ROMÂNIA

   JUDEȚUL MUREȘ

CONSILIUL JUDEȚEAN
Direcția Buget-Finanțe și

 Asistență Economică

 Nr. 9096/01.10.2004

 

 

I N F O R M A R E

privind situația economico-financiară a

S.C. “Servicii de Utilități Rurale Mureș” S.A.

 

 

          Alimentarea cu apă a zonei rurale a județului Mureș se realizează în special prin S.C. “Servicii de  Utilități Rurale Mureș” SA (SURM) societate cu acționar unic Consiliul Județean.

          Distribuția apei în mediul rural s-a evidențiat ca serviciu public distinct în anul 1995, când prevalându-se de prevederile OG nr.69/1994 privind unele măsuri pentru reorganizarea regiilor autonome de interes local, Consiliul Județean a înființat Regia Autonomă pentru Utilități Rurale (RAJUR) prin Hotărârea Consiliului Județean  nr.10 din 26 septembrie 1995.

          Preluarea spre administrare a rețelelor de distribuție din zona rurală s-a făcut prin încheierea de protocoale de predare-primire între RAJUR și diferiți agenți economici.

          Cea mai mare parte a patrimoniului a fost preluată de la RAGCL Tg.Mureș, prin Protocolul nr.34 din 3 ianuarie 1996, trecând rețelele de distribuție apă potabilă și canalizare din zona limitrofă municipiului Tg.Mureș (Cristești, Ungheni, Sângeorgiu de Mureș, Sâncraiu de Mureș) și Zona de Câmpie.

          Prin Hotărârea de Guvern nr.699/16 aug.1996, mijloacele fixe aflate la diferiți agenți economici (RA a gazelor naturale “Romgaz” Mediaș, Schela de producție gaze naturale Tg.Mureș, RA Apele Române, SC Industria Mică și Prestații SA, SC Agroindustriala SA Batoș, SC Agrim SA Mureș) au fost transmise fără plată în patrimoniul public al județului Mureș, de unde au fost preluate spre administrare de către RAJUR.

          Prin înființarea RAJUR Mureș, Consiliul Județean a avut ca scop principal îmbunătățirea serviciilor de alimentare cu apă în Zona Câmpiei Transilvaniei, lipsită de resurse locale de apă.

          În anul 1998 pe baza OUG nr.30/1997 privind reorganizarea regiilor autonome, RAJUR Mureș a fost transformată în  societate comercială cu acționar unic Consiliul Județean și anume SC “Servicii de Utilități Rurale Mureș” SA (SC SURM SA).

          Patrimoniul format din sistemele de alimentare cu apă fac parte din domeniul public județean, iar gestionarea acestuia se realizează prin delegare, respectiv concesionarea directă către SC SURM SA, în conformitate cu prevederile art.40 din Legea nr.219/1998 care permite atribuirea directă a bunurilor, prin contract de concesiune societăților comerciale, înființate prin reorganizarea regiilor autonome care au avut în administrare aceste bunuri.

          Consiliul Județean își asumă strategia privind alimentarea cu apă a localităților rurale la nivelul județului, urmărind eficientizarea acestui serviciu prin reducerea pierderilor de apă din rețelele de distribuție, reducerea consumului de curent electric la stațiile de pompare, alocând în acest sens importante sume pentru investiții.

          Succese s-au obținut până în  prezent numai în ceea ce privește reducerea consumului de energie electrică ca urmare a modernizării stațiilor de pompare Voiniceni, Pogăceaua, Sărmaș, Sâng.de Mureș, economii insuficiente în scăderea mai substanțială a tarifului.

          Astfel, deși s-au cheltuit până în prezent fonduri importante din bugetul județului pentru reabilitarea sistemelor de alimentare cu apă, acest serviciu mai prezintă multe disfuncționalități concretizate în principal în costul ridicat  al apei distribuite, care este cel mai mare din țară.

          Față de tariful de cumpărare al apei de la Aquaserv, furnizor de apă pentru SC SURM SA, apa ajunge la consumatorul final la un preț de 3 ori mai mare. Este evident că cele mai mari costuri se realizează în Zona de Câmpie (Pogăceaua, Sărmaș) unde apa trebuie transportată și repompată pe o distanță de peste 40 km, în  timp ce la comunele limitrofe (Ungheni, Cristești,  Sâng.de Mureș) costurile reale sunt mai mici.

          În aceste condiții, trebuie subliniată nemulțumirea locuitorilor acestor comune din apropierea municipiului Tg.Mureș, care  oarecum justificat solicită reducerea tarifului.

          Întrucât ANRSC a aprobat preț unic pe operator, acest lucru nu este posibil.

          Consiliul Județean este preocupat de găsirea în viitor a celei mai bune alternative de funcționare a acestui serviciu, care conducă la furnizarea de servicii de calitate la prețuri accesibile.

