt obligatorii chiar pentru actionarii care nu au luat parte la adunare sau au votat contra.

 

(10) La sedintele ordinare si extraordinare ale adunarii generale, in care se dezbat probleme referitoare la raporturile de munca cu personalul societatii, vor fi invitati si reprezentantii sindicatului si/ sau reprezentantii salariatilor.

 

                        Exercitarea dreptului la vot

 

(1) Hotararile adunarilor generale se iau prin vot deschis.

 

(2) Votul secret este obligatoriu pentru alegerea administratorilor, pentru revocarea lor si pentru luarea hotararilor referitaoare la raspunderea administratorilor.

 

            Administrarea societatii

                       

Organizare

 

(1) Societatea este administrata de 5 administratori, temporari si revocabili, alesi de adunarea generala ordinara a actionarilor.

 

(2) Primii administratori ai societatii sunt cei nominalizati in prezentul act constitutiv.

 

(3) Nu pot fi numiti ca administrator acele persoane care:

-         potrivit legii, sunt incompatibile cu aceasta functie,

-         nu au studii superioare,

-         sunt sub urmarire penala sau au fost condamnate pentru gestiune frauduloasa, abuz de incredere, fals, uz de fals, inselaciune, delapidare, marturie mincinoasa, dare sau luare de mita

-         personal, rudele, sotii sau afinii acestora pana la gradul al doilea inclusiv sunt in acelasi timp patroni sau asociati in societati comerciale cu capital privat, cu acelasi profil sau cu care societatea este in relatii comerciale directe.

 

(4) Administratorii constituie un consiliu de administratie. Presedintele consiliului de administratie este si directorul general al societatii.

 

(5) Durata mandatului administratorilor este de 4 ani

 

(6) Administratorii vor depune o garantie egala cu valoarea nominala a zece actiuni.

 

(7) Remuneratia lunara a administratorilor este fixata la 5,000,000 lei, indexabil cu indicele de crestere mediu a fondului de salarizare al societatii.

 

(8) Pentru validitatea deciziilor consiliului de administratie este necesara prezenta a cel putin jumatate plus unu din numarul administratorilor.

 

(9) Deciziile in consiliul de administratie se iau cu majoritatea absoluta a membrilor prezenti.

 

(10) Presedintele consiliului de administratie are votul decisiv in caz de paritate a voturilor.

 

(11) Administratorul care are intr-o anumita operatiune interese contrare intereselor societatii nu va lua parte la nici o deliberare privitoare la aceasta operatiune.

 

(12) Consiliul de administratie se intruneste ori de cate ori este necesar, dar cel putin o data pe luna.

 

(13) Convocarile pentru intrunirile consiliului de administratie vor cuprinde ordinea de zi, neputandu-se lua nici o decizie asupra problemelor neprevazute, decat in caz de urgenta si cu conditia ratificarii in sedinta urmatoare de catre membrii absenti.

 

(14) Pentru deciziile luate in sedintele la care un administrator nu a asistat, el ramane raspunzator daca, in termen de o luna de cand a luat cunostinta de acestea, nu a facut impotrivirea in registrul deciziilor consiliului de administratie.

 

                        Atributiile generale ale administratorilor

 

(1) Fac toate operatiunile cerute pentru aducerea la indeplinire a obiectului de activitate al societatii, afara de restrictiile aratate in prezentul act.

 

(2) Administratorii au obligatia de a lua parte la toate adunarile societatii, la consiliile de administratie si la organele de conducere similare acestora

 

(3) Administratorii au obligatia pentru aducerea la indeplinire a hotararilor adunarilor generale ordinare si/ sau extraordinare precum si a prevederilor prezentului act.

 

(4) Consiliul de administratie decide fie urmarirea actionarilor pentru varsamintele restante, fie anularea acestor actiuni nominative si emiterea si vanzarea de noi actiuni purtand acelasi numar.

 

(5) Convoaca adunarea generala ordinara sau extraordinara a actionarilor ori de cata ori va fi nevoie in conformitate cu dispozitiile prezentului act sau la cererea actionarilor reprezentand a zecea parte din capitalul social.

