R O M Â N I A                                                            PROIECT                                                                   

         JUDEȚUL MUREȘ                                                      

     CONSILIUL JUDEȚEAN

    

 

 

HOTĂRÂREA NR.___

din __ decembrie 2004

privind modificarea și completarea Hotărârii Consiliului Județean

Mureș nr.29/2004 privind aprobarea Regulamentului de organizare

și funcționare al Consiliului Județean Mureș

 

 

 

 

        Consiliul Județean Mureș, întrunit în ședință ordinară,

         Văzând Expunerea de motive nr._____/2004 a Direcției Juridice și Administrație Publică,

         Având în vedere prevederile Legii nr.215/2001 privind administrația publică locală, a Legii nr.673/2002 pentru aprobarea și modificarea Ordonanței Guvernului nr.35/2002 pentru aprobarea Regulamentului cadru de organizare și funcționare a consiliilor locale precum și ale Legii nr.393/2004 privind Statutul aleșilor locali,

         În temeiul prevederilor art.104 litera b și art.109 din Legea nr.215/2001 a administrației publice locale,

 

hotărăște:

 

         Art.I. Se modifică și se completează Regulamentul de organizare și funcționare al Consiliului Județean Mureș, aprobat prin Hotărârea nr.29/2004 după cum urmează:

         1. După art.16 din Regulament se introduc art.161 – 166 care vor avea următorul cuprins:

         „Art.161 – (1) Consilierii validați intră în dreptul deplinei exercitări a mandatului de la data declarării ca legal constituit a consiliului județean, potrivit Legii nr.215/2001 cu modificările și completările ulterioare.

                         (2) Consilierii validați după ședința de constituire a consiliului intră în exercițiul mandatului de consilier după depunerea jurământului.

         Art.162 – (1) Calitatea de consilier județean încetează la data declarării ca legal constituit a noului consiliu ales.

                         (2)  Calitatea de consilier județean încetează de drept înainte de expirarea duratei normale a mandatului în următoarele cazuri:

a)     demisie;

b)     incompatibilitate;

c)      schimbarea domiciliului într-o altă unitate administrativ-teritorială, inclusiv ca urmare a reorganizării acesteia;

d)     lipsa nemotivată de la mai mult de 3 ședințe ordinare consecutive ale consiliului;

e)     imposibilitatea exercitării mandatului pe o perioadă mai mare de 6 luni consecutive, cu excepția cazurilor prevăzute de lege;

f)       condamnarea prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă, la o pedeapsă privativă de libertate;

g)     punerea sub interdicție judecătorească;

h)     pierderea drepturilor electorale;

i)       deces.

(3) Încetarea de drept a mandatului de consilier județean se constată de către Consiliul Județean, prin hotărâre adoptată în prima ședință ordinară, la propunerea președintelui Consiliului Județean sau a oricărui consilier, hotărâre prin care se ia act de situația apărută și se declară vacant locul consilierului în cauză.

(4) Hotărârea va avea la bază, în toate cazurile, un referat constatator semnat de președintele Consiliului Județean și de secretarul general al județului. Referatul va fi însoțit de actele justificative.

Art.163 – Consilierii județeni pot demisiona, anunțând în scris președintele consiliului județean care ia act de aceasta. Președintele propune consiliului adoptarea unei hotărâri prin care se ia act de demisie și se declară locul vacant.

Art.164 – (1) Consilierii se pot constitui în grupuri, în funcție de partidele sau alianțele politice pe ale căror liste au fost aleși, dacă sunt în număr de cel puțin trei.

                        (2) – Consilierii care nu îndeplinesc condițiile prevăzute la alin.1 pot constitui un grup prin asociere.

                        (3) Grupul de consilieri este condus de un lider, ales prin votul deschis al majorității membrilor grupului.

Art.165 – Consilierii nu pot forma grupuri în numele unor partide care nu au participat la alegeri sau care nu au întrunit numărul de voturi necesar pentru a intra în consiliu cu cel puțin un consilier.

Art.166 – în cazul fuzionării, două sau mai multe partide, care sunt reprezentate în consiliu sau care au deja constituite grupuri, pot forma un grup distinct.”

