ANEXA nr. 2

la Hotărârea C.J.M.nr. 26/2003

 

Regulament

de organizare și funcționare a Comisiei de expertiză medicală

a persoanelor cu handicap pentru adulți

 

CAPITOLUL I

Dispoziții generale

 

              Art.1. Comisia de expertiză  medicală a persoanelor cu handicap pentru adulți este organ de specialitate a Consiliului Județean, cu activitate decizională în domeniul încadrării persoanelor adulte în grad de handicap.

       În exercitarea atribuțiilor ce îi revin Comisia reprezintă autoritatea Consiliului Județean și este coordonată metodologic de către Comisia superioară de expertiză medicală a persoanelor cu handicap pentru adulți.

       Art.2. Comisia are următoarea componență:

-       un președinte, medic specialist în expertiza capacității de muncă, funcționar public;

-       doi membri, medici de specialitate, în funcție de afecțiunea care produce handicapul, desemnați de Direcția de Sănătate Publică a județului Mureș;

-       un psiholog;

-       un membru desemnat de organizațiile neguvernamentale autorizate potrivit legii, care desfășoară activități de protecție specială a persoanelor cu handicap.

Înființarea și componența Comisiei se aprobă prin hotărâre a Consiliului Județean, cu avizul pentru conformitate al Autorității Naționale pentru Persoanele cu Handicap

 

      

CAPITOLUL II

Atribuțiile comisiei de expertiză medicală a persoanelor cu

                                                       handicap pentru adulți

 

 

       Art.3. Comisia de expertiză medicală a persoanelor cu handicap pentru adulți are următoarele atribuții :

a.    Examinează persoanele care solicită încadrarea în grad de handicap, analizează documentația medicală și orice alte documente relevante prezentate de solicitant ;

b.    Solicită persoanelor examinate să efectueze, după caz, investigații medicale care să conducă la stabilirea unui diagnostic concludent;

c.    Emite certificate de încadrare a persoanei într-un grad de handicap sau de respingere a cererii persoanei; respingerea cererii se face motivat ;

d.    Întocmește și urmărește cu ocazia revizuirii, realizarea programului individual de recuperare, readaptare și integrare socială a persoanei și sesizează autorităților locale competente cazurile în care asistenții personali nu duc la îndeplinire aceste programe ;

e.    Asigură îndrumarea și consilierea în plan social, profesional și medical a persoanelor cu handicap;

f.     Îndeplinește orice alte atribuții prevăzute de lege;

Art.4. Comisia stabilește și exercită în numele Consiliului Județean, măsurile de

protecție specială a persoanei cu handicap, conform  legii și stabilește programul individual de recuperare, readaptare și integrare socială a acesteia;

       Art.5. Comisia prezintă Consiliului Județean, periodic, rapoarte generale privind activitatea de protecție specială a persoanelor adulte cu handicap, stadiul îndeplinirii programului individual de recuperare, readaptare și integrare socială a acestora, precum și propuneri de îmbunătățire a activității.

       Art.6. Comisia în realizarea atribuțiilor ce îi revin emite  certificate de încadrare a persoanei  într-un grad de handicap, care atestă gradul de handicap ușor, mediu, accentuat, grav sau respinge motivat, cererea acesteia.

       Art. 7. Pentru persoanele cu handicap grav se va face mențiunea în certificatul de încadrare că pot beneficia de un asistent personal, caz în care este obligatoriu efectuarea unei anchete sociale de către autoritatea tutelară competentă din care să rezulte motivele care determină angajarea unui asistent personal.

       Certificatele eliberate pot fi contestate în termen de 30 de zile de la comunicare, la Comisia superioară.

 

 

CAPITOLUL III

 Organizarea și funcționarea Comisiei de expertiză medicală a

     persoanelor cu handicap pentru adulți

 

 

       Art.8. Se pot prezenta la comisie și au dreptul să fie examinate în vederea încadrării în grad cu handicap persoanele care prezintă deficiențe fizice, senzoriale, psihice, mentale, ce le împiedică sau le limitează accesul cu șanse egale la viața socială, potrivit vârstei, sexului, factorilor materiali, sociali și culturali proprii, necesitând măsuri de protecție specială în sprijinul integrării lor sociale și profesionale.

