ROMÂNIA

JUDEȚUL MUREȘ

CONSILIUL JUDEȚEAN

Direcția Buget-Finanțe și

Asistență Economică

Nr. 12187/14.12.2004

 

 

RAPORT

privind proiectul bugetului Consiliului Județean și al nivelelor de echilibrare

 a bugetelor locale ale unităților administrativ-teritoriale pe anul 2005

 

 

Obiectivele și prioritățile stabilite în programul de dezvoltare economico-socială pe anul 2005 a județului Mureș, sunt formulate în baza analizei consecințelor  procesului de descentralizare și de continuare a reformei în administrația publică.

Contextul socio-economic a administrației publice locale județene

 

            Administrație publică locală -organizarea administrativ-teritorială

 

         Suprafața județului = 6714 km2 reprezentând 2,8% din suprafața țării, suprafața fondului forestier = 208.400 ha reprezentând 31% din suprafața județului; suprafața agricolă = 414.764 ha.

         Populația județului  = 579.862 locuitori.

            Total localități : 514, din care: 4 municipii cu 14 localități componente; 7 orașe cu 40 localități componente;  91 comune cu 358 localități componente.

 

         Învățământ

 

         Programul “lapte și corn” – total beneficiari 43.714, din care: școlari 28.169; preșcolari 15.545.

         Învățământ preuniversitar: nr.de elevi 97.674; nr.clase 5.066; spațiu didactic 503.166 mp; nr.posturi didactice 10.052.

 

         Sănătate

 

         Unități de sănătate publică preluate de Consiliul Județean Mureș în domeniul public județean: 3 unități : Spitalul Clinic Județean Tg.Mureș cu 28 de imobile; Spitalul Municipal Tg.Mureș cu 10 imobile și Preventoriul TBC Gornești; total suprafață construită 99490 mp, 3800 de paturi, 131 cabinete și 806 saloane. Estimarea cheltuielilor de reabilitare și întreținere anuală este de cca.80 mild.lei.

         Având în vedere că, din numărul total al populației județului, 25% reprezintă populația municipiului Tg.Mureș, beneficiar a serviciilor de sănătate, se impune ca din bugetul Consiliului  Municipal Tg.Mureș să se asigure finanțarea proporțională a acestor unități.

         Pentru anul 2005 se propune finanțarea unor programe de reabilitare a unor imobile la propunerea Direcției Județene de Sănătate Publică Mureș la un volum care să se încadreze în fondurile alocate cu această destinație.

 

         Cultură

            Instituțiile de cultură subordonate Consiliului Județean Mureș în număr de 11 cu 648 de salariați, pe lângă programele permanente minimale impuse programează 133 de activități și acțiuni culturale.

 

         Asistență socială

Sinteza privind asistența socială în domeniul protecției copilului, familiei, persoanelor singure și vârstnice, persoanelor cu handicap, precum și a oricăror persoane aflate la nevoie în evidența Consiliului Județean

 

Domeniul

Instituții

Nr. angajați

Nr. asistați

Ajutor social/încălzire

TOTAL

 

16,138

Asistenți personali

 

1,930

2,238

D. G. A.P.C.

TOTAL

1,844

3,155

Direcția Copilului

 

1,044

1,309

Cămine Asistență

total

761

1,146

 

Cămin Aluniș

51

127

 

Cămin Brîncovenești

278

306

 

Cămin Căpuș

55

72

 

Cămin Eremitu

181

261

 

Cămin Glodeni

68

120

 

Cămin Tîrgu Mureș

55

90

 

Cămin Reghin

49

120

 

Cămin Sighișoara

24

50

Direcția Asistență Soc.

 

39

700

Căminul Ideciu de Jos

 

30

120

Unități Medico Sociale

total

23

42

 

Unitatea Med-Soc Iernut

9

15

 

Unitatea Med-Soc Deda

6

15

 

Unitatea Med-Soc Miercurea

8

12

Învățământ special

Total

219

525

 

Școala Specială nr. 1

66

167

 

Școala Specială nr. 2

100

211

 

Școala Apalina

53

147

TOTAL GENERAL

 

4,046

22,218


         Servicii asigurate de Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului, subordonată Consiliului Județean Mureș prin:

           

         Direcția pentru protecția copilului: exercită atribuțiile prin următoarele servicii:

         - Serviciul de evaluare complexă, care asigură evaluarea și acordarea gradelor de handicap pentru copii, evaluarea și orientarea școlară;

- Serviciul de tip familial și adopție, care asigură aplicarea alternativelor familiale prevăzute în lege: plasament, plasamentul în regim de urgență, reevaluarea trimestrială a acestor cazuri, rezolvarea problematicii adopției;