 

(6) Consiliul de administratie tine prin grija lui urmatoarele registre ale societatii:

-         registrul actionarilor

-         registrul sedintelor si deliberarilor adunarilor generale

-         registrul sedintelor si deliberarilor consiliului de administratie

-         registrul obligatiunilor emise

 

(7) Administratorii prezinta auditorilor financiari, cu cel putin o luna inainte de ziua stabilita pentru adunarea generala, situatia financiara anuala pentru exercitiul financiar precedent, insotita de raportul lor si de documentele justificative.

 

(8) In cazul in care adunarea generala a hotarat fuziunea sau divizarea societatii, administratorii intocmesc proiectul de fuziune sau de divizare.

 

(9) In cazul lichidarii societatii, administratorii prezinta lichidatorilor o dare de seama asupra gestiunii, pentru timpul trecut de la ultima situatie financiara aprobata pana la inceperea lichidarii.

 

(10) Hotaresc mutarea sediului societatii

 

(11) Hotaresc schimbarea obiectului secundar de activitate al societatii

 

(12) Propun preturile si tarifele aplicate de societate pentru produsele si serviciile din domeniul sau de activitate.

 

(13) Aproba scoaterea din functiune a mijloacelor fixe, aflate in activul societatii, propuse spre casare

 

(14) Aproba utilizarea fondului valutar

 

(15) Pregateste si prezinta spre aprobare adunarii generale extraordinare a actionarilor strategia de dezvoltare pe termen mediu si lung a societatii.

 

(16) Deleaga o parte din puterile sale directorului general al societatii.

 

                        Responsabilitatile administratorilor

 

(1) Administratorii raspund nelimitat si solidar cu fondatorii si reprezentantii societatii pentru prejudiciul cauzat prin neregularitatile referitoare la inmatricularea societatii (art. 46 -–48 din legea 31/ 1990)

 

(2) Administratorul care, fara drept, isi substituie alta persoana raspunde solidar cu aceasta pentru eventualele pagube produse societatii.

 

(3) Administratorii sunt solidar raspunzatori fata de societate pentru:

a/ realitatea varsamintelor efectuate de asociati

b/ existenta reala a dividendelor platite

c/ existenta registrelor cerute de lege si corecta lor tinere

d/ exacta indeplinire a hotararilor adunarilor generale

e/ stricta indeplinire a indatoririlor pe care legea si actul constitutiv le impun

 

(4) Administratorii raspund fata de societate pentru actele indeplinite de directori sau de personalul incadrat, cand acestea produc daune care nu s-ar fi produs daca ei ar fi exercitat supravegherea impusa de indatoririle functiei lor. Ei sunt solidar raspunzatori si cu predecesorii lor imediati daca, avand cunostinta de neregulile savarsite de acestia, nu le comunica  auditorilor financiari.

 

            Directorul general

 

(1) Directorul general, care este si presedintele consiliului de administratie si reprezinta societate in raporturile acesteia cu tertii.

 

(2) Directorul general este angajat de societate pe baza contractului de performanta, in conditiile legii.

 

(3) Principalele atributii ale directorului general sunt:

 

a/ coordoneaza si conduce, pe baza zilnica, activitatile desfasurate in vederea realizarii scopului si obiectivului de activitate al societatii

 

b/ incheie acte juridice in numele si pe seama societatii, in limitele imputernicirilor acordate de consiliul de administratie sau de adunarea generala a actionarilor

 

c/ aproba operatiunile de incasari si plati, potrivit competentelor legale

 

d/ aproba operatiunile de vanzare si cumparare de bunuri potrivit competentelor legale

 

e/ negocieaza contractului colectiv de munca in limita mandatului dat de administratori si negociaza contractele individuale de munca in conditiile legii

 

f/ angajeaza, promoveaza, suspenda si concediaza personalul societatii, inclusiv directorii executivi, in conditiile legii

 

g/ hotareste structura organizatorica, statul de functiuni, regulamentul de ordine interioara si regulamentul de organizare si functionare a societatii

 

h/ imputerniceste directorii executivi si conducatorii sucursalelor sa exercite unele atributii din sfera sa de competenta

 

i/ alte atributii stabilite prin contractul de performanta sau delegate de catre consiliul de administratie

 

IX. Controlul gestiunii societatii

 

Controlul gestiunii de catre actionari

 

