Planul Județean Anti-Sărăcie și Promovare a Incluziunii Sociale

 

 

Capitolul I.

 

Sărăcia și excluziunea socială în această perioadă de tranziție a fost și este o preocupare permanentă a Consiliului Județean, a instituțiilor publice cu activitate în domeniu precum și a tuturor autorităților administrației publice locale.

Tranziția pe care o parcurge țara noastră după revoluție a fost însoțită de o explozie a sărăcirii populației și de accentuarea dramatică a proceselor de excluziune socială.

Datorită acestui fenomen, Guvernul României, în politica sa de eliminare a sărăciei și de promovare a incluziunii sociale, a pornit de la nevoia unei schimbări radicale de abordare a fenomenului în cauză. Astfel, în vederea creării condițiilor minime pentru ca cetățenii să poată participa efectiv la viața socială, a fost necesară asigurarea garanțiilor colective, legislative sau de altă natură în paralel cu creșterea continuă a gradului de responsabilitate individuală.

Întrucât gradul de sărăcie și excluziune socială este determinat de dezvoltarea economică a țării, Guvernul României a prevăzut, prin pachetul de acte normative elaborate, măsuri de protecție și asistență socială pentru anumite categorii sau grupuri de persoane cu acțiuni care vor contribui la asigurarea locurilor de muncă pentru obținerea de venituri permanente în vederea îmbunătățirii condițiilor de viață ale persoanelor active.

Modelul social promovat de către Guvern se bazează pe echilibrul dintre competiție, colaborare și solidaritate, concretizat în programul de construcție socială în direcția realizării unei societăți europene, finalizat prin Planul Național Anti-Sărăcie și Promovare a Incluziunii Sociale.

Obiectivele strategice cuprinse în plan vor fi implementate prin măsurile stabilite în Planurile județene anti-sărăcie și promovare a incluziunii sociale și vor conduce la reducerea gradului de sărăcie a populației și eliminarea situației de excluziune socială.

Comisia Județeană Anti-Sărăcie și Promovare a Incluziunii Sociale va atrage în activitatea de implementare a obiectivelor strategice cuprinse în Planul Național Anti-Sărăcie și Promovare a Incluziunii Sociale atât organizații neguvernamentale cât și patronatele și organizațiile sindicale. De asemenea, comisia prin membri săi va identifica, la nivelul tuturor autorităților administrației publice locale și a instituțiilor abilitate, toate resursele materiale, financiare și umane care să contribuie la realizarea obiectivelor Planului județean anti-sărăcie și promovare a incluziunii sociale.

Pentru realizarea obiectivelor cuprinse în Planul județean, Comisia Județeană Anti-Sărăcie și Promovare a Incluziunii Sociale, prin membri săi, va promova, în parteneriat cu autoritățile administrației publice locale proiecte care să atragă resurse financiare nerambursabile atât de la bugetul de stat cât și din fonduri externe.

 

 

Capitolul II.

 

A.    Obiective strategice ale Planului județean anti-sărăcie și promovare a incluziunii sociale

 

 

  1. Eradicarea fenomenului copiilor străzii

1.1.         Identificarea, în centrele urbane în special, a copiilor străzii de către echipe mixte formate din reprezentanți ai Direcției Generale pentru Protecția Drepturilor Copilului, Inspectoratului Județean de Poliție și autoritățile administrației publice locale și stabilirea măsurilor de protecție socială a acestora, în funcție de motivele care au determinat acest fenomen;

1.2.         Prevenirea fenomenului copiilor străzii și a instituționalizării acestora prin realizarea de către Direcția Generală pentru Protecția Drepturilor Copilului împreună cu O.N.G.- uri (Holt, Rhema, Curcubeu, Familia Creștină) a unor programe de sprijinire a familiilor naturale ale copiilor în vederea prevenirii abandonului acestora;

