ROMÂNIA
JUDETUL MURES
CONSILIUL JUDETEAN

N O R M E

de organizare si exercitare a controlului financiar preventiv propriu

 

In baza prevederilor art.21 din Legea nr.30/1991 si art.nr.1 din Hotarârea Guvernului nr.720/1991, se stabilesc urmatoarele norme:

1. Controlul financiar preventiv urmareste sa preintâmpine incalcarea dispozitiilor legale in vigoare si producerea de pagube si se exercita asupra documentelor care contin operatiile de utilizare a fondurilor sau din care deriva drepturi sau obligatii patrimoniale in faza de angajare si de plata in raporturile cu alte persoane juridice sau fizice.

2. Documentele ce contin operatiuni supuse controlului financiar preventiv si circuitul acestora, precum si obligatiile si raspunderile ce revin conducatorilor compartimentelor de specialitate in care s-au intocmit, sunt cele prevazute in anexele 2 si 3.

3. Documentele semnate de seful compartimentului de specialitate, sau imputernicitul acestuia, in care s-au intocmit acestea, raspund de realitatea si exactitatea datelor si legalitatea operatiunilor consemnate in acestea.

Obtinerea vizei de control financiar preventiv pe documentele care se dovedesc ulterior nelegale nu exonereaza de raspundere persoanele care au dat viza de compartiment, sau pe cele care le-au intocmit.

Contractele precum si documentele privind trecerea la cheltuieli sau la pierderi a daunelor aduse institutiei pentru care potrivit legii nu se iau masuri de stabilire a raspunderii materiale, precum si alte documente care, conform normelor legale, trebuie avizate de catre Oficiul juridic, vor fi prezentate pentru controlul financiar preventiv dupa ce au fost vizate de catre acestea.

4. Persoanele care exercita controlul financiar preventiv prin avizele acordate raspund pentru legalitatea si eficienta operatiunii cuprinse in documentele prezentate de compartimentele de specialitate.

Documentele ce se supun controlului financiar preventiv sa fie in prealabil semnate de sefii compartimentelor in care se efectueaza operatiile respective ori in lipsa acestora de catre imputernicitii lor, semnatura acestora confirmând in cadrul atributiilor lor de serviciu, legalitatea, necesitatea, economicitatea si realitatea operatiilor.

5. Seful compartimentului financiar contabil sau din celelalte compartimente in situatiile in care el sau celelalte persoane desemnate sa exercite controlul financiar preventiv constata ca operatiile prezentate la control sunt nelegale sau neeficiente, iar conducatorul institutiei dispune pe proprie raspundere efectuarea lor, va informa in scris atât Consiliul Judetean cât si Curtea de Conturi.

Salariatii insarcinati cu exercitarea controlului financiar preventiv sunt obligati sa refuze motivat in scris vizarea documentelor daca operatiile sunt nelegale sau daca constata ca sunt neeconomicoase sau nereale.

6. Documentele referitoare la operatii supuse controlului preventiv si care nu au fost vizate, nu pot fi inregistrate in contabilitate. Ele vor fi evidentiate separat. De asemenea, se va intocmi o evidenta separata a documentelor vizate pentru control preventiv din dispozitia conducatorului unitatii.

7. Termenele de verificare si acordare a vizei de catre persoanele care exercita controlul financiar preventiv sunt urmatoarele :

a) in ziua primirii pentru facturi privind prestari de servicii, bonuri de consum, aviz de expeditie, dispozitie de plata catre casierie.

b) pâna la doua zile de la primire pentru contracte, comenzi, decizii de imputare, angajament de plata, documentele privind plata sumelor pentru munca prestata si a altor drepturi cuvenite personalului, deviz de cheltuieli pentru plati din fondul de protocol.

c) pâna la patru zile pentru facturi privind plata lucrarilor executate pentru investitii si reparatii,

- documentele privind trecerea pe cheltuieli a pierderilor de orice fel si a daunelor cauzate care nu s-au produs cu vinovatie, deschideri de credite bugetare respectiv cerere de admitere la finantare

- documentele privind transferul de bunuri

- referat pentru lipsuri in gestiune, decizii de imputare, angajament de plata

d) pâna la opt zile pentru proiecte, dispozitii pentru suplimentarea unor venituri pe seama cheltuielilor, referat privind acordarea de imprumuturi temporare din fondul de tezaur si fondul de rulment, referat privind virarile de credite bugetare.

8. Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor privind normele de organizare si exercitare a controlului financiar se face in conformitate cu H.G. nr.720/1991 si Legea 84/2003 privind modificarea si completarea O.G. 119/1999 privind auditul public intern si controlul financiar preventiv.