 

Capitolul V

Dispoziții privind exercitarea mandatului de consilier

 

Drepturile consilierilor județeni

 

         2. Art.78 din Regulament se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) După declararea ca legal constituit a consiliului, consilierilor în funcție li se eliberează o legitimație care atestă calitatea de membru al consiliului, semnată de președintele consiliului județean.

(2) Consilierii județeni primesc un semn distinctiv al calității lor de reprezentanți aleși ai colectivității locale, pe care au dreptul să îl poarte pe întreaga durată a mandatului.

(3) Modelul legitimației de consilier și cel al semnului distinctiv se stabilesc prin hotărâre a Guvernului. Cheltuielile pentru confecționarea acestora se suportă din bugetul local. Legitimația și însemnul se pot păstra de către consilierii județeni, după încetarea mandatului, cu titlu evocativ.”

         3. Art.79 din Regulament se modifică și va avea următorul cuprins:

                   „(1) Pentru participarea la lucrările consiliului și ale comisiilor de specialitate, consilierii au dreptul la o indemnizație de ședință.

                   (2) Indemnizația de ședință pentru membrii consiliului care participă la ședințele ordinare ale consiliului și ale comisiilor de specialitate va fi în cuantum de 5% din indemnizația lunară a președintelui Consiliului Județean.

                   (3) Numărul maxim de ședințe pentru care se poate acorda indemnizația este de o ședință ordinară și 1 – 2 ședințe ale comisiilor de specialitate, organizate la interval de două luni, potrivit legii.

                   (4) Consilierii au dreptul la decontarea cheltuielilor pe care le-au făcut în exercitarea mandatului, în condițiile legii.”

 

         4. După art.79 se introduc articolele 791 - 796, care vor avea următorul cuprins:

         „Art.791 – Drepturile bănești cuvenite aleșilor județeni, potrivit legii, pot fi cumulate cu pensia sau alte venituri, în condițiile legii.

         Art.792 – Consilierii care participă la ședințele de consiliu organizate în mod excepțional în timpul programului de lucru se consideră învoiți de drept, fără a le fi afectat salariul și celelalte drepturi ce le revin, potrivit legii, de la locul de muncă.

         Art.793 – Consilierii care folosesc autoturismul proprietate personală sau mijloacele de transport în comun pentru a se deplasa din localitatea în care domiciliază în localitatea unde se desfășoară ședința consiliului județean sau a comisiilor de specialitate vor primi contravaloarea transportului.

         Art.794 – Consilierii  beneficiază de plata cursurilor de pregătire, formare și perfecționare profesională, organizate de instituții specializate, în decursul mandatului, conform hotărârii consiliului județean.

         Art.795 – Dreptul de asociere este garantat aleșilor locali.

         Art.796 – (1) În urma îndeplinirii unor misiuni oficiale, consilierii județeni sunt obligați să prezinte la prima ședință ordinară de consiliu, un raport privind deplasările efectuate. Termenul maxim de depunere a raportului este de 45 de zile de la data încheierii misiunii.

                        (2) În cazul nerespectării prevederilor alin.(1), consilierii vor suporta cheltuielile de deplasare.”

 

Obligațiile consilierilor județeni

 

         5. Art.81 din Regulament se modifică și va avea următorul cuprins:

         „Consilierii județeni, în calitate de reprezentanți ai colectivității locale au îndatorirea de a participa, pe durata mandatului, la exercitarea funcțiilor autorităților administrației publice locale din care fac parte sau pe care le reprezintă, cu bună-credință și fidelitate față de țară și de colectivitatea care i-a ales.”

         6. După art.81 se introduc articolele 811 - 817, care vor avea următorul cuprins:

         „Art.811 – Consilierii județeni sunt obligați să respecte Constituția și legile țării, precum și Regulamentul de funcționare a consiliului și să se supună regulilor de curtoazie și disciplină și să nu folosească în cuvântul lor sau în relațiile cu cetățenii expresii injurioase, ofensatoare ori calomnioase.

         Art.812 – Consilierii județeni sunt obligați să menționeze expres situațiile în care interesele lor personale contravin intereselor generale În cazurile în care interesul personal nu are caracter patrimonial, consiliul poate permite participarea la vot a consilierului.

