ROMÂNIA                                                             Proiect                                                        

JUDEȚUL MUREȘ

CONSILIUL JUDEȚEAN

 

 

H O T Ă R Â R E A N R. ___

din __ ianuarie 2005

privind aprobarea Acordului de Asociere dintre Consiliul Județean Mureș și Consiliul Județean Alba în vederea promovării în comun a proiectului „Reabilitare drum județean DJ 107 Blaj – Sîncel – Lunca Tîrnavei – Șona – Jidvei – Sîntămărie – Cetatea de Balt㠖 limita județ Mureș – Cornești - Adămuș – Tîrnăveni (DN14A)”

 

 

 

Consiliul Județean Mureș,

Văzând Expunerea de Motive nr.289 /12.01.2005 a Direcției Buget – Finanțe și Asistență Economică, privind aprobarea indicatorior tehnico – economici ai investiției „Reabilitare drum județean DJ 107 Blaj – Sîncel – Lunca Tîrnavei – Șona – Jidvei – Sîntămărie – Cetatea de Balt㠖 limita județ Mureș – Cornești - Adămuș – Tîrnăveni (DN14A)”,

Potrivit prevederii art. 104 (1) lit. „r” din Legea nr. 215/2001 privind administrația publică locală,

În temeiul prevederilor art. 104 (1) lit. „s” și art. 109 (1) din Legea nr. 215/2001 privind administrația publică locală,

           

                                                           h o t ă r ă ș t e :

 

Art.1. Se aprobă Acordul de Asociere dintre Consiliul Județean Mureș și Consiliul Județean Alba în vederea promovării în comun a proiectului „Reabilitare drum județean DJ 107 Blaj – Sîncel – Lunca Tîrnavei – Șona – Jidvei – Sîntămărie – Cetatea de Balt㠖 limita județ Mureș – Cornești - Adămuș – Tîrnăveni (DN14A)”, prezentat în anexa ce face parte integrantă din această hotărâre.

Art.2. Se împuternicește Președintele Consiliului Județean Mureș să semneze Acordul de Asociere menționat la articolul 1, precum și celelalte documente necesare promovării proiectului.

Art. 3. De ducerea la îndeplinire a prezentei hotărâri răspund Direcția Buget – Finanțe și Asistență Economică și Direcția Administrare Drumuri, Poduri Județene, Investiții.

 

 

                          PREȘEDINTE

 

                       Lokodi Edita Emöke

 Avizat pentru legalitate

                                                                             SECRETAR GENERAL

 

         Togănel Ioan        

 

_____________________________________________________________________


ROMÂNIA

JUDEȚUL MUREȘ

CONSILIUL JUDEȚEAN

Direcția Buget – Finanțe și Asistență Economică

Nr. 289 din 12.01.2005

Dosar nr. II / E. 1.

 

 

EXPUNERE DE MOTIVE

privind aprobarea Acordului de Asociere dintre Consiliul Județean Mureș și Consiliul Județean Alba în vederea promovării în comun a proiectului „Reabilitare drum județean DJ 107 Blaj – Sîncel – Lunca Tîrnavei – Șona – Jidvei – Sîntămărie – Cetatea de Balt㠖 limita județ Mureș – Cornești - Adămuș – Tîrnăveni (DN14A)”

 

 

 

în cadrul strategiei de dezvoltare economico – socială a județului Mureș, care face parte integrantă din Planul de Dezvoltare Regională a regiunii 7 „Centru”, reabilitarea infrastructurii de transport constituie o prioritate pentru perioada 2004 – 2006.

 

Această măsură coincide cu unul dintre cele patru obiective specifice ale programului PHARE 2004 – 2006 Coeziune Economică și Socială, componenta Proiecte mari de infrastructură regională.

 

Pornid de la acest fapt, Consiliul Județean Mureș și Consiliul Județean Alba au decis să coopereze în vederea întocmirii în comun a unui proiect ce vizează reabilitarea drumului județean DJ107, pe teritoriul județului Mureș de la Tîrnăveni până la limita  județului, iar pe teritoriul județului Alba, în continuare până la Blaj.  

 

Drumurile judetene DJ 107D și DJ 107 leagă drumurile naționale DN14B (municipiul Blaj, județul Alba) și  DN14A (municipiul Târnăveni, județul Mureș) fiind situate la extremitatea nord-vestică a regiunii Centru Alba.