Art. 9. Comisia se întrunește lunar și ori de câte ori este nevoie în ședințe de lucru.

       Convocarea se face de către președinte, iar în absența acestuia de către unul din membri comisiei desemnați prin vot de către aceștia.

       Convocarea membrilor comisiei se face în scris de către secretarul comisiei cu cel puțin 3 zile înainte de data ședinței și va cuprinde în mod obligatoriu ordinea de zi a acesteia.

       Ședințele comisiei au loc într-o sală amenajată pentru această destinație, care să asigure confidențialitatea datelor și a informațiilor referitoare la persoana adultă aflată în dificultate, precum și a dezbaterilor membrilor comisiei.  Ședințele comisiei nu sunt publice.

       Art.10. Comisia lucrează legal în prezența majorității membrilor săi. Prezența membrilor comisiei la ședință este obligatorie.

       În cazul în care un membru al comisiei, din motive temeinice, nu poate participa la ședință, va anunța președintele comisiei.

       Participarea membrilor comisiei la ședință se consemnează în procesul verbal al ședinței și se confirmă prin semnarea certificatului de încadrare în grad de handicap.

       Art.11. Lucrările de secretariat ale comisiei sunt asigurate de către funcționarul public din cadrul Direcției Județene de Asistență Socială, care îndeplinește atribuțiile de secretar al comisiei.

       Secretarul comisiei are obligația să primească cererea persoanei care solicită încadrarea într-un grad de handicap însoțită de actul de identitate, bilet de trimitere de la medicul de familie, referatul medicului specialist și alte acte medicale, și să sprijine persoana solicitantă, dacă este cazul, pentru completarea dosarului cu actele care lipsesc și fără de care comisia nu poate realiza expertizarea.

       Art.12. După primirea dosarului, președintele comisiei examinează clinic solicitantul și, în funcție de afecțiune și de documentația medicală prezentată, poate solicita prin adresă la unitățile sanitare teritoriale ale Ministerului Sănătății și Familiei sau Institutului Național de Expertiză Medicală și Recuperare a Capacității de Muncă examinări clinice, de laborator sau spitalizare pentru stabilirea ori completarea diagnosticului clinic.

       Președintele comisiei planifică solicitantul pentru a fi examinat și a i se stabili gradul de handicap în care se încadrează la una din subcomisiile de specialitate organizate de către acesta, în funcție de deficiența preponderentă.

       Subcomisiile de specialitate au obligația să examineze solicitantul și să stabilească gradul de handicap în care se încadrează acesta și să transmită rezultatele examinării comisiei în termen de 24 ore înainte de data ședinței.

       Președintele comisiei va stabili ca fiecărei specialități să îi fie alocată o zi de consultație, în funcție de deficiența care determină starea de handicap a solicitantului.

       Art.13. Convocarea persoanelor în fața comisiei pentru soluționarea cauzelor privitoare la încadrarea persoanei într-un grad de handicap se face de către secretarul comisiei.

       Convocarea se face în scris și se comunică solicitantului prin scrisoare recomandată, cu confirmare de primire, transmisă cu cel puțin 15 zile înainte de data ținerii ședinței sau prin afișare la sediul comisiei precum și la sediul unității administrativ teritoriale pe raza căreia are domiciliul solicitantul, cu cel puțin 5 zile înainte de data ținerii ședinței.

       Art.14. Ședințele comisiei sunt conduse de președintele acesteia, iar în absența lui de către unul din membrii comisiei desemnat prin vot de către aceștia.

       După consultarea membrilor comisiei, ordinea de zi este  supusă spre aprobare.

       Art.15. Pe baza rezultatelor transmise de către subcomisiile de specialitate, comisia va examina dosarul și va decide, cu votul majorității membrilor săi, gradul de handicap în care va fi încadrată persoana, eliberarea certificatului de încadrare în grad de handicap și dreptul de a beneficia sau nu de un asistent personal.