          În prezent, situația economico-financiară a societății este deosebit de precară. Astfel, conform bilanțului, la 30 iunie 2004 veniturile totale, cheltuielile totale  și rezultatele financiare, comparativ cu primul semestru al anului anterior, se prezintă după cum urmează:

 

 

Sem.I.2004

Sem.I.2003

Venituri totale

8,7 mild.lei

9,8 mild.lei

Cheltuieli totale

12,4 mild.lei

10,2 mild.lei

Pierdere

3,6 mild.lei

0,4 mild.lei

 

          Se constată că deși și în anul precedent societatea a înregistrat în perioada similară o anumită pierdere, în  sem.I.2004, nivelul pierderii este alarmant pentru societate, reprezentând peste 40% din veniturile totale.

          Cauzele care au condus la această situație sunt în principal următoarele :

          1. Neatingerea volumului fizic al activității comparativ cu anii anteriori. Aceasta ca urmare a desprinderii de sistem a beneficiarului S.C. Bere Mureș, ce a condus la diminuarea livrărilor de apă cu peste 25%.

          Astfel, în timp ce volumul fizic al apei vândute în sem.I.2003 a fost de 553.148 mc, în aceeași perioadă a anului 2004, acesta s-a redus la 413.638 mc.

          2. Neîncadrarea costurilor pe elemente de cheltuieli în nivelul aprobat prin tarif. Această situație este tot o consecință a reducerii volumului de activitate, stare de fapt care ar impune o reajustare a costurilor.

          3. Neevidențierea la venituri a penalităților calculate la facturile neachitate de clienți

          În condițiile în care R.A. Aquaserv, furnizorul apei, facturează către S.C. SURM SA penalități la facturile restante și acestea se înregistrează pe costuri, pierderea se accentuează pentru SC SURM SA dacă aceasta la rândul său nu înregistrează la venituri penalitățile aplicate pentru facturile neachitate de către clienții săi. Astfel, în prezent penalitățile calculate de Aquaserv și datorate de SC SURM SA sunt în valoare de peste 1 mild.lei.

          Situația societății este deosebit de proastă și în ceea ce privește îndeplinirea unor indicatori – criterii de performanță, înscriși în contractul de performanță al directorului societății.

          Situația comparativă între sem.I.2004 și sem.I.2003, se prezintă conform anexei.

Se constată în primul rând o dramatică accentuare a pierderii, rata profitului net privind valori negative de peste 50% adică peste jumătate din cifra de afaceri, respectiv în medie circa 600 mil.lei pierdere lunară.

          Perioada de recuperare a creanțelor și perioada de rambursare a datoriilor au crescut față de aceeași perioadă a anului trecut cu circa 50 de zile în privința creanțelor și cu 100 de zile în privința datoriilor.

          Un alt indicator cu rezultate deosebit de nefavorabile este ritmul productivității muncii. Conform condiției impuse prin O.U.G. nr.79/2001 privind întărirea disciplinei economico-financiare și alte dispoziții cu caracter financiar, ritmul de creștere al productivității muncii trebuie să devanseze indicele de creștere al câștigului salarial mediu.

          În ceea ce privește SC SURM SA, această condiție nu se respectă întrucât societatea nu și.a redus cheltuielile cu salariile (respectiv nr.de personal) în urma reducerii volumului de activitate prin desprinderea beneficiarului  SC Bere Mureș.

          În ceea ce privește punctul de vedere al societății cu privire la starea de fapt, aceasta acuză ANRSC București că nu a aprobat un tarif la nivelul costurilor înregistrate.

          De menționat că ANRSC București, ca autoritate publică de specialitate apără în primul rând interesele consumatorilor pentru plata de tarife accesibile și nu interesele regiilor autonome sau societăților comerciale aflate în situația de monopol.

          Pornind de la prerogativele conferite de lege autorităților publice locale în privința organizării, gestionării, monitorizării și controlului serviciilor publice de apă și de canalizare, ANRSC București a adus la cunoștința Consiliului Județean faptul că prețul practicat de SC SURM SA este cel mai mare din țară.

          Ea a cerut societății un Program de redresare și reducere a costurilor cu  nominalizarea a 4 componente:

-         reducerea pierderilor în rețelele de transport și distribuție

-         reducerea consumului specific de combustibil și energie electrică

-         reducerea cheltuielilor cu alte materiale, reparații

-         reducerea cheltuielilor cu munca vie

program ce ar trebui aprobat de Consliul Județean.

          Din păcate, societatea nu a prezentat până în prezent un program de redresare coerent, soluția oferită constând în solicitarea de facturare a apei la limita de proprietate a comunelor, urmărind transferarea responsabilității serviciului asupra primăriilor comunale.

