R O M Â N I A
JUDEȚUL MUREȘ
CONSILIUL JUDEȚEAN

HOTĂRÂREA NR.181
din 19 decembrie 2013
pentru stabilirea unor măsuri de organizare la Regia Autonomă "Aeroportul Transilvania" Tîrgu Mureș

Consiliul Județean Mureș,
Luând act de Sentința civilă nr.2918/10.07.2013, pronunțată de Tribunalul Mureș în dosarul nr.5105/102/2012, rămasă irevocabilă prin Decizia nr.8305/06.12.2013 pronunțată de Curtea de Apel Tîrgu Mureș în recurs,
Văzând Expunerea de motive nr.24479 /18.12.2013, elaborată de Direcția Juridică și Administrație Publică la proiectul de hotărâre privind stabilirea unor măsuri de organizare la Regia Autonomă "Aeroportul Transilvania" Tîrgu Mureș, precum și avizele comisiilor de specialitate,
Având în vedere prevederile O.U.G. nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, precum și cele ale HCJM nr.25/29.02.2012 privind implementarea guvernanței corporative la RA "Aeroportul Transilvania" Tîrgu Mureș,
În temeiul prevederilor alin. (1) lit."a" coroborat cu alin.(2), lit."d" ale art. 91, ale art. 97, precum și ale art.43, alin.(1) coroborat cu cele ale art.98 din Legea administrației publice locale nr. 215/2001, republicată, cu modificările și completările ulterioare,

hotărăște:

Art.1. Se constată încetarea mandatului Consiliului de Administrație al R.A. "Aeroportul Transilvania" Tîrgu Mureș, desemnat prin HCJM nr.69/2009, la data împlinirii termenului pentru care a fost desemnat - 25 iunie 2013.
Art.2. (1) Se desemnează ca administratori interimari următoarele persoane:
   - Vladimir Mihai Vasilescu administrator executiv - președinte al Consiliului de Administrație;
   - Luminița Gherendi, administrator executiv - vicepreședinte al Consiliului de Administrație;
   - Viorica Dobroiu, reprezentant al Ministerului Finanțelor - administrator neexecutiv;
   - Toni Băceanu, administrator neexecutiv;
   - Simona Camelia Biriș, administrator neexecutiv.
(2) Mandatul administratorilor interimari nominalizați la alin.(1) este acordat pentru toată durata derulării procedurii de selecție prealabilă a candidaților pentru Consiliul de Administrație, respectiv până la desemnarea noilor administratori, dar nu mai mult de 3 luni de la data adoptării prezentei hotărâri.
(3) Administratorii interimari desemnați prin alin.(1), care dețin funcții în actuala structură organizatorică - organigrama Regiei, au obligația exercitării în perioada de interimat și a atribuțiilor aferente funcțiilor deținute - prin cumul, fără a beneficia de o remunerare suplimentară pentru activitatea de administrator.
(4) Președintele Consiliului de Administrație interimar - desemnat în persoana dlui Vladimir Mihai Vasilescu, respectiv reprezentantul Ministerului Finanțelor Publice - dna Viorica Dobroiu, își mențin pe perioada interimatului nivelul indemnizației de care beneficiază fiecare la data adoptării prezentei hotărâri.
Art.3. Organizarea și funcționarea RA "Aeroportul Transilvania" Tîrgu Mureș, operează în baza Regulamentului de Organizare și Funcționare aprobat prin HCJM nr.25/2012, cu excepția dispozițiilor cuprinse la art.15 raportat la structura și cerințele impuse administratorilor, acestea neaplicându-se consiliului de administrație interimar ci doar administratorilor ce vor fi selectați și desemnați în condițiile de reglementare ale OUG nr.109/2011 .
Art.4. (1) Se împuternicește Președintele Consiliului Județean Mureș - domnul Ciprian Dobre, cu efectuarea tuturor demersurilor necesare și derularea procedurilor legale în vederea selectării noilor administratori ai RA "Aeroportul Transilvania" Tîrgu Mureș, pentru care nu există o procedură validă de selecție, în condițiile de reglementare ale OUG nr.109/2011 și ale dispozițiilor HCJM nr.25/2012.
(2) Remunerația administratorilor va fi stabilită de către autoritatea tutelară prin actul de desemnare a acestora, fiind cuprinsă între minimul indemnizației aprobate prin anexa la HCJM nr.25/2012 și maximul indemnizației fixe lunare reglementat de art.8, alin.(3) și (4) din OUG nr.109/2011.
Art.5. Prezenta hotărâre se comunică Instituției Prefectului - Județul Mureș, Direcției Economice din cadrul Consiliului Județean Mureș și Regiei Autonome "Aeroportul Transilvania" Tîrgu Mureș care va răspunde de aducerea sa la îndeplinire.