         - Serviciul de asistență maternală profesionistă asigură coordonarea activității asistenților maternali profesioniști și a celor 345 copii plasați la aceștia, formarea profesională a acestora;

         - Serviciul de intervenție în regim de urgență: abuz, neglijare, trafic, migrație, telefonul copilului, ce asigură realizarea măsurilor de urgență pentru copiii care sunt în dificultate, lipsiți de îngrijire părintească. În acest serviciu au fost de fapt comprimate mai multe servicii prevăzute distinct în actul normativ;

         - Serviciul de coordonare și administrare a caselor de tip familial ce asigură conducerea metodologică a caselor familiale create prin intermediul programului Phare 99, casele din Complexul familial Sâncraiu de Mureș, Casele Maria I,II din municipiul Reghin;

         - Serviciul de îngrijire de tip rezidențial, ce asigură coordonarea centrelor de plasament din Tg.Mureș, Luduș, Zau de Câmpie, Reghin, Sighișoara, Miercurea Nirajului;

         - Centrele rezidențiale pentru copiii cu handicap coordonează centrele rezidențiale din Tg.Mureș și Ceuașu de Câmpie;

        

         Direcția de asistență socială pentru protecția persoanei adulte își desfășoară activitatea prin următoarele  servicii:

         - Compartimentul antisărăcie și promovare a incluziunii sociale asigură corelarea acțiunilor de protecție pentru familii cu greutăți financiare;

         - Secretariatul comisiei de expertiză medicală, soluționează dosarele pentru acordarea gradelor de handicap la adulți;

         - Serviciul de îngrijire de tip familial pentru adulți coordonează activitățile și promovează alternativele familiale în vederea protecției adulților;

         - Serviciul de îngrijire de tip rezidențial pentru adulți coordonează unitățile protejate pentru adulți din Tg.Mureș, Reghin, Sighișoara, Căpușu de Câmpie, Glodeni, Lunca Mureș, Brâncovenești, Călugăreni.  


 

         Serviciile publice, Transport:

Drumuri

         Lungimea totală a drumurilor publice pe teritoriul județului Mureș este de 1944,1 km cu o densitate de 29,9 km la 100 km2 de teritoriu, sub media pe țară de 32,9 km/100 km2 teritoriu.

Drumurile naționale de pe raza județului, cu o lungime de 402,9 km, din care: modernizate 375,3 km reprezintă 20,7% din totalul drumurilor publice.

         Drumurile județene și comunale ale județului de 1541,2 km au o pondere de 79,3% în totalul rețelei de drumuri publice.

Lungimea drumurilor județene este de 781,6 km, din care: modernizate 638,7 km, reprezentând 40,3%; drumuri comunale 759,6 km din care: modernizate 98,3 km, reprezentând 41,3% din totalul drumurilor publice.

Imposibilitatea alocării anual a unor sume consistente, pentru investiții, construcții, modernizări și întreținere a drumurilor  publice, la care se adaugă creșterea de până la 10 ori a traficului greu pe unele tronsoane, au dus la deprecierea continuă și progresivă a drumurilor publice din județ.

Starea drumurilor județene și comunale are o influență deosebită asupra dezvoltării economice locale, fapt ce determină conducerea Consiliului Județean Mureș să declare prioritatea nr.1.  reabilitarea drumurilor județene și comunale.

          

         Rețeaua de distribuție a apei în lungime totală de 1100 km  (2,81% din lungimea pe țară) este repartizată în 86 de localități ale județului, din care 76 se află în mediul rural.

                Volumul total de apă potabilă distribuită este de 33650 mii mc/an, din care pentru uz casnic 21.872 mii mc/an. Consumul mediu de apă potabilă/locuitor este 89,8 mc/an/persoană, mult peste media pe țară de 68,3 mc/an/persoană.

 

         Energia termic㠖 sistemul centralizat de producere a energiei termice este activ în localitățile Tg.Mureș, Sighișoara, Reghin, Ungheni, Cristești, Sâng.de Mureș.

  Pentru reabilitarea tehnică a infrastructurii sistemelor centralizate de încălzire urbană rămase în funcțiune sunt necesare aproximativ 3000 mild.lei din care: 30% modernizare centrale termice; 62,2% modernizare rețele; 1,7% modernizare puncte termice; 3,5% contorizare completă;  2,7% reparații în subsoluri tehnice.