          Menționăm că, această soluție nu este viabilă din punct de vedere al interesului public deoarece ar conduce la înființarea de servicii proprii ale primăriilor, respectiv operatori de apă lipsiți de experiență în domeniu.

          De asemenea, aceasta nu concordă cu strategia națională în domeniul gospodăriei comunale care vizează dimpotrivă reducerea numărului de operatori actuali.

          Astfel, numeroasele studii efectuate au demonstrat că divizarea în anii '90 a vechilor unități de gospodărie comunală în mai mulți operatori organizați la nivelul unei localități a fost o greșeală, activitatea de furnizare apă și canalizare fiind o activitate deosebit de complexă ce necesită un nivel superior de specializare și coordonare.

          Având în vedere că strategia națională în domeniu urmărește formarea de operatori regionali puternici, apreciem că pentru județul Mureș și în special pentru mediul rural cea mai bună soluție este revenirea la structura de bază, operatorul AQUASERV care este producătorul apei, eliminându-se în acest mod o verigă intermediară de distribuție.

          Ca măsură imediată se impune stoparea pierderilor înregistrate de societate.

          O posibilitate de reducere a pierderilor este facturarea penalităților pentru facturile neîncasate ale clienților și cuprinderea acestora la venituri, întrucât legislația în materie permite acest lucru și în același mod procedează și operatori cu tradiție ca RA Aquaserv.

          Pe de altă parte, societatea ar trebui să elaboreze un program  de reducere a costurilor așa cum a fost solicitat de ANRSC București, acordându-se o atenție deosebită corelării cheltuielilor de personal la condițiile diminuării volumului de activitate. Programul de reducere  a costurilor ar urma    fie prezentat pentru aprobare  în  următoarea ședință de Consiliu Județean.

          Pierderile fiind covârșitoare nu se va putea realiza decât o reducere a acestora și nu o anulare totală.

          În aceste condiții, așa cum însăși conducerea societății propune, se impune și inițierea demersurilor pentru preluarea activelor societății de către un operator mai puternic  cel mai potrivit așa cum s-a arătat anterior, fiind regia Aquaserv.

          În mod concret se propune formarea unei regii de alimentare cu apă de interes județean, care să opereze atât pe teritoriul municipiului Tg.Mureș cât și pe teritoriul județului prin preluarea spre administrare a actualelor sisteme  zonale.

 

 

 

 

 

 

                   DIRECTOR,                                         CONSILIER,

                  

                   Bartha Iosif                                     Monica Dohotariu        

 

 

 

 

 

VĂZUT

VICEPREȘEDINTE

 

Emil Groza

 

 

                  

 


                                                                                                                                                          ANEXĂ

 

SEM.I.2003

 

Nr.

Crt.

Denumire indicator

UM

Nivel de realizat cumulat de la 1.01.2003

Ianuarie

Februarie

Martie

Aprilie

Mai

Iunie

1.

Rata profitului net

%

Min.1,5

-40,8

-20,3

-14

-5,5

-5,24

-4,23

2.

Perioada de recuperare a creanțelor

Zile

Max.190

257

241,5

222,6

223,0

224,0

219,8

3.

Perioada de rambursare a datoriilor

Zile

Max.190

228

204,5

200

187,3

184,5

183,0

3.

Ponderea cheltuielilor cu personalul în costuri

%

Max.20

19,99

21,79

22,84

22,0

22,15

22,0

4.

Pierderi fizice de apă

%

Max.38

49,3

41,33

39,75

41,6

38,7

38,9

5.

Ritmul productivității muncii

Indice

Min.indice câștig salarial mediu

1,21

1,27

1,24

1,38

1,36

1,3

6.

Coeficient global de îndeplinire a criteriilor

 

 

0,65

0,72

0,79

0,93

0,92

0,92

 

SEM.I.2004

 

Nr.

Crt.

Denumire indicator

UM

Nivel de realizat cumulat de la 1.01.2003

Ianuarie

Februarie

Martie

Aprilie

Mai

Iunie

1.

Rata profitului net

%

Min.1,7

-56

-53

-59

-50

-52

-47

2.

Perioada de recuperare a creanțelor

Zile

Max.180

277

281

295

289

287

277

3.

Perioada de rambursare a datoriilor

Zile

Max.180

233

242

274

283

289

282

3.

Ponderea cheltuielilor cu personalul în costuri

%

Max.19

18,17

19,0

19,8

20,35

20,72

21,13

4.

Pierderi fizice de apă

%

Max.38

47,67

43,4

41,47

41,9

41,95

42,4

5.

Ritmul productivității muncii

Indice

Min.indice câștig salarial mediu

0,87

0,89

0,87

0,76

0,75

0,77

6.

Coeficient global de îndeplinire a criteriilor

 

 

0,56

0,56

0,51

0,49

0,49

0,51