         Art.813 – Consilierii județeni sunt obligați să dea dovadă de cinste și corectitudine; este interzis consilierului să ceară, pentru sine sau pentru altul, bani, foloase materiale sau alte avantaje.

         Art.814 – (1) Consilierii județeni au obligația de a aduce la cunoștința cetățenilor toate faptele și actele administrative ce interesează colectivitatea locală.

                          (2) Consilierii județeni sunt obligați ca, în exercitarea mandatului, să organizeze periodic, cel puțin o dată pe trimestru, întâlniri cu cetățenii, să acorde audiențe și să prezinte în consiliul județean o informare privind problemele ridicate la întâlnirea cu cetățenii.

                          (3) Comisiile de specialitate sunt obligate să prezinte consiliului un raport anual de activitate care va fi făcut public prin grija secretarului general al județului.

         Art.815 – Consilierii județeni au îndatorirea de a-și perfecționa pregătirea în domeniul administrației publice locale, urmând cursurile de pregătire, formare și perfecționare organizate în acest scop de instituțiile abilitate.

         Art.816 – (1) Consilierii județeni, președintele și vicepreședinții consiliului județean nu pot lipsi de la lucrările consiliului sau ale comisiilor de specialitate din care fac parte decât în situațiile prevăzute în prezentul regulament.

                          (2) Nu se consideră absent consilierul care nu participă la lucrări întrucât se află în îndeplinirea unei însărcinări oficiale, precum și în alte cazuri stabilite prin prezentul regulament.

         Art.817 – Consilierii județeni nu pot face uz și nu se pot prevala de această calitate în exercitarea unei activități private.”

         7. Art. 82 din Regulament va deveni art.851.

         8. Art.83 din Regulament se abrogă.

         9. Art.84 din Regulament se abrogă.

 

Răspunderea consilierilor județeni

 

         10. Art.85 din Regulament se modifică și va avea următorul cuprins:

         „Consilierii județeni răspund, în condițiile legii, administrativ, civil sau penal, după caz, pentru faptele săvârșite în exercitarea atribuțiilor ce le revin.”

         11.  După art.85 din Regulament se introduc art.851 - 8518, care vor avea următorul cuprins:

         „Art.851 – Consilierul care absentează nemotivat la două ședințe consecutive va fi sancționat, potrivit prevederilor prezentului Regulament și Statutului aleșilor locali.

         Art.852 – Consilierii răspund în nume propriu pentru activitatea desfășurată în exercitarea mandatului, precum și solidar pentru activitatea consiliului din care fac parte și pentru hotărârile pe care le-au votat.

         Art.853 – (1) Încălcarea de către consilieri a prevederilor Legii nr.215/2001, cu modificările și completările ulterioare, a prevederilor Legii nr.393/2004 și ale prezentului Regulament atrage aplicarea următoarelor sancțiuni:

a)     avertismentul;

b)     chemarea la ordine;

c)      retragerea cuvântului;

d)     eliminarea din sala de ședință;

e)     excluderea temporară de la lucrările consiliului și ale comisiei de specialitate;

f)       retragerea indemnizației de ședință pentru 1 – 2 ședințe.

     (2) Sancțiunile prevăzute la alin.(1) lit. a) – d) se aplică de către președintele consiliului județean, iar cele de la alin.(1) lit.e) și f) de către consiliu, prin hotărâre.

     (3) Pentru aplicarea sancțiunilor prevăzute la alin.(1) lit.e), cazul se va transmite comisiei de specialitate care are în obiectul de activitate și aspecte juridice, aceasta prezentând un raport întocmit pe baza cercetărilor efectuate, inclusiv a explicațiilor furnizate de cel în cauză.

         Art.854 – La prima abatere, președintele consiliului județean atrage atenția consilierului în culpă și îl invită să respecte regulamentul.

Art.855 – (1) Consilierii care nesocotesc avertismentul și invitația președintelui și continuă să se abată de la regulament, precum și cei care încalcă în mod grav, chiar și pentru prima dată, dispozițiile regulamentului, vor fi chemați la ordine.

              (2) Chemarea la ordine se înscrie în procesul verbal al ședinței.