Proiectul de buget pentru anul 2005 este elaborat în contextul păstrării echilibrului bugetar și a asigurării îndeplinirii principalelor funcții ale administrației publice locale de:

-administrare și bună gestiune a bunurilor și fondurilor publice;

-asigurarea serviciilor publice de sănătate, asistență-socială, educație, cultură,     ordine publică, protecție civilă și a altor servicii de utilitate publică;

 

 Principalele coordonate ale politicii bugetare în anul 2005 vizează:

-         asigurarea unui sistem ierarhic de informații cu mai multe nivele de totalizare necesare luării  deciziilor cu privire la cheltuieli generale globale, alocării intersectoriale și  intrasectorială detaliată a resurselor,

-         congruența structurii bugetului cu structurile organizatorice,

-    susținerea politicilor prioritare din domeniile protecției sociale,

- finanțarea pe bază de programe, punându-se accent pe criteriul performanței ,

-   structurarea cheltuielilor bugetare în raport cu prioritățile formulate și cu procesul  de reforme pe sectoare de activitate.

Obiectul prezentului proiect de buget constă în stabilirea volumului veniturilor și a structurii acestora pe surse și alocarea cheltuielilor pe destinații și ordonatori de credite în conformitate cu obiectivele de dezvoltare economico-sociale a județului și ale politicii financiare specifice anului 2005.

Ținând seama de atribuțiile ce-i revin în baza Legii nr.215/2001 și a Legii Bugetului de stat pe 2005 nr.511/2004, Consiliul Județean Mureș repartizează suma totală de 2,266,541,300 mii lei, din bugetul de stat cu următoarele surse:

                             - mii lei -

Sume defalcate din impozitul pe venit ,total

 din care:

636.465.000

Bugetul Consiliului Județean

- pentru

269.252.400

-         bugetul propriu al Consiliului Județean

-         teatrul Național

-         personal neclerical

-         centre de îngrijire, asistență, reabilitare și recuperare persoane cu handicap

65.405.500

52.186.000

34.322.000

117.338.900

Unități administrativ-teritoriale, din care:

367.212.600

-         asigurarea ajutorului social

-         echilibrarea bugetelor locale

-         cheltuieli de personal însoțitori pers.cu handicap

59.406.100

196.216.500

111.590.000

Sume defalcate din TVA, total

din care:

1.509.806.000

Bugetul Consiliului Județean – total, din care:

260.454.000

-         învățământul special

-         produse lactate și de panificație

-         centre de consultanta agricola

-         sustinerea sistemului de protectie a copilului

-         drumuri judetene si comunale

37.326.000

68.340.000

5.706.000

92.250.000

56.832.000

Unități administrativ teritoriale din județ – total, din care:

1.249.352.000

-         învățământul preuniversitar de stat

§         cheltuieli de personal

§         burse pentru elevi și obiecte de inventar

-         creșe

-         subvenționarea en. termice livrată populației pe anul 2005

1.223.371.000

1.215.295.000

8.076.000

3.791.000

22.190.000

Transfer de la bugetul de stat către bugetele locale pt. drepturile acordate persoanelor cu handicap

120.270.300

 

Întocmirea proiectului de buget a fost precedată de o analiză complexă în detaliu a tuturor structurilor organizatorice finanțate, în baza execuțiilor pe 10 luni și a preliminărilor până la finele anului. Pentru identificarea problemelor existente în fiecare instituție finanțată, s-a procedat la identificarea cheltuielilor necesare și delimitarea  celor neesențiale în vederea reducerii cheltuielilor publice având în vedere și performanțele economice realizate.

 

Cu privire la bugetul Consiliului Județean:

 

Veniturile bugetului Consiliului Județean estimate pe anul 2005 se prezintă astfel:

- mii lei -

Nr.

crt.

Categoria veniturilor

Prognozat 2005

mil. lei

0

1

3

I.

Venituri proprii, din care:

18.000.000

1

    Venituri fiscale, din care:

8.100.000

 

                 Impozite directe

2.700.000

 

                 Impozite indirecte

5.400.000

2

    Venituri nefiscale, din care:

2.481.000

 

                 Vărsăminte de la instituții publice

880.000

 

                  Diverse venituri

1.601.000

3

    Donații și sponsorizări

7.419.000

II.

Cote defalcate din impozitul pe venit

264.184.550

III.

Prelevări din bugetul de stat

572.602.620

1.

Sume defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale, din care:

312.148.620

 

2.

Sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată, din care:

260.454.000

 

- învățământ special

37.326.000

 

- produse lactate și panificație

68.340.000

 

-protecția drepturilor copilului

92.250.000

 

-drumuri județene și comunale

56.832.000

 

-Centrul Județean de Consultanță Agricolă

5.706.000

IV.