 

PREȘEDINTE
Ciprian Dobre
Contrasemnează
SECRETAR
Aurelian - Paul Cosma

 


ROMÂNIA
JUDEȚUL MUREȘ
CONSILIUL JUDEȚEAN
Direcția Juridică și Administrație Publică
Nr. 24.479/18.12.2013

EXPUNERE DE MOTIVE
la proiectul de hotărâre pentru stabilirea unor măsuri de organizare la Regia Autonomă "Aeroportul Transilvania" Tîrgu Mureș

O.U.G. nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, luând în considerare contextul economic și, având în vedere necesitatea stringentă de eficientizare a activității întreprinderilor publice, a modificat unele reguli care guvernau sistemul de administrare și control în cadrul întreprinderilor publice, precum și raporturile dintre autoritatea publică tutelară și organele întreprinderii publice, între Consiliul de administrație, directori, acționari și alte persoane interesate.
Motivația ordonanței de urgență s-a regăsit și în cazul R.A. Aeroportul Transilvania Tîrgu Mureș iar, necesitatea instituirii unui management performant la regie a determinat autoritatea publică județeană să aplice de îndată, noul mecanism de guvernare corporatistă reglementat prin această ordonanță.

În sensul mai sus arătat, Consiliul Județean Mureș a adoptat Hotărârea nr.25 din 29 februarie 2012. În această ordine de idei, pe de o parte, s-a procedat la efectuarea de urgență a modificării Regulamentului de organizare și funcționare a Aeroportului și la aprobarea declanșării procedurii de Constituire a noului Consiliu de administrație iar, pe de altă parte, ulterior, s-a procedat la selectarea noilor administratori ai Regiei, după aplicarea unei proceduri speciale reglementate de actul normativ mai sus indicat, selectare care, în opinia autorității publice județene, a constituit primul pas spre un management modern, performant și eficient, la un operator economic de talia și cu specificul Regiei Autonome "Aeroportul Transilvania Tîrgu Mureș".
Astfel, urmare selecției prealabile a candidaților realizată în condițiile de reglementare ale OUG nr.109/2011, prin HCJM nr.65/2012 a fost constituit primul Consiliu de Administrație al R.A. "Aeroportul Transilvania" Tîrgu Mureș în structura reglementată de OUG nr.109/2011.
HCJM nr.65/2012 a fost contestată în instanță de fostul Președinte al Consiliului de Administrație iar, prin Sentința civilă nr.2918/10.07.2013, pronunțată de Tribunalul Mureș în dosarul nr.5105/102/2012, rămasă irevocabilă prin Decizia nr.8305/06.12.2013 pronunțată de Curtea de Apel Tîrgu Mureș în recurs, instanța de judecată a dispus anularea acesteia, inclusiv a operațiunilor premergătoare constând în procedura de selecție prealabilă a noilor administratori ai Regiei.

Precizăm faptul că motivarea pe care se sprijină soluția dată de instanță are în vedere două aspecte, respectiv pe de o parte faptul că aplicarea OUG nr.109/2011 nu se impunea ca o obligație imperativă a autorității decât o dată cu încetarea mandatului Consiliului de Administrație aflat în funcție la data adoptării ordonanței, iar, pe de altă parte, faptul că o implementare de îndată a ordonanței - peste un mandat în derulare a administratorilor aflați în funcție, putea fi dispusă - mandatul administratorilor fiind unul revocabil, însă într-o atare situație se impunea revocarea expresă a mandatelor acordate acestora - fie fără reținerea vreunei culpe și în acest caz cu plata de despăgubiri aferente, fie cu menționarea culpei reținute, după caz.

Menționăm că, ulterior adoptării HCJM nr.65/2012, au intervenit trei demisii înaintate de trei dintre membrii Consiliului de Administrație astfel desemnați, perspectivă din care a mai fost derulată o altă procedură de selecție desfășurată în condițiile de reglementare ale OUG nr.109/2011.
În sensul mai sus arătat, se situează actualul Președinte al Consiliului de Administrație care a fost selectat ulterior, în condițiile legii, procedura de selecție a acestuia nefiind contestată, sens în care, trebuie menținută ca atare, fiind validă. Cu toate acestea însă, împreună cu reprezentantul desemnat de către Ministerul Finanțelor Publice nu poate constitui un consiliu statutar cu doar 2 membri din cei 5 care alcătuiesc componența acestuia organ de conducere, în condițiile legii.

În acest context de fapt și de drept se impune ca, luând act de anularea HCJM nr.65/2012, în calitate de autoritate tutelară a acestei regii și în raport de reglementările adoptate prin HCJM nr.25/2012, Consiliul Județean Mureș să stabilească măsuri de organizare care să asigure funcționarea în bune condiții a RA "Aeroportul Transilvania" Tîrgu Mureș, până la desemnarea unui nou Consiliu de Administrație, în condițiile OUG nr.109/2011, conform proiectului de hotărâre alăturat, pe care îl supunem spre aprobare.

 

PREȘEDINTE
Ciprian Dobre