 

Sectoarele de drum ce urmează a fi reabilitate, pe teritoriul județului Mureș, sunt cuprinse între următoarele poziții kilometrice:

·        Dj 107 D Adămuș – Intersecție DN 14A km 47+690  - 52+790;

·        Dj107 Limită Județ Alba – Adămuș – Târnăveni km 77+900 – 85+000.

 

Aceste drumuri traversează teritoriul administrativ al comunei Adămuș și al municipiului Tîrnăveni, trecând prin localitatile Herepea, Crăiești, Cornești, Adămuș și Tîrnăveni.

 

Alegerea drumurilor care fac obiectul proiectului a avut la bază criterii socio – economice, precum și starea tehnică a acestora.

 

Drintre avantajele care susțin promovarea în comun a acestei investiții, menționăm următoarele:

 

 

Ținând cont de prevederile legale în domeniu, precum și de cerințele specificate în Ghidul solicitantului, a fost întocmit un Acord de Asociere între cele două Consilii județene care stabilește drepturile și obligațiile celor două părți, înainte și în timpul implementării proiectului și care este prezentat în anexă la proiectul de hotărâre.

 

Față de cele prezentate, propunem aprobarea Acordului de Asociere dintre Consiliul Județean Mureș și Consiliul Județean Alba în vederea promovării în comun a proiectului „Reabilitare drum județean DJ 107 Blaj – Sîncel – Lunca Tîrnavei – Șona – Jidvei – Sîntămărie – Cetatea de Balt㠖 limita județ Mureș – Cornești - Adămuș – Tîrnăveni (DN14A)”

 

 

 

 

VICEPREȘEDINTE,                     DIRECTOR,                    ȘEF SERVICIU,

 

    Alexandru Petru FRĂTEAN               BARTHA Iosif                 Valer BĂȚAGA

 

_____________________________________________________________________

 


ROMÂNIA                                                           ROMÂNIA

JUDEȚUL ALBA                                                     JUDEȚUL MUREȘ

CONSILIUL JUDEȚEAN                                          CONSILIUL JUDEȚEAN

Nr. _____, din __.__._____                                   Nr. _____, din __.__._____

 

 

ACORD DE ASOCIERE

 

 

CONSILIUL JUDEȚEAN ALBA, cu sediul în Alba Iulia, Piața I.I.C. Brătianu, nr. 1, având codul fiscal 4562583, cont bancar ______________, deschis la Trezoreria municipiului Alba Iulia, reprezentat legal prin Dl. Ion DUMITREI – Președinte, în calitate de Lider al Asocierii

 

Pe de o parte, și

 

CONSILIUL JUDEȚEAN MUREȘ, cu sediul în Tîrgu Mureș, Strada Primăriei, nr. 2, având codul fiscal 4322980, cont bancar RO07TREZ47624510270, deschis la Trezoreria municipiului Tîrgu Mureș, reprezentat legal prin Dna. LOKODI Edita Emoke – Președinte, în calitate de Parte Asociată

 

Pe de altă parte,

 

CONVIN URMATOARELE:

INTRODUCERE

 

A.    Comisia Europeana, denumita în continuare „Comisia”, în scopul  implementării Programului PHARE - Coeziune Economica și Sociala, componenta Proiecte Mari de Infrastructură Regională (denumit în continuare „Programul”), a acordat Guvernului României o finanțare nerambursabila, în conformitate cu condițiile stipulate în Memorandumul de Finanțare pentru Programul PHARE 2004 - 2006, încheiat intre Comisia Europeana și Guvernul României.

 

B.    Programul include 114.0 MEURO alocați din bugetul Comunității Europene și 38.0 MEURO de la bugetul de stat al României pentru a fi acordați ca finanțări nerambursabile în cadrul componentei de Infrastructura Locală și Regională.

 

C.    Ministerul Integrării Europene este Autoritatea Contractantă (denumita în continuare AC) pentru toate aspectele tehnice și financiare legate de implementarea Programului și în special pentru licitarea și încheierea contractelor de lucrări și a contractelor de servicii pentru Supervizarea lucrărilor, precum și pentru controlul și monitorizarea Programului.