Art.856 – (1) Înainte de a fi chemat la ordine, consilierul este invitat de către președintele consiliului județean să își retragă sau să explice cuvântul ori expresiile care au generat incidentul și care ar atrage aplicarea sancțiunii.

               (2) Dacă expresia întrebuințată a fost retrasă, ori dacă explicațiile date sunt apreciate de președinte ca satisfăcătoare, sancțiunea nu se mai aplică.

Art.857 – În cazul în care, după chemarea la ordine, un consilier continuă să se abată de la regulament, președintele îi va retrage cuvântul, iar dacă persistă îl va elimina din sală. Eliminarea din sală echivalează cu absența nemotivată de la ședință.

Art.858 – (1) În cazul unor abateri grave, săvârșite în mod repetat, sau al unor abateri deosebit de grave, consiliul poate aplica sancțiunea excluderii temporare a consilierului de la lucrările consiliului și ale comisiilor de specialitate.

                       (2) Gravitatea abaterii va fi stabilită de comisia de specialitate care are în obiectul de activitate aspecte juridice, în cel mult 10 zile de la sesizare.

         Art.859 – Excluderea temporară de la lucrările consiliului și ale comisiilor de specialitate nu poate depăși două ședințe consecutive.

         Art.8510 – Excluderea de la lucrările consiliului și ale comisiilor de specialitate are drept consecință neacordarea indemnizației de ședință pe perioada respectivă.

         Art.8511 – În caz de opunere, interzicerea participării la ședințe se execută cu ajutorul forței publice puse la dispoziție președintelui.

         Art.8512 – (1) Sancțiunile prevăzute la art.853 alin. (1) lit. e) și f) se aplică prin hotărâre adoptată de consiliu cu votul a cel puțin două treimi din numărul consilierilor în funcție.

                        (2) Pe perioada aplicării sancțiunii, consilierii în cauză sunt scoși din cvorumul de lucru.

 Art.8513 – Pentru menținerea ordinii în ședințele comisiilor de specialitate, președinții acestora au aceleași drepturi ca și președintele consiliului județean. Aceștia pot aplica sancțiunile prevăzute la art. 853 alin.(1) lit. a) - d).

         Art.8514 – Sancțiunile prevăzute la art.853 alin.(1) se pot aplica în mod corespunzător președintelui și vicepreședinților consiliului județean, pentru abaterile săvârșite în calitatea lor de consilier.

         Art.8515 – (1) Pentru abateri grave și repetate, săvârșite în exercitarea mandatului de președinte sau de vicepreședinți ai consiliului județean, persoanelor în cauză li se pot aplica următoarele sancțiuni:

         a) mustrare;

         b) avertisment;

         c) diminuarea indemnizației cu 5 - 10% pe timp de 1 - 3 luni;

         d) eliberarea din funcție.

                          (2) Sancțiunile prevăzute la alin.(1) lit. a) și b) se aplică, prin hotărâre a consiliului, la propunerea motivată a președintelui consiliului județean. În cazul președintelui consiliului județean, propunerea trebuie făcută de cel puțin o treime din numărul consilierilor în funcție și va fi temeinic motivată. Motivele care justifică propunerea de sancționare vor fi aduse la cunoștință consilierilor cu cel puțin 5 zile înaintea ședinței.

                         (3) În cazul sancțiunilor prevăzute la alin.(1) lit. a) și b), hotărârea se adoptă cu votul deschis al majorității consilierilor în funcție, iar în cazul sancțiunilor prevăzute la lit.c) și d), cu votul secret a cel puțin două treimi din numărul consilierilor în funcție.

      (4) Aplicarea sancțiunilor prevăzute la alin.(1) lit. c) și d) poate fi făcută numai dacă se face dovada că președintele sau vicepreședinții consiliului județean a încălcat Constituția, celelalte legi ale țării sau a prejudiciat interesele țării, ale unității administrativ-teritoriale sau ale locuitorilor din unitatea administrativ-teritorială respectivă.

                         (5) La eliberarea din funcție se aplică în mod corespunzător prevederile art.113 alin.(2) din Legea nr.215/2001, cu modificările și completările ulterioare.