(1) Controlul gestiunii de catre actionari se realizeaza in cadrul adunarilor generale ale actionarilor

 

(2) Intre sedintele adunarilor generale, cel mult de doua ori in cursul unui exercitiu financiar, actionarii au dreptul de a se informa asupra gestiunii, consultand urmatoarele documente:

-         registrele societatii

-         balantele contabile lunare

-         contul de profit si pierderi

-         extrasele de cont

-         fisele analitice de cont

-         contractele incheiate

-         facturile emise

 

(3) In urma consultarii, actionarii pot sesiza, in scris, administratorii care va trebui sa raspunda tot in scris, in termen de 15 zile de la inregistrarea sesizarii. Daca administratorii nu raspund in termenul stabilit, actionarii se vor adresa instantei competente, care va putea obliga societate la plata unei sume de bani pentru fiecare zi de intarziere

 

(4) Unul sau mai multi actionari detinand cel putin 10% din actiuni pot cere instantei sa desemneze experti, insarcinati sa analizeze anumite operatiuni din gestiunea societatii si sa intocmeasca un raport care sa fie inmanat auditorilor societatii

 

(5) In cazul in care administratorii incheie acte juridice care prejudiciaza societatea, oricare dintre actionari are dreptul sa introduca actiune in numele societatii in scopul recuperarii prejudiciului respectiv.

 

Controlul gestiunii prin audit financiar

 

(1) Situatiile financiare ale societatii vor fi auditate de catre auditori financiari – persoane fizice sau juridice -, in conditiile legii

 

(2) Societatea va organiza auditul intern potrivit legii.

 

X. Exercitiul financiar

 

Exercitiul financiar incepe la data de 1 ianuarie si se incheie la data de 31 decembrie a fiecaui an. Primul exercitiu financiar incepe la data de: _________

 

XI. Repartizarea profitului

 

(1) Profitul societatii se va stabili pe baza situatiilor financiare anuale si va fi aprobat de adunarea generala a actionarilor. Profitul impozabil se stabileste conform legii.

 

(2) Profitul net ramas dupa repartizarea pe destinatii prevazute de lege se reinvesteste integral. Nu se calculeaza dividende.

 

(3) Profitul reinvestit constituie sursa de finantare pentru investitii conform contractelor de delegare de gestiune incheiate, rambursar de credite pentru investitii si/ sau in folosul societatii comerciale.

 

(4) Profiturile vor fi utilizate ca surse de finantare in folosul sucursalelor care le-au produs cu exceptia unei cote parte stabilite anual de catre adunarea generala a actionarilor.

 

 

XII. Retragerea asociatilor

 

(1) Actionarii care nu sunt de acord cu hotararile luate cu privire la: schimbarea obiectului principal de activitate, la mutarea sediului sau la forma societatii au dreptul de a se retrage din societate si de a obtine de la societate contravaloarea actiunilor la valoarea medie determinata de catre un expert autorizat, in conditiile legii.

 

(2) Costurile generate de efectuarea expertizei se suporta de societate.

 

(3) Ca urmare a retragerii actionarilor, actiunile acestora vor fi dobandite de societate, dispozitiile art. 103 alin. (7) ale legii 31/ 1990, republicata fiind aplicabile.

 

 

XIII. Fuziune/ Divizare/ Modificare/ Dizolvare/ Lichidare

 

Fuziunea

 

(1) Societatea, in scopul realizarii obiectului de activitate, poate fuziona cu alte persoane juridice cu sau fara alcatuirea unei societati noi. Fuziunea cu persoane juridice cu capital privat pe durata contractelor de delegare de gestiune obtinute prin delegare directa nu este permisa.

 

(2) Fuziunea societatii cu alte societati este hotarata de adunarea extraordinara a actionarilor cu votul unui numar de actionari care reprezinta cel putin jumatate din capitalul social in cazul in care prin fuziune se absoarbe o alta societate si nu se va naste o societate noua sau cu votul tuturor actionarilor in cazul altor forme de fuziune.

 

(3) Votul tuturor actionarilor este necesar si in cazul in care fuziunea are ca efect marirea obligatiilor asociatilor.

 

(4) Fuziunea poate avea loc doar cu respectarea legislatiei care reglementeaza functionarea serviciilor publice de apa/ canal si a conventiilor sau acordurilor la care societatea este parte.