 

D.    Prezentul Acord de Asociere (denumit în continuare AA) vizează stabilirea cadrului contractual pentru asigurarea unei implementări adecvate de către părți Proiectului stipulat în Articolul 2 de mai jos (denumit în continuare „Proiectul”), care trebuie implementat și finanțat din resursele bugetare ale programului PHARE, din cofinanțarea națională de la Fondul Național de Pre-aderare și din resursele locale ale Beneficiarilor, în conformitate cu prevederile stabilite în Memorandumul de finanțare PHARE 2004 - 2006 – Coeziune Economică și Socială și în prezentul Acord de Asociere încheiat între Părți.

 

ARTICOLUL 1 -  OBIECTUL ACORDULUI CADRU

 

1(1) Obiectul Acordului de asociere îl constituie promovarea în comun a Proiectului stipulat la Articolul 2.

 

1(2) Prezentul Acord de Asociere stabilește drepturile și obligațiile Părților legate de contractarea, finanțarea, monitorizarea tehnica și financiară și evaluarea Proiectului stipulat în Articolul 2. Activitățile ce vor fi desfășurate de către Beneficiari legate de finanțarea, monitorizarea tehnica și financiara și evaluarea Proiectului sunt definite în prezentul Acord de Asociere și în anexele acestuia.

 

1(3) Părțile vor contribui proporțional la acoperirea costurilor neeligibile și a contribuției proprii din costurile eligibile ale Proiectului stabilite în conformitate cu cerințele Programului.

 

 

ARTICOLUL 2 -  IDENTIFICAREA PROIECTULUI

 

Proiectul este descris în detaliu în Anexa I.

                                           Titlul Proiectului Reabilitare drum județean DJ 107 Blaj - Sancel – Lunca Tîrnavei

–        Șona – Jidvei – Sîntămărie – Cetatea de Balt㠖 limită județ

–        Mureș – Cornești - Adămuș – Tîrnăveni – DN 14A  

 

Durata Proiectului:           18 luni de la data de începere a lucrărilor menționată în

Contractul de lucrări

 

Localizare:             județele Alba și Mureș, Regiunea de Dezvoltare 7 „CENTRU”

 

ARTICOLUL 3 - ADRESE DE CONTACT

 

Orice comunicare legată de prezentul Acord de Asociere trebuie făcută în scris, trebuie să facă referire la numărul și titlul Proiectului și trebuie transmisă la următoarele adrese:

 

Pentru Consiliul Județean Alba:

Consiliul Județean Alba

Piața I.I.C. Brătianu, nr. 1, Alba Iulia, județul Alba, România, telefon: ___________, fax: ___________, e-mail: _______________

 

Pentru Consiliul Județean Mureș:

Consiliul Județean Mureș

Strada Primăriei, nr. 2, Tîrgu Mureș, județul Mureș, România, telefon: 0265 / 263211, fax: 0265 / 268718, e-mail: lokodi@cjmures.ro

 

ARTICOLUL 4 -  SURSA FONDURILOR

 

4(1)  Asistenta financiara din programul PHARE 2004 - 2006, „Coeziune Economică și Social㔠și de la Fondul Național de Pre-aderare vor acoperi plățile corespunzătoare Proiectului pentru care AC a făcut angajamente cu obligativitate juridica (Contractul încheiat intre Minister / Angajator și Constructor) și pentru care sumele necesare au fost alocate în mod specific. Aceste plăți trebuie sa se refere la lucrările descrise în Anexa I.

 

4(2)  Costul total al Proiectului, eligibil pentru finantare, este estimat la <6.979.647,39>[1] EURO. Costurile neeligibile ale Proiectului sunt estimate la <464.275,07>1 EURO. Aceste costuri sunt prezentate în Anexa II.

4(3)  Din costul total eligibil al Proiectului Autoritatea Contractantă va asigura:

-          <4.711.261,99>1 Euro, echivalentul a [67,50]% din costul total eligibil estimat, specificat în paragraful 4(2), reprezentând cofinanțarea acordata de Uniunea Europeană din fondurile PHARE alocate pentru acest Program;

-          <1.570.420.66>1 Euro, echivalentul a [22,50]% din costul total eligibil estimat, specificat în paragraful 4(2), reprezentând cofinanțarea naționala acordata de Fondul Național de Pre-aderare din fondurile alocate pentru acest Program.