         Art.8516 – Împotriva sancțiunii prevăzute la art.8515 alin.(1) lit. c) și d) persoana în cauză se poate adresa instanței de contencios administrativ competente. Procedura prealabilă nu este obligatorie.

         Art.8517 – Aplicarea sancțiunilor prevăzute la art.853 alin.(1), în cazul președintelui și vicepreședinților consiliului județean, în calitatea acestora de consilieri, nu are nici un efect asupra exercitării de către cei în cauză a mandatului încredințat de consiliu.

         Art.8518 – Aplicarea sancțiunii prevăzute la art.8515 alin.(1) lit. d) nu are nici un efect asupra mandatului de consilier al președintelui sau al vicepreședintelui consiliului județean.”

 

         11. Art.86 - 91 din Regulament se abrogă.

     

 

Registrul de interese

 

 

         12. După art.91 se introduc art.911 - 9111, care vor avea următorul cuprins:

         „Art.911 – (1) Consilierii județeni sunt obligați să își facă publice interesele personale printr-o declarație pe propria răspundere, depusă în dublu exemplar la secretarul general al județului.

                         (2) Un exemplar al declarației privind interesele personale se păstrează de către secretarul general într-un dosar special, denumit registru general de interese.

                         (3) Al doilea exemplar al declarației de interese se transmite la secretarul general al prefecturii, care le va păstra într-un dosar special, denumit registru general de interese.

  Art.912 – Consilierii județeni au un interes personal într-o anumită problemă, dacă au posibilitatea să anticipeze că o decizie a autorității publice din care fac parte ar putea prezenta un beneficiu sau un dezavantaj pentru sine sau pentru:

a) soț, soție, rude sau afini până la gradul al doilea inclusiv;

         b) orice persoană fizică sau juridică cu care au o relație de angajament, indiferent de natura acestuia;

c) o societate comercială la care dețin calitatea de asociat unic, funcția de administrator sau de la care obțin venituri;

         d) o altă autoritate din care fac parte;

         e) orice persoană fizică sau juridică, alta decât autoritatea din care fac parte, care a făcut o plată către aceștia sau a efectuat orice fel de cheltuieli ale acestora;

         f) o asociație sau fundație din care fac parte.

         Art.913 - În declarația privind interesele personale, consilierii județeni vor specifica:

         a) funcțiile deținute în cadrul societăților comerciale, autorităților și instituțiilor publice, asociațiilor și fundațiilor;

         b) veniturile obținute din colaborarea cu orice persoană fizică sau juridică și natura colaborării respective;

         c) participarea la capitalul societăților comerciale, dacă aceasta depășește 5% din capitalul societății;

         d) participarea la capitalul societăților comerciale, dacă aceasta nu depășește 5% din capitalul societății, dar depășește valoarea de 100.000.000 lei;

         e) asociațiile și fundațiile ai căror membri sunt;

         f) bunurile imobile deținute în proprietate sau în concesiune;

         g) funcțiile deținute în cadrul societăților comerciale, autorităților sau instituțiilor publice de către soț/soție;

         h) bunurile imobile deținute în proprietate sau în concesiune de către soț/soție și copii minori;

         i) lista proprietăților deținute pe raza unității administrativ-teritoriale din ale căror autorități ale administrației publice locale fac parte;

         j) cadourile și orice beneficii materiale sau avantaje făcute de orice persoană fizică ori juridică, legate sau decurgând din funcția deținută în cadrul autorității administrației publice locale; orice cadou sau donație primită de consilieri într-o ocazie publică sau festivă devin proprietatea acelei instituții ori autorități;

         k) orice alte interese, stabilite prin hotărâre a consiliului județean, în cazul președintelui și vicepreședinților acestuia și al consilierilor județeni.

         Art.914 - (1) Consilierii județeni nu pot lua parte la deliberarea și adoptarea de hotărâri dacă au un interes personal în problema supusă dezbaterii.

                       (2) În situațiile prevăzute la alin.(1), consilierii județeni sunt obligați să anunțe, la începutul dezbaterilor, interesul personal pe care îl au în problema respectivă.

                       (3) Anunțarea interesului personal și abținerea de la vot se consemnează în mod obligatoriu în procesul-verbal al ședinței.