 

(5) La realizarea fuziunii se vor respecta prevederile procedurale prevazute in legea nr. 31/ 1990, republicata si in ordinul ministrului finantelor publice nr. 1376/ 2004 cu modificarile ulterioare ale acestora.

 

Divizarea

 

(1) Societatea se poate diviza in doua sau mai multe societati daca prin aceasta realizarea obiectului de activitate si a programelor majore de investitii nu va fi afectata.

 

(2) Divizarea societatii este hotarata de adunarea extraordinara a actionarilor societatii cu o majoritate de minim 2/3 din numarul total al voturilor.

 

(3) Divizarea poate avea loc doar cu respectarea legislatiei care reglementeaza functionarea serviciilor publice de apa/ canal si a conventiilor sau acordurilor la care societatea este parte.

 

(4) La realizarea divizarii se vor respecta prevederile procedurale prevazute in legea nr. 31/ 1990, republicata si in ordinul ministrului finantelor publice nr. 1376/ 2004 cu modificarile ulterioare ale acestora.

 

Modificarea formei juridice

 

Adunarea generala extraordinara a actionarilor poate hotari schimbarea formei juridice a societatii cu o majoritate de minim 2/3 din numarul total al voturilor.

 

Dizolvarea societatii

 

Societatea se va dizolva in urmatoarele cazuri:

 

a/ imposibilitatea realizarii obiectului de activitate al societatii

b/ falimentul societatii

c/ daca, in urma unor pierderi, activul net reprezinta mai putin de jumatate din valoarea capitalului social si daca adunarea extraordinara hotareste dizolvarea societatii.

d/ cand capitalul social se reduce sub minimul legal

e/ societatea nu a depus, in cel mult sase luni de la expirarea termenelor legale, situatiile financiare anuale sau alte acte care, potrivit legii, se depun la oficiul registrului comertului

f/ divizarea totala sau fuziunea societatii prin alcatuirea unei noi societati

g/ in orice alte situatii, pe baza hotararii adunarii generale extraordinare ale actionarilor, luata in unanimitate

 

Lichidarea societatii

 

(1) Dizolvarea societatii are ca efect deschiderea procedurii lichidarii judiciare cu exceptia cazului cand dizolvarea se face in urma divizarii sau fuzionarii societatii.

 

(2) Lichidarea societatii si repartizarea patrimoniului se fac in conditiile legii si respectarea procedurilor legale.

 

(3) Lichidarea nu libereaza pe asociati si nu impiedica deschiderea procedurii de faliment a societatii.

 

XIV. Dispozitii finale

 

(1) Prevederile prezentului act constitutiv se completeaza cu dispozitiile Legii nr. 31/ 1990 cu modificarile ulterioare, ale Codului Comercial, precum si cu celelalte reglementari in vigoare.

 

(2) Societatea preia toate drepturile si obligatiile fostei RA AQUASERV Tirgu Mures, care la data inregistrarii societatii in registrul comertului se radiaza.

 

(3) Sucursalele in localitatile unde actionarii isi au sediul se vor infiinta si societatea isi va incepe activitatea in acestea in momentul cand actionarul respectiv si-a varsat integral capitalul social subscris.


 

 

 

 

 

Emblema

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        ROMÂNIA

    JUDEȚUL MUREȘ

CONSILIUL JUDEȚEAN

Direcția Buget – Finanțe și

Asistență Economică

Serviciul dezvoltare regională, integrare europeană și programe, prognoze

 

 

 

Nr. 3380 din 29.03.2005

Dosar II. E. / 1.

 

EXPUNERE DE MOTIVE

privind aprobarea participării Consiliului Județean Mureș la formarea

societății comerciale „COMPANIA AQUASERV” S.A

 

 

Programul SAMTID este un program finanțat de către Uniunea Europeană, prin programul PHARE (fonduri aferente PHARE 2002 și PHARE 2003) fiind adresat orașelor mici și mijlocii și are două obiective majore:

 

  1. Finanțarea unor investiții în domeniul infrastructurii de apă și apă uzată;

 

  1. Sprijinirea pentru formarea unor operatori regionali care să asigure o performanță îmbunătățită din punct de vedere al calității serviciilor oferite comunităților, ca o primă etapă în procesul de realizare a operatorilor pe bazine hidrografice.