Subvenții (transferuri) primite de bugetele locale pentru finanțarea drepturilor acordate persoanelor cu handicap

120.270.300

 

TOTAL VENITURI CONSILIUL JUDEȚEAN (I+II+III+IV)

975.057.470

 

Venituri extrabugetare , din care:

22.815.340

 

    - Instituții de cultură

8.490.000

 

    -Centre pentru asistență, îngrijire, recuperare,   reabilitare, persoane cu handicap

9.325.340

 

     - RA Aeroport Tîrgu Mureș

5.000.000

 

TOTAL VENITURI

997.872.810





 

Nr.crt.

COD

DENUMIREA

Total cheltuieli de funcționare

Total investiții și reparații

Total

%

 

 

 

0

1

2

3

4

5=3+4

6

 

1

 

TOTAL GENERAL

916.734.215

81.138.595

997.872.810

100

 

2

51,02

CONSILIUL JUDEȚEAN

66.596.850

200.000

66.796.850

6,69

 

3

 

Școli speciale

43.018.092

 

43.018.092

4,31

 

4

 

Învățământ (lapte și corn)

68.340.000

 

68.340.000

6,85

 

5

57,02

TOTAL INVATAMANT

111.358.092

 

111.358.092

11,16

 

6

58,02

 SANATATE

 

 

0

0,00

 

7

 

Biblioteca Județeană

10.170.332

 

10.170.332

1,02

 

8

 

Centrul de Creație

1.563.604

 

1.563.604

0,16

 

9

 

Muzeul Județean

12.703.765

 

12.703.765

1,27

 

10

 

Școala de Arte

3.909.222

 

3.909.222

0,39

 

11

 

Filarmonica de Stat

22.926.804

 

22.926.804

2,30

 

12

 

Teatrul "Ariel"

10.380.793

 

10.380.793

1,04

 

13

 

Teatrul Național

37.663.143

20.000.000

57.663.143

5,78

 

14

 

Ansamblul Artistic

11.741.376

 

11.741.376

1,18

 

16

 

Redacția Revistei "Vatra"

1.969.154

 

1.969.154

0,20

 

17

 

Redacția Revistei "Látó"

1.935.238

 

1.935.238

0,19

 

18

 

Administrația Palatului Culturii

3.746.400

500.000

4.246.400

0,43

 

19

 

 INSTITUȚII DE CULTURĂ

118.709.831

20.500.000

139.209.831

13,95

 

20

 

Contribuții pentru personalul neclerical

34.322.000

 

34.322.000

3,44

 

21

 

Culte religoase

2.000.000

 

2.000.000

0,20

 

22

 

Activitate sportivă

1.000.000

 

1.000.000

0,10

 

23

 

Proiecte culturale

2.000.000

 

2.000.000

0,20

 

24

 

Alte activități culturale

1.506.524

 

1.506.524

0,15

 

25

59,02

TOTAL CULTURĂ ȘI CULTE

159.538.355

20.500.000

180.038.355

18,04

 

26

 

Direcția de Asistență Socială

124.746.643

 

124.746.643

12,50

 

27

 

Direcția pentru Protecția Copilului

139.318.285

 

139.318.285

13,96

 

28

 

Centre de îngrijire, asistență, reabilitare și recuperare persoane cu handicap

126.664.240

 

126.664.240

12,69

 

29

60,02

TOTAL ASISTENȚĂ SOCIALĂ

390.729.168

 

390.729.168

39,16

 

30

 

TOTAL SOCIAL-CULTURALE

661.625.615

 

661.625.615

66,30

 

31

 

Alimentări cu apă

 

1.865.000

1.865.000

0,19

 

32

63,02

TOTAL SERVICII PUBLICE

0

1.865.000

1.865.000

0,19

 

33

67,02

Centrul Județean de Consultanță Agricolă

8.441.746

 

8.441.746

0,85

 

34

 

R.A. Aeroport Tîrgu Mureș

22.637.412

1.300.000

23.937.412

2,40

 

35

 

Drumuri și Poduri

100.000.000

 

100.000.000

10,02

 

36

68,02

TRANSPORTURI ȘI COMUNICAȚII

122.637.412

1.300.000

123.937.412

12,42

 

37

69,02

Serviciul Județean Salvamont

1.723.772

 

1.723.772

0,17

 

38

 

Centrul Militar Județean

2.492.600

100.000

2.592.600

0,26

 

39

 

Apărarea Civilă

1.490.000

100.000

1.590.000

0,16

 

40

 

Alte cheltuieli, din care:

3.830.000

57.073.595

60.903.595

6,10

 

41

72.02

TOTAL ALTE ACTIUNI

7.812.600

57.273.595

65.086.195

6,52

 