1.3.         Organizarea de către Direcția Generală pentru Protecția Drepturilor Copilului, autoritățile administrației publice locale, O.N.G. –uri și Protopopiatul Ortidox Român Tg. Mureș a unor centre de zi pentru copiii proveniți din familiile aflate în dificultate, ca servicii alternative precum și a unor centre de consultanță pentru familiile cu mulți copii și situație materială grea;

1.4.         Realizarea unor programe de eradicare a lipsei identității legale în rândul copiilor de către autoritățile administrației publice locale, Direcția Generală pentru Protecția Drepturilor Copilului, Inspectoratul Județean de Poliție și O.N.G. – uri;

 

 

  1. Asigurarea de locuințe pentru familiile fără adăpost

2.1.         Identificarea de către autoritățile administrației publice locale și județene a resurselor financiare necesare sprijinirii tinerilor aflați în pragul marginalizării sociale în vederea dobândirii unei locuințe potrivit Legii nr. 116/2002 privind prevenirea și combaterea marginalizării sociale;

2.2.         Construirea și reabilitarea de către autoritățile administrației publice locale și O.N.G.-uri a unor locuințe pentru populația de etnie romă;

2.3.         Construirea de către autoritățile administrației publice locale prin Agenția Națională pentru Locuințe a unor locuințe pentru tinerii care nu au posibilitatea achiziționării sau construirii unei locuințe din fonduri proprii

 

3.     Construirea unui sistem de suport pentru tinerii care părăsesc instituțiile de protecție pentru copiii abandonați

3.1.         Înființarea de către Direcția Generală pentru Protecția Drepturilor Copilului și O.N.G.-uri a unor centre de tranzit pentru a pregăti inserția socio-profesională a tinerilor;

3.2.         Depistarea de către Direcția Generală pentru Protecția Drepturilor Copilului și Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă a angajatorilor cu disponibilități de angajare a tinerilor marginalizați social;

3.3.         Înființarea de către Direcția Generală pentru Protecția Drepturilor Copilului și O.N.G.-uri a unor ateliere pentru tinerii absolvenți cu nevoi speciale;

3.4.         Luarea în evidența Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă a tuturor tinerilor de peste 18 ani proveniți din Centrele de plasament din județ și organizarea unei consilieri a acestora;

3.5.         Elaborarea de către autoritățile administrației publice locale și O.N.G.-uri, de proiecte care să atragă finanțare nerambursabilă din fonduri PHARE pentru crearea de locuri de muncă pentru tinerii proveniți din centrele de plasament.

 

 

  1. Accesul integral la învățământul obligatoriu

4.1.         Acordarea de către Inspectoratul Școlar județean și autoritățile administrației publice locale unor burse de școlarizare pentru continuarea studiilor precum și burse de alfabetizare pentru persoanele care au împlinit 14 ani și nu au absolvit școala primară;

4.2.         Acordarea de rechizite școlare pentru copiii cu nevoi speciale de către Inspectoratul Școlar județean și autoritățile administrației publice locale;

4.3.         Acordarea de burse sociale pentru copiii orfani, revoluționari, bolnavi și familii nevoiașe de către Inspectoratul Școlar județean și autoritățile administrației publice locale;

4.4.         Crearea condițiilor adecvate pentru transportul elevilor în perspectiva comasării unor unități școlare – Inspectoratul Școlar Județean și autoritățile administrației publice locale;

4.5.         Identificarea de către Inspectoratul Școlar Județean și autoritățile administrației publice locale a tuturor copiilor de vârstă școlară și asigurarea înscrierii acestora în sistemul școlar.