         Art.915 - Registrul de interese are caracter public, putând fi consultat de către orice persoană, în condițiile prevăzute de Legea nr.544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public.

         Art.916 - (1) Declarația privind interesele personale se depune după cum urmează:

         a) în termen de 15 zile de la data declarării consiliului ca legal constituit, în cazul consilierilor județeni;

         b) în termen de 15 zile de la alegere, în cazul președintelui și vicepreședinților consiliului județean.

Art.917 - (1) Consilierii județeni au obligația să reactualizeze declarația privind interesele personale la începutul fiecărui an, dar nu mai târziu de 1 februarie, dacă au intervenit modificări semnificative față de declarația anterioară.

                       (2) Secretarul general al județului va transmite secretarului general al prefecturii, până la data de 1 martie a fiecărui an, un exemplar al declarațiilor reactualizate.

Art.918 - Hotărârile adoptate cu nerespectarea dispozițiilor art.914 sunt nule de drept, potrivit dispozițiilor art.47 alin. (2) din Legea nr.215/2001, cu modificările și completările ulterioare.

Art.919 – (1) Nedepunerea declarației privind interesele personale în termenul prevăzut la art.916 atrage suspendarea de drept a mandatului, până la depunerea declarației.

    (2) Refuzul depunerii declarației privind interesele personale atrage încetarea de drept a mandatului.

    (3) Suspendarea sau încetarea mandatului se constată prin hotărâre a consiliului județean.

         Art.9110 – Cadourile și orice beneficii materiale nedeclarate potrivit prevederilor art.913 lit.j) sunt supuse confiscării.

         Art.9111 – Fapta consilierilor județeni de a face declarații privind interesele personale, care nu corespund adevărului, constituie infracțiunea de fals în declarații și se pedepsește potrivit Codului penal.”

         13. Art.92 din Regulament se modifică și va avea următorul cuprins:

         „Art.92 – Prevederile prezentului regulament se completează cu dispozițiile Legii nr.215/2001 privind administrația publică locală, ale Legii nr.161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenței în exercitarea demnității publice, a funcțiilor publice și în mediul de afaceri, prevenirea și sancționarea corupției și ale Legii nr.393/2004 privind Statutul aleșilor locali, în măsura în care acesta nu dispune.”

         Art.II. După aprobarea modificărilor, articolele din Regulamentul de organizare și funcționare vor fi renumerotate, iar Regulamentul se va republica în Monitorul Oficial al județului.

 

 

 

 

 

 

                  PREȘEDINTE

 

               Lokodi Edita Emöke                               

 

                                                                      AVIZAT PENTRU LEGALITATE

                                                                           SECRETAR GENERAL

 

                                                                                  Ioan Togănel

                                              

 

 

 


______________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

           R O M Â N I A                                                                                              

         JUDEȚUL MUREȘ                                                         

     CONSILIUL JUDEȚEAN

     Nr.____din 26.XI.2004

            Dosar: I.B/25

 

 

 

EXPUNERE DE MOTIVE

la proiectul de hotărâre pentru modificarea și completarea

Regulamentului de organizare și funcționare al Consiliului

Județean Mureș aprobat prin Hotărârea nr.29/2004

 

 

 

Regulamentul de organizare și funcționare al Consiliului Județean Mureș a fost aprobat în ședința din 7 octombrie 2004 în baza Hotărârii nr.29.

La data de 7 octombrie 2004, în Monitorul oficial al României nr.912/2004, a fost publicată Legea nr.393 privind Statutul aleșilor locali, lege care are ca obiect stabilirea condițiilor de exercitare a mandatului de către aleșii locali, a drepturilor și obligațiilor ce le revin în baza mandatului încredințat.

 Având în vedere prevederile art.85 a legii menționate mai sus, potrivit cărora, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a legii vor fi modificate și completate regulamentele de organizare și funcționare ale consiliilor locale și județene potrivit prevederilor acesteia,

Supunem aprobării Consiliului Județean proiectul de hotărâre cuprinzând propunerile de modificare și completare a regulamentului de organizare și funcționare al Consiliului Județean Mureș.

 

       

        

       

             P R E Ș E D I N T E                           SECRETAR GENERAL

       

           Lokodi Edita Emöke                                       Ioan Togănel