42

95.02

FOND DE REZERVĂ din care:

47.896.220

 

47.896.220

4,80

 

43

 

 -asistenți personali  pers. cu handicap

17.896.220

 

 

 

 

44

 

 -cofinanțări programe

25.000.000

 

 

 

 

45

 

 -neprevăzute

5.000.000

 

 

 

 


 

Pentru acoperirea cheltuielilor instituțiilor subordonate se propune folosirea și a următoarelor surse extrabugetare:

-         8,490 mil. lei venituri extrabugetare de la instituțiile de cultură județene;

-         9.325 mil lei contribuții la centrele de îngrijire, asistență, recuperare și reabilitare persoane cu handicap;

-         5.000 mil. lei venituri din activitatea economică a R.A. Aeroport Târgu Mureș

Obiective

-     realizarea programelor de reabilitare a drumurilor județene și comunale;

-         asigurarea surselor financiare pentru lucrări de investiții în continuare;

-         realizarea unor lucrări de investiții cu documentația aprobată;

-         participarea la cofinanțarea unor programe cu finanțare externă;

-         finanțarea unor activități și acțiuni la care Consiliul Județean și-a luat angajamentul pentru continuarea după terminarea programelor cu finanțare externă.

 

 

 

II.Cu privire la  bugetele locale a  consiliilor comunale, orășenești și municipale

Pentru echilibrarea bugetelor locale s-a ținut cont de veniturile proprii estimate în volum total de 1.171.428.072 mii lei din care: 654.334.071 mii lei impozite și taxe locale, 517.094.001 mii lei cote defalcate din impozitul pe venit (36%) și s-a proiectat și nivelul cheltuielilor de funcționare al autorităților administrativ-teritoriale în volum de 1.033.565.009 mii lei.

Conform prevederilor legii bugetare pentru repartizarea  sumelor pentru echilibrarea bugetelor locale s-a constituit o comisie formată din președintele consiliului județean, în calitate de reprezentant al Uniunii Naționale a Consiliilor Județene din România; prefectul județului; reprezentantul din județ, desemnat de Asociația Municipiilor din România; reprezentantul din județ, desemnat de Asociația Orașelor din România; reprezentantul din județ, desemnat de Asociația Comunelor din România; directorul general al Direcției Generale a Finanțelor Publice Județene, reprezentantul Inspectoratului Școlar Județean, reprezentantul Direcției pentru Dialog, Familie și Solidaritate Socială a județului Mureș stabilindu-se principiile de repartizare a sumelor prelevate din bugetul de stat și a cotelor defalcate din impozitul pe venit. S-a convenit:

-          să se cuprindă în  bugetul Consiliului Județean sume pentru:

Ø                                         finanțarea sistemului de protecție a copiilor instituționalizați proveniți din localitățile județului în volum de 49.501.507 mii lei;

Ø                                          finanțarea centrelor de îngrijire, asistență, recuperare și reabilitare persoane cu handicap în sumă de 117.338.900;

-      să se rețină  în rezerva bugetului Consilului Județean  suma de:

Ø                                         17.896.220 mii lei, sume defalcate din impozitul pe venit pentru susținerea sistemului de protecție a persoanelor cu handicap pentru a fi repartizată în cursul anului 2005 pe unități administrativ-teritoriale, în funcție de modificările intervenite;

Ø     25.000.000 mii lei în vederea co-finanțării programelor de dezvoltare  finanțate din fondurile de preaderare sau împrumuturi externe;

-         repartizarea sumei de 33.181.729 mii lei din sumele de echilibrare pentru Consiliul Municipal Tîrgu Mureș, pentru subvenționarea energiei termice.

Criteriile de repartizare utilizate:

-capacitate financiară (având la bază venitul mediu pe cap de locuitor), în proporție de 30% - suma repartizată: 113.806.188;

-suprafața administrativă proporție de 30% - suma repartizată: 113.806.188;

-numărul de populație a unităților administrativ-teritoriale proporție de 25% - suma repartizată: 94.838.490;

-alte criterii,(finanțarea programe, acțiuni și activități locale), în proporție de 15% respectând prevederile OUG nr.45/2003 - suma repartizată: 52.683.095.

Bugetul prezentat este o propunere de program pe care Consiliul Județean dorește să-l realizeze, dar este foarte important să se înțeleagă faptul că, realizarea acestuia depinde de o serie de factori asupra cărora administrația locală nu are nici o posibilitate de a interveni și care nu au putut fi prevăzute la momentul efectuării prognozelor.

 

 

Târgu Mureș, decembrie 2004

 

 

PREȘEDINTE

 

Lokodi Edita Emőke