    

 

  1. Implementarea sistemului județean de servicii de asistență socială centrat pe familie și comunitate

5.1.         Înființarea de către Consiliul Județean în parteneriat cu autoritățile administrației publice locale, Direcția Muncii și Solidarității Sociale și O.N.G.-uri a serviciilor comunitare integrate la domiciliu pentru persoane vârstnice și familiile aflate în nevoi;

5.2.         Înființarea de către autoritățile administrației publice locale, Direcția Generală pentru Protecția Drepturilor Copilului și O.N.G.-uri de centre de zi și cantine sociale pentru copii, persoane vârstnice, persoane cu handicap și oricare alte persoane aflate în nevoi;

5.3.         Crearea de servicii alternative de protecție care se adresează copiilor aflați în dificultate și familiilor acestora de către Direcția Generală pentru Protecția Drepturilor Copilului, Inspectoratul Școlar Județean, autoritățile administrației publice locale și O.N.G.-uri.

 

6.     Elaborarea și implementarea unei strategii de dezvoltare a serviciilor de asistență socială pentru vârstnici

6.1.         Identificarea de către autoritățile administrației publice locale a persoanelor vârstnice marginalizate social și stabilirea strategiilor și priorităților locale în funcție de nevoile comunității respective și în conformitate cu strategia națională;

6.2.         Asigurarea prin instituțiile specializate a centrelor de zi și azilelor de noapte înființate de către autoritățile administrației publice locale în parteneriat cu O.N.G.-uri și alte instituții a unui adăpost pentru persoanele vârstnice fără locuință și fără posibilitatea de a se întreține;

6.3.         Organizarea de servicii de asistență socială comunitară la domiciliu pentru persoanele vârstnice marginalizate social, prin atragerea de fonduri financiare nerambursabile.

 

 

B.    Obiective specifice problemelor sociale ale județului Mureș

 

1.     Închiderea Centrelor de plasament de tip clasic pentru copiii preșcolari și școlari din localitățile Sighișoara, Luduș, Miercurea Nirajului și Zau de Cîmpie și crearea de servicii alternative pentru protecția copiilor proveniți din Centrele de plasament respective;

2.     Înființarea de către autoritățile administrației publice locale, Direcția Generală pentru Protecția Drepturilor Copilului și O.N.G.-uri a unor centre de zi, grădinițe și școli la nivel comunitar în localitățile cu un număr mare de copii aflați în dificultate proveniți din familii de etnie romă, precum și pentru copiii cu handicap sever;

3.     Asigurarea de către autoritățile administrației publice locale, Consiliul Județean, D.M.S.S. și O.N.G.-uri a asistenței socio-medicale pentru persoanele vârstnice pentru a preveni excluziunea socială a acestora;

4.    Crearea de către Direcția Generală pentru Protecția Drepturilor Copilului și O.N.G.-uri a unui suport pentru tinerii care au împlinit vârsta de 18 ani și care părăsesc sistemul de instituții specializate în vederea integrării lor în viața socială normală

 

 

 

 

 

 

 

Capitolul III.

 

Programul de implementare a obiectivelor prioritare la nivelul județului Mureș

 

Planul de acțiune prin care se realizează obiectivele stabilite la capitolul II este următorul:

 

 

Nr. crt.

Obiectivul

Măsuri

Responsabili

Termen

Fonduri

1.

Prevenirea abandonului și a instituționalizării, a intrării în sistem a copilului aflat în dificultate

- acordarea de alimente, îmbrăcăminte

 

 

- înființare Centru “Materna” (consiliere fenei gravide aflate în dificultate)

- case de tip familial

 

 

 

- deschiderea unei case de tip familial

D.G.P.D.C., O.N.G.-uri, Autoritățile administrației publice locale, Consiliul Județean

D.G.P.D.C., Holt International

 

 

D.G.P.D.C., Consiliul Județean, Primăria Reghin și Daneș, Asociația Sf. Nicolae

Primăria Sovata, Fundația Pro Sovata

Permanent

 

 

 

 

2003-2004

 

 

 

2003

 

 

 

2003

Buget și ONG

 

 

 

Buget și Nerambursabile

 

 

 

 

 

Bugetul local și fundație

2.