 

4(4)  Contribuția rămasa, în valoare de <697.964,74>1 Euro, echivalentul a [10]% din costul total eligibil estimat specificat în paragraful 4(2), trebuie acoperită de Părți din surse proprii, după cum urmează:

-          <412.860,31>1 Euro, echivalentul a [5,92]% din costul total eligibil, specificat în paragraful 4(2), reprezentând cofinanțarea acordată de Consiliul Județean Alba din fonduri proprii alocate pentru acest Proiect;

-          <285.104,43>1 Euro, echivalentul a [4,08]% din costul total eligibil, specificat în paragraful 4(2), reprezentând cofinanțarea acordată de Consiliul Județean Mureș din fonduri proprii alocate pentru acest Proiect.

 

4(5) Costul neeligibil al Proiectului, estimat la <464.275,07>1 EURO, prezentat în Anexa II, trebuie acoperit de Părți din surse proprii, după cum urmează:

-           <293.215,83>1 Euro, reprezentând contribuția asigurată de către Consiliul Județean Alba din fonduri proprii alocate acestui Proiect, pentru investiția care se realizează pe teritoriul județului Alba;

-          <171.059,24>1 Euro, reprezentând contribuția asigurată de către Consiliul Județean Mureș din fonduri proprii alocate acestui Proiect, pentru investiția care se realizează pe teritoriul județului Mureș.

 

ARTICOLUL 5 -  PLĂȚILE

 

5(1)  Liderul Asocierii va efectua plățile aferente contribuției proprii din costurile eligibile ale Proiectului, precum și costurile neeligibile ale Proiectului, în conformitate cu prevederile legale, cu cele ale contractului pe care îl va încheia cu furnizorul de servicii care va întocmii documentația tehnico-economică necesară implementării Proiectului, precum și cu cele ale contractului pe care îl va încheia cu Autoritatea Contractantă.

 

5(2)  Partea Asociată va efectua plățile aferente contribuției proprii din costurile eligibile ale Proiectului, în conformitate cu procentul stabilit la articolul 4(4), aliniatul 2, iar plățile aferente costurilor neeligibile, în conformitate cu valoarea stabilită la articolul 4(5), aliniatul 2.

Plățile vor fi efectuate în contul de trezorerie al Liderului Asociației pe baza facturilor și a certificatelor de plată emise către Liderul Asocierii după aprobarea acestora.

 

5(3) Plățile vor fi efectuate în ROL pentru contribuția părților.

 

ARTICOLUL 6 - RESPONSABILITĂȚILE PĂRȚILOR

6(1) Liderul Asociației trebuie:

·        să întocmească pe propria cheltuială și să aprobe Studiul de fezabilitate și celelalte documente suport necesare în conformitate cu cerințele Programului, respectiv:

o       Raportul asupra studiului de fezabilitate, incluzând analiza financiară, analiza socio-economică și analiza de risc și senzitivitate;

o       Studiile geotehnice și topografice;

o       Avize și acorduri necesare conform Certificatului de urbanism;

pentru partea aferentă județului Alba din lucrările ce vor face obiectul Proiectului;    

·        să consulte Partea Asociată și să obțină aprobarea formală a acesteia înainte de înaintarea documentației în vederea obținerii finanțării;

·        să pună la dispoziția Partenerului Asocierii un exemplar din întreaga documentație realizată;

·        să înființeze și să mențină o Unitate de Implementare a Proiectului (UIP) care va acționa ca reprezentant al Părților în calitate de utilizator final al lucrărilor ce vor fi executate, pentru a asigura că proiectele de construcție să fie implementate cu succes în timp corespunzător. UIP va fi compusă dintr-un număr par de membrii reprezentând în mod egal cele două Părți;

·        să desemneze o persoană din cadrul Consiliului Județean Alba, care în calitate de împuternicit al Asociației, să semneze Cererea de finanțare, precum și celelalte documente necesare susținerii și promovării Proiectului.