 

Finanțarea componentei investiționale a proiectelor se va realiza în proporție de 50% sub formă de grant de către Comisia Europeană și Guvernul României,  prin programul PHARE, componenta Coeziune Economică și Socială și în proporție de 50%, sub forma unui împrumut acordat de către Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare și respectiv Banca Europeană pentru Investiții.

 

În ceea ce privește partea de împrumut a finanțării, Guvernul României a negociat condițiile de acordare a acestuia. Împrumutul va fi acordat pe o perioadă de 20 de ani, cu o perioadă de grație de cinci ani și cu o dobândă de 5% pe an.

 

Având în vedere faptul că obiectivul programului coincide cu una dintre prioritățile autorităților publice locale din județul Mureș, în anul 2002, municipiile Reghin, Sighișoara, Tîrnăveni și orașele Luduș, Sovata și Iernut, având o populație mai mică de 150.000 de locuitori, în colaborare cu autoritatea publică județeană, au decis să înceapă demersurile necesare accesării fondurilor în cadrul acestui program.

 

În trimestrul IV al anului 2002, Consiliile locale ale municipiilor Reghin, Sighișoara și Tîrnăveni, ale orașelor Luduș, Sovata și Iernut, împreună cu Consiliul Județean Mureș, au hotărât să se asocieze și să înființeze „Asociația orașelor mici și mijlocii din județul Mureș”, în numele căreia a fost întocmită cererea de finanțare pentru programul SAMTID.

 

Cererea de finanțare a fost depusă la Agenția pentru Dezvoltare Regional㠄Centru” în luna iulie 2003. După două etape de evaluare și selecție, la nivel regional și apoi național, aceasta a fost acceptată. Indicatorii tehnico-economici ai investițiilor aferente fiecărei localități au fost aprobați prin Hotărârea Guvernului nr. 529, din 7 aprilie 2004.

 

Astfel, în cadrul proiectului au fost prevăzute a fi efectuate următoarele lucrări:

 

Lucrări

Reghin

Sighișoara

Tîrnăveni

Luduș

Iernut

Total județ

Reabilitare rețele:

rețele de apă (km)

13,84

13,20

13,28

9,67

5,04

55,03

Înlocuire utilaje:

pompe la stații de tratare (buc)

11

2

2

3

2

20

pompe la stații de repompare (buc)

3

3

3

0

1

10

Montare aparate de măsurare:

contoare la stații de pompare (buc)

1

2

0

5

2

10

Contoare la utilizatori (buc)

0

0

1.332

2.460

0

3.792

Dotări:

detector de conducte (buc)

1

1

1

1

1

5

detector de spărturi (buc)

1

1

1

1

1

5

 

Valoarea totală a acestor lucrări conform Studiului de Fezabilitate întocmit este de:

 

Costuri

Reghin

Sighișoara

Tîrnăveni

Luduș

Iernut

Total județ

Investiția (EURO)

 

1.564.671

 

1.482.719

 

1.2440.312

 

814.413

 

422.303

 

5.528.421

   din care  

   credit  

   (EURO)

 

782.335

 

741.359

 

622.156

 

407.206

 

211.151

 

2.808.647

 

Referitor la aspectele instituționale ale programului trebuie menționate următoarele aspecte:

 

1.         Strategia Guvernului României cu privire la eficientizarea serviciilor de alimentare cu apă potabilă și canalizare prevede reorganizarea celor peste 600 de operatori actuali, majoritatea nelicențiați la doi ani după intrarea în vigoare a Ordonanței nr. 32/30.01.2002 privind Regulamentul cadru pentru delegarea gestiunii serviciilor publice de alimentare cu apă și canalizare. Acest proces vizează reorganizarea teritorială bazată pe principii de eficiență economică și performanță operațională la nivel european, prin formarea unor operatori regionali, organizați pe cât posibil pe bazine hidrografice și al căror capital să aparțină mai multor autorități locale asociate.

 

2.         Mecanismul de finanțare al proiectelor prezentat anterior, a determinat impunerea participării Consiliilor județene în formarea operatorilor regionali, acestea urmând să fie semnatarele contractelor de împrumut și urmând să acționeze ca și garanți ai returnării sumelor împrumutate.