Dezvoltarea serviciilor alternative de protecție care se adresează copilului în dificultate și familiilor acestora 

- Centru de zi “Rozmarin”

 

 

- Centru de zi “Perseverența”

 

- Centru de consultanță

D.G.P.D.C., Inspectoratul Școlar General, Primăria Tg. Mureș, O.N.G.

D.G.P.D.C., Fundația Alpha Transilvania

Consiliul Județean Mureș, D.G.P.D.C., Asociația Sf. Nicolae

2003

 

 

 

2003

 

 

2003

Phare

 

 

 

Phare

C.J.M.

 

Buget, O.N.G.

3.

Eradicarea lipsei identității legale în rândul copiilor

- identificarea copiilor, eliberarea certificatelor de naștere și a actelor de identitate

-D.G.P.D.C., O.N.G., Autoritățile administrației publice locale, Inspectoratul Județean de Poliție

Permanent

Buget

4.

Sprijinirea proiectelor locale care vizează lucrări de reabilitare a locuințelor populației de etnie romă

- construirea a 30 locuințe în localitatea Hărănglab

- Construirea a 20 locuințe în comuna  Band

- reabilitarea a 30 locuințe în comuna Band

- Prefectura Mureș, Primăria Mica

 

- Primăria Band, Fundația Nordic Humanitarian

- Primăria Band, Fundația Nordic Humanitarian

 

August 2003

 

Semestrul II 2003

 

 

August 2003

 

Buget local

 

 

Bugetul local, Fundație

Bugetul local, Fundație

5.

Sprijin acordat tinerilor care nu au posibilitatea achiziționării sau cumpărării unei locuințe din fonduri propri 

- Construirea a 20 locuințe în municipiul Sighișoara

- Construirea a 140 locuințe în municipiul Sighișoara

- Construirea a 200 locuințe în municipiul Sighișoara

 

 

 

 

 

Primăria Sighișoara

A.N.L.

August 2003

 

Decembrie 2003

 

2004

 

6.

Urmărirea și susținerea inserției socio profesionale a tinerilor care părăsesc instituțiile de ocrotire

- crearea unor centre de tranzit pentru a pregăti inserția socio-profesională a tinerilor

- depistarea angajatorilor cu disponibilități de angajare a tinerilor marginalizați social

- înființarea unor ateliere protejate pentru tinerii absolvenți cu nevoi speciale

- luarea în evidență și consilierea tinerilor care părăsesc centrele de plasament

D.G.P.D.C., Fundația Loc și Speranța Copiilor

 

D.G.P.D.C., A.J.O.F.M.

 

 

 

D.G.P.D.C., Consiliul Județean Mureș, O.N.G.

 

 

 

D.G.P.D.C., A.J.O.F.M.

2003-2004

 

 

 

Permanent

 

 

 

 

Până în 2007

 

 

 

Permanent

Fundație

C.J.M.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Buget

 

7.

Eradicarea analfabetismului și stimularea creșterii participării școlare

- acordarea de burse de școlarizare pentru continuarea studiilor precum și burse de alfabetizare pentru persoanele care au împlinit vârsta de 14 ani și nu au absolvit școala

- acordarea de rechizite pentru copiii cu nevoi speciale

- acordarea de burse pentru copiii orfani, urmași ai revoluționarilor precum și cei proveniți din familii nevoiașe

- crearea condițiilor adecvate pentru transportul elevilor în perspectiva comasării unor unități școlare

- identificarea tuturor copiilor de vârstă școlară și asigurarea înscrierii acestora în sistemul școlar

 

 

 

 

 

 

 

Autoritățile administrației publice locale,  Inspectoratul Școlar Județean

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Inspectoratul Școlar Județean și autoritățile administrației publice locale

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Permanent

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Permanent

 

 

 

 

 

 

 

 

Bugetul de stat și local

 

 

 

 

 

 

 

8.