 

6(2) Partenerul Asocierii trebuie:

·        să întocmească pe propria cheltuială și să aprobe Studiul de fezabilitate și celelalte documente suport necesare în conformitate cu cerințele Programului, respectiv:

o       Raportul asupra studiului de fezabilitate, incluzând analiza financiară, analiza socio-economică și analiza de risc și senzitivitate;

o       Studiile geotehnice și topografice;

o       Avize și acorduri necesare conform Certificatului de urbanism;

pentru partea aferentă județului Mureș din lucrările ce vor face obiectul Proiectului;    

·        să pună la dispoziția Liderului Asociației documentația tehnico-economică întocmită în vederea realizării Cererii de finanțare și a Anexelor acesteia;

·        să verifice și să aprobe documentația de licitație înainte de demararea procedurii de achiziție;

·        să verifice și să aprobe contractul de achiziție pentru întocmirea Cererii de finanțare și a Anexelor în conformitate cu cerințele Programului;

·        să aprobe forma finală a documentației întocmite în vederea accesării Programului;

·        să numească specialiști din cadrul aparatului propriu în Unitatea de Implementare a Proiectului (UIP) care va acționa ca reprezentant al Părților în calitate de utilizator final al lucrărilor ce vor fi executate.

 

 

ARTICOLUL 7 - RESPONSABILITĂȚILE PĂRȚILOR ÎN TIMPUL IMPLEMENTĂRII PROIECTULUI

 

7(1) Părțile se obligă:

·        să respecte prevederile Contractului ce se va încheia cu Autoritatea Contractantă în cazul aprobării finanțării Proiectului;

·        să mențină Unitatea de Implementare a Proiectului (UIP) care va acționa ca reprezentant al Părților în calitate de utilizator final al lucrărilor ce vor fi executate, în conformitate cu cerințele Programului, pentru a asigura că Proiectul este implementat cu succes în timp corespunzător;

·        să asigure toate cheltuielile legate de funcționarea UIP, pentru personalul propriu care face parte din aceasta;

·        să participe solidar la toate activitățile pe care le necesită implementarea Proiectului în conformitate cu cerințele Programului. 

 

7(2) Costurile neeligibile pentru finanțare PHARE, stabilite în Anexa II la prezentul Acord de Asociere, referitoare la:

·        costurile efectuate înaintea semnării Contractului de Lucrări, pentru pregătirea Proiectului și taxele aferente;

·        taxe pe perioada construcției;

·        cheltuieli legate de activitatea UIP;

·        cheltuieli aferente promovării proiectului, etc., vor fi asigurate de către Părți în conformitate cu prevederile Articolului 4(5).

 

ARTICOLUL 8 - RESPONSABILITĂȚILE PĂRȚILOR DUPĂ IMPLEMENTAREA PROIECTULUI / ÎN TIMPUL FAZEI OPERAȚIONALE

 

8(1) Părțile vor asigura sustenabilitatea și întreținerea corectă a infrastructurii finanțate prin Proiect, după încetarea finanțării externe, în conformitate cu Manualele de Operare și Întreținere livrate de către Constructor și a legislației în domeniu.

 

8(2) Părțile trebuie să folosească infrastructura finanțată în conformitate cu gradul cerut de atenție/grijă, eficiență, transparență și de efort, așa cum este cerut de bunele-practici din domeniu, pentru a obține cel mai mare impact net pozitiv și cuantificabil asupra economiei regiunii în care este situata infrastructura. În acest scop, Părțile trebuie să mobilizeze toate resursele financiare, umane și materiale necesare, punând în special accentul pe resursele umane și materiale locale.

 

ARTICOLUL 9 - PROPRIETATEA / FOLOSIREA REZULTATELOR PROIECTULUI

 

9(1) După emiterea Certificatului de Performanță, proprietatea, titlul și drepturile de proprietate industrială și intelectuală asupra rezultatelor Proiectului, rapoartele și orice alte documente legate de Proiect vor fi ale Părților urmând ca fiecare dintre cele două Consilii județene asociate să primească câte un exemplar.

 

9(2) La sfârșitul perioadei de implementare a Proiectului, echipamentele, vehiculele și bunurile plătite din fondurile Autorității Contractante trebuie transferate și vor deveni proprietatea Părților.