 

3.         Potrivit dispozițiilor articolului 11 din Ordonanța Guvernului nr. 32/2002 privind organizarea și funcționarea serviciilor publice de alimentare cu apă și canalizare și modificată de Legea 634/2002 se prevede:  „Delegarea gestiunii se face în conformitate cu legislația în vigoare pentru fiecare tip de contract. Delegarea gestiunii poate fi făcută numai de către operatori atestați”. În același timp, Hotărârea Guvernului nr. 1353/18.11.2003 prevede la articolul 45 c㠄Autoritățile locale pot hotărî delegarea în mod direct a gestiunii serviciilor de alimentare cu apă și de canalizare operatorilor care rezultă dintr-o reorganizare”.  În consecință, prin regruparea operatorilor existenți într-un operator regional, se creează o societate comercială nouă care are ca acționari autoritățile locale care participă la formarea acestei societăți comerciale. Acest operator va încheia contracte de  concesiune cu fiecare dintre acționari (care sunt proprietarii rețelelor de distribuție aferente) pentru serviciul de apă și canalizare din locația respectivă și va prelua serviciile de ap㠖 canal ale localității asociate.

 

În aceste condiții, proiectul de „Reabilitare a sistemelor de alimentare cu apă din județul Mureș” prevede înființarea unei societăți comerciale – operator regional, bazat pe structura actualei Regii Autonome „AQUASERV”, care are licența numărul 1 din România în domeniul serviciilor de alimentare cu apă și canalizare și a cărei experiență în derularea cu succes a unor finanțări internaționale este dovedită.

Noua societate va avea drept acționari Consiliile Locale ale municipiilor Reghin, Sighișoara, Tîrnăveni, ale orașelor Luduș, Iernut și Consiliul Județean Mureș.

La acestea se vor alătura Consiliile Locale ale orașelor Cristuru Secuiesc și Toplița din județul Harghita. Ca urmare a neîndeplinirii cerințelor instituționale obligatorii, proiectul județului Harghita, aprobat inițial, a fost suspendat cu ocazia ședinței Comitetului Interministerial de Coordonare a programului SAMTID, din data de 3 martie 2005. În această situație cele două orașe au solicitat includerea lor în proiectul județului Mureș. 

 

Participarea Consiliului Județean Mureș la constituirea noii societăți comerciale este justificată, în afara criteriilor impuse de cerințele programului și de necesitatea soluționării problemelor legate de funcționarea S.C. „S.U.R.M.” S.A., după 25 mai 2005.

 

În etapa imediat următoare demarării proiectului, Consiliul județean va putea iniția procedurile de concesionare a serviciilor de alimentare cu apă potabilă și canalizare din localitățile rurale, în care în prezent operează S.C. „S.U.R.M.” S.A., precum și includerea S.C. „S.U.R.M.” S.A. în operatorul regional.

De asemenea, se vor crea premisele punerii în aplicare a angajamentelor rezultate din procesul de negociere al Capitolului 22 – Mediu, din Acordul de aderare al României la Uniunea Europeană, inclusiv accesarea Fondurilor Structurale.

 

În conformitate cu acest angajament, numai în domeniul colectării și epurării apelor uzate, valoarea investițiilor care vor trebui făcute în județul Mureș până în anul 2018 este de 9,5 miliarde EURO.

Finanțarea investițiilor în acest domeniu, precum și în cel al alimentării cu apă potabilă va putea fi obținută numai în condițiile existenței unui operator capabil să deruleze asemenea investiții.

  

În acest context operatorul regional din județul Mureș va beneficia de un program de consultanță din partea unor experți internaționali, program care va începe în cursul acestui an și care va fi finanțat de către Comisia Europeană prin programul PHARE.

 

Ca urmare acest demers va avea cele două avantaje menționate, întrarea județului Mureș în programul SAMTID, prin care se vor acorda finanțări pentru reabilitarea rețelelor de alimentare cu apă și sprijin logistic pentru înființarea unui operator regional în conformitate cu cerințele europene și strategiile naționale, iar pe de altă parte avantajul de a fi unul dintre primele 12 județe din România în care vor create condițiile accesării Fondurilor Structurale după aderarea la Uniunea Europeană.