Înființarea de servicii comunitare integrate la domiciliu pentru persoane vârstnice

- servicii de îngrijire la domiciliu pentru persoane vârstnice

Consiliul Județean, D.M.S.S., Primăria Târnăveni, Luduș și Iernut

2003

2004

Bugetul local, județean și fonduri Phare

9.

Înființarea unor centre de zi și cantine sociale pentru copii, persoane vârstnice, persoane cu handicap și alte persoane aflate în nevoi

- Centru de zi “Perseverența” (copii cu handicap)

- Centru de zi pentru persoane vârstnice

 

- cantină socială la Band

 

- cantină socială la Remetea

 

- Cantină socială la Luduș

 

D.G.P.D.C., Fundația Alpha Transilvania

C.J.M., Primăria Sighișoara, Fundația Filantropia

Primăria Band, Fundația Misiunea Rulotelor Olandeze

Protopopiatul Ortodox Român Tg. Mureș

Primăria Luduș, O.N.G.

2003

 

 

2003-2004

 

 

1.10. 2003

 

 

2003

 

 

2003

Phare și C.J.M.

 

Phare, Bugetul local și județean

Fundație

și bugetul local

Proprii și sponsorizări

Phare, Bugetul local

10.

Asigurarea unui adăpost pentru persoanele vârstnice fără locuință și fără posibilitatea de a se întreține

- extinderea capacității de locuire la Căminul de bătrâni Ideciu de Jos

- construirea unei case de bătrâni la Sovata

D.M.S.S., Primăria Ideciu de Jos

 

 

Primăria Sovata și Fundația Sf. Francisc

2003

 

 

 

2003

 

 

 

 

Bugetul local și fundație

11.

Facilitatea accesului la educație al copiilor de romi

- construirea unei școli în Valea Rece

 

 

- construirea unei grădinițe în localitatea Țigmandru

- construirea unei grădinițe în comuna Band

 

- recuperare școlară

Primăria Tg. Mureș, Inspectoratul Școlar Județean, Consiliul Județean, O.N.G.-uri

Primăria Nadeș, Inspectoratul Școlar Județean

Primăria Band, Inspectoratul Școlar Județean, Consiliul Județean

D.G.P.D.C., Primăria Tg. Mureș, Inspectoratul Școlar Județean, Fundația Curcubeu

În funcție de obținerea fondurilor

2003-2004

 

 

semestrul I 2003

 

 

2003-2004

 

 

 

 

Phare, Bugetul local

Bugetul local

 

 

Phare

12.

Închiderea Centrelor de plasament din Sighișoara, Luduș, Miercurea Nirajului și Zau de Cîmpie și crearea de servicii alternative pentru protecția copiilor proveniți din aceste centre

-reintegrare în  familia naturală

- plasament în familia lărgită

- lărgirea sistemului de asistență maternală și plasarea/încredințarea la A.M.P.

- achiziționarea de imobile și amenajarea acestora în case de tip familial

 

Consiliul Județean Mureș, autoritățile locale de la domiciliul copiilor, organele de poliție, Serviciul de Evidență Informatizată a persoanei, culte religioase

50% până în 2004 și închiderea definitivă până în 2007, ceea ce reprezintă 200 de copii care vor rămâne în Centrele de plasament față de 413 existență în prezent

 

 

 

 

 

 

 

Bugetele locale

 

 

 

 

 

 

 

 

Menționăm că dintr-un număr de 16 proiecte, prezentate la capitolul III din Planul județean anti-sărăcie și promovare a incluziunii sociale, promovate pentru obținerea finanțării din fonduri nerambursabile au primit finanțarea și se derulează un număr de 5 proiecte, iar un număr de 11 sunt depuse în vederea obținerii finanțării.

De asemenea, un număr de 10 proiecte sunt în curs de elaborare și fundamentare pentru a fi înaintate la Agenția de Dezvoltare Regională 7 Centru, Alba Iulia în vederea obținerii finanțării din fonduri nerambursabile interne și externe.