 

ARTICOLUL 10 – CONFLICTUL DE INTERESE

 

10(1) Părțile se obliga să ia toate precauțiile necesare pentru a evita orice conflict de interese și va trebui să informeze partea asociată imediat despre orice situație care conduce sau poate conduce la apariția unui asemenea conflict de interese

 

ARTICOLUL 11 – CONFIDENȚIALITATEA

 

11(1) Părțile se obliga să păstreze confidențialitatea oricăror documente, informații sau altor materiale comunicate lor în mod confidențial.

 

ARTICOLUL 12 – EVALUAREA PROIECTULUI

 

12(1) În cazul în care Autoritatea Contractantă sau Comisia Europeană efectuează o evaluare intermediară sau ulterioară finalizării (ex-post), Părțile se obligă să furnizeze AC, Comisiei Europene și/sau entităților autorizate de acestea orice documente și informații care pot ajuta ca evaluarea să fie făcută cu succes și vor garanta acestora drepturile necesare de acces.

 

12(2) Dacă oricare dintre Părți (sau Comisia Europeană) efectuează sau deleagă efectuarea unei evaluări legate de Proiect, acea Parte trebuie sa furnizeze celeilalte Părți și Comisiei Europene (sau Părților) o copie a raportului de evaluare.

 

ARTICOLUL 13 – AMENDAREA ACORDULUI DE ASOCIERE

 

13(1) Orice modificare a Acordului de Asociere, inclusiv a Anexelor acestuia, trebuie facută în scris, printr-un amendament care trebuie acceptat de cealaltă Parte. Partea care solicită modificarea trebuie să informeze cealaltă parte cu cel puțin 1 luna înainte de data la care se dorește intrarea în vigoare a amendamentului, cu excepția cazurilor foarte bine justificate.

 

ARTICOLUL 14 – LEGEA APLICABILA ACORDULUI DE ASOCIERE

 

14(1) Pentru toate situațiile care nu sunt acoperite de prezentul Acord de Asociere, se vor aplica prevederile Memorandumului de finanțare și legislația româneasca, prevederile Memorandumului de finanțare având precedent asupra legislației românești.

 

ARTICOLUL 15 – DISPUTE

 

15(1) Toate disputele rezultând din punerea în practică a prezentului Acord de Asociere trebuie rezolvate pe cale amiabila sub arbitrarea Delegației Comisiei Europene în România.

 

15(2) Dacă disputele nu vor putea fi soluționate pe cale amiabilă, eventualele litigii vor fi soluționate de către instanțele judecătorești din România.

 

ARTICOLUL 16 – DURATA, DATA DE EXPIRARE ȘI REZILIEREA

 

16(1) Prezentul Acord de Asociere intra în vigoare la data semnării lui de către Părți, și expira în 60 de luni (5 x 12) de la data emiterii Certificatului de Recepție a Lucrărilor în conformitate cu prevederile Programului.

 

16(2) În cazul în care Proiectul nu va fi acceptat spre finanțare de către Autoritatea Contractantă Acordul de Asociere va înceta la data comunicării oficiale a acestui fapt de către AC.

 

16(3) Neconformitatea cu condițiile și cu prevederile de implementare vor fi rezolvate de către AC în conformitate cu prevederile Memorandumului de Finanțare pentru Proiect

 

ARTICOLUL 17

 

Prevederile privind implementarea, descrise în Anexele la prezentul Acord de Asociere formează parte integranta din acesta.

 

Încheiat la __________, în 4 (patru) exemplare originale, câte unul pentru fiecare dintre Părți, unul pentru Autoritatea Contractantă și un exemplar pentru Agenția de Dezvoltare Regională.

 

Pentru Liderul Asocierii

 

Consiliul Județean Alba

 

…………………………………………..

[numele și poziția persoanei(lor) autorizate să semneze]

 

 

[semnătura]

 

[data]

Pentru Partea Asociată

 

Consiliul Județean Mureș

 

…………………………………………..

[numele și poziția persoanei(lor) autorizate să semneze]

 

 

[semnătura]

 

[data]

 

 


LISTA ANEXELOR

 

Anexa I.       Studiul de fezabilitate și Raport asupra Studiului de fezabilitate ale Proiectului

 

Anexa II.      Devizul general al Studiului de fezabilitate al Proiectului și Devizele aferente lucrărilor realizate pe teritoriile județelor Alba și Mureș

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Întocmit: Călin SUCIU

 



[1] Aceste cifre vor fi revizuite dupa semnarea Contractului de lucrari.