 

Ținând cont de calendarul de implementare al programului SAMTID, contractul de execuție al lucrărilor de investiție prevăzute în proiect va trebui semnat până la data de 31 octombrie 2005. Considerând perioadele necesare desfășurării și adjudecării licitațiilor internaționale, societatea comercială va trebui înmatriculată la Registrul Comerțului, până cel mai târziu la 15 mai 2005, aceasta fiind o condiție obligatorie pentru derularea în continuare a proiectului.

 

Urmare a numeroase întâlniri și analize efectuate de către specialiști ai Consiliului județean, ai Consiliilor locale, ai actualilor operatori din localitățile județului Mureș implicate în proiect, precum și a sprijinului acordat de către experți ai consorțiului HALCROW – COWI JV, care asigură asistența în cadrul programului SAMTID, a fost convenită soluția de înființare a societății comerciale „COMPANIA AQUASERV” S.A., al cărei Act Constitutiv este supus aprobării Consiliului Județean Mureș.

 

Referitor la modalitatea de asociere a autorităților publice locale, conform Actul constitutiv al societății, prezentat în anexă, capitalul social inițial subscris va fi de 77.108.000.000 lei (7.710.800 lei noi) și va fi deținut astfel:

 

a).   Consiliul Local Tîrgu Mureș: 62.000.000.000 lei, (6.200.000 lei noi), reprezentând 80,41 %;

b).   Consiliul Județean Mureș: 3.000.000.000 lei, (300.000 lei noi), reprezentând 3,89 %;

c).    Consiliul Local Sighișoara: 2.850.000.000 lei, (285.000 lei noi), reprezentând 3,70 %;

d).   Consiliul Local Reghin: 3.198.000.000 lei, (319.800 lei noi), reprezentând 4,15 %;

e).   Consiliul Local Luduș: 1.250.000.000 lei, (125.000 lei noi), reprezentând 1,62 %;

f).      Consiliul Local Tîrnăveni: 2.320.000.000 lei, (232.000 lei noi), reprezentând 3,01 %;

g).   Consiliul Local Iernut: 460.000.000 lei, (46.000 lei noi), reprezentând 0,60 %;

h).    Consiliul Local Toplița: 1.270.000.000 lei, (127.000 lei noi), reprezentând 1,65 %;

i).      Consiliul Local Cristuru Secuiesc: 760.000.000 lei, (76.000 lei noi), reprezentând 0,99 %;

 

La aceste sume se vor adăuga, prima de emisiune, în valoare totală de 123.016.578.251 lei, care va fi înregistrată în actele contabile ale societății și care este repartizată astfel:

 

a).   Consiliul Local Tîrgu Mureș: 98.913.573.839 lei, (9.891.357 lei noi), reprezentând 80,41 %;

b).   Consiliul Județean Mureș: 4.786.140.670 lei, (478.614 lei noi), reprezentând 3,89 %;

c).    Consiliul Local Sighișoara: 4.546.833.636 lei, (454.683 lei noi), reprezentând 3,70 %;

d).   Consiliul Local Reghin: 5.102.025.954 lei, (510.202 lei noi), reprezentând 4,15 %;

e).   Consiliul Local Luduș: 1.994.225.279 lei, (199.422 lei noi), reprezentând 1,62 %;

f).      Consiliul Local Tîrnăveni: 3.701.282.118 lei, (370.128 lei noi), reprezentând 3,01 %;

g).   Consiliul Local Iernut: 733.874.903 lei, (73.387 lei noi), reprezentând 0,60 %;

h).    Consiliul Local Toplița: 2.026.132.883 lei, (202.613 lei noi), reprezentând 1,65 %;

i).      Consiliul Local Cristuru Secuiesc: 1.212.488.970 lei, (121.248 lei noi), reprezentând 0,99 %;

 

Sumele reprezentând contribuția fiecărui Consiliu Local la capitalul societăți vor asigura cheltuielilor de funcționare ale serviciilor de alimentare cu apă și canalizare din localitățile respective pe o perioadă de trei luni după concesionarea acestor servicii noului operator, iar ulterior, după recuperarea lor din activitatea curentă, vor fi folosite pentru investiții în rețelele din proprietatea Consiliilor locale.