       Art.16. Dezbaterile care au loc în ședințele comisiei vor fi consemnate în Registrul unic de consultații, care va fi semnat la sfârșitul ședinței de către toți membri comisiei.

       Art.17. În baza hotărârii comisiei, secretarul va întocmi certificatul de încadrare într-un grad de handicap a persoanei, înscriind totodată drepturile corespunzătoare de care aceasta beneficiază și, după caz programul individual de recuperare, readaptare și integrare socială ca anexă la certificat.

       Susținerea programului individual de recuperare, readaptare și integrare socială se face prin protocol încheiat prin grija directorului serviciului public de asistență socială, cu unități aparținând ministerelor de resort.

Evidența certificatelor de încadrare a persoanei într-un grad de handicap se ține într-un registru special și se păstrează la secretarul comisiei.

Art. 18. În cazul persoanelor nedeplasabile expertizarea se va face la domiciliul acestora fie în baza referatului întocmit de medicul de familie sau de medicul specialist la care sunt luate în evidență și a unei anchete sociale întocmite de organele în drept din care să rezulte că persoana este nedeplasabilă.

Art.19. Membri comisiei au următoarele drepturi :

a)    să beneficieze de o indemnizație de ședință în cuantum lunar brut ce nu poate depăși salariul mediu net pe economie, comunicat de Institutul Național de Statistică, corespunzător lunii ianuarie în fiecare an, și se acordă proporțional cu numărul de ședințe la care a participat.

b)   să-și spună părerea în cadrul ședinței cu privire la cauzele puse în dezbatere ;

c)   să participe la analizele care se fac la nivelul Consiliului Județean sau a unor instituții județene și locale pe tema protecției speciale a persoanei adulte cu handicap și a aplicării programului individual de recuperare, readaptare și integrare socială ;

d)   să facă propuneri pentru îmbunătățirea activității comisiei sau a programului individual de recuperare, readaptare și integrare socială.

Art.20. Membri comisiei cu următoarele obligații :

a.    să respecte Regulamentul de organizare și funcționare a Comisiei de expertiză medicală a persoanei adulte cu handicap ;

b.    să participe activ la ședințele comisiei ;

c.    să păstreze confidențialitatea cu privire la cazurile și situațiile care sunt discutate în comisie ;

d.    să stabilească, după caz, programul individual de recuperare, readaptare și integrare socială a persoanei adulte cu handicap ;

e.    să aducă la cunoștința comisiei situațiile în care asistenții personali nu duc la îndeplinire programul individual de recuperare, readaptare și integrare socială a persoanei cu handicap grav și să propună înlocuirea acestora ;

f.     să propună comisiei cazurile care necesită internare pentru tratament medical, recuperare prin tratament balnear sau chirurgical ;

g.    să îndeplinească și alte îndatoriri în domeniul protecției speciale a persoanei adulte cu handicap grav, stabilite prin actele normative în vigoare ;

 

 

CAPITOLUL IV

Dispoziții finale

 

 

Art.21. Comisia de expertiză medicală a persoanei cu handicap pentru adulți va respecta întocmai criteriile medicale de expertiză stabilite prin Ordin al Ministrului Sănătății și Familiei.

Art.22. În cazul eliberării de certificate de încadrare într-o categorie de persoane cu handicap care necesită protecție specială în raport cu gradul de handicap, fără respectarea criteriilor stabilite prin Ordin al Ministrului Sănătății și Familiei, membri comisiei prevăzute în prezentul regulament vor fi obligați, în condițiile legii, la :

a.    restituirea indemnizațiilor de ședință încasate ;

b.    excluderea definitivă din cadrul comisiei ;

c.    suportarea, în solidar a sumelor reprezentând drepturile încasate necuvenit de către beneficiari ca urmare a încadrării acestora cu nerespectarea dispozițiilor legale.

Art.23. Prezentul Regulament se completează cu alte dispoziții legale în domeniu.

       Art.24. Prezentul regulament intră în vigoare la data aprobării lui de către Consiliul Județean.