 

În ceea ce privește Consiliul Județean Mureș, suma totală de 7.786.140.670 lei, care va fi subscrisă ca aport la capitalul social, va fi folosită pentru lucrări de reabilitare și modernizare a rețelelor de alimentare cu apă aflate în patrimoniul public al județului, după concesionarea acestora noului operator și includerea S.C. „S.U.R.M.” S.A. în această societate.

 

Vărsarea sumei menționate se va face în două etape, respectiv 2.335.842.201 lei reprezentând 30% din această valoare, la data înființării societății, urmând ca restul sumei să fie vărsat în termen de 12 luni de la această dată.

 

Pentru capitalul social inițial vor fi emise 77,108 de acțiuni nominative, având o valoare nominală de 1.000.000 lei (100 lei noi) fiecare și care vor fi deținute astfel:

 

a).   Consiliul Local Tîrgu Mureș:                   62.000 acțiuni, reprezentând           80,41%;

b).   Consiliul Județean Mureș:                3.000 acțiuni reprezentând          3,89%;

c).    Consiliul Local Sighișoara:                    2.850 acțiuni reprezentând              3,70%;

d).   Consiliul Local Reghin:                           3.198 acțiuni reprezentând              4,15%;

e).   Consiliul local Luduș:                              1.250 acțiuni reprezentând              1,62%;

f).      Consiliul Local Tîrnăveni:                       2.320 acțiuni reprezentând              3,01%;

g).   Consiliul Local Iernut:                              460 acțiuni reprezentând                 0,60%;

h).    Consiliul Local Toplița:                           1,270 acțiuni reprezentând              1,65%;

i).      Consiliul Local Cristuru Secuiesc:        760 acțiuni reprezentând                 0,99%.

 

În urma negocierilor purtate între reprezentanții autorităților publice implicate, pentru a se evita situația în care unul dintre acționari (Consiliul Local al municipiului Tîrgu Mureș) dețină majoritatea absolută în cadrul societății, s-a căzut de acord să fie folosite prevederile articolului 101 din Legea nr. 31/ 1990 privind societățile comerciale și astfel numărul total de voturi conferite de acțiuni a fost limitat la un număr de 25,000..

 

Dreptul la vot între asociații nominalizați în prezentul statut urmând se împartă astfel:

 

a).   Consiliul Local Tîrgu Mureș:                   12.751 voturi, reprezentând             51%;

b).   Consiliul Județean Mureș:                3.000 voturi, reprezentând           12%;

c).    Consiliul Local Sighișoara:                    2.661 voturi, reprezentând               10,6%;

d).   Consiliul Local Reghin:                           2.338 voturi, reprezentând               9,4%;

e).   Consiliul Local Luduș:                            862 voturi, reprezentând                  3,4%;

f).      Consiliul Local Tîrnăveni:                       1.422 voturi, reprezentând               5,7%;

g).   Consiliul Local Iernut:                              321 voturi, reprezentând                  1,3%;

h).    Consiliul Local Toplița:                           1.214 voturi, reprezentând               4,9%;

i).      Consiliul Local Cristuru Secuiesc:        431 voturi, reprezentând                  1,7%.

 

În această situație, prin numărul de voturi ce îi vor revenii în Adunarea Generală a Acționarilor, Consiliul Județean Mureș va putea acționa ca factor de echilibru și va putea media eventualele conflicte dintre ceilalți acționari.

 

În ceea ce privește reprezentarea Consiliului Județean Mureș în conducerea societății,  propunem numirea domnului ing. Virag Gyorgy, în calitate de reprezentant în Adunarea Generală a Acționarilor și acceptarea mandatării domnului ing. Valer Bățaga, în calitate de membru în Consiliul de Administrație.

 

Față de cele prezentate propunem aprobarea participării Consiliului Județean Mureș la formarea societății comerciale „COMPANIA AQUASERV” S.A. operator regional în domeniul alimentări cu apă potabilă și canalizare în județul Mureș. 

 

 

VICEPREȘEDINTE,                         DIRECTOR,                           ȘEF SERVICIU,

 

    Alexandru Petru FRĂTEAN                   BARTHA Iosif               Valer